DD 2007-36

Berichtdoor Ei » vr aug 31, 2007 4:13 pm

Afbeelding
DONALD DUCK NR. 36
Deze week moeten de neefjes voor het eerst na de vakantie weer naar school. Dat vinden ze niet leuk natuurlijk, maar toch hebben ze de grootste lol. Verder deze week een nieuwe sportkalender en een nieuw avontuur van Ariël. Dat en meer lees je in Donald Duck 36!

Oplossing "Zoek": De snipper staat op de achterkant (derde plaatje)

Afbeelding

http://www.donaldduck.nl/brievenbus/dezeweek/
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Donald Duck » vr aug 31, 2007 5:12 pm

Staat er ook een advertentie in over de nieuwe facsimileboeken 1958?
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Rockerduck » vr aug 31, 2007 10:03 pm

Ik vond dit een heel aardig nummer. Heb 'm ook meteen gekocht.

Wat ik goed vind, is dat het openingsverhaal een 12 pagina's tellend verhaal is van César Ferioli, die uitmuntende Spaanse tekenaar. Ik heb lange tijd niet meer zulke mooie Ducks gezien. Het verhaal zou saai zijn als het gewoon zou blijven bij grappen over en weer van de neefjes en hun rivaaltjes. Wat ik leuk vind, is dat hun streken als een boemerang terugkomen aan het einde. *Helaas ligt Inducks ALWEER op z'n gat, dus geen link!*

Wat extra grappig is, is dat het schoolhoofd van Kwik, Kwek en Kwak's school, 'Meester Knies'... John Cleese is! Dat had ik meteen gezien.

Afbeelding

De herkenning zit 'm niet eens in het haar of het snorretje, maar in de grote kin, de vorm van de mond met de ontblootte tanden en de houding. Af en toe tekent Ferioli hem inderdaad in typische Cleese-houdingen, zoals op bladzijde 6 van het verhaal, plaatje 3. Je herkent er moeiteloos de houding van Cleese in als wanhopige Basil Fawlty:

Afbeelding

En die bijfiguur op dat plaatje, helemaal rechts, met zijn brilletje en stropdas, kennen we die niet ergens van? Ja, verrek: dat is een figuur uit Carl Barks' verhaal 'Omelet Valley' (W WDC 146-01):

Afbeelding

Voordat er weer een verhaaltje komt, eerst een dierenpaspoort, waarmee Henrieke (denk ik) weer tevreden zal zijn. 'Knabbel en Babbel' sla ik uiteraard over, voor die "labiele figuren" (copyright Stephan? Don McDuck?) maak ik geen tijd vrij. Maar wat me wél opvalt, is dat die eekhoorn buitengewone proporties heeft aangenomen. Is dit een monsterachtige mutatie? De tekenaar is de verhoudingen een beetje zoekgeraakt, vrees ik.

De poster van Michel Nadorp vind ik héél mooi getekend. De grap vind ik leuk bedacht. Echt een typische Karel-en-Clara situatie. Op de achterkanten staan twee opmerkelijke advertenties: één van, inderdaad, de fascimileboeken 1958... en de andere gaat over een Donald Duck-dekbedovertrek van... Mau Heymans!!!

Dan wéér zo'n debiel verhaaltje over de jeugd van Dagobert, alweer met zulke afschuwelijke tekeningen. Net als in DD 34-2007. Is ook deze onzin geschreven door Ruud Straatman, de auteur van dat andere verhaal? Dagobert kwam uit Schotland, als ik me goed herinner. Daar stond, ook volgens Barks, zijn voorvaderlijk kasteel. Maar in dit verhaaltje vertelt Dagobert dat hij met zijn ouders in een hutje vlak buiten Duckstad woonde! HUH?

De Bradbury-wolf sla ik over; niet mijn stijl.* Het Ariël-verhaal dan. Normaal ben ik geen fan van verhaaltjes met Disney-tekenfilmhelden, omdat de spirit van de film en de karakters van de figuren toch nooit te vangen is in zulke strips.** Maar ik vind Ariël een heel leuk karakter, dus lees ik verhaaltjes met haar wel graag. Jammer alleen dat het ook hierin, zoals in zoveel Zeemeermin-verhaaltjes, niet gaat om haar, maar om één van haar onderwatervriendjes. Het scenario rammelt, omdat niet uitgelegd wordt hoe het kan dat de pijlstaartinktvis nog nooit iemand van haar eigen soort heeft gezien.

De clou van het Oma Duck-verhaal zag ik al van ver af aankomen, vooral dankzij de titel. Maar het is gedegen verteld en de tekeningen zijn wel aardig. Alleen maakte de redactie een foutje: op pagina 42 zegt Oma "Guus" tegen Gijs.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » za sep 01, 2007 12:15 am

*Het viel me op dat ik de laatste jaren bijna standaard de Boze Wolf-verhalen oversla óf wel lees, maar er verveeld door raak. Als de verhaaltjes zijn getekend door de mensen van ComicUp, vind ik dat bezieling mist. Die mensen zitten duidelijk alleen maar te tekenen om het geld. Lay-outs en expressies zijn altijd weinig vindingrijk, vooral saai te noemen. Bij oude verhalen door Jack Bradbury heb ik niet het idee dat het dé Boze Wolf, zijn zoontje en de biggen zijn. Ze lijken erop, maar ik vind de stijl teveel afwijken. De verhaaltjes zijn meestal flauw. Vooral de Nederlandse verhaaltjes zijn maar 2 of 3 pagina's: veel te kort om iets te ontwikkelen en erg repetitief.

MAAR! Ik herlees nog steeds met veel plezier en genoegen Nederlandse Boze Wolf-verhalen uit de jaren '70 en '80. Ik plaats hier twee pagina's uit een Boze Wolf-verhaal uit nummer 45-1976. Vergelijk dat weergaloze, geïnspireerde, originele en verfrissende tekenwerk en de afwisselende lay-out (camera-standpunten) maar eens met een recent ComicUp Wolf-verhaal. Het is voor mij duidelijk dat onderstaand werk honderd keer superieur is:

Afbeelding

Afbeelding

Ook het scenario is, hoewel niet geniaal, stukken beter dan de gemiddelde Wolf van tegenwoordig. Het is goed opgebouwd, niet gehaast verteld, en origineel in de zin dat er echt naar een nieuwe manier is gezocht waarop Midas probeert de biggen te verschalken. En de redding door Wolfje is zo voorspelbaar dat je 'm niét aan ziet komen (ja, lees dat nog maar eens goed). Het betreft hier het volgende verhaal:

Verhaalcode: H 76w01
Titel: Molen
Titelheld: Midas Wolf
Bladzijden: 6
Layout: 4 stroken per pagina
Voorkomende figuren: De kleine Boze Wolf, Knar, Knir, Knor, Midas Wolf
Plot en tekst: Daan Jippes
Tekeningen: Dick Matena

Aha, geen wonder! Tekst van Daan Jippes! Tekeningen van Dick Matena! Matena is bekend geworden door ver-strippingen van eerst kinderboeken en daarna literaire werken. In de jaren '70 en '80 heeft hij met veel bezieling heel mooie Wolf-strips gemaakt. Veel van die verhalen zijn gebundeld in de albumreeks "Grote daden van een kleine wolf" (waarbij de titel van ieder deel een Suske en Wiske-achtige alliteratie kende). HELAAS is Matena in de jaren '90 zo verschrikkelijk slecht geworden met Disney-strips dat het niet voor mogelijk is te houden. Ik heb nooit een artiest zó in zien zakken.

Maar ik wil maar zeggen: ZULKE mooie strips, bovengemiddeld geschreven en voortreffelijk getekend MOETEN terugkeren!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rockerduck » za sep 01, 2007 12:29 am

**Zoals gezegd, vind ik Ariël een heel leuk karakter. Strips met haar lees ik dus wel, waar ik strips over bijvoorbeeld Peter Pan of Pinokkio links zou laten liggen. Misschien omdat ik bijna verslaafd ben aan de film?? Maar ik zei het al: meestal weten de makers niet de spirit van de film en de essentie van de personages te vangen. Daardoor blijven de strips slappe aftreksels van de oorspronkelijke Disney Classic. Een gunstige uitzondering trof ik laatst aan toen ik door mijn 'archief' bladerde en stuitte op Donald Duck Weekblad 5-1995. Daarin begon het vervolgverhaal 'De kleine zeemeermin en de paarse kwal'. Dat is een lang verhaal van 44 pagina's waarin het weliswaar draait om een secundair figuur, een paarse kwal, maar ook waarin de confrontatie tussen Ariël en haar vader, koning Triton, uit de film terugkomt. De personages zijn weer in-character! Ze gedragen zich weer zoals in de film. Ik heb een 44 pagina's tellend verhaal van een secundair karakter herlezen! En er plezier aan beleefd! De enige fout zit in het feit dat Triton weet waar Ariël haar geheime grot heeft, want die ontdekt hij pas in de film en dan vernield hij alles.

Ik vind het heel jammer dat ZULKE verhalen niet meer gemaakt worden. Ik vond het, vooral de personages en vooral Ariël, prachtig getekend. Ik vind het OOK héél jammer dat ik niet kan achterhalen wie dat verhaal heeft geschreven en getekend, want Inducks heeft over de latere album-uitgave geen informatie behalve dit:
http://coa.inducks.org/issue.php/x/nl/DFS-ZEEM+2
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » za sep 01, 2007 11:19 pm

Ik vond het oma Duck verhaal verassend mooi en gevoelig. Mooi overgebracht in een aantal bladzijden. John Cleese herkennen vond ik ook leuk. Goede tekenaar, die van het hoofdverhaal.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » za sep 01, 2007 11:20 pm

De nieuwe lijn van meer afwisseling en minder Vicar zet nog steeds door, trouwens. De nieuwe Donald Ducks vervelen me lang niet meer zo. Er is hoop!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Henrieke » zo sep 02, 2007 10:01 am

Ik zat ook al te kijken of het nou John Cleese was. Erg leuk, dat soort grapjes in de verhalen.
De DD heb ik nog niet helemaal gelezen, maar voor het grootste deel ben ik het wel met je eens. Die eekhoorn had ik ook wat kleiner getekend, een eekhoorn zou ongeveer twee keer zo groot als Knabbel en Babbel moeten zijn. Op het 4e plaatje van de 2e pagina is ie ineens weer gekrompen.
Leuk dekbed trouwens, zoiet's vind ik veel leuker dan met bijvoorbeeld alleen Donald's hoofd. Het allerbeste dekbed zoek ik nog, dat was van een aantal jaar terug, met op de voorkant een strip van Mau Heymans en op de achterkant de potloodversie ervan.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Ei » vr sep 07, 2007 2:39 am

Roddelflop index: Donald Duck 2007-36
http://roddelflop.wordpress.com/2007/09/04/dd2007-36/
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm


Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten

cron