Around the World in Eighty Days

Het vervolg van <U>Andere striptitels</U> op McDuck.nl

Berichtdoor Duckfan van McDrake Disne » wo jan 12, 2011 10:21 pm

Misschien hebben een aantal van jullie al door dat ik bezeten ben van dit verhaal. Dat klopt, nou ja daar ljkt het op. Het is een race tegen de klok/reizen verhaal en dat vind ik nu eenmaal heel erg leuk. Dus zal ik hier een review doen van een aantal versies die ik heb gezien/gelezen.

Le Tour du monde en quatre-vingts jours (1873)
Dit is het originele boek en het is 1872. De Londenaar Phileas Fogg maakt een weddenschap met de leden van de Reform Club voor 20.000 pond (1,3 miljoen pond tegenwoordig) dat hij rond de wereld kan reizen in 80 dagen. Dit is de tijd dat er nog geen vliegtuigen waren, dus houdt Fogg zijn reis vooral met de stoomtrein en stoomboot. Hij heeft een butler bij zich, de Franse Passepartout, en redt tussendoor ook nog de Indiase prinses Aouda van een voortijdige dood. Intussen wordt hij achtervolgd door inspecteur Fix, die denkt dat hij de Bank of England heeft overvallen. Zo komen ze langs Suez, Bombay (in India blijkt het treinspoor naar Calcutta nog niet helemaal af dus gaan ze per olifant), Calcutta, Hongkong (en mist de boot naar Yokohama), Yokohama, San Francisco (trein wordt overvallen door Indianen) en New York (waar hij net de boot naar Europa mist). Gelukkig weet hij een kapitein van een stoomschip naar Venezuela zover te krijgen dat hij naar Engeland vaart. Er is alleen 1 ding waar ze geen rekening mee hebben gehouden: Europa ligt veel verder dan Venezuela en ze hebben niet genoeg kolen om thuis te komen. Fogg besluit het schip te kopen en alles op te branden, waardoor ze nog net op tijd in Engeland komen voor de trein naar Londen. Helaas heeft inspecteur Fix hem eindelijk te pakken en sluit hem op. Pas een dag later (1 dag te laat!) blijkt dat Fix een fout heeft gemaakt en de echte dief al is gepakt. Hij laat Fogg gaan. Die dag besluit hij Aouda te trouwen en Passepartout moet de dominee gaan halen (het is zondag). Op weg terug naar huis roept een krantenjongen "Haal hier uw zaterdagkrant!" en realiseert zich dat ze datumgrens hebben gepasseerd en ze nog tijd hebben. Na een nogal onhandige reis door Londen komen precies op tijd bij de Reform Club aan. Het boek eindigt als Fogg en Aouda trouwen.
Het verhaal is briljant, en goed geschreven. Het is, zoals al eerder genoemd, een van mijn favoriete verhalen. Aangezien dit het origineel is, kan ik niks zeggen over veranderingen. De titel is in het Frans, want het is geschreven door Jules Verne.

Around the World in 80 Days (1956)
Het is weer 1872 en het verhaal begint overnieuw. Deze keer gaat Fogg in een luchtballon over de Alpen, Passepartout doet een stierengevecht in Spanje, maar verder is het verhaal bijna hetzelfde.
Speciaal aan deze film is, is dat hij in widescreen (70 mm) is gemaakt. Ook zijn er in de film wel 40 cameo’s van bekende filmsterren te vinden. Dat kun je goed zien in de trailer die je hier kunt vinden. De film heeft een enorme soundtrack, door Victor Young. Hij zorgt ervoor dat zelfs een rijtuig groots en belangrijk lijkt. Ik vind die tegenstelling wel grappig. Zoals je ook in de film kunt zien, is dat Mike Todd (de regisseur) geen kosten heeft bespaard voor de achtergrond en dat is ook goed te zien. Zo gebruikte hij in 1 scene 6000 buffalo’s! De film, zoals meer uit die tijd, is soms wat langzaam (saai voor een 2011 standaard) maar als je het vol kunt houden is het een hele mooie film. Ik vind het een van de mooiste films ooit gemaakt en het heeft mijn interesse in reizen zeker gestimuleerd. Helaas is het een “love it or hate it” film. Degenen die er van houden vinden dat vooral vanwege hoe het eruit ziet, degenen die het haten zullen het vast een saaie film vinden. Alles wat ik kan zeggen is: huur de dvd eens een keer, en vergeet niet te blijven voor de credits! 7 minuten animatie van wat er allemaal is gebeurd. Alleen het einde is wat raar, dat gaat zo:
“Dat zou het einde van het Britse Rijk kunnen betekenen!”
“Dit is het einde.”
EINDE

In het voetspoor van Jules Verne (1988)
Het is 1988. Door een weddenschap met Guus Geluk moet Donald rond de wereld in 80 dagen, met vervoersmiddelen die ze in de tijd van Jules Verne hadden. Je kunt het vinden in Donald Ducks 45-, 46- en 47-1988 en Grappigste Avonturen 1. We krijgen ook voor het eerst dat ik weet Verweggistan te zien.

Around the World in 80 Days (1999)
En het is weer 1872. Okee, eigenlijk is het 1999. Een aflevering van Mickey Mouse House of Mouse had dit korte tekenfilmpje ertussen zitten. Het is ook op YouTube te vinden, namelijk hier (deel 1) en hier (deel 2). Als je goed luistert kun je John Cleese horen als de verteller. Deze keer zijn, Mickey, Goofy en Clarabella eigenaren van een weeshuis en ze zijn nogal blut. Maar Mickey heeft een erfenis gekregen, en die krijgt hij als hij (inderdaad) rond de wereld kan reizen in 80 dagen. Met Dagobert als de schurk en Minnie als Aouda.
Het is een leuk filmpje, zoals je van House of Mouse kunt verwachten.

Around the World in 80 Days (2004)
En het is weer 1872. Nou ja, niet echt. Deze verfilming vind ik minder dan de andere versies, maar het gaat nog wel. Het verhaal is wat anders deze keer. Phileas Fogg is een excentrieke uitvinder die een weddenschap aangaat met Lord Kelvin. Passepartout is Chinees, een dief, en gespeeld door Jackie Chan, en niks Indiase prinses: een Franse schilder wordt Fogg's vrouw. Verder nog iets met een Chinese vrouw, de Eiffeltoren (1889) en het Vrijheidsbeeld (1886). Oh, en de Wright broers (maakten pas fietsen in 1892). En ze komen in Turkije (?!). Ook is Fix een idioot, ingehuurd door Lord Kelvin. Al met al een van de slechtste versies. Wie zoekt, zal 'm op YouTube vinden.

Phineas and Ferb: Summer Belongs To You! (2010)
En het is weer niet 1872. Het is 21 juni, en Phineas en Ferb, samen met hun vriendin Isabella, zus Candace, pestkop Buford en nerd Baljeet gaan rond de wereld voor de zon ondergaat. En dat om een paar fietsen en een vlieg. Al is het beter dan het klinkt, veel beter. Terwijl Phineas en Ferb rond de wereld gaan in 1 dag, gaat Doofenshmirtz met zijn dochter op vakantie naar Tokio. Helaas gaat zijn werk (slecht doen) voor en gaat ze weg. Ze valt van de Tokio Tower en op Phineas en Ferb's vliegtuig en gaat mee. Verder doen ze nog Parijs en een onbewoond eiland aan. Ze eindigen net op tijd terug in Danville om uit te breken in een dansnummer.
Het is fantastisch! Al past het niet in de continuiteit van de serie, het is het beste tot nu toe wat Phineas en Ferb ooit hebben gedaan. Tot nu toe. Er komt nog een musical, een film voor tv, en een bioscoopfilm! Staat ook op YouTube.

Donald Duck Volgt de Zon! (2011)
Okee, al is dit niet meer dan een fanfictie, het is nog wel een versie van het verhaal. Dagobert Duck en Govert Goudglans hebben ruzie over wat je waarschijnlijk al kunt voorspellen. Samen met Donald, de neefjes en Carl Banks gaan ze wereld rond in 1 dag. Ze komen in Tokio, Siberië, Pisa, Parijs, Brussel, Zweden en een eiland. In Pisa pikken ze Katrien en Guus op, die ze later weer verlaten in Parijs en Brussel. We krijgen een kijkje in het overofficiële Europese hoofdkwartier van de Jonge Woudlopers in Brussel en heel veel cameo's! Hoe het afloopt... lees dat maar in McDrake Magazine 1! Het enige wat ik zeg is dat dit zeker niet het laatste is wat jullie van dit verhaal gehoord hebben.

Around the World in 30 Days (TBA)
Mijn grootste project ooit, waarvan het idee al 5 jaar bestaat. Het wordt ooit een boek, een miniserie of een film, daar ben ik nog niet uit. Het gaat over 4 kinderen van een jaar of 11, die in hun zomervakantie rond de wereld moeten in een maand dankzij een bindend contract met iemand die net gepensioneerd is. Langs alle landen van de wereld moeten ze ervoor zorgen dat ze op tijd terug zijn. Helaas zijn ze minderjarig, en mogen ze alleen vliegen met een ouder. Dat zie ik nog niet gebeuren. Met een einde dat gecobineerd het origineel en iets nieuws is. Oudere versies (het project ligt nu in de koelkast) kun je hier lezen. Als het afkomt, zal het fantastisch zijn: dat kan ik je beloven.
Duckfan van McDrake Disne
Member
 
Berichten: 241
Geregistreerd: ma okt 20, 2008 7:57 pm
Woonplaats: Hier (Frans voor gisteren)

Keer terug naar Strips en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron