Donjon

Het vervolg van <U>Andere striptitels</U> op McDuck.nl

Berichtdoor HansT » di aug 08, 2006 1:09 pm

Nog niks over deze geweldige reeks :O? Ik ben terug van vakantie en heb aardig wat uitgegeven aan Donjons, benieuwd of er meer zijn...
Donjon is een fantasy reeks van de Fransen Lewis Trondheim en Joann Sfar. Aan de reeks werken ook veel andere auteurs zoals Christophe Blain en Manu Larcenet.
Donjon gaat over de wereld in en rond de Donjon. De Donjon is een groot kasteel met kerkers vol met monsters en schatten. Op deze schatten komen avonturiërs af. In de Donjon gaan deze dood door de monsters om zo nog meer (zelf meegenomen) schatten achter te laten. Op deze manier wordt de Donjon dus steeds rijker. Het is een soort bedrijf dus. Zoals elk bedrijf heeft deze ook problemen, en daar gaat het over in deze stripreeks(en). Hoofdpersonen zijn de eend Herbert en de draak Marvin, werknemers van de Donjon.

Donjon bestaat uit verschillende reeksen, met als hoofdreeks Donjon Zenit. Dit gaat over de 'bloeiperiode' van de Donjon. Deze bestaat nu uit 4 delen en word getekend door Lewis Trondheim zelf.
Je hebt de reeks Donjon Ochtendgloren waarin het gaat over het ontstaan van de Donjon. Getekend door Christophe Blain en bestaande uit 2 delen (atm).
De reeks Avondschemer gaat over het 'verval' van de Donjon, je komt in een wereld waar Herbert is veranderd in een duistere heerser en Marvin een oude blinde draak is. Dit wordt getekend door Joann Sfar en bestaat uit 2 delen.
Daarnaast zijn er de sub reeksen Donjon Parade met humoristische verhalen getekend door Manu Larcenet. In Nederland is hier nog maar 1 deel van verschenen net als met de Donjon Monsters reeks. Dit wordt telkens door verschillende tekenaars getekend, in Nederland nu alleen nog door Mazan. Het gaat over verschillende bijfiguren uit de hoofdreeks(en).

Het plan zou zijn dat de reeks meer dan 300 delen zou krijgen, 100 van Ochtendgloren, 100 van Zenit en 100 van Avondschemer, ik hoop zelf ook dat dit afgemaakt wordt :P Ook door de uitgevers... Op dit moment zijn er 10 albums verschenen waarvan ik er 8 van heb. Ik hoef alleen nog maar Zenit deel 4 en Monsters deel 1.
De reeks werd eerst uitgegeven door Uitgeverij M, nu door Uitgeverij L. De boeken zijn alleen in hardcover verkrijgbaar en kosten gemiddeld ook 9 Euro 90 per stuk. Gelukkig heb ik het voor een deel goedkoper kunnen krijgen, het heeft me tot nu toe bijna 70 Euro gekost :S

Eigenlijk moet je de reeks gewoon zelf eens lezen. Jammer genoeg is er op internet niet heel veel over te vinden, aan www.pastis.org/donjonland heb je niet zo veel, de Nederlandse versie is nog grotendeels Frans. Je kunt wel op www.zilverendolfijn.nl alle tot nu toe in Nederland verschenen delen eens bekijken.

Voordat ik er verder over ga en m'n duidelijke mening geef over de reeksen, wil ik eerst wel weten over er meer mensen zijn die Donjon kennen. Verbeter me trouwens maar als ik een fout heb gemaakt :P
HansT
New member
 
Berichten: 8
Geregistreerd: wo jan 18, 2006 8:56 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo aug 09, 2006 5:17 pm

Dit is een heel erg gehypte serie. Ik kan geen stripblad openslaan, of er wordt geen lyrisch artikel aan gewijd, of het nou Zozolala, Stripschrift of Myx is. En toch heb ik nog geen deel ervan gekocht, laat staan gelezen. En waarom dan niet?

Dat komt precies door het feit dat er zoveel verschillende series zijn, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Het is gewoon allemaal teveel. Zenit, Monsters, Ochtendgloren, Avondschemer... ik weet het allemaal niet meer. Ik ben in verwarring.

En waarom Donjon zo uitmelken met al die series? 'Collect them all', gaat het daarom? Waarom niet gewoon één serie, die voor de gewone lezer ook te volgen is? Zoals het nu gaat is het gewoon onvolgbaar, zonder de uitgenreide uitleg van iemand als Hans T. Zulke uitleg zou overbodig moeten zijn voor een heldere strip.

Plus, tel daarbij op dat het een fortuin kost. De prijzen van strips rijzen al jaren ongelooflijk de pan uit. Vind men het nog gek ook dat strips in het slop zitten! De stripbranche helpt zichzelf om zeep. Een beetje softcover van 48 pagina's van Sylvester Strips kost al €7,95! Dat was het vroeger in guldens! En deze delen van Donjon zijn er dan ook nog alleen in hardcover, wat het nog eens wat duurder maakt.

Trondheim schijnt over veel talent te beschikken, trouwens, maar ik zie het niet. Zijn verhalen over Koning Snotneus en Kaput & Zösky waren een gruwelijke teleurstelling. Wat een slappe verhaaltjes. Is dát dan de grote Trondheim? En zelf tekent hij ook nog miserabel.

Dus alle goede recensies ten spijt, ga ik deze serie nooit lezen/verzamelen. Geef mij dan maar die andere Franse reeks die zich wél bewezen heeft: Astérix.
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor HansT » wo aug 09, 2006 9:30 pm

Ik moet zeggen dat ik er eerst ook niks van snapte, maar ik wilde het wel proberen, nadat ik Zenit 1 had gelezen wilde ik meer :P In het album zelf stond ook meteen een overzichtje van hoe die reeksen in elkaar zitten.

Toegegeven, het wordt erg uitgemolken. Maar dat is tegenwoordig bijna met alles zo. Ik moet zeggen dat de subreeksen stukken minder leuk zijn dan Zenit, maar dan nog vind ik het leuk om te lezen. Eigenlijk wordt het echte verhaal ook alleen verteld in Ochtendgloren, Zenit en Avondschemer. Monsters en Parade zijn echt de bijverhaaltjes.

Kaput & Zösky heb ik ook (deel 2), daar had ik ook wel wat meer van verwacht. Het talent van Trondheim is wel wat overdreven, maar ik vind zijn tekeningen er fris uitzien.

En ja, de strips zijn veels te duur, maar ik zou zeggen probeer het gewoon eens en koop 'Eendenhart', 1 deeltje maar :P De goede recensies zijn niet voor niks, maar stel je dr voor de zekerheid niet te veel van voor, dan valt het alleen maar tegen...
Bovendien komt Asterix uit een andere tijd, toen stond het anders met de strips (en waren ze ook stukken goedkoper ;))
HansT
New member
 
Berichten: 8
Geregistreerd: wo jan 18, 2006 8:56 pm


Keer terug naar Strips en boeken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron