De teloorgang van Donald Duck Extra

Berichtdoor Jos » di jan 13, 2009 10:24 am

Het afgelopen jaar was Sanders tekenwerk erg wisselvallig. Zijn schetsen waren goed, maar het lijnwerk was slecht en hij verwaarloosde de bijfiguren. Hij heeft een stevige brief gehad van Thom en wordt weer intensief begeleid door onze chef van de tekenafdeling Frans Hasselaar. Dat heeft onmiddellijk een gunstig effect gehad. Binnenkort te zien in Duck!

Rosa tekent niet meer. Wel heb ik enkele navolgers van hem gesignaleerd, met name op het gebied van zijn vertelstijl. Veelbelovend!
Jos
Member
 
Berichten: 34
Geregistreerd: zo jan 11, 2009 7:31 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » di jan 13, 2009 11:20 am

Jos schreef:Ik ben redacteur van Donald Duck, Donald Duck Extra, Duck Out en Donald Duck Junior. Ik heb in het verleden al eens op deze site gereageerd. Het is er een tijdje niet van gekomen, maar ik nam laatst maar weer eens een kijkje. Het is altijd leuk om te zien hoe fanatieke fans discussiëren over onze tijdschriften. Ik vind de reacties over het algemeen waardevol, maar ik erger me aan Rockerducks negatieve bijdragen. Het is nooit goed. Bovendien slaat hij vaak klinkklare onzin uit. En daarbij, je matigt jezelf nogal iets aan als je je "veteraan in Duckzaken" meent te moeten noemen. Hij was potdorie de enige die begin dit jaar de tekening van Sander Gulien in de aankondiging niet herkende! Wat dat betreft is Ei een stuk genuanceerder. Bovendien: als je iest wilt weten, staat het altijd vrij om mij te mailen. Ik vind het altijd leuk om antwoord te geven op vragen. Dus bij dezen: j.beekman@sanoma-uitgevers.nl

Nu ga je toch wel te ver tegen Rockerduck. Meestal zie ik hem zijn mening verkondigen en niet zozeer onzin uitslaan. Hij mag natuurlijk wel een afwijkende mening hebben. Hij heeft tenminste wel een sterke eigen interesse in bepaalde verhalen. En hier net boven was hij juist heel lovend over de groei aan afwisseling in de Donald Duck en de Donald Duck Extra's in 2008. Dat ben ik ook, trouwens. Dat 'veteraan in Duckzaken' is overigens niet zo serieus bedoelt, al weet hij er wel best wat van af.

De Donald Duck Junior ken ik niet zo. Inderdaad wat te ver van mijn doelgroep af.

Verder ben ik dus blij met de groeiende afwisseling in het weekblad. Ik zou, maar daar zijn hier de meningen sterk over verdeeld, graag nog af en toe Barks zien in het weekblad. Verder heb ik nog weleens wat te klagen over de logica in bepaalde verhalen, zoals afgelopen week met die sultan (de Zware Jongens lopen zomaar het pakhuis in? Waar is de poetische rechtvaardigheid in dit verhaal? En gebrek aan een duidelijke stevige clue).

Maar in 2007 zagen we nog bijna alleen Vicar, dat werd wat te veel. En we waren ook blij verrast door de hoge kwaliteit van veel nummers in 2008, onder andere doordat steeds een ander het openingsverhaal deed. Vicar is prima, maar niet voor elke week.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di jan 13, 2009 5:45 pm

Ik ben blij dat Mau Heymans zijn nekken van de Ducks heeft laten inkorten en dat hij weer wat vaker in de DD Weekblad staat. Ook werd Vicar weer wat te veel. Ook zou ik u aanraden om bij "Toon je tekeningen" te kijken. Er zitten zeker wat kunstenaars tussen. En ik ben bezig met een verhaal. Misschien niet zo'n goede tekeningen, maar wel een leuke plot en goede schetsen. Maar ik ben pas 11 jaar oud. Ook zou ik eens kijken bij "SPEL: Maak het verhaal af..." en "DD rollenspel". En er zijn nog wat leuke ideeen bij "Fanfictie en -tekeningen".
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Caspar » di jan 13, 2009 6:47 pm

DvDU, toen ik 12 was heb ik ook eens een duckverhaal geschreven en ook opgestuurd naar Thom Roep, die heeft het toen afgekeurd maar zei dat het op zich wel een goed verhaal was, en meer de kleine details waren waardoor het niet goed genoeg was.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Michiel P » di jan 13, 2009 7:24 pm

Jos schreef:Het afgelopen jaar was Sanders tekenwerk erg wisselvallig. Zijn schetsen waren goed, maar het lijnwerk was slecht en hij verwaarloosde de bijfiguren.

Bedankt voor je antwoord!

De hondmensen (de bijfiguren) van Sander Gulien zijn over het algemeen saai, lelijk en onaantrekkelijk. Het is een vreemde keuze om uitgerekend Sander die Saaie Jongens-gags te laten tekenen. Zijn eenden zijn beter getekend.

Het is waar dat Sanders potloodschetsen aantrekkelijker zijn dan zijn geïnkte tekeningen. Dat kun je goed zien in het Gulien-topic: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 8516#p8516

Jos schreef:Hij heeft een stevige brief gehad van Thom en wordt weer intensief begeleid door onze chef van de tekenafdeling Frans Hasselaar. Dat heeft onmiddellijk een gunstig effect gehad. Binnenkort te zien in Duck!

Ik ben voorzichtig benieuwd. Door het grote aandeel Gulien-verhalen in het weekblad ontstaat de indruk dat de redactie eigenlijk wel tevreden is met zijn tekenwerk. Gelukkig wordt er dus wél kritiek geleverd.

Jos schreef:Rosa tekent niet meer. Wel heb ik enkele navolgers van hem gesignaleerd, met name op het gebied van zijn vertelstijl. Veelbelovend!

Ik ben benieuwd. Zijn deze verhalen al in Nederland gepubliceerd? Om welke auteurs gaat het? Ik hoop maar dat ze zich niet door Rosa's laatste periode laten inspireren. Daar zitten een aantal opvallend beroerde verhalen tussen.

Jos schreef:Het is altijd leuk om te zien hoe fanatieke fans discussiëren over onze tijdschriften. Ik vind de reacties over het algemeen waardevol, maar ik erger me aan Rockerducks negatieve bijdragen. Het is nooit goed.

De felheid van Rockerduck en anderen, waaronder ikzelf, is volgens mij deels te verklaren uit een gevoel van onmacht. Er is geen podium waar openbaar met de redactie van gedachten kan worden gewisseld. In oude stripbladen als Eppo en Sjors & Sjimmie was dit de brievenpagina.

De Donald Duck presenteert zijn verhalen echter niet als fictie, maar als belevenissen van Oom Donald. Dit sluit aan bij het jonge lezerspubliek, maar negeert de individualiteit van de makers. (De Okki kreeg óók brieven die gericht waren aan Ollie de Olifant, maar vermeldde wel dat die strip werd getekend door Marjorie van Doorn.)

Als de Donald Duck maar doorgaat met het plaatsen van verhalen van Vicar en Sander Gulien, zonder dat de lezer daar invloed op kan uitoefenen, omdat hij voor zijn gevoel nergens gehoord wordt, is het niet vreemd dat de lezer zijn mening met ongekende felheid spuit op een forum als McDrake. Overigens werd er ook in Eppo en Sjors & Sjimmie met grof geschut op tekenaars geschoten.

Ik weet zeker dat de aanwezigheid van tekenaars en redactieleden op dit forum impact zou kunnen hebben op de manier waarop er hier gediscussieerd wordt. Ik schrijf nu redelijk netjes over Sander Gulien, maar normaal gesproken druipt mijn toetsenbord van het vitriool. Echter, er is nu een redactielid aanwezig, dat zo vriendelijk is om vragen te beantwoorden. Die moeten we dus een beetje te vriend houden.

Het is de vraag of het wenselijk is dat het forum daardoor beïnvloed wordt. Op dcml had je de overweldigende aanwezigheid van Don Rosa, waardoor het moeilijk werd om eens lekker te schrijven dat je sommige verhalen van hem ontzettende bagger vond. Om maar te zwijgen over de manier waarop de mens Don Rosa soms met zijn medemensen omging. Als reactie daarop werd het op McDuck en McDrake populair om eens een stevig potje te Rosa-bashen. Niet alleen om terechte redenen, maar ook omdat het hier eindelijk eens wél mogelijk was.

Aan de ene kant is het geweldig dat je als fan via een forum kunt communiceren met echte striptekenaars. Zo had je in Nederland het Stripliefhebbersforum en McDuck. Het is het leukst wanneer er meerdere tekenaars aanwezig zijn, want die vinden elkààr interessant en dan ontstaan er boeiende gesprekken. Voor de aanwezige fans is dat smullen.

De keerzijde is dat ze in een dergelijke vertrouwelijke sfeer soms dingen zeggen waar ze later spijt van krijgen en dan gaan ze hun bijdragen wissen. Gaat het goed mis, dan sluiten de rijen zich en verdwijnen alle stripmakers van het forum. Zo is er nu een Nederlands Stripmakersforum, waar gewone stervelingen niet op kunnen. Dit Forum werd opgericht na een explosieve situatie op het Stripliefhebbersforum, dat nu ter ziele is. Op McDuck heeft zich een vergelijkbare explosie voorgedaan.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » di jan 13, 2009 7:48 pm

Jos schreef:Bovendien slaat Rockerduck vaak klinkklare onzin uit.

Dat is nogal een aantijging. Kun je een paar voorbeelden geven?

Jos schreef:En daarbij, je matigt jezelf nogal iets aan als je je "veteraan in Duckzaken" meent te moeten noemen.

Binnen de context van dit forum is Rockerducks titel volledig terecht. Natuurlijk verbleekt Rockerducks ervaring bij die van een insider die al jaren bij het weekblad werkt, maar dat doet hier niet terzake. Dit is namelijk niet de Nederlandse redactie, maar een Nederlands fan-forum. Je zou hoogstens kunnen opperen dat Rob Klein eigenlijk die titel zou moeten voeren.

Ik begrijp heel goed dat Jos Beekman het niet leuk vind als zijn kindje, het weekblad, op McDrake door het slijk wordt gehaald. Maar ik zie eerlijk gezegd niet in waarom Rockerduck die kritiek niet zou mogen leveren. Lidmaatschap van McDrake houdt geen contractuele verplichting in om positief te zijn over de Donald Duck.

En zoals Ei al eens opmerkte: McDrake is een oase van weldadige goede manieren vergeleken met de onherbergzame woestenij die men elders op het internet aantreft. Zie bijvoorbeeld de reacties op de site van De Telegrof. Daar staat tegenover dat Jos Beekman best mag zeggen dat hij zich ergert. En Rockerduck kan best tegen een stootje, getuige zijn haat/liefde-verhouding met Ei.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di jan 13, 2009 10:09 pm

Moet ik nu u zeggen?
Jos schreef:Ik ben redacteur van Donald Duck, Donald Duck Extra, Duck Out en Donald Duck Junior.

Aha! Het is fijn om iemand van de redactie op McDrake te hebben zodat, als wij iets te zeggen/aanmerken hebben, dat misschien wel nut zou hebben en dat het weekblad hierdoor weer een stukje beter wordt. Natuurlijk heeft ieder mens zijn eigen mening. En ook al zouden wij de Donald Duck (Extra/Junior) een beetje kunnen verbeteren, we snappen ook wel dat wij geen 100% de macht hebben over de Donald Duck (Extra/Junior). Toch, jongens? TOCH, JONGENS? TOCH, ROCKERDUCK EN EI?
Jos schreef:Ik heb in het verleden al eens op deze site gereageerd.

Echt waar? Ik denk dat dat u op McDuck was, ik zie bij uw bijdragen alleen dit topic staan. Of was u toen gast?
Jos schreef:Het is er een tijdje niet van gekomen, maar ik nam laatst maar weer eens een kijkje. Het is altijd leuk om te zien hoe fanatieke fans discussiëren over onze tijdschriften.

Fanatieke fan? Ik ben 11 jaar en heb een 1300 Donald Ducks. Ik ben gewoon een enorme fan. Maar dat is nog niets vergeleken met de rest! Nee, wij zijn Duckfans van het hoogste nieveau. Ik ben de Duckfan van Midden-Limburg (=Down Under) of in ieder geval die van mijn wijk/stad.
Jos schreef:Ik vind de reacties over het algemeen waardevol, maar ik erger me aan Rockerducks negatieve bijdragen. Het is nooit goed.

Hij is gewoon een verwende fan. Verwend met Barks. Carl Barks. Het zou wel leuk zijn als jullie "Christmas on Bear Mountain" (nee, wacht dat is een kerstverhaal) of "The Old Castle's Secret" in de Donald Duck zetten in 21-2009 (want in die week word ik 12). Of "Donald Duck Finds Pirate Gold" in het 3000e nummer in 2010!
Jos schreef:Bovendien slaat hij vaak klinkklare onzin uit. En daarbij, je matigt jezelf nogal iets aan als je je "veteraan in Duckzaken" meent te moeten noemen. Hij was potdorie de enige die begin dit jaar de tekening van Sander Gulien in de aankondiging niet herkende! Wat dat betreft is Ei een stuk genuanceerder.

Daar ben ik het niet mee eens.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel P » di jan 13, 2009 10:22 pm

Duckfan van Down Under schreef:Aha! Het is fijn om iemand van de redactie op McDrake te hebben zodat, als wij iets te zeggen/aanmerken hebben, dat misschien wel nut zou hebben.

Daar herinner ik me ineens iets! Jos, zou je misschien eens een kijkje willen nemen in het topic over de Beste Verhalen? Daar hebben we namelijk zitten uitknobbelen hoeveel albums er nog zullen verschijnen en hoe die albums moeten worden ingedeeld. Zou je daar eens je licht over willen laten schijnen?

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=261&p=3
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » wo jan 14, 2009 12:48 am

Duckfan van Down Under schreef:En ook al zouden wij de Donald Duck (Extra/Junior) een beetje kunnen verbeteren, we snappen ook wel dat wij geen 100% de macht hebben over de Donald Duck (Extra/Junior). Toch, jongens? TOCH, JONGENS? TOCH, ROCKERDUCK EN EI?

Hoe zou een Donald Duck Extra van Rockerduck exact zijn, als hij redacteur is? Als hij de macht heeft?
Zou Rockerduck hier op McDrake een fictieve Extra-nummer kunnen samenstellen? Van kaft tot kaft?
Wat zou er in die Extra staan? En wie op McDrake zou deze Extra kopen, als deze echt in de winkel lag? ;)

Misschien ook leuk voor anderen. Wat zou het ideale Disney-stripalbum bevatten, bijvoorbeeld.

Michiel P schreef:En zoals Ei al eens opmerkte: McDrake is een oase van weldadige goede manieren vergeleken met de onherbergzame woestenij die men elders op het internet aantreft.

Heeft Ei dat beweerd? :O
Is internet elders nóg erger dan McDrake? :P
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor monza » wo jan 14, 2009 12:58 am

Hee , dat laatste is weer nieuw voor me.
In dat opzicht is het misschien verstandig om je mening enigzins "genuanceerd" te brengen, omdat anders de "meer invloed hebbende" forum bezoekers vertrekken.
En juist daardoon krijgt dit forum wel een meerwaarde.

Wat precies de betere en slechtere don-rosa verhalen zijn weet ik niet. Ik vond de verhalen gewoon leuk, soms best ingewikkeld, zoals over de Welser bank (hoop dat ik het goed zeg) en vooral gedetaileerd, door alles wat er om de hoofdpersonen en dingen heen gebeurt. Nietsbetekendende vogels en muizen op de achtergrond beleven vele plaatjes (kolomen) lang hun eigen avontuurtje.
Al met al een goede reden om de DD Extra te kopen.
Ik las zojuist een goede reden om de DD Extra op te zeggen. Er komt niets meer van Don Rosa.

Hoe de persoon Don-Rosa prive is weet ik al helemaal niet, ik heb nog nooit met hem geknikkerd . . .
Als ik het zo op het forum lees, is hij niet altijd de gezeligste.
Als hij als tekenaar last krijgt van blindheid lijkt me dat een vrij frusterend iets, wat dan weer een en ander kan verklaren.

Maar goed:
Jos, vertel ons, wie zou de betere tekenaar zijn die een dergelijk soort verhalen kan tekenen ???
En kunnen ze zig inderdaad meten met Don Rosa, of kunnen ze best leuk tekenen, maar meer niet dan dat.

Tot slot, ook ik lees de Junior niet. Nog nooit gezien. Voor de DD ben ik eigenlijk al te oud (31), maar dat blijft een leuke ontspanning in bijvoorbeeld "het kleinste kamertje".
De Extra vond ik echt een leuke strip voor de wat oudere lezer.
Meer volwassen verhalen. Moeilijker ook. Heb je de DD uit in 20 minuten, dan deed ik over de extra toch gauw een uur.

Nopg wel een vraag aan Jos van mij persoonlijk. Minder pockets. Ik ben gestopt met kopen. Er kwamen er steeds meet per jaar, dan nog mini-pockets, dubbel pockets, en ga zo maar door. Wat een Pockezooi. (leuke woordspelling).
Halveer het totaal aantal pockets, dan blijft het betaalbaar om ze te kopen.

Grtn Niels aka Monza
monza
Member
 
Berichten: 24
Geregistreerd: zo nov 04, 2007 9:20 pm

Berichtdoor monza » wo jan 14, 2009 1:22 am

ik reageerde te laat (sorry). Met "dat laatste" doelde ik op de diverse fora diet niet meer toegankelijk zijn voor de gewone sterveling, of simpelweg verwijderd.

Het volgende wat ik geleerd heb is dat Down Under verhuisd is. In bijvoorbeeld het lied van Men At Work ligt Down under nog ergens in Australie (is het eigenlijk). Maar het is verhuisd naar Limboland., hahaha
monza
Member
 
Berichten: 24
Geregistreerd: zo nov 04, 2007 9:20 pm

Berichtdoor Michiel P » wo jan 14, 2009 2:45 am

Ei schreef:Heeft Ei dat beweerd? :o

Helaas, ik heb me vergist. Daniel73 beweerde iets dergelijks, maar in andere bewoordingen:

Daniel73 schreef:Internet is welbeschouwd een vreselijke plaats waar je praktisch vogelvrij bent. Wat Zwarthart Zware schreef zijn zoete pinda's vergeleken met wat je elders op internet kan treffen.

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 4612#p4612

monza schreef:In dat opzicht is het misschien verstandig om je mening enigzins "genuanceerd" te brengen, omdat anders de "meer invloed hebbende" forum bezoekers vertrekken.

Nee, dat heb ik niet beweerd. Door de aanwezigheid van de makers ben ik geneigd me genuanceerder over hun strips uit te drukken. Of ik houd me op de vlakte wanneer ik een strip alleen maar slecht vind. Kankeren op een strip is één ding, maar iemand beledigen waar hij bij staat is iets anders. Of ben ik dan hypocriet? Terwijl ik dus eigenlijk vind dat het niet uit zou moeten maken of er een stripmaker aanwezig is op een forum.

monza schreef:Met "dat laatste" doelde ik op de diverse fora diet niet meer toegankelijk zijn voor de gewone sterveling, of simpelweg verwijderd.

Nee, zo zit het niet. Het Stripmakersforum is een nieuw forum waar niet-stripmakers eenvoudigweg niet opkomen. Het Stripliefhebbersforum is niet verwijderd, maar omdat er niet meer wordt gereageerd is het effectief ter ziele gegaan. Je kunt het nog wel bekijken.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » wo jan 14, 2009 2:55 am

monza schreef:Hee , dat laatste is weer nieuw voor me.
In dat opzicht is het misschien verstandig om je mening enigzins "genuanceerd" te brengen, omdat anders de "meer invloed hebbende" forum bezoekers vertrekken.
En juist daardoon krijgt dit forum wel een meerwaarde.

Precies. Want we moeten zuinig zijn op invloedrijke Rockerduck. Met dank aan Rockerduck's klinkklare onzin is er nu een aanbod van Jos van de redactie. ;)
Tss. Ei zit nu al ruim twee jaar de allergrootst mogelijke klinkklare onzin uit te kramen, en rivaal Rockerduck moet met de eer strijken... :|

monza schreef:Wat een Pockezooi. (leuke woordspelling).

Foei, welk een grove taal. U verwijst daar naar een ernstige ziekte, de pokken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pokken
Een beetje genuanceerder voortaan, alstublieft. :P
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo jan 14, 2009 3:38 am

Jos schreef:Ik vind de reacties over het algemeen waardevol, maar ik erger me aan Rockerducks negatieve bijdragen. Het is nooit goed.

Ik snap wel dat je je ergert aan mijn bijdragen. Ik zou me ook ergeren als iemand mij erop wees dat ik er de kantjes vanaf liep en de ene kollosale fout op de andere stapelde. De toon van alle redactieleden die op McDuck/McDrake hebben gereageerd (Frank Jonker, Thom Roep, en jij) is altijd hetzelfde: wijzen naar degene die klachten heeft. We zijn of te oud voor Duck (maar men mikt bij wedstrijden op volwassenen met auto's als hoofdprijzen); of we zijn te nostalgisch (terwijl de voorkeur uitgaat naar producties van vóór onze jeugd) of anders is er wel een andere reden om de klager weg te zetten. "Bij Rockerduck is het nooit goed!" En ondertussen leggen ze de Katrien onder de kopieërmachine en verkopen ze 'm als nieuw.

Is het ooit in je opgekomen dat misschien, heel misschien, er een oorzaak is voor klachten? Ik weet niet hoor, maar als ik als redactielid bij Donald Duck werkte en ik kreeg voor de vijfde keer een e-mail van een lezer omdat in een stuk over Daniel Branca alwéér stond dat Buenos Aires in Brazilië ligt, dan zou ik me even achter de oren krabben of ik m'n research wel goed deed. Maar de redactie gebruikt volgende keer weer vrolijk het zelfde knip- en plakstukje. En het gaat me niet om dat ene voorbeeld, het gaat om de trend waar die in past, en dat is: onverschilligheid. (Zie beneden.)

Jos schreef:En daarbij, je matigt jezelf nogal iets aan als je je "veteraan in Duckzaken" meent te moeten noemen.

Ik noem mezelf ook Rockerduck. Betekent dat nou dat ik denk dat ik een stinkend rijke eend ben? Dat soort zaken mag je best met een korreltje zout nemen. Of anders wel een vrachtwagenlading.

Jos schreef:Hij was potdorie de enige die begin dit jaar de tekening van Sander Gulien in de aankondiging niet herkende!

Blijkbaar tekent Gulien tegenwoordig zo allerbelabberdst, dat hij zelfs zijn gebrekkige Ducks niet meer herkenbaar gebrekkig kan houden.

Maar op dit punt vind ik niet dat iemand van de redactie mij de les mag lezen. Het album 'De Grappigste Avonturen van Donald Duck Nr. 13' is gewijd aan Jan Gulbransson. Maar op de achterkant staat een tekening van Daniel Branca; dezelfde tekening die op de achterkant van het Branca-album is gebruikt. Weer zo'n voorbeeld van de totale onverschillgheid die ik in de producties waarneem. Nog twee om het af te leren en misschien ziet Jos dan in wat ik bedoel:

1.) In het Vakantieboek 2004 staat een strip van Mickey Mouse, getiteld: 'Opstand in Excaliborum'. Dit is het derde (!) deel in een reeks van delen die duidelijk op elkaar volgen. In de eerste bladzijden geeft Mickey dan ook een stortvloed aan informatie voor de lezers die de voorgaande delen hebben gemist. Is het nou bij niemand op de redactie opgekomen dat men misschien had moeten beginnen met deel 1? Nee, Nederland begint met deel 3 in een serie:

http://coa.inducks.org/story.php?c=D+98465

Twee jaar (!) later zie ik tot mijn verbazing in een Vakantieboek weer een deel uit de 'Excaliborum'-reeks: dit keer het tweede deel in de serie! Blijkbaar lezen ze bij de redactie van Donald Duck van achter naar voor en van eind naar begin.

http://coa.inducks.org/story.php?c=D+97630

Nu zijn we bijna drie jaar verder en deel 1 heb ik nog nooit gezien, laat staan de gehele serie in de juiste volgorde. Dat is van een totale desinteresse voor en gebrek aan respect jegens de lezer waarover ik mij boos maak, ja. Alsof het zo moeilijk is om een serie verhalen in de juiste volgorde af te drukken. Maar dan zou men het iets moeten kunnen schelen.

2.) De serie 'De Grappigste Avonturen van Donald Duck'. Ik heb nog geen deel gezien waarbij geen fout is gemaakt. Ofwel is de voorplaat niet van de artiest die centraal staat; ofwel is de tekst op de achterkant niet correct; ofwel is de tekening bij de inhoudsopgave van een artiest uit een vórig album etc. En Stripschrift noemde deze albums "hap-snap wat hebben we nog liggen"-uitgaven, met een "koffiemok of dekbedovertrek cover". Dan heb je als redactie een geweldig archief tot je beschikking en dan kies je voor een album met Strobl alleen verhalen van 2 of 3 jaar geleden. Vervolgens verwijst de redactie van Stripschrift naar Duitse uitgaven. Want daar kan het wél. In Nederland, zo schrijven zij over het Jippes-album, "mag het allemaal blijkbaar niks kosten."

Maar bij Stripschrift zullen ze ook wel allemaal 'te oud' zijn, of 'kankerpitten'.

Jos schreef:Wat dat betreft is Ei een stuk genuanceerder.

Dan heb je het topic 'Gaat het Weekblad achteruit?' nog nooit gelezen. Ik raad het je aan; voorál de bijdragen van Ei. Die weet de redactie te onderwijzen op een manier waar ik alleen maar van kan dromen.

Beste Jos,

Alle gekheid op een stokje; je bent niet eens in gegaan op wat ik heb geschreven. Waarom bijvoorbeeld schrapt de redactie consequent personages uit het Weekblad? Diederik, Rockerduck, Brigitta? Personages die iedereen kent uit oude Ducks of nieuwe pockets. Op de cover van de kerstspecial 2007 heeft de redactie nota bene extra werk gehad door van het Italiaanse origineel personages te verwijderen en te vervangen door Panchito en Joe Carioca. Net zoals men in de jaren '90 oude Otto van Drakenstein-verhalen herdrukte maar hem eruit knipte en verving door Donald. Waar ben je dan mee bezig?

Waarom gebruikt men nog computerballonnetjes? Hoe kan men zich stripliefhebber noemen en tegelijkertijd deze aanslag op de strip toestaan, ja, zelfs stimuleren? Waar is de brief van Oom Donald gebleven? Waar zijn de redactionele bijdragen gebleven? Waar zijn de lange Nederlandse avonturenverhalen? Waarom worden bepaalde series geboycot ('Dragonlords' van Cavazzano bijv.)? Waarom wordt er zo ontzettend veel tweederangs materiaal herdrukt?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » wo jan 14, 2009 3:42 am

Michiel P schreef:Daniel73 beweerde iets dergelijks, maar in andere bewoordingen:

Daniel73 schreef:Internet is welbeschouwd een vreselijke plaats waar je praktisch vogelvrij bent. Wat Zwarthart Zware schreef zijn zoete pinda's vergeleken met wat je elders op internet kan treffen.

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=4612#p4612

Nou. Dat zijn dan wel heel andere bewoordingen. :) 't Is dus geen spel, dat Ei zich deze uitspraak van alter-ego Daniel73 niet herinnerde.

Michel P schreef:Het Stripmakersforum is een nieuw forum waar niet-stripmakers eenvoudigweg niet opkomen.

Moet je dan eerst je stripmakersdiploma opsturen? :P

Michel P schreef:Het Stripliefhebbersforum is niet verwijderd, maar omdat er niet meer wordt gereageerd is het effectief ter ziele gegaan. Je kunt het nog wel bekijken.

Bedoel je dit forumboard?
http://stripnetstripliefhebbersforum.yuku.com/

Wat is nu het alternatief voor niet-Disney striplezers? Helemaal geen Nederlands forum meer?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Donald Duck Extra

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten