Gebruik van een platenspeler

Muziek, films, theater, televisie, radio

Berichtdoor DD » ma okt 19, 2009 6:32 pm

Hoi allemaal. Zijn er mensen hier die een platenspeler hebben? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb namelijk een tijdje geleden een platenspeler gekregen en nu heb ik ook de eerste (45-toeren) platen. Maar ik heb nog nooit eerder een platenspeler gehad of ook maar gebruikt en de handleiding is zo onduidelijk als wat. Ik krijg er namelijk geen geluid uit. Ik zal vertellen wat ik tot nu toe allemaal heb gedaan:

De platenspeler aangesloten op mijn stereoinstallatie (als versterker) met RCA aansluiting. Op de platenspeler heb ik de schakelaar op Phono gezet. Het probleem alleen is dat op mijn stereo installatie bij de poorten van de RCA aansluiting geen Phono maar AUX staat. Zou dat de reden zijn dat er geen geluid komt? Verder staat in de handleiding ook dat je bij singles de 45-toeren adapter moet gebruiken. Verder staat helemaal niet hoe of wat. Die adapter is een (op het eerste gezicht) nutteloos stuk plastic en ik weet niet wat ik er mee aanmoet, dus zet ik die maar op de spelende plaat, met de as in het gaatje dus. Weet iemand wat ik hier fout doe? En wat is het nut van die adapter en gebruik ik hem wel goed?

Alvast bedankt en ik hoop dat deze topic in op de verkeerde plaats staat anders mijn excuses hiervoor.
DD
New member
 
Berichten: 2
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 6:31 pm

Berichtdoor Daniel73 » di okt 20, 2009 1:12 pm

DD schreef:De platenspeler aangesloten op mijn stereoinstallatie (als versterker) met RCA aansluiting.

Je bedoelt tulpstekkers?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tulpstekker

DD schreef:Op de platenspeler heb ik de schakelaar op Phono gezet.

Nooit van gehoord. Waar kun je die schakelaar nog meer op zetten?

DD schreef:Het probleem alleen is dat op mijn stereo installatie bij de poorten van de RCA aansluiting geen Phono maar AUX staat. Zou dat de reden zijn dat er geen geluid komt?

Ja, volgens mij wel. Je moet echt een phono-aansluiting hebben, of een voorversterker. Als ik een platenspeler op de line in van de computer aansluit, gebruik ik een voorversterkertje dat bestemd is om platenspelers op een normale line in (of aux) aan te sluiten.

DD schreef:Verder staat in de handleiding ook dat je bij singles de 45-toeren adapter moet gebruiken. Verder staat helemaal niet hoe of wat. Die adapter is een (op het eerste gezicht) nutteloos stuk plastic en ik weet niet wat ik er mee aanmoet, dus zet ik die maar op de spelende plaat, met de as in het gaatje dus. Weet iemand wat ik hier fout doe? En wat is het nut van die adapter en gebruik ik hem wel goed?

Er zijn singles die een groot gat in het midden hebben, in plaats van een klein gat. Die "adapter" leg je dan eerst op je platenspeler, zodat de as dikker wordt en het grote gat van de single er netjes omheen past.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor DD » di okt 20, 2009 5:05 pm

Hey bedankt voor je antwoorden. Ik heb het al opgelost. Op de schakelaar kun je kiezen tussen Phono en Line. Ik had het op Phono gezet om dat, dat zo in de handleiding staat, maar zei bedoelen natuurlijk dat de poort ook Phono moet zijn. Nu ikhet op Line heb gezet doe ie het gewoon :D
DD
New member
 
Berichten: 2
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 6:31 pm


Keer terug naar Beeld en geluid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron