De teloorgang van Donald Duck Extra

Berichtdoor Michiel P » wo jan 14, 2009 3:44 am

Rockerduck schreef:Blijkbaar tekent Gulien tegenwoordig zo allerbelabberdst, dat hij zelfs zijn gebrekkige Ducks niet meer herkenbaar gebrekkig kan houden.

:lol: :lol:
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo jan 14, 2009 3:48 am

Michiel P schreef:Zijn er geen gecompliceerde Mickey Mouse-verhalen die geschikt zijn voor de Extra?

Wat mij betreft hoeven ze niet eens 'gecompliceerd' te zijn. Maar zo'n verhaal van een aantal jaren terug als "Het mysterie van Onraedt State" vond ik erg geslaagd, gebaseerd op Floyd Gottfredson's klassieke verhaal:

http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2003-327

Zo zijn er meer verhalen van Mickey die ik geschikt vind voor de Extra of zelfs Weekblad, waarin de personages wat minder eendimensionaal behandeld worden. Zoals deze, die ik gelukkig in het Duits heb kunnen lezen:

http://coa.inducks.org/story.php?c=D%2fD+2004-018

In deze verhalen (er zijn meer soortgelijke, geschreven door Byron Erickson) brengt men bijv. oude Gottfredson-personages terug, wat leuk is voor de liefhebbers van die oude strips.

Michiel P schreef:De mooie verhalen van Don Rosa zijn allemaal al gepubliceerd. De lelijke trouwens ook.

:lol: Die droge humor van jou ook altijd!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » wo jan 14, 2009 3:58 am

Ei schreef:Moet je dan eerst je stripmakersdiploma opsturen? :P

Je moet je aanmelden via een mailtje en aannemelijk maken dat je strips tekent. Ik denk dat Henrieke er bijvoorbeeld makkelijk op zou kunnen komen. Het maakt ook een beetje uit of ze je ergens van kennen. Aan de andere kant heb ik geen flauw idee of dat forum niet óók allang ter ziele is.

Ei schreef:Bedoel je dit forumboard?
http://stripnetstripliefhebbersforum.yuku.com/

Wat is nu het alternatief voor niet-Disney striplezers? Helemaal geen Nederlands forum meer?

Ja, dat is hem. Er zijn nog verschillende andere Nederlandstalige fora, zoals het StripSterforum en het Clickburgforum. Maar daar kom ik eerlijk gezegd nooit (meer).
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo jan 14, 2009 4:18 am

Michiel P schreef:De felheid van Rockerduck en anderen, waaronder ikzelf, is volgens mij deels te verklaren uit een gevoel van onmacht. Er is geen podium waar openbaar met de redactie van gedachten kan worden gewisseld. In oude stripbladen als Eppo en Sjors & Sjimmie was dit de brievenpagina. [...]

Als de Donald Duck maar doorgaat met het plaatsen van verhalen van Vicar en Sander Gulien, zonder dat de lezer daar invloed op kan uitoefenen, omdat hij voor zijn gevoel nergens gehoord wordt, is het niet vreemd dat de lezer zijn mening met ongekende felheid spuit op een forum als McDrake. Overigens werd er ook in Eppo en Sjors & Sjimmie met grof geschut op tekenaars geschoten.

In Duitsland heb je de 'Tollste Geschichten von Donald Duck' met iedere maand een brievenbus van twee pagina's waarin niet Oom Donald, maar de Ehapa-redactie aangeschreven wordt. Daarin plaatst men ook lange brieven met klachten over de inhoud van het blad. Zo herinner ik me een lezer met een klacht over 'Dragonlords' van Cavazzano. Wat had dat in het blad te zoeken? Mét bijbehorende argumenten. En zo'n redactie gaat daar dan serieus op in.

Michiel P schreef:Ik weet zeker dat de aanwezigheid van tekenaars en redactieleden op dit forum impact zou kunnen hebben op de manier waarop er hier gediscussieerd wordt. Ik schrijf nu redelijk netjes over Sander Gulien, maar normaal gesproken druipt mijn toetsenbord van het vitriool. Echter, er is nu een redactielid aanwezig, dat zo vriendelijk is om vragen te beantwoorden. Die moeten we dus een beetje te vriend houden.

In -wederom- Duitsland bestaat een dergelijk forum, met vastgezette topics waarin de redactie van de Disney-uitgaven vraagt om suggesties voor verhalen die zouden moeten worden gepubliceerd!

http://www.comicforum.de/comicforum/for ... y.php?f=42
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Jos » wo jan 14, 2009 1:44 pm

We zitten hier met anderhalve vent en een paardekop op de redactie en hebben ongeveer 430 deadlines per jaar. Jawel, zo hoog is onze productie. Het is helaas logisch dat er dan fouten worden gemaakt en er daar is niemand treuriger over als wij.
Wat mij dan ook stoort, mijn beste Rockerduck, is niet het feit dat jij ons, al dan niet terecht, wijst op fouten, groot of klein, of zaken waar wij geen aandacht aanbesteden. Nee, het is het toontje waarop. Alsof wij, Thom Roep, Jos Beekman en alle andere medewerkers er een soort kwaadaardig plezier aan beleven om mensen hun leesplezier te bederven. Die buitenlandse bladen bijvoorbeeld waar jij zo hoog over opgeeft, zien er niet uit! Wij doen ook ons werk natuurlijk, het is gewoon een (redelijk) betaald beroep, maar toch. Het heeft iets ondankbaars.
Ik vergelijk het een beetje met een gezin: een hardwerkende vader en moeder die afwassen en koken en de tuin bijhouden en kromliggen om de rekeningen betalen - en de zeurende puber die meer zakgeld wil en roept waarom zijn lievelingstrui nog niet gestreken is. Wie zou zo'n snotjong nou niet eens een draai om zijn orgen wilen geven? Zo, dat moest ik even kwijt.
Verder, jongens en mannen van McDrake, niets dan lof voor jullie leuke en nuttige forum!
Jos
Member
 
Berichten: 34
Geregistreerd: zo jan 11, 2009 7:31 pm

Berichtdoor Jos » wo jan 14, 2009 1:47 pm

Pardon, er staat orgen en wilen en paardekop, maar ik bedoelde natuurlijk oren en willen en paardenkop. Ik ben en blijf een redacteur!
Jos
Member
 
Berichten: 34
Geregistreerd: zo jan 11, 2009 7:31 pm

Berichtdoor Jos » wo jan 14, 2009 4:19 pm

Er staan nog meer fouten in mijn bijdrage, maar ik kan ze niet meer editen. Excuus hiervoor.
Jos
Member
 
Berichten: 34
Geregistreerd: zo jan 11, 2009 7:31 pm

Berichtdoor Ei » wo jan 14, 2009 4:24 pm

Rockerduck schreef:
Jos schreef:Ik vind de reacties over het algemeen waardevol, maar ik erger me aan Rockerducks negatieve bijdragen. Het is nooit goed.

Ik snap wel dat je je ergert aan mijn bijdragen. Ik zou me ook ergeren als iemand mij erop wees dat ik er de kantjes vanaf liep en de ene kollosale fout op de andere stapelde.

Wat zetten jullie hoog in: Het is nooit goed... De ene "kollosale" fout op de andere... Nou nou. Wat een aantijgingen aan elkanders adres. Zo slecht kunnen jullie toch niet zijn?

Wat is een kolossale fout? Kolossale schrijven als "kollosale"? :P
Sorry, verrader Ei kan het niet laten. :D

Alles wat je te hoog in zet moet je later terugnemen. Rockerduck, maak nou niet de fout van Ei's alter-ego's Pluizer en Daniel73. Dat schiet niet op. Dan zet iedereen de hakken in het zand. Wees diplomatiek. Ga slijmen. Gooi er wat humor bij. Humor waar beide partijen om kunnen lachen. Het op internet te keer gaan tegen redacties en artiesten is inmiddels afgezaagd. Bovendien gaan ze dan van de zenuwen nog meer fouten maken. :)
Wees geslepen. Zet grote onschuldige ogen op: "we wilden u alleen maar helpen!" Zorg dat de mensen zullen vinden dat puber Rockerduck echt veel te weinig zakgeld krijgt van hardwerkende vader Jos.

Rockerduck schreef:
Jos schreef:En daarbij, je matigt jezelf nogal iets aan als je je "veteraan in Duckzaken" meent te moeten noemen.

Ik noem mezelf ook Rockerduck. Betekent dat nou dat ik denk dat ik een stinkend rijke eend ben? Dat soort zaken mag je best met een korreltje zout nemen. Of anders wel een vrachtwagenlading.

Dit zal Ei onthouden, beste veteraan! :P

Rockerduck schreef:
Jos schreef:Wat dat betreft is Ei een stuk genuanceerder.

Dan heb je het topic 'Gaat het Weekblad achteruit?' nog nooit gelezen. Ik raad het je aan; voorál de bijdragen van Ei. Die weet de redactie te onderwijzen op een manier waar ik alleen maar van kan dromen.

Eh.. Is dat zo? Ei heeft ineens last van ernstige geheugenproblemen. Ei weet alleen dat op de redactie allemaal lieve mensen zitten en dat Donald Duck weekblad nog steeds het aller-aller-allerbeste stripblad van het heelal is. Als Ei ooit iets negatiefs aan te merken heeft gehad, wat Ei zich niet kan voorstellen, ligt dat natuurlijk helemaal aan Ei's onvermogen om ware schoonheid ten volste te waarderen. :)

(O, wat moet Ei diep door het stof. Wacht jij maar af, Rockerduck!)

Rockerduck schreef:Waarom bijvoorbeeld schrapt de redactie consequent personages uit het Weekblad? Diederik, Rockerduck, Brigitta? Personages die iedereen kent uit oude Ducks of nieuwe pockets. Op de cover van de kerstspecial 2007 heeft de redactie nota bene extra werk gehad door van het Italiaanse origineel personages te verwijderen en te vervangen door Panchito en Joe Carioca. Net zoals men in de jaren '90 oude Otto van Drakenstein-verhalen herdrukte maar hem eruit knipte en verving door Donald. Waar ben je dan mee bezig?

Normalitair breidt een stripfamilie zich uit, naarmate deze ouder wordt. Om nieuwe mogelijkheden te scheppen. Zie bijvoorbeeld werk van Barks, en de strip 'Jan, Jans en de Kinderen'. Er komen nieuwe personages bij. In Donald Duck weekblad lijkt de ontwikkeling andersom. Personages worden verwijderd. De ruimte voor verhaalmogelijkheden wordt zodoende kleiner. Waarom is dat? Zo snijd je jezelf als stripmaker toch in de vingers?

Jos schreef:We zitten hier met anderhalve vent en een paardekop op de redactie en hebben ongeveer 430 deadlines per jaar. Jawel, zo hoog is onze productie. Het is helaas logisch dat er dan fouten worden gemaakt en er daar is niemand treuriger over als wij.

Die productie is best hoog, ja.

Jos schreef:Wat mij dan ook stoort, mijn beste Rockerduck, is niet het feit dat jij ons, al dan niet terecht, wijst op fouten, groot of klein, of zaken waar wij geen aandacht aanbesteden. Nee, het is het toontje waarop. Alsof wij, Thom Roep, Jos Beekman en alle andere medewerkers er een soort kwaadaardig plezier aan beleven om mensen hun leesplezier te bederven.

De redactie kan zelf ook met een dergelijk toontje reageren. Alsof een lezer kwaadaardig is, klinkklare onzin vertelt, of beide. Er zijn soms teksten van de redactie gekomen die niet uitmuntten in een zichtbaar respect voor de lezer. Het toontje gaat over en weer, helaas.

Sinds het stilzwijgend herdrukken van de Katrien heeft de redactie, wat Ei betreft, een zeker wantrouwen over zich afgeroepen. Alsof men hoopte dat lezers het niet zouden merken. De redactie wil een produkt verkopen en de lezers zijn klanten. De lezer kan z'n geld maar één keer uitgeven. Als je dan met een Katrien-herdruk thuiskomt, in plaats van een nieuwe, voel je jezelf als klant best wel belazerd. Zoiets moet een redactie zich toch voor kunnen stellen? Het maakt klanten wantrouwend.
Ei vindt dat de redactie hier zelf de indruk heeft gewekt dat men de lezer wil belazeren. Of dat nou waar is of niet. Er had minstens een waarschuwing in de colofon kunnen staan, dat het gaat om een herdruk. Men heeft naar verluidt aangeboden om dat klagers hun geld terug kunnen krijgen, maar dat is voor een klant best vervelend. Je koopt geen stripblad om vervolgens te schrijven met een uitgever of een redactie. Kans is dan groot dat je het er maar bij laat zitten. Hier heeft de redactie een "kwaadaardige" indruk gemaakt, vindt Ei. We moeten Oom Donald en Tante Katrien wel kunnen blijven vertrouwen.
Als we het toch over vaders, moeders en kinderen hebben: Ei stelt zich een situatie voor dat een hardwerkende vader snel een Katrien uit het schap pakt, om de kinderen tijdens een lange autorit zoet te houden. Stel je dan de auto vol gezeur voor, als blijkt dat het vetbetaalde, nieuwe blad een sluik-herdruk is? Dat dus blijkt dat de kinderen deze al kennen? Zit je alsnog met zeurende kinderen. Willen Jos, Thom, of wie ook van de redactie, dan in de schoenen van die hardwerkende vader staan?

Een hardwerkende vader... Straks komt Joe the Plumper ook nog langs. :)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ega Bevan » wo jan 14, 2009 5:15 pm

Rockerduck schreef:In het Vakantieboek 2004 staat een strip van Mickey Mouse, getiteld: 'Opstand in Excaliborum'. Dit is het derde (!) deel in een reeks van delen die duidelijk op elkaar volgen. In de eerste bladzijden geeft Mickey dan ook een stortvloed aan informatie voor de lezers die de voorgaande delen hebben gemist. Is het nou bij niemand op de redactie opgekomen dat men misschien had moeten beginnen met deel 1? Nee, Nederland begint met deel 3 in een serie:

http://coa.inducks.org/story.php?c=D+98465

Twee jaar (!) later zie ik tot mijn verbazing in een Vakantieboek weer een deel uit de 'Excaliborum'-reeks: dit keer het tweede deel in de serie! Blijkbaar lezen ze bij de redactie van Donald Duck van achter naar voor en van eind naar begin.

http://coa.inducks.org/story.php?c=D+97630

Nu zijn we bijna drie jaar verder en deel 1 heb ik nog nooit gezien, laat staan de gehele serie in de juiste volgorde. Dat is van een totale desinteresse voor en gebrek aan respect jegens de lezer waarover ik mij boos maak, ja. Alsof het zo moeilijk is om een serie verhalen in de juiste volgorde af te drukken. Maar dan zou men het iets moeten kunnen schelen.

Ik vind die verhalen van Excaliborum geweldig. Dus Jos, worden de andere 2 delen ook nog eens afgedrukt in Nederland? Ik koop al jaren de vakantieboeken, hopend dat ze er in staan.

EDIT: smilies-optie uitgezet. wegens storing in linken.
Laatst bijgewerkt door Ega Bevan op wo jan 14, 2009 5:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Ferdi F » do jan 15, 2009 12:46 am

Michiel P schreef:Daar herinner ik me ineens iets! Jos, zou je misschien eens een kijkje willen nemen in het topic over de Beste Verhalen? Daar hebben we namelijk zitten uitknobbelen hoeveel albums er nog zullen verschijnen en hoe die albums moeten worden ingedeeld. Zou je daar eens je licht over willen laten schijnen?

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=261&p=3

Michiel, ik heb inmiddels wat vragen van je beantwoord.
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 9145#p9145
Groet,
Ferdi (een collega van Jos)
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » do jan 15, 2009 11:19 am

Fijn dat er redactieleden zijn die hier met ons de discussie aangaan! Ook goed hoe ze, zoals Jos, door middel van een vergelijking hun ongenoegens uit proberen te leggen. Heel constructief. Ik vind de discussie met redactieleden, als deze zoals hier open wordt gevoerd en begrip kweekt voor elkaar, dit forum een verdieping geven.

(jaja, zoals jullie weten kan ik heel goed slijmen!)
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » vr jan 16, 2009 1:56 am

Jos schreef:We zitten hier met anderhalve vent en een paardekop op de redactie en hebben ongeveer 430 deadlines per jaar. Jawel, zo hoog is onze productie. Het is helaas logisch dat er dan fouten worden gemaakt en er daar is niemand treuriger over als wij.

Ik merk anders niks van treurnis als dezelfde fouten keer op keer gemaakt worden. Ik noemde het voorbeeld van Daniel Branca's biografie. Een stuk of vier, vijf keer heb ik mailtjes gestuurd om aan te geven dat er steeds de fout gemaakt werd dat Buenos Aires in Brazilië ligt. Dat dan toch iedere keer weer hetzelfde copy-paste stukje wordt gebruikt, duidt erop dat men het gewoon niet belangrijk vindt.

U gebruikt de hoge productie als rechtvaardiging om fouten te maken. U vershuilt zich daar achter. Terwijl iemand die de verhalen voor publicatie uitkiest, toch bij het lezen van zo'n Mickey-verhaal moet merken dat het gaat om een derde deel in een vervolg-reeks? Of kiest men willekeurig wat verhalen uit, zonder ze vooraf te beoordelen? Hoe dan ook is er wederom sprake van onverschilligheid. 20 jaar geleden was er ook zo'n hoge productie, zij het met andere titels, en toen werden zulke blunders niet gemaakt. Ligt het dan aan de productie of aan de toewijding van de redactie?

In 1952 werd de Donald Duck in elkaar gezet door één persoon, een schooljuffrouw of zo. En een sfeer en uitstraling dat er in die bladen zit! Dat krijgt een volledige redactie vandaag de dag niet meer voor elkaar.

Jos schreef:Wat mij dan ook stoort, mijn beste Rockerduck, is niet het feit dat jij ons, al dan niet terecht, wijst op fouten, groot of klein, of zaken waar wij geen aandacht aanbesteden. Nee, het is het toontje waarop. Alsof wij, Thom Roep, Jos Beekman en alle andere medewerkers er een soort kwaadaardig plezier aan beleven om mensen hun leesplezier te bederven.

Ik vind dat de redactie van Donald Duck de láátste moet zijn om te klagen over een 'toon'. De láátste! Waar haalt de redactie het léf vandaan om te klagen over de toon van een lezer, terwijl diezelfde redactie hondsbrutale en schofferende e-mails stuurt aan mensen die iets van hen willen weten. Een Thom Roep die lezers bestempelt als 'kankerpitten'; die spreekt over tekeningen van aspirerende tekenaars als 'kut met peren'; die in interviews woorden gebruikt als 'klerezooi'. En dan zijn er nog redactieleden die privé minderjarige beheerders van McDuck onder druk zetten om berichten te verwijderen die negatief zijn voor Sander G. Dan mag jij als lid van diezelfde redactie niets zeggen over mijn 'toon'.

Jos schreef:Die buitenlandse bladen bijvoorbeeld waar jij zo hoog over opgeeft, zien er niet uit!

Dat is dan jouw mening. Ik vind zo'n blad als 'Die Tollste Geschichten von Donald Duck' een keurig en zéér verzorgd blad, waar zichtbaar moeite in is gestoken door de Duitse redactie. Zelfs de Pockets, toch het laagste op de Duck-ladder, zien er in Duitsland nog aantrekkelijk uit, omdat men moeite besteed aan het namaken van de originele, kleurige en fantasierijke Italiaanse verhaaltitels. Terwijl men er in Nederland met een grote zwarte viltstift overheen gaat. Dát ziet er niet uit.

Jos schreef:Wij doen ook ons werk natuurlijk, het is gewoon een (redelijk) betaald beroep, maar toch. Het heeft iets ondankbaars.
Ik vergelijk het een beetje met een gezin: een hardwerkende vader en moeder die afwassen en koken en de tuin bijhouden en kromliggen om de rekeningen betalen - en de zeurende puber die meer zakgeld wil en roept waarom zijn lievelingstrui nog niet gestreken is. Wie zou zo'n snotjong nou niet eens een draai om zijn orgen wilen geven? Zo, dat moest ik even kwijt.!

Ja, we zullen nog medelijden moeten gaan hebben ook. Deugt het product niet? Dan moet je bij de klager zijn. Want Jos en Thom liggen iedere maand krom om de Katrien onder het kopieërmachine te leggen...
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » vr jan 16, 2009 2:09 am

Ridder ter Geit schreef:Fijn dat er redactieleden zijn die hier met ons de discussie aangaan! Ook goed hoe ze, zoals Jos, door middel van een vergelijking hun ongenoegens uit proberen te leggen. Heel constructief. Ik vind de discussie met redactieleden, als deze zoals hier open wordt gevoerd en begrip kweekt voor elkaar, dit forum een verdieping geven.

(jaja, zoals jullie weten kan ik heel goed slijmen!)

Ik vind het heel goed dat Jos Beekman hier reageert. Zonder dollen; dat meen ik. Ik ga alleen niet nu anders schrijven, omdat Jos er is, of opeens 'u' schrijven terwijl ik 'm vertel wat ik vind. Dat zou ik hypocriet vinden. Hè Ei, slijmerd?! :P
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jan 16, 2009 9:09 am

Rockerduck heeft het slijmen niet zo onder de knie...

Nee, op zich is het goed dat hij even eerlijk blijft, maar ik zie nu wat minder toenadering toenaderen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Michiel P » vr jan 16, 2009 11:36 am

Rockerduck schreef:In 1952 werd de Donald Duck in elkaar gezet door één persoon, een schooljuffrouw of zo. En een sfeer en uitstraling dat er in die bladen zit!

Die schooljuffrouw maakte er anders wel een potje van door twee verhalen volledig door elkaar te halen! Is dat soms niet slordig? :P En de jaren vijftig staan ook bekend om het gruwelijk betuttelende commentaar van Oom Donald. Kijk maar eens op de website van Lambiek: http://lambiek.net/aanvang/donaldduck_spreekt.htm
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Donald Duck Extra

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron