Televisie

Muziek, films, theater, televisie, radio

Berichtdoor Rockerduck » zo aug 27, 2006 2:55 am

Weet je nog dat we het over 'vroeger' hadden, toen televisie zoveel beter was? Ik stuitte op een filmpje op YouTube, en moést het gewoonweg even delen. Samson en Gert krijgen bezoek van... Bassie en Adriaan! Het is ook één van de eerste afleveringen van Samson. Wat dingen om op te letten (die ik me nog levendig herinnerde uit mijn allerjongste jaren en die inderdaad precies zo waren zoals ik ze in mijn hoofd had):

-Er is een moment gereserveerd voor brieven en tekeningen van lezers onder het kopje 'De kangoeroe'. Met ingezonden tekeningen die op tv werden vertoond konden inzenders een zogenaamde Kangoeroe-rekening winnen (of daar dan ook iets op gestord werd is me ontvallen.)
-De woonkamer is anders ingericht. Let vooral op het ontbreken van de oranje kelderdeur en de manier waarop de entree anders is ingericht. (In een later seizoen zou dat alles opnieuw ingericht worden, waar Samson en Gert speciaal de aandacht op vestigden en op hun nieuwe buurman, Octaaf.)
-Het verhaal wordt onderbroken voor tekenfilms (Boes, Dommel en De Smurfen)

Wat me nu pas opviel:

-Samson heeft een iets andere stem dan in latere jaren (voor zover ik weet is dit wel Danny Verbiest)
-Gert 'acteert' meer naar het publiek toe dan in latere jaren
-Er zitten meer grappen in voor oudere kijkers. Samson noemt Margriet Hermans, die actief is in de Belgische politiek. De grappen met Bassie en de limonade vond ik ook leuk.

"En dan nu... een fillumpje!

http://www.youtube.com/watch?v=rAfFC-1s_DQ
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Daniel73 » zo aug 27, 2006 4:04 pm

Dat gedoe met dat horloge en die limonade... :lol:
Zo kun je met visie en inzucht iets goeds neerzetten. Gewoon het gegeven dat je niet met de pols moet draaien als je een glas in je hand hebt, omdat je dan het glas leegkiept. De variant dat sommige mensen hun horloge dragen met het klokwerk onder, zoals Gert, maakt de grap rond.
Zo heb je van het duo Johnny (Kraaymap) en Rijk (de Gooyer) een show waarin Johnny steeds een bak water over zich heenkrijgt, zodra Rijk zint over regenachtige toestanden.
Wat zal zo'n grap kosten, behalve denkwerk en een nat pak? Dat vind ik het vernuftige eraan.

Ken je het z/w filmpje over de muizenval van Dorus (alias Tom Manders), uit de jaren 60? Dat is ook geniaal in eenvoud. Dat heeft toentertijd een Montreux-prijs in de wacht gesleept.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » zo aug 27, 2006 4:16 pm

Inzucht? Inzicht!

Ik heb op Youtube naar Dorus gezocht, maar...
No Videos found for 'Dorus'

Schande. Zo is er ook een filmpje waarin Dorus als wassen beeld bij Madame Tussauds zit. Mensen bekijken hem en vinden het beeld knap gemaakt. Uiteraard gaat Dorus met zijn ogen knipperen, zodat men zich gek schrikt.

Ook is er uiteraard het overbekende 'Poessie Mauw', met de laaaaaaange uithalen, uit het programma 'Bij Dorus op schoot'. Dat kind is er haar verdere leven mee achtervolgd. (Inmiddels is ze overleden.)
En het duo Mini en Maxi is bij Dorus begonnen. Ook al mensen die hoofdzakelijk met visie, een show neer kunnen zetten waar je je vinger bij aflikt.

Dorus was gewoon een zwerver-figuur in een oude jas met een opgespelde margiet. Maar wel met inzicht gebracht. Waar zijn zulke grootheden gebleven? De ware entertainers in hart en nieren?
En denk eens aan het lied 'Twee motten'. ("Er zitten twee motten in m'n oude jas.") Of de 'Figaro'-parodie.

No Videos found for 'Dorus'... Wat een wereld. Wat een wereld.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rockerduck » zo aug 27, 2006 5:17 pm

Ik ken het figuur Dorus. Ik heb een fragment met hem gezien in het tv-programma 'Andermans veren'. Ik hoop dat dat programma snel weer terug op tv is. Echt ook iets voor jou, Daniel, daar ben ik van overtuigd. Tenminste, áls het al terugkomt... de publieke omroep wordt uitgewrongen en wie weet of zo'n programma met alleen maar entertainment nog wel mag..

De sketches waar jij het over hebt, ken ik niet. Maar ze klinken inderdaad als iets met een echte visie. Mensen vinden dat soort dingen al snel ouderwets of achterhaald, maar als je het in de juiste context bekijkt, zie je dat ze iets knaps neergezet hebben. Zo kijk ik nog graag naar de oude sketches van Wim Sonneveld.

YouTube heeft geen Dorus, maar het is wel een paradijs, ook voor Nederlandse bezoekers, heb ik ontdekt. Ik heb genoeg gevonden om dit hele topic te vullen. Ik weet niet of ik die moeite ook ga nemen. Want waar is iedereen? Waar zijn de andere leden? Zijn alleen Daniel en Rockerduck nog over?
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor diederik » ma aug 28, 2006 7:46 pm

Joehoe!! Expeditie Robinson begint weer!
diederik
Member
 
Berichten: 98
Geregistreerd: wo jan 18, 2006 5:35 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo aug 30, 2006 6:56 pm

Ik hoorde anders van een jong meisje op mijn werk nog hele verhalen over Dorus, Daniel. Zo bleek Dorus een stukje te hebben met muizenvallen en allerlei manieren waarop muizen daarin konden lopen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Hein » ma sep 04, 2006 5:32 pm

Dood 'Crocodile Hunter' vertraagt sites
Door Jeroen Doorn

Maandag 4 september 2006, 10:02 - Het overlijden van 'Crocodile Hunter' Steve Irwin resulteert in zeer trage nieuwssites. Veel surfers gingen aanvankelijk uit van een hoax-bericht.

De 44-jarige televisiepersoonlijkheid kwam dit weekeinde om het leven nadat hij in zijn borstkas werd gestoken door een giftige pijlstaartrog. Nadat het nieuws bekend werd, waren meerdere Australische nieuwssites niet of moeilijk bereikbaar.

De website van de omroep waar Irwin voor werkte is voorzien van een speciale mededeling: 'Abc.net.au heeft meer verkeer te verduren dan normaal. U bekijkt momenteel een speciale versie van de homepage. Zodra het verkeer terug is op het normale niveau wordt de standaardhomepage teruggezet.'

http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/42685
Hein
 

Berichtdoor Ridder ter Geit » za sep 09, 2006 1:02 am

Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Zapduimpje » za sep 16, 2006 10:33 pm

"De meesten van ons leven zoals we televisie kijken. Als het programma tegenvalt zijn we te belabberd om iets anders aan te zetten." - onbekend
Zapduimpje
 

Berichtdoor Theo van Garden » ma nov 20, 2006 4:12 am

Zapduimpje schreef:"De meesten van ons leven zoals we televisie kijken. Als het programma tegenvalt zijn we te belabberd om iets anders aan te zetten." - onbekend

Ja de televisie heeft zeker invloed gehad op; manieren, gedrag en taalgebruik, eigenlijk heel veel.
Als ik de programma's en het taalgebruik op de commerciele televisie bekijk dan denk ik, waar gaat het over!! Walgelijk.
Als je veel van die commerciele zenders bekijkt, en erg geregeld, is een kinderhand al snel gevuld.
Ik kijk per definitie niet naar al die troep.
Daarom kan ik zo kritisch op De Wereld Draait Door zijn.
Wel neem ik elke week Lotto Weekend Millionairs op.
Kijk ik zondagmorgen, en kan dus die vervloekte reclame overslaan.
Overigens is de inhoud van veel zuilzenders ook te beklagen.
Theo van Garden
 

Berichtdoor Vreemde e.e.n.d. » ma nov 20, 2006 3:32 pm

Elke zondagmorgen kijk ik van 9 tot 11 naar Villa Achterwerk bij de VPRO op Nederland 3.
Dat programma bestaat al meer dan 20 jaar, en zolang kijk ik ook al.

Theo van Garden schreef:Ja de televisie heeft zeker invloed gehad op; manieren, gedrag en taalgebruik, eigenlijk heel veel.
Als ik de programma's en het taalgebruik op de commerciele televisie bekijk dan denk ik, waar gaat het over!! Walgelijk.

Volgens mij ben jij een echte fijnproever als het om televisie kijken gaat, Theo. Tot 1988 was televisie kijken makkelijk. Je keek of naar Nederland 1 of naar Nederland 2. Iedereen had zo ongeveer hetzelfde gezien en kon met collega's, buren en familie spreken over wat er gisteren op tv was. Met de opkomst van commerciële zenders en digitale televisie behoort dat gekeuvel tot de verleden tijd, op uitzonderingen na als Boer zoekt Vrouw, Idols en Big Brother.
Honderden zenders via een afstandsbediening zijn al lang geen utopie meer. De consument is winnaar en verliezer. Men is niet meer afhankelijk van het aanbod van de kabelzender en kan overstappen naar een telecombedrijf voor zijn televisieabonnement. Maar netto lijkt de winst vooralsnog klein. Ongeacht de aanbieder, ze willen allemaal hetzelfde aanbieden: Nederland 1 tot en met 3, de commerciële Nederlandse omroepen, muziekzenders, Arabische, Belgische, Duitse en Engelse televisie, filmkanalen, sport-, actualiteiten- en documentairezenders en een dagelijks portie sex op tv.

Daar komt nog eens bij dat de publieke en commerciële omroepen op basis van hun gedigitaliseerde archieven nieuwe themazenders beginnen. En om het scala digitale zenders verder te verrijken willen ook uitgevers als Sanoma en De Telegraaf televisie gaan maken.
Kortom, steeds meer programma’s terwijl men gemiddeld steeds minder uren per dag televisie kijkt. Hoe weet je in die stortvloed aan zenders nog wat er wanneer op televisie is? Iedereen kijkt naar iets anders. Goedbedoelde tips ten overvloede ("Heb je dat nog gezien?"), maar tijd tekort om alles te kunnen zien.

Vreemde e.e.n.d. (Eigenlijk Erg Normaal Dus)
Vreemde e.e.n.d.
 

Berichtdoor Kleurkanon » ma nov 20, 2006 5:34 pm

Vreemde e.e.n.d. schreef:En om het scala digitale zenders verder te verrijken willen ook uitgevers als Sanoma en De Telegraaf televisie gaan maken.

Gaat Sanoma televisie maken?
Kleurkanon
 

Berichtdoor Agnes Reinderman » di nov 21, 2006 2:53 am

Vreemde e.e.n.d. schreef:Elke zondagmorgen kijk ik van 9 tot 11 naar Villa Achterwerk bij de VPRO op Nederland 3.
Dat programma bestaat al meer dan 20 jaar, en zolang kijk ik ook al.

Heyyyyyyyyyy Vreemde e.e.n.d. !!
Leuk jah villa achterwerk,....had altijd van die leuke filmpjes grinzzz!
Veel liefss en knuffiesss !!
Agnes Reinderman
 

Berichtdoor diederik » zo nov 26, 2006 11:05 am

Ik heb gister echt gelachen met "Lotto weekend miljonairs" waar als gast Ali B. en Sinterklaas waren. :D
Wie heeft die ook gezien?
diederik
Member
 
Berichten: 98
Geregistreerd: wo jan 18, 2006 5:35 pm

Berichtdoor Pluizer » wo dec 27, 2006 7:18 pm

Wie zijn kinderen liefheeft...

Paul de Leeuw - Gordon en Keesje
http://www.youtube.com/watch?v=BFN-4BABF6w
('De Schreeuw van de Leeuw' uit 1992)
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Beeld en geluid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron