DD 2007-39

Berichtdoor Ei » vr sep 21, 2007 9:14 pm

Afbeelding
DONALD DUCK NR. 39
Deze week verruilt Zwarte Magica haar leven op de Vesuvius voor een bestaan in een normale woonwijk in Duckstad. Waarom? Voor de gezelligheid natuurlijk! Verder strijden de neefjes en ik tegen elkaar in de grote Blokkenwedstrijd.

Oplossing ZOEK: Op blz. 14 zie je een vissenkom (met een kasteel).

Afbeelding

http://www.donaldduck.nl/brievenbus/dezeweek/
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Donald Duck » vr sep 21, 2007 9:18 pm

Zat een miniboekje bij deze week heb ik begrepen, hoop dat ik morgen de Duck weer krijg (nieuw abbonement), anders moet ik het boekje op een andere manier zien te achterhalen.
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma sep 24, 2007 9:07 pm

Er zit een William van Horn verhaal in.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma sep 24, 2007 9:08 pm

Ik moet de Donald Duck nog lezen door de schuld van het V&D Prijencircus en de dansles.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » di sep 25, 2007 12:56 am

Ridder ter Geit schreef:Er zit een William van Horn verhaal in.

Is dat boekje alleen voor abonnees?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » di sep 25, 2007 7:43 am

Jazeker.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » di sep 25, 2007 7:46 am

Overigens is de rest van de Donald Duck ook de moeite waard. Sander Gulien blijkt toch nog de hoop voor Nederland te zijn. Zijn verhalen krijgen steeds meer de stijl van Barks en van die Jippes-Milton-verhalen, zowel qua verhaal als qua tekeningen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » di sep 25, 2007 11:19 pm

Ridder ter Geit schreef:Jazeker.

Dat vind ik zwaar flut. Worden de goede tekenaars exclusief gereserveerd voor de abonnees, en wij met de Extra moeten maar sappelen met alleen maar slechte Vicar-verhalen. :(
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ei » wo sep 26, 2007 3:19 pm

Rockerduck schreef:Dat vind ik zwaar flut. Worden de goede tekenaars exclusief gereserveerd voor de abonnees, en wij met de Extra moeten maar sappelen met alleen maar slechte Vicar-verhalen. :(

Zo word je beurs leeggezogen. De liefde komt maar van één kant. Wie veel van Disney houdt wordt financieel tot het uiterste uitgekleed. Niet alleen bij Disney maar ook elders. Dat is commercie.

Wie is er trots om "fan" te zijn? Een fan is volgens Ei een junkie, een verslaafde. Daar maken "dealers" handig gebruik van. Daarom is Ei is toenemende mate afkerig van deze hele bu$ine$$. Het enige wat Ei echt noemenswaardig vindt aan McDrake zijn de topics met eigen creativiteit. Mensen die zélf creatief zijn. Geneest de dweepzieken!

Ga zelf iets doen! Wie gaat zitten smachten naar goedhartigheid van Oom Thom en Oom Jos, die verdient het om belazerd te worden. Ze hoeven in een Donald Duck-oplage maar een bladzijde te plaatsen in diverse versies, of hier en daar een antwoordkaartje toe te voegen, en de "fans" kopen zich suf aan hetzelfde nummer. :lol:
Op McDuck werd door de Duck-redactie verteld dat ze moesten lachen om bezoekers, hun publiek. Een duidelijk gebrek aan respect. Maar waarom zouden ze respect moeten hebben voor mensen die voor zichzelf geen respect hebben, mensen die door een spoor van uitwerpselen achter een paard aansjokken?

Tegenwoordig wordt men doodgegooid met "limited editions" en afwijkende versies. Ook in Nederland is dat toegeslagen. Zelfs al heb je het geld dan kom je kasten te kort om alles in te bewaren. Ei krijgt het er benauwd van.

Dus eigenlijk vindt Ei het niet zo zwaar flut, dat mini-boekje in afwijkende edities. Laat Donald Duck weekblad ons maar zien waar de ware kinderliefde van zogenaamd straatarme Oom Donald ligt. Het gaat om geld. Zo veel mogelijk geld. Geld voor Oom Thom, Oom Jos en vooral de aandeelhouders.

Laat dat circus voor wat het is. Wordt wakker. Koop een kleurdoos. Wordt je eigen fan.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » wo sep 26, 2007 6:43 pm

Roddelflop index: Donald Duck 2007-39
http://roddelflop.wordpress.com/2007/09/24/dd2007-39/
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » wo sep 26, 2007 7:03 pm

Rockerduck schreef:Dat vind ik zwaar flut. Worden de goede tekenaars exclusief gereserveerd voor de abonnees, en wij met de Extra moeten maar sappelen met alleen maar slechte Vicar-verhalen.

Je moet het niet dramatischer maken dan het is. In de nieuwste Extra staat een verhaal van Daan Jippes. Was ik Thom Roep en beschouwde ik de Extra daadwerkelijk als het afvoerputje van de DD, dan zou ik Jippes toch zeker lekker in het weekblad plaatsen, tussen de Rakkers en de Tokkies.

Ei schreef:Tegenwoordig wordt men doodgegooid met "limited editions" en afwijkende versies. Ook in Nederland is dat toegeslagen.

Mwoah, ach. Het is helemaal niet raar als er bij een tijdschrift een extraatje zit dat alleen de abonnees krijgen. De DD creëert die afwijkende versies niet omdat de verzamelaars dat zo spannend vinden. De hijgerige sfeer rond bijlagen e.d. ("Wauw! Deze DD heeft een antwoordkaart voor de Bobo!") wordt in stand gehouden door de verzamelaars en handelaren zelf. Overigens heeft de verzamelaar natuurlijk een abonnement op de DD, dus dat boekje krijgt 'ie sowieso wel in handen. Degenen die dan óók per se een DD zónder boekje willen hebben kochten sowieso al een extra exemplaar bij de kiosk, vanwege de antwoordkaarten.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » do sep 27, 2007 5:50 pm

Michiel P schreef:Je moet het niet dramatischer maken dan het is. In de nieuwste Extra staat een verhaal van Daan Jippes. Was ik Thom Roep en beschouwde ik de Extra daadwerkelijk als het afvoerputje van de DD, dan zou ik Jippes toch zeker lekker in het weekblad plaatsen, tussen de Rakkers en de Tokkies.

Je redenatie klopt niet. Donald Duck Weekblad wordt door deze redactie beschouwd als het vlaggenschip. Roep heeft bijvoorbeeld in meerdere interviews (ik noem het beroemde interview in het Wim van Helden-boek en het inmiddels beruchte interview in 'Stripschrift') gezegd, dat de mooiste en beste verhalen bewaard worden voor DD Weekblad: het blad met traditioneel het grootste publiek. En dan stopt men Jippes in de Extra. Terwijl Jippes vroeger altijd als openingsverhaal in het Weekblad stond. Nu pdumpen ze hem achteraan in de Extra.

Maar het verhaal van Jippes is een uitzondering. Sla er de afgelopen jaargang van de Extra maar op na: in elk nummer (behalve nr. 1) staat wel een verhaal van Vicar, en meestal twee. Dan zijn dat ook nog eens niét de "extra avontuurlijke" verhalen waarmee de Extra wordt aangeprezen, maar geestdodende verhaaltjes met allemaal rare snuiters en suffe plots, waarin Donald eigenlijk als figurant aanwezig is. Daarom: plaats Van Horn (hoe uit vorm ook) in de Extra, ter afwisseling!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » do sep 27, 2007 6:51 pm

Tja, nu staat Vicar niet meer steeds in het weekblad, dus is de afwisseling daar naartoe. Maar desondanks vond ik het verhaal van Gulien, wat iedereen kon lezen, beter dan het verhaal van Van Horn. In dit verhaal werden Donald en de neefjes per abuis verkleind, waarna ze in de 10 pagina's van dit verhaal (het énige verhaal, het was een heel klein boekje) proberen bij Wille Wortel te komen. Het verhaal gaat alleen over wat ze onderweg meemaken als kleine eenden, want daar aangekomen valt Wille per abuis om zodat hij ze direct voor z'n neus ziet en direct groot kan toveren.

Oftewel: van Horn wilde wat grappen maken over Donald en de neefjes die klein zijn zonder er verder iets bij te hoeven verzinnen. Lekker makkelijk.

Nee, de verhalen in het gedeelte dat in de winkel te koop is waren toch veel sterker.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Michiel P » do sep 27, 2007 8:20 pm

Ik snap niet wat het beleid is ten aanzien van de Extra. Jippes wordt gewaardeerd door het iets oudere publiek waar de Extra op mikt, dus Jippes past er prima in. Maar Jippes is tegelijkertijd zo vreselijk goed, dat hij in de DD hóórt en niet in de Extra. Want ergens is de Extra inderdaad een beetje het afvoerputje.

Ik heb een redelijke stapel Extra's, voornamelijk met Rosa-verhalen, en wat opvalt is dat de verhalen nààst Rosa vaak vreselijke flut zijn. De regel lijkt dus ongeveer: één goed verhaal, aangevuld met flut. Beschouw je Rosa ook als flut, dan blijft er niks over (behalve Van Horn, Branca, Ferioli en nu dus ook Jippes).

En Van Horn en Rosa staan in de Extra vanwege hun afwijkende tekenstijl (of staat Van Horn ook in het weekblad?). Jippes hoort qua tekenstijl absoluut in het weekblad. Aan de andere kant is het natuurlijk heel fijn dat de Extra verstoken blijft van Sander Gulien.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr sep 28, 2007 12:09 am

Michiel P schreef:Ik snap niet wat het beleid is ten aanzien van de Extra. Jippes wordt gewaardeerd door het iets oudere publiek waar de Extra op mikt, dus Jippes past er prima in. Maar Jippes is tegelijkertijd zo vreselijk goed, dat hij in de DD hóórt en niet in de Extra. Want ergens is de Extra inderdaad een beetje het afvoerputje.

Nou snap ik joúw standpunt niet meer zo goed. Eerst zei je nog dat de Extra niét het afvoerputje was en nu wél, begrijp ik dat goed? Jaren geleden was de Extra nog iets om maandelijks naar uit te kijken. Ik weet nog dat de Extra werd aangeprezen als het blad met de extra lange, extra avontuurlijke verhalen. Roep heeft vaak geroepen dat de verhalen in de Extra mikken op de oudere lezers, vandaar dat Rosa erin kwam. Maar als je nu het blad openslaat, lijkt het wel een kleutermagazine geworden. Zoals het laatste nummer, met 'Dokter Goe', een gestoorde gek die honden hypnotiseerde om de kinderen snoep af te troggelen, waarna Donald als figurant in het verhaal samen met een detective, die verkleed was als tiroler-meisje (?), de boef te pakken neemt. Kan iemand mij uitleggen waarom dat 'voor de oudere lezers' aantrekkelijk is?

Michiel P schreef:Ik heb een redelijke stapel Extra's, voornamelijk met Rosa-verhalen, en wat opvalt is dat de verhalen nààst Rosa vaak vreselijke flut zijn. De regel lijkt dus ongeveer: één goed verhaal, aangevuld met flut. Beschouw je Rosa ook als flut, dan blijft er niks over (behalve Van Horn, Branca, Ferioli en nu dus ook Jippes).

Oh, daar ben ik het absoluut niet mee eens (dat alles naast Rosa flut is). Je noemt zelf al een hele rits 'behalve' op, en dat zijn nou juist de namen die naast Rosa in de Extra verschijnen. Of, ik moet zeggen: verschenen. De Extra van een paar jaar geleden vond ik nog best te doen, maar het glijdt steeds verder af. Wat ik zie, is dat er van veel minder verschillende tekenaars werk wordt geplaatst, dat men daarnaast vasthoudt aan die paar tekenaars die je net noemt, en dat er geen aanwas komt van nieuw talent.

Michiel P schreef:En Van Horn en Rosa staan in de Extra vanwege hun afwijkende tekenstijl (of staat Van Horn ook in het weekblad?). Jippes hoort qua tekenstijl absoluut in het weekblad.

Het is raar dat Rosa in recente jaren een paar keer in mini-boekjes in de Duck Weekblad heeft gestaan, en Van Horn ook een paar keer in het blad zelf, of in bijlagen. Er lijkt geen consistent beleid te zijn.

Michiel P schreef:Aan de andere kant is het natuurlijk heel fijn dat de Extra verstoken blijft van Sander Gulien.

Precies, dan hoef ik die zooi niet te lezen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Volgende

Keer terug naar Donald Duck weekblad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron