Beheer McDrake Nederland

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Berichtdoor Daniel73 » zo jan 04, 2009 2:55 am

Wat betreft de toekomst van McDrake zijn er wat technische problemen. De software van PunBB is verouderd en werkt inmiddels slecht op de server. Het beheer krijgt foutmeldingen. Zo kan er niets gewijzigd worden aan het uiterlijk. Zelfs niets aan de inmiddels dode link naar Nieuws, die allang veranderd had moeten zijn in:
http://usr.klumpke.eu/donaldducknet/nieuws/.
Mijn indruk is dat PunBB (inmiddels FluxBB) een aflopende zaak is. McDuck-beheerder Sander heeft (op Nederland Off Topic) als idee voorgesteld om naar Google groups te gaan, waarvan de e-mails dienst zouden kunnen doen als archief.

Mijn voornemen is om in 2009 eindelijk eens aan de slag te gaan aan achterstallig onderhoud. Waaronder dus het zoeken naar een andere software-leverancier (i.p.v. PunBB). Als mensen mee willen werken, laat het me weten.
Mijn enige voorwaarde als medewerker is dat de forumboards archiveerbaar zijn voor het publiek. Archiveren is met PunBB heel erg lastig. Sander, beheerder van McDuck, heeft daar een speciaal programma voor moeten schrijven, en dan nog blijft het moeilijk. Eigenlijk onmogelijk voor leken zoals ik.
Sander heeft aangeboden om McDrake eenmalig te archiveren. Dus daarna zou de PunBB-periode afgesloten moeten zijn, wil dat archief compleet blijven.

Welke mogelijkheden zijn er, voor een archiveerbaar McDrake? Tips zijn welkom.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor admin » di jan 06, 2009 3:09 pm

Daniel73 schreef:Wat betreft de toekomst van McDrake zijn er wat technische problemen. De software van PunBB is verouderd en werkt inmiddels slecht op de server. Het beheer krijgt foutmeldingen. Zo kan er niets gewijzigd worden aan het uiterlijk. Zelfs niets aan de inmiddels dode link naar Nieuws, die allang veranderd had moeten zijn in:
http://usr.klumpke.eu/donaldducknet/nieuws/.

Foutmeldingen opgelost dankzij provider.

Link naar Nieuws aangepast.

Aankondiging verwijderd. Was: "Wegens een overvloed aan spambots zijn de gastenbijdrages uitgezet. Hopelijk is dit tijdelijk. (<A HREF="http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=526">contact-adres</A>)"
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rockerduck » di jan 06, 2009 10:26 pm

Als ik kon helpen, zou ik het doen, maar ik ben bang dat ik je alleen van de wal de sloot in zou helpen (oftewel van de regen in de drup). :P
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor admin » do jan 08, 2009 1:09 am

Gebruikerslijst is in afgelopen uur als volgt opgeschoond:
Spambots verwijderd. Deze hadden 0 bijdragen. (Enkele hadden 1 bijdrage, die indertijd is verwijderd. Deze spambots waren reeds uitgesloten/gebanned.)

Gedurende deze actie heeft het forumboard op alleen lezen gestaan.
Aantal leden is door de actie teruggebracht van 285 naar 171 leden.

Alleen profielen met 0 bijdragen zijn verwijderd.
Wie onterecht is verwijderd, kan zich opnieuw registreren.

Deze actie is uitsluitend gericht tegen spambots.
Laatst bijgewerkt door admin op do jan 08, 2009 1:11 am, in totaal 1 keer bewerkt.
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor admin » do jan 08, 2009 1:26 am

admin schreef:Spambots verwijderd. Deze hadden 0 bijdragen. (Enkele hadden 1 bijdrage, die indertijd is verwijderd. Deze spambots waren reeds uitgesloten/gebanned.)

Correctie. Die zijn nu verwijderd. McDrake telt nu 168 leden.
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » vr jan 09, 2009 5:41 pm

Uit het topic 'McDrake 2 jaar':

2009-01-08 14:29:47, Caspar schreef:Daniel, ik zou je kunnen helpen met een vervolgforum van McDrake met andere software, heb nu al eens eerder een forum opgezet met XMB en dat ging redelijk goed. Maar google groups is ook een mooie oplossing.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=8872#p8872
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » vr jan 09, 2009 6:18 pm

Caspar schreef:Daniel, ik zou je kunnen helpen met een vervolgforum van McDrake met andere software, heb nu al eens eerder een forum opgezet met XMB en dat ging redelijk goed.

Graag! McDrake kan wel wat hulp gebruiken.

Heb je een voorbeeld van zo'n XMB forum? Staat XMB voor "XrossMediaBar"?
http://en.wikipedia.org/wiki/Xmb

Kun je met zo'n forum archiveren?

Caspar schreef:Maar google groups is ook een mooie oplossing.

Ook Google Groups heeft een aantal lastige nadelen, heb ik vernomen.
Nadelen waaronder:
- geen gebruikers onder de 13 jaar
- alleen ondersteining van platte tekst-mails (dus geen plaatjes in tekst, maar trouwens wel bijlagen)
- men kan er niet echt 'subforums' maken

Een Disney-gericht forumboard van 13+ vind ik onzin. Dan zouden we afscheid moeten nemen van een aantal leden, totdat ze oud genoeg zijn. Of men zou over leeftijd moeten liegen, maar dat kan een beheerder natuurlijk niet adviseren. Men zou dan dus ook tegen McDrake moeten liegen.
Zouden mensen onder de 13 jaar misschien wel geregistreerd mogen worden als dit met toestemming van hun ouders/verzorgers is? Dus als die volwassenen hen registreren, of erbij aanwezig zijn?

Google meldt:
Om de Children's Online Privacy Protection Act na te leven is Google Discussiegroepen op het moment alleen beschikbaar voor gebruikers die minstens dertien jaar oud zijn. Kinderen jonger dan dertien jaar mogen zich niet aanmelden bij de service Google Discussiegroepen.

http://groups.google.nl/intl/nl/googlegroups/terms_of_service3.html

Ik vraag me overigens af wat het wettelijke verschil is tussen een 12-jarige en een 13-jarige. Als het nou 18+ was, dan had ik het onderscheid wel begrepen.

Informatie van McDrake Nederland Off Topic, uit het topic 'PunBB':
2008-07-28 16:43:26, Sander schreef:
Daniel73 schreef:Als ik dan toch zou vragen om medewerkers, zou ik de McDrake-communicatie beter om kunnen zetten in soort van mailing list. Dan is het archiefprobleem bij voorbaat opgelost.

Als ik zelf nu een McDuck zou oprichten, dan zou ik Google Discussiegroepen overwegen. Dat is een webforum en mailing-lijst in één, waarbij leden ook nog eens bijlagen kunnen meesturen. Het technisch beheer wordt volledig door Google gedaan, een bedrijf dat ook erg voor data-behoud lijkt te zijn. Alleen accepteren ze volgens de voorwaarden geen gebruikers onder de dertien jaar...

bron: http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?pid=11931#p11931

2008-09-06 01:10:37, Sander schreef:
Daniel73 schreef:Je adviseerde Google groups, die wel archieven zouden bieden. Is het misschien raadzaam voor McDrake om daar een forum uit te proberen?

Ik durf niet echt iets te adviseren, dat heb ik met PunBB ook gedaan en dat blijkt nu misschien niet de beste oplossing. Maar het kan de moeite waard zijn om er een test-groep op te richten - het is gratis en in vijf minuten aangemaakt. Ze bieden trouwens niet echt archieven aan, maar je kunt instellen dat alle berichten naar je gemaild worden, waardoor je je eigen archief kunt maken.

Nadelen aan Google Groups zijn dat het alleen platte tekst-mails ondersteunt (dus geen plaatjes in tekst, maar trouwens wel bijlagen) en dat je niet echt 'subforums' kunt maken.

bron: http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?pid=12012#p12012
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » vr jan 09, 2009 8:54 pm

XMB staar voor eXtreme Mesage Board en werkt net zoals bijna elk forum, je kan ook nog heel veel uitgebreide plugins installeren enzo maar verder gewoon een standaard redelijk euitgebreid forum. http://www.xmbforum.com/

Een voorbeeld:
http://forums.xmbforum.com/

Als je webruimte hebt en een php database kan je het gewoon downloaden, dan moet je een pagina openen en daar wat dingen invullen (de info over het admin-account dat je wilt aanmaken en de database wachtwoorden), dan krijg je een stukje tekst, dat moet je in een bestand op je website plakken, en dan heb je al een forum en kan je heel makkelijk subfora aanmaken, instellingen, layout etc.

De posts van het xmb-forum worden allemaal opgeslagen in een database waar alleen de websitebeheerder en degenen die het wachtwoord hebben toegang tot hebben, en je host natuurlijk, maar als je de edit en verwijder functie uit zet is alles dus redelijk veilig. De dtabases kan je ook opslaan en dan kan je altijd ergens weer een nieuwe website starten en daar de info uit de oude database importeren.

Ik denk dat niemand zich aantrekt van de leeftijds-limiet van Google Groups? Denk ook niet dat het wettelijk strafbaar is om je toch te registreren? En hoe willen ze het achterhalen?

Je kan inderdaad geen fora en subfora aanmaken, alleen losse topics of pagina's (daar kan niemnand dus posten). Je kan wel categorieen aanmaken, dus de topics kan je dan wel weer terug vinden in de categorie, dus een totaal zootje wordt het niet.

Ik denk trouwens dat voor de creatieve leden google groups een heel handig medium is om ideeen uit te wisselen. Je kan bijvoorbeeld voor een project (bijv. het boek over de geschiedenis van duckstad) een aparte pagina aanmaken (die bijv. de projectleider alleen kan bewerken) met daarop de nodige info (wat is er al gedaan, wat moet er nog gedaan worden, wie doet wat, etc?), een discussietopic of meerder (over de voortgang, over een bepaald artikel), en tot slot kan je ook makkelijk files uploaden. Als je dat alles in 1 categorie plaatst denk ik dat je veel meer ruimte hebt voor zo'n project, in plaats van alles in 1 topic te dumpen kan je heel veel topics en pagina's en files hebben los van elkaar.

Ik zou zeggen, maak er zelf een aan en probeer wat, zo moeilijk is het niet: http://groups.google.com/ Veel succes ermee.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Guus Geluk » vr jan 09, 2009 9:18 pm

Ik heb een vraagje aan Daniel.
Zijn er moderators op dit forum die dit forum een beetje op orde kunnen houden?
Zoniet, zoek je nog mensen (of eenden)? :P
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Caspar » vr jan 09, 2009 10:17 pm

Tja, alleen ganzen mogen geen moderator worden ;)
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Daniel73 » ma jan 19, 2009 4:15 pm

Caspar schreef:XMB staar voor eXtreme Mesage Board en werkt net zoals bijna elk forum, je kan ook nog heel veel uitgebreide plugins installeren enzo maar verder gewoon een standaard redelijk euitgebreid forum. http://www.xmbforum.com/

Ik zal ermee gaan experimenteren.
Is er misschien ergens een site dat een overzicht geeft van diverse forummogelijkheden? Is er misschien ergens een site voor beheerders?

Caspar schreef:De posts van het xmb-forum worden allemaal opgeslagen in een database waar alleen de websitebeheerder en degenen die het wachtwoord hebben toegang tot hebben, en je host natuurlijk, maar als je de edit en verwijder functie uit zet is alles dus redelijk veilig. De dtabases kan je ook opslaan en dan kan je altijd ergens weer een nieuwe website starten en daar de info uit de oude database importeren.

Is het mogelijk om zo'n database te bewerken, zodat IP-adressen en e-mail-adressen eruit gewist kunnen worden?

Ik vind het vervelend dat men als beheerder automatisch opgezadeld wordt met privé-gegevens. Persoonlijk hoef ik die gegevens niet te weten. Ik houd ze ver weg van me. Alleen onder "admin" zijn ze te zien.
Misschien is het handig om bezoekers nadrukkelijk te waarschuwen dat ze zelf op hun privacy moeten letten. Neem een anoniem e-mail-adres, ga in een bibliotheek internetten, als je persé anoniem wil blijven. Leg die verantwoording niet neer bij iemand die zich, zoals iedereen, "beheerder" kan noemen.

Caspar schreef:Ik denk dat niemand zich aantrekt van de leeftijds-limiet van Google Groups? Denk ook niet dat het wettelijk strafbaar is om je toch te registreren? En hoe willen ze het achterhalen?

Het valt voor mij als (ahum) volwassene niet te verkopen om minderjarigen uit te nodigen tegen regels in te gaan. Wettelijk strafbaar of niet.
Als Google Groups de lat te hoog voor ons legt, zullen we helaas wat anders moeten zoeken.

(Misschien is Google Groups handig voor Nijgh. Die is meer voor volwassenen. Maar dit terzijde.)

Caspar schreef:Ik denk trouwens dat voor de creatieve leden google groups een heel handig medium is om ideeen uit te wisselen.

Wikipedia-achtige software, is dat wat?

Guus Geluk schreef:Zijn er moderators op dit forum die dit forum een beetje op orde kunnen houden?
Zoniet, zoek je nog mensen (of eenden)? :P

Nee, ik zoek vooralsnog geen forummoderators.
Meerdere beheerders en/of moderators kan voor verwarring zorgen. Ook kunnen ze hun eigen leven gaan leiden, waarmee ze bezoekers en elkaar gaan storen.

Er is alleen een "admin", die door mij bediend wordt. Dat profiel ("admin") is op McDrake het enige profiel met extra functies. (Vroeger was mijn huidige profiel "Daniel73" beheerder, en dat vond ik hinderlijk.)

Wat betreft orde is wat mij betreft de bedoeling dat mensen elkaar waarschuwen als ze off-topic gaan. Daar heb je sowieso geen moderator voor nodig.
Sinds het ontstaan van McDrake in januari 2007, is er nooit een bericht verwijderd en is er niemand verbannen. Behoudens echte spam en spambots, uiteraard. (En wat 100% dubbelverzonden berichten, en dergelijke foutjes.) Als "admin" is er wat dat betreft weinig te doen.

Het liefst zou ik voor orde willen zorgen door een bibliotheek aan McDrake te koppelen. Daar kan men dan overzichtelijk informatie van o.m. de forums op verwerken, als dat technisch te doen is. Zie 'Plannen voor een McDrake bibliotheek'. Zo'n bibliotheek is dan eigenlijk het ware produkt, en de forums zijn dan minder belangrijk.

Mijn bedoeling is dat men McDrake met elkaar maakt. Dat jonge generaties ermee verder gaan. Als dat lukt en ik overbodig word, is mijn opzet geslaagd.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » ma jan 19, 2009 4:56 pm

Nog iets.

Er zijn geregeld klachten dat er geen edit-knop is. Redenen voor het onbreken zijn dat er grote nadelen aan een edit-knop kleven. Zo kunnen er berichten verschijnen en vervolgens verdwijnen waar het beheer geen weet van heeft. Zo kun je van alles uithalen en vervolgens delete je de tekst, zodat ook het beheer maar moet raden wat er aan de hand is. Dit is in het verleden op McDuck gebeurd.
(Een edit-knop kan bijna hetzelfde als berichten verwijderen.)

Ik wil geen schoolmeestertje spelen, maar ergens moet er een punt zijn dat je OK echt een OK is.

Bij de Disney Comics Mailing List heeft nooit een edit-knop gezeten. Als je daar op een verkeerde knop drukt, ligt je foute bericht bij honderden mensen in hun mailbox.

Verzenden is echt verzenden. Daarbij is er op McDrake een mogelijkheid om, alvorens te verzenden, eindeloos een voorbeeld te vragen. Mijn indruk is dat mensen vaak eerst verzenden om zo'n voorbeeldscherm te hebben, en dan de edit-knop gebruiken om het eigenlijke bericht te voltooien.
Misschien is de zogenaamde "Snelle bijdrage" een boosdoender. Daar krijg je géén voorbeeldmogelijkheid. (Je krijgt alleen een voorbeeld bij de opties "Antwoorden" en "Citeren".)
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Guus Geluk » ma jan 19, 2009 5:50 pm

Nou, ik vind de edit-knop vooral handig om kleine slordigheidjes in mijn posts te verbeteren. Soms vergeet ik namelijk ook de voorbeeld-knop doordat ik het wel eens druk heb en niet goed en grondig naar mijn bericht kan kijken. Ik vind het lullig dat andere mensen naar fouten van mij moeten lezen.

Vandaar dat ik soms in een post daarna mijn excuses aanbiedt voor mijn fouten.
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Michiel P » ma jan 19, 2009 6:24 pm

Daniel73 schreef:Verzenden is echt verzenden. Daarbij is er op McDrake een mogelijkheid om, alvorens te verzenden, eindeloos een voorbeeld te vragen. Mijn indruk is dat mensen vaak eerst verzenden om zo'n voorbeeldscherm te hebben, en dan de edit-knop gebruiken om het eigenlijke bericht te voltooien.

Als oplossing werd al eens geopperd of een 'beperkte edit-functie' misschien tot de mogelijkheden behoorde. Dat je je bericht bijvoorbeeld alleen binnen een half uur nadat je gepost hebt kunt editen.

Op sommige fora is het niet mogelijk om direct te posten, maar krijg je altijd eerst een voorbeeld. Misschien kun je dat instellen op McDrake?

Voorbeeld: http://www.stripster.nl/menu.htm

Daniel73 schreef:Misschien is de zogenaamde "Snelle bijdrage" een boosdoender. Daar krijg je géén voorbeeldmogelijkheid. (Je krijgt alleen een voorbeeld bij de opties "Antwoorden" en "Citeren".)

Misschien kun je de "Snelle bijdrage" weghalen?
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma jan 19, 2009 8:53 pm

Ik heb me inmiddels aangewend de 'voorbeeld'-knop te gebruiken. Achteraf, na verzenden, zie ik dan soms toch nog ee paar tik- of spellingsfoutjes. Nou ja, so be it... :P
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

VorigeVolgende

Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron