Oom Donald's Brievenbus (herkansing)

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr okt 02, 2009 7:18 pm

Aangezien het vorige topic helemaal is overstroomd met Off-Topic geklets, heb ik, de Duckfan van Down Under, besloten om een nieuw topic op te richten hierover. Dan kan dat andere -zoals Rockerduck wil- gesloten worden. Hier zijn wat berichten.
Rockerduck schreef:Dit topic is *niet* bedoeld om te praten over de brievenbus van het Weekblad zoals die nu is, en *ook niet* om te praten over de brievenbus zoals die vroeger was.

De bedoeling is om hier brieven te plaatsen die je om de één of andere reden opvallend of opmerkelijk vind. Dan bedoel ik niet brieven met een gek of grappig verhaal over huisdieren of hobby's, maar echt opmerkelijke brieven over bijv. Disney, de inhoud van het Weekblad, relatie van de lezer met het blad, kritiek etc., maar ook brieven die je normaal gesproken niet in DD verwacht, zoals brieven over sociale onderwerpen bijv. Brieven mogen komen uit alle jaargangen, dus als je tijdens het lezen van oude Duckies iets opvalt: deel het hier!

Rockerduck schreef:Uit DD Nr. 31-1975:


100 komplimentjes voor de verhalen: Het geheim van het oude kasteel, Het bevroren goud, Donald als melkboer, Donald en de spijbelgeschiedenis, Donald op het slappe koord. Het verhaal van Mickey en de verdwenen buit had al een keer in "Mickey is jarig" gestaan. Als er weer een prikprent komt, kan het dan een echte foto zijn? (Liefst van motors, want daar moet ik een spreekbeurt over maken. Of van andere dingen.)
Rob van Zoen, Sassenheim

Ik vind deze brief opvallend, omdat de genoemde verhalen allemaal Barks-verhalen zijn. Maar de naam van Carl Barks was in 1975 in Nederland bij lezers nog helemaal niet bekend. De Beste Verhalen-serie begon pas in datzelfde jaar met Nr. 1. De naam Barks was nog nooit in welke publicatie dan ook gevallen. Dus dit lezertje heeft puur op grond van inhoudelijke kwaliteiten allemaal Barks-verhalen genoemd. En daarom wordt Barks ook 'the good artist' genoemd: omdat hij beroemd is geworden zonder publiciteit, op eigen kracht (i.t.t. tot bijv. Don Rosa). Opmerkelijk dat zo'n jong lezertje al onbewust zo Barks eruit pikt.

Duckfan van Down Under schreef:Aargh! Ik zou nog eens een Brief van de week terug willen zien waarin een meisje vanallerlei voorspellingen doet voor de Duck, aan het begin van deze eeuw. Gewoon om te kijken wat is uit is gekomen. Die vond ik wel leuk. Ongeveer dit: -2006: Goofy wordt slim. -2007: Donald en Bolderbast maken geen ruzie meer. -2008: Dagobert wordt gul.

Duckfan van Down Under schreef:Wanner ben jij [jan Baksteen] dan Brief van de week geworden?

Ei schreef:Pfoe, brieven overtypen. Daar vraag je wat. :) Ei herinnert zich uit de jaren 50 een antwoord van Oom Donald die zegt dat 16 jaar te jong is om met gestifte lippen te lopen. Daarmee de moeder van de lezeres gelijkgevend. Wie kan dat antwoord terugvinden? (Brieven werden toen nog niet afgedrukt.)

Duckfan van Down Under schreef:16 jaar te jong! Typisch de Fifties!

jan Baksteen schreef:
Aan Donald Duck. Een jongen uit mijn klas maakt een Donald Duck extra. Hij tekent de strips en bedenkt de verhalen. Er zit ook reclame in. De posters en de kleurplaten worden door een meisje getekend. De voorkant wordt door een andere jongen getekend en als de Donald Duck extra klaar is, geeft hij ze weg.
Esterel Hijink - Aalten.
Knap, hoor! Kun je die jongen niet vragen of hij er mij eentje wil sturen? Misschien dat ik er hem dan ook wel eentje stuur...

Deze brief staat in nummer 17-1987. En het is wel een leuke brief omdat er een aantal zelf een Donald Duck maken, ze zouden zo Sanoma kunnen helpen.

Ei schreef:Vroeger had Oom Donald's Brievenbus een ziekenhoekje. In welke jaren was dat?
Ook opmerkelijk is de aandacht voor het koningshuis in de brievenbus van vroege jaren.

Duckfan van Down Under schreef:Ja! In mijn oudste Duck, bijvoorbeeld! Onze Kroonprinses viert haar verjaardag! 16 jaar!
Ziet er nog goed uit voor haar leeftijd. http://royals4ever.web-log.nl/photos/un ... 2009_3.jpg

jan Baksteen schreef:Vroeger stond er in de brievenbus wat er volgende week gaat gebeuren, maar tegenwoordig staat onder aan de strip achter op de Donald Duck.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DuckBoy » vr okt 02, 2009 9:00 pm

Over die brief over een eigen extra, dat zijn inderdaad leuke brieven!
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Rockerduck » za okt 03, 2009 12:09 am

Dank je wel, Duckfan van Down Under! :) Ik wil graag dat iedereen meedoet aan dit topic, ook Jan en Luuk, want ik zou graag willen weten wat zij nou bijzondere brieven vinden.

Deze brief vond ik heel bijzonder, uit Nr. - 1981:

Lieve Donald Duck! Ik vind je blad heel leuk en ook heel goed. Ik ben nu aan het typen op het type-apparaat van mijn zus, Jose. Die zit al op de hoge school. Ik ben 8 jaar. Ik zit in de tweede klas van de lagere school. Ik ben pas anderhalf jaar in Nederland. Ik kom uit Suriname. Ik woonde in Paramaribo. Het is in Suriname veel leuker dan in Nederland, vind ik. Ik heb het hier in Nederland niet zo slecht, hoor! Maar het is hier zo koud en de mensen en kinderen doen hier zo anders dan de Surinaamse mensen. Ze gaan zo gauw ruzie maken, op school vooral. Ik heb een hele lieve Nederlandse vriendin. Ze is wel leuk, hoor, maar ze is erg brutaal tegen haar ouders. Dat moet ik thuis niet proberen. Ik doe altijd wat mijn mamma zegt en ook wat mijn oudere broers en zussen zeggen, want ik vind het niet normaal om eigenwijs te zijn. En ik speel weer moeder over mijn kleine zusjes en kleine broertjes. In Nederland zijn ze dat ook niet gewend. Soms schelden kinderen me wel eens uit omdat ik donker ben. Maar daar trek ik me toch niks van aan, want als ik groot ben en ik ben schooljuf geworden, ga ik terug naar mijn land, Suriname. Ik vind mensen die diskrimineren dom. Ik vind aardappelen niet zo lekker. Geef mij maar rijst of rotie. Ik ga meestal om 9 uur naar bed. Nederlandse kinderen uit mijn klas moeten al om half 8. Op school is een ander Surinaams meisje. Die is al 11. Op school praat ik lekker Surinaams met haar. Wij wonen in Amsterdam, een hele leuke stad, maar soms wel eng. Toch ga ik soms alleen maar met de wandelwagen en de andere kleintjes naar de Bijenkorf. Nederlandse moeders vinden dat ook stom. Ik vind dat niet zo leuk. Ik kan er toch ook niets aan doen dat wij zo leven? Ik vind hun toch ook niet stom? ik mag van mijn oudere broer mijn naam en adres niet in de brief zetten. Hij zegt dat daardoor misschien moeilijkheden komen. Kan ik ook zonder naam en adres in uw blad komen? Dan weten Hollandse kinderen tenminste hoe Suriname leeft en hoe ik over Nederland denk. Al heeft Nederland ook hele leuke kanten, en ik heb veel Nederlandse vriendinnen.

Groetjes en liefs van een Surinaams meisje- Amsterdam

Het gebeurt niet vaak dat ik in mijn blad plaats maak voor zo'n lange brief, maar ik vond je verhaal zo boeiend en leerzaam voor al mijn lezers en lezeressen dat ik dit keer graag een uitzondering maak. Ik wens je veel succes en hoop dat je later een uitstekende onderwijzeres zult zijn.

Het komt zelden voor dat zo'n lange brief de Brievenbus haalt, en 99% van de brieven is ook lang niet zo serieus. Ik vind dat dit een goed kijkje geeft in de belevingswereld van een lezeresje dat niet oorspronkelijk uit Nederland komt, en hoe zij omgaat met onze samenleving. Later zijn er brieven verschenen waarin Oom Donald werd geprezen omdat hij de brief in het blad had geplaatst. Daar sluit ik me bij aan; ik denk dat heel wat Nederlandse lezertjes heel wat hebben opgestoken van deze brief.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » za okt 03, 2009 12:18 am

Rockerduck schreef:Deze brief vond ik heel bijzonder, uit Nr. - 1981

Sorry, uit Nr. 17-1981 dus.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor kwok » za okt 03, 2009 8:06 am

Ik vond het een bijzondere brief. Ik vind het heel goed dat roep of zijn voorganger. De brief hebben geplaatst de blanke kinderen(ik) moesten vast wel even slikken. Zo kun je zien dat het een heel leerzaam blad is.
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor Rockerduck » za okt 03, 2009 1:38 pm

kwok schreef:Ik vond het een bijzondere brief. Ik vind het heel goed dat roep of zijn voorganger. De brief hebben geplaatst de blanke kinderen(ik) moesten vast wel even slikken. Zo kun je zien dat het een heel leerzaam blad is.

In 1981 was Thom Roep nog geen hoofdredacteur, maar ik weet niet hoe z'n voorganger heette. Maar hoe dan ook een bijzondere brief. Ik zou best benieuwd zijn naar wat een 8-jarig Marokkaans meisje of jongetje vandaag de dag aan Oom Donald te vertellen zou hebben.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » za okt 03, 2009 3:56 pm

kwok schreef:Zo kun je zien dat het een heel leerzaam blad is.

Zo kun je zien dat het een heel leerzaam blad WAS. :)

In de jaren 50 was de wekelijkse brief van Oom Donald qua lengte en inhoud vergelijkbaar met een krantencolumn. Een van die brieven gaat over goede omgang met dieren. Dat je als je een huisdier pest, dit vergelijkbaar is met het pesten van een baby. Waarmee Oom Donald wilde illustreren hoe verfoeilijk je dan bezig bent. Ei vindt dit een krachtig statement.
Volgens Ei stond er ook iets in over hoe mooi het is, dat een dier een mensenhand vertrouwt. Dat het dier zeker kan zijn dat die hand niet kwaadaardig is.
Wie weet in welk nummer deze brief staat mag het zeggen. :P
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za okt 03, 2009 7:09 pm

Kun je vinden in een Facsimile?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za okt 03, 2009 7:10 pm

Sorry, kun je HET (die brief) vinden in een Facsimile?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » za okt 03, 2009 7:42 pm

Duckfan van Down Under schreef:Sorry, kun je HET (die brief) vinden in een Facsimile?

Ja, volgens Ei kwam die brief uit de jaren 50.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » za okt 03, 2009 8:36 pm

In deze "herkansing" staat niets over de aan Oom Donald's Brievenbus gewijde Hyves-site van Jan:
http://briefvandeweekdd.hyves.nl/
Het gaat erom: dat als je een keer brief van de week bent geworden in het weekblad dat je dan lid word. Een gewone brief is ook goed.
Verdere discussie over deze site kan plaatsvinden in een apart topic. :)

Over Oom Donald's Brievenbus:
Er was vroeger een rubriekje "Wie domme vragen stelt". Dat bestond uit een illustratie waarop dieren te zien waren met een dialoog. Het ene dier stelde een domme vraag. Het andere probeerde een gevat antwoord te geven. Dit was ergens in de jaren 80.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » za okt 03, 2009 11:51 pm

Ei schreef:In deze "herkansing" staat niets over de aan Oom Donald's Brievenbus gewijde Hyves-site van Jan:

Ja, dank je, koekebakker! Dat was precies de reden dat het vorige topic ontspoorde. En daar gáát dit topic niet over; dat staat toch duidelijk in de openingspost. Of zit je te wachten op een derde versie?

Een andere opmerkelijke brief uit 1981 komt uit Nr. 19 van dat jaar. In die tijd stond er een serie tekstverhalen met illustraties van Theo Schildkamp in het blad, onder de titel 'Van dinosaurus tot Donald Duck'. Die ging over het ontstaan van de aarde en het evolueren van de levensvormen. Een lezertje was het "niet eens" met deze uiteenzetting van decennialange wetenschappelijke vondsten en bevindingen en schreef een boze brief.

Met verbazing las ik de nieuwe serie "VAN DINOSAURUS TOT DONALD DUCK". Hier vertelt u dat de aarde uit de zon ontstond en verder gaat het over een fabeltje over ééncellige wezens, waar wij uit gegroeid zouden zijn. Daar ben ik het niet mee eens. Volgens mij heeft God de wereld geschapen. U moet daar de Bijbel maar eens op nalezen!
Marjan Dekker- Amsterdam

Ik heb een heleboel brieven gekregen over dit onderwerp, Marjan. De meeste lezers waren er gelukkig erg mee in hun schik, omdat ze het interessant vinden en er voor school wat aan hebben, maar er waren ook een heleboel negatieve reacties. Wel, dat kan ik me best voorstellen, maar geloof me, het ligt zeker niet in mijn bedoeling jou (of wie dan ook) voor te schrijven wat je moet geloven. Via je school, bibliotheekboeken of televisieprogramma's heb je vast wel eens gehoord dat er een evolutietheorie bestaat. Deze theorie zul je in je verdere leven nog vaak tegenkomen. Niemand zal je ooit dwingen deze te aanvaarden, hoor. Alleen is het onverstandig je ogen te sluiten voor ideeën en theorieën die in de samenleving van vandaag aan de orde zijn. Denk en praat er maar eens over met je familie. Het zal jullie vast niet moeilijk vallen, daar je vast al een eind op weg bent in de overtuiging die jullie gezin gekozen heeft.

Poeh.... dát is nog eens zware kost in een stripblaadje!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor DuckBoy » zo okt 04, 2009 12:41 pm

Wow gewoon religeuse discussies in een kinderblad! Ik mis de goede, goude ouwe tijd die ik nooit heb meegemaakt!
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Ei » zo okt 04, 2009 2:34 pm

Rockerduck schreef:Ja, dank je, koekebakker! Dat was precies de reden dat het vorige topic ontspoorde. En daar gáát dit topic niet over; dat staat toch duidelijk in de openingspost. Of zit je te wachten op een derde versie?

Gaan we alweer discussiëren over een topic, in datzelfde topic? Het vorige topic ontspoorde om een heel andere reden. Getuige de titel gaat het topic over Oom Donald's Brievenbus. Die site ook. Past dus mooi bij elkaar. Waardeer ook andermans initiatieven.
Einde discussie. Of wil je inderdaad gaan voor een derde versie? Noem die dan "Bloemlezing van brieven uit Oom Donald's Brievenbus", of zoiets. Anders is er geen algemeen topic over Oom Donald's Brievenbus. :)

Op zoek naar brieven:
Kan iemand de beruchte nepbrief opduiken waarin Donald Duck Weekblad wordt afgekraakt? De redactie zou ooit, in de jaren 70 of misschien 80, zelf een klachtbrief hebben geschreven en geplaatst. Dit om de Brievenbus wat meer variatie te geven, of gewoon om reacties te ontlokken. Dat schijnen ze geweten te hebben, omdat er toen vele brieven geschreven werden over die klachten. Dat Donald Duck helemaal niet kinderachtig is, en zo. Er leek geen einde aan te komen.
Volgens Ei werd dit ooit eens in een interview verteld. In een blad zoals Stripschrift of Stripprofiel.
Wie kan die brief vinden? Of een andere brief waarin Donald Duck Weekblad (of een personage erin) wordt afgekraakt? Ei vindt dat zulke brieven de Brievenbus lekker pittig maken.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » zo okt 04, 2009 2:37 pm

Overigens zijn de brieven uiteindelijk het beste op hun plek in de McDrake Bibliotheek. (McBieb)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Volgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron