McDrake Wiki

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Berichtdoor Caspar » zo maart 14, 2010 4:14 pm

Hoi alle leden van McDrake,

Zoals sommigen van jullie al wisten ben ik samen met Daniel druk bezig geweest om na te denken over een alternatief voor de huidige McDrake bibliotheek (http://info.mcdrake.nl/). Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om gebruik te gaan maken van de wiki-software MediaWiki. Ik denk dat iedereen wel zo'n beetje weet wat dat inhoudt aangezien het principe gelijk is aan dat van wikipedia. Iedereen kan pagina's aanmaken, bewerken en weer verwijderen. Mogelijk moeten de instellingen daarvoor later veranderd worden om vandalisme tegen te gaan.

In ieder geval, de McDrake Wiki is bij deze officieel geopend en te vinden op http://wiki.mcdrake.nl/ . Iedereen is vrij om artikelen te posten, van bepaalde lijstjes met bijlagen bij het weekblad tot lappen tekst over Somewhere to Nowhere of fanfictie in tekst en beeld. Iedereen mag ermee aan de slag gaan maar ook iemand anders helpen met artikelen op orde brengen. Als je niet zoveel zin hebt om over Donald Duck te schrijven maar wel mee wilt helpen kan je er ook voor kiezen om de 'help'-pagina of de 'main page' aan te passen, die moeten namelijk nog voorzien worden van een passende tekst!

Dit is voor mij ook de eerste keer dat ik zelf een wiki opricht, en Daniel heeft er ook weinig ervaring mee, dus in het begin kunnen er nog een paar dingen stroef lopen of veranderd worden, maar de basis is er nu. Probeer vooral je artikelen netjes te ordenen in categorieen en sub-categorieeen en goede titels mee te geven, dat maakt het voor iedereen makkelijker. En bij uitgebreidere artikelen een handige menu-indeling!

Als er nog iets is wat veranderd moet worden qua instellingen of uiterlijk dan mag je dat altijd hier melden, dan kijk ik er zo snel mogelijk naar. Vooralsnog wens ik iedereen alvast veel plezier op de nieuwe McDrake Bibliotheek!

http://wiki.mcdrake.nl/
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo maart 14, 2010 4:35 pm

Dit is in het Engels. Moet ik nu in het Engels hier aan toevoegen? En is een Wiki hetzelfde als een Wikia. Phineas and Ferb is een mooi voorbeeld. Ze hebben ook een soort krant, de "Tri-State Gazette". Ook wat voor ons? HET MCDRAKE MAANDBLAD. Met deze maand:
-nieuws van de redactie
-speciale verhalen onder de loep
-character in de spotlight
-speciale uitgaven
-Uit het dagboek van Barl Carks: deze week
-nieuw "talent"
Hier is de nieuwste uitgave van de Tri-State Gazette:
http://phineasandferb.wikia.com/wiki/Ph ... e/Issue_15
De wikia zelf:
http://phineasandferb.wikia.com/wiki/Ph ... _Ferb_Wiki
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor jan Baksteen » zo maart 14, 2010 5:09 pm

Dit vind ik leuk nieuw!
Ik zou hier graag aan mee willen werken.
Misschien wat persoonsbeschrijvingen?
Kwek heeft een vlekje in z'n pupil, Kwik heeft een rimpel op z'n duim en Kwak heeft een raar sproetje
jan Baksteen
Member
 
Berichten: 479
Geregistreerd: di feb 06, 2007 8:22 pm

Berichtdoor Appie Aap » zo maart 14, 2010 6:19 pm

jan Baksteen schreef:Dit vind ik leuk nieuw!
Ik zou hier graag aan mee willen werken.
Misschien wat persoonsbeschrijvingen?

Helemaal mee eens. Ik zou ook wel artikelen willen gaan schrijven (als ik wat meer tijd heb). Maar in welke taal moet het en wat gebeurt er als je per ongeluk informatie toevoegt die niet klopt?
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Caspar » zo maart 14, 2010 7:29 pm

Het beste kan je alles gewoon in het Nederlands toevoegen, maar als je een Engels artikel graag wilt neerzetten (let wel, met bronvermelding!) hoeft dat niet eerst vertaald te worden hoor :). Artikelen als persoonsinformatie zijn leuk!

Wat gebeurt er als je informatie toevoegt die niet klopt? De bedoeling is, zoals bij wikipedia ook het geval is, dat onjuiste informatie wordt aangepast. Om dit sneller te laten verlopen kunnen we ook een paar controleurs instellen, als mensen zich geroepen voelen dat te doen. Of even hier melden dat je een artikel hebt gepost maar nog even wilt laten nakijken :)
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Rubberduck » ma maart 15, 2010 4:33 am

Wat gebeurt er met de artikelen die al in de 'oude' McDrake Bieb stonden (o.a. van mij)? Worden die overgeheveld naar de Wiki? Hopelijk kan niemand dáár aan zitten rommelen. (Moet er niet aan denken dat mijn bachelorscriptie door iedereen aangepast kan worden.)
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Caspar » ma maart 15, 2010 8:29 am

Die kunnen inderdaad (handmatig) overgezet worden door wie zich geroepen voelt. Op sommige artikelen kan een slot komen, dat niemand ze kan bewerken. Hoewel ik er wel vertrouwen in heb dat niemand van de McDrake-leden zulke goede artikelen zomaar gaat vernielen hoor. En wijzigingen zijn altijd terug te draaien, tenminste, dat denk ik.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Daniel73 » ma maart 15, 2010 7:04 pm

Inmiddels heb ik een link naar de Wiki in de balk bovenaan geplaatst. Hierdoor is een andere link komen te vervallen:

Meer linken
http://bb.mcdrake.nl/links.html
De inhoud van deze pagina wil ik verwerken op een linkenpagina in de Wiki. Hoe kan die pagina het beste gemaakt worden?

Andere linken, die ik ook wil verwerken in de Wiki:

McDrake Bibliotheek (test)
http://info.mcdrake.nl/
Bevat o.m. documenten en plaatjes. Kunnen de plaatjes goed in de Wiki verwerkt worden? Heeft Wiki daar software voor? Of kunnen die plaatjes misschien via een site zoals Photobucket of ImageShack verwerkt worden?

McDrake Nieuws
http://usr.klumpke.eu/donaldducknet/nieuws/
Deze link is dood. Ik heb vandaag via Roddelflop gevraagd naar een nieuwe link, als die bestaat.
Mocht een nieuwe link een probleem worden, weet Caspar dan hoe zo'n automatisch overzicht gemaakt kan worden? (Werkt dat met RSS of zo?)

Rubberduck schreef:Wat gebeurt er met de artikelen die al in de 'oude' McDrake Bieb stonden (o.a. van mij)? Worden die overgeheveld naar de Wiki? Hopelijk kan niemand dáár aan zitten rommelen. (Moet er niet aan denken dat mijn bachelorscriptie door iedereen aangepast kan worden.)

Caspar schreef:Die kunnen inderdaad (handmatig) overgezet worden door wie zich geroepen voelt. Op sommige artikelen kan een slot komen, dat niemand ze kan bewerken. Hoewel ik er wel vertrouwen in heb dat niemand van de McDrake-leden zulke goede artikelen zomaar gaat vernielen hoor. En wijzigingen zijn altijd terug te draaien, tenminste, dat denk ik.

Kan voor zulke artikels/documenten een andere plaats worden gevonden op McDrake? Wat betreft de Wiki gaat mijn voorkeur uit naar artikels die wel kunnen worden aangepast.

Op de Engelse Wikipedia zie ik afdelingen zoals:

Wikibooks (Free textbooks and manuals)
http://en.wikibooks.org/wiki/Main_Page

Wikisource (Free-content library)
http://en.wikisource.org/wiki/Main_Page

Zijn zulke afdelingen geschikt voor vaste documenten? En zo ja, is zo'n afdeling te integreren in de huidige Wiki? Of moet daarvoor een aparte Wiki komen?
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma maart 15, 2010 7:50 pm

Ik heb in plaats van de "de site is succesvol gelanceerd" een nieuwe hoofdpagina toegevoegd. Kunnen hier iets beter van maken? Opnieuw stel ik de [url=phineasandferb.wikia.com]Phineas and Ferb Wikia[/url] als voorbeeld.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Appie Aap » do maart 18, 2010 12:57 am

Ik heb op de wiki een categorie 'Disney artiesten' aangemaakt en de artiesten die er al stonden (Carl Barks en Don Rosa) ernaartoe gelinkt.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Caspar » do maart 18, 2010 8:28 am

Volgens mij kan er wel een aparte link-pagina aangemaakt worden, zo waar nu 'related changes' en 'special pages' staan, is dat goed?
Zoals ik al zei kan het volgens mij ingesteld worden dat een artikel onbewerkbaar wordt gemaakt, maar dat lijkt ook mij niet helemaal het geschikte doeleinde voor een wiki. Zoiets als wikibooks of wikisource ziet er dan weer heel anders uit dus dat lijkt me niet de moeite waard.

Goed werk Appie Aap! Misschien kan je aan andere mensen uitleggen hoe je een categorie aanmaakt (ik weet het zelf ook niet echt)? Als we dan alles in categorieen opdelen kan er op de openingspagina bijvoorbeeld ook een categorieenoverzicht komen.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Appie Aap » do maart 18, 2010 5:48 pm

Caspar schreef:Misschien kan je aan andere mensen uitleggen hoe je een categorie aanmaakt (ik weet het zelf ook niet echt)? Als we dan alles in categorieen opdelen kan er op de openingspagina bijvoorbeeld ook een categorieenoverzicht komen.

Een categorie kun je toevoegen door in de code onderaan de volgende regel neer te zetten:

[[Category:Categorienaam]]

De categorienaam was bij mij dus 'Disney artiesten'. Let wel op dat je 'Category' neerzet (dus in het Engels, want de Wiki is in het Engels), want anders werkt de link niet. Dit wist ik eerst ook niet, dus er zwerft één lege pagina 'Disney artiesten' rond die eigenlijk kan worden weggegooid. :|
Wanneer je op de link drukt die je dan net hebt aangemaakt (die waarschijnlijk rood is), kan je de categoriepagina aanpassen door bijvoorbeeld een beschrijving te geven. Vergeet hem niet op te slaan wanneer je alleen de preview nog hebt bekeken.
Als je een pagina in meerdere categorieën wil plaatsen, is dat ook mogelijk. Je voegt dan gewoon nog een extra regel toe met een andere categorienaam.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Caspar » vr maart 19, 2010 11:08 am

Dankje! Is het misschien wenselijk om op de wiki een help-pagina te maken waar dit soort dingen in het simpel Nederlands worden uitgelegd?
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Appie Aap » vr maart 19, 2010 6:45 pm

Caspar schreef:Dankje! Is het misschien wenselijk om op de wiki een help-pagina te maken waar dit soort dingen in het simpel Nederlands worden uitgelegd?

Ik gebruik de help-pagina van officiële Wikipedia. Gebruiken en begrijpen jullie die ook? Want dan is het een beetje zinloos om een nieuwe pagina ervoor aan te maken. :P
Is het trouwens een goed idee om bij elke wikipagina een link te maken naar de pagina met dezelfde naam op het McDrake forum, voor als lezers zich meer willen verdiepen?

Ik heb overigens nog wat toegevoegd over de Donald Duck website bij de pagina "Donald Duck weekblad".
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Appie Aap » vr maart 19, 2010 10:14 pm

Zal ik alle artikelen uit de McDrake Bieb gaan overzetten naar de Wiki?
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Volgende

Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron