De teloorgang van Donald Duck Extra

Berichtdoor Ega Bevan » za jan 17, 2009 10:20 pm

Dat is dus gewoon een verschil in smaak. Ikzelf houd niet zo van muziek, en lees boeken maar een keer. Maar thuis, beneden naast de bank, hebben wij een hele mand met weekbladen staan, die mij na een vermoeiende schooldag wegvoeren naar het schone Duckstad. Ook al weet ik allang hoe een verhaal gaat, als ik het na een halfjaar weer tegenkom zijn veel details alweer uit ega's geheugen verdwenen.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Rockerduck » za jan 17, 2009 11:17 pm

Ei schreef:Ei op McDuck.nl? Dat moet een vorig leven zijn. :P Constructief of niet, heden op McDrake sijpelen berichten door waaruit blijkt dat een herdruk-Katrien verkoopt als een tierelier, en in een topic elders, als nieuwe primeur, dat pockets beter verkopen dan albums!

Wat valt er dan nog voor een "een constructieve manier" te vinden om een "meer sfeervol blad te creeëren"?

En misschien heeft het publiek er anno 2009 geen boodschap aan, nu men kan zappen en sms-en? Misschien is gebleken dat het ontbreken van een brief geen zichtbare invloed heeft op verkoopcijfers?

Misschien heeft de lezer vandaag de dag geen (in verkoopcijfers zichtbare) behoefte aan Oom Donald's brieven en antwoorden?

Ei, dat valt me van je tegen. Wat ben jij laf, zeg. Toen ik die zelfde argumenten tegenwierp op McDuck, heb jij te vuur en te zwaard verdedigt dat de jeugd van tegenwoordig wél aangesproken kan worden door middel van een brief van Oom Donald. Op McDrake heb je berichten van roman-lengte getypt over de "kaalslag" en "uitwringing" van Donald Duck Weekblad (jouw woorden) en dat er meer aandacht besteed moet worden aan het maken van een meer sfeervol blad. Maar nu zijn er redactieleden actief, en dan krabbel je opeens terug met je staart tussen de benen. Wees dan een vent en verdedig je punt.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor DD » za jan 17, 2009 11:19 pm

Als je een grote verzameling hebt, is het heel mooi om dan alles weer van voren af aan te gaan lezen hoor. Dan doe je daar weer jaren over en als je klaar bent begin je gewoon weer. Na jaren vergeet ik echt wel al die verhalen hoor. Alleen verhalen die echt leuk zijn en die ik echt indrukwekkend vind blijven hangen en zijn juist leuk om weer te lezen ook al weet je hoe het gaat.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rockerduck » za jan 17, 2009 11:31 pm

Jos schreef:Hier heb je een punt. Ik zal dat eens opgooien bij de marketing, maar ik kan niks beloven; het is een heel andere mentaliteit daar.

Dank je, dat waardeer ik. :)

Jos schreef:Overigens zijn die prijsstijgingen inflatoir verdedigbaar en binnen redelijke proporties. Voor luttele euro's bieden wij uren leesplezier. Kopen jullie nog DVD's of CD's? Games? Ik bedoel maar.

Natuurlijk kopen wij nog DVD's en CD's. Hoezo? Ik zie het verband niet. Natuurlijk zijn de prijsstijgingen verdedigbaar, maar dat je 'uren leesplezier' biedt? Voor de allerjongsten misschien, maar ik vind weinig uitgaven meer "voor jong en oud", zoals vroeger. En met 'vroeger' bedoel ik niet toen ik klein was, maar nóg oudere uitgaven die ik tegenwoordig voor het eerst lees. (Om maar even 'jeugdsentiment' uit te vlakken als argument.)

Caspar schreef:Uren? Voor een Duckie van 1,50 ofzoiets ben ik een kwartier bezig.

Met een Donald Duck van 32 pagina's uit 1982 ben ik beduidend langer bezig dan met een Donald Duck van 44 pagina's uit 2009. Want eerst is er een Brievenbus die stampvol met brieven staat, in plaats van een colofon, stripsnipper, muisterie, rolmop, lachspiegel, etc. Oom Donald spreekt mij persoonlijk toe in zijn brief en vertelt mij wat hij de afgelopen week heeft meegemaakt. Daarna een lang Donald Duck-verhaal waar nog aandacht en concentratie voor nodig is. Dan andere Disney-strips en een Douwe Dabbert-aflevering. Terug bladeren. Leesverhaal! Niet over een weggelopen konijn, maar 'De graaf van Monte Christo', 'Reis naar het middelpunt van de aarde', 'De overwintering op Nova Zembla' en dat soort dingen. Daarna kan ik nog stoeien met de twe pagina's aan puzzels, of een supercomputer in elkaar knutselen, of een piraten- of eierspel spelen...

En zulke bijdragen waar de voorliefde voor Walt Disney-producties vanaf spat, worden dan bestempeld als 'klinkklare onzin'... :(
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Jos » za jan 17, 2009 11:58 pm

De Brievenbus anno nu is een zeer gewaardeerde rubriek, juist vanwege de afwisseling en de spelletjes. De Brievenbussen uit de jaren tachtig werden gemakzuchtig in elkaar getypt. Je kunt toch moeilijk ontkennen dat de lol er niet van afstraalt!! We gaan zeker op deze voet door. Wat dit betreft sta je moederziel alleen, Rockerduck.

De Scarpaverhalen die jij noemt, zijn niet geschikt voor Donald Duck, noch voor Donald Duck Extra. Het zijn de betere pocketverhalen en daar horen ze thuis.

En om nog even terug te komen op je "klinkklare onzin": dat slaat op het feit dat je de redactie beschuldigt van arrogantie, kwaadwilligheid en bedrog en dat weet je dekselgoed, Rockerduck. Geen draaikonterij alsjeblieft.
Jos
Member
 
Berichten: 34
Geregistreerd: zo jan 11, 2009 7:31 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo jan 18, 2009 12:47 am

Jos schreef:De Brievenbus anno nu is een zeer gewaardeerde rubriek, juist vanwege de afwisseling en de spelletjes. De Brievenbussen uit de jaren tachtig werden gemakzuchtig in elkaar getypt. Je kunt toch moeilijk ontkennen dat de lol er niet van afstraalt!! We gaan zeker op deze voet door. Wat dit betreft sta je moederziel alleen, Rockerduck.

Moederziel alleen volgens wie? Waar baseer je dit op? In de jaren tachtig werden brieven geplaatst waarin lezers aangaven wat ze leuk én niet leuk vonden aan Donald Duck. Schrijven lezers dat tegenwoordig niet meer of wordt dit niet meer geplaatst? In de brievenbussen uit de jaren '80 is wat te lézen, én wat te lachen, met een strip en een cartoon. Brieven en antwoorden waarin Oom Donald in discussie gaat met een lezer over 'Van dinosaurus tot Donald Duck'. Dat jij dat gemakzuchtig noemt en de moderne bievenbussen die meer lege plekken en colofon hebben dan iets anders prijst, is veelzeggend.

Jos schreef:En om nog even terug te komen op je "klinkklare onzin": dat slaat op het feit dat je de redactie beschuldigt van arrogantie, kwaadwilligheid en bedrog en dat weet je dekselgoed, Rockerduck. Geen draaikonterij alsjeblieft.

Maar *is* het klinkklare onzin?

Jouw bijdragen over "op die rommel zit niemand te wachten" vind ik bijvoorbeeld erg arrogant. De e-mails van Thom Roep aan mede-McDuckers, waaronder minderjarigen, zijn ook arrogant met daarin taalgebruik als 'kut met peren' en 'kankerpitten'. Het opnieuw verkopen van oude Katriens als nieuw vind ik bedrog, an wie dat idee ook afkomstig mag zijn. En het in privé-mails onder druk zetten van een minderjarige beheerder van McDuck, om onwelgevallige informatie over Sander G. van het forum weg te houden, door Frank Jonker, vind ik kwaadwillend.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » zo jan 18, 2009 1:09 am

Rockerduck schreef:Ei, dat valt me van je tegen. Wat ben jij laf, zeg. Toen ik die zelfde argumenten tegenwierp op McDuck, heb jij te vuur en te zwaard verdedigt dat de jeugd van tegenwoordig wél aangesproken kan worden door middel van een brief van Oom Donald. Op McDrake heb je berichten van roman-lengte getypt over de "kaalslag" en "uitwringing" van Donald Duck Weekblad (jouw woorden) en dat er meer aandacht besteed moet worden aan het maken van een meer sfeervol blad. Maar nu zijn er redactieleden actief, en dan krabbel je opeens terug met je staart tussen de benen. Wees dan een vent en verdedig je punt.

Hoe kan Ei een punt maken als een herdruk-Katrien en pockets zo populair zijn? Heb je dat niet gelezen?

Overigens gaat het hier allang niet meer over het onderwerp "De teloorgang van Donald Duck Extra". Ook daarom voelt Ei weinig behoefte om hier uit te wijden over o.m. Donald Duck Weekblad, waar andere topics voor zijn.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo jan 18, 2009 2:43 am

Ei schreef:Hoe kan Ei een punt maken als een herdruk-Katrien en pockets zo populair zijn? Heb je dat niet gelezen?

Populariteit was voor Ei anders nooit een argument, tenminste niet toen de redactieleden niet reageerden. Nog niet zo lang geleden was kwaliteit en eerlijkheid de maatstaf voor Ei. Nu zijn Jos en Ferdi er en opeens telt dat niet meer.

Ei schreef:Overigens gaat het hier allang niet meer over het onderwerp "De teloorgang van Donald Duck Extra". Ook daarom voelt Ei weinig behoefte om hier uit te wijden over o.m. Donald Duck Weekblad, waar andere topics voor zijn.

Oproep aan Jos Beekman: a.u.b. verder gaan in dit topic over Weekblad:

Gaat het Weekblad achteruit?
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=66&p=5
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rick Vansloneker » do jan 22, 2009 10:57 pm

Ik heb altijd gedacht dat de Extra bedoeld was voor de verhalen van het tweede garnituur.
Maar inderdaad, onlangs herlas ik een aantal oude Extra's, en ja, ik had er plezier aan.
Die Schlappen müssen runter!
Rick Vansloneker
Member
 
Berichten: 83
Geregistreerd: do jan 22, 2009 8:42 pm

Berichtdoor Ega Bevan » vr jan 23, 2009 4:50 pm

Wat is een garnituur? Bedoel je verhalen die niet goed genoeg zijn voor het weekblad?
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Rick Vansloneker » vr jan 23, 2009 10:46 pm

garnituur
gar•ni•tuur
/qlrnit’yr/
het; garnituren
1793-1796 ‹Fr. garniture
1 Ÿ garneersel
een garnituur van zijde
een buitenmodel sjako met verguld garnituur
2 Ÿ al datgene waarmee een schotel (hoofdgerecht) gegarneerd wordt
3 Ÿ geheel of stel van verschillende bijeenhorende voorwerpen die tot versiering dienen, m.n. van modeartikelen, sieraden en meubilair
de vorstin droeg een prachtig diamanten garnituur
zo’n wekker kost 20 en met het garnituur 25 gulden
4 Ÿ keuze, sortiment
4 Ÿ van het tweede garnituur
van mindere kwaliteit, van minder belang
dingen, personen van het tweede garnituur
Die Schlappen müssen runter!
Rick Vansloneker
Member
 
Berichten: 83
Geregistreerd: do jan 22, 2009 8:42 pm

Berichtdoor Ega Bevan » vr jan 23, 2009 11:13 pm

Ik snap het. Waar heb je dat vandaan? Dan kan ik gelijk 'profanatie' opzoeken. ;)
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Robb_K » za jan 24, 2009 7:35 am

Ega Bevan schreef:Wat is een garnituur? Bedoel je verhalen die niet goed genoeg zijn voor het weekblad?

Jawel. Dat moet precies wat hij bedoelt.

Hoi Rick. Welkom in onze forum. Wat een interessant forum naam!
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Rick Vansloneker » za jan 24, 2009 8:57 pm

Uit de computer VanDale!

profanatie
pro•fa•na•tie
/profan’a(t)si/
de (v.)
‹Fr. profanation of Lat. profanatio
1 Ÿ heiligschennis, ontheiliging
Die Schlappen müssen runter!
Rick Vansloneker
Member
 
Berichten: 83
Geregistreerd: do jan 22, 2009 8:42 pm

Berichtdoor Rick Vansloneker » za jan 24, 2009 8:57 pm

Bedankt Robb_K!
Die Schlappen müssen runter!
Rick Vansloneker
Member
 
Berichten: 83
Geregistreerd: do jan 22, 2009 8:42 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Donald Duck Extra

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten