De teloorgang van Donald Duck Extra

Berichtdoor Rockerduck » za jan 10, 2009 5:39 am

Ei schreef:Ei reageert op het verhaal dat Donald Duck Extra volgens de redactie gericht zou zijn op studenten.

Sinds wanneer is dat zo? Ik ken alleen maar de kreet dat DDExtra meer door volwassenen dan door kinderen gelezen zou worden. (Maar enige onderbouwing heb ik daar nooit voor gezien.) Van studenten als doelgroep heb ik nog nooit gehoord.

Ei schreef:Ei probeert te verklaren waarom studenten er, volgens dat verkoop-argument, als doelgroep blijkbaar materiaal zouden vinden dat voor kinderen minder interessant zou zijn. Wat moet een gemiddeld kind van vijf met Van Horn of Rosa?

Van Horn is ook gepubliceerd in Donald Duck Weekblad en in Vakantie- en Winterboeken. Ik heb ook niet de indruk dat Extra zich nadrukkelijk op meer volwassen lezers richt, getuige de regelmatig terugkerende Zware Jongens-vulsel en Vicar-quatsch.

Ei schreef:Donald Duck Weekblad moet het hebben van verhalen zoals vele van Barks en zijn tijdgenoten, uit een tijd waarin een uitgever artistiek betrokken was met inmiddels klassieke stripbladen zoals 'Walt Disney Comics and Stories', die uit de jaren '40-'60. Hoewel nu vooral controversiële ingrepen bekend zijn, had de uitgever van Barks veel zinnige suggesties, regels en richtlijnen. Daar zou een apart topic over gehouden kunnen worden. Het is, wat Ei betreft, heus niet voor niets dat Donald Duck Weekblad nog steeds veel materiaal gebruikt uit die tijd.

De redactie gebruikt nogal veel materiaal uit die tijd omdat het goedkoop is. Ze hebben het al eens gebruikt, in de jaren '50 en '60. Ze hebben het al liggen. Gewoon een kwestie van oppakken en kopiëren. Uiteraard met liefde voor het blad, want zo kennen we de redactie. Met kwaliteit heeft het niks te maken. Bij Egmont worden veel leuke verhalen gemaakt, die kundig zijn getekend en verteld. Maar dat is ten eerste duurder en ten tweede nieuwer, en de vergrijzende redactie gruwt van alles wat nieuw is. Zie bijvoorbeeld de consequente afwijzing van nieuwe verhalen met Diederik Duck.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » zo jan 11, 2009 3:15 am

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Ei reageert op het verhaal dat Donald Duck Extra volgens de redactie gericht zou zijn op studenten.

Sinds wanneer is dat zo? Ik ken alleen maar de kreet dat DDExtra meer door volwassenen dan door kinderen gelezen zou worden. (Maar enige onderbouwing heb ik daar nooit voor gezien.) Van studenten als doelgroep heb ik nog nooit gehoord.

Volgens Ei is de bewering dat de Extra meer op studenten gericht zou zijn, afkomstig van McDuck in 2005-2006. Ei herinnert het zich als doelgroep studenten.
Wat betreft volwassenen als doelgroep herinnert Ei zich alleen dat Rosa heeft beweerd voor zichzelf, dus een volwassene, te schrijven.

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Ei probeert te verklaren waarom studenten er, volgens dat verkoop-argument, als doelgroep blijkbaar materiaal zouden vinden dat voor kinderen minder interessant zou zijn. Wat moet een gemiddeld kind van vijf met Van Horn of Rosa?

Van Horn is ook gepubliceerd in Donald Duck Weekblad en in Vakantie- en Winterboeken.

Wat is van Van Horn is ook gepubliceerd in Donald Duck Weekblad? Ei kent alleen 'Horsing Around with History', dat van een samenwerking met Barks komt.
http://coa.inducks.org/s.php?c=D+94003

Rockerduck schreef:Ik heb ook niet de indruk dat Extra zich nadrukkelijk op meer volwassen lezers richt, getuige de regelmatig terugkerende Zware Jongens-vulsel en Vicar-quatsch.

De Donald Duck Extra biedt ruimte aan verhalen zoals die van Rosa, die op volwassenen gericht zou zijn. Ook bevat de Donald Duck Extra veel verhalen met science-fiction, zoals reizen door de ruimte en door alternatieve dimensies. Verhalen waarvoor in Donald Duck Weekblad en ook in het Walt Disney Comics and Stories van weleer, beduidend minder ruimte is. Daar gaat de voorkeur uit naar concrete verhalen die een kind van vijf kan volgen, hoe slap die verhalen inhoudelijk ook kunnen zijn. Een sprookjes-achtige strip met een konijn, een beer en een vos. (Broer Konijn) Dat soort verhalen kom je in de Extra zelden of nooit tegen. Geen Tokkie Tor. Geen Grote Boze Boze Wolf. Geen Hiawatha. Geen Leeuwenkoning. De Extra is wat dat betreft duidelijk geen extra Weekblad.

Het "regelmatig terugkerende Zware Jongens-vulsel en Vicar-quatsch" is volgens Ei vaak materiaal dat is afgekeurd voor het kindgerichte Weekblad. Zo hebben de Zware Jongens veel overleg, en de nadruk ligt op het overtreden van de wet, op manieren die moeilijker te begrijpen zijn dan hoe Barks de Zware Jongens meestal heeft laten stelen. In de Zware Jongens-verhalen in de Extra, zitten de Zware Jongens gerust in hun saaie schuilplaats een hele pagina te overleggen wat ze gaan doen om de wet te overtreden. Dat is voor een kind van vijf weinig sprekend.

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Donald Duck Weekblad moet het hebben van verhalen zoals vele van Barks en zijn tijdgenoten, uit een tijd waarin een uitgever artistiek betrokken was met inmiddels klassieke stripbladen zoals 'Walt Disney Comics and Stories', die uit de jaren '40-'60. Hoewel nu vooral controversiële ingrepen bekend zijn, had de uitgever van Barks veel zinnige suggesties, regels en richtlijnen. Daar zou een apart topic over gehouden kunnen worden. Het is, wat Ei betreft, heus niet voor niets dat Donald Duck Weekblad nog steeds veel materiaal gebruikt uit die tijd.

De redactie gebruikt nogal veel materiaal uit die tijd omdat het goedkoop is. Ze hebben het al eens gebruikt, in de jaren '50 en '60. Ze hebben het al liggen. Gewoon een kwestie van oppakken en kopiëren. Uiteraard met liefde voor het blad, want zo kennen we de redactie. Met kwaliteit heeft het niks te maken.

Dat zijn niet zomaar kopieën. Die herdrukken zijn opnieuw ingekleurd. Daarvoor moet, voor zover Ei weet, moeite gedaan worden om weer zwart-wit lijn-tekenwerk als basis te hebben. Ei betwijfelt dat de redactie die zomaar tevoorschijn kan toveren. Vroeger in de jaren '70 had men moeite om van Barksverhalen inkleurbare kopieën te vinden. Zoals men heden blijkbaar nog steeds, voor zover Ei weet, geen echte herdruk heeft kunnen maken van verhalen zoals 'Race to the South Seas'. (MOC 41)
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+MOC++41-01
Als het alleen zou gaan om goedkoop materiaal zou men in het Weekblad makkelijk af zijn door materiaal te gebruiken dat anders in de Extra of in vakantie-/winterboeken terecht zou komen. Ei meent dat men verhalen uit de klassieke periode (jaren '40-'60) blijft gebruiken, omdat dit materiaal vaak sprekender, vakkundiger, tijdlozer is dan wat in latere perioden is gemaakt. Materiaal dat veelal van Western komt, de uitgever waarvoor ook Barks werkt. Het is niet alleen Barks die leuk blijft voor het Weekblad. Veel van het betere Western-materiaal, waaronder zelfs Barks, is nu hooguit vervelend omdat men het al zo vaak gezien heeft. Omdat men wéét dat het een herhaling is.

Rockerduck schreef:Bij Egmont worden veel leuke verhalen gemaakt, die kundig zijn getekend en verteld. Maar dat is ten eerste duurder en ten tweede nieuwer, en de vergrijzende redactie gruwt van alles wat nieuw is. Zie bijvoorbeeld de consequente afwijzing van nieuwe verhalen met Diederik Duck.

Ei denkt dat het nieuwe materiaal van Egmont relatief goedkoop is, in vergelijking met het herdrukken van arbeidsintensieve, oude Western-strips. Het nieuwe Egmont-materiaal is digitaal beschikbaar. Waaronder werk van Rosa. Als hapklaar lijn-tekenwerk, én hapklaar ingekleurd, met de spreekwoordelijke druk op de knop kan men kiezen.
Het afdrukken van Western-strips zou volgens Ei alleen goedkoop zijn als ook dat reeds in een dergelijke digitale vorm beschikbaar is. Punt is dat men persé opnieuw wil inkleuren. Was het maar waar, dat men zomaar kleurkopieën leverde zoals nu gebeurt met oude Weekblad-jaargangen. Wat men "facsimile" noemt.
Facsimile is de goedkoopste manier van afdrukken, en het zou ons de 'Race to the South Seas' in de verouderde kwaliteit leveren zoals men die vroeger gewend was. Maar men wil persé z/w lijn-tekenwerk, zoals in The Carl Barks Library, en/of nieuwe inkleuring. Alleen daarom is er bij Ei's weten geen fascimile-herdruk. Men doet juist liever duur. Desnoods ten koste van het tekenwerk. Was het in een aantal gevallen maar waar, dat het Weekblad simpelweg kleurkopieën van oude stripbladen gebruikte.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » zo jan 11, 2009 3:50 am

Ei schreef:Facsimile is de goedkoopste manier van afdrukken, en het zou ons de 'Race to the South Seas' in de verouderde kwaliteit leveren zoals men die vroeger gewend was.

Mits het gaat om de categorie kleurendruk. Zoals die blijkbaar tegenwoordig mogelijk is, met kranten die dagelijks geheel in kleur verschijnen alsof het niets kost, en oude Duck-jaargangen met relatief natuurgetrouwe kleuren in relatief goedkope doch degelijke, dikke boeken zijn gereproduceerd.

Goedkoopste is een uitgave met zwart-wit kopieën. Zoals je die met een kopieermachine in de supermarkt maakt. Maar dan veranderen kleuren in grijs en zwart.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo jan 11, 2009 4:20 am

Ei schreef:Wat is van Van Horn is ook gepubliceerd in Donald Duck Weekblad? Ei kent alleen 'Horsing Around with History', dat van een samenwerking met Barks komt.
http://coa.inducks.org/s.php?c=D+94003

Meerdere verhalen van Van Horn:

Fly now, Pay later! (DD 23-2000)
http://coa.inducks.org/story.php?c=AR+114

Lost on a dog (DD 21-2008)
http://coa.inducks.org/story.php?c=AR+124

Tree's a crowd! (DD 11-2000)
http://coa.inducks.org/story.php?c=AR+140

Onder anderen.


Ei schreef:De Donald Duck Extra biedt ruimte aan verhalen zoals die van Rosa, die op volwassenen gericht zou zijn. Ook bevat de Donald Duck Extra veel verhalen met science-fiction, zoals reizen door de ruimte en door alternatieve dimensies. Verhalen waarvoor in Donald Duck Weekblad en ook in het Walt Disney Comics and Stories van weleer, beduidend minder ruimte is. [...]

Het "regelmatig terugkerende Zware Jongens-vulsel en Vicar-quatsch" is volgens Ei vaak materiaal dat is afgekeurd voor het kindgerichte Weekblad. Zo hebben de Zware Jongens veel overleg, en de nadruk ligt op het overtreden van de wet, op manieren die moeilijker te begrijpen zijn dan hoe Barks de Zware Jongens meestal heeft laten stelen. In de Zware Jongens-verhalen in de Extra, zitten de Zware Jongens gerust in hun saaie schuilplaats een hele pagina te overleggen wat ze gaan doen om de wet te overtreden. Dat is voor een kind van vijf weinig sprekend.

Dat lijkt me niet, want die verhalen worden in de Duitstalige landen, Scandinavië en het Oostblok gewoon in de reguliere weekbladen geplaatst, die ook duidelijk op kinderen mikken (in sommige landen te herkennen aan het wekelijkse milieuvervuilende stuk plastic rommel dat voor speelgoed door moet gaan, wat bijgeleverd bij het blad komt). Maar misschien denkt de Nederlandse redactie inderdaad dat Nederlandse kinderen beduidend dommer zijn dan kinderen uit alle andere landen en maken ze daarom deze selectie. Of mijn theorie klopt, en ze drukken alleen wat ze zélf leuk vinden.

Ei schreef:Ei meent dat men verhalen uit de klassieke periode (jaren '40-'60) blijft gebruiken, omdat dit materiaal vaak sprekender, vakkundiger, tijdlozer is dan wat in latere perioden is gemaakt. Materiaal dat veelal van Western komt, de uitgever waarvoor ook Barks werkt. Het is niet alleen Barks die leuk blijft voor het Weekblad. Veel van het betere Western-materiaal, waaronder zelfs Barks, is nu hooguit vervelend omdat men het al zo vaak gezien heeft. Omdat men wéét dat het een herhaling is.

Nee, het is saaier, ouderwetser, oubolliger, meer belegen, lelijker, leger en humorlozer dan de nieuwe verhalen van Egmont. (Barks uitgezonderd.) Zulke quatsch als Pluto en de drie feeën van Doornroosje; of die dikke Knabbel en Babbel van Bardbury; of de Boze Heks van Sneeuwwitje die Guus Geluk ontvoert, wie zit daar nou op te wachten? Dat is toch om te huilen zo slecht.

EDIT: smilies-optie uitgezet. wegens storing in link.
Laatst bijgewerkt door Rockerduck op zo jan 11, 2009 4:51 am, in totaal 1 keer bewerkt.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » zo jan 11, 2009 6:36 am

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Wat is van Van Horn is ook gepubliceerd in Donald Duck Weekblad? Ei kent alleen 'Horsing Around with History', dat van een samenwerking met Barks komt.
http://coa.inducks.org/s.php?c=D+94003

Meerdere verhalen van Van Horn:

Fly now, Pay later! (DD 23-2000)
http://coa.inducks.org/story.php?c=AR+114

Lost on a dog (DD 21-2008)
http://coa.inducks.org/story.php?c=AR+124

Tree's a crowd! (DD 11-2000)
http://coa.inducks.org/story.php?c=AR+140

Onder anderen.

Toch zal het aantal relatief weinig zijn van wat Van Horn in totaal heeft gemaakt, durft Ei te wedden. In tegenstelling tot werk van bijvoorbeeld Barks, Murry, Buettner en Hubbard.
Afgaande op het tekenwerk van de openingspagina's vindt Ei je voorbeelden de meer Barks-achtige verhalen van Van Horn. Het betere werk van hem. In tegenstelling tot de saaie Van Horn die de eenden pagina's lang laat filosoferen.

Rockerduck schreef:
Ei schreef:De Donald Duck Extra biedt ruimte aan verhalen zoals die van Rosa, die op volwassenen gericht zou zijn. Ook bevat de Donald Duck Extra veel verhalen met science-fiction, zoals reizen door de ruimte en door alternatieve dimensies. Verhalen waarvoor in Donald Duck Weekblad en ook in het Walt Disney Comics and Stories van weleer, beduidend minder ruimte is. [...]

Het "regelmatig terugkerende Zware Jongens-vulsel en Vicar-quatsch" is volgens Ei vaak materiaal dat is afgekeurd voor het kindgerichte Weekblad. Zo hebben de Zware Jongens veel overleg, en de nadruk ligt op het overtreden van de wet, op manieren die moeilijker te begrijpen zijn dan hoe Barks de Zware Jongens meestal heeft laten stelen. In de Zware Jongens-verhalen in de Extra, zitten de Zware Jongens gerust in hun saaie schuilplaats een hele pagina te overleggen wat ze gaan doen om de wet te overtreden. Dat is voor een kind van vijf weinig sprekend.

Dat lijkt me niet, want die verhalen worden in de Duitstalige landen, Scandinavië en het Oostblok gewoon in de reguliere weekbladen geplaatst, die ook duidelijk op kinderen mikken (in sommige landen te herkennen aan het wekelijkse milieuvervuilende stuk plastic rommel dat voor speelgoed door moet gaan, wat bijgeleverd bij het blad komt). Maar misschien denkt de Nederlandse redactie inderdaad dat Nederlandse kinderen beduidend dommer zijn dan kinderen uit alle andere landen en maken ze daarom deze selectie. Of mijn theorie klopt, en ze drukken alleen wat ze zélf leuk vinden.

In Donald Duck Weekblad staan wel nieuwe Egmont-verhalen die duidelijk op kinderen mikken. Bijvoorbeeld De Leeuwenkoning. Misschien gebruikt de redactie daarvan alleen het beste werk voor het Weekblad?
Hoe dan ook, er is niets van te vinden in de Extra. Misschien zou de Extra qua aanbod opknappen als men er recente Egmont-verhalen zou plaatsen van bijvoorbeeld De Leeuwenkoning? Dan zou de Extra tenminste evenveel verandering van spijs hebben dan het Weekblad. Als je de variatie van het Weekblad al beperkt vindt, is de Extra per definitie saai, met alleen Ducks en Zware Jongens.

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Ei meent dat men verhalen uit de klassieke periode (jaren '40-'60) blijft gebruiken, omdat dit materiaal vaak sprekender, vakkundiger, tijdlozer is dan wat in latere perioden is gemaakt. Materiaal dat veelal van Western komt, de uitgever waarvoor ook Barks werkt. Het is niet alleen Barks die leuk blijft voor het Weekblad. Veel van het betere Western-materiaal, waaronder zelfs Barks, is nu hooguit vervelend omdat men het al zo vaak gezien heeft. Omdat men wéét dat het een herhaling is.

Nee, het is saaier, ouderwetser, oubolliger, meer belegen, lelijker, leger en humorlozer dan de nieuwe verhalen van Egmont. (Barks uitgezonderd.) Zulke quatsch als Pluto en de drie feeën van Doornroosje; of die dikke Knabbel en Babbel van Bardbury; of de Boze Heks van Sneeuwwitje die Guus Geluk ontvoert, wie zit daar nou op te wachten? Dat is toch om te huilen zo slecht.

Blijkbaar zitten er velen op te wachten, want het publiek koopt vast geen Donald Ducks omdat er maar een relatief klein aantal Duckverhalen in zitten en verder sprookjesachtige strips. Verandering van spijs doet eten. Dat Sneeuwwitje en Guus Geluk elkaar niet zouden kunnen ontmoeten is natuurlijk gezeur van freaks. Op die manier heb je een Rosa-achtige visie en zit je uiteindelijk, zoals in de Extra, opgescheept met een dieet van louter eenden en Zware Jongens. Misschien is de teloorgang van de Extra dat er na vele jaren Duckverhalen, de voorraad is uitgeput. De hedendaagse Duckverhalen zijn zo afgebakend, dat de Ducks in hun eigen hokje blijven. In een hokje ver weg van de Sneeuwwitjes en zelfs Mickey Mouse. In de gouden jaren van Disney verschenen strips waarin Mickey en Donald elkaar ontmoetten. Maar sindsdien is de boel zo afgebakend door eendenfreaks en muizenfreaks, dat men die bron van fantasie heeft drooggelegd. Diederik Duck, zijn achternaam zegt het al, zou weer de zoveelste Duck in de Extra worden.
Gooi de sneeuwwitjes, de doornroosjes, de muizen en de ducks bij elkaar, en je hebt een bron aan mogelijkheden. In feite is het Weekblad een wereld waarin deze situatie het geval is. Zo schrijft Oom Donald in zijn brievenbus over Mickey Mouse alsof ze elkaar kennen. Stel je voor dat Oom Donald aan een lezer zou schrijven: "Sorry, ik kan je vraag om een handtekening niet doorgeven aan Mickey. Want men heeft bepaald dat Mickey in een andere wereld leeft." :lol:
In de Extra heeft men een universum dat lijkt op dat van Rosa. En blijkbaar raakt dat gebrek aan variatie uitgekauwd. Moeten de Ducks maar weer de ruimte in? Tja, wat moet je anders. Want Mickey ontmoeten, dat mag niet.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Jos » zo jan 11, 2009 7:42 pm

De redactie gebruikt nogal veel materiaal uit die tijd omdat het goedkoop is. Ze hebben het al eens gebruikt, in de jaren '50 en '60. Ze hebben het al liggen. Gewoon een kwestie van oppakken en kopiëren. Uiteraard met liefde voor het blad, want zo kennen we de redactie. Met kwaliteit heeft het niks te maken. Bij Egmont worden veel leuke verhalen gemaakt, die kundig zijn getekend en verteld. Maar dat is ten eerste duurder en ten tweede nieuwer, en de vergrijzende redactie gruwt van alles wat nieuw is. Zie bijvoorbeeld de consequente afwijzing van nieuwe verhalen met Diederik Duck (Rockerduck)

Ik wil hier toch even op reageren, beste McDrakers. Dat oude materiaal wordt opnieuw gescand, vertaald, geletterd en ingekleurd en is even duur als nieuw materiaal uit bijvoorbeeld Denemarken. Deze verhalen herdrukken we omdat we van de stijl houden en ook om een beetje een evenwicht te bewaren met modernere stijlen. Met geld heeft het helemaal niks te maken; dat hebben we genoeg. Er komen genoeg moderne tekenaars voor het voetlicht.

Daarnaast vind ik het op zijn minst arbitrair dat Egmont uitsluitend goede verhalen produceert. De scenario's zijn wisselvallig en de inkleuring laat ook nogal eens te wensen over. We doen het niet zo slecht.

Wat vinden jullie trouwen van Donald Duck Junior?
Jos
Member
 
Berichten: 34
Geregistreerd: zo jan 11, 2009 7:31 pm

Berichtdoor monza » zo jan 11, 2009 10:03 pm

ik denk ook dat er veeeeel meer man-uren in zo een don-rosa strip zitten, door de details.
monza
Member
 
Berichten: 24
Geregistreerd: zo nov 04, 2007 9:20 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma jan 12, 2009 1:55 am

Ei schreef:Toch zal het aantal relatief weinig zijn van wat Van Horn in totaal heeft gemaakt, durft Ei te wedden. In tegenstelling tot werk van bijvoorbeeld Barks, Murry, Buettner en Hubbard.
Afgaande op het tekenwerk van de openingspagina's vindt Ei je voorbeelden de meer Barks-achtige verhalen van Van Horn. Het betere werk van hem. In tegenstelling tot de saaie Van Horn die de eenden pagina's lang laat filosoferen.

Ook dergelijke verhalen staan in Duitsland/Scandinavië steevast in de weekbladen, gericht op kinderen. Overigens zijn er, zoals ik al zei, méér verhalen van Van Horn in DD Weekblad gepubliceerd, waaronder ook een tien pagina verhaal.

Ei schreef:In Donald Duck Weekblad staan wel nieuwe Egmont-verhalen die duidelijk op kinderen mikken. Bijvoorbeeld De Leeuwenkoning. Misschien gebruikt de redactie daarvan alleen het beste werk voor het Weekblad?

Nee, het beste Egmont-werk staat júíst in de Extra. Het zijn de tweederangs verhalen die in het Weekblad worden gestopt, waar de Simba-verhalen een goed voorbeeld van zijn.

Ei schreef:Hoe dan ook, er is niets van te vinden in de Extra. Misschien zou de Extra qua aanbod opknappen als men er recente Egmont-verhalen zou plaatsen van bijvoorbeeld De Leeuwenkoning? Dan zou de Extra tenminste evenveel verandering van spijs hebben dan het Weekblad. Als je de variatie van het Weekblad al beperkt vindt, is de Extra per definitie saai, met alleen Ducks en Zware Jongens.

Troep zoals Simba in de Extra? Absoluut niet! Tot voor kort vond ik de variatie in het Weekblad beperkt, als het ging om sóórten verhalen en auteurs, niét wat betreft personages. Ik heb absoluut geen probleem met alleen Ducks en Zware Jongens, mits goed gedaan. Wat ik tot voor kort miste in het Weekblad, was variatie in de benadering van deze personages. Week in week uit stonden er dezelfde soort verhalen in van dezelfde auteurs: Vicar voorin, in het midden wat van de ComicUp-slaven en aan het einde een antieke Strobl. Dit topic komt voort uit eenzelfde soort eentonigheid in de Extra, die dit jaar gelukkig ook is opgelost.

Ei schreef:Blijkbaar zitten er velen op te wachten, want het publiek koopt vast geen Donald Ducks omdat er maar een relatief klein aantal Duckverhalen in zitten en verder sprookjesachtige strips. Verandering van spijs doet eten.

Hoge oplage-/verkoopcijfers vond Ei nooit een argument als het ging om de vraag: 'Gaat het Weekblad achteruit?', dus ik zie niet in waarom die hier opeens wel relevant is.

Ei schreef:Dat Sneeuwwitje en Guus Geluk elkaar niet zouden kunnen ontmoeten is natuurlijk gezeur van freaks. Op die manier heb je een Rosa-achtige visie en zit je uiteindelijk, zoals in de Extra, opgescheept met een dieet van louter eenden en Zware Jongens.

Nonsens. Je presenteert een valse vergelijking en dat weet je best: óf Sneeuwwitje en Guus samen, óf helemaal geen Sneeuwwitje; en dat klopt niet. Het is gewoon zo dat dergelijke ontmoetingen van totaal van elkaar gescheiden figuren altijd belabberde verhalen oplevert. En dáár gaat het me vooral om als het gaat over herdrukken van Western-verhalen in het Weekblad. Maar daar reageer je niet op.

Ei schreef:Misschien is de teloorgang van de Extra dat er na vele jaren Duckverhalen, de voorraad is uitgeput. De hedendaagse Duckverhalen zijn zo afgebakend, dat de Ducks in hun eigen hokje blijven. In een hokje ver weg van de Sneeuwwitjes en zelfs Mickey Mouse. In de gouden jaren van Disney verschenen strips waarin Mickey en Donald elkaar ontmoetten. Maar sindsdien is de boel zo afgebakend door eendenfreaks en muizenfreaks, dat men die bron van fantasie heeft drooggelegd. Diederik Duck, zijn achternaam zegt het al, zou weer de zoveelste Duck in de Extra worden.

Hieruit blijkt wel weer dat je zelf al jaren geen Extra hebt opengeslagen. (En door je vragen over Van Horn in het Weekblad vraag ik me af of je überhaupt wel een DD hebt gelezen sinds 2000.) In de Extra staan zeer regelmatig verhalen waarin Donald en Mickey samen optreden, getekend door César Ferioli, over wie op McDrake al vaker is gesproken. En dat zijn goede verhalen. In 2008 hebben buitengewoon véél goede verhalen gestaan van de Ducks. Die 'teloorgang' was gaande toen dit topic door mij gestart werd en de reden daarvoor heb ik toen gegeven in de openingspost, en dat heeft niks te maken met een gebrek aan personages, maar een -tot dan toe- verkeerd publicatiebeleid.

Ei schreef:In de Extra heeft men een universum dat lijkt op dat van Rosa. En blijkbaar raakt dat gebrek aan variatie uitgekauwd. Moeten de Ducks maar weer de ruimte in? Tja, wat moet je anders. Want Mickey ontmoeten, dat mag niet.

Zoals ik al zei, ontmoeten de Ducks Mickey vaak genoeg. Uit je omschrijving van de Extra (andere dimensies, praatverhalen, maar weer de ruimte in) blijkt dat je het blad in geen jaren meer hebt aangeraakt.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » ma jan 12, 2009 2:33 am

'Jos' is Jos Beekman, neem ik aan?

Jos schreef:Daarnaast vind ik het op zijn minst arbitrair dat Egmont uitsluitend goede verhalen produceert. De scenario's zijn wisselvallig en de inkleuring laat ook nogal eens te wensen over.

Ik zal nooit zeggen dat Egmont alleen goede verhalen producert, vérre van dat. Ik vind wél 90% van die verhalen die in Nederland gepubliceerd worden, stukken leuker dan die ouderwetse, slecht getekende en belegen verhalen uit de jaren '50 en '60. Helaas zijn die goéde Egmont-verhalen in Nederland weinig in aantal, omdat er zo buitenproportioneel veel uit de jaren '50 en '60 herdrukt wordt.

Jos schreef:We doen het niet zo slecht.

Dat wil ik tegenspreken.

Jullie hebben hele personages weggesaneerd, zoals Diederik Duck en Brigitta McBridge, met wie bij Egmont verhalen zijn gemaakt op Weekblad-formaat (vroeger kon het formaat van Italië nog als excuus gebruikt worden om deze personages uit het Weekblad te weren). Sommige van die verhalen zijn nota bene nog gemaakt door Romano Scarpa.

De brief van Oom Donald is ook al verdwenen (er staat een kattebelletje); de Brievenbus is nog steeds kaal en leeg met weinig brieven; de begeleiding van tekenaars is weg (Ed van Schuijlenburg) en dat is te zien in werk van o.a. Sander G.; de Saaie Jongens op de achterkant; het weren van bepaalde tekenaars (o.a. Noel van Horn met Mickey-verhalen); het kopieëren en als nieuw verkopen van de Katrien; de vele herdrukken etc.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » ma jan 12, 2009 2:43 am

Rockerduck schreef:In de Extra staan zeer regelmatig verhalen waarin Donald en Mickey samen optreden, getekend door César Ferioli, over wie op McDrake al vaker is gesproken. En dat zijn goede verhalen.

Rockerduck overdrijft een beetje. Die drie verhalen van Ferioli zijn juist een opvallende uitzondering. Inducks geeft in totaal 15 verhalen met Mickey Mouse in de Extra. Vier daarvan verschenen in Stripgoed en in vier andere verhalen heeft Mickey alleen een cameo.

DE 1998-06: http://coa.inducks.org/story.php?c=D+95173
DE 2003-02: http://coa.inducks.org/story.php?c=W+MM+++30-01
DE 2004-08: http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2000-034
DE 2006-05: http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2003-327
DE 2006-09: http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2003-240

(In het laatste verhaal is de postbode een oude man met een baard. Net als bij Barks, wiens postbodes naar het schijnt zonder uitzondering oude mannen met baarden zijn. Was postbode vroeger bij uitstek een beroep voor oude mannen? Waren er voor krachtige jongelieden gegarandeerd betere baantjes te vinden?)

EDIT: smilies-optie uitgezet. wegens storing in linken.
Laatst bijgewerkt door Michiel P op ma jan 12, 2009 3:04 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma jan 12, 2009 8:00 pm

Sorry hoor, maar wie is Jos Beekman en wat doet-ie met Disney strips? Zit hij bij de redactie van Donald Duck Weekblad?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Jos » ma jan 12, 2009 11:33 pm

Ik ben redacteur van Donald Duck, Donald Duck Extra, Duck Out en Donald Duck Junior. Ik heb in het verleden al eens op deze site gereageerd. Het is er een tijdje niet van gekomen, maar ik nam laatst maar weer eens een kijkje. Het is altijd leuk om te zien hoe fanatieke fans discussiëren over onze tijdschriften. Ik vind de reacties over het algemeen waardevol, maar ik erger me aan Rockerducks negatieve bijdragen. Het is nooit goed. Bovendien slaat hij vaak klinkklare onzin uit. En daarbij, je matigt jezelf nogal iets aan als je je "veteraan in Duckzaken" meent te moeten noemen. Hij was potdorie de enige die begin dit jaar de tekening van Sander Gulien in de aankondiging niet herkende! Wat dat betreft is Ei een stuk genuanceerder. Bovendien: als je iest wilt weten, staat het altijd vrij om mij te mailen. Ik vind het altijd leuk om antwoord te geven op vragen. Dus bij dezen: j.beekman@sanoma-uitgevers.nl
Jos
Member
 
Berichten: 34
Geregistreerd: zo jan 11, 2009 7:31 pm

Berichtdoor monza » di jan 13, 2009 12:04 am

Hee hallo Jos

Leuk dat de redacteur zelf reageert.
Nou bij deze :
Waar blijven de mooie verhalen van Don Rosa, of zijn ze allemaal al gepubliceerd ???
Wat is er de reden van dat we ze steeds minder in de dd extra staan ??
Want het zijn inderdaad dat soort verhalen die de extra onderscheiden van de gewone duck

niels
monza
Member
 
Berichten: 24
Geregistreerd: zo nov 04, 2007 9:20 pm

Berichtdoor Michiel P » di jan 13, 2009 1:58 am

Dat rijtje met Mickey Mouse-verhalen dat ik hiervoven geef bestaat uit de laatste vijf volwaardige optredens van Mickey Mouse in de Extra. Dat is vijf keer in de afgelopen elf jaar. In vier verhalen treedt hij samen met Donald op. Het vijfde optreden is een gag van Dick Moores. Zijn er geen gecompliceerde Mickey Mouse-verhalen die geschikt zijn voor de Extra?

Jos schreef:Wat vinden jullie trouwens van Donald Duck Junior?

Vreemde vraag op een forum dat niet uit kinderen in de doelgroep-leeftijd bestaat. Zelfs ons jongmaatje Huugduck is al tien jaar oud. Of niet? Hoeveel McDrakers hebben er al kinderen?

Ik heb de Junior in de supermarkt maar even ingekeken. Korte, vrolijke verhaaltjes met simpele, goed leesbare teksten. "Ik ben Guus Geluk. Ik heb altijd geluk." Het eerste Disney-tijdschrift met punten in plaats van uitroeptekens! Ik vind het een aantrekkelijker product dan het weekblad zelf. Het komt er tenminste eerlijk voor uit dat het op kinderen gericht is.

monza schreef:Waar blijven de mooie verhalen van Don Rosa, of zijn ze allemaal al gepubliceerd ???

De mooie verhalen van Don Rosa zijn allemaal al gepubliceerd. De lelijke trouwens ook.

monza schreef:Wat is er de reden van dat ze steeds minder in de dd extra staan ??

Na "De droom van zijn leven" ging Rosa in staking. Hij wilde dat ze hem meer betaalden, omdat ze zoveel geld aan hem verdienden. Deze staking duurde ongeveer een jaar. Daarna begon hij weer te tekenen, maar dat ging steeds langzamer, omdat Don Rosa hele slechte ogen heeft. Uiteindelijk is hij er mee gestopt, omdat hij er geen plezier meer aan beleefde. Bovendien moest hij worden geopereerd aan één oog. Er komen dus geen nieuwe verhalen meer van Don Rosa.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » di jan 13, 2009 2:23 am

Mijn vragen aan Jos Beekman:

Over het tekenwerk van Sander Gulien zijn de meningen verdeeld. Sommigen vinden het niet best, anderen vinden het bar slecht.

- Wat vindt men op de redactie zelf van de tekeningen van Gulien?
- Wat zijn volgens de redactie de goede kwaliteiten van zijn tekenwerk?
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Donald Duck Extra

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten