Les over hoe de donald duck wordt samengesteld?

Berichtdoor snowmansion » do jul 28, 2011 10:06 pm

Zou iemand mij het volgende kunnen vertellen:

Hoe worden de verhalen in het weekblad geselecteerd en wie bepaald wat er in een bepaalde donald duck in komt te staan?

Hoe zit het met het hele productieproces? En hoe zit het met de uitwisseling van alle diverse verhalen uit de diverse landen in de wereld?

Waarom is er in verhouding zoveel vanuit Denemarken in de donald duck? Als er een D code instaat kan het toch ook betekenen dat zij (de Denen) ook de publicatie bv uit argentinie hebben gehaald en daardoor dit in hun strip met een D code mogen benoemen? Want anders moet er in de NL D Duck ook een argentijnse code (als voorbeeld) moeten staan.

Nemen de diverse uitgeverijen ter wereld contact met elkaar op zodat ze eens in de zoveel tijd van nieuwe verhalen worden voorzien? Hoe zit het met de vertaling...moet de copyright houder er eerst toestemming voor geven of? Mogen ze dingen veranderen? Kopen ze de copyrights?

Ik wil eigenlijk graag het hele productieproces weten.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » do jul 28, 2011 10:37 pm

Voor zover ik weet, maar iemand van bijvoorbeeld de redactie kan je vast meer vertellen:

De Nederlandse redactie selecteert de verhalen. Sommige schrijven ze zelf of kopen ze van freelancers. En veel kopen ze in het buitenland.

Nederland bestelt verhalen uit andere landen en in andere landen bestellen ze ook bij elkaar en bij Nederland.

Er zijn maar een paar landen met een eigen Disney-productie; Nederland, Italie en Denemarken voeren hierbij de boventoon. Ik weet even niet zeker hoe dat met andere landen zit. Brazilie en Frankrijk deden wel wat, maar ik weet niet zeker of dat nog steeds zo is. Gezien ze in Italie een bepaald soort verhalen maken dat vooral in de pockets voorkomt, staan in het weekblad vooral Nederlandse en Deense verhalen. En veel uit Amerika, waar ze vroeger ook zelf verhalen maakten.
In Denemarken heb je Egmont, eigenlijk een soort grote fabriek waar allerlei tekenaars voor werken uit allerlei landen. Die krijgen allemaal een Deense code, omdat de landen waar die tekenaars vandaan komen zelf geen Disney-verhalen publiceren.

Volgens mij gaan alle verhalen in een grote database, ik geloof zelfs dat ze daar Inducks, door fans opgezet en onderhouden, veel voor gebruiken. Volgens mij komen ze niet speciaal bij een, maar bestellen ze gewoon lukraak bij elkaar. Ze hebben weinig last van copyright, omdat alles onder de noemer Disney valt hebben mensen die er mee werken zelf geen copyrights. Ze hebben allemaal toestemming van Disney om de figuren te gebruiken. Redacteurs vertalen gewoon, maar ik geloof niet dat daar controle op is uit het land van herkomst. Die kunnen doorgaans sowieso al geen Nederlands.

Als je een precieze uitleg van het hele productieproces wilt hoop ik dat een redacteur hier meer over neer kan en wil zetten.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor snowmansion » vr jul 29, 2011 12:38 am

Ridder de Geit bedankt voor je uitleg!

Ik hoop inderdaad dat iemand van de redactie wat meer uitleg kan geven hierover. Hebben we die hier?

Ik moet je tot mijn spijt bekennen dat ik vroeger wel eens een rondleiding heb gekregen bij sanoma/donald duck afdeling. Alleen toen was ik een stuk jonger.. 16 denk ik ofzo en had ik die wat meer 'complexere'vragen nog echt niet..

Iets specifieker je zegt bijvoorbeeld dat ze veel kopen in het buitenland? Hoe gaat dat dan in zijn werk? Gewoon bellen met de VS studio of in Denemarken met de vraag, hebben jullie nog een verhaal met dat personage en zo'n scenario? Of krijgen ze voorstellen gemaild ofzo van de buitenlandse redacties waaruit ze kunnen kiezen. Want die freelancers waar je het over hebt die werken dan ook voor de studio's of werken die echt voor hun zelf?

Nog een andere vraag...hoe bepaalt de redactie wat voor verhalen er in komen? Op basis waarvan maken ze een keuze? Let op ik beoordeel dit niet hoor! Maar ben echt benieuwd. Hoeveel d-duck nummers lopen ze meestal voor? En mogen ze (volgens mij mogen ze dat wel) een verhaal aankopen en dan aanpassen naar hun eigen visie?

En wie is nou eigenlijk het belangrijkste of beter gezegd...hoe is de samenwerking tussen de tekenaar, scenarist, en diegene die de kleuren doet? Zoekt de uitgeverij gewoon deze mensen bij elkaar om een door hun gewild verhaal te maken? Want er zijn volgens mij ook tekenaars die het scenario ook zelf maken..

Btw die Egmont waar je het over hebt, is dat die Nederlandse striptekenaar van Egmond(t)?

Heel veel vragen weer, maar ik wil nou een keer echt weten hoe de vork in de steel zit.

Bvd.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jul 29, 2011 8:10 am

Ferdi en Bas zijn redactieleden die hier nog weleens komen.

Freelancers leveren verhalen aan. Als die worden aangekocht zijn ze van Disney. Die freelancers hebben dan geen enkel recht meer, ook niet als het aan het buitenland verkocht wordt. Volgens mij kijken ze zelf rond welke verhalen er beschikbaar zijn; of ze dit vooral in buitenlandse uitgaves doen of in een of andere grote databank weet ik niet precies.
Freelancers werken vaak voor zichzelf (zoals Frank Jonker). Sommigen werken samen in studio's, zoals de ComicUp Studio.

Ik heb ooit wel iets gelezen van hoever ze voorlopen... 8 weken ofzo? Weet ik niet meer precies. Hoe ze dit bepalen? Tja, ik kan daar ook alleen maar naar gissen... ze hebben bijvoorbeeld weleens een thema-nummer, dus dan passen ze verhalen daar op aan. Verder moet het er qua lengte goed inpassen. Ze willen graag een openingsverhaal van rond de 10 pagina's, die laten ze zelf maken, kopen ze van freelancers of vaak uit Denemarken. Ze willen elk nummer ook variatie in figuren, daarom zijn er veel korte verhaaltjes met onder andere bosdieren, die verhalen zijn bijna altijd Nederlands. Een Mickey-verhaal kan ook. De achterkantgrappen laten ze speciaal als serie rond een figuur maken. Voor achterin willen ze ook altijd graag een Duck-verhaal van rond de 4 pagina's.

De scenarist biedt een scenario aan (heb ik ook weleens geprobeerd, maar die van mij werden niet goedgekeurt) en dan zoeken ze een tekenaar die het gaat tekenen. Ik denk dat deze twee ook specifiek kunnen samenwerken en inderdaad, sommigen doen het allebei.

Egmont is de naam van het Deense bedrijf waar heel veel Donald Duck verhalen gemaakt worden. Dit is eigenlijk een grote 'media group' volgens Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Egmont_Publishing
Maar naast het uitgeven van de Disney-bladen maken ze dus ook heel veel verhalen zelf; een beetje als de Nederlandse redactie onder Sanoma, die zelf verhalen maakt.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Redmess » vr jul 29, 2011 9:40 am

Ik ben er onlangs achter gekomen dat Sanoma de bezorging van de bladen 3 weken van tevoren moet opgeven bij TNT. Of dit betekent dat de bladen dan ook klaar moeten zijn (om naar distributeurs te verzenden) was niet duidelijk, maar ik vermoed van wel.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jul 29, 2011 3:02 pm

Ik weet van iemand die bij de uitgeverij werkte waar de Donald Duck werd gemaakt dat ze er een aantal tegelijk drukken. In die uitgeverij kun je er dus al Donald Ducks weken van tevoren lezen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor kwuk duck » vr jul 29, 2011 6:48 pm

weet iemand bij welke roto de dds gedrukt worden?
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr jul 29, 2011 10:35 pm

Smeets, in Weert.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor snowmansion » wo aug 24, 2011 8:58 pm

Zijn de D-Duck redactieleden allemaal op vakantie ofzo? :)
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Berichtdoor Ui » wo aug 24, 2011 9:13 pm

snowmansion schreef:Zijn de D-Duck redactieleden allemaal op vakantie ofzo? :)

Ui denkt van niet. Ze zijn waarschijnlijk zo hard aan het werk, dat ze geen tijd hebben voor fanfora. (snotter) Wie de Roepredactie wil bereiken, kan in eerste instantie e-mailen naar Oom Donald's Brievenbus. Ook is het blijkbaar mogelijk, om Oom Thom te e-mailen.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor snowmansion » wo aug 24, 2011 9:34 pm

Jammer, dan maar een keer een mailtje sturen als het zo is :)
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm


Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten