Donald Duck: kindervriend of mannenblad?

Berichtdoor Rockerduck » za apr 07, 2007 4:03 pm

Donald Duck: kindervriend of mannenblad?

Nu de grote kindervriend z’n stoomboot heeft afgemeerd, is het een mooi moment voor wat bespiegelingen over de manier waarop Donald Duck met z’n lezers omgaat. Concrete vraag: is Donald Duck een titel voor kinderen?

Was er in de zomer al de Cars-promotie ‘Win een Opel Zafira’, vorige week stond er weer een auto-advertentie in ‘het vrolijk weekblad’. Van Renault. Met teksten als: 'U kunt ook kiezen voor een Grand Scenic met 7 zitplaatsen' en 'V.a. 23.195 euro incl. bpm en btw, excl. verwijderingsbijdrage.'

Nou speelde ik op m’n zevende ook al gretig met autootjes, maar met bpm en btw hield ik me nog niet bezig. Als je weet dat veel vaders die Donald Duck uit de brievenbus graaien, is dat dan een reden om over de hoofden van de primaire doelgroep heen – kinderen van zeven tot twaalf jaar – te communiceren?

Van de eerdere Cars-actie kun je nog zeggen dat kinderen erbij betrokken werden. Ze konden tenminste nog vellen met stickers winnen. Maar bij de Renault-advertentie is de link naar de harde kern van Donald Duck-lezers echt volledig verdwenen.

Ik kom hier ook op door een e-mail die Fiona Cordes, manager communicatie & speciale projecten Disney bij uitgever Sanoma deze week stuurde. Ze had de tijd gevonden om de Adforesult van september nog ‘ns goed door te nemen. Daarin stond een interview met haar en haar collega Bob Krechting, over de Cars-actie die Donald Duck deed met Opel. Onder de kop ‘Een echt mannenblad’ stelden we al de vraag: zet Donald Duck kinderen aan tot joyriden?

In diezelfde Adforesult had onze medewerker Ed van Eunen in zijn rubriek ‘Actie!’ ook een paar woorden gewijd aan die promotie. En dat vond Cordes maar niks. Ten eerste vond ze het vreemd dat in dezelfde editie ‘ene Ed’ zo negatief was over de actie, terwijl het interview juist zo leuk was geworden. En in de tweede plaats was de ‘Win een Opel Zafira’-prijsvraag wel mooi even hartstikke succesvol, aldus Cordes.

Ed van Eunen bereed zijn stokpaardje: uit de advertentie zelf werd niet duidelijk wat de rol van Opel was bij deze Cars-actie. Daarnaast betoogde hij dat je in een titel voor kinderen niet een promotie op volwassen mannen moet richten, ook al lezen veel vaders Donald Duck.

Door het mailtje van Fiona Cordes raakte ik over dit thema ook met Ed van Eunen weer in gesprek. Hij gaf aan dat hij zich had opgewonden over de advertentie van Renault van vorige week. Het is de gedeelde verantwoordelijkheid van uitgever, adverteerder en mediabureau, vindt Van Eunen. “Heb je als uitgever nou niet een klein beetje het gevoel dat je ook wel eens iets mag doen om je bladformule in stand te houden? En zou niemand bij Renault hebben bedacht dat als je in zo'n blad wil adverteren, een aangepaste advertentie op z'n plaats is – eentje die kinderen en hun vaders aanspreekt? Maar keuzes maken lijkt er tegenwoordig niet bij te zijn; we gooien dezelfde communicatiebrei over heel Nederland uit en we zien wel waar het terechtkomt.”

Cordes vertelde in het interview in Adforesult over de lezerssamenstelling van Donald Duck: “Wekelijks bereikt Donald Duck met een oplage van 320.000 exemplaren zo’n 2,2 miljoen lezers, waaronder 1 miljoen in de leeftijd van 20 tot 49 – bijna de helft van het totale bereik. Daarmee ligt ons bereik onder mannen hoger dan bij bladen als Playboy of Panorama. Het gaat vooral om werkende vaders met jonge kinderen, maar ook om bewoners van studentenhuizen die gezamenlijk een abonnement nemen – mensen, in elk geval, die boodschappen doen en dus interessant zijn voor adverteerders van producten die voor volwassenen zijn bestemd.“

Maar in de redactionele formule houdt Donald Duck wel vast aan de tone-of-voice van kinderen van zeven tot twaalf jaar. Productmanager Bob Krechting legde uit dat de gelaagde humor het blad voor iedereen aantrekkelijk maakt: “Neem een opmerking over de auteur Harry Muesli en zijn boek De ontdekking van de zemel. Dat is voor kinderen gewoon een grappige naam. Maar volwassen lachen er nog harder om vanwege de parodie.”

Dat zo’n gelaagdheid in advertenties ook best mogelijk is, bewijst Krechting met een voorbeeld van een bedrijf dat een vacature plaatste met de tekst: ‘Zoekt jouw pappa naar een nieuwe baan?’

Maar Ed van Eunen heeft een uitgesproken mening over deze vorm van communiceren: “Ik vind dat je kinderen niet aan acties moet laten meedoen waarmee ze een auto voor hun ouders kunnen winnen. Laat die kinderen wat mij betreft een bezoek aan een autofabriek winnen of een doos met speelgoedautootjes. Als je zegt dat een blad veel door vaders wordt gelezen, moet je ten algemene kiezen of je van Donald Duck een blad voor kinderen of voor vaders wilt maken. Het feit dat mannen meelezen in de Libelle leidt er toch ook niet toe dat Libelle mannenpagina's krijgt?”

http://blog.adforesult.nl/site/entries/ ... annenblad/
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor huugduck » di apr 21, 2009 8:07 pm

Hij krijgt nu een glossy en dat is voor mannen ik vind dat Donald Duck steeds meer voor mannen word.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor mcDuck King » di apr 21, 2009 8:25 pm

Inderdaad met die jamesbond, zulke verhalen zijn nou goed, leuk voor jongeren en mannen!
Rosa lijkt mij anders er ook wel bij passen, met die spannende avonturen met Barks!
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Goudglans » di apr 21, 2009 8:27 pm

Ik vind dat het blad zich steeds meer op oudere mesnen richt, maar ook vind ik dat het jonge publiek gevarieerde wordt.
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under 3 » wo apr 22, 2009 5:41 pm

Goudglans schreef:Ik vind dat het blad zich steeds meer op oudere mesnen richt,

Hoezo? Ik heb nog geen reclame voor kunstgebitten gezien! :P
Duckfan van Down Under 3
Member
 
Berichten: 57
Geregistreerd: ma apr 20, 2009 3:27 pm


Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten