Plaatsen van topics

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Berichtdoor Daniel73 » wo jan 21, 2009 3:13 am

Michiel P schreef:
<Daniel73> schreef:['Storia e gloria della dinastia dei paperi'.] De Italiaanse titel zegt mij helemaal niets.

De Italiaanse titel betekent letterlijk "Geschiedenis en glorie van de dynastie van de eenden", maar dat zou je natuurlijk mooier kunnen vertalen, bijvoorbeeld "De roemruchte geschiedenis van de familie Duck". Op Wikipedia hebben ze het vertaald als "History and glory of the Duck Dynasty".

Zowel het Italiaans als het Engels gebruiken het woord "dynastie" ("dinastia").

Michiel P schreef:
<Daniel73> schreef:Wat vind je van 'Italiaanse Duck dynastie'? Dan zit tenminste het woord "dynastie" erin.

Dat klinkt teveel alsof het om een Italiaanse tak van de familie Duck gaat, terwijl de Ducks zich in de serie juist over meerdere landen verspreiden. Van mij hoeft het woord dynastie niet per se gehandhaafd te worden. Wat dacht je van 'Geschiedenis van de familie Duck (Italiaanse serie)'?

Een dynastie is volgens Van Dale een "regerende familie" en een synoniem voor "vorstenhuis". Dat ontbreekt in je titel.
Ik vind 'Geschiedenis van de familie Duck (Italiaanse serie)' vaag. Weet je zeker dat er maar één Italiaanse serie is over de geschiedenis van de familie Duck? Wat als er straks een bij komt?

Michel P schreef:@ Waar moet het topic staan?

Het kan mij niet veel schelen waar het staat, want ik kan het nu altijd terugvinden. Ik heb het topic ook niet zelf geplaatst. Ik ben er niet aan gehecht. Ik vind dat de huidige locatie verdedigbaar is. Verplaatsen kost moeite.

Verplaatsen is heel makkelijk. Als het jou niet kan schelen, zie ik het topic liever onder strips.

Michel P schreef:@ Moet het stambomenverzameltopic open blijven?

Ik stel voor om het een tijdje op zijn beloop te laten. Volgens mij kan het niet zoveel kwaad. Als het problemen oplevert, kan er altijd nog een slotje op. Ik heb er trouwens al in gepost. Anderen mogen dat van mij ook doen.

Oké.
Weet wel dat er geen mogelijkheid is om topics samen te voegen of te splitsen, etc.

Michel P schreef:Sterker nog, als er bij Otto iets gebeurt is er binnen het verwijstopic niets van te zien, want dat is alleen maar een verwijstopic. Het kan geen kwaad om mensen binnen het verwijstopic te laten reageren. Ze zullen daar niet op Otto reageren, want voor Otto bestaat er al een apart topic. Ze kunnen er juist alles kwijt wat niet met Otto of een van de andere topics te maken heeft.

Deze begrijp ik niet. Vooral die laatste zin.

Mijn ervaring is dat bezoekers overal kunnen reageren over alles en nog wat. En als een verwijstopic eenmaal meer dan 1 pagina heeft, zie je de verwijzing niet meer als je op laatste bericht klikt.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Michiel P » wo jan 21, 2009 3:48 pm

Daniel73 schreef:Zowel het Italiaans als het Engels gebruiken het woord "dynastie" ("dinastia").

De verhalen zijn nooit in het Engels verschenen, dus die Engelse titel is niet officieel.

Daniel73 schreef:Een dynastie is volgens Van Dale een "regerende familie" en een synoniem voor "vorstenhuis". Dat ontbreekt in je titel.

Alleen in het eerste verhaal behoort Pah-Peh-Rheo tot het Egyptische vorstenhuis, maar in de latere verhalen speelt dat geen enkele rol meer. Kun je dan nog spreken van een dynastie volgens de betekenis van Van Dale? Volgens mij heeft die woordkeuze meer te maken met het feit dat vorstenhuizen een uitgebreide en wijdvertakte stamboom hebben die vele generaties teruggaat. Dat is een belangrijk element van een dynastie. Het woord is in die titel vooral metaforisch gebruikt. De familie Duck is vergelijkbaar met een dynastie.

We hebben het over een serie waarvoor geen officiële Nederlandse of Engelse titel beschikbaar is. De Italiaanse titel is het meest correct, maar voor de meeste forumleden niet begrijpelijk. De Duitse vertaling van de titel verschilt per verhaal. Volgens Inducks: "Aus der Geschichte der Ducks", "Aus der Chronik der Ducks" en "Glanz und Gloria derer von Duck". De Duitse vertaling maakt dus geen gebruik van het woord Dynastie. Wellicht zou "De rijke historie van de Ducks" een mooie Nederlandse vertaling van de titel zijn.

Daniel73 schreef:Ik vind 'Geschiedenis van de familie Duck (Italiaanse serie)' vaag. Weet je zeker dat er maar één Italiaanse serie is over de geschiedenis van de familie Duck? Wat als er straks een bij komt?

En wat dan nog? Dan maken we het topic toch gewoon zo breed dat die nieuwe verhalen er ook in passen? Ik heb de serie over de Zeven Wereldwonderen ook al genoemd. We kunnen het topic 'Italiaanse verhalen over de geschiedenis van de Ducks' noemen.

Overigens staat deze serie in Italië dermate in aanzien dat er nieuwe episodes werden geschreven, vergelijkbaar met Rosa's B-hoofdstukken van het Levensverhaal. Nieuwe Italiaanse verhalen sluiten dus eerder bij deze serie aan.

Daniel73 schreef:Mijn ervaring is dat bezoekers overal kunnen reageren over alles en nog wat. En als een verwijstopic eenmaal meer dan 1 pagina heeft, zie je de verwijzing niet meer als je op laatste bericht klikt.

Mwoah, dan moet de conversatie maar af en toe een beetje bijgestuurd worden. Dat gebeurt nu ook al. Laat het maar even op zijn beloop. Het komt vast wel goed.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Daniel73 » wo jan 21, 2009 4:08 pm

Michiel P schreef:[dynastie] Volgens mij heeft die woordkeuze meer te maken met het feit dat vorstenhuizen een uitgebreide en wijdvertakte stamboom hebben die vele generaties teruggaat. Dat is een belangrijk element van een dynastie. Het woord is in die titel vooral metaforisch gebruikt. De familie Duck is vergelijkbaar met een dynastie.

In het Nederlands en Engels heeft de term "Duck dynastie" een alliteratie. 't Klinkt lekker, vind ik. Maar dit terzijde.

Michiel P schreef:
Daniel73 schreef:Ik vind 'Geschiedenis van de familie Duck (Italiaanse serie)' vaag. Weet je zeker dat er maar één Italiaanse serie is over de geschiedenis van de familie Duck? Wat als er straks een bij komt?

En wat dan nog? Dan maken we het topic toch gewoon zo breed dat die nieuwe verhalen er ook in passen? Ik heb de serie over de Zeven Wereldwonderen ook al genoemd. We kunnen het topic 'Italiaanse verhalen over de geschiedenis van de Ducks' noemen.

Ja, dat lijkt me treffender. Of 'Italiaanse verhalen over de Duck-geschiedenis'? Is wat korter.
(Ik weet niet of zo'n streepje, oftewel koppelteken, er wel of niet tussen moet. Ik gebruik te vaak streepjes.)

"De geschiedenis" suggereert dat er maar één geschiedenis is. Om dat te vermijden zou ik kiezen voor: 'Italiaanse verhalen over Duck-geschiedenis'.

Wat kies jij van deze drie mogelijkheden?
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Michiel P » wo jan 21, 2009 5:24 pm

Daniel73 schreef:"De geschiedenis" suggereert dat er maar één geschiedenis is.

Binnen de context van de verhalen is dat ook zo. Pas wanneer je gaat vergelijken stuit je op inconsistenties. De Italiaanse verhalen proberen ook op Barks aan te sluiten, want uiteindelijk komen de Ducks in Schotland terecht. Barks gaat niet verder terug dan de Middeleeuwen, maar dat sluit niet uit dat er Egyptische en Romeinse voorouders van de Ducks kunnen zijn.

Daniel73 schreef:(Ik weet niet of zo'n streepje, oftewel koppelteken, er wel of niet tussen moet. Ik gebruik te vaak streepjes.)

De hoofdregel is dat het woord overzichtelijk moet blijven. Ik vind Duckgeschiedenis te lang. Duck-geschiedenis is leesbaarder. Bak-ker-tje Deeg is mijn fa-vo-rie-te boek.

Daniel73 schreef:Wat kies jij van deze drie mogelijkheden?

Ik ga voor 'Italiaanse verhalen over de Duck-geschiedenis'.

Zou je die titel dan ook willen aanpassen in het Verzameltopic? Ik wil in dat topic wel graag de verwijzing naar het topic over deze serie behouden.

En dan zou in het Verzameltopic, om het helemaal netjes te houden, eigenlijk ook de tekst 'De Nederlandse Stamboomposter (Waarom ..)' moeten worden vervangen door 'De Nederlandse stamboomposter', want dan klopt de tekst weer helemaal met de titel van dat topic.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor admin » wo jan 21, 2009 5:41 pm

Michiel P schreef:
Daniel73 schreef:Wat kies jij van deze drie mogelijkheden?

Ik ga voor 'Italiaanse verhalen over de Duck-geschiedenis'.

Gebeurd.

Michiel P schreef:Zou je die titel dan ook willen aanpassen in het Verzameltopic? Ik wil in dat topic wel graag de verwijzing naar het topic over deze serie behouden.

En dan zou in het Verzameltopic, om het helemaal netjes te houden, eigenlijk ook de tekst 'De Nederlandse Stamboomposter (Waarom ..)' moeten worden vervangen door 'De Nederlandse stamboomposter', want dan klopt de tekst weer helemaal met de titel van dat topic.

Gebeurd.
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » wo jan 21, 2009 5:52 pm

Michiel P schreef:
Daniel73 schreef:Wat kies jij van deze drie mogelijkheden?

Ik ga voor 'Italiaanse verhalen over de Duck-geschiedenis'.

Zou je die titel dan ook willen aanpassen in het Verzameltopic? Ik wil in dat topic wel graag de verwijzing naar het topic over deze serie behouden.

En dan zou in het Verzameltopic, om het helemaal netjes te houden, eigenlijk ook de tekst 'De Nederlandse Stamboomposter (Waarom ..)' moeten worden vervangen door 'De Nederlandse stamboomposter', want dan klopt de tekst weer helemaal met de titel van dat topic.

Inmiddels is de titel van het topic 'Otto van Drakenstein in de stamboom' gewijzigd in 'Otto van Drakenstein'. Bovenaan het topic zelf staat deze wijziging vermeld. Wil je dat ook doorgevoerd hebben in het verzameltopic?
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Michiel P » wo jan 21, 2009 6:14 pm

admin schreef:Gebeurd. [...] Gebeurd.

Bedankt voor je aanpassingen!

Daniel73 schreef:Inmiddels is de titel van het topic 'Otto van Drakenstein in de stamboom' gewijzigd in 'Otto van Drakenstein'. Bovenaan het topic zelf staat deze wijziging vermeld. Wil je dat ook doorgevoerd hebben in het verzameltopic?

Ik zou het zelf niet durven vragen omdat je er nu al zoveel moeite voor hebt gedaan, maar nu je het aanbiedt: Ja, graag! Zou je dan in een moeite door toch nog de tekst '(Waarom ..)' achter De Nederlandse stamboomposter willen weghalen? Dan is het helemaal mooi. Pretty please? :D
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Guus Geluk » wo jan 21, 2009 6:18 pm

Michiel P, even een vraagje voor jou.
Ik vraag me af wat voor een soort reacties ik kan geven in het algemene stambomentopic.
Ik lees de berichten en ik sta altijd met een mond vol tanden, terwijl ik het altijd wel leuk vind om over stambomen te praten. :(
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor admin » wo jan 21, 2009 6:19 pm

Michiel P schreef:
Daniel73 schreef:Inmiddels is de titel van het topic 'Otto van Drakenstein in de stamboom' gewijzigd in 'Otto van Drakenstein'. Bovenaan het topic zelf staat deze wijziging vermeld. Wil je dat ook doorgevoerd hebben in het verzameltopic?

Ik zou het zelf niet durven vragen omdat je er nu al zoveel moeite voor hebt gedaan, maar nu je het aanbiedt: Ja, graag! Zou je dan in een moeite door toch nog de tekst '(Waarom ..)' achter De Nederlandse stamboomposter willen weghalen? Dan is het helemaal mooi. Pretty please? :D

Gebeurd. Gebeurd.
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Michiel P » wo jan 21, 2009 6:43 pm

admin schreef:Gebeurd. Gebeurd.

Thnx! :D

Guus Geluk schreef:Michiel P, even een vraagje voor jou.

Guus, ik zal jouw vraag beantwoorden in het verzameltopic over de stamboom, oké?

http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=924
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Guus Geluk » do jan 22, 2009 5:50 pm

Admon, zou je het topic van 'Tobber (de kat van Donald)' willen veranderen in 'De huisdieren van de Disneyfiguren'?
Dat maakt het topic algemener en breder kwa onderwerp, ik wil het bijvoorbeeld ook over Zwabber hebben bijvoorbeeld.
Het is niet leuk, maar iemand moet het zeggen.
Avatar gebruiker
Guus Geluk
Member
 
Berichten: 325
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 7:13 pm
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Michiel P » do jan 22, 2009 6:09 pm

Is 'De huisdieren van de Ducks' voorlopig niet breed genoeg? Of wil je ook meteen over Pflip en Humpie (de hondjes van Ega Beva en Hiawatha) discussiëren? Het topic ging tot nu toe over de wenselijkheid van een terugkeer van Tobber. Een vergelijking met Loebas en Zwabber kan bijdragen tot de discussie. Als je het topic te breed maakt vertroebelt die discussie misschien.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr jan 23, 2009 3:30 am

Michiel P schreef:Is 'De huisdieren van de Ducks' voorlopig niet breed genoeg? Of wil je ook meteen over Pflip en Humpie (de hondjes van Ega Beva en Hiawatha) discussiëren? Het topic ging tot nu toe over de wenselijkheid van een terugkeer van Tobber. Een vergelijking met Loebas en Zwabber kan bijdragen tot de discussie. Als je het topic te breed maakt vertroebelt die discussie misschien.

Eensch.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do jan 29, 2009 8:24 pm

Aan "Ruilen" en "Oude Topics" heb je niet veel meer, en "Disney Algemeen" is ook erg kaal.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Daniel73 » vr jan 30, 2009 5:47 am

Guus Geluk schreef:Admon, zou je het topic van 'Tobber (de kat van Donald)' willen veranderen in 'De huisdieren van de Disneyfiguren'?
Dat maakt het topic algemener en breder kwa onderwerp, ik wil het bijvoorbeeld ook over Zwabber hebben bijvoorbeeld.

Michiel P schreef:Is 'De huisdieren van de Ducks' voorlopig niet breed genoeg? Of wil je ook meteen over Pflip en Humpie (de hondjes van Ega Beva en Hiawatha) discussiëren? Het topic ging tot nu toe over de wenselijkheid van een terugkeer van Tobber. Een vergelijking met Loebas en Zwabber kan bijdragen tot de discussie. Als je het topic te breed maakt vertroebelt die discussie misschien.

Ik denk persoonlijk dat 'De huisdieren van de Disneyfiguren' het beste is. Wat Guus Geluk voorstelt, dus.
Anders blijf je bezig: 'Huisdieren van de Muizen' (wat te doen met Goofy?), 'Huisdieren van de Indianen' (Hiawatha had ooit een hondje), 'Huisdieren van de Bospersonages' (biggetjes met waakhond tegen Midas).

'Tobber (de kat van Donald)' gaat over een van die huisdieren. Evenals een eigen topic over Zwabbertje dat zou zijn.
Tobber en Zwabbertje zijn beide personages die in meerdere verhalen een rol hebben gespeeld. Reden genoeg om ze elk een eigen topic te geven, lijkt mij.

Duckfan van Down Under schreef:Aan "Ruilen" en "Oude Topics" heb je niet veel meer, en "Disney Algemeen" is ook erg kaal.

Subfora 'Ruilen' en 'Disney Algemeen' worden gebruikt.

'Oude Topics' wordt tot dusver niet gebruikt. Er zijn een paar topics die volgens mij nodig een herstart verdienen. Met name die over COA/Inducks en Roddelflop. Die heb ik (en/of Ei) verpest, vind ik. Die topics zijn nu weinig uitnodigend voor makers van die sites. In geval van herstarten zouden de oude topics dan onder 'Oude Topics' passen. Wat vindt men daarvan? Ik denk dat een herstart ten goede komt van McDrake.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

VorigeVolgende

Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron