Gezellig kletsen over alles en nog wat

Algemeen, inloop

Berichtdoor Rockerduck » za apr 15, 2006 5:17 am

Rockerduck kruipt zijn bedje in, het is absurd laat, zelfs voor mij!
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Pluizer » za apr 15, 2006 5:17 am

Heel van wat ik qua schrijfstijl uitprobeer, is n.a.v. het boek 'Tobia' van Lennaert. Zoals het in de derde persoon over mijzelf praten. ("Pluizer doet...")
Dat boek is doordrenkt van zelfspot. Lennaert zet zichzelf schertsend neer als Tobia. Hierbij lijkt het alsof alles om Tobia draait.
Bijvoorbeeld:

Aangezien Ludovic nooit iets over zichzelf vertelde en Tobia niets liever deed, was het gesprek eenzijdig. Tobia vertelde in het kort alles wat hij tot nu toe op het erotisch oorlogspad had beleefd en vroeg tenslotte wat Ludovic daar, als aanzienlijk man, wel van dacht. Ludovic roerde in zijn koude thee en sloot de ogen met een gemarteld gezicht.
'Jongenlief,' zei Ludovic amper hoorbaar, 'ik word doodmoe van je, maar als jij denkt dat je je plassertje zo nodig in een of ander wicht moet stoppen, dan heb je mijn zegen. Is er verder nog iets?'
'Eh, nee, ik geloof van niet,' mompelde Tobia.
'Dat dacht ik wel,' lispelde Ludovic somber.
Desondanks had Tobia toch het gevoel dat er iets bijzonders zou gaan gebeuren en hij snelde op zijn Solex luidkeels galmend langs de Haarlemse dreven. 'Der Vogelfänger bin ich ja, stets lustig, heisa hopsasa!' zong Tobia. Hij wist eigenlijk niet wat er dan zo leuk was, maar hij nam zich voor om die aanleiding desnoods achteraf te scheppen.

http://www.lennaertnijgh.nl/lntk_to91087.html
Laatst bijgewerkt door Pluizer op za apr 15, 2006 5:27 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor Pluizer » za apr 15, 2006 5:30 am

Toen ik dat boek las dacht ik: Dat ben ik!
Iets wat ik ook met Barks's Donald heb.

Rockerduck schreef:Rockerduck kruipt zijn bedje in, het is absurd laat, zelfs voor mij!

Je hebt meer disclipine dan ik. Nadeel van internet vind ik dat het een grote speeltuin lijkt, waar je nooit uitgespeeld raakt. Nog even dit. Nog even dat. Eten en slapen doe ik straks wel. Nog even dit. Nog even dat. Zoals nu. :)
Laatst bijgewerkt door Pluizer op za apr 15, 2006 5:41 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor Pluizer » za apr 15, 2006 6:27 am

Rockerduck schreef:Ik was door die opmerking echt van slag. Ik dacht dat alle voorgaande discussies en gesprekken niks voor hadden gesteld. Ik voelde me een beetje bedrogen.

Ik heb dat ook vaak gedacht, als ik opmerkingen kreeg. Aan de andere kant voelde het veilig, die afstand, omdat ik realiseerde dat ik te afhankelijk was geworden van wat een ander van mij vindt. Ik werd te nieuwsgierig naar reacties van bv. jou en Stephan. Zodoende konden jullie mijn leven gaan bepalen, als het ware. Ongemerkt ga je dan een grens over en raak je met open ogen de realiteit kwijt.
Ik zie dat overigens heel vaak bij mensen. Het slaat terug op wat jij eerder in dit topic over media schrijft, denk ik. Mensen die beter moeten weten, zitten geobsedeerd meelevend naar andermans leed op TV te kijken, bijvoorbeeld. Acteurs worden aangesproken op hun rollen. John Lennon wordt doodgeschoten omdat een geobsedeerde fan hem hypocriet vindt en hem besluit op te zoeken. Dit fascineert en beangstigt me tegelijkertijd. Lennaert heeft geschreven dat geen dokter kan garanderen dat je nooit iemand zult vermoorden. En als de fijnzinnige Lennaert het zegt...
Hoe dan ook, ik denk dat mensen de kracht van internet, en andere media, onderschatten. Het is spelen met vuur.
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor Rockerduck » za apr 15, 2006 7:09 pm

Pluizer schreef:Je hebt meer disclipine dan ik. Nadeel van internet vind ik dat het een grote speeltuin lijkt, waar je nooit uitgespeeld raakt. Nog even dit. Nog even dat. Eten en slapen doe ik straks wel. Nog even dit. Nog even dat. Zoals nu. :)

Ik heb helemaal geen discipline. Als ik discipline zou hebben, had ik om half 6 niet meer achter mijn laptopje gezeten. Ik herken het idee van de 'virtuele speeltuin', ik kan ook vaak niet wegkomen. Ik neem me al tijden voor 's nachts eerder naar bed te gaan, zodat ik 's morgens eerder op kan staan en een beetje een normaal dag-en-nacht ritme aan kan wennen, maar het lukt niet; gebrek aan discipline.

Pluizer schreef:Acteurs worden aangesproken op hun rollen.

Andrew Robinson moest een tijdje onderduiken, omdat hij bedreigd werd door mensen die zijn rol als sluipmoordenaar in Dirty Harry (1971) niet konden scheiden van de werkelijkheid.

Ik zelf kan me daar werkelijk niets bij voorstellen. Je zou toch verwachten dat in 1971, de 20 ste eeuw, 76 jaar na de eerste publieke filmvertoning, mensen het onderscheid kunnen maken tussen film en werkelijkheid? Je zit in een bioscoop met allemaal andere mensen, om wat te doen? Juist, om naar een *film* te kijken. Je weet toch wat je daar komt doen? En dat wat je ziet, in scène is gezet? Hoe mensen het dan toch nog presteren een acteur op zijn rol aan te spreken vind ik onvoorstelbaar.

Pluizer schreef:John Lennon wordt doodgeschoten omdat een geobsedeerde fan hem hypocriet vindt en hem besluit op te zoeken.

Vanzelfsprekend was ik nog niet eens geboren toen dat gebeurde, maar elke keer als ik erover lees, heeft het meer impact dan de moorden op Fortuyn en Van Gogh, die ik heb 'meegemaakt'. Die moorden, daar deugde natuurlijk ook niets van, maar bij hen kan ik me op één of andere wrange manier wel 'begrijpen' -zonder het goed te keuren!- dat iemand hen dood wilde. De uitspraken van de slachtoffers waren tenslotte vaak schofferend voor bepaalde bevolkingsgroepen. Maar iemand als Lennon, dat vind ik veel enger. Die beledigde niet, die preekte juist verdraagzaamheid, vrede, make love not war, met Yoko Ono in een hotelletje. Blijkbaar maakt het niet uit hoe goed je je gedraagt, iedereen kan het overkomen.

Pluizer schreef:Hoe dan ook, ik denk dat mensen de kracht van internet, en andere media, onderschatten. Het is spelen met vuur.

Dat was één van de aspecten van onze cursus 'nieuwe media', maar ik vind dat daar veel te weinig aandacht aan is besteed. Het ging, behalve over de geschiedenis en technische aspecten van nieuwe media en de invloed op de maatschappij, vooral over het creëeren van andere identiteiten, terwijl ik juist helemaal niet de behoefte heb om een andere identiteit te creëeren, maar juist mezelf te zijn op Internet, omdat dat op het Net veel makkelijker is.

Ik vraag me trouwes -sorry!- nog steeds af in hoeverre hetgeen Braakbal zei, echt gemeend is. Braakbal zette mij neer als onwetende, als dommerik, als dronkelap zelfs. Als dat echt is, hoe over me gedacht wordt, heb ik weinig zin in een gezellige conversatie. Of je neemt er afstand van, of je bevestigd het, dat maakt me niet uit. Als nu tenminste maar eens ondubbelzinnig, expliciet duidelijk wordt waar we staan en hoe we tegenover elkaar staan. Anders blijft het een obstakel.
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Pluizer » za apr 15, 2006 8:25 pm

Even tussendoor.
Rockerduck schreef:Ik vraag me trouwes -sorry!- nog steeds af in hoeverre hetgeen Braakbal zei, echt gemeend is. Braakbal zette mij neer als onwetende, als dommerik, als dronkelap zelfs. Als dat echt is, hoe over me gedacht wordt, heb ik weinig zin in een gezellige conversatie. Of je neemt er afstand van, of je bevestigd het, dat maakt me niet uit. Als nu tenminste maar eens ondubbelzinnig, expliciet duidelijk wordt waar we staan en hoe we tegenover elkaar staan. Anders blijft het een obstakel.

Dat onwetende en dommerik is natuurlijk om uit te dagen. Wie ben ik dat ik jou mag veroordelen? Ik ben zelf een onwetende en dommerik. Vooral als ik over anderen ga oordelen. Dat dronkelapgedoe is ook over Jopie gezegd. (Wat betreft alcohol noemen is Stamboomjager begonnen, vrees ik.)

Waar ik bezwaar tegen maak, is dat men over alcohol schrijft alsof het iets stoers en verheffends is. Daarom maak ik dat belachelijk. Verder vond ik het zorgwekkend dat je er zo mee omgaat, zo ook over jointjes roken. Als je moeite hebt met reacties op internet, kun je roesmiddelen beter ver uit je buurt houden. Anders kun je de weg kwijt raken. Internet is geen café. Internet is gevaarlijk en dan kun je beter nuchter zijn.

Je trekt je te veel kritiek aan van wat ik (of anders een alias) van jou vind, of over jou zeg. Je laat je door mij afremmen, op een negatieve manier. Je kunt ook gewoon denken: Die Braakbal is gestoord.
Nu je over Braakbal begint geef je mij de informatie dat jij gevoelig bent voor wat hij zegt. Daar kan ik dan misbruik van maken. Psychologische oorlogsvoering. Snap je wat ik bedoel? Zo kunnen mensen je te grazen nemen. Eerlijkheid kan genadeloos afgestraft worden. Je moet dan sterk in je schoenen staan. Rosa heeft best gelijk als hij zegt dat je beter zaken kunt negeren, maar hij heeft er zelf ook moeite mee.
Laatst bijgewerkt door Pluizer op za apr 15, 2006 8:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor Rockerduck » za apr 15, 2006 8:53 pm

Rockerduck schreef:Je trekt je te veel kritiek aan van wat ik (of anders een alias) van jou vind, of over jou zeg. Je laat je door mij afremmen, op een negatieve manier. Je kunt ook gewoon denken: Die Braakbal is gestoord.
Nu je over Braakbal begint geef je mij de informatie dat jij gevoelig bent voor wat hij zegt. Daar kan ik dan misbruik van maken. Psychologische oorlogsvoering. Snap je wat ik bedoel? Zo kunnen mensen je te grazen nemen. Eerlijkheid kan genadeloos afgestraft worden. Je moet dan sterk in je schoenen staan. Rosa heeft best gelijk als hij zegt dat je beter zaken kunt negeren, maar hij heeft er zelf ook moeite mee.

Misschien lijken we in dat opzicht wel wat op elkaar, dan. ;)

Over alcohol en jointjes: het is nooit mijn bedoeling geweest om het als stoer of verheffend te brengen. Het is ooit eens ter sprake gekomen in een topic, waar anderen het erover hadden. Dan komt er een conversatie op gang en ja, ook op Internet moet je kunnen dollen, vind ik, onzin verkopen, luchtig doen over serieuze zaken.

Als ik altijd maar ernstig zou willen zijn, zou ik niet op het Net te vinden zijn.
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Pluizer » zo apr 16, 2006 1:56 am

Pfoe. Zie je Opa Jansen op het Internationale McDuck? Die durft écht, zeg. Kijk, daar was ik nou bang voor, de hele tijd. Ik zou dat echt nooit durven, met die dope en zo. Ik vind het wel ontzettend lachwekkend en spannend. De toon is meteen gezet. Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Sensationeel. Als nu Keessie zou binnenkomen met een serieus betoog dan staat het forum op de kaart. Duimen.
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo apr 16, 2006 2:55 am

Het zou jammer zijn als het Engelstalige forum ook volgespamd zou worden. Ik denk dat zoiets anderen eerder afschrikt dan uitnodigt.
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Pluizer » zo apr 16, 2006 2:58 pm

Ben benieuwd wat je vindt van Robb_K.
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor Pluizer » zo apr 16, 2006 4:24 pm

Vannacht heeft mijn Egg trouwens vreselijk gelachen met die Paralyzed Buffalo. Buffalo's Hiawatha-taaltje is weer in de mode. (Nu de Donald Duck nog.)

Stephan doet ook al mee.
Nu Keessie nog. Dan kan de les beginnen. Nja! :)
Laatst bijgewerkt door Pluizer op zo apr 16, 2006 4:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma apr 17, 2006 1:03 am

Pluizer schreef:Ben benieuwd wat je vindt van Robb_K.

Het is erg interessant om bijdragen te lezen van iemand die Barks ook echt heeft ontmoet en scenario's geschreven. Echt een aanwinst voor het forum! Alleen jammer dat er maar drie topics staan.
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Pluizer » wo apr 19, 2006 1:45 am

Ik ben benieuwd of Keessie zich laat verleiden. Ik mis Keessie. Waar is Keessie? Wijze Wouter is ook al weg. Op Off-topic zijn nog slechts een vervreemde Geit en een Montatatatalparuler3. Is er een bom ontploft? Moet ik de radio aanzetten?
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor Pluizer » wo apr 19, 2006 2:03 am

Er zat een kleiheine vledermuis, huilend op een klokkentoren... Huilend, huilend, niemand wil 'm horen.
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor allemansvriend » wo apr 19, 2006 2:09 am

rot op ongesellege fleermuis! we motten jau niet! ga maar erges andes jenken!
allemansvriend
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Off Topic algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron