Romano Scarpa

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo okt 01, 2008 5:55 pm

Rockerduck schreef:Ik herinner me hem vooral vanwege de extreem lange avonturenverhalen die hij getekend heeft, zoals 'De zeven wereldwonderen' in Pocket 1 (derde serie). Een paar van zijn mooiste verhalen zijn nooit in Nederland verschenen en dat is jammer, want ze zijn echt héél erg goed.

Komt zeker weer door Thom Roep?
En die verhalen zoals "De zeven wereldwonderen" lopen trouwens ook door alle pockets van de 1e en de 2e serie.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo okt 01, 2008 6:10 pm

Duckfan van Down Under schreef:
Rockerduck schreef:Ik herinner me hem vooral vanwege de extreem lange avonturenverhalen die hij getekend heeft, zoals 'De zeven wereldwonderen' in Pocket 1 (derde serie). Een paar van zijn mooiste verhalen zijn nooit in Nederland verschenen en dat is jammer, want ze zijn echt héél erg goed.

Komt zeker weer door Thom Roep?

Nou nee, niet specifiek. In Nederland verschenen gewoon veel minder pockets dan in bijv. Duitsland of Scandinavië, dus vielen er automatisch verhalen buiten de boot.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » zo jan 18, 2009 3:29 am

Uit het topic 'Waarom Nederlandse productie':

Rockerduck schreef:
Hoe ligt tegenwoordig eigenlijk de verhouding? Door jullie licentie mogen jullie zelf produceren, maar toch gebruiken jullie werk uit het buitenland...

Om met dat laatste te beginnen, dat is heel eenvoudig. Als we alles zelf zouden maken, zouden onze kosten verdubbelen en dat mag niet. Daarom kopen we voor het weekblad veel in Denemarken. Door de bank genomen zal een nummer voor veertig procent uit Nederlands materiaal bestaan en voor de rest uit Deens.
Voor de pockets gebruiken we Italiaanse verhalen. Die zijn niet goed genoeg voor het blad. Een heel enkele keer pik ik er wel eens een verhaal uit van Romano Scarpa, die is wel goed, maar de rest gaat dus in de pockets. Een bijkomende reden is dat die platen op een ander formaat worden getekend en het is een kostbare grap om ze om te bouwen tot gewone pagina's.

(Vet gedrukte tekst en italics van Stripschrift.)

Sluwe Thom doet hier net alsof hij de Pockets zelf samenstelt, maar die krijgt-ie kant en klaar van Egmont of Ehapa, waar ze precies dezelfde indeling hebben. Zíj maken die keuze, Thom brengt alleen een Nederlandse vertaling op de markt. Overigens verzwijgt Thom dat Scarpa de laatste jaren veel voor Egmont heeft gemaakt op Weekblad-formaat, wat niet omgebouwd hoeft te worden, maar dat geen van deze verhalen de Nederlandse publicaties halen...

Jos schreef:De laatste verhalen van Scarpa halen bij lange na niet de kwaliteit van zijn werk uit de jaren vijftig en zestig. Als je dat zou weten, Rockerduck, dan zou je ze niet aanhalen. Niemand zit op die rommel te wachten. Daarom monteren wij liever zijn oude verhalen om. Duurder, akkoord, maar veel leuker.

Rockerduck schreef:Je moet het maar durven, de verhalen van Scarpa 'rommel' noemen. Dat bedoel ik dus als ik zeg dat de redactie er alleen maar zit om zichzelf te plezieren. Door dit soort uitlatingen maak je jezelf en de redactie alleen maar minder sympathiek. Hoe weet Jos Beekman dat niemand op die 'rommel' zit te wachten, als het niet geplaatst wordt? Buitenlandse redacties vinden het werk wél goed genoeg, zelfs goed genoeg om in hun paradepaardjes op te nemen. Maar die redacties zullen ook wel allemaal niet het superieure kwaliteitsgevoel hebben van Jos Beekman, wel? :eyes:

Ferdi F schreef:Ik zou het zelfs nog anders willen stellen, het tekenwerk van Scarpa in de late jaren 60 is al niet bijzonder goed meer. Ik raad Rockerduck aan om die verhalen eens te lezen. Zijn eenden hebben een bochel, enorme snavels en benen en voeten waar zelfs Tante Sidonia geen raad mee zou weten. Gelukkig is hij in de jaren 80-2000 weer wat beter gaan tekenen.
Ik moet zeggen dat ik wel een fan ben van Scarpa's oude werk. Absoluut geen rommel, de invloed van Barks is duidelijk te zien. De meeste verhalen in zijn "Grappigste Avonturen" waren hier een voorbeeld van. Ook het onlangs verschenen verhaal in Donald Duck Extra (de talisman van Amundsen) is aardig getekend. In Donald Duck Extra 4-2009 verschijnt er wederom een verhaal in die oude stijl die wel leuk is.

Ik raad je aan om Uncle Scrooge 373 bij Amazon.com (zelf ook gedaan) te bestellen. Daar staat dit verhaal in:
http://coa.inducks.org/story.php?c=I+AT++120-A
Wellicht zul jij je mening dan ook wat bijstellen.

Overigens heb ik jou in de afgelopen jaren niet milder zien omgaan met Vicar. Een tekenaar die wellicht niet de meest originele tekenstijl heeft en ook door de jaren heen wat minder is gaan tekenen, maar die altijd, ondanks de hoge productie, degelijk werk is blijven afleveren. Helaas kan ik dat niet zo overtuigd van Scarpa zeggen.

Rockerduck schreef:Jos sprak mij ook al toe alsof ik niet wist waarover ik praatte; dat is best irritant, want ik ken Scarpa's werk heel goed. Inderdaad heeft Scarpa tijdelijk een inzakker gehad, maar zoals jij het stelt is het wel héél erg overdreven. Bovendien zeg je zelf dat Scarpa daarna weer beter is gaan tekenen, en over die periode hadden Jos en ik het juist. Ja, die oude verhalen die in de Extra worden geplaatst zijn heel mooi, maar zijn Ducks vind ik mooier in de jaren '80. Een goed voorbeeld vind ik 'Paperolimpiadi':

http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+1705-AP

Ik weet niet wat er aan je beoordelingsvermogen schort als je Scarpa's meest recente werk voor Egmont lelijk vind, of bestempelt als 'rommel'. Zeker als je tegelijkertijd in de Extra wel amateuristsch, rommelig en houterig getekende verhalen zet als 'De wreker van Arizona':

http://coa.inducks.org/story.php?c=I+AT++121-A

Scarpa bleef tot aan zijn (helaas veel te vroege) dood altijd degelijk tekenwerk afleveren, met herkenbare, consistente Duck-figuren. Terwijl het werk uit de Vicar-studio's de afgelopen jaren steeds morsiger, korreliger en slordiger wordt. Vaak lijkt het wel alsof alle Ducks depressief zijn, zo beroerd kijken ze uit hun ogen. En bekijk zo'n Loebas eens in een verhaal als 'Je snoep of je leven'. Dat beest is niet meer herkenbaar; hij lijk wel ziek, rijp voor een spuitje:

http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2004-275

Rockerduck schreef:
DD schreef:Ik word er best droevig van als ik zie dat er in het buitenland zulke leuke verhalen met allerlei figuren gepubliceerd worden en wij hier maar met onze "stof" zitten.

Veel van die Scarpa-verhalen bevatten figuren als Brigitta en Rockerduck. Kunnen Ferdi of Jos mij zeggen of dat de reden is dat ze niet in het Weekblad mogen? In een e-mail aan (ik meen) McDrake-lid Caspar vertelde Thom Roep dat hij Rockerduck liever niet in het Weekblad heeft. Of misschien bedoelde hij daar mij wel mee... :P

Ei schreef:
Rockerduck schreef:[Scarpa] Ja, die oude verhalen die in de Extra worden geplaatst zijn heel mooi, maar zijn Ducks vind ik mooier in de jaren '80. Een goed voorbeeld vind ik 'Paperolimpiadi':

http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+1705-AP

Story code: I TL 1705-AP
Title: Paperolimpiadi
Pages: 250
Layout: 3 rows per page
Appearances: Brigitta MacBridge, Bruto, Chief O'Hara, Detective Casey, Donald Duck, Fethry Duck, Gallien, Gyro Gearloose, Huey Dewey and Louie, Jubal Pomp, Kildare Coot, King Ducklien, Mickey Mouse, Peg-Leg Pete, Portis, Quibble De Writ, Rockerduck, Sock and Gonz, The Beagle Boys, Trudy, Uncle Scrooge, Zilia
Writing: Romano Scarpa
Pencils: Romano Scarpa
Ink: Luciano Gatto, Maurizio Amendola, Sandro Del Conte, Valerio Held
Date of first publication: July 31, 1988

Geschreven en getekend door Romano Scarpa. Is dit een voorbeeld van een van de Scarpa-pareltjes die volgens jou geplaatst dienen te worden in Nederland?
Kun je een omschrijving van het plot geven? Waar gaat het verhaal over?

Er zou een verhaal van Scarpa moeten zijn dat een idee gebruikt dat Barks in de jaren '70 aan Scarpa stuurde. Dat Barks-idee (een illustratie) toonde Brigitta MacBridge, die Dagobert met geld-parfum verleidt. Ken jij dat verhaal? Zou dat een pareltje kunnen zijn? Ei kent dat Scarpa-verhaal alleen van horen zeggen. Het zou moeten gaan om:

I TL 1061-A Zio Paperone e il casco d'oro

Story code: I TL 1061-AP
Title: Zio Paperone e il casco d'oro
Hero(es): Uncle Scrooge
Pages: 75
Layout: 3 rows per page
Appearances: Brigitta MacBridge, Donald Duck, Gyro Gearloose, Huey Dewey and Louie, The Beagle Boys, Uncle Scrooge [show character portraits]
Writing: Romano Scarpa
Pencils: Romano Scarpa
Ink: Sandro Zemolin
Date of first publication: March 28, 1976

http://coa.inducks.org/s.php?c=I+TL+1061-AP

Heeft iemand hier het gelezen? Omschrijving van een Barks-site: Gyro produces money perfume for the Beagle Boys who give it to Brigitta. Their plan is simple: once Scrooge will be engaged with Brigitta they'll have the chance to attack the money bin. But Donald "saves" Scrooge from the marriage with Brigitta.

75 pagina's. Misschien iets voor de Beste Verhalen-albumreeks? Als dubbeldik album? :)

Het "money odor" idee van Barks:
[url]http://img168.imageshack.us/img168/5069/df75scarpada6.th.jpg[/url]

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Geschreven en getekend door Romano Scarpa. Is dit een voorbeeld van een van de Scarpa-pareltjes die volgens jou geplaatst dienen te worden in Nederland?
Kun je een omschrijving van het plot geven? Waar gaat het verhaal over?

Het is in ieder geval geen recent verhaal, want het komt uit 1988. Ik heb het aangehaald als voorbeeld van mooie tekeningen van een latere Scarpa. Of het verhaal nog in Nederland gepubliceerd kan worden, is lastig te zeggen. Het is gemaakt op pocketformaat en ook nog speciaal voor de Olympische Spelen van 1988 in Seoul, waar het zich ook gedeeltelijk afspeelt.

Het verhaal moet het vooral hebben van de sfeervolle tekeningen en de manier waarop de personages acteren en op elkaar reageren. Het scenario heeft leuke uitgangspunten, maar gaat helaas op driekwart zwabberen doordat Scarpa er uit het niets ruimtewezens bijhaalt, die hij in een eerdere strip al had gebruikt. Oom Dagobert wil de uitzendrechten voor tv van de Olympische Spelen, als hij in het bezit komt van een camera waarmee je de toekomst kunt filmen. Op die manier kan hij al uitslagen uitzenden voordat een Olympisch onderdeel gespeeld is, waar hij veel geld in ziet. Ondertussen azen ook Boris Boef en de Zware Jongens op de camera. Daarnaast ontmoeten Kwik, Kwek en Kwak een jonge Koreaanse atleet, wiens levensverhaal uit de doeken wordt gedaan. Daarbij komt zelfs de oorlog tussen Noord- en Zuid-Korea eraan te pas en een verloren liefde die in het Noorden woont, terwijl hij in het Zuiden verbleef. Ondertussen steelt Boris de camera, waarna Dagobert bij Mickey op bezoek gaat. Die reist vervolgens Boris achterna... Enfin, dan zijn er ook nog die ruimtewezens...

Het verhaal weet lange tijd overeind te blijven door al die verschillende verhaallijnen niet te snel en overzichtelijk af te wisselen, waardoor het ondanks de bijna absurde lengte leuk blijft om te lezen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » zo jan 18, 2009 5:20 pm

Rockerduck schreef:
Ei schreef:Het "money odor" idee van Barks:
[url]http://img168.imageshack.us/img168/5069/df75scarpada6.th.jpg[/url]


Het "money odor" idee van Barks:
Afbeelding
(klik voor een grotere afbeelding)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo jan 18, 2009 7:23 pm

Is dat de originele schets van Barks? Want ik heb elders gelezen dat Scarpa de originele schets was kwijtgeraakt en 'm jaren later, puttend uit zijn geheugen, opnieuw heeft geschetst.

Carl Barks once sent Scarpa a sketch where Brigitta tries to seduce Scrooge by means of a money perfume. Scarpa used that idea in 1976 in "Topolino (Mickey Mouse)" #1061-1062 in "Zio Paperone e il casco d'oro" ("Uncle Scrooge and the Golden Helmet"). The original Barks sketch got lost, and was never printed anywhere. Scarpa has tried to recreate it as close as he could and Scarpa's recreation is printed in the Italian book on Scarpa by Luca Boschi, Leonardo Gori and Andrea Sani, as well as in "Uncle Scrooge" #242.

Bron: http://users.cwnet.com/xephyr/rich/dzon ... gitta.html
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » zo jan 18, 2009 8:04 pm

Rockerduck schreef:Is dat de originele schets van Barks?

Bij Ei's weten is dat de originele schets van Barks, ja.
Naar verluidt gepubliceerd in Italië, in 'I Maestri Disney #14' en 'Romano Scarpa - Sognando la Calidornia'.

Rockerduck schreef:Want ik heb elders gelezen dat Scarpa de originele schets was kwijtgeraakt en 'm jaren later, puttend uit zijn geheugen, opnieuw heeft geschetst.

Minstens twee keer, voor zover Ei weet. Misschien tekende Scarpa liever dan dat hij z'n zolder opruimde? :P
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » zo jan 18, 2009 10:46 pm

Zowel de originele tekening van Carl Barks als de reproductie daarvan door Romano Scarpa zijn terug te vinden op Inducks. Dat er twee varianten door Scarpa zijn is nieuw voor mij.

1) De tekening van Barks: http://coa.inducks.org/story.php?c=XFC+ALP++13IC

2) De tekening van Scarpa: http://coa.inducks.org/story.php?c=XFC+RS2003-03IC

Afbeelding
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » di jan 20, 2009 2:47 am

Vijf verhalen die nog in Nederland gepubliceerd mogen worden:

Verhaalcode: D 2000-188
Titel: Funny Carrots
Titelheld: Oom Dagobert
Bladzijden: 16
Layout: 4 stroken per pagina
Voorkomende figuren: Brigitta Gans, Govert Goudglans, Oom Dagobert [show character portraits]
Tekst: Romano Scarpa
Schetsen: Romano Scarpa
Inkt: Lucio Michieli
Datum van eerste publicatie: 9 juli 2001
Subreeksen: Ode aan Barks

http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2000-188

Enige verhaal uit de reeks 'Ode aan Barks' (te herkennen aan het logo linksboven) dat nog nooit in Nederland is verschenen. In die serie hebben de beroemdste tekenaars elk een personage centraal gezet om Barks te eren. Ik vermoed dat dit verhaal buiten de boot is gevallen omdat Brigitta erin meedoet. Maar zoals gezegd heeft Barks met Scarpa gecorrespondeerd over dit personage en hem zelfs een verhaal-idee aan de hand gedaan.

Verhaalcode: D/E 2000-003
Titel: A Quiet Day At The Beach
Titelheld: Mickey Mouse
Bladzijden: 10
Layout: 4 stroken per pagina
Voorkomende figuren: Mickey Mouse, Minnie Mouse [show character portraits]
Tekst: Jeff Hamill
Schetsen: Romano Scarpa
Inkt: Lucio Michieli
Datum van eerste publicatie: 31 december 2001

http://coa.inducks.org/story.php?c=D%2fE+2000-003

Een experimenteel verhaal van Scarpa met Mickey Mouse, waarin slechts heel minimaal gebruik wordt gemaakt van dialoog. Dat houdt in dat Scarpa door middel van zijn tekeningen op een subtiele manier duidelijk moet maken wat er omgaat in de hoofden van de personages. Op de eerste pagina vind ik het eerste en laatste plaatje daar een mooi voorbeeld van. Helaas moet er van Thom Roep in ieder plaatje tekst staan. (Maar mag 'Luck of the North' van Barks dan nog wel?)

Verhaalcode: D/D 2000-022
Titel: All You Need Is Love
Titelheld: Oom Dagobert
Bladzijden: 13
Layout: 4 stroken per pagina
Voorkomende figuren: Sly K. Switcheroo, Brigitta Gans, Donald Duck, Kwik Kwek en Kwak, Oom Dagobert [show character portraits]
Tekst: Terry LaBan
Schetsen: Romano Scarpa
Inkt: ?
Datum van eerste publicatie: 21 maart 2003

http://coa.inducks.org/story.php?c=D%2fD+2000-022

Dagobert wil graag een diamantmijn kopen, maar wordt daarbij verliefd op de eigenaresse. Het is voor de lezer de vraag of Dagobert echt verliefd is of dat hij dt veinst om de mijn in handen te krijgen. Deze vraag wordt dringender, omdat Brigitta erin meespeelt. Zij is zoals we weten al jaren verliefd op Dagobert en we leven toch ook altijd met haar mee.

Verhaalcode: I TL 1409-AP
Titel: La storia di Marco Polo detta Il Milione
Bladzijden: 126
Layout: 3 stroken per pagina
Voorkomende figuren: Boris Boef, Diederik Duck, Donald Duck, Floortje, Gijs Gans, Katrien Duck, Klaartje Kip, Kwik Kwek en Kwak, Mickey Mouse, Minnie Mouse, Oma Duck, Oom Dagobert, Otto van Drakenstein, Rockerduck, Trudy, Willie Wortel [show character portraits]
Tekst: Guido Martina, Romano Scarpa
Schetsen: Romano Scarpa
Inkt: Sandro Del Conte
Datum van eerste publicatie: 28 november 1982

http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+1409-AP

Geen recent werk, maar daarom niet minder mooi, dit verhaal uit 1982. Gelezen in het Duitse Lustiges Taschenbuch 119. Oom Dagobert heeft een televisiestation gekocht en wil een avonturenserie uitbrengen. Om kosten te besparen moeten zijn familieleden meespelen. Mickey Mouse schrijft het script, dat gaat over de avonturen van Marco Polo. Vervolgens toont het verhaal de belevenissen van Polo op de Duck-manier, met in de hoofdrollen Donald, Dagobert, Otto en Dickie Duck/Paparetta Ye-Ye/Dollina/Cecilia/Floortje (ik kan de namen die dit kind in Nederland heeft gehad niet meer tellen).

Dat hele LTB 119 mag wat mij betreft gedrukt worden, want er staan ook nog twee uitmuntende verhalen in van Guido Scala.

Verhaalcode: I TL 2152-4P
Titel: Topolino e la sindrome visionaria
Titelheld: Mickey Mouse
Bladzijden: 56
Layout: 3 stroken per pagina
Voorkomende figuren: Commissaris O'Hara, Mickey Mouse, Zaaks [show character portraits]
Tekst: Silvano Mezzavilla
Schetsen: Romano Scarpa
Inkt: Lucio Michieli
Datum van eerste publicatie: 25 februari 1997

http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2152-4P

Een neef van Mickey Mouse bezoekt hem, verdwijnt dan plotsklaps en lijkt zelfs helemaal nooit bestaan te hebben. Dergelijke gegevens intrigeren mij altijd en doen me denken aan de klassieke Hitchcock-film The Lady vanishes. Het uitgangspunt dat iemand zomaar kan verdwijnen is bizar en geheimzinnig en wekt de nieuwsgierigheid naar wat er dan echt is gebeurd.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Jos » wo jan 21, 2009 8:31 am

Ik zal er eens serieus naar kijken, goed? Ik ben tenslotte de kwaadste niet.
Jos
Member
 
Berichten: 34
Geregistreerd: zo jan 11, 2009 7:31 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo jan 21, 2009 10:23 pm

Jos schreef:Ik zal er eens serieus naar kijken, goed? Ik ben tenslotte de kwaadste niet.

Dat vind ik leuk, dank je!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ferdi F » do jan 22, 2009 12:31 am

D/E 2000-003 (A Quiet Day At The Beach) is inderdaad wel leuk, Rockerduck!
Dat andere verhaal met Mickey lijkt me ook niet onaardig. Sowieso vind ik de verhalen van Scarpa met Mickey altijd erg goed. Het doet me vaak denken aan de lange detective-verhalen van Gottfredson. Je kunt duidelijk zien waar Scarpa zijn inspiratie vandaan haalde.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Rockerduck » do jan 22, 2009 3:31 am

Ferdi F schreef:D/E 2000-003 (A Quiet Day At The Beach) is inderdaad wel leuk, Rockerduck!

Ik heb begrepen dat Thom Roep niet graag plaatjes zonder tekst ziet, klopt dat? Dat daarom ook sommige plaatjes in 'Gyro's first invention' van Don Rosa zijn aangepast? (Het ging hierbij om drie plaatjes met Lampje die tekstloos waren, waar intelligente teksten als "bzz! hihi!" over heen zijn geplakt.) Kan een dergelijk verhaal dan wel?

Ferdi F. schreef:Dat andere verhaal met Mickey lijkt me ook niet onaardig. Sowieso vind ik de verhalen van Scarpa met Mickey altijd erg goed. Het doet me vaak denken aan de lange detective-verhalen van Gottfredson. Je kunt duidelijk zien waar Scarpa zijn inspiratie vandaan haalde.

Hoewel hij natuurlijk alleen in zijn beginjaren een tekenstijlstijl hanteerde die op Gottfredson leek. Is het formaat van het laaste Mickey-verhaal een probleem? Dat is op drie stroken. Ik merkte trouwens dat de andere twee Mickey-verhalen die Scarpa voor Egmont had gemaakt zijn gepubliceerd in een Vakantieboek en Vrolijke Kerst. Dat vond ik destijds een leuke verrassing!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Bas » do jan 22, 2009 10:13 am

Thom is geen voorstander van tekstloze strips. Een tekstloos plaatje moet wel kunnen, wanneer het verhaal het toelaat. Maar een hele pagina niet, laat staan een heel verhaal :)
Het verhaal Little Helper Lost van Marco Rota (http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2001-001) was ook grotendeels tekstloos, daar heb ik toen voor de publicatie in Donald Duck Extra ook teksten toegevoegd (nummer 11 van 2006). Ik vind wel dat het verhaal daardoor iets meer "body" gekregen heeft.

Ik vind overigens het openingsplaatje van A Quiet Day At The Beach erg sfeervol (daar is wel een mooie wallpaper van te maken)! Als we dit Scarpa-verhaal zouden plaatsen zal dit dus wel met tekst worden...

EDIT: smilies-optie uitgezet. wegens storing in link.
Laatst bijgewerkt door Bas op do jan 22, 2009 10:45 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Bas
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: zo jan 18, 2009 11:15 pm

Berichtdoor Ei » do jan 22, 2009 11:00 am

Bas schreef:Thom is geen voorstander van tekstloze strips. Een tekstloos plaatje moet wel kunnen, wanneer het verhaal het toelaat. Maar een hele pagina niet, laat staan een heel verhaal :) [...]
Ik vind overigens het openingsplaatje van A Quiet Day At The Beach erg sfeervol (daar is wel een mooie wallpaper van te maken)! Als we dit Scarpa-verhaal zouden plaatsen zal dit dus wel met tekst worden...

Kent Thom Roep het verhaal 'Luck of the North' van Barks?
Mag Ei vragen waarom Thom dit soort beslissingen neemt? Door zo te verwijzen naar Thom als "geen voorstander" krijgt Ei de indruk dat de meningen verschillen binnen de redactie. Dat het soms hoofdredacteur Thom tegenover andere redactieleden is. Waarbij Thom dan gelijk krijgt.

Afbeelding van pagina 1 van 'A Quiet Day At The Beach':
Afbeelding
Is het niet zonde om hier tekstballonnen aan toe te voegen? Zou Thom Roep heden hetzelfde doen met 'Luck of the North'?

Soms wordt verwezen naar Thom op een negatieve manier. Alsof Thom van alles kan doordrukken en tegenhouden, puur en alleen omdat hij iets vindt. Alsof men erbij staat en machteloos toekijkt.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Bas » do jan 22, 2009 11:25 am

Ik zie niet waar jij in mijn verhaal een strijd kan bespeuren. Of wil je dat soms graag zien? Thom is de hoofdredacteur en dat houdt in dat hij het laatste woord heeft, maar ik kan je verzekeren dat er bij ons geen totalitair regime heerst.

In het voorbeeld dat ik aangaf (het Lampje-verhaal) vind ik de tekst ook een hele verbetering. Bij sommige strips is het best mogelijk geen of nauwelijks tekst te gebruiken, zoals Taliaferro-grapjes of brievenbussstrips. Maar bij een lang verhaal zouden we (ja: we) dat niet zo gauw doen. Ik neem aan dat je bij Luck of the North verwijst naar de scene waarin Donald wroeging krijgt? Dit zijn twee stille plaatjes en die perfect in het verhaal passen zo, en heel goed de sfeer typeren. En daar hoeft dan ook geen tekst bij.
Er is natuurlijk een heel verschil tussen een stil plaatje in een verhaal, of een (praktisch) volledig tekstloos verhaal.
Bas
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: zo jan 18, 2009 11:15 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney medewerkers Buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten