Jan, Jans en de kinderen!

Het vervolg van <U>Andere striptitels</U> op McDuck.nl

Berichtdoor De Zwarte Schim » za aug 13, 2011 12:38 pm

wat vinden jullie van die strips?
'T was me bijna geluk! maar ooit versla ik Mickey en verover ik de hele wereld!
De Zwarte Schim
New member
 
Berichten: 7
Geregistreerd: do maart 17, 2011 5:10 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » za aug 13, 2011 6:06 pm

Goed! Maar dan vooral de albums die Jan Kruis zelf nog heeft gemaakt.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor De Zwarte Schim » za aug 13, 2011 6:27 pm

klopt. er is ook wel een webstie van: www.janjans.nl

Ik las een keer op een forum dat de meeste de album's tot nr.27 (die jan zelf nog heeft gemaakt) het leukst vond. Hij had altijd goeie grappen en hij kon de werkelijkheid in het dagelijkse leven zo goed uitdrukken. veel mensen herkenden zich er zelf in.

Al waren veel van zijn verhalen ook wel gebasseerd op sex's etc.
'T was me bijna geluk! maar ooit versla ik Mickey en verover ik de hele wereld!
De Zwarte Schim
New member
 
Berichten: 7
Geregistreerd: do maart 17, 2011 5:10 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » za aug 13, 2011 11:35 pm

Hmjah, maar niet in die mate dat ik me eraan stoorde. Dat komt namelijk ook in het echte leven voor. Het is dan ook een strip voor en over het hele gezin, niet specifiek voor kinderen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor De Zwarte Schim » za aug 13, 2011 11:49 pm

klopt het komt in het dagelijkse leven voor ja.

en de strip is eigenlijk ook niet voor kinderen want ze worden eerst geplubiceerd in de Libelle een vrouwenblad
'T was me bijna geluk! maar ooit versla ik Mickey en verover ik de hele wereld!
De Zwarte Schim
New member
 
Berichten: 7
Geregistreerd: do maart 17, 2011 5:10 pm

Berichtdoor Daniel73 » za aug 20, 2011 7:21 pm

de zwarte schim schreef:Ik las een keer op een forum dat de meeste de album's tot nr.27 (die jan zelf nog heeft gemaakt) het leukst vond.

Ook ik vind de albums door Jan Kruis het beste. Zijn tekenstijl is over het algemeen te herkennen aan gekartelde kaderlijnen.
De strips van de Studio hebben strakke inktlijnen. Op zich goed tekenwerk, behalve bij de Rode Kater. Wat is die lelijk geworden. Een kattenkop met daaraan een staart en pootjes; de forse romp van weleer is verdwenen. Is dit een kat of een marmot?

de zwarte schim schreef:Al waren veel van zijn verhalen ook wel gebasseerd op sex's etc.

Waar zie jij sex in 'Jan, Jans en de Kinderen'? Ik nergens. Zeker niet bij Jan Kruis.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Michiel P » do sep 08, 2011 1:56 pm

Daniel73 schreef:De strips van de Studio hebben strakke inktlijnen.

Als ik me niet vergis hebben Daan Jippes en Gerben Valkema daar ook aan meegetekend. Sommige Studio-strips zijn erg lelijk getekend. Wat ik in het eerste Studio-album hilarisch vond, was de introductie van Hendrika, een transseksuele jeugdvriend van Jan. Die verhaallijn werd erg goed opgebouwd. Jan ontmoet een onbekende knappe vrouw in de supermarkt, die beweert hem te kennen. Hoe kan dat? Ze spreken af in een restaurant...

Daniel73 schreef:Op zich goed tekenwerk, behalve bij de Rode Kater. Wat is die lelijk geworden.

Je bedoelt die vormeloze klont in de onleuke gagstrookjes in dat vod dat ze op het station uitdelen? ("Spr!ts")

Daniel73 schreef:Waar zie jij sex in 'Jan, Jans en de Kinderen'? Ik nergens. Zeker niet bij Jan Kruis.

Verwijzingen naar seks en incidenteel bloot in een niet-seksuele context. Jans naakt op de weegschaal, topless zonnen, vragen over de bloemetjes en de bijtjes. Of de strip waarin Jans onder de douche staat wanneer de telefoon gaat. En in de Studio-strips een scène waarin Catootje onaangekondigd de slaapkamer van haar ouders binnenbanjert. (Ze doet alsof ze niets gemerkt heeft.)
Michiel P
Member
 
Berichten: 17
Geregistreerd: vr aug 17, 2007 7:39 pm

Berichtdoor Daniel73 » do sep 08, 2011 5:35 pm

Michiel P schreef:Als ik me niet vergis hebben Daan Jippes en Gerben Valkema daar ook aan meegetekend.

Daan Jippes is eens te zien geweest in een televisie-item over de Studio. Maar wat heeft de hyperdrukke Jippes-stijl te zoeken bij 'Jan, Jans en de Kinderen'? De meester-imitator is niet in staat om de typische, gekartelde stijl van Kruis te benaderen. Wat men krijgt is een 'Havank' in gezinsvorm. Ik vind 'Havank' tegenvallen, afgaande op een reeks in het Algemeen Dagblad. Bijvoorbeeld een scène met stuiterende bowlingballen, die nu nog stuiteren voor mijn ogen. Wat een drukte. Na een veelbelovend begin als Barks-imitator is Jippes mijns inziens steeds slordiger en drukker geworden. Zie bijvoorbeeld, hoe relatief rustig en overzichtelijk het Donald Duck-verhaal over het armenfeest is, in vergelijking met later werk.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+74dd18

Michiel P schreef:Wat ik in het eerste Studio-album hilarisch vond, was de introductie van Hendrika, een transseksuele jeugdvriend van Jan. Die verhaallijn werd erg goed opgebouwd. Jan ontmoet een onbekende knappe vrouw in de supermarkt, die beweert hem te kennen. Hoe kan dat? Ze spreken af in een restaurant...

Jan Kruis had een subreeks waarin Jans versierd leek te worden door een pianoleraar. Ik weet niet meer hoe het afliep, wel dat ik een aantal van die afleveringen erg komisch vond.

Michiel P schreef:
Daniel73 schreef:Op zich goed tekenwerk, behalve bij de Rode Kater. Wat is die lelijk geworden.

Je bedoelt die vormeloze klont in de onleuke gagstrookjes in dat vod dat ze op het station uitdelen? ("Spr!ts")

Ja, die vormeloze klont. Wat een prestatie om zo'n eenvoudig ontwerp te vernielen.

Michiel P schreef:
Daniel73 schreef:Waar zie jij sex in 'Jan, Jans en de Kinderen'? Ik nergens. Zeker niet bij Jan Kruis.

Verwijzingen naar seks en incidenteel bloot in een niet-seksuele context. Jans naakt op de weegschaal, topless zonnen, vragen over de bloemetjes en de bijtjes. Of de strip waarin Jans onder de douche staat wanneer de telefoon gaat. En in de Studio-strips een scène waarin Catootje onaangekondigd de slaapkamer van haar ouders binnenbanjert. (Ze doet alsof ze niets gemerkt heeft.)

Naakt hoeft geen seks te zijn. Wat dat betreft bleef Jan Kruis ruim binnen de grenzen.
Opmerkelijk dat in de Studio-strips blijkbaar wel een scène is te vinden waarin sprake is van seks.

Eigenlijk is de echte 'Jan, Jans en de Kinderen' gestopt bij Jan Kruis. Zoals Kuifje is gestopt bij Hergé. Slim van Kruis om geld te verdienen aan Studio-versies. Als de echte strip (van Kruis) toch stopt, is dit een winstgevende manier om er afscheid van te nemen. Wie weet, hoe men aan Kuifje had kunnen verdienen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr sep 09, 2011 8:34 am

Daniel73 schreef:Jan Kruis had een subreeks waarin Jans versierd leek te worden door een pianoleraar. Ik weet niet meer hoe het afliep, wel dat ik een aantal van die afleveringen erg komisch vond.

Opa en Hanna kwamen erachter dat de piano-leraar zijn charme gebruikte om Jans dure rekeningen te laten aanvaarden zonder veel kritiek. Ze gingen samen op Hanna's brommer naar hem toe. Daar ging Opa hem aan zijn oorringetje trekken totdat hij toegaf en haar bepaalde flinke kortingen gaf en een afscheidsbrief schreef.
Met dit soort verhaallijntjes leek de strip alsmaar beter te worden. Nu ze weer terug zijn bij op-zich-staande strips, die ook nog niet eens van Jan Kruis staan, is dit hoogtepunt helaas allang weer vervlogen...

Daniel73 schreef:Eigenlijk is de echte 'Jan, Jans en de Kinderen' gestopt bij Jan Kruis. Zoals Kuifje is gestopt bij Hergé. Slim van Kruis om geld te verdienen aan Studio-versies. Als de echte strip (van Kruis) toch stopt, is dit een winstgevende manier om er afscheid van te nemen. Wie weet, hoe men aan Kuifje had kunnen verdienen.

Tja, maar Kuifje stopte volgens mij toen Hergé overleden was. Wat zou hij dan nog aan geld gehad hebben? En moest hij daarvoor dan zijn levenswerken om zeep helpen? Zijn nabestaanden hebben er waarschijnlijk toch wel genoeg aan verdiend.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Daniel73 » vr sep 09, 2011 6:41 pm

Ridder ter Geit schreef:Met dit soort verhaallijntjes leek de strip alsmaar beter te worden. Nu ze weer terug zijn bij op-zich-staande strips, die ook nog niet eens van Jan Kruis staan, is dit hoogtepunt helaas allang weer vervlogen...

Ik vind de vervolg-afleveringen leuk als uitzondering, maar niet als regel. Ui houdt het meest van de losse afleveringen, waarvan vele in een lijst aan de muur kunnen hangen.

Een paar voorbeelden:
- Catootje vertelt over een lerares, die in Jan's gedachten verandert van een knappe vrouw in een monster.
- De Rode Kater maakt zich 's nachts zorgen omdat Jan en Jans nog niet thuis zijn. Hond Lotje slaapt er doorheen. Als Jan en Jans thuiskomen is de Rode Kater uitgeput in slaap gevallen, terwijl de uitgeruste Lotje klaarwakker is. Waarop Jan zegt, dat een hond toch veel aanhankelijker is dan een kat.
- Tijdens een visite is Jan gecharmeerd van de gastvrouw (Ursula?), tot ergernis van een jaloerse Jans.
- Tijdens een feest van zijn werk wordt Jan belachelijk gemaakt door zijn collega's. (Waaronder een cameo van Kruis.) Jan zou geen knappe vrouw hebben. Jan's enige weerwoord is iets als: "o ja? kwal die je d'r bent". Jan moppert in bed verder, totdat hij verrast concludeert dat zijn vrouw een mooiere man heeft. Waarna hij tevreden, als een blok in slaap valt.
- Jans ergert zich aan een belangrijke gast van Jan. Als ze per vergissing denkt dat de gast vertrokken is, zegt ze iets als "is die naarling eindelijk weg?" Zodra ze ontdekt dat ze betrapt is, geeft ze de Rode Kater een oplawaai - alsof hij de bedoelde naarling is. Laatste plaatje toont de Rode Kater met een traan, buiten naast de vuilnisbak. Op de achtergrond staat Jans tevergeefs te roepen of hij alsjeblieft terug wil komen.
- Een vroege reeks. Jans wil een baan. Ze wil zich inzetten voor gezinnen waar geen moeder is. (Zo briljant, die ironie!) In een afevering erna heeft ze een kantoorbaan en belt ze bezorgd naar huis, of alles goed gaat. Ze hoort Catootje giechelen over een buurvrouw die met Jan de grootste lol heeft. Jans gooit de hoorn erop en neemt direct ontslag. Tussen zit een ongeschoren Jan samen met de kinderen in een stoel. Nergens een buurvrouw te bekennen, natuurlijk. Jan adviseert de kinderen om de vaat te laten staan, daar Jans elk moment thuis kan zijn.

Eigenlijk ben ik best een fan van JJ&K-strips. Een van de beste strips die Nederland heeft gekend, vind ik.
Ook prachtig hoe Kruis in een vrouwenblad (Libelle) de draak kon steken met de vrouwenwereld.

Ridder ter Geit schreef:Tja, maar Kuifje stopte volgens mij toen Hergé overleden was. Wat zou hij dan nog aan geld gehad hebben? En moest hij daarvoor dan zijn levenswerken om zeep helpen? Zijn nabestaanden hebben er waarschijnlijk toch wel genoeg aan verdiend.

De praktijk is, dat veel werknemers hun brood verdienen aan (in dit geval) strips. Als de artiest om artistieke redenen stopt, zou dat hun ontslag betekenen. In die zin is het egoïstisch om een goedlopende serie te stoppen.

Een vraag. De nummering van de JJ&K-afleveringen in de albums vertoont gaten. Kan dit betekenen, dat er meer afleveringen in Libelle hebben gestaan dan er in albums verschenen zijn?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » vr sep 09, 2011 6:42 pm

Daniel73 schreef:Ui houdt het meest van de losse afleveringen

Ik ook. :)
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr sep 09, 2011 10:58 pm

Daniel73 schreef:De praktijk is, dat veel werknemers hun brood verdienen aan (in dit geval) strips. Als de artiest om artistieke redenen stopt, zou dat hun ontslag betekenen. In die zin is het egoïstisch om een goedlopende serie te stoppen.

Bedoel je dat in het geval van Hergé, indien anderen de reeks voort hadden gezet na zijn dood, mensen na zijn dood hier langer hun geld mee hadden kunnen verdienen? Het kan ook dat het stoppen andere tekenaars/schrijvers inspireert om hun eigen reeks te maken in plaats van iets van een ander voort te zetten. Daarnaast houdt de reeks Kuifje een bepaalde waarde doordat ze alles van Hergé zijn. Zo is er een tekenfilmserie en nu weer een film over gemaakt.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Daniel73 » za sep 10, 2011 4:13 pm

Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo nov 06, 2011 1:03 am

Jan Kruis maakt inmiddels een nieuwe leuke moderne familiestrip, Kwynk, voor het digitale stripblad Kwynk. Hierin zit een gezin met twee vaders.

'Kwynk en zijn zusje Annabel
als papieren strip te koop
voor maar 95 cent!
Lees de eerste 12 avonturen van Kwynk, zijn zusje Annabel, Hafid, het Marokkaanse vriendje van Kwynk, Sorry, de hond, Jan, de ouwe hippievader van Kwynk, Jan, de vader van Annabel, een zakenman, de grote grijze poes, de kleine rode kater en de vervelende ouwe vent.'

Met hier een inkijkje:
http://www.kwynk.nl/inkijkjes/inkijk03/ ... inkijk.pdf
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am


Keer terug naar Strips en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron