De beste verhalen uit Donald Duck Pockets (Tiptopic)

Berichtdoor Appie Aap » di jun 29, 2010 6:40 pm

In de loop der jaren zijn er al een hele hoop pockets uitgekomen. Inmiddels zijn het er al zoveel dat je - ondanks de nummering - soms door de bomen het bos niet meer ziet. Waar moet je beginnen? Want mijn ervaring is dat zich in (wat oudere) pockets toch parels van verhalen herbergen.

Dit topic is bedoeld om lezers die niet bekend zijn met de Donald Duck Pockets op gang te helpen. Ook is het bedoeld om mensen die nog niet alle delen hebben of verzamelaars die eigenlijk nooit lezen wat ze kopen tips te geven. Hoe? Door aan deze mensen je favoriete verhalen aan te raden, want in de pockets staan prachtige verhalen. Geef in dit topic aan welk verhaal zo goed is, geef een inleiding en vertel waarom het zo mooi, geweldig, fantastisch, spannend, origineel, geheimzinnig, grappig, onvergetelijk, meeslepend, romantisch, aangenaam of ontroerend is.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Appie Aap » do jul 01, 2010 10:57 am

Pocket 1
‘De zeven wereldwonderen’
Voorkomende figuren: Bertus, Boris Boef, Brigitta Gans, Donald Duck, Goofy, Kwik Kwek en Kwak, Mickey Mouse, Minnie Mouse, Oom Dagobert, Opaatje, Otto van Drakenstein, Plottikat, Rockerduck, Trudy, Willie Wortel, Zware Jongens, Zwarte Magica
Tekst: Fabio Michelini
Tekeningen: Giuseppe Dalla Santa, Maurizio Amendola
http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+1800-AP

Afbeelding

Dit verhaal zal bij de meesten wel bekend staan als het lange verhaal uit de eerste pocket van de derde reeks. Het is een raamvertelling waarin Dagobert alle (Duck)wonderen uit de oudheid beschrijft. Deze wonderen zijn gemaakt door de voorouders van de Ducks en zijn telkens door toeval verloren gegaan.
De verhalen zijn leuk, spannend en lopen over het algemeen goed. Ook het kader eromheen zit goed in elkaar. Hilarisch zijn de vele verwijzingen naar hedendaagse apparaten en historische personen,met namen als Klerxes, Geinamnestra (toen kon dat nog) en Kannixantippe. De plot bevat misschien wat gaten en onduidelijkheden, maar op 227 bladzijden zijn ze verwaarloosbaar. Het verhaal is bekwaam getekend door Giuseppe Dalla Santa en Maurizio Amendola. De Ducks zien er altijd goed uit en getweeën weten ze een goede historische sfeer neer te zetten. Alleen de prachtige openingsplaat draagt hier al aan bij.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do jul 01, 2010 9:53 pm

Pocket 11
Het verhaal zonder eind
Voorkomende figuren: Bruto, Maleficent, March Hare, Alice in Wonderland, Assepoester, Babbel, Baloe, Bambi, Basil, Bianca, Boris Boef, Commissaris O'Hara, Cruella de Vil, De blauwe fee, De heks van Sneeuwwitje, De kleine Boze Wolf, De prins van Sneeuwwitje, Doc, Dombo, Donald Duck, Fauna, Flora, Gepetto, Goofy, Graaf Slis, Grumpy, Hartenkoningin, Japie Krekel, Joe Carioca, Kaa, Kapitein Haak, Karel Paardepoot, Katrien Duck, Kleine Jan, Knabbel, Knar, Knir, Knor, Kolderkat, Kwik Kwek en Kwak, Leo de Beo, Madam Mikmak, Merlijn de tovenaar, Mickey Mouse, Midas Wolf, Mooiweertje, Mowgli, Oom Dagobert, Perdita, Peter Pan, Pieter, Pinokkio, Pongo, Ratbout Rattatoei, Rinkelbel, Robin Hood, Shere Khan, Sneeuwwitje, Stampertje, Tom, Wart, Willie Wortel, Zaaks, Zwarte Magica, Zwarte Schim
Tekst: Caterina Mognato
Tekeningen: Giuseppe Dalla Santa

Helaas, geen plaatje.

Begin maar duur, zul je misschien denken. Pocket 11 is de zeldzaamste van alle 176. Dat is zo, en ik heb deze en 22 dan ook voor 2,50 per stuk kunnen krijgen. Daar ben ik heel blij mee. Dom van die verkoper was ook nog dat hij dat zei terwijl ik erbij stond. Maar ik wist het al hoor. Maar heb je je nooit afgevraagd waarom deze pocket zo zeldzaam is? Omdat er zo'n mooi verhaal in staat. Dit verhaal is een van de beste die ik ooit heb gelezen, met een hoop figuren. Het verhaal is goed doordacht, en laat je aan het einde nog even aan het denken. Dat moet een verhaal doen: of je aan het denken zetten, of je goed laten lachen. Het maakt het meest onlogiche logisch. En het is natuurlijk het... Verhaal zonder eind! Maar misschien nog beter is...

Pocket 6
Het eerste kaartje
Voorkomende figuren: Brigitta Gans, Diederik Duck, Donald Duck, Govert Goudglans, Guus Geluk, Katrien Duck, Kwik Kwek en Kwak, Oom Dagobert, Willie Wortel, Zware Jongens
Tekst: Romano Scarpa
Tekeningen: Romano Scarpa

De originele titel ("De eenden uit Duckstad op zoektocht naar het eerste kaartje")
Afbeelding

Wat een mooie titel. Nou, he? Ik heb het verhaal maar half gelezen bij de opticien (de brillenarts, voor die vraag weer komt) maar het was prachtig. Een waar Scarpiaans meesterwerk. Het eerste kaartje is trouwens dat van Disneyland Parijs. Ik geloof dat in dit verhaal Giena zelfs nog overstapt naar Klaas Klever!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DuckBoy » vr jul 02, 2010 9:09 pm

Pocket 26:
http://coa.inducks.org/story.php?c=D+92228
In de ban van de Reus.
Voorkomende figuren: Donald Duck, Guus Geluk, Katrien Duck, Kwik Kwek en Kwak, Zwarte Magica
Tekst: Hanne Guldberg Mikkelsen
Schetsen: José Maria Manrique

Een leuk, mooi vloeiend getekend, lekker lang verhaal. Ongetwijfeld bedoelt als Parodie op de Odyssee. Leuk hoe de echte avonturen uit Odysseus verhaal tot een Duck verhaal verwerkt zijn.
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor DuckBoy » vr jul 02, 2010 9:10 pm

DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Appie Aap » di jul 06, 2010 11:39 am

Leuk dat jullie ook tips geven. 'Het verhaal zonder eind' moet ik echt nog eens gaan lezen.

Pocket 3
‘Een bruid te veel’
Voorkomende figuren: Bertus, Brigitta Gans, Donald Duck, Kwik Kwek en Kwak, Oom Dagobert
Tekst: Nino Russo
Tekeningen: Corrado Mastantuono
http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+1855-C

In dit verhaal staat Dagobert voor een groot probleem. Hij wil zaken doen met zakenman Van Gulfen die een groot voorstander is van het goede huwelijk. Omdat Dagobert niet durft te zeggen dat hij vrijgezel is, zegt hij dat hij een vrouw heeft die op het moment naar de kapper is. Hij en Van Gulfen spreken af om elkaars vrouw een paar dagen later in Dagoberts buitenverblijf te ontmoeten. Dagobert gaat naar Brigitta (hier nog Gina genaamd) en doet haar het voorstel om zijn vrouw te worden. Wanneer ze hoort dat dit maar voor één dag is, wordt ze boos en wijst het voorstel af. Dagobert gaat wanhopig naar Donald en vraagt hem om voor zijn vrouw te spelen. In ruil hiervoor krijgt hij een reis naar de Bananas. Donald is echter diep beledigd en wijst Dagobert de deur. Intussen heeft Brigitta spijt gekregen van haar besluit en belt Dagobert alsnog op om het voorstel aan te nemen, waarna zij dus voor zijn vrouw gaat spelen. Donald krijgt ook spijt en hij gaat zonder afspraak verkleed naar Dagoberts buitenverblijf. De problemen worden voor Dagobert worden nog groter wanneer Brigitta meneer Van Gulfen ontmoet en Donald mevrouw Van Gulfen. Een hilarische situatie volgt.
Dit verhaal loopt als een trein en is erg humoristisch. De tekeningen dateren nog uit de tijd dat Corrado Mastantuono nog prachtig tekent in de stijl van Giorgio Cavazzano (begin jaren '90), waardoor de tekeningen er constant netjes uitzien, terwijl hij er wel zijn eigen draai aan geeft. De vormen en de inkting zijn schitterend.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor DuckBoy » di jul 06, 2010 3:26 pm

Een bruid te veel! Gisteren nog gelezen. Heel erg grappig verhaaltje :)
DuckBoy
Member
 
Berichten: 792
Geregistreerd: vr mei 01, 2009 12:39 pm
Woonplaats: kantens (groningen)

Berichtdoor Dubbelduck » di jul 06, 2010 5:26 pm

Pocket 3 zag ik net in de boekhandel liggen. Heb hem niet gekocht, maar wel een andere.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor michel2506 » zo aug 15, 2010 9:58 pm

Pocket 56
'Een vakantie naar keuze'
Voorkomende figuren: Commissaris O'Hara, Donald Duck, Goofy, Kerstman, Kwik Kwek en Kwak, Mickey Mouse, Minnie Mouse, Oom Dagobert, Zaaks
Tekst: Bruno Concina
Tekeningen:Luciano Gatto
http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+1603-A

In dit verhaal gaan Donald en de neefjes op vakantie naar Kaap Pelikaan. Het leuke van dit verhaal is dat je zelf kan bepalen hoe ze er komen en welke keuzes ze maken onderweg, zo kan je bv kiezen om met de vertrouwde 313 te reizen of met een moderne auto die donald van Guus heeft gekregen. Dit geeft leuke mogelijkheden en het verhaal wordt dus ook op verschillende manieren beleefd.
michel2506
Member
 
Berichten: 43
Geregistreerd: di mei 01, 2007 12:39 pm

Berichtdoor DD » zo aug 15, 2010 11:11 pm

Wow, bedankt! Dat is nou precies het soort verhaal dat ik leuk vind: De Duck's en Mouses samen. Ik ga die pocket kopen :D
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor michel2506 » ma aug 16, 2010 12:27 pm

DD schreef:Wow, bedankt! Dat is nou precies het soort verhaal dat ik leuk vind: De Duck's en Mouses samen. Ik ga die pocket kopen :D

Voordat je naar de winkel rent, moet ik er wel bijzeggen dat de Mouse figuren maar op 1 pagina aan het eind voorkomen, zonder tekst en voegen dus ook helemaal niks toe aan het verhaal. Wat dat betreft is inducks dus een beetje misleidend met deze figuren te noemen...
michel2506
Member
 
Berichten: 43
Geregistreerd: di mei 01, 2007 12:39 pm

Berichtdoor DD » ma aug 16, 2010 2:39 pm

O, ik dacht al, het is niks voor Nederland om zo een verhaal te publiceren :(

Op inducks staat er dan toch altijd cameo achter?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Appie Aap » ma aug 16, 2010 5:44 pm

michel2506 schreef:Pocket 56
'Een vakantie naar keuze'

Kijk eens aan! Dit verhaal heb ik zonder dat ik het wist. Deze ga ik binnenkort dus even lezen. Bedankt voor de tip! :D
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Inspecteur Zaaks » ma aug 16, 2010 6:27 pm

Pocket 56, huh? Uitstekend! Daarin kun je ook lezen hoe wij van de Duckstadse politie een verdacht persoon hebben ingerekend. De arrestant gaf zich uit voor de Kerstman. Ha! Daar trappen wij mooi niet in.

http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2196-1

(Eerlijkheidshalve moeten wij achteraf toegeven dat deze arrestatie een gerechtelijke dwaling bleek.)
Jullie zijn er allemaal gloeiend bij!
Inspecteur Zaaks
Member
 
Berichten: 13
Geregistreerd: do sep 10, 2009 11:18 pm

Berichtdoor Appie Aap » zo aug 22, 2010 6:47 pm

Pocket 17
De vaas van Petronius
Voorkomende figuren: Bertus, Donald Duck, Oom Dagobert, Otto van Drakenstein
Tekst: Carlo Panaro
Tekeningen: Massimo De Vita
http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+1968-A

Afbeelding

Dit is een erg grappig verhaal over Dagobert en Otto die tijdens de bouw van een nieuw muziektheater een vaas vinden op de bouwplaats. Deze vaas was volgens Otto van een zekere Petronius en hij heeft er aanwijzingen op gezet om de drank van de eeuwige jeugd te maken. Dagobert raakt geïnteresseerd, maar Otto heeft meer gegevens nodig. Daarom gaan ze op zoek naar het dagboek van Petronius. Na veel gedoe traceren ze het dagboek en willen het kopen van een erg onhandige eend, Tom genaamd, een afstammeling van Petronius. Hij stelt er wel wat tegenover: Dagobert en Otto moeten een vriendin voor hem vinden. Dit blijkt nog niet zo makkelijk…
Dit verhaal staat bol van grappige passages en teksten. Bovendien is het verhaal ook erg vermakelijk door de zeer humoristische tekeningen van Massimo de Vita. De ontknoping is ook prachtig gedaan.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Volgende

Keer terug naar Pockets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron