ONDERZOEK: Hebben jullie een bril of een snor??

Heb je een bril of een snor?

Berichtdoor Luuk » vr dec 29, 2006 8:00 pm

Hebben jullie een bril of een snor??
ik geen van beiden
Eens een Luuuuk, Altijd een Luuuuk!
Luuk
Member
 
Berichten: 445
Geregistreerd: zo nov 26, 2006 4:09 pm
Woonplaats: Ergens in de melkweg.

Berichtdoor Daniel73 » vr dec 29, 2006 8:24 pm

Luuk schreef:Hebben jullie een bril of een snor??
ik geen van beiden

Ook ik geen van beiden.

Zestien jaar geleden zei een opticiën dat ik aan de bril moest. Maar ik wilde dat niet. De wereld kan mooi zijn in soft-focus.
Wel lastig dat ik de laatste tijd geen kleine ondertitels kan lezen van de televisie. Zal ik omwille van televisie aan de bril moeten? Wordt mijn zicht daar beter van?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor DisneyRemc°o° » wo jan 03, 2007 11:13 pm

Een bril. Doorgaans draag ik contactlenzen.

De wereld kan misschien mooi zijn in softfocus, zoals Daniel zegt, maar met een sterkte van -4,25 aan beide ogen is dat iets teveel van het goede! ;)
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 13
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 5:35 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Ridder ter Geit » za jan 06, 2007 2:51 am

Ik heb contactlenzen. Ik had ooit een bril, maar ik hou niet van dingen op mijn hoofd of aan mijn armen etc. Ik heb nu fijn geen bril en geen horloge!

Ik heb echter wel een verlovingsring, nu ik verloofd ben, maar dat vind ik prima. Dat hoort daarbij en daar heb ik dan ook echt geen last van.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Henrieke » za feb 24, 2007 3:39 pm

Ik heb een bril voor veraf, met een sterke cilinder, en ik ben ook nog scheel. Ik heb ooit contactlenzen gehad, maar die ondingen heb ik voorgoed verbannen.
Die snor komt vast wel als ik ouder word :D
Henrieke
Member
 
Berichten: 153
Geregistreerd: ma jun 19, 2006 7:12 am

Berichtdoor Kjell » za feb 24, 2007 6:33 pm

Ondingen?

Ik heb er maar één, sinds een aantal maanden. Hij zit links, -2. Bevalt me prima. Ik heb nooit een bril gehad, want dtat vind ik onzin voor een afwijking aan maar één oog.
Kjell
Member
 
Berichten: 74
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 8:50 pm

Berichtdoor Caspar » ma dec 17, 2007 8:48 pm

Ik heb een bril.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » di dec 18, 2007 7:01 pm

Caspar schreef:Ik heb een bril.

O ja? In je Super Zwerfman film ben je te zien zonder bril. Wat vind je van contactlenzen?

Inmiddels ben ik een jaar verder en ik heb nog steeds geen bril.
Mijn 3D-beleving (diepte zien) is zowat nul. Maar ik loop zo vaak in gedachten dat ik toch amper uit mijn ogen kijk. Of is dit omkeerbaar en raak ik in gedachten omdat ik wazig zie?

Als ik echt aan de bril zou moeten, en dat is voor velen onvermijdelijk, zou ik liever contactlenzen dragen. Maar die zijn volgens mij nogal duur (voor mijn beurs) en kunnen nadelen voor je ogen hebben.

Niet om vervelend te zijn, maar ik heb weinig met brillen. Eigenlijk zou ik zo fundamentalistisch willen zijn dat ik nog liever tegen een boom oploop, dan dat ik een portable etalage voor mijn gezicht heb. En als andere mensen dat ook doen, liever zowat blind tegen een boom lopen, zullen er weinigen zijn die dat van elkaar zien.

Misschien kan ik beter euthanasie aanvragen in plaats van een bril, als het zover is. Of ben ik nou erg hysterisch? Ik wil geen bril!!!!!
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Henrieke » do dec 20, 2007 10:06 pm

Ik wilde ook nooit een bril (hum hum, toen was ik vier), maar er zitten veel voordelen aan. Hij werkt ook als windscherm! Zonder bril krijg ik van alles in mijn oog op de fiets, lantaarnpalen en zo.
Inmiddels hoort mijn bril zozeer bij mij dat veel mensen mij niet herkennen als ik hem afzet. Zonder zie ik echt te weinig, met bril op moet ik al mijn best doen om te kunnen lezen. Ik hoop wel dat mijn zicht niet al te ver meer achteruit gaat, gezien mijn hobbies. Het is een wonder dat ik soms nog scherpe foto's maak, soms kom ik er thuis achter dat ik stenen ipv dieren op de foto heb gezet.
Een van de voornaamste redenen dat ik mijn lenzen heb verbannen was omdat ze steeds half achter mijn ogen schoten, en dan moet je ze weer met zo'n zuignapje uit je ooghoek zien te graven. Als er een vuiltje in zit moet je weer moeilijk doen met spoelen, 's avonds moet je ze in de vloeistof zetten, et cetera. Je bril leg je gewoon op je nachtkastje, en je kan hem zo op of afzetten als je daar zin in hebt.
Henrieke
Member
 
Berichten: 153
Geregistreerd: ma jun 19, 2006 7:12 am

Berichtdoor Caspar » do dec 20, 2007 10:21 pm

Daniel73 schreef:
Caspar schreef:Ik heb een bril.

O ja? In je Super Zwerfman film ben je te zien zonder bril. Wat vind je van contactlenzen?

Ja, ik heb hem nog niet zo lang, volgens mij in het begin van deze zomer.

Ik vind een bril wel fijn, het stoort me in elk geval niet. Ik wil contactlenzen wel een keertje proberen, maar ik denk toch dat ik een bril houd. Zoals Henrieke al zegt, op een gegeven moment is die bril een deel van jezelf.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » do dec 27, 2007 4:37 pm

Caspar schreef:
Daniel73 schreef:
Caspar schreef:Ik heb een bril.

O ja? In je Super Zwerfman film ben je te zien zonder bril. Wat vind je van contactlenzen?

Ja, ik heb hem nog niet zo lang, volgens mij in het begin van deze zomer.

Ik vind een bril wel fijn, het stoort me in elk geval niet. Ik wil contactlenzen wel een keertje proberen, maar ik denk toch dat ik een bril houd. Zoals Henrieke al zegt, op een gegeven moment is die bril een deel van jezelf.

Bij de een staat een bril beter dan de andere. En het hangt van de bril af. Ik weet niet of contactlenzen slecht zijn en of ik toch vergeefs tegen windmolens vecht, maar ik zie mezelf liever zonder. En als ik lees dat je nu al aan de bril moet, op je 12e, vind ik dat zonde. Een reden tot klagen bij Moeder Natuur. Ik zit nogal in een godenwereldje, waar ouderdom en sterfelijkheid een esthetisch drama zijn. Grijs haar en kaalheid zijn ook zoiets. Ik zie nu dat enkele mensen die jonger zijn dan ik, kaal worden. Zo zie je een volle haardos, en zo is dat ineens dun en doorschijnend. Mijn jonge vrienden van weleer worden van diezelfde bejaarden als van voorgaande generaties. En ik ook.... Ja, zélfs ik. Moeder, ik wil mijn geld terug.

Wat betreft brillen. Zou het een misselijk complot kunnen zijn van opticiëns die nou eenmaal brillen moeten verkopen? Ik vertrouw ze niet. Als ze mij vertellen dat ik nog goede ogen heb, scheelt hun dat winst. Dan zijn ze een dief van hun portemonnee. Dus moeten ze iets vinden dat aan mijn ogen mankeert. Snap je?
Is het eigenlijk niet vreemd dat je bij een opticiën moet testen of je ogen nog goed zijn, terwijl je toch zélf ziet of ze nog goed zijn? Je kijkt er de hele dag mee.
Wie weet gaat er een wereld voor me open als ik een bril heb, maar tot dusver heb ik de meeste moeite gehad met patroon-afbeeldingen van de opticiën. "Ziet u tussen de zwarte lijnen een grijze witte?" Of weet ik wat ik allemaal moest beantwoorden. Ik heb toch meer met zo'n poster met steeds kleinere lettertjes. Da's tenminste praktisch. En dan snap ik tenminste zelf dat ik iets aan mijn ogen mankeer. Als ik niet in staat ben om een patroontje te snappen dat ik volgens mij zelfs met een verrekijker of vergrootglas nog amper begrijp, zegt zo'n brillenrecept me weinig. Ben ik op de wereld gezet om fantasie-figuurtjes van te opticiën helder te zien?

Wat ik serieus wel heel vaag vindt is dat opticiëns blijkbaar niet eerst vragen of je goed geslapen hebt, of je kortgeleden veel alcohol hebt gedronken, etc. Want dat zijn tijdelijke factoren die het zicht kunnen verminderen. Je kijkt de ene dag helderder dan de andere.
Ook vraag ik me af of je ogen kunt trainen. De ooglens werkt toch met spieren? Valt er helemaal niets te doen tenminste een plusje of een minnetje minder te hebben? Ik vraag me af of een bril ogen onnodig lui kan maken, omdat ze zich dan minder hoeven in te spannen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor McDuck Menu » wo maart 05, 2008 7:53 pm

Daniel73 schreef:Wat ik serieus wel heel vaag vindt is dat opticiëns blijkbaar niet eerst vragen of je goed geslapen hebt, of je kortgeleden veel alcohol hebt gedronken, etc. Want dat zijn tijdelijke factoren die het zicht kunnen verminderen. Je kijkt de ene dag helderder dan de andere.
Ook vraag ik me af of je ogen kunt trainen. De ooglens werkt toch met spieren? Valt er helemaal niets te doen tenminste een plusje of een minnetje minder te hebben? Ik vraag me af of een bril ogen onnodig lui kan maken, omdat ze zich dan minder hoeven in te spannen.

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd, maar ik denk dat het verschil in zien per dag zo minimaal is dat daar wel rekening mee wordt gehouden.
Ze maken brillen/contactlenzen met een dioptrie (als ik me het goed herinner) die steeds met stappen van 0,25 worden gemaakt, dus misschien zit daar die ruimte in.

Hoe zou je je ogen willen trainen dan? :)

Ik heb vanaf mijn twaalfde tot mijn dertiende een bril gedragen, maar ben toch overgegaan op contactlenzen, dan heb ik niet zo'n stuk ijzerwerk op mijn neus hangen.
Ook lenzen kun je aan wennen, al vergeet ik ze soms uit te doen 's nachts, dat is wel knap vervelend.. t Jammere is dat lenzen in mijn dromen niet schijnen te werken :/
Ik ben ze ook nooit kwijtgeraakt in mijn ogen, gelukkig maar want om nou een beetje te gaan zitten vrotten lijkt me ook niet alles.

Komt er denk ik gewoon op neer dat als je beter wilt zien, je met een bril of lenzen zit opgescheept (of dat iemand er met een laser in gaat lopen schijnen).
McDuck Menu
Member
 
Berichten: 75
Geregistreerd: wo mei 17, 2006 6:09 pm

Berichtdoor Caspar » wo maart 05, 2008 9:11 pm

Ik doe mijn bril ook niet altijd op, maar op school moet ik nou eenmaal het bord kunnen zien en thuis wil ik ook nog wel eens ondertitelde TV lezen of op een klok kijken die aan de andere kant van de kamer staat.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Luuk » wo maart 05, 2008 9:14 pm

McDuck Menu schreef:t Jammere is dat lenzen in mijn dromen niet schijnen te werken :/

Hoe bedoel je? Zie je dan slecht in je dromen? Of droom je dat lenzen niet werken?
Eens een Luuuuk, Altijd een Luuuuk!
Luuk
Member
 
Berichten: 445
Geregistreerd: zo nov 26, 2006 4:09 pm
Woonplaats: Ergens in de melkweg.

Berichtdoor Joop » wo maart 05, 2008 9:22 pm

Caspar schreef:maar op school moet ik nou eenmaal het bord kunnen zien

Ei? Waar ben je?
Joop
 

Volgende

Keer terug naar Vertel over jezelf

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron