Beautiful Freaks - alternative music pirate radio

Muziek, films, theater, televisie, radio

Berichtdoor Caspar » vr mei 14, 2010 10:31 am

Afgelopen maandag heb ik eindelijk de hooftelefoon goed kunnen inpluggen maar nog altijd is het me niet gelukt om onze stemmen te optimaliseren. De nieuwe (beter?) microfoon die er stond werkte ook niet naar wens, helaas.

Er is natuurlijk een belangrijk verschillen tussen 'groter dan' en 'twee keer zo groot als'. In het eerste geval is dat de overtreffende trap en moet er dus 'dan' bij komen te staan, maar in het tweede geval wordt er een vergelijking gemaakt, met als dus. Dat er 'twee keer' staat maakt het verwarrend, maar je zegt ook niet 'even groot dan' of gewoon 'zo groot dan'. Volgens mij moet er bij de woorden 'zo' en 'even' altijd als komen te staan (zoals, evenals), in dit soort zinnen. Twee keer zo groot dan is in elk geval echt hartstikke fout ;)
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » vr mei 14, 2010 6:03 pm

Caspar schreef:Afgelopen maandag heb ik eindelijk de hooftelefoon goed kunnen inpluggen maar nog altijd is het me niet gelukt om onze stemmen te optimaliseren. De nieuwe (beter?) microfoon die er stond werkte ook niet naar wens, helaas.

Wat zei Abel? Verstond ik hem goed? Of zei hij wat anders?
Misschien kun je er een prijsvraag van maken. :)

Caspar schreef:Er is natuurlijk een belangrijk verschillen tussen 'groter dan' en 'twee keer zo groot als'. In het eerste geval is dat de overtreffende trap en moet er dus 'dan' bij komen te staan, maar in het tweede geval wordt er een vergelijking gemaakt, met als dus. Dat er 'twee keer' staat maakt het verwarrend, maar je zegt ook niet 'even groot dan' of gewoon 'zo groot dan'. Volgens mij moet er bij de woorden 'zo' en 'even' altijd als komen te staan (zoals, evenals), in dit soort zinnen. Twee keer zo groot dan is in elk geval echt hartstikke fout ;)

O, zit het zo. Dank voor je uitleg!

Vraagje: wat precies is "indiepop"? Het lijkt mij, alsof alles indiepop is. Van Nirvana-achtige muziek tot en met symfonische muziek.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » vr mei 14, 2010 6:46 pm

'We all hate faggots' was helemaal goed hoor, Daniël!

Wat betreft genres: die hebben natuurlijk nooit echt definieerbare grenzen. 'Indie' is natuurlijk gewoon een populaire term voor bijna alle muziek die niet op de populaire radio en MTV komt. Popmuziek is in ruime betekenis alles wat niet klassiek of jazz is en meer specifiek gaat het dan om meestal vrolijke en korte, speelse liedjes. Dat is dus vrij breed hoewel ik heus niet alles als indiepop zal bestempelen. Nirvana bijvoorbeeld is niet echt pop maar rock en valt bovendien in de stroming 'grunge'. Symphonische rock heet gewoon sympho of ruimer prog en dat kan poppy zijn, rockend of iets anders/iets daartussenin.

Ik heb die genres ook niet verzonnen maar ik denk wel dat ze sommige lezers een goed beeld kunnen geven van hoe muziek klinkt. Bands en artiesten benoemen doe ik zelf een beetje op gevoel, want het is ook nattevingerwerk.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » za mei 15, 2010 3:45 pm

Caspar schreef:'We all hate faggots' was helemaal goed hoor, Daniël!

Jammer. Ik hoopte dat ik me vergiste. Sneu dat zoiets gezegd moest worden. En dat door een fan van The Beatles, een band die veel succes dankt aan de inzet van homo Brian Epstein, die hun manager was tot hij overleed in 1967. Goed dat zij anders over homo's dachten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brian_Epstein#Sexual_orientation

Wat te denken van Kurt Cobain, in the liner notes van de Nirvana-CD 'Incesticide':
At this point I have a request for our fans. If any of you in any way hate homosexuals, people of different color, or women, please do this one favor for us -- leave us the fuck alone! Don't come to our shows and don't buy our records.

bron: http://www.livenirvana.com/digitalnirvana/discography/nirvana/incesticide_note.html

Bovenstaande vind ik een van de sterkste citaten uit de rockmuziek.

Waar gaat dat nummer 'JC Hates Faggots' van John Grant over? Is dat anti-homo? Ik snap niet zo goed hoe mensen anti-homo kunnen zijn. Misschien zijn ze bang dat ze verleid worden?

Caspar schreef:Wat betreft genres: die hebben natuurlijk nooit echt definieerbare grenzen. 'Indie' is natuurlijk gewoon een populaire term voor bijna alle muziek die niet op de populaire radio en MTV komt.

De term "indiepop" zou ook slaan op bands van onafhankelijke labels.
http://en.wikipedia.org/wiki/Indiepop

Caspar schreef:Nirvana bijvoorbeeld is niet echt pop maar rock en valt bovendien in de stroming 'grunge'. Symphonische rock heet gewoon sympho of ruimer prog en dat kan poppy zijn, rockend of iets anders/iets daartussenin.

Is rockmuziek geen popmuziek?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » za mei 15, 2010 4:02 pm

Tja, ik distantieer me dan ook van die uitspraak van Abel. Hoewel ik niet denk dat hij dat echt meende.
JC Hates Faggots van John Grant is juist niet een anti-homo-lied. John Grant is zelf homoseksueel ;)

Indie komt inderdaad oorspronkelijk van independent, onafhankelijk dus, maar langzamerhand is die betekenis gaan vervagen en is het meer een genreaanduiding geworden. Hoewel de meeste indiebands wel bij kleinere labels zitten.

Popmuziek kan op twee manieren gebruikt worden: alles wat geen klassiek en jazz is, maar het heeft ook een meer specifieke betekenis, namelijk die van overwegend vrolijke, korte en 'makkelijke' liedjes (had ik dat niet al gezegd?). Dus rockmuziek valt onder popmuziek in die eerste betekenis, maar vaak niet in die tweede (tenzij je weer pop/rock hebt, vrolijk-korte liedjes die wel 'rocken').
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » za mei 15, 2010 5:16 pm

Caspar schreef:Popmuziek kan op twee manieren gebruikt worden: alles wat geen klassiek en jazz is, maar het heeft ook een meer specifieke betekenis, namelijk die van overwegend vrolijke, korte en 'makkelijke' liedjes (had ik dat niet al gezegd?). Dus rockmuziek valt onder popmuziek in die eerste betekenis, maar vaak niet in die tweede (tenzij je weer pop/rock hebt, vrolijk-korte liedjes die wel 'rocken').

Ik ben er nog niet uit. Is popmuziek persé geen jazz of klassiek? En wat is "klassiek"?
Volgens mij zijn er geen termen die geheel sluitend zijn. Misschien gaat popmuziek vooral om muziek van na 1945, toen ongeveer de term ontstond.

Wikipedia:
Popmuziek is een afkorting van 'populaire muziek'. Het is evenals eigentijdse muziek een verzamelnaam voor tal van stijlen in de muziek, maar meer gericht op de populariteit dan de diversiteit van de muziek. Popmuziek is in hoofdmoot meer een vorm van amusementsmuziek dan kunstmuziek. De gemeenschappelijke noemer van popmuziek is dat een breed publiek toegang toe heeft tot de muziek. In wezen is dat tegenwoordig altijd het geval, maar in de tijd dat de term ontstond, grofweg ongeveer na 1945, was het voor het eerst dat muziek bereikbaar werd voor iedereen. Het kopen van of luisteren naar muziek was voordien vaak voorbehouden aan mensen die dat konden betalen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Popmuziek
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » ma mei 24, 2010 6:05 pm

Beautiful Freaks 16: Illienwaas (Illinois en wat er vandaan komt)
May 17, 2010
Caspar

Zoals ik al zei was de uitzending een beetje chaotisch vandaag, vooral te merken aan het probleem dat we in het begin hadden waardoor de eerste paar minuten erg inhoudsloos waren.

Update: Vanwege het uitvallen van de internetstream zijn er geen archiefopnames beschikbaar. Sorry voor het ongemak.

1. Eels – Beautiful Freak

2. Elbow – We’re Away
3. The Yardbirds – Mr. You’re A Better Man Than I
4. Derek & The Dominos – Layla

5. Kasabian – Fire
6. LCD Soundsystem – Drunk Girls
7. Dead or Alive – You Spin Me round (Like a Record)

8. Florence & The Machine – Kiss With a Fist
9. Franz Ferdinand – The Dark of Matinee
10. Jimi Hendrix – Foxy Lady

11. Sage Francis – Love the Lie
12. Sparklehorse – Gold Day (ft. Nina Persson)
13. Eels – Climbing to the Moon

14. Bob Dylan – John Wesley Harding
15. Gods & Monsters – Bluebird Blues
16. Billie Holiday – Summertime (Organica remix)

17. The National – Afraid of Everyone
18. Andrew Bird – The Giant of Illinois
19. Sufjan Stevens – Chicago

Elbow – We’re Away | The Yardbirds – Mr. You’re A Better Man Than I | Derek & The Dominos – Layla
Rustig beginnen is typisch iets voor Abel. De exclusieve bonustrack van Elbow is dan ook meer een opwarmertje voor het betere werk van The Yardbirds. Niet, zoals Abel zei, ‘een of ander bandje van Eric Clapton’, maar The Yárdbirds, met Jeff Beck en Jimmy Page erbij. Derek & The Dominos is ook een band waar Eric Clapton in speelde met het prachtige Layla.

Kasabian – Fire | LCD Soundsystem – Drunk Girls | Dead and Alive – You Spin Me Round (Like a Record)
Britpop met een elektronisch sausje, dat is in het kort de beschrijving van deze twee liedjes. Kasabian doet dat haast perfect en doet denken aan Primal Scream, terwijl LCD Soundsystem meer wegheeft van Blur maar misschien net ietsje te flauw overkomt. Zijn andere liedjes zijn wat minder pop maar wel beter. Dead and Alive wijkt een beetje af en is ook niet zozeer gedraaid omdat het nummer zo geweldig is maar als tegenactie tegen die nog slechtere ‘cover’.

Florence & The Machine – Kiss with a Fist | Franz Ferdinand – The Dark of Matinee | Jimi Hendrix – Foxy Lady
Allemaal liedjes met power, soul en redelijk ritmisch. Florence misschien net iets te schreeuwerig en Franz Ferdinand te gelikt, maar toch beide heel goede nummers. Jimi Hendrix overtreft echter beide en zorgde ook in de studio voor een klein feestje.

Sage Francis – Love the Lie | Sparlehorse – Gold Day | Eels – Climbing to the Moon
Het meest duistere blokje van deze uitzending. Love the Li(f)e klinkt in mijn oren haast cynisch, Sparklehorse gewoon treurig. Die tweede, met als brein en frontman Mark Linkous, onlangs overleden, heeft meegeschreven aan Sage Francis’ liedje. Eels is ook treurig, maar heeft toch altijd een soort hoop in zijn liedjes en is daarmee een mooie afsluiter van het blokje.

Bob Dylan – John Wesley Harding | Gods & Monsters – Bluebird Blues | Billy Holiday – Summertime (Organica Remix)
Abel is er altijd voor dat de vergeten nummers niet vergeten worden. Goed, Bob Dylan zal nooit worden vergeten en ook Summertime is een evergreen (hoewel ik deze remix wat minder vind), maar Gods & Monsters, daar had ik nog nooit van gehoord!

The National – Afraid of Everyone | Andrew Bird – The Giant of Illinois | Sufjan Stevens – Chicago
High Violet van The National kopte ik al als beste album van 2010, weliswaar met een vraagteken, maar mooi is het zeker. Dit liedje, met gastbijdrage van Sufjan Stevens, is weliswaar erg donker, maar ook erg mooi. Andrew Bird is dan wat folkier, en ook rustiger en vrolijker en zingt net als Stevens over Illinois. Hijzelf doet dat in het prachtige Chicago. All Things Go.

bron: http://beautifulfreaks.nl/2010/05/beautiful-freaks-16-illienwaas-illinois-en-wat-er-vandaan-komt/

Beautiful Freaks 17: Enkele revelaties en teleurstellingen
May 24, 2010
Caspar

1. Eels – Beautiful Freak

2. Mumford & Sons – Roll Away Your Stone
3. Bob Dylan – Ballad of a Thin Man

4. Villagers – Becoming a Jackal
5. The Asteroids Galaxy Tour – Around the Bend

6. Diana Ross – All of my Life
7. Beach House – Zebra
8. Vampire Weekend – A-Punk
9. The Cure – Underneath the Stars

10. The Smiths – The Queen Is Dead
11. Slowdive – Alison
12. A Shoreline Dream – New York

13. Muse – Neutron Star Collision (Love Is Forever)
14. The Rolling Stones – We Love You

15. David Bowie – Aladdin Sane (1913-1938-197?)
16. The The – Heartland
17. Joy Division – Decades

Mumford & Sons – Roll Away Your Stone | Bob Dylan – Ballad of a Thin Man
Twee folkliedjes van totaal verschillende tijden. Mumford & Sons mag zich van ons wel terecht de neuwe folkrevelatie noemen terwijl Bob Dylans album Highway 61 Revisited al meer dan veertig jaar overeind staat. Toch is de overeenkomst groter dan alleen de noemer folk. Op de een of andere manier heeft Marcus Mumfords rasperige stem wel wat weg van ‘de meester’.

Villagers – Becoming a Jackal | The Asteroids Galaxy Tour – Around the Bend
The Villagers werden dan weer op het grote internet de grote Ierse folkrevelatie genoemd, maar daar ben ik het niet mee eens. Het nummer is trouwens wel een echt groeinummer en het album ook. Hoe vaker je luistert, hoe mooier het album wordt geldt dus. The Asteroids Galaxy Tour is het ‘best bewaarde geheim’ van Denemarken, met vrolijke en retro popsongs.

Diana Ross – All of my Life | Beach House – Zebra | Vampire Weekend – A-Punk | The Cure – Underneath the Stars
Retro, zei je? Dan is Diana Ross het ideale nummer om mee te beginnen. Via moderne popmuziek, zoals Beach House, die we woensdag in Paradiso aan het werk mogen zien, en Vampire Weekend met Afrikaanse ritmiek uit Brooklyn, komt de playlist aan bij wat duisterder muziek. Hoewel The Cure al lang niet meer zo zwartgallig is als 25 jaar geleden blijft de band absoluut geen popmuziek.

The Smiths – The Queen Is Dead | Slowdive – Alison | A Shoreline Dream – New York
De ster van The Smiths is natuurlijk zanger Morrissey, maar in dit nummer vind ik vooral het bezwerende ritme interessant. Slowdive is op een heel andere manier bezwerend. Het nummer vergaat haast in galm en de geluidsgrafiek ziet eruit als een rechthoek. Mooier nog is het nummer New York van A Shoreline Dream, dat voorgaande bands met nog andere invloeden combineert. Met dank een Andreas en Curt Clodiger.

Muse – Neutron Star Collision (Love Is Forever) | The Rolling Stones – We Love You
Een hedendaagse band die aan hun retour toe lijkt te zijn en een van hun slechtste nummers ooit presenteert tegenover een nummer uit de hoogtijdagen van een band die nu al lang uitgerangeerd is. Muse, zoals Abel al zei, klinkt meer dan ooit als een pastiche op zichzelf terwijl The Rolling Stones voor hun tijd experimentele muziek presenteren.

David Bowie – Aladdin Sane (1913-1938-197?) | The The – Heartland | Joy Division – Decades
Terug naar de 80s, maar eerst nog even David Bowie’s uitstapje naar de freejazz. Hoogst experimenteel maar wel steengoed en de pianist lijkt dezelfde te zijn als van Rip Rig + Panic. Dezelfde soort stijl van spelen keert ook terug op Heartland, een nummer met politieke tekst dat een hit was op de VPRO indertijd. Om het af te sluiten een van de meest depressieve nummers van de afgelopen dertig jaar, van Joy Division, om zijn zelfmoord dertig jaar geleden te herdenken.

bron: http://beautifulfreaks.nl/2010/05/beautiful-freaks-17-enkele-revelaties-en-teleurstellingen/
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rubberduck » vr mei 28, 2010 12:48 am

'Ballad of a thin man' zou ik toch eerder 'folkrock' dan 'folk' noemen, hoor. Een term die eigenlijk ter ere van Dylan zelf is uitgevonden, want hoe moesten ze die nieuwe combinatie van poëzie en rockmuziek anders noemen? Goed dat er in ieder geval vaak een nummer van Bob gedraaid wordt. Al had zijn versie van 'House of the Rising Sun' zeker niet misstaan.

Wat me ook opvalt, is dat jullie nooit Nederlands(talige) muziek draaien? Iets op tegen? Toevallig luister ik nu naar 'Meisjes' van Raymond van 't Groenewoud. Deze zondag zendt de Belgische tv een registratie uit van de 17e editie van 'Nekka Nacht', een concert waarin deze keer Van 't Groenewoud zijn 60e verjaardag viert. Misschien een mooie aanleiding om dit nummer eens te draaien?
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.
Rubberduck
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: do feb 25, 2010 5:52 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Caspar » di jun 22, 2010 9:38 pm

Ik hou wel van Nederlandse muziek, zeker Boudewijn de Groot gaat zéker nog een keertje langskomen.

Wat betreft de microfoons: we hebben inmiddels nieuwe microfoons, maar die gaven ook nog steeds een slecht geluid. Totdat ik ontdekte dat in die microfoons een batterijklepje zit. In de afgelopen uitzending, nr. 21, hebben we de nieuwe microfoons mét batterijen gebruikt en wat een verschil! Ik vind het nu heel goed klinken. Nog niet perfect (plofklanken komen te veel uit, Abels stem mag iets minder bas denk ik), maar lichtjaren beter dan wat we eerst deden. Of overdrijf ik nu, Daniël?
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Daniel73 » za jul 03, 2010 5:23 pm

Beautiful Freaks 18: Beautiful Pinkpop, de nabeschouwing
May 31, 2010 Caspar

1. Eels – Beautiful Freak

2. Roy Harper – One Man Rock and Roll Band
3. Joanna Newsom – Easy

4. Six Organs of Admittance – Actaeon’s Fall (Against The Hounds)
5. Woven Hand – The Threshing Floor
6. Arcade Fire – Month of May

7. Arcade Fire – The Suburbs
8. Abba – I Am the City
9. Beach House – Walk in the Park

10. Yeasayer – I Remember
11. Paolo Nutini – Candy
12. Florence + The Machine – Hurricane Drunk

13. Rammstein – Du Hast
14. Wolfmother – The Joker and the Thief
15. The Prodigy – Warrior´s Dance

16. Green Day – Know Your Enemy
17. The Black Box Revelation - Where Has All This Mess Begun?
18. Editors – Munich

Roy Harper – One Man Rock and Roll Band | Joanna Newsom – Easy
Samen zorgden deze twee artiesten voor een prachtconcert in de Rabozaal van de Melkweg, afgelopen zondag. Roy Harper is een zogeheten ‘levende folklegende’, die na al die jaren nog altijd mooi kan spelen en zingen. Hoewel hij het blijkbaar niet nodig acht nieuwe liedjes te schrijven. Dit anti-oorlogslied komt dan ook uit ’69 en doet denken aan Tim Buckley en Pentangle. Joanna Newsom maakt veel modernere folk met harp en klassieke bezetting, maar bovenal haar prachtige zang. Live nog veel mooier dan op de radio!

Six Organs of Admittance – Actaeon’s Fall (Against The Hounds) | Woven Hand – The Threshing Floor | Arcade Fire – Month of May
Woven Hand heeft afgelopen week hun tweede album The Threshing Floor uitgebracht, hun zesde album alweer. Nog altijd heeft de band geen grote erkenning gekregen en hoewel ze erg mooie folk maken, ook redelijk experimenteel, snap ik dat wel. Six Organs of Admittance, die nog veel extremer zijn, hebben op de een of ander manier een beter geluid en slagen erin om elk album te vernieuwen. Arcade Fire’s nieuwe single sluit qua gejaagdheid op The Threshing Floor aan. Maar, zoals Abel en ik al zeiden, stelt het wel een beetje teleur.

Arcade Fire – The Suburbs | Abba – I Am the City | Beach House – Walk in the Park
De A-side van Arcade Fire’s nieuwe single valt zo mogelijk nog meer tegen dan de B-kant. The Suburbs, dat meteen het titelnummer van de nieuwe plaat schijnt te worden, is flauw en gezapig. Heel anders is deze outtake (sorry, vergeten te melden!) van Abba die natuurlijk een verzoekje van Daniël was. Die deed me ook denken aan Beach House, waarvan we afgelopen woensdag het concert in Paradiso hebben bijgewoond.

Pinkpop Nabeschouwing met o.a. Rammstein, Yeasayer, Green Day, Editors en The Prodigy
Tweede deel van de uitzending bestond dit keer uit een korte nabeschouwing van Pinkpop 2010. Sommige heel goede bands – Yeasayer bijvoorbeeld – werden afgewisseld met groepen die Abel en ik toch wat minder vinden, met als dieptepunt Rammstein. Of bands die live veel beter waren dan op CD. Sorry voor de problemen met de microfoons, trouwens.

bron: http://beautifulfreaks.nl/2010/05/beautiful-freaks-18-beautiful-pinkpop-de-nabeschouwing/

Beautiful Freaks 19: Muziek-politiek, maar toch vooral muziek
June 7, 2010 Caspar

1. Eels – Beautiful Freak

2. Radiohead – Sit Down. Stand Up.
3. David Bowie – Always Crashing in the Same Care
4. Silence Is Sexy – Here Comes the Wave

5. Interpol – Light
6. Stevie Wonder – We Can Work It Out
7. Electric Light Orchestra – Shine a Little Love

8. The Andrew Oldham Orchestra – The Last Time
9. The Rolling Stones- The Last Time
10. The Verve – Bitter Sweet Symphony

11. Oasis – Whatever
12. R.E.M. – Everybody Hurts

13. The Magic Theatre – Steamroller
14. The Asteroids Galaxy Tour – The Sun Ain’t Shining No More
15. The Who – Armenia City in the Sky

16. The Beach Boys – God Only Knows
17. Jack Johnson – What You Thought You Need (live)
18. Jónsi – Kolniður

Radiohead – Sit Down. Stand Up. | David Bowie – Alwash Crashing in the Same Car | Silence Is Sexy – Here Comes the Wave
De Nederlandse band Silence Is Sexy bracht afgelopen week een protestsong uit tegen Geert Wilders. Lekker actueel dus, met de aankomende verkiezingen. Zoals ik al zei is Beautiful Freaks geen politiek programma of blog, maar het is ook gewoon een mooi liedje, dus dat kan. Het deed me denken aan de Radiohead ten tijde van Kid A en David Bowie’s Berlijnse periode. Hoewel dit Radiohead nummer alweer wat later uitkwam – Hail to the Thief, 2006 – is nog steeds die typische sound aanwezig.

Interpol – Lights | Stevie Wonder – We Can Work It Out | Electric Light Orchestra – Shine a Little Love
De nieuwe single van Interpol, tijdje geleden uitgekomen, was helaas aan ons voorbijgegaan maar hierbij krijgen jullie hem alsnog tegoed. Niet zo sterk als andere liedjes van de band die voor het afgelopen muziekdecennium bepalend is geweest, maar nog altijd goed. Stevie Wonder covert The Beatles, verdienstelijk, maar niet geweldig en ook niet beter dan het origineel. Het kleine hitje van E.L.O. vergeet je ook zo.

The Andrew Oldham Orchestra – The Last Time | The Rolling Stones – The Last Time | The Verve – Bitter Sweet Symphony
Hmmm… Het hele verhaal is misschien een beetje lang om te vertellen hier. Laten we het erop houden dat The Rolling Stones asociale geldwolven zijn. En zie de alwetende internetencyclopedie voor meer informatie: Bitter Sweet Symphony – Wikipedia

Oasis – Whatever | R.E.M. – Everybody Hurts
Oasis-expert Abel kende het nummer natuurlijk al wat langer, maar ik ontdekte het pas toen ik een review moest schrijven (voor Concerto/Plato) over Oasis’ nieuwe verzamel-CD Time Flies. En ik kan wel zeggen: het is een van de beste liedjes van Oasis. Hoe anders is Everybody Hurts, het zeik- en zwijmelliedje van R.E.M., een band die normaal nog wel serieus te nemen is maar hier, wat mij betreft, volledig de mist ingaat.

The Magic Theatre – Steamroller | The Asteroids Galaxy Tour – The Sun Ain’t Shining No More | The Who – Armenia City in the Sky
The Magic Theatre maakte al een van dé zomerhits van het jaar in de vorm van London Town, maar eigenlijk is hun hele album een grote zomervakantie. Het openingsnummer Steamroller deed me meteen denken aan The Asteroids Galaxy Tour – die ook een Beautiful Freaks Zomerhit op hun naam hebben staan – de manier van zingen, het ritme, lijkt gewoon op elkaar. Niet op The Who, maar het bizarre hoorns-arrangement heeft wel het orchestrale tintje dat de vorige twee nummer ook hebben.

The Beach Boys – God Only Knows | Jack Johnson – What You Thought You Need (live) | Jónsi – Kolniður
Jack Johnson had weliswaar, volgens Abel, een step-up naar diepgaandere muziek gemaakt, de konings van de surfmuziek blijven The Beach Boys. Mét diepgang. Binnenkort meer! Jónsi heeft ook eenzelfde soort vrolijkheid, levenslust als Jack Johnson in zich, maar met behoorlijk wat meer emotionele lading. Beter gewoon, epische afsluiter van de middag.

bron: http://beautifulfreaks.nl/2010/06/beautiful-freaks-19-muziek-politiek-maar-toch-vooral-muziek/

Beautiful Freaks 20: De surf-sound is back (in Zuid-Afrika)
June 14, 2010 Caspar 3 comments
1. Eels – Beautiful Freak

2. Blitzen Trapper – Destroyer of the Void
3. The Beatles – She Said She Said
4. Aura Dione – I Will Love You Monday

5. Corinne Bailey Rae – I’d do it all again
6. Oasis – Going Nowhere
7. Cineplexx – Mejor

8. Brian Wilson – Surfs Up
9. The Drums – Me and the Moon
10. The Smiths – Some Girls Are Bigger Than Others

11. Joy Division – Disorder
12. Franz Ferdinand – Come On Home
13. Arcade Fire – Neighborhood #1 (Tunnels)

14. Greg Haines – In The Event Of A Sudden Loss

15. Il Divo ft. Toni Braxton – The Time of Our Lives
16. Shuttleword – England’s Heartbeat (ft. Mark E. Smith)
17. K’naan – Waving Flag

Blitzen Trapper – Destroyer of the Void | The Beatles – She Said She Said | Aura Dione – You Will Love Me Monday
De eerste associatie die Blitzen Trapper bij me opriep was The Beatles; pas later besefte ik dat Queen nog meer van toepassing is. Desalniettemin blijven ook de (vroege) Beatles aanwezig en daarom komen die vlak daarna. In de uitzending zei ik al dat ongeveer Help! t/m Revolver eigenlijk het ‘echte’ geluid van The Beatles hebben, en dat ik die platen ook steeds meer begin te waarderen. Aura Dione tenslotte scoorde twee jaar geleden een massive hit, maar ze is totaal langs me heen gegaan en nu ze echt retro is hoorde ik pas haar liedje met een retro-geluid.

Corinne Bailey Rae – I’d do it all again | Oasis – Going Nowhere | Cineplexx – Mejor
Net als Aura Dione heeft ook Corinne Bailey Rae wel een soulstem, hoewel de muziek geen typische soul is. In elk geval wel een lekker luchtig liedje, en ook Going Nowhere van Oasis is dat. Abel verwoorde het mooi: de muziek van Oasis drukt precies uit wat de tekst zegt. In dit geval geeft het nummer dus een ‘echt de-horizon-is-eindeloos’-gevoel. Heel anders is Mejor van Cineplexx (verzoekje van Daniël). Of eigenlijk geeft het liedje wel eenzelfde soort gevoel, maar met een totaal ander geluid.

Brian Wilson – Surfs Up | The Drums – Me and the Moon | The Smiths – Some Girls Are Bigger Than Others
Het hele verhaal van het album SMiLE, waarvan ook het nummer Surfs Up afkomstig is, past niet helemaal hier maar wikipedia is altijd een goede bron: SMiLE – The Beach Boys en SMiLE – Brian Wilson. The Beach Boys hebben die typische surfsound mede gedefinieerd en het is leuk om te zien dat steeds meer bands terugvallen op dat geluid. Zoals The Drums uit Brooklyn. De zanger daarvan heeft dan weer wat weg van The Smiths, hoewel Morrissey zelf natuurlijk onovertroffen blijft.

Joy Division – Disorder | Franz Ferdinand – Come On Home | Arcade Fire – Neighborhood #1 (Tunnels)
Joy Division, een legendarische band. Eigenlijk zijn zij het die als eerste de overgang van punk naar post-punk hebben gemaakt en zo de stijl van vrijwel een heel decennium hebben bepaald. En van de eerste helft van het vorige, de zogenaamde post-punkrevival. Met als een van de voornaamste exponenten Franz Ferdinand. Dit was trouwens een verzoekje van Alexander. Arcade Fire tenslotte gaat toch weer zijn eigen gang en hoewel sommige elementen van de (post)-punk aanwezig zijn, is ook een heel nieuw geluid te horen.

Greg Haines – In The Event Of A Sudden Loss
Wauw.

Il Divo ft. Toni Braxton – The Time of Our Lives | Shuttleworth – England’s Heartbeat (ft. Mark E. Smith) | K’naan – Waving Flag
Alledrie voetbalnummers. Het eerste het officiële nummer van het WK van 2006, in Duitsland. Helaas niet zo’n heel goed numer, vond ook Abel. Beter is het liedje dat twee ex-leden van The Fall onlangs samen produceerden in het kader van het huidige WK. Winnen gaat Engeland niet, maar desondanks een goed liedje. De Somalische rapper K’naan tenslotte schreef het officiële nummer voor het kampioenschap van dit jaar, verdienstelijk.

bron: http://beautifulfreaks.nl/2010/06/beautiful-freaks-20-de-surf-sound-is-back-in-zuid-afrika/

Beautiful Freaks 21: Nieuw werk van oude bekenden
June 21, 2010 Caspar

1. Eels – Beautiful Freak

2. dEUS – Fell off the Floor, Man
3. Eels – Looking Up
4. PJ Harvey – A Perfect Day Elise

5. The Cure – One Hundred Years
6. Muse – United States of Eurasia (+ Collateral Damage)

7. Arcade Fire – We Used to Wait
8. Maxence Cyrin – No Cars Go
9. Glen Hansard & Markéta Irglová – Falling Slowly

10. Mumford & Sons – I Gave You All
11. Tom McRae – You Cut Her Hair
12. The Tallest Man on Earth – Love Is All

13. The Cure – Prayers for Rain (Live 1989)
14. Neil Young – A Day in the Life (Live @ Glastonbury, 2009)

15. Crowded House – Amsterdam
16. Oasis – Step Out
17. David Bowie – Absolute Beginners

dEUS – Fell off the Floor, Man | Eels – Looking Up | PJ Harvey – A Perfect Day Elise
Het nieuwe nummer van Eels klinkt vertrouwd, maar is toch weer anders dan voorgaand werk. Vrolijker, uitbundiger en luchtig. Toch klinkt de muziek niet oppervlakkig, dus laat die nieuwe CD maar komen! dEUS is ook ruig, maar op een heel andere manier, namelijk met vreemde basloopjes en gekke ritmes, in een weird nummer. PJ Harvey is niet alleen ruig maar ook rauw en op sommige momenten depressiever dan Eels ooit is geweest.

The Cure – One Hundred Years | Muse – United States of Eurasio (+ Collateral Damage)
Disintegration is, hoe depressief het ook is, een mooi album te noemen. Pornography niet. Het is zo overdonderend omdat er niks moois in zit. Geen hoop, blijdschap, liefde. One Hundred Years is van dat album afkomstig en een van de meest depressieve liedjes ooit. Muse’ liedje is daarbij vergeleken een stuk minder – de meeste luisteraars zullen wel hebben gehoord dat Muse steeds meer op Queen begint te lijken.

Arcade Fire – We Used to Wait | Maxence Cyrin – No Cars Go | Glen Hansard & Markéta Irglová – Falling Slowly
De nieuwe nummers van Arcade Fire had ik op deze website al besproken, en ik vond We Used to Wait toch een van de betere van de reeds bekende nummers van The Suburbs. Het heeft iets vertrouwds, maar is zeker geen herhaling van oud werk. Maxence Cyrin doet wel aan herhalen, en maakt een mooie instrumentale cover op de piano van het uitbundige No Cars Go. Ook Glen Hansard – van The Frames – werkt samen met een pianist, en op hun debuutalbum The Swell Season – dat werd later hun bandnaam – hebben zij samen erg mooie liedjes gemaakt.

Mumford & Sons – I Gave You All | Tom McRae – You Cut Her Hair | The Tallest Man on Earth – Love Is All
De epische folkrock van Mumford & Sons verveelt ons nog lang niet, wat Pitchfork ook zegt. Dit nummer is mijn favoriet, al vanaf de eerste luisterbeurt. De muziek van Tom McRae deed mij dan weer denken aan Jeff Buckley – wel wat rustiger, minder geëxalteerd – en pas later besefte ik dat dat kwam omdat hij in zijn cover van Hallelujah ook de regel ‘she cut your hair’ zit. Een andere singer-songwriter is Kristian Matsson a.k.a. The Tallest Man On Earth, Bob Dylan in het kwadraat. Of Mumford & Sons nou echt de band is van mr. Mumford en zijn zonen weten we niet, wel dat Kristian Matsson niet echt de langste man op aarde is.

The Cure – Prayers for Rain | Neil Young – A Day in the Life
Elders op deze blog kan je lezen hoe mooi ik Disintegration van The Cure wel niet vind. En hoe slecht de remaster volgens mij wel niet is. De livetracks kunnen het nieuwe geluid niet goedmaken, maar zijn wel mooi genoeg om te draaien. Zoals deze live-versie van Prayers for Rain, met die ellenlange schreeuw van Robert Smith aan het einde. Neil Young speelde bij zijn vorige tour altijd een cover van The Beatles’ A Day in the Life op het einde, die zeer geslaagd is. Hoewel niet beter dan het origineel, natuurlijk.

Crowded House – Amsterdam | Oasis – Step Out | David Bowie – Absolute Beginners
Crowded House, de band van de gebroeders Finn, maakt mooie melodieën met meerstemmige zang. Tijdens hun hoogtepunt, de eerste helft van de jaren ’90, werden zij ‘de nieuwe Beatles’ genoemd, en hoewel dat nu niet meer van toepassing is, staan ook op hun nieuwste album mooie liedjes. Andere kanshebbers in de ’90s voor de titel van ‘de nieuwe Beatles’ was Oasis; het is niet verwonderlijk dat Crowded House dan ook wat op Oasis lijkt. En diezelfde groep heeft vocaal dan wel weer wat van Bowie himself.

bron: http://beautifulfreaks.nl/2010/06/beautiful-freaks-21-nieuw-werk-van-oude-bekende/

Beautiful Freaks 22: De Britpop-Opera
June 28, 2010 Caspar

1. Eels – Beautiful Freak

2. Kula Shaker – Peter Pan R.I.P.
3. Travis – J. Smith
4. Radiohead – Creep

5. Pearl Jam – Black
6. The National – Lemonworld
7. Crowded House – Four Seasons in one Day

8. Beach House – Silver Soul
9. Stars – We Don’t Want Your Body
10. Death Cab for Cutie – Soul Meets Body

11. Jónsi – Go Do
12. Elbow – Weather to Fly
13. Eels – That Look You Give That Guy

14. Arcade Fire – Neighborhood #3 (Power Out)
15. Wolf Parade – What Did My Lover Say? (It Always Had to Go This Way)
16. Yeah Yeah Yeahs – Heads Will Roll

17. The Doors – Twentieth Century Fox
18. Muse – Where the Streets Have No Name (ft. The Edge) [Live @ Glastonbury 2010]

Kula Shaker – Peter Pan R.I.P. | Travis – J. Smith | Radiohead – Creep
Onvervalste britpop in dit blokje, maar wel met een twist. Hoor bijvoorbeeld hoe Kula Shaker speelse violen weet te verwerken in hun nieuwe single, terwijl hun geluid normaal zo doordrenkt is van zware gitaren, en hoe Travis een Orff-achtig operagedeelte in het nummer J. Smith stopt. Radiohead’s Creep is misschien niet eens echte britpop, dat is Radiohead nooit geweest, maar zelfs een beetje grunge.

Pearl Jam – Black | The National – Lemonworld | Crowded House – Four Seasons in one Day
Is de vroege Radiohead nog een mengelmoesje van britpop en grunge en hun latere stijl, Pearl Jam is onvervalste grungemuziek zoals ook Nirvana dat vroeger maakte. Black is wat mij betreft het hoogtepunt uit hun carrière. The National is dan weer wat heel anders, het rustpuntje na zo’n heftig nummer. Neigt naar pop, met zo’n ‘dudududu’-refreintje, maar is dat totaal niet. In tegenstelling tot Crowded House, met die fijne meerstemmige melodieën. Four seasons in one day, het zou zomaar kunnen met de huidige klimaatcrisis.

Beach House – Silver Soul | Stars – We Don’t Want Your Body | Death Cab for Cutie – Soul Meets Body
Dromerige muziek in dit blokje. Beach House met krachtige vocalen van Victoria LeGrand, terwijl Stars het moet hebben van de vrolijke samenzang tussen zangeres en zanger. Waarvan de mannelijke helft een stem heeft die verdacht veel op die van Ben Gibbard (Death Cab for Cutie) lijkt. De rode lijn in de titels en teksten, met soul en body was geheel toevallig tot stand gekomen.

Jónsi – Go Do | Elbow – Weather to Fly | Eels – That Look That You Give That Guy
Behalve Ben Gibbard heeft ook de IJslandse zanger (en dus niet zangeres, zoals ik in de radio-uitzending per ongeluk zei) Jónsi een engelenstem. Net als Guy Garvey van Elbow. En die twee stemmen hebben best wat van elkaar weg, ook al staat de ijle stem van Jónsi in contrast met de warme stem van Garvey. Eels is vocaal minder maar toch weten zijn liedjes telkens weer te ontroeren. Dit nummer heeft ook een mooie videoclip, waarin een hoofdrol is weggelegd voor Mark Everett’s hond Bobby Jr.

Arcade Fire – Neighborhood #3 (Power Out) | Wolf Parade – What Did My Lover Say? (It Always Had to Go This Way) | Yeah Yeah Yeahs – Heads Will Roll
En het losse geluid van Eels doet weer denken aan Arcade Fire. Zij combineren op een geniale manier een subtiel verzorgd geluid met een losse punk-attitude. Wolf Parade helt vooral naar dat laatste en hoewel de liedjes wel goed zijn, zijn ze soms teveel hersenloze stampers. Wel is hun geluid wat elektronischer georiënteerd net als de punk van Yeah Yeah Yeahs. ‘Off with their heads!’

The Doors – Twentieth Century Fox | Muse – Where the Streets Have No Name (ft. The Edge)
Ook The Doors zijn lekker rauw, met een bluesinslag die op hun latere albums nog groter is geworden. Muse neigt dan weer naar hardrock, zeker als ze live spelen. Op deze cover van U2′s Where the Streets Have No Name is dat eigenlijk niet te horen. Wel leuk dat The Edge een riedeltje meespeelt.

bron: http://beautifulfreaks.nl/2010/06/beautiful-freaks-22-de-britpop-opera/
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » za jul 03, 2010 7:45 pm

Rubberduck schreef:Wat me ook opvalt, is dat jullie nooit Nederlands(talige) muziek draaien? Iets op tegen? Toevallig luister ik nu naar 'Meisjes' van Raymond van 't Groenewoud. Deze zondag zendt de Belgische tv een registratie uit van de 17e editie van 'Nekka Nacht', een concert waarin deze keer Van 't Groenewoud zijn 60e verjaardag viert. Misschien een mooie aanleiding om dit nummer eens te draaien?

Caspar schreef:Ik hou wel van Nederlandse muziek, zeker Boudewijn de Groot gaat zéker nog een keertje langskomen.

Ik zou wat betreft Boudewijn de Groot gaan voor 'Terug van weggeweest', uit 1973. Dat begint met een nadruk op acoustisch geluid, maar krijgt gaandeweg een dijk van een electrische gitaarsolo. Tekst is van Lennaert Nijgh.
http://www.youtube.com/watch?v=Ov5lSl5gBRU&fmt=18
Andere tip is 'Wie kan me nog vertellen', 1968. Tekst en muziek van Boudewijn zelf. Met electrisch gitaarwerk van Eelco Gelling, van Cuby and the Blizzards. Een mooiie regel vind ik: "Leve de ik-hou-van-jouwigheid."
http://www.youtube.com/watch?v=VD-MY8O5LwI&fmt=18

Caspar schreef:Wat betreft de microfoons: we hebben inmiddels nieuwe microfoons, maar die gaven ook nog steeds een slecht geluid. Totdat ik ontdekte dat in die microfoons een batterijklepje zit. In de afgelopen uitzending, nr. 21, hebben we de nieuwe microfoons mét batterijen gebruikt en wat een verschil! Ik vind het nu heel goed klinken. Nog niet perfect (plofklanken komen te veel uit, Abels stem mag iets minder bas denk ik), maar lichtjaren beter dan wat we eerst deden. Of overdrijf ik nu, Daniël?

Afgaande op de uitzending van afgelopen maandag 28 juni 2010, vind ik dat Abel helder klinkt. Neem bijvoorbeeld de dialoog die, in de mp3-opname van die dag, begint bij 25:51. (Na Crowded House's 'Four Seasons in One day'. Ik vind Abel's stem daar heel prettig om naar te luisteren. Ik vind dat jij er daarentegen keihard, gonzend, brommend en bassend doorheen komt: "Ja, het zou zomaar kunnen gebeuren." De stem van Abel wordt ermee weggedrukt. Ik ervaar dat als hinderlijk. Op deze manier kom je overheersend op me over: alsof je iemand bij de microfoon wegduwt en er zelf achter gaat staan.


Maar wat zeggen jullie, naar aanleiding van Pearl Jam's 'Black'? Vinden jullie Nirvana niet zo goed? Schande! Dankzij Nirvana kwam de rauwe rock weer op de voorgrond. Nirvana's 'Nevermind' is een van de beste platen allertijden. (Niks mening, het IS zo!!!) Dankzij Nirvana kon "alternatieve muziek" op de voorgrond komen. Dankzij Nirvana kon je een kapotte spijkerbroek lopen en toch modieus zijn. Dankzij Nirvana kwamen de wilde, lange haren weer terug. En dan komen jullie met dat gelikte Pearl Jam??????
Tssssssssss!
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rubberduck » zo jul 04, 2010 1:14 am

Worden jullie nou nooit ziek van dat eeuwige eerste nummer van Eels?
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.
Rubberduck
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: do feb 25, 2010 5:52 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Caspar » ma jul 05, 2010 2:22 pm

Dankje voor de Boudewijn de Groot-tips, Daniël! Inderdaad allebei heel mooie nummers met goeie teksten en beide tonen ze een wat rockender Boudewijn, dus daar kunnen we ze iets meer. Komt zeker nog een keer langs!

Je hebt gelijk dat vooral Abel veel beter klinkt. Hij heeft een betere microfoonstem, denk ik. Ik ga vandaag wat aan de knopjes draaien bij mijn stem, minder bas zoals ik het nu hoor, en dan komt het hopelijk goed.

Wat betreft onze mening over Nirvana sla je de plank wat mis. Wij vinden Nirvana niet zo goed, en het lijkt me dat iedereen daarin vrij is. Het historisch-muzikale belang van Nirvana zou ik echter niet kunnen ontkennen - dat doe ik dus ook niet - want dat is wel degelijk een vaststelbaar feit. Maar dat je dankzij Nirvana modieus kan rondlopen met kapotte spijkerbroeken betekent toch niet dat ik verplicht ben de muziek goed te vinden?

Rubberduck schreef:Worden jullie nou nooit ziek van dat eeuwige eerste nummer van Eels?

Vind je het niet zo'n goed nummer? Ik vind het wel leuk, hoewel het als opener niet ideaal is. Ik zou zelf meer gaan voor een knallend openingsnummer, een up-tempo rocklied. Hoewel dit Eels-nummer ook wel wat heeft. En voor mij onlosmakelijk verbonden met Beautiful Freaks en de Patapoe-studio. Als ik het nummer draai waan ik me al ergens in Amsterdam onder de grond waar het naar wiet en andere ongure geuren stinkt, aan knoppen draaiend en stekkers in- en uitpluggend, wachtend tot Abel komt, routinematig de opnames van onze voorgangers uitzetten en doelloos wat dingen verplaatsen. Het heeft wel wat, ja.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Rubberduck » ma jul 05, 2010 11:17 pm

Caspar schreef:
Rubberduck schreef:Worden jullie nou nooit ziek van dat eeuwige eerste nummer van Eels?

Vind je het niet zo'n goed nummer? Ik vind het wel leuk, hoewel het als opener niet ideaal is.

Oh, daar gaat het niet om. Het leek mij alleen eentonig worden (ook wellicht voor de luisteraars) om iedere uitzending hetzelfde openingsnummer te moeten horen.
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.
Rubberduck
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: do feb 25, 2010 5:52 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Daniel73 » za jul 10, 2010 9:28 pm

Caspar schreef:Wat betreft onze mening over Nirvana sla je de plank wat mis. Wij vinden Nirvana niet zo goed, en het lijkt me dat iedereen daarin vrij is. Het historisch-muzikale belang van Nirvana zou ik echter niet kunnen ontkennen - dat doe ik dus ook niet - want dat is wel degelijk een vaststelbaar feit. Maar dat je dankzij Nirvana modieus kan rondlopen met kapotte spijkerbroeken betekent toch niet dat ik verplicht ben de muziek goed te vinden?

Als Nirvana-liefhebber is het voor mij onverdraaglijk om in een radio-uitzending te moeten horen dat Pearl Jam beter is dan Nirvana. Ach ja, Pearl Jam is muzikaal zogenaamd wat intellectueler. De ware muziekliefhebber vindt de muziek van Nirvana natuurlijk te plat. Dat Nirvana een traditie van The Beatles voortzet, met betrekking tot 'catchy' liedjes, dat wordt vergeten.

Wat ik niet begrijp is dat je The Cure's 'Pornography' als volgt omschrijft in een playlist: "[Pornography] is zo overdonderend omdat er niks moois in zit. Geen hoop, blijdschap, liefde. One Hundred Years is van dat album afkomstig en een van de meest depressieve liedjes ooit. "
Waarom draai je die muziek dan, als er "niks moois" in zit? Nirvana heeft ook een aantal ruige nummers gemaakt, waar "niks moois" in zit. Live speelden ze rauw en slordig. Waarom komt de The Cure wel weg en Nirvana niet?

Hier een drietal verzoekjes ter overweging. Ik denk dat je met name 'Aero Zeppelin' best goed zal vinden. Dat nummer schijnt overigens een reactie te zijn op grote bands.
Een nummer als 'I Hate Myself and Want to Die' vind ik alleen al qua titel onovertroffen. Als dat nummer van The Cure was geweest en op 'Pornography' had gestaan, zou je gejubeld hebben. Wedden? :P

Nirvana – Aero Zeppelin
http://www.youtube.com/watch?v=HwYzzN1AIqw&fmt=18

Nirvana – Big Long Now
http://www.youtube.com/watch?v=Zkf26VwS-SU&fmt=18

Nirvana – I Hate Myself and I Want to Die
http://www.youtube.com/watch?v=3vwwFiaSXHk&fmt=18

Caspar schreef:
Rubberduck schreef:Worden jullie nou nooit ziek van dat eeuwige eerste nummer van Eels?

Vind je het niet zo'n goed nummer? Ik vind het wel leuk, hoewel het als opener niet ideaal is. Ik zou zelf meer gaan voor een knallend openingsnummer, een up-tempo rocklied. Hoewel dit Eels-nummer ook wel wat heeft.

Waarom een up-tempo rocklied? Ik vind het een goed openingsnummer. Maar afgaand op de playlist lijkt het alsof jullie het elke week helemaal draaien, terwijl het gaat om een fragment.

Caspar schreef:En voor mij onlosmakelijk verbonden met Beautiful Freaks en de Patapoe-studio. Als ik het nummer draai waan ik me al ergens in Amsterdam onder de grond waar het naar wiet en andere ongure geuren stinkt, aan knoppen draaiend en stekkers in- en uitpluggend, wachtend tot Abel komt, routinematig de opnames van onze voorgangers uitzetten en doelloos wat dingen verplaatsen. Het heeft wel wat, ja.

Wiet en andere ongure geuren? Straks ga je vertellen dat je rookt!
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

VorigeVolgende

Keer terug naar Beeld en geluid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron