Oude Jeugprogramma's

Muziek, films, theater, televisie, radio

Berichtdoor Luuk » di jan 16, 2007 7:46 pm

Haal hier je jeugdsentimenten (nostalgische jeugdherinnering) op!!
Zoals:
Bassie en Adriaan; daar was laatst ook een documantaire over op tv.
Afbeelding
Ovide en zijn Vriendjes:
Afbeelding
Samson en Gert:
Afbeelding

ENZOVOORT,Enzovoort,enzovoort.
Eens een Luuuuk, Altijd een Luuuuk!
Luuk
Member
 
Berichten: 445
Geregistreerd: zo nov 26, 2006 4:09 pm
Woonplaats: Ergens in de melkweg.

Berichtdoor Rockerduck (als gast) » wo maart 21, 2007 2:31 am

Babar:
Afbeelding

Barbapapa:
Afbeelding

Teddy Ruxpin:
Afbeelding

Foofur:
Afbeelding

Seabert:
Afbeelding

De Tovenaar van Oz:
Afbeelding

Maple Town:
Afbeelding

Gummi Beren:
Afbeelding

Inspector Gadget:
Afbeelding

David de Kabouter:
Afbeelding

Boes:
Afbeelding

Dommel:
Afbeelding

Alfred J. Kwak:
Afbeelding

Alle filmpjes zijn ook te vinden op YouTube. (www.youtube.com)
Rockerduck (als gast)
 

Berichtdoor McDuck Menu » di maart 02, 2010 1:27 am

Vinden jullie deze series ook zo veel beter dan wat ze nu op tv aan kinderseries hebben? Er zat nog spanning in, betere animatie met sfeer en een eigen herkenbare stijl. Niet ieder figuurtje was iemand die er maar wat bijstond, of moest per definitie een mens zijn. Er was originaliteit in overvloed. Ik erger me er best wel aan. Ook waren deze series minder bang om 'tere kinderzieltjes' te kwetsen.

Ik maak even een vergelijking tussen Dora en Alfred Jodocus Kwak (twee uitersten, wat kwaliteit betreft als je het mij vraagt).
Misschien niet allebei op de zelfde leeftijdsgroep gericht, dat durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat ik als kleuter al Alfred keek, en kleuters die ik ken kijken nu Dora.

In een van de eerste afleveringen van AJK werd Alfred opgesloten in de kerker van het paleis van de Koning, omdat hij ervan verdacht werd een robijn gestolen te hebben. Volgens mij hing hem een zware straf boven het hoofd. http://www.youtube.com/watch?v=PFnUgSpgt6U

Dan Dora. Hier komt er iedere aflevering een vos tevoorschijn die iets probeert te stelen. Zwieber heet het dier. Dan schijnt de oplossing te zijn voor die diefstal om te gaan roepen naar je tv:
Zwieber niet stelen! Zwieber niet stelen! Zwieber niet stelen!.. etc etc. Waarop de vos aah.. zegt en wegloopt. Dus..hm..eh..tja..

Welk van deze twee series geeft nou een betere waarschuwing om te gaan stelen? Ik denk dat dat duidelijk mag zijn. Bij Alfred komt de boodschap om niet te stelen vele malen beter over.
Stelen=doodstraf.. Dan past een kind wel op. (niet dat ik vind dat de doodstraf toegepast moet worden.. laat dat even duidelijk zijn)
Is het erg voor een kind om te denken dat de doodstraf hem boven het hoofd hangt als het zou stelen? Later leert het wel dat de straf wat milder is.

Maar goed, dit is mijn visie hierop. Voel je vrij om er anders over te denken, wilde het even kwijt. :P
McDuck Menu
Member
 
Berichten: 75
Geregistreerd: wo mei 17, 2006 6:09 pm

Berichtdoor Caspar » di maart 02, 2010 8:40 am

Ben het met je eens dat de programma's van vroeger (en da's bij mij nog niets eens zo heel lang geleden) leuker waren dan nu. Ook in het segment 6-12. Die programma's zijn nu zo inspiratieloos, alleen maar geschreeuw. Enige lichtpuntjes in de duisternis zijn Phineas&Ferb (da's gewoon geniaal!) en Ned's Survival Gids. En natuurlijk de programma's op Nederland 3 (villa achterwerk, spangas, taarten van abel, klokhuis, checkpoint, zapplive). Maarja, dat willen m'n zusjes meestal niet zien.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Duckfan van McDrake Disne » di maart 02, 2010 5:12 pm

Dat klopt. Maar dat zegt gewoon iedereen. En ik vind het jammer, want ik heb moeten opgroeien met zeer saaie programma's. Van de voorbeelden die Rockerduck en Luuk hebben gegeven ken ik: Gadget (hoewel dat de opvolger was, Gadget & de Gadgetinis), Bassie en Adriaan en Samson en Gert. Alle drie zijn ze nog steeds hartstikke leuk. Ik moet dit toch even kwijt: leven in de 21e eeuw is niet erg, maar de cultuur die we de vorige eeuw gehad hebben, die is mooi. Die wil ik terug. Okee dan, de 2e helft van de 20e eeuw. De eerste helft was eenenal mislukking. Helaas was ik er maar zo'n 2 jaar, 7 maanden, 11 dagen en 20 sceonden bij. Toen sloeg de klok 2000.
Duckfan van McDrake Disne
Member
 
Berichten: 241
Geregistreerd: ma okt 20, 2008 7:57 pm
Woonplaats: Hier (Frans voor gisteren)

Berichtdoor Rubberduck » wo maart 03, 2010 3:53 am

Kijk, de uitdrukking "vroeger was alles beter" is natuurlijk niet gisteren uitgevonden. Dat tv-programma's vroeger beter waren, is iets wat mijn ouders ook al zeiden, en hún ouders weer voor hen (verder terug kan gelukkig niet). En na ons zal er ook weer een generatie komen die zal zeggen: "nou, wat wij op tv hadden, was een stuk beter dan wat ze tegenwoordig uitzenden". En probeer nu, als volwassene, maar eens een paar series te kijken die je vroeger helemaal fantastisch vond. Je zal van een koude kermis thuiskomen. Je hele nostalgische herinnering gaat er aan. Zo heb ik eens geprobeerd afleveringen van Teddy Ruxpin, Ovide en Tazmania opnieuw te bekijken. Was me dat een marteling.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Dat zijn precies de series die je vroeger al het best vond, want blijkbaar zijn ze zo goed gemaakt, dat ze voor jong én oud interessant zijn. Neem nu Alfred J. Kwak. Vroeger was dat spannend en leuk, tegenwoordig waardeer je het om de dubbele lagen en politieke lading (zoals Dolf en de Kraaienpartij; of Winnie Wana en de Apartheid). Wat dat betreft denk ik wel dat kinderen vroeger serieuzer werden genomen. Ook denk ik toch dat makers van kinderprogramma's meer hun best deden. Kijk alleen maar naar Disney. In de jaren '80 en eerste helft van de jaren '90 ging men uit van de eigen kracht en investeerde men in animatie, personages, stevige verhaallijnen. Tegenwoordig probeert men vooral Cartoon Network of Nickelodeon na te tekenen en is er voor verhaal of karakterontwikkeling geen ruimte meer. Het moet maar snel-snel-snel om de volgende grap er alweer uit te persen. Een prachtige, ook voor volwassenen interessante serie als Gargoyles bestaat er nu niet meer.

Toen ik opgroeide was de keuze natuurlijk ook veel beperkter. Je had Kindernet, met door de weeks uitzendingen tot 10 uur 's ochtends en in het weekend tot 12 uur. Op zaterdag had je Telekids op RTL 4 van 7 tot 12 uur; op zondag Telekids Cartoon Express op dezelfde tijd. Dan had je op België 2 nog op woensdag van 4 tot 8 uur 's avonds en zondag van 7 tot 12 uur 's ochtends kinderprogramma's. Tegenwoordig heb je de hele dag kinderprogramma's op Nickelodeon, Disney XD (voorheen Jetix), Ketnet, Jetix, Z@ppelin, Disney Channel etc. Het houdt ook niet op. Je hoeft niet meer uit te kijken naar een speciaal programma; er is altijd wel iets op. En misschien klink ik nu wel als een nostalgische oude zak, maar ik vond dat wel iets toevoegen aan de belevenis. Kindernet had wel een uitstraling, een sfeer, een aantrekkingskracht die nu node gemist wordt. De bovengenoemde kanalen zijn eigenlijk inwisselbaar.

Wat ik vooral betreur, is hoezeer Ketnet aan sfeer en uitstraling heeft verloren. Dat heeft denk ik weinig met nostalgie te maken. Ik erken immers dat ik allang niet meer tot de doelgroep behoor, maar als ik erlangs zap en als ik kijk naar wat men uitzendt tegenwoordig, dan ontbreekt de samenhang en het profiel. Men straalt niets meer uit, alles hangt van los zand aan elkaar. De overkoepelende gedachte is verdwenen, er lijkt geen richting meer te zijn. Precies zo'n beetje wat ik Donald Duck Weekblad verwijt, eigenlijk.
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.
Rubberduck
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: do feb 25, 2010 5:52 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Caspar » wo maart 03, 2010 8:23 am

Vooral dat laatste kan ik beamen. Nu zet je de TV aan en kijk je op een van de 5 zenders en ga je maar kijken tot je weer genoeg hebt. Vroeg (ik, althans) was er veel meer gerichtheid in TV-kijken. Bepaalde programma's die ik wilde zien zette ik de televisie voor aan. Natuurlijk hang (en hing) ik ook wel eens gewoon voor de TV, maar denk toch dat veel kinderen nu TV kijken bijna niet meer kijken omdat ze de programma's echt leuk vinden maar puur om het kijken.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor McDuck Menu » wo maart 03, 2010 3:11 pm

Rubberduck schreef:Kijk, de uitdrukking "vroeger was alles beter" is natuurlijk niet gisteren uitgevonden. Dat tv-programma's vroeger beter waren, is iets wat mijn ouders ook al zeiden, en hún ouders weer voor hen (verder terug kan gelukkig niet). En na ons zal er ook weer een generatie komen die zal zeggen: "nou, wat wij op tv hadden, was een stuk beter dan wat ze tegenwoordig uitzenden". En probeer nu, als volwassene, maar eens een paar series te kijken die je vroeger helemaal fantastisch vond. Je zal van een koude kermis thuiskomen. Je hele nostalgische herinnering gaat er aan. Zo heb ik eens geprobeerd afleveringen van Teddy Ruxpin, Ovide en Tazmania opnieuw te bekijken. Was me dat een marteling.

Ovide kan ik nog wel verduren, en ik denk dat mijn nostalgie daar een deel bij geholpen heeft. Boes kan ik nog wel om lachen, die vervormde dieren :lol:
Dat zal nu wel niet meer mogen wegens dierenleed. Misschien zit daar ook wel iets in.

Misschien zijn we wel bevooroordeeld door nostalgie, ik vind Swiebertje ook niet alles. De Fabeltjeskrant dan weer wel ;)
McDuck Menu
Member
 
Berichten: 75
Geregistreerd: wo mei 17, 2006 6:09 pm


Keer terug naar Beeld en geluid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron