Donald Duck Weekblad Achterkant

Berichtdoor Ega Bevan » wo dec 24, 2008 5:55 pm

Ik heb 'm ook al gehad. Ik vind het jammer dat Donald weer op de achterkant staat. Hij is al zo vaak aan de beurt geweest. Waarom geen figuur dat nog nooit op de achterkant verschenen is? Joe Carioca bijvoorbeeld.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Michiel P » wo dec 24, 2008 7:27 pm

Henrieke schreef:Achterkantstrips van Gerben Valkema, dat zou ik nou leuk vinden ;)

Prima, maar wie moet er dan al die mooie voorkanten tekenen? Dat moet jij dan maar doen, vind ik. En heb je ondertussen al eens een strip getekend? Wordt wel tijd, hoor. ;)

Heeft Gerben Valkema al een eigen topic? Hij maakt goede covers, maar tot nu toe nog maar één stripverhaal (de strip bij de James Bond-prijsvraag). Hoe zit dat eigenlijk? Een goede covertekenaar is niet automatisch een goede striptekenaar. En sommige tekenaars tekenen niet mooi genoeg voor een cover. Het is veelzeggend dat Freddy Milton en Sander Gulien nog nooit een voorplaat hebben mogen tekenen.

Sommige voorplaten van Gerben springen er echt uit. Hij heeft er een paar voor de Extra getekend waarvan ik zéker wist dat ze van Jippes waren. Niet dus. :o Hij kan echt erg goed tekenen.

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » wo dec 24, 2008 9:24 pm

Ter vergelijking eentje van Jippes. Ziet er iemand het verschil nog? Ik niet. Waar zit hem dat nou in? Complexiteit en compositie, denk ik. We mogen in onze handjes knijpen met die Valkema.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » wo dec 24, 2008 11:31 pm

Gerben Valkema heeft inderdaad al een eigen topic. Laten we de discussie over Valkema dáár voortzetten, dan kunnen we híer verderbabbelen over de achterkant van Donald Duck.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ega Bevan » wo dec 31, 2008 9:14 pm

Ik vind dat oom Dagobert en vooral Donald te veel op de achterkant staan. Ik vind het leuk als er elk jaar weer een nieuw karakter achterop staat. bijv. in 2008 de ZJ, in 2007 Karel & Clara, allemaal nog nooit op de achterkant geweest.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor huugduck » za jan 03, 2009 9:35 pm

ik vind het wel leuk dat donald weer op de achterkant staat in iedergeval vind ik alles beter dan de zware jongens
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » za jan 03, 2009 9:48 pm

Ik vind de Donald Duck achterkanten tot nu toe nog niet heel leuk, maar inderdaad allicht beter dan de Zware Jongens, omdat dit tenminste geen karaktermoord is en dit je onverschillig laat, in plaats van dat het tranen in je ogen brengt.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Elco8183 » zo jan 04, 2009 10:04 pm

Ik heb van de Zware Jongens toch regelmatig met tranende ogen zitten lezen. Niet vanwege ontroering, laat dat duidelijk zijn ;)
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma jan 05, 2009 7:34 pm

Dat bedoelde ik eigenlijk ook.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Michiel P » wo jan 14, 2009 3:31 am

Ruud Straatman over de achterkantstrips van 1986

Michiel P schreef:50 vrolijke verzinsels van Ruud Straatman

Overigens ligt Straatmans nieuwste album voor 4,95 in de supermarkt. De grappen stammen uit 1986, maar dat mag de pret niet drukken.

Afbeelding

P.S. Voor de stamboom-idioten onder ons: in dit album staat de strip waar de moeder van Willie Wortel in voorkomt.

Michiel P schreef:U schrijft snel en veel, maar mensen als Wilbert Plijnaar en Hanco Kolk leverden gepeperde kritiek op uw scenario's.

Ruud Straatman schreef:MENSEN als Wilbert Plijnaar en Hanco Kolk? :o
Wilbil mag ons zoveel commentaar geven als hij maar wilt, dat is ons een eer!
Maar Kolk? (die kan zelf nauwelijks schrijven)

Bovenvermeld boek maakt die opmerking trouwens waar, wat we er nog van kunnen herinneren zijn 53 one-shots binnen n week geschreven. (Vandaar ook de opvolgende nummering, dat heeft te maken met de fakturen)

Michiel P schreef:Kolk heeft zelf ontzettend leuke strips geschreven, met name Meccano, maar ook Cor Daad en de Muziekbuurters, dus hoezo kan Kolk niet schrijven?

En hoe zit dat met die storycodes? U heeft 53 grappen in dezelfde week ingeleverd, dus die grappen hebben een oplopende nummering. Wat heeft dat met de facturering te maken?

Ruud Straatman schreef:Inleveren is niet hetzelfde als verkopen.
Pas als het scenario goedgekeurd is, volgt er een H-code hegeen betekent dat het verkocht is.

bron: http://stripnetstripliefhebbersforum.yu ... reply-3905

Uit mijn vorige leven als lid van het Stripliefhebbersforum. Een van de aanwezige stripmakers was scenarist Ruud Straatman, die schuil ging achter het pseudoniem Baron Ben Verstoten. Straatman paste zijn taalgebruik aan die rol aan en praatte over zichzelf in koninklijk meervoud. Hij gaat er prat op dat hij snel scenario's kan leveren. Met name de redactie van de Donald Duck weet dat erg te waarderen.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo jan 14, 2009 5:59 am

Nog steeds eeuwige zonde dat men die 50-reeks niet 'Nederlands' heeft gehouden, door Gonzales' Mickey's af te drukken, i.pv. Schuijlenburg's Konijnen, Jippes' Mouses of Bernádo's Dumbo's.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ega Bevan » wo jan 14, 2009 5:37 pm

Waarom moet het persé nederlands zijn? Het is toch een reeks over de achterkant? Waarom zou je dan geen buitenlandse strips in die reeks drukken?
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » do jan 15, 2009 10:02 am

Ik ben het hier ook niet helemaal met Rockerduck eens. Ik vind het een goed idee de achterkantreeksen te bundelen, maar dan allemaal. Die oude krantenstrips waren ook erg leuk.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » vr jan 16, 2009 2:29 am

Ega Bevan schreef:Waarom moet het persé nederlands zijn? Het is toch een reeks over de achterkant? Waarom zou je dan geen buitenlandse strips in die reeks drukken?

Omdat dat de trend was. Dan zit er een thema in de reeks; een rode draad.

Maar dat hebben ze eigenlijk al verknald met dat tweede album over Donald Duck, want daarin staan niét alleen/alle achterkant-stripjes, maar alleen de Donald-stripjes uit 1997 en niet die van andere Ducks (in 1997 stonden er steeds andere Ducks op de achterkant). Dat was aangevuld met losse Heymans-grappen uit het binnenwerk van DD. Weer zo'n redactionele stunt waar ik niks van begrijp...
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » vr jan 16, 2009 3:33 am

Rockerduck schreef:Nog steeds eeuwige zonde dat men die 50-reeks niet 'Nederlands' heeft gehouden, door Gonzales' Mickey's af te drukken, i.pv. Schuijlenburg's Konijnen, Jippes' Mouses of Bernádo's Dumbo's.

Ik heb anders liever een album met gags van Manuel Gonzales dan een album met gags van Sander Gulien. De kans op Broer Konijn en Dumbo lijkt me niet groot. Die karakters verkopen veel minder goed dan de Ducks.

Rockerduck schreef:Omdat dat de trend was. Dan zit er een thema in de reeks; een rode draad.

Rode draad in de serie is volgens mij dat er per album een ander karakter in het zonnetje wordt gezet. Niets meer en niets minder. Volgens mij beseft de gemiddelde koper niet eens dat die strips überhaupt eerder in het weekblad zijn verschenen. Alleen voor óns is het interessant dat het een reeks met achterkantstrips is.

Rockerduck schreef:Maar dat hebben ze eigenlijk al verknald met dat tweede album over Donald Duck, want daarin staan niét alleen/alle achterkant-stripjes, maar alleen de Donald-stripjes uit 1997 en niet die van andere Ducks (in 1997 stonden er steeds andere Ducks op de achterkant). Dat was aangevuld met losse Heymans-grappen uit het binnenwerk van DD. Weer zo'n redactionele stunt waar ik niks van begrijp...

Ik wel. Donald Duck staat centraal, dus moeten er grappen in over Donald Duck. Anders hadden ze het album "50 vrolijke achterkanstrips uit 1997" moeten noemen of "50 vrolijke grappen van de Familie Duck". (Dat laatste had nog best gekund. Ik denk niet dat het erg goed zou zijn verkocht.)

50 grappen, dat betekent dat er per jaargang 2 of 3 gags het album niet halen. De slechtste natuurlijk. Zou het nog leuk zijn om te checken welke grappen er overboord zijn gegaan? Vindt Rockerduck dat deze selectie ook afbreuk doet aan de reeks? Een album is natuurlijk completer met het volledige aantal gags. Met name wanneer die gags speciaal voor de achterkant zijn geschreven. Voor de gags van Gonzales maakt het niet uit. Die maken sowieso deel uit van een veel groter geheel.

De mooiste cover is trouwens die van het album over Gijs Gans:

Afbeelding
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron