Michiel P schreef:Het cliché wil dat vooral de Italianen met hun handen praten, dus bij zijn landgenoten zit Scarpa goed. Ik heb altijd een beetje medelijden met zijn personages. Ze doen zo hard hun best. Ze kunnen het ook niet helpen dat ze door een afwijking alleen maar wilde, ongecontroleerde bewegingen kunnen maken. Of misschien zijn het de bewegingslijntjes die ik zo irritant vind.
[...] "O, ik dacht even dat je getekend werd door Carol Voges!"
Bij Jack Bradbury vind ik het iritant, die bewegingslijntjes. Wil je personagesconstant driftig met de handen zien zwaaien? Moet je een strip van Bradbury lezen. Nee, dan valt het bij Scarpa wel mee. Al is het zeker een trekje waaraan hij te herkennen is.
Michiel P schreef:Als de tekstballon op de juiste plaats wordt toegevoegd hoeft er niet zoveel mis te gaan. In "Willies eerste uitvinding" zijn de wolkjes op een rustige, 'saaie' plek in het plaatje toegevoegd, waardoor er geen belangrijke informatie verloren gaat en de balans in de tekening niet verstoord wordt. (En dat wil wat zeggen bij Rosa, met zijn volgepropte tekeningen.)
Bezwaar bij 'Willie's eerste uitvinding' is dat de Nederlandse redactie op sommige plaatjes de tekstballonnetjes van Rosa nóg groter heeft gemaakt om er nóg meer in te proppen; en op sommige punten is er gewoon een grotere ballon *over* een Rosa-ballon geplakt, maar wel zo dat een deel van Rosa's ballon er nog achter uit stak. Zo máák je het lelijk.
Michiel P schreef:En wat als de tekenaar niet zijn eigen ballonnen mag tekenen omdat er computerballonnen worden toegevoegd?
Dat is helemaal een gruwel. Gelukkig zijn artiesten als Scarpa daar nooit aan blootgesteld. Ik blijf bij Scarpa, dat is het onderwerp van dit topic.