Einde aan "beste verhalen" - serie in 2007

Berichtdoor Henrieke » wo okt 15, 2008 1:27 am

Rockerduck schreef:
Michiel P schreef:Drie van de zeven Woudlopersverhaaltjes zijn nog niet hertekend door Daan Jippes.

Hmm, daar denkt Jippes zelf toch anders over. In het fameuze interview met DisneyNieuws zegt hij dat hij alle Barks-scripts heeft uitgewerkt. Maar die website lijkt opeens offline te zijn gehaald!

Zie http://www.roddelflop.nl/?p=327
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Michiel P » wo okt 15, 2008 5:57 pm

Een klassieke valkuil: 'Het staat niet in Inducks, dus het bestaat niet.' Daar ben ik al eens eerder ingetrapt.

Daan Jippes zegt:

Die publicatie-planning van Egmont, waarvoor ik werk sinds 2000, is mij een compleet raadsel. Zo zijn er daar nog heel wat Barks-scribbles door mij bewerkt in limbo. ‘King Scrooge The First’ onder andere. Meer dan een jaar geleden heb ik de laatste van de Barks-scribbles ‘verwerkt’, waarmee alles ‘gedaan’ is.

Ei schreef:Alleen van het korte 'Life Savers' (5 blz.) is, voor zover Ei weet, vooralsnog geen scenario teruggevonden.

Barks-scribbles, zegt Jippes, maar volgens Ei ontbreken die bij "Life Savers". Heeft Jippes dat verhaal dan wel of niet uitgetekend?

Rockerduck schreef:Bij het Jippes-verhaal weten we niet eens hoezeer Barks' script bewerkt is en bovendien heeft Barks er geen schetsen voor gemaakt.

Dat weten we wel, want Daniel van Eijmeren heeft daar een uitgebreide analyse over geschreven. Naar mijn mening zit Jippes dicht genoeg bij Barks om "Rodent's Ransom" in de Beste Verhalen op te nemen.

http://nafsk.se/pipermail/dcml/2004-May/021675.html

Bovendien zijn "Dime and dime again" (27 blz.) en "Race for the Golden Apples" (14 blz.) samen bijna een heel album (41 blz.). Ik ben er óók voor om deze verhalen eruit te laten, want die Blum heeft van dat andere verhaal waarschijnlijk ook geen spaan heel gelaten. De serie telt dan uiteindelijk maar 137 albums. Met wat schuiven is er voor "Rodent's ransom" nog wel plaats.

Rockerduck schreef:'Go slowly, sands of time' is als Vicar-bewerking al gepubliceerd, plus één originele tekening van Barks. Maar Roep vond de tekeningen niet geslaagd en wilde ze daarom buiten het album houden.

Ei geeft te kennen dat hij die originele tekeningen juist graag in een album zou terugzien. Michiel P sluit zich hierbij aan. Thom Roep zal moeten buigen voor de ijzeren logica van de Keessie-methode. Juist door de oorspronkelijke versie van "Go Slowly" op te nemen, valt de serie sluitend te maken.

Bovendien schrikt Thom Roep ook niet terug voor het opnemen van twee verschillende versies van "The Pied Piper of Duckburg", waarvan één nota bene getekend is door de door Roep zo verafschuwde Don Rosa! Zal Roep Rosa in de serie opnemen, terwijl hij originele tekeningen van Barks eruit laat? Nee toch?
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » wo okt 15, 2008 6:19 pm

Dit is een alternatieve oplossing, waarbij "Dime and dime again" en "Race for the Golden Apples" niet in de serie worden opgenomen. Ik heb weer zo veel mogelijk rekening gehouden met de beschikbaarheid van de verhalen. Bijkomend voordeel is dat de zwakke titels Muntenpoetser en Hardloper komen te vervallen.

BV 134 - Donald Duck als Pakketbezorger (45 blz.)

- I TES 3-1 - Somewhere in Nowhere - 28
- D 2005-013 - Whale of a Good Deed - 14
- 12 Taliaferro-gags - 3

BV 135 - Donald Duck als Paleiswacht (44 blz.)

- D D 2004-013 - King Scrooge the First - 21
- D 2006-237 - Saviors of the Lake - 13
- D D 2001-021 - Rodents' Ransom - 10

BV 136 - Donald Duck als Rattenvanger (44 blz.)

- D 2006-373 - The Pied Piper of Duckburg - 9
- D 2005-051 - Hark, Hark The Ark - 15
- D 2006-260 - Peril of the Black Forest - 14
- W JW 6-03 - Life Savers - 5
- W OS 356-05 - Talking parrot - 1

BV 137 - Donald Duck als Allerlaatste (44 blz.)

- W JW 19-01 - Teahouse of the Wagging Dragon - 17
- W JW 25-01 - Captains Outrageous - 15
- XUC USCA 1C - Go Slowly, Sands of Time - 12
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo okt 15, 2008 7:13 pm

Ik vind "Allerlaatste" veel te veel op "Honderdste" lijken (nr. 100). En dan op de ALLERlaatste pagina een grote foto van Barks met Zijn handtekening! :D
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » do okt 16, 2008 2:15 am

Michiel P schreef:Dat weten we wel, want Daniel van Eijmeren heeft daar een uitgebreide analyse over geschreven. Naar mijn mening zit Jippes dicht genoeg bij Barks om "Rodent's Ransom" in de Beste Verhalen op te nemen.

Het gaat hier om een interpretatie van Jippes van een text-only Barks-script waarvan geen Barks-schetsen zijn en waarover Barks geen supervisie heeft gehad. Het staat te ver af van Barks. Als dat script in zijn originele vorm nog bestaat, kan dát gedrukt worden. Anders niet.

Michiel P schreef:Bovendien zijn "Dime and dime again" (27 blz.) en "Race for the Golden Apples" (14 blz.) samen bijna een heel album (41 blz.). Ik ben er óók voor om deze verhalen eruit te laten, want die Blum heeft van dat andere verhaal waarschijnlijk ook geen spaan heel gelaten. De serie telt dan uiteindelijk maar 137 albums. Met wat schuiven is er voor "Rodent's ransom" nog wel plaats.

Maar het gaat toch om de kwaliteit en niet de kwantiteit?

Michiel P schreef:Ei geeft te kennen dat hij die originele tekeningen juist graag in een album zou terugzien. Michiel P sluit zich hierbij aan. Thom Roep zal moeten buigen voor de ijzeren logica van de Keessie-methode. Juist door de oorspronkelijke versie van "Go Slowly" op te nemen, valt de serie sluitend te maken.

Ei en Michiel (en moi) kunnen nog zoveel vinden en willen, maar wij zijn niet de baas over Duck Nederland, helaas.

Duckfan van Down Under schreef:Ik vind "Allerlaatste" veel te veel op "Honderdste" lijken (nr. 100). En dan op de ALLERlaatste pagina een grote foto van Barks met Zijn handtekening! :D

Dat vind ik een mooi idee! En dan met zijn gedicht erbij:

Ode to the Disney Ducks

They ride tall ships to the far away,
and see the long ago.
They walk where fabled people trod,
and Yetis trod the snow.

They meet the folks who live on stars,
and find them much like us,
With food and love and happiness the
things they most discuss.

The world is full of clans and cults
abuzz as angry bees,
And Junior Woodchucks snapping jeers
at Littlest Chickadees.

The ducks show us that part of life
is to forgive a slight.
That black eyes given in revenge
keep hatred burning bright.

So when our walks in sun or shade
pass graveyards filled by wars,
It's nice to stop and read of ducks
whose battles leave no scars.

To read of ducks who parody
our vain attempts at glory,
They don't exist, but somehow leave
us glad we bought their story.

Carl Barks – 1999
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » do okt 16, 2008 2:59 am

Rockerduck schreef:Het staat te ver af van Barks. Als dat script in zijn originele vorm nog bestaat, kan dát gedrukt worden. Anders niet.

Dat doen ze natuurlijk nooit. Je hebt Daniels analyse waarschijnlijk wel gelezen. Vind je dat "Rodent's Ransom" echt te ver van Barks afstaat? Zo ja, moet "Somewhere in Nowhere" er dan ook niet uit? Want Lustig wijkt ook af van de ideeën van Barks (met het verschil dat Barks er dan nog tenminste naar gekeken heeft). Bovendien heeft de redactie die grens toch al overschreden door "Hanggliders be hanged" op te nemen. Dan ook "Somewhere in Nowhere" en "Rodent's Ransom", zou ik zeggen.

John Lustig geeft zelf toe dat zijn versie sterk afwijkt van Barks' oorspronkelijke opzet (http://www.lastkisscomics.com/reading/sin.htm):

"Frankly, I think the story would have been much better if we'd kept to Carl's original synopsis for a 10-page story."

Oorspronkelijke synopsis van John Lustig: http://www.lastkisscomics.com/reading/sinsyn.htm
Discussie op McDrake Internationaal over "Somewhere in Nowhere": http://bb.mcdrake.nl/engdisney/viewtopic.php?id=191

Rockerduck schreef:Maar het gaat toch om de kwaliteit en niet de kwantiteit?

Vanuit wiens perspectief? Sanoma zal wel het liefst zo veel mogelijk albums hebben, dus gaat het kennelijk om de kwantiteit. Maar "Rodent's Ransom" is toch niet zo slecht? Ik vind in ieder geval van niet. Bij Blum trek ik de grens. Die weet zelf niet waar hij moet ophouden (met het toevoegen van elementen en personages aan zijn verhaal).

Carl Barks schreef:With food and love and happiness the
things they most discuss.

Dat is een mooi gedicht, maar moet het niet zijn:

With food and love and happiness
the things they most discuss.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » do okt 16, 2008 3:45 am

Dit is een puristische alternatieve oplossing voor de Beste Verhalen-reeks. Slechts verhalen die Barks volledig zelf geschreven heeft komen in aanmerking. Ook "Somewhere in Nowhere", "Rodent's Ransom" en het twijfelgeval "Talking parrot" komen nu te vervallen. Alleen "The Pied Piper of Duckburg" is een compromis, omdat deze versie immers al werd aangekondigd in BV 133.

Voor zover dat nog mogelijk was heb ik rekening gehouden met de beschikbaarheid van de verhalen. Ik geef zelf de voorkeur aan de voorgaande alternatieve oplossing, waarin de reeks in totaal 137 titels kent.

BV 134 - Donald Duck als als Paleiswacht (46 blz.)

- D D 2004-013 - King Scrooge the First - 21
- D 2005-013 - Whale of a Good Deed - 14
- D 2006-373 - The Pied Piper of Duckburg - 9
- 8 Taliaferro-gags - 2

BV 135 - Donald Duck als Gelukskoekjesverkoper (46 blz.)

- W JW 19-01 - Teahouse of the Waggin' Dragon - 17
- D 2005-051 - Hark, Hark The Ark - 15
- D 2006-237 - Saviors of the Lake - 13
- 4 Taliaferro-gags - 1

BV 136 - Donald Duck als Allerlaatste (46 blz.)

- W JW 25-01 - Captains Outrageous - 15.
- D 2006-260 - Peril of the Black Forest - 14.
- W JW 6-03 - Life Savers - 5.
- XUC USCA 1C - Go Slowly, Sands of Time - 12.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » do okt 16, 2008 5:36 pm

Michiel P schreef:Vind je dat "Rodent's Ransom" echt te ver van Barks afstaat? Zo ja, moet "Somewhere in Nowhere" er dan ook niet uit? Want Lustig wijkt ook af van de ideeën van Barks (met het verschil dat Barks er dan nog tenminste naar gekeken heeft). Bovendien heeft de redactie die grens toch al overschreden door "Hanggliders be hanged" op te nemen. Dan ook "Somewhere in Nowhere" en "Rodent's Ransom", zou ik zeggen.

Van Barks bestaat een foto waarin hij met Pat Block, John Lustig en tekenwerk van 'Somewhere in Nowhere' te zien. Barks heeft suggesties genoteerd op pagina-schetsen van Block. Die schetsen waren via Ebay te koop. Op een ervan gaf Barks als tip dat er mist tussen Donald en de voorgespannen walrussen moet zijn.
Barks heeft dus op de een of andere manier een rol gespeeld in de totstandkoning van 'Somewhere in nowhere' als produkt.

'Rodent's Ransom' is daarentegen gebaseerd op een tekstueel overblijfsel uit midden jaren 50. Een restant van materiaal dat was bedoeld voor een nooit gemaakte Dagobert-tekenfilm. (Barks's tekeningen zijn verloren gegaan.) Barks heeft, zover Ei weet, persoonlijk helemaal niets te maken gehad met de strip 'Rodent's Ransom'.
Let op dat het werk van Barks was voor een tekenfilm, dat een ander medium is dan strips. En Barks zelf heeft het idee overgeslagen voor strips, nadat bleek dat de tekenfilm was afgezegd.

Michiel P schreef:Oorspronkelijke synopsis van John Lustig: http://www.lastkisscomics.com/reading/sinsyn.htm
Discussie op McDrake Internationaal over "Somewhere in Nowhere": http://bb.mcdrake.nl/engdisney/viewtopic.php?id=191

In dat topic zijn twee synopsissen te lezen die van Barks afkomstig zouden zijn, gefaxt naar Lustig door manager Grandey.
Die synopsissen bevatten beide een grap over een grote, krachtige hond die onder röntgenstralen een klein hondje met veel vacht blijkt te zijn. Die grap is tot Ei's verbazing in het uiteindelijke verhaal overgeslagen.

Michiel P schreef:Maar "Rodent's Ransom" is toch niet zo slecht? Ik vind in ieder geval van niet. Bij Blum trek ik de grens. Die weet zelf niet waar hij moet ophouden (met het toevoegen van elementen en personages aan zijn verhaal).

Het gaat om de rol van Barks in de totstandkoming van een verhaal. Goed of slecht is hier een kwestie van smaak.

Blum heeft met 'Dime and dime again' een streepje voor omdat hij gebruik maakt van een tekstueel idee dat door Barks geopperd was als opzet voor een Rosa-verhaal. Barks bedoelde de opzet als vrije basis voor een verhaal. Dus in die zin is het verhaal een product zoals Barks het heeft bedoeld. Het enige verschil is dat nu een ander persoon er (buiten Rosa om) alsnog een verhaal heeft gemaakt.

Michiel P schreef:- 8 Taliaferro-gags - 2

Michiel P schreef:- 4 Taliaferro-gags - 1

Taliaferro-gags? Hoe dat zo? Welke Taliaferro-gags had je precies in gedachten?

Het gerucht gaat dat Barks een aantal scenario's heeft gemaakt voor Taliaferro, in pakweg 1939 en 1940. Maar voor zover Ei weet is onbekend welke scenario's dat zouden moeten zijn. Er zijn een aantal Taliaferro-strips waarin het idee een voorloper van later Barkswerk lijkt te zijn. (Bijvoorbeeld raden hoeveel bonen in pot.) Maar is zo'n idee dan van Barks, of heeft Barks het idee overgenomen, of gaat het om een idee dat reeds bij meerdere mensen bekend was? Kunnen we dat ooit weten?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » do okt 16, 2008 6:25 pm

Ei schreef:Let op dat het werk van Barks was voor een tekenfilm, dat een ander medium is dan strips. En Barks zelf heeft het idee overgeslagen voor strips, nadat bleek dat de tekenfilm was afgezegd.

Barks heeft ook gezegd dat het niet erg was als de animatoren zijn ideeën niet zouden gebruiken, omdat hij ze dan altijd nog in een strip zou kunnen gebruiken. Voor Barks zelf vormde het medium kennelijk geen barrière.

Carl Barks schreef:But if it isn't what you guys think would be a good animation story, I can always use it in the comics. So, don't feel that you have to be shy about sending it back.

http://nafsk.se/pipermail/dcml/2004-May/021675.html

Ei schreef:Het gerucht gaat dat Barks een aantal scenario's heeft gemaakt voor Taliaferro, in pakweg 1939 en 1940. Maar voor zover Ei weet is onbekend welke scenario's dat zouden moeten zijn. Er zijn een aantal Taliaferro-strips waarin het idee een voorloper van later Barkswerk lijkt te zijn.

Ze zijn inmiddels teruggevonden. Bekijk deze link maar: http://sekvenskonst.blogspot.com/2008/0 ... trips.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » do okt 16, 2008 6:32 pm

Ei schreef:Barks heeft, zover Ei weet, persoonlijk helemaal niets te maken gehad met de strip 'Rodent's Ransom'. Let op dat het werk van Barks was voor een tekenfilm, dat een ander medium is dan strips. En Barks zelf heeft het idee overgeslagen voor strips, nadat bleek dat de tekenfilm was afgezegd.

Precies de argumenten die ik wilde noemen voor het niet opnemen van "Rodent's ransom".

Ei schreef:Blum heeft met 'Dime and dime again' een streepje voor omdat hij gebruik maakt van een tekstueel idee dat door Barks geopperd was als opzet voor een Rosa-verhaal. Barks bedoelde de opzet als vrije basis voor een verhaal. Dus in die zin is het verhaal een product zoals Barks het heeft bedoeld. Het enige verschil is dat nu een ander persoon er (buiten Rosa om) alsnog een verhaal heeft gemaakt.

Eerder nog suggereerde Ei dat ook dit verhaal te ver afstond van Barks om opgenomen te worden. Het gaat hier om slechts een suggestie (geen script) uit een privé-brief gericht aan een collega-tekenaar. Vervolgens heeft Blum dit zelf uitgebouwd en er een cruciaal element in veranderd, nl. de loterij.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ferdi F » do jan 15, 2009 12:43 am

Michiel P heeft in het topic over de "teleurgang van Donald Duck Extra" mijn collega Jos Beekman gevraagd om hier een kijkje te nemen. Omdat Jos het al erg druk heeft alle kritische vragen te beantwoorden in dat topic, zal ik proberen zoveel mogelijk vragen te beantwoorden in dit topic.
Ik zal mij even voorstellen: Ferdi Felderhof, redacteur bij de Disney Redactie.

Wat betreft de Beste Verhalen hoeft niemand zich zorgen te maken. Er komt nog voldoende materiaal aan om nog een aantal albums te vullen. Aangezien we geheel afhankelijk zijn van Deens materiaal zal er voorlopig niet meer dan één album per jaar gaan verschijnen. We gaan zeer binnenkort aan album 134 beginnen.

Op Inducks is al een aantal verhalen (voornamelijk Woudlopers) te vinden. Deze zijn wederom door Daan Jippes getekend op scenario van Carl Baks. Helaas zijn nog niet al deze verhalen beschikbaar voor Nederland. Pas wanneer deze in de Deense "Anders And & Co." verschijnen kunnen wij ze bestellen. "King Scrooge The First" (D/D 2004-013) is hier een voorbeeld van.
Vandaar dat de indeling zoals Michiel hem heeft gemaakt niet mogelijk zal zijn. We zijn compleet afhankelijk van de volgorde waarin de Denen de verhalen plaatsen.

Ik heb begrepen dat Daan Jippes inmiddels klaar is met tekenen van alle Woudlopers-verhalen die door Barks geschreven zijn. Alle eerste versies van deze verhalen, die meestal door Kay Wright en Tony Strobl zijn getekend, zullen dus hoogstwaarschijnlijk de Beste Reeks niet halen.

Ook verhalen als Somewhere in Nowhere, Dime and Dime Again en Race for the Golden Apples zullen de Beste Verhalen-reeks niet gaan halen. Alledrie de verhalen zijn niet direct geschreven door Carl Barks, maar hooguit gebaseerd op een idee van hem of wat correcties die hij naar de scenarist heeft gestuurd. Maar zelfs dat is in sommige gevallen heel erg twijfelachtig.

Leuk dat een van jullie de Taliaferro gags heeft genoemd. We waren op de redactie hier helemaal nog niet van op de hoogte. Ik heb het ook aan Thom Roep doorgegeven en deze zullen waarschijnlijk wel terug te vinden zijn in een van de volgende albums.

Er werd hier wel eens gemopperd over de titels van de laatste albums. Helaas waren er in de laatste albums weinig verhalen waarin Donald een grote rol had, waardoor het lastig was om nog titels te bedenken die echt op het verhaal sloegen. Ik vind dat Thom dit vaak op een leuke manier heeft opgelost. Overigens vond ik veel van jullie suggesties ook niet gek.
De kans is groot dat er nog wel een album zal verschijnen waar Donald helemaal niet meer in zal voorkomen. Het is niet anders...

Ik ben in dit topic veel reactie's tegengekomen van Rockerduck die klaagt over 'opvulsels'. Ik hoop dat Rockerduck naar aanleiding van mijn verhaal begrijpt waarom sommige albums opgevuld worden met andere dingen dan strips? Dit is geen kwade wil, maar meer uit noodzaak. Zoals je wellicht weet ben je bij het samenstellen van een album namelijk afhankelijk van een vast aantal pagina's ivm zogeheten katernen (drukvellen die als een boekje bij eengevouwen worden), waardoor het aantal bladzijden altijd een macht van vier heeft: 48 of 56. Liever opvulsel dan een lege pagina, toch?
We doen op de redactie ons uiterste best om een zo'n leuk mogelijk album te maken. Zowel voor de jonge lezertjes als de oudere fans. Oude schetsen plaatsen, een voorstel dat hier door iemand is genoemd, is alleen leuk voor de laatste groep. Als ouder zou ik een album dat voor 40% uit schetsen bestaat niet zo snel voor mijn kind kopen. En uiteindelijk moet er ook nog wat geld met zo'n album verdiend worden.

Dan wil ik graag nog reageren op wat andere teksten van Rockerduck:

Rockerduck schreef:Wel vreemd dat dit wél geplaatst wordt, maar niet de 12 tekeningen die Barks maakte bij zijn script voor 'Go slowly, sands of time' (BV 125), omdat ome Thom ze niet mooi vond.

Rockerduck, hoe kom jij erbij dat Thom "Go Slowly, Sands of Time" niet mooi vond? Waar baseer jij dat op?


Over 'The Pied Piper of Duckburg':
Rockerduck schreef:Nu staat er de Rosa-variant in van een verhaal dat door Barks zelfs nooit is afgemaakt. Door Rosa dusdanig bewerkt, óók in de pagina's die Barks wél af had, dat het een typisch Rosa-verhaal is geworden. En een volgende keer komt de versie van Jippes! Kan iemand mij vertellen wat daar de toegevoegde waarde van is? Het gaat toch om een Barks-reeks? Straks komen er zeker, nadat we alles Jippes-uitwerkingen hebben gehad, zeker ook alle Strobl-uitwerkingen in? Want ja, dat is toch weer een andere interpretatie?! Komt er dan ook nog eens de Mau-versie in van 'Music hath charms'?

Bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 6935#p6935

Wees daar maar niet bang voor. Bij dit verhaal is het zo dat de twee tekenaars een heel andere draai aan het verhaal hebben gegeven. Ik heb beide versies gezien en geloof me, ze eindigen allebei heel anders.
Bij de verhalen die door Strobl en Mau Heymans zijn getekend gaat het om exact hetzelfde scenario, alleen de tekeningen zijn anders. En waar hebben we het eigenlijk over? Het gaat om drie bijna identieke pagina's, de rest van het verhaal loopt heel anders. Waar jij het over hebt is het plaatsen van honderden pagina's die al in andere vorm gedrukt zijn in dezelfde reeks. Je vergelijking slaat kant noch wal. Van een mug...

Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust. Ik zal proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » do jan 15, 2009 10:11 am

Kan er nog iets gedaan worden met Barks olieverfschilderijen, die ook op achterkanten van Donald Duck Extra's hebben gestaan.

Verder erg leuk dat jullie hier kijken en soms zelfs iets met onze suggesties kunnen doen! (zoals de Taliaferro-gags!)
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Michiel P » vr jan 16, 2009 2:57 am

Beste Ferdi,

Hartelijk dank voor je lange antwoord. Ik vind het erg vriendelijk dat je die moeite voor ons hebt genomen. Dankzij jouw bijdrage is het eindelijk duidelijk welke verhalen we nog kunnen verwachten.

Ferdi F schreef:Helaas zijn nog niet al deze verhalen beschikbaar voor Nederland. Pas wanneer deze in de Deense "Anders And & Co." verschijnen kunnen wij ze bestellen. "King Scrooge The First" (D/D 2004-013) is hier een voorbeeld van. [...] We zijn compleet afhankelijk van de volgorde waarin de Denen de verhalen plaatsen.

Dat lijkt me behoorlijk frustrerend. Ik zag op Inducks dat het eerste deel van "King Scrooge The First" net deze week in de Zweedse "Kalle Anka & Co" staat, dus het kan niet lang meer duren! :) En dan de bedenken dat hij vorig jaar al in de Poolse "Kaczor Donald" (!) stond. :o

Ferdi F schreef:Ook verhalen als Somewhere in Nowhere, Dime and Dime Again en Race for the Golden Apples zullen de Beste Verhalen-reeks niet gaan halen. Alledrie de verhalen zijn niet direct geschreven door Carl Barks, maar hooguit gebaseerd op een idee van hem of wat correcties die hij naar de scenarist heeft gestuurd. Maar zelfs dat is in sommige gevallen heel erg twijfelachtig.

"Hanggliders be hanged" en de twee (!) versies van "The Pied Piper of Duckburg" zijn ook twijfelgevallen. Toch worden deze alledrie wél in de serie opgenomen. In "Pied Piper" zijn er maar drie pagina's van Barks. "Somewhere in Nowhere" heeft een kern die van Barks afkomstig is. Wat is dan precies het criterium om "Hanggliders" en "Pied Piper" wél op te nemen en "Somewhere in Nowhere" te laten vallen? Wanneer mag een verhaal geen Barksverhaal meer heten?

Ferdi F schreef:Leuk dat een van jullie de Taliaferro gags heeft genoemd. We waren op de redactie hier helemaal nog niet van op de hoogte. Ik heb het ook aan Thom Roep doorgegeven en deze zullen waarschijnlijk wel terug te vinden zijn in een van de volgende albums.

That would be thrilling! Leuk dat we iets hebben kunnen bijdragen!

Ferdi F schreef:Helaas waren er in de laatste albums weinig verhalen waarin Donald een grote rol had, waardoor het lastig was om nog titels te bedenken die echt op het verhaal sloegen. Ik vind dat Thom dit vaak op een leuke manier heeft opgelost.

Ik vond met name "Donald Duck als lokeend" een geslaagde woordspeling.

Ferdi F schreef:Rockerduck, hoe kom jij erbij dat Thom "Go Slowly, Sands of Time" niet mooi vond?

Betekent dat dat er een kans is dat de oorspronkelijke versie van "Go Slowly, Sands of Time", met de 12 tekeningen van Barks, alsnog in de serie wordt opgenomen? Zou het niet prachtig in het allerlaatste album passen?
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr jan 16, 2009 3:06 am

Hoi Ferdi, bedankt voor je reactie! Leuk dat je de moeite neemt om muggenzifters als ik van een zo volledig antwoord te voorzien. ;)

Ferdi F schreef:Wat betreft de Beste Verhalen hoeft niemand zich zorgen te maken. Er komt nog voldoende materiaal aan om nog een aantal albums te vullen. Aangezien we geheel afhankelijk zijn van Deens materiaal zal er voorlopig niet meer dan één album per jaar gaan verschijnen. We gaan zeer binnenkort aan album 134 beginnen.

Mag ik één goedbedoelde suggestie doen? Willen jullie op de redactie alsjeblieft iets doen aan die afgrijselijke lettering die in album 133 is gebruikt (en in het laatste Winterboek/Vrolijke Kerst)? Volgens de colofon van het laatste kerst-album was die niet gedaan door het traditionele Studio Meini. Die grote schreeuwerige hoofdletters deden een beetje afbreuk aan de tekeningen. Vooral in de reeks met Barks-verhalen vind ik dt daar een beetje extra aandacht aan mag worden geschonken.

Nog een gerelateerde vraag: hoe komt het dat alle nieuwe verhalen die niet in een tijdschrift komen, maar in een album, niet de standaard belettering krijgen (n.l. gewoon getyp, zoals in bijv. de Extra). En waarom zijn de titels altijd zo raar vormgegeven in albums, zo overdreven opzichtig? In de bladen heb je altijd de standaard vormgeving van de namen van de titelpersonages (zoals op de voorkant van de albums, de ronde vormgeving). Dan vind ik het jammer als er zo'n raar geval boven een Barks-verhaal staat.

Maar dit zijn kleine suggesties, hoor. Het verpest niet de albums ofzo, en ik wind me er niet over op. Ik moet ook eens aan mijn bloeddruk denken af en toe en dan heb ik aan alleen het Weekblad al meer dan genoeg.. :P

Ferdi F schreef:Ook verhalen als Somewhere in Nowhere, Dime and Dime Again en Race for the Golden Apples zullen de Beste Verhalen-reeks niet gaan halen. Alledrie de verhalen zijn niet direct geschreven door Carl Barks, maar hooguit gebaseerd op een idee van hem of wat correcties die hij naar de scenarist heeft gestuurd. Maar zelfs dat is in sommige gevallen heel erg twijfelachtig.

Maar van 'Somewhere in nowhere' is bekend dat Barks eraan meegewerkt heeft. Daar zijn, zoals Ei al zegt, foto's van. En ik meen me te herinneren dat Ei plots van Barks voor dat verhaal op McDrake International heeft gezet. Dus dat verhaal kan wel degelijk in een 'Beste Verhalen'-album. Zeker als je Rosa- en Jippes-versies van 'The pied piper' ook meeneemt.

Ferdi F schreef:Er werd hier wel eens gemopperd over de titels van de laatste albums. Helaas waren er in de laatste albums weinig verhalen waarin Donald een grote rol had, waardoor het lastig was om nog titels te bedenken die echt op het verhaal sloegen. Ik vind dat Thom dit vaak op een leuke manier heeft opgelost. Overigens vond ik veel van jullie suggesties ook niet gek.

Ik vind dat niet belangrijk. Ik heb er wel eens een opmerking over gemaakt, maar hoogstens omdat ik het soms raar/opmerkelijk vond. Niet dat ik het zo erg vond...

Ferdi F schreef:Ik ben in dit topic veel reactie's tegengekomen van Rockerduck die klaagt over 'opvulsels'. Ik hoop dat Rockerduck naar aanleiding van mijn verhaal begrijpt waarom sommige albums opgevuld worden met andere dingen dan strips? Dit is geen kwade wil, maar meer uit noodzaak.

Ik heb nooit willen suggereren dat het uit 'kwade wil' was (die rare term gebruikte Jos Beekman ook al in dat andere topic). Ik denk alleen dat je zo'n pagina als die met die rebus van Barks beter kunt gebruiken om dan wat te laten zien van de vele voorplaten die Barks heeft gemaakt, of olieverfdoeken.

Ferdi F schreef:Zoals je wellicht weet ben je bij het samenstellen van een album namelijk afhankelijk van een vast aantal pagina's ivm zogeheten katernen (drukvellen die als een boekje bij eengevouwen worden), waardoor het aantal bladzijden altijd een macht van vier heeft: 48 of 56. Liever opvulsel dan een lege pagina, toch?

Over dat laatste ben ik het met je eens. Daarom vond ik het ook zo raar dat het album 'Oom Dagobert- 60 jaar in Duckstad' eindigde met een lege laatste pagina. Terwijl bijv. William van Horn genoeg strips van één pagina heeft gemaakt met Dagobert. Maar dit als terzijde...

Ferdi F schreef:We doen op de redactie ons uiterste best om een zo'n leuk mogelijk album te maken.

Ik vind de Beste Verhalen-albums het beste wat er in Nederland qua Duck uitkomt.

Ferdi F schreef:Rockerduck, hoe kom jij erbij dat Thom "Go Slowly, Sands of Time" niet mooi vond? Waar baseer jij dat op?

Ik heb heel diep in mijn geheugen gegraven, maar ik kan het niet meer met zekerheid zeggen. Ik weet zeker dát ik het ooit gelezen heb, maar ik weet niet meer waar. Ik denk aan een e-mail en/of uitspraak van Roep zelf, op het oude McDuck.nl.

Fedi F schreef:Wees daar maar niet bang voor. Bij dit verhaal is het zo dat de twee tekenaars een heel andere draai aan het verhaal hebben gegeven. Ik heb beide versies gezien en geloof me, ze eindigen allebei heel anders. [...] Het gaat om drie bijna identieke pagina's, de rest van het verhaal loopt heel anders. Waar jij het over hebt is het plaatsen van honderden pagina's die al in andere vorm gedrukt zijn in dezelfde reeks. Je vergelijking slaat kant noch wal. Van een mug...

In zekere zin zit er wel wat in die vergelijking. Immers, het werk van Barks staat niet meer centraal. Het gaat nu om de uitwerking van een ándere tekenaar. Die drie eerste pagina's zijn geschetst door Barks. Wat Rosa of Jippes of Pietje er dan achteraan breien, vind ik voor een BARKS-reeks niet meer interessant.

Ferdi F schreef:Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust. Ik zal proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Graag, da's sportief van je. Eén laatste vraag/suggestie/verkapte klacht: kan het papier niet weer wat dikker? Niet zoals de Dagobert-reeks op het einde; wel glad, maar steviger? Zoals de Beste Verhalen-albums waren zo'n 30 uitgaven geleden? Dat nieuwe, dunnere papier geeft geen houvast; en ik vind er de tekeningen en vooral kleuren slecht op uit komen.

Egmont-inkleuring vind ik sowieso vaak treurig. Lopen die Woudlopers door een gifgroen bos.

Maar dat zijn maar kleine puntjes hoor! :D (Ik denk: ik maak dat even duidelijk.)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » vr jan 16, 2009 5:21 pm

Michiel P schreef:"Hanggliders be hanged" en de twee (!) versies van "The Pied Piper of Duckburg" zijn ook twijfelgevallen. Toch worden deze alledrie wél in de serie opgenomen. In "Pied Piper" zijn er maar drie pagina's van Barks. "Somewhere in Nowhere" heeft een kern die van Barks afkomstig is. Wat is dan precies het criterium om "Hanggliders" en "Pied Piper" wél op te nemen en "Somewhere in Nowhere" te laten vallen? Wanneer mag een verhaal geen Barksverhaal meer heten?

'Hang Gliders be Hanged' is vergelijkbaar met 'Go Slowly, Sands of Time'. Barks heeft voor deze verhalen elk alleen een synopsis geschreven, dat leesbaar is als een tekstverhaal. Men zou deze tekstverhalen zo kunnen vertalen en plaatsen in de Donald Duck, of als vulling voor een 'Beste verhalen'-album. Geen lezer zou merken dat het slechts een synopsis is. Het lijkt een volwaardig tekstverhaal, dat zo aan de bedrand voorgelezen kan worden.

Probleem met 'Hang Gliders be Hanged' is dat men in de uitwerking een eigen koers heeft gekozen, door het hart uit Barks's synopsis te snijden. Die verstorende vogels, die uit een reeds bestaand Barksverhaal gepikt lijken, over Donald als verhuizer (WDC 222), die zijn door de uitgever ingevoegd.
Oorspronkelijk krijgt Donald van de neefjes het advies om vals te spelen. Zij geven hem een noodpakket mee. Hoewel Donald aanvankelijk zweert dat hij eerlijk zal winnen, gaat hij halverwege het verhaal toch overstag. In het noodpakket zit een klosje touw. Donald moet het uiteinde van het touw aan zijn deltavlieger vastmaken, en het klosje naar beneden gooien. Een van de neefjes vangt het klosje op en kan Donald zodoende als was hij een vlieger aan een touwtje, naar de finish leiden. Maar dat vals spelen gaat natuurlijk mis. Het klosje komt terecht in een draaimolen beneden, en Donald wordt dus op grote hoogte in de rondte geslingerd. De neefjes moeten kaartjes kopen om de draaimolen te stoppen en het touw te doorknippen. Donald vervolgt duizelig de wedstrijd. Het is in deze toestand dat hij de finish-cirkel verwart met de taart.
'Hang Gliders be Hanged' was dus wel een oorspronkelijk Barksverhaal. Maar de uitgever is er toentertijd drastisch aan gaan sleutelen.

McDrake International: Somewhere in Nowhere
http://bb.mcdrake.nl/engdisney/viewtopic.php?id=191
In dit topic staat de tekst van wat Barks aanvankelijk zou hebben geleverd. Misschien is het door Nederland uit te werken tot een kort stripverhaal? De "Nodding Nap hound" die onder röntgenstralen een "Chiwawa"-achtige hond blijkt, ontbreekt in 'Somewhere in Nowhere'. Dat geeft ruimte voor een heel ander verhaal, dat misschien zelfs naast 'Somewhere in Nowhere' kan bestaan. Zou iemand als Frank Jonker of Jan Kruse eens met zo'n idee kunnen spelen, bijvoorbeeld?

In The Carl Barks Library staat (op pagina 6A-012) nog een idee dat in zijn beknoptheid een heel verhaal herbergt:
In 1985, one night after dinner, Barks came with a short idea for a story containing Gyro Gearloose and Gus Goose. As Bill Grandey quoted in a December 17, 1985 letter to Geoffrey Blum: "Wouldn't it be great to have a pill that would negate calories? Gyro could invent one. Initially it would be a great success: formerly large people could be normal size without any effort. Picture various pig people becoming svelte. Then - as demonstrated by Gus Goose - a good thing can be overdone. Picture former fat people blowing around in a light wind!"

Hier moet Nederland heel wat van kunnen maken, van zo'n tijdloos plot. Diëten is nog steeds een aktueel onderwerp. Zo'n plot zou toch minstens geschikt moeten zijn voor Donald Duck Weekblad en voor andere albumreeksen.

Michiel P schreef:
Ferdi F schreef:Leuk dat een van jullie de Taliaferro gags heeft genoemd. We waren op de redactie hier helemaal nog niet van op de hoogte. Ik heb het ook aan Thom Roep doorgegeven en deze zullen waarschijnlijk wel terug te vinden zijn in een van de volgende albums.

That would be thrilling! Leuk dat we iets hebben kunnen bijdragen!

Hoe rekenen we af? Cheque of contant? :)

Rockerduck schreef:
Ferdi F schreef:Ook verhalen als Somewhere in Nowhere, Dime and Dime Again en Race for the Golden Apples zullen de Beste Verhalen-reeks niet gaan halen. Alledrie de verhalen zijn niet direct geschreven door Carl Barks, maar hooguit gebaseerd op een idee van hem of wat correcties die hij naar de scenarist heeft gestuurd. Maar zelfs dat is in sommige gevallen heel erg twijfelachtig.

Maar van 'Somewhere in nowhere' is bekend dat Barks eraan meegewerkt heeft. Daar zijn, zoals Ei al zegt, foto's van. En ik meen me te herinneren dat Ei plots van Barks voor dat verhaal op McDrake International heeft gezet. Dus dat verhaal kan wel degelijk in een 'Beste Verhalen'-album. Zeker als je Rosa- en Jippes-versies van 'The pied piper' ook meeneemt.

'The Pied Piper of Duckburg' is alleen maar een onvoltooide poging van Barks. Hij heeft ingrediënten van deze poging hergebruikt in andere Wortel-verhalen en in een Woudloper-verhaal.
Rosa en Jippes zijn geen Barks, en ze doen in hun uitwerkingen geen enkele moeite om te achterhalen wat Barks als verhaal einde voor ogen had. Rosa en Jippes hebben er hun eigen feestje van gemaakt. Hun 'The Pied Piper of Duckburg' in een Barks-album kan alleen een vergissing of een eh.. artistieke vrijheid van de samensteller zijn. Want Barks heeft meer te maken gehad met het resultaat van 'Somewhere in Nowhere' en 'Dime and Dime Again', dan met een half rattenvangers-idee dat hij zelf heeft afgekeurd en ten dele hergebruikt.

Barks heeft aan 'Somewhere in Nowhere' meegewerkt, hoe twijfelachtig dan ook. En 'Dime and Dime Again' is door Barks aan Rosa aangeboden, als een plot dat uitgewerkt kan worden als verhaal.
Het onvoltooide 'The Pied Piper of Duckburg' is daarentegen misbruikt, om er alsnog een heel verhaal van te maken. Het gaat om werk dat door Barks is afgekeurd. Men heeft niet eens een einde! Dit in tegenstelling tot de plots/aanzetten voor 'Somewhere in Nowhere' en 'Dime and Dime Again', die elk wél een einde hebben.

Als 'The Pied Piper of Duckburg' in Rosa- en/of Jippes-vorm in 'Beste verhalen' verschijnt, dan past ook Blum's 'Golden Apples' erin. Dat verhaal is, alweer in tegenstelling tot 'Pied Piper', geïnspireerd op basis van een volwaardig Barks-verhaal, dat indertijd door Barks's uitgever is afgekeurd en verloren gegaan. (Blum baseert zich op een vluchtige herinnering van Barks.)
Door 'The Pied Piper of Duckburg' in 'Beste verhalen' te plaatsen, heeft de redactie de grens opgerekt. Want, waar ligt deze nu?

Rockerduck schreef:
Ferdi F schreef:Ik ben in dit topic veel reactie's tegengekomen van Rockerduck die klaagt over 'opvulsels'. Ik hoop dat Rockerduck naar aanleiding van mijn verhaal begrijpt waarom sommige albums opgevuld worden met andere dingen dan strips? Dit is geen kwade wil, maar meer uit noodzaak.

Ik heb nooit willen suggereren dat het uit 'kwade wil' was (die rare term gebruikte Jos Beekman ook al in dat andere topic). Ik denk alleen dat je zo'n pagina als die met die rebus van Barks beter kunt gebruiken om dan wat te laten zien van de vele voorplaten die Barks heeft gemaakt, of olieverfdoeken.

Met voorplaten en olieverfdoeken kun je een aparte serie vullen. In 'Beste verhalen' verschijnt tot dusver wat ónder de covers gezeten heeft. Daar hoort die rebus bij.
Olieverfdoeken zijn eigenlijk een aparte categorie. Die behoren tot merchandising. Dat heeft op zich weinig met strips te maken.

Rockerduck schreef:
Ferdi F schreef:Rockerduck, hoe kom jij erbij dat Thom "Go Slowly, Sands of Time" niet mooi vond? Waar baseer jij dat op?

Ik heb heel diep in mijn geheugen gegraven, maar ik kan het niet meer met zekerheid zeggen. Ik weet zeker dát ik het ooit gelezen heb, maar ik weet niet meer waar. Ik denk aan een e-mail en/of uitspraak van Roep zelf, op het oude McDuck.nl.

Thom Roep heeft dat ooit verteld tijdens de Stripdagen. Begin jaren '90. Ergens na het verschijnen van het kerst-leesverhaal in Donald Duck, waarvoor Barks illustratie-ontwerpen heeft geleverd. Roep was in de Duckstand aanwezig en zei toen (tegen Ei's alter-ego Daniël), dat hij de tekeningen van de oude, wrakkige Dagobert in 'Go Slowly, Sands of Time' te lelijk vond om te gebruiken. Misschien bedoelde Roep er alleen Donald Duck Weekblad mee, maar lelijk vond hij ze. Waar overigens best wat voor te zeggen valt, slijm slijm, want de wrakkige Dagobert lijkt er zowat door Rosa getekend. :P
Let wel, Dagobert is bedoeld om er als wrak uit te zien.
Wat is Roep's mening anno 2009? Maakt 'Go Slowly, Sands of Time' kans op publicatie in tenminste 'Beste verhalen'?

Rockerduck schreef:
Ferdi F schreef:Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust. Ik zal proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Graag, da's sportief van je. Eén laatste vraag/suggestie/verkapte klacht: kan het papier niet weer wat dikker? Niet zoals de Dagobert-reeks op het einde; wel glad, maar steviger? Zoals de Beste Verhalen-albums waren zo'n 30 uitgaven geleden? Dat nieuwe, dunnere papier geeft geen houvast; en ik vind er de tekeningen en vooral kleuren slecht op uit komen.

Denk je wel aan het milieu? In die goede oude tijd die jij bedoelt waren er nog bossen om tot papier te vermalen. :P
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Albums en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron