Caspar schreef:Misschien ligt het aan het gebruik van windkappen (die zwarte bollen op de microfoons) in de studio? Die zouden kunnen bijdragen aan een dof geluid, denk ik. Zoals je zegt ligt het echt aan de microfoontechniek of -instellingen, want de muziek klinkt, voor een piratenradiozender, redelijk goed.
Die windkappen filteren wind- en plopgeluiden. Zulke geluiden kunnen ook ontstaan als je te hard ademt in de microfoon, of bij het uitspreken van de letter P. Misschien wordt het geluid iets helderder als je de kappen verwijdert, maar dan kun je dus storende bijgeluiden krijgen.
Is de microfoon niet aangesloten aan een equalizer/toonregelaar?
Vandaag vind ik je weer dof en bassig klinken. Ik moet me concentreren om je te volgen. De muziek klinkt wel goed. Misschien dat je stem tegen het einde van de uitzending iets helderder klinkt.
Caspar schreef:Zoals ik al zei, ik ga maandag m'n best doen om hier wat mee te experimenteren, maar word dan niet boos als je telkens 'test, test' hoort
Waarom zou je "test" zeggen? Misschien kun je met een eigen laptop de gesproken stukken opnemen en deze off-air terugluisteren tijdens het afspelen van de nummers.
Caspar schreef:"Daniel73" schreef:Misschien praten jullie te snel en te weinig gearticuleerd, waardoor jullie gesprekken (bovenop het doffe geluid) extra overkomen als geroezemoes.
Ik weet het niet. Ben nu ook uitzending 13 aan het herbeluisteren en de articulatie en spreeksnelheid lijkt me toch alleszins redelijk, hoor. Je hebt wel gelijk dat we, vooral ik trouwens, soms net teveel mompelen, maar dat heeft meer de maken met met enthousiasme praten dan duidelijk articuleren (tegelijkertijd, hoe enthousiaster ik word hoe sneller ik ga praten
).
Wat het ook is, voor mij als buitenstaander zijn de gesprekken moeilijk te volgen. Vooral als ik met iets bezig ben.
Jullie weten wat jullie gezegd hebben, dus jullie hebben voorkennis als jullie terugluisteren. Voor mij als luisteraar is alles nieuw.
Caspar schreef:"Daniel73" schreef:Wat ook meespeelt, is dat jullie elkaar niet laten uitpraten. Geregeld hoor ik twee stemmen tegelijk.
Dat vind ik dan juist wel weer leuk; er is duidelijke interactie tussen Abel en mij. Maar misschien spreek ik nu meer vanuit de ervaringen uit de studio dan vanuit een luisteraarsvisie. Ik kan me best voorstellen dat het vervelend is, ook omdat op de radio twee stemmen door elkaar veel onduidelijker klinken dan twee stemmen door elkaar heen 'in real life'. Maar ook hier denk ik dat met iets beter afgestelde microfoons en helderder gepraat al heel wat opgelost kan worden. Maar ik zal er aandacht aan besteden hoor
Ja, met een helder microfoongeluid zou veel opgelost zijn. Heel veel.
Twee stemmen tegelijk is twee keer zo hard als een enkele stem. Je zou, als je inbreekt, tenminste wat verder van de microfoon kunnen praten. Als de eerste persoon dan stopt met praten, kun je vol in de microfoon praten. Als je elkaar zo afwisselt, zou dat volgens mij al veel schelen.
Caspar schreef:[1:00:06 t/m 1:04:09] In de studio [vergeet] je soms dat je ook op de radio bent en wordt een informatief praatblokje meer een onderonsje tussen mij en Abel. Je hebt inderdaad gelijk dat zoveel informatie achter elkaar teveel is. We proberen het wel te doseren en ik denk ook dat dit één van de allerlangste blokjes is, maar soms gaan we er net overheen.
Hier ging je er ruim overheen, wat mij betreft. Ook omdat er steeds een nieuw onderwerp bijkwam, waardoor ik me wanhopig afvroeg: wanneer houdt die reeks aan onderwerpen op?
Nooit de luisteraar vergeten! Stel je voor dat je als klant naar een winkel gaat, waar het personeel zo druk in een onderonsje is, dat ze jou als klant niet opmerken. Dan is elke minuut te lang.
Caspar schreef:"Daniel73" schreef:Waarom worden de luisteraars met "u" aangesproken?
Hmmm.. 'Jullie' zeg je nou eenmaal niet tegen je luisteraars, vind ik. Als ik jullie zeg heb ik het gevoel dat ik het tegen een schoolklas heb, en u zeg ik liever tegen geboeide mensen die met respect luisteren.
Je kunt ook "je" en "jij" zeggen.
Caspar schreef:Over het muziekverbod in Somalië: Abel en ik gaan daar een soort project over maken als protest, en daar gaan we zeker nog aandacht aan besteden op onze site. Je hoort er nog van!
Wanneer?
Caspar schreef:By the way, maandag is Abel er niet, wat betekent dat ik meer ruimte heb om muziek te draaien en tijd heb ingeruimd voor The Celebration of the Lizard. Zorg je dat Jim Morrison meeluistert?
Ja, maar nu zijn andere overleden artiesten jaloers op hem:
Jimi Hendrix wil ‘1983 (A merman I Should Turn To Be)’
John Lennon wil ‘Revolution 9′ van The Beatles.
Frank Zappa wil ‘The Return Of The Son Of Monster Magnet’ van The Mothers Of Invention.
Erik Brann wil ‘In-A-Gadda-Da-Vida’ van Iron Butterfly.
Rick Wright wil ‘Atom Heart Mother’ of ‘Echoes’, van Pink Floyd.
Kijk mij er niet op aan. Ik ben slechts boodschapper!
Misschien zou je een structurele oplossing kunnen zoeken? Eens in de twee weken een heel lang nummer? (dram dram)
Hopelijk heb je ook genoten van 'The Celebration Of The Lizard'. Ik begrijp niet waarom de overige leden van The Doors dit afgekeurd hebben. Voorheen was het nummer alleen als live-uitvoering verkrijgbaar, op de LP 'Absolutely Live' uit 1970.
Trouwens, vond je het nodig om de luisteraar te waarschuwen voor Morrison's schreeuw "Wake up!"?
En heb ik zitten "zeuren"? Ha! Zo maken jullie jezelf te schande, dat een Ware Muziekliefhebber zo heeft moeten aandringen om jullie het licht te doen zien!!
Caspar schreef:Nog steeds even aan het luisteren, en ik ontdek dat vanaf 1:14:40 mijn stem een stuk beter klinkt, op een acceptabel niveau. Mee eens?
Ik vind de verschillen minimaal. Wat, waar en hoe verander jij instellingen? Is het niet mogelijk om de microfoons overdreven schel te zetten, als test? (Zo test ik geluidsinstellingen, door ze te overdrijven.)
En is het mogelijk om een reverb te gebruiken? Het geluid is behalve dof, ook erg droog.
Zomaar een spontaan idee voor een quiz. Een die is omgekeerd:
Luisteraars bellen om een vraag te stellen, die door de diskjockeys beantwoord moet worden.