Ei schreef:Waarom produceert Nederland wel eigen verhalen, in plaats van ze aan te kopen van bv. Egmont?
Ei schreef:Ei heeft ooit begrepen dat de Nederlandse productie bestaat vanwege een speciale vraag vanuit Nederland, waar vraag is naar verhalen met de Grote Boze Wolf, Hiawatha en Sint Nicolaas. Maar dat verklaart niet waarom er ook Nederlandse Duckverhalen zijn.
Ei schreef:Ei schreef:Waarom produceert Nederland wel eigen verhalen, in plaats van ze aan te kopen van bv. Egmont?
Dit is een serieuze vraag. Robb_K en Rockerduck leggen wel uit hoe de structuur in elkaar zit, maar niet helemaal *waarom* de structuur zo is.
Ei heeft ooit begrepen dat de Nederlandse productie bestaat vanwege een speciale vraag vanuit Nederland, waar vraag is naar verhalen met de Grote Boze Wolf, Hiawatha en Sint Nicolaas. Maar dat verklaart niet waarom er ook Nederlandse Duckverhalen zijn.
Robb_K schreef:Walt Disney Company WILT een eigen productie van een Nederlandse Disney Comics stemrecht
Een franchise is een methode van zakendoen waarbij een ondernemer (de franchisenemer) een contract sluit met de eigenaar van een handelsnaam (de franchisegever) die de franchisenemer het recht geeft om tegen betaling een zaak met die handelsnaam te exploiteren. Dit wordt veel gedaan bij supermarktketens en fastfoodrestaurants zoals McDonald's.
Michiel P schreef:Robb_K schreef:Walt Disney Company WILT een eigen productie van een Nederlandse Disney Comics stemrecht
Ik denk dat Rob bedoelt: "Walt Disney Company WIL een eigen productie van een Nederlandse Disney Comics franchise."
Stemrecht = the right to vote. Maar wat is een franchise?Een franchise is een methode van zakendoen waarbij een ondernemer (de franchisenemer) een contract sluit met de eigenaar van een handelsnaam (de franchisegever) die de franchisenemer het recht geeft om tegen betaling een zaak met die handelsnaam te exploiteren. Dit wordt veel gedaan bij supermarktketens en fastfoodrestaurants zoals McDonald's.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Franchise_(ondernemen)
Sanoma mag dus van The Walt Disney Company alleen Disney-strips uitgeven als ze ook zelf Disney-verhalen maken. Dat geldt ook voor alle andere franchisenemers.
Er is maar een klein aantal landen waarin eigen Disney-verhalen worden geproduceerd. Het lijkt dus heel bijzonder, alsof het een speciaal voorrecht is. Maar de enige reden waarom dat aantal zo klein is, is dat Egmont de franchisenemer is voor een groot aantal verschillende landen. Egmont maakt Disney-strips voor al die landen, maar omdat die strips allemaal voor Egmont getekend worden en het hoofdkantoor van Egmont in Kopenhagen zit, zijn dat zogenaamd 'Deense' strips.
De vraag is dus eigenlijk: Waarom wil The Walt Disney Company dat al die franchisenemers hun eigen strips produceren? Zodat ze daar zelf weer van kunnen profiteren, natuurlijk! Hoe zit het ook weer? Wordt elk verhaal dat wordt getekend niet automatisch volledig bezit van Disney? Worden die franchisenemers betaald voor hun productie? Nee, want ze betalen immers zelf voor het gebruik van de franchise.
Waarom produceert Nederland eigen verhalen? Omdat Walt Disney daar centjes aan verdient.
Robb_K schreef:Sorry voor mijn slecht Nederlands!
Michiel P schreef:Robb_K schreef:Sorry voor mijn slecht Nederlands!
Geeft niks, Rob, zolang we maar begrijpen wat je bedoelt. Ik vind het heel bijzonder dat je zoveel verschillende talen beheerst, ook al is je Nederlands dan niet vlekkeloos. Jij kunt werkelijk met Disney-fans uit de hele wereld een praatje aanknopen.
Robb_K schreef:Nederlandse Disney Comics (Sanoma Uitgevers) produceert zijn eigen verhalen omdat zij hebben een contract met The Walt Disney Company, waarin zij moeten zichzelf voortbrengen (maken) 55 procent van zijn gedrukt pagina's. Walt Disney Company WILT een eigen productie van een Nederlandse Disney Comics stemrecht (juist als zij moeten willen een voor Denemarken, Brazilië, Frankrijk, italië, enz.).
Ega Bevan schreef:Robb_K schreef:Nederlandse Disney Comics (Sanoma Uitgevers) produceert zijn eigen verhalen omdat zij hebben een contract met The Walt Disney Company, waarin zij moeten zichzelf voortbrengen (maken) 55 procent van zijn gedrukt pagina's. Walt Disney Company WIL een eigen productie van een Nederlandse Disney Comics stemrecht (juist als zij moeten willen een voor Denemarken, Brazilië, Frankrijk, Italië, enz.).
Dus helemaal in het begin hadden de Nederlandse uitgevers een ander contract? De eerste paar jaar was er geloof ik nog geen NL productie.
En hoe zit het met Brazilië? Daar maken ze nu voor zover ik weet ook geen disneystrips meer.
Wanneer is eigenlijk de eerste Nederlandse Disney-tekening gepubliceerd? Ik weet dat de Toonder Studio's in de jaren zestig veel materiaal leverden, maar hoe ging dat in het begin?
[Thom Roep:]Nou, dat was eigenlijk al heel snel. Begin 1953 verscheen er een voorplaat van de hand van Maarten Boom. Maarten deed de lay-out van Margriet, en later van Pep, en hij werkte dus ook aan Donald Duck mee, want die werd door de redactie van Margriet gemaakt.
En ik vind het jammer om het te moeten zeggen, want ik mag Maarten graag, maar hij heeft met die voorplaat de dubieuze eer verworven de lelijkste Duck-cover ooit te hebben gemaakt. In het TV Toys Museum is nu een tentoonstelling gewijd aan het weekblad, en daar hangen alle omslagen van het blad. een prachtig gezicht, maar als je dus bij jaargang 1953 kijkt en die ene voorplaat ziet...
Daarna is er iemand aangenomen om dat soort dingen te doen, Ed Lukács, een Hongaar die met een Hollandse getrouwd was.
Al snel had hij een eigen stijl te pakken en heeft in zeer grote mate het beeld van Donald Duck van de jaren vijftig bepaald. Hij tekende van die prachtige eenden, met grote snavels en zijn neefjes hadden een prachtige ronde vorm. Hij is misschien niet de beste tekenaar die er geweest is, maar hij was goed en maakte 'gezellige' tekeningen.
Op een gegeven moment is hij ermee gestopt, maar in 1980 heb ik hem nog een keer terug weten te halen. Hij heeft toen onder andere een prachtige full-color omslag gemaakt [...]
Hoe ligt tegenwoordig eigenlijk de verhouding? Door jullie licentie mogen jullie zelf produceren, maar toch gebruiken jullie werk uit het buitenland...
Om met dat laatste te beginnen, dat is heel eenvoudig. Als we alles zelf zouden maken, zouden onze kosten verdubbelen en dat mag niet. Daarom kopen we voor het weekblad veel in Denemarken. Door de bank genomen zal een nummer voor veertig procent uit Nederlands materiaal bestaan en voor de rest uit Deens.
Voor de pockets gebruiken we Italiaanse verhalen. Die zijn niet goed genoeg voor het blad. Een heel enkele keer pik ik er wel eens een verhaal uit van Romano Scarpa, die is wel goed, maar de rest gaat dus in de pockets. Een bijkomende reden is dat die platen op een ander formaat worden getekend en het is een kostbare grap om ze om te bouwen tot gewone pagina's.
Keer terug naar Disney strips algemeen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten