DD 2010-29

Berichtdoor Dubbelduck » vr jul 16, 2010 11:41 am

http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/DD2010-29

Hoofdverhaal is deel 5 en het op een na laatste deel van de reis door Europa. Dit keer in Finland. Verder Midas Wolf verhaal en een Amerikaanse Tokkie Tor. Barks staat er ook weer een keertje in met een Willie Wortel verhaal. Het laatste verhaal is wederom van Bas Heymans en het is geschreven door Frank Jonker.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jul 16, 2010 12:09 pm

Barks erin? Hoera!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jul 16, 2010 1:34 pm

Dus in deze reeks komen ze in Duitsland, Polen, Nederland, Noorwegen, Finland en Italie. Het lijkt mij erop dat ze express de landen hebben uitgezocht waar Donald Duck heden ten dage nog populair is; dat ze de Ducks een ronde door die landen laten maken. Op zich leuk.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr jul 16, 2010 2:08 pm

Ridder ter Geit schreef:Barks erin? Hoera!

US 14. http://coa.inducks.org/s.php?c=W+US+++14-03
De oude Tokkie Tor komt uit WDC 120. http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+120-04
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jul 16, 2010 3:00 pm

Een keer een Tokkie voorplaat; dat is op zich leuk.

Het brievenbusstripje vind ik raar getekend. Is door Nadorp gedaan. Die heeft toch wel een aparte stijl. Het ziet er op de een of andere manier wat te druk uit voor zulke kleine plaatjes.

Het openingsverhaal; het herhalingseffect begint toch wel vermoeiend te worden. Verder hebben deze verhalen allen niet bepaald een briljant plot. Leuk om Govert weer eens te zien, is al lang geleden. Van Magica begrijp ik niet veel. Ze komt er achteraan, wordt een beer, jaagt ze op, schudt Dagobert uit en loopt weg. Wat is er aan de hand? Had hij het geluksdubbeltje niet op zak? Het wordt niet uigelegd. Een beetje raar.

Boze Wolf: op zich een leuk idee met rechtzaken en advocaten. De rechter is ook best grappig in zijn manier van oordelen. Wel raar dat de biggetjes de Wolf ineens aanklagen. De clue en alles is weer niet echt interessant.

Tokkie Tor: zit ik ineens in een oud verhaal bladzijden te lezen over een beest dat de torren ten onrechte van diefstal beschuldigd. Kom ik eindelijk bij de clue, is er niets boeiends aan! Echt zo'n verhaal waarvan je na afloop denkt: ah, was dit het al?

Willie Wortel door Carl Barks is een verademing. Meteen voel je weer dat het hier om het echte leven gaat. Met oervervelende buren. Dit is een op zich al redeijk bekend verhaal met ene 'Speedy' of hier 'Henkie' die de rol van Donald in neemt, omdat Barks een tweede verhaal met andere figuren moest maken van de uitgaver. (deze verhalen werden dus in aanvulling op een 28-pagina Dagobert-avontuur geschreven). Dit verhaal heeft wel een leuke clue.

Donald Duck; tja, een beetje een sneu verhaal. Donald moet steeds aardappels schillen in de fabriek, dan voor Katrien en uiteindelijk nog in de gevangenis... Ik was wel vermaakt toen zijn schilmesje op hol sloeg. Ik dacht echt: 'o wee' en moest lachen.
Wel vreemd dat Willie Donald zo waar niet waarschuwt voor de hoogste stand van het mesje (dat is haast een conventie in de strip geworden). Juist dit keer was het hard nodig geweest...

Netpret: ik vind zo'n verzin het laatste plaatje wedstrijd wel erg leuk en goed voor de creativiteit. Ikzelf kan er doorgaans niet echt iets bij bedenken, maar het is leuk als er kinderen bij zijn waarbij dit wel lukt! Kinderen zijn vaak minder bang dat iets niet leuk is, waardoor je veel grappen krijgt die nergens op slaan, maar waardoor er vast wel wat leuke creatieve invallen bij zitten. Tenminste, dat hoop ik. Niet dat de kans groot is dat ik eraan denk om het op de site te gaan bekijken...

Donald Duck op de achterkant; mwah, niet echt een leuke grap.

Volgende week sluiten we de 'Scrooge soap' af in Italie! Zou tijd worden.

O ja, hieronder had ik het over Noorwegen; dat moest natuurlijk Denemarken zijn (daar zit Egmont nota bene!)
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Daniel73 » vr jul 16, 2010 4:58 pm

Ridder ter Geit schreef:Barks erin? Hoera!

Hoera, inderdaad. Dat ik geen lid meer ben! :P Ik heb al genoeg herdrukken.
Speedy was oorspronkelijk écht Donald. Barks moest hem veranderen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Dubbelduck » za jul 17, 2010 9:47 am

Ridder ter Geit schreef:Van Magica begrijp ik niet veel. Ze komt er achteraan, wordt een beer, jaagt ze op, schudt Dagobert uit en loopt weg. Wat is er aan de hand? Had hij het geluksdubbeltje niet op zak? Het wordt niet uigelegd. Een beetje raar.

Ik raad je aan om het raadseltje dat bij dit hoofdverhaal hoort, te lezen. Dan kom je erachter wat Magica bereikt met dat schudden.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Redmess » za jul 17, 2010 12:50 pm

Ik vond het deze week een behoorlijk waardeloos nummer.

Het hoofdverhaal is het slapste in de reeks tot nu toe. De Ducks gaan naar Finland op zoek naar een ... goudader? Was dat echt het best wat de schrijver kon verzinnen voor Finland? Een natuurlijke formatie in de grond? Hoe is dat een "schat"? Daar ben je als Fin dan lekker gebakken mee, met de suggestie dat je culturele erfgoed niks schatzoekerswaardigs bevat. De sneeuwmobiel word gesaboteerd waardoor hij afslaat, maar het lijkt wel of er een landmijn onder lag zoals hij opspringt uit de sneeuw. Govert Goudglans word als een vijfde wiel aan het verhaal gehangen, omdat er voor Magica eigenlijk niet veel valt te doen hier. Haar vermomming is werkelijk belachelijk. Ze zegt dat ze zich in een "typisch dier uit de streek" verandert, en noemt zichzelf een poolhaas, maar verandert in een standaard Disney konijn. Een DONKERGRIJS konijn. In de SNEEUW. En het is al helemaal niet opvallend als er een zwarte raaf met eenhandtas achter je aan vliegt... En waarom draagt de raaf die tas in zijn bek, niet zijn poten? Geen wonder dat ze aangevallen word door wolven. En dan verandert ze in een beer. Een bruine... En waarom bespioneert Magica Goudglans? Net als de beer die Dagobert fouilleert en ervandoor gaat word dit niet echt uitgelegd. Denk overigens niet dat Dagobert, Goudglans en Magica ook maar enige directe interactie hebben met elkaar. Nog nooit was rivaliteit zo saai... En dan komt Goudglans met een goed idee: een infrarood-camera. Helaas heeft dat ding wat hij gebruikt totaal niks weg van een camera. Het is een beeldscherm met een schotelantenne. Een SCHOTELANTENNE. >< Ik begrijp dit werkelijk niet, want infraroodcameras bestaan al behoorlijk lang. Hoe verpruts je iets wat al decennia bestaat? En hoe misleid Dagobert dit apparaat? Hij laat de rendieren achter en gaat met de losse slee de berg af. De gevaarlijke, met kliffen omringde berg. Wat is er gebeurd met de beproevde tactiek van het KAMPVUUR? Dan hadden ze niet hun enige vervoer in het hooggebergte hoeven te dumpen, en het had Goudglans evengoed afgeleid. Het gevecht met de beer is lachwekkend. De neefjes zijn ineens te dom om te bedenken dat ze een beer niet met de blote hand aankunnen. De beer worstelt wat onhandig met Dagobert en vertrekt dan plots. Ik weet nu al wat er is gebeurt: Magica heeft het dubbeltje gestolen. Vraag alleen niet hoe een beer met klauwen en zonder zakken dit voor elkaar moet krijgen, laat staan onopvallend... Dagobert vind een goudader en... het verhaal is over. Geen race naar de finish, geen confrontatie met Magica of Goudglans, op het volgende plaatje zijn de Ducks weer terug in het dorp en is het verhaal gedaan.
Dit verhaal is slecht opgezet, heeft nul onderzoek gedaan en is anticlimactisch. Verder is het een belediging voor Finland, waar we nog geen pagina vol van zien en waar geen schat te bekennen valt. En nee, rendieren en wolven tellen niet mee. Dit was een algemeen Dagobert-vind-een-goudmijn verhaal waar Finland overheen gestickerd is. Als er Klondike had gestaan, had niemand wat gemerkt. Dit verhaal had rustig uit de reeks gehaald kunnen worden zonder enige problemen voor het verhaal, ware het niet dat de reeks toch al nauwelijks enige samenhang vertoont.

Ik kan niet zeggen dat dit goede hoop geeft voor het laatste verhaal, maar laten we hopen dat het beter is dan dit.

Het Willie Wortel verhaal is een herdruk, laten we het daar maar bij houden.

Het laatste Donald verhaal is niet veel beter. Donald luistert voor geen seconde naar Katrien en accepteert blindelings, waardoor hij vastzit aan 13 uur aardappelschillen. Niet zomaar aardappels schillen, nee, voor een recordpoging. En wat doet Donald? Vertelt hij Katrien dat het toch niet zo'n goed idee was, zodat ze iemand anders kan vinden voor de recordpoging? Probeert hij toch maar mee te doen om in Katriens goede gratie te blijven? Natuurlijk niet: hij speelt onmiddelijk vals. Hij vraagt aan Willie een automatisch schilmes. Willie geeft er een met een laser. Als dit niet vaag genoeg klinkt, dan is de werking ervan dat zeker wel. Dit heeft totaal niks met lasers te maken. Dit is effectief een toverstok vermomd als schilmes. En dat terwijl een laser-schilmes toch niet zo moeilijk voor te stellen is. Het zou inderdaad sneller zijn dan een gewoon mes. Maar niet op deze lachwekkend onrealistische manier. Het verhaal beledigd de intelligentie van de lezer nog verder door Donald dit mes te laten gebruiken ten overstaan van de andere deelnemers EN de jury, zonder enige poging zijn bedrog te verbergen. Hoe ziet niemand dit? Hij schilt hele manden door er met zijn mes boven te wapperen. Het mes gaat natuurlijk stuk, ok, maar dan begint het rond te vliegen... Het schillen was al bizar, maar dit spant de knoon. Hoe moet dit in vredesnaam werken? Willies uitvindingen doen wel vaker vreemde dingen, maar meestal is er een redelijke causaliteit, zelfs als het tekenfilm-causaliteit is. Maar hier, nee hoor. Donald en Willie mogen overigens van geluk spreken dat hun levensgevaarlijke speeltje alleen maar kleding lichtelijk rafelt, en geen huid schilt... Dat was het beeld dat door mijn hoofd schoot bij de combinatie lasermes (lightsaber!) en mensen... En word Donald gestraft voor valsspelen? Welnee, hij word gestraft omdat zijn mes wat kleding verscheurde. En niemand legt de link met de aardappelschilwedstrijd? Hoe dom zijn ze? Dus wat is de moraal, kinders? Als je jezelf in de nesten werkt met beloften die je niet kan waarmaken, speel dan vals, en je komt er nog mee weg ook. Fraai is dat...

De achterkant is wat algemeen met een hangmat-katapult. En Donald schiet er zijn broodje mee af op Bolderbast, zodat B. een broodje heeft en Donald niet. Haha?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Redmess » za jul 17, 2010 12:55 pm

Het "raadsel" had ik niet gezien, maar het is weinig verrassend. En zelfs dit raadsel heeft een raar punt: hoe is die zwarte veer een aanwijzing terwijl Dagobert een gescheurde binnen(!)zak heeft? Dit raadsel verklaart wel waarom Magica's aftocht zo anticlimactisch was: zodat men er een raadseltje van kon maken. Ik kan niet zeggen dat dit het verhaal goed doet...
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » za jul 17, 2010 6:57 pm

Redmess schreef:Het hoofdverhaal is het slapste in de reeks tot nu toe.

De serie (minus eerste verhaal) begon precies toen mijn abonnement stopte. Ik heb even overwogen om losse nummers te kopen, maar blijkbaar heb ik er niets aan gemist.
Hoeveel geld heb ik inmiddels dankzij jou bespaard? :)

Redmess schreef:Het laatste Donald verhaal is niet veel beter. Donald luistert voor geen seconde naar Katrien en accepteert blindelings, waardoor hij vastzit aan 13 uur aardappelschillen. Niet zomaar aardappels schillen, nee, voor een recordpoging. En wat doet Donald? Vertelt hij Katrien dat het toch niet zo'n goed idee was, zodat ze iemand anders kan vinden voor de recordpoging? Probeert hij toch maar mee te doen om in Katriens goede gratie te blijven? Natuurlijk niet: hij speelt onmiddelijk vals.

Ik neem aan dat hij vals speelt om in Katrien's gratie te blijven. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
De eerste pagina is verkleind te zien op Inducks. Donald is doodmoe van het piepers jassen (aardappels schillen) en treft bij thuiskomst Katrien aan, die hem vragen stelt. Donald is te moe om te luisteren en zegt overal maar "ja" op. Als Katrien weg is, blijkt dat hij zich verplicht heeft tot een recordpoging aardappels schillen. Ik vind dit een goed onderbouwd, harmonieus, mooi begin.
De rest van je recensie maakt gewag van een slecht verhaal. Is dit van Frank Jonker? :O Wat is hij dan ontzettend afgegleden bij Disney. Zonde.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+28178

Redmess schreef:De achterkant is wat algemeen met een hangmat-katapult. En Donald schiet er zijn broodje mee af op Bolderbast, zodat B. een broodje heeft en Donald niet. Haha?

:lol: Ik hoop dat jij wel lid blijft van Donald Duck Weekblad. Want ik vind je kritische recensies kostelijk. Je laat me lachen om een situatie die eigenlijk dieptriest is.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo jul 18, 2010 3:31 pm

Nog even over deze 'Speedy' of 'Wimpie'.

Een vreemd figuur die Willie belt en langskomt en waar je nooit meer wat van hoort; een klein mannetje in een klein rood autootje met een matrozenpetje op. Agressief naar buren toe. Hij wil dat zijn auto sneller gaat vanwege een race tegen Guus Geluk en crasht tegen een muur op...

Het is eigenlijk wel duidelijk te zien dat dit eigenlijk gewoon Donald Duck is, maar dan vanwege een opgelegd regeltje van de redactie als zijnde een ander figuur.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo jul 18, 2010 3:32 pm

Dubbelduck schreef:Ik raad je aan om het raadseltje dat bij dit hoofdverhaal hoort, te lezen. Dan kom je erachter wat Magica bereikt met dat schudden.

Tja, een raadseltje waar het blad zelf niet naar verwijst, alleen op het internet. De lezer van dit verhaal blijft ondertussen met een onbevredigd gevoel achter. Toch niet zoals het zou moeten zijn...
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo jul 18, 2010 3:35 pm

Redmess schreef:Ik kan niet zeggen dat dit goede hoop geeft voor het laatste verhaal, maar laten we hopen dat het beter is dan dit.

De rode lijn is vooral Magica, vandaar dat het wordt afgelsoten in Italie, waar ze z'n geluksdubbeltje wil smelten. We zullen zien hoe het laatste deel wordt.

Redmess schreef:Het Willie Wortel verhaal is een herdruk, laten we het daar maar bij houden.

Tja, maar waar is het blad zonder af en toe een Barks herdruk? Nu is er in ieder geval soms wat kwaliteit te vinden.

Redmess schreef:En word Donald gestraft voor valsspelen? Welnee, hij word gestraft omdat zijn mes wat kleding verscheurde. En niemand legt de link met de aardappelschilwedstrijd? Hoe dom zijn ze? Dus wat is de moraal, kinders? Als je jezelf in de nesten werkt met beloften die je niet kan waarmaken, speel dan vals, en je komt er nog mee weg ook. Fraai is dat...

Hoewel ik het voor het grootste deel met je kritiek eens bent (en weer heel blij ben met zo'n heldere opsomming van de fouten van deze week) vind ik niet dat dit verhaal kinderen leert dat vals spelen loont. Hoe kunnen ze dat idee nu krijgen als Donald in de gevangenis beland?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Redmess » ma jul 19, 2010 12:33 am

Maar hij beland niet in de gevangenis omdat hij vals heeft gespeeld. Hij beland daar omdat zijn mes iedereens kleding heeft beschadigd. Over valsspelen bij een recordpoging word met geen woord gerept. Lees het nog maar eens: iedereen reageert alsof het magische mesje niks bijzonders is, zelfs als het kleding kapot begint te schillen. De verontwaardiging is puur over de ongewone snelheid en de verscheurde kleding, niet over hoe dat mesje dat voor elkaar krijgt.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma jul 19, 2010 12:39 am

Dat weet ik wel, maar omdat hij aan het eind niet als winnaar is onthaald, maar in de gevangenis is beland door de keerzijde van zijn vals spelen, geloof ik niet dat kinderen het idee hiervan kunnen krijgen dat vals spelen loont.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Volgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten