Plaatsen van Disney-materiaal op McDrake

opmerkingen, vragen, klachten, suggesties

Berichtdoor Daniel73 » di maart 16, 2010 3:04 pm

Uit het topic 'Vragen aan redactie-leden':
2010-03-02 19:45:46, Ferdi F schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Ook een vraag, maar dan iets andersiger. Hoe ver mag je gaan met websites als Indcuks en Disneycomics? Wat zeggen de Auteurswet en Disney Strips Licensie?Dat geldt trouwens ook voor als ik op McDrake mijn eigen vertalingen van verhalen zoals "Wiener Schnitzel Woes" of als ik het verhaal van H 54002 (of S.G.W.B.R.T., of H 5410P) wil laten zien.

Het is niet toegestaan om complete verhalen online te zetten! Dus ook niet het Schnitzelverhaal of eigen vertalingen.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=22189#p22189

Uit het topic 'Complimenten aan de redactie!':
2010-03-15 19:49:47, Duckfan van Down Under schreef:En zoals Ferdi heeft gezegd: er mogen geen complete Disneyverhalen geplaatst worden.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=22476#p22476


Duckfan van Down Under, zoiets kun je beter niet vragen aan een officiële medewerker. Dan krijg je zulke antwoorden. Men moet toestemming weigeren.
Het gaat om materiaal van Disney. Waar Ferdi in feite zelf dus ook weinig over te zeggen heeft. Daarom vraag ik me af, waarom hij zo uitgebreid moet uitpakken. Mogen zelfs eigen vertalingen niet online, zegt hij? Wat zijn we streng, zeg.

Als we echt streng moeten zijn, zijn voortaan ook eigen tekeningen van Disney-figuren verboden op McDrake. Blijkbaar wordt McDrake door de Roep-redactie gebruikt om nieuw talent te ontdekken. Terwijl het gaat om illegaal geplaatste tekeningen van Disney-figuren. En dat mag niet.
Ook het tonen van Disney-voorplaten en Disney-strippagina's is verboden. Terwijl DCF van het gesponsorde Inducks/Outducks, nota bene zelfs een speciale upload-functie heeft. Hebben we Ferdi daar al over gehoord? En als we toch bezig zijn, waarom zegt men niets van de vele plaatjes op COA?

Dus Ferdi, ik begrijp eigenlijk niet waarom je zo overdreven streng moet reageren. Met een uitroepteken nog wel. Alsof je schreeuwt. Tegen een minderjarige. Mocht er verboden materiaal op McDrake staan waar de Roep-redactie zich druk om maakt, laat men dan het beheer aanspreken. Dat zit ervoor. En laat men, als de soep zo heet gegeten moet worden, dan ondertussen iets doen tegen de vele complete Disney-verhalen en Disney-voorplaten die elders compleet online staan. Waaronder het vrijwel complete werk van Barks en Rosa.

Maar mocht je zo streng blijven doen en op McDrake de angst doen regeren, Ferdi, dan moeten we alle afbeeldingen maar verwijderen van McDrake. Alle Disney-afbeeldingen. Dan leven we keurig volgens de wet en kan iedereen rustig slapen. Ook McDrake kan streng zijn.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » di maart 16, 2010 6:06 pm

Maar Daniel... dat zijn toch gewoon de standaard disclaimers in dat soort mailtjes? Die heb ik altijd als ik naar min of meer officiele instanties mail. Ik bedoel, een mail-gesprek is altijd prive van twee kanten, maar bij bedrijven is dat soort privacy soms nog net even wat belangrijker. niks om minderjarigen de mond te snoeren hoor.

En verder, maar da's misschien te persoonlijk, heb ik soms het idee dat je ons minderjarige leden een beetje gebruikt als schild en zwaard tegen Thom Roep. Zodra het om een minderjarige gaat is het een stuk erger!
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Caspar » di maart 16, 2010 6:08 pm

Oei, dat bericht was eigenlijk bedoeld voor in dit topic. Hier wil alleen nog zeggen:

Ferdi zegt duidelijk, en dat is een policy die niet door Sanoma/Walt Disney is bedacht maar naar mijn weten wettelijk geregeld is, het geldt in elk geval ook voor muziek en films, dat er geen COMPLETE verhalen mogen worden geplaatst! Dus al die plaatjes waar jij nu zo moeilijk over doet, is wat heel anders ;)
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Daniel73 » di maart 16, 2010 6:36 pm

Caspar schreef:Ferdi zegt duidelijk, en dat is een policy die niet door Sanoma/Walt Disney is bedacht maar naar mijn weten wettelijk geregeld is, het geldt in elk geval ook voor muziek en films, dat er geen COMPLETE verhalen mogen worden geplaatst! Dus al die plaatjes waar jij nu zo moeilijk over doet, is wat heel anders ;)

Nee, ook die plaatjes zijn wettelijk verboden. Ze zijn eigendom van Disney.
Waarom denk je dat Inducks los van Outducks gezien wil worden, waar een massa aan Disney-plaatjes staat.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di maart 16, 2010 7:50 pm

Zomaar om te zeggen, maar Ferdi upload nota bene zelf plaatjes voor Inducks! Kijk maar eens naar de hoofdpagina. Onderaan staan nieuwe geuploade scans. Onderhand alles waar NL bij staat, is tegenwoordig geupload door Ferdi. Vooral vandaag. Kijk maar eens.

Ik weet ook nog een keer dat we met tekenen niet echte figuren mochten gebruiken vanwege copyright-gedoe. Wat een onzin. Dan zou ik al geen Donald Ducks mogen tekenen op mijn eigen papier. Nee, de leraar wilde gewoon niet dat de helft van de klas de Simpsons ging gebruiken. En dat wilden ze nog gaan doen ook.

En nog zo'n illegale site: disneycomics.free.fr . Daar weet de redactie ook al lang van, en de website is nog steeds online. Of valt dit ineens onder de redactie van Le Journal de Mickey? Nee, het Internet is van iedereen. Dus dat kun je ook niet erven, Timmy Turner van de Fairly Odd Parents!

Nee, als ze echt streng zouden doen, dan zou op het woord Disney al copyright zitten. Oei, ik heb Disney gezegd. Wat nu? Moet ik de cel in voor 2 weken? Wat een onzin.

Caspar schreef:Maar Daniel... dat zijn toch gewoon de standaard disclaimers in dat soort mailtjes? Die heb ik altijd als ik naar min of meer officiele instanties mail. Ik bedoel, een mail-gesprek is altijd prive van twee kanten, maar bij bedrijven is dat soort privacy soms nog net even wat belangrijker. niks om minderjarigen de mond te snoeren hoor.

En gelijk heb je. Dat was ook precies zo'n standaard disclaimer! En om nou over minderjarigen te beginnen... zie dat maar in het andere topic over Roep's mail.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Caspar » di maart 16, 2010 8:38 pm

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:Ferdi zegt duidelijk, en dat is een policy die niet door Sanoma/Walt Disney is bedacht maar naar mijn weten wettelijk geregeld is, het geldt in elk geval ook voor muziek en films, dat er geen COMPLETE verhalen mogen worden geplaatst! Dus al die plaatjes waar jij nu zo moeilijk over doet, is wat heel anders ;)

Nee, ook die plaatjes zijn wettelijk verboden. Ze zijn eigendom van Disney.
Waarom denk je dat Inducks los van Outducks gezien wil worden, waar een massa aan Disney-plaatjes staat.

Waar haal je dat vandaag? Voor zover ik weet mag je best losse plaatjes of stroken gebruiken, zeker als het gebruikt wordt om bepaalde dingen uit te leggen of te illustreren ;)

Ook is er geen verbod op fanfictie, voor zover ik weet? Dus ook niet op het niet-commerciele gebruik van Dinsey-figuren :)
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » di maart 16, 2010 10:02 pm

Daniel73 schreef:Maar mocht je zo streng blijven doen en op McDrake de angst doen regeren, Ferdi, dan moeten we alle afbeeldingen maar verwijderen van McDrake. Alle Disney-afbeeldingen. Dan leven we keurig volgens de wet en kan iedereen rustig slapen. Ook McDrake kan streng zijn.

Maar waarom zou je? Tal van dingen zijn officieel verboden, maar worden oogluikend toeglaten. Juist op sites als dit werkt dat heel erg in je voordeel. Daar moet je dan vooral zelf geen punt van gaan maken.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Badeend » di maart 16, 2010 11:00 pm

Het is beter om het hier helemaal niet over dit onderwerp te hebben. Don't ask, don't tell. Zo te zien weet niemand hier hoe het precies zit met rechten, en alles wat je schrijft kan jezelf of de site alleen maar in de hypothetische nesten werken. Als je het nodig vindt, mail je er maar privé met elkaar over.
Badeend
Member
 
Berichten: 26
Geregistreerd: di maart 16, 2010 4:46 pm


Keer terug naar Over McDrake Nederland Disney

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron