Bob Dylan

Muziek, films, theater, televisie, radio

Berichtdoor Stephan » vr jun 18, 2010 3:35 pm

De clips bij het nummer van Cash zijn van 'Hurt' en 'God's gonna cut you down', allebei geweldige nummers.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Rubberduck » zo jun 20, 2010 2:33 am

Stephan schreef:Ik zat er wel aan te denken, vijf euro per CD is heel schappelijk. Maar 'Street Legal' heb ik dus al, en ik weet niet wat ik van de andere albums kan verwachten.
'Desire' lijkt me in ieder geval wel wat. 'One more cup of coffee' ken ik als cover van The White Stripes.

Tja, van die 70's box had ik 'Desire' al, maar het is gewoon geen geld. Overigens reken je niet goed: 10 cd's voor €39,95 is slechts vier (!) euro per cd. Anders kun je altijd op www.bobdylan.com opzoeken welke nummers op elk album staan en er van ieder album een paar downloaden.

Niet dat dat veel zegt, trouwens, want zo'n cd is gewoon een eenheid die je in z'n geheel moet beléven!
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.
Rubberduck
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: do feb 25, 2010 5:52 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Stephan » ma jun 21, 2010 9:09 am

Inderdaad. Daarom hou ik ook niet zo van best-of albums. Die zijn vaak gewoon inelkaar geflanst en geven een oppervlakkig beeld van iemands werk.
Misschien dat ik toch die set koop.

Daniel73 schreef:Een probleem dat ik met "profeet" Bob Dylan heb, is dat hij voor mij is veranderd in een karikatuur. De biopic 'I'm Not There' vind ik daar een bewijs van. Men gaat zich verkleden als Bob Dylan. Dat doet me denken aan imitaties van Elvis Presley en, recentelijk, Michael Jackson.
Ik kan me moeilijk inleven in zo'n fantasie-figuur.

Dat gevaar kleeft inderdaad aan roem. Dylan zelf zat er nog het meest mee. Ik lees nu z'n autobiografie, waarin blijkt dat zijn huis op een gegeven moment belaagd werd door mensen die hem als een messias en profeet beschouwden. Terwijl hij niets liever wou dan een gelukkig gezin opbouwen liepen er s'nachts mensen over zijn dak te banjeren, en als ze eraf vielen was Dylan aansprakelijk. Vandaar dat hij vanaf dat moment opzettelijk vreemde dingen ging doen, zoals met een keppeltje op in Jerusalem poseren en een braaf country-album opnemen, om zijn imago te ruïneren en zijn gezin te redden van de gekte.
Heb je 'I'm not There' gezien? Ik vind het een heel goede film. Ik weet niet of er sprake is van een karikatuur, er wordt een multidimensionaal beeld gegeven. Ook Dylan's slechte kanten komt naar voren, met name via de rol van Heath Ledger.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Rubberduck » wo jun 23, 2010 2:22 am

John Lennon had ook last van dat imago van 'de profeet' of 'de ziener'. Volgens mij was het Daniel die dat verhaal vertelde over de fan die bij Lennon op diens hotelkamer aanklopte in de waan dat hij van Lennon alle 'antwoorden' kon krijgen en hoe teleurgesteld hij was toen Lennon hem vertelde dat hij gewoon een zanger was die geen grotere 'waarheid' in pacht had. Lennon schijnt toen die totaal gebroken en verwarde fan uitgenodigd te hebben in de hotelkamer voor een gesprek waarin hij hem duidelijk maakte dat hij absoluut geen ziener of profeet was.

Dylan heeft ook een aantal keren zijn publiek, dat hem aanzag voor een 'leider' of een 'stem van een generatie' geshockeerd. De eerste keer toen hij ophield met de protest-achtige folkliedjes en electrisch ging; de tweede keer toen hij zich bekeerde tot het christendom en maar meteen een born again christian werd. (Die nogal berucht zijn om hun dogma's en hun rigide en intolerante geloofsopvattingen.) Daarmee werd Dylan opeens van een wegbereider tot een volgeling. Ik kan me voorstellen dat dat de fans heel rauw op hun dak is gevallen. Zeker toen hij zijn platen ook ging doodrenken met die zwaar religieuze boodschappen. Daar had wat mij betreft wel wat meer van terug mogen komen in de film I'm not there, ook al richt die zich voornamelijk op de jaren '60 en vroege jaren '70. Nu werd er eigenlijk maar één scène aan gewijd. Het zou een mooie afronding van de film zijn geweest.
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.
Rubberduck
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: do feb 25, 2010 5:52 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Stephan » wo jun 23, 2010 11:22 am

Het was zeker een schok voor mij. Het is nogal een contrast om hem plotseling in plaats van rock'n roll de gospel te horen zingen. Het deed me een beetje melodramatisch aan, misschien
ten dele vanwege de gezichtsuitdrukking van Christian Bale, die mij deed denken aan die van Charlie Sheen in 'Hot Shots'.

John Lennon had er inderdaad ook last van. En in principe elke beroemde ster. Op youtube is 'Cracked Actor' zien, een documentaire over David Bowie ten tijde van de Diamond Dogs-tour. Op een gegeven moment komen zijn fans in beeld, en je maag draait er bijna van om. Het is net als het verhaal van de rattenvanger van Hamelen. Of de massapolitiek.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Daniel73 » vr jul 02, 2010 4:02 pm

Stephan schreef:Maar aan materialistische rijkdom zitten ook behoorlijke nadelen.

Aan materialistische armoede kleven nog meer nadelen. Geen water meer uit de kraan, bijvoorbeeld. We zijn misschien vergeten, dat ook dit rijkdom is.
(Laat Oom Bob hier een lied over maken!) :)

Stephan schreef:Verder stellen veel dingen in deze wegwerpmaatschappij niet veel voor. Of misschien ben ik gewoon depressief, en zie ik vooral de halflege kant...
Ik heb er inderdaad overgedacht om mijn CD-collectie te filteren. Ik heb veel te veel CD's, en je kunt er in principe maar één tegelijk luisterenen. Ik herinner me veel gelukkiger te zijn toen ik er maar een handje vol had.

Dus als je weer hetzelfde aantal CDs hebt als vroeger, ben je weer even gelukkig als vroeger? :/

Stephan schreef:Maar ik lijdt aan een vorm van kapitalistische verzameldrang, en valt me behoorlijk zwaar om dingen weg te doen. Mijn gitaar krijg je in ieder geval niet :o. Dat is een van de weinige dingen die noodzakelijk zijn in het leven, een onuitputtelijke bron van muziek.

Een gitaar noodzakelijk in het leven? Leg dat de deurwaarder maar uit. :P

Stephan schreef:
Daniel73 schreef:Een probleem dat ik met "profeet" Bob Dylan heb, is dat hij voor mij is veranderd in een karikatuur. De biopic 'I'm Not There' vind ik daar een bewijs van. Men gaat zich verkleden als Bob Dylan. Dat doet me denken aan imitaties van Elvis Presley en, recentelijk, Michael Jackson.
Ik kan me moeilijk inleven in zo'n fantasie-figuur.

Dat gevaar kleeft inderdaad aan roem. Dylan zelf zat er nog het meest mee. Ik lees nu z'n autobiografie, waarin blijkt dat zijn huis op een gegeven moment belaagd werd door mensen die hem als een messias en profeet beschouwden. Terwijl hij niets liever wou dan een gelukkig gezin opbouwen liepen er s'nachts mensen over zijn dak te banjeren, en als ze eraf vielen was Dylan aansprakelijk.

Och, wat een ellende. Wat een geklaag van een verwende, rijke man. Je had hem moeten horen als hij niet beroemd geweest was.
In Nederland kunnen burgers hun huis uit gepest worden door andere burgers. Welkom in het leven, oom Bob.

Stephan schreef:Vandaar dat hij vanaf dat moment opzettelijk vreemde dingen ging doen, zoals met een keppeltje op in Jerusalem poseren en een braaf country-album opnemen, om zijn imago te ruïneren en zijn gezin te redden van de gekte.

Wat een excuus om een slecht bevallen LP te vergoeilijken. En waarom wordt Jeruzalem erbij gehaald? Werd religie gebruikt als een schild tegen fans? Zou dat geen godslastering zijn?

Stephan schreef:Heb je 'I'm not There' gezien? Ik vind het een heel goede film. Ik weet niet of er sprake is van een karikatuur, er wordt een multidimensionaal beeld gegeven. Ook Dylan's slechte kanten komt naar voren, met name via de rol van Heath Ledger.

Nee, ik heb 'I'm Not There' niet gezien. Het gegeven dat hij door meerdere acteurs gespeeld wordt die zijn verschillende kanten moeten laten zien, inclusief een vrouw die hem speelt, vind ik lijken op verering van een goddelijk persoon: Bob Dylan is niet alleen een man, maar kan ook een vrouw zijn. Mijn indruk is dat Dylan's karakter teveel opgehemeld wordt. Ik heb beelden van hem gezien waarin ik hem een zeurderige, pedante, arrogante man vind. Zie bijvoorbeeld, op YouTube, de beelden van hem met John Lennon in een auto. Lennon lijkt zich te vervelen en voelt zich duidelijk niet op z'n gemak. De dronken Dylan zit bijvoorbeeld als een verwend kind te zeuren dat hij sport wil kijken. Als ik Dylan's teksten en muziek geloofwaardig wil blijven vinden, kan ik daar beter niet naar kijken.

Rubberduck schreef:John Lennon had ook last van dat imago van 'de profeet' of 'de ziener'. Volgens mij was het Daniel die dat verhaal vertelde over de fan die bij Lennon op diens hotelkamer aanklopte in de waan dat hij van Lennon alle 'antwoorden' kon krijgen en hoe teleurgesteld hij was toen Lennon hem vertelde dat hij gewoon een zanger was die geen grotere 'waarheid' in pacht had. Lennon schijnt toen die totaal gebroken en verwarde fan uitgenodigd te hebben in de hotelkamer voor een gesprek waarin hij hem duidelijk maakte dat hij absoluut geen ziener of profeet was.

Dat kan ik me niet zo herinneren.

Ik weet wel dat er in de documentaire-film 'Imagine: John Lennon' een fan het landgoed van John Lennon betreedt. Dit werd gefilmd. De fan meende boodschappen te halen uit Lennon's liedjes, waaronder de regel "Boy, you've got to carry that weight". Waarop Lennon vertelt dat dit uit een Beatles-lied van Paul McCartney komt. Lennon nodigde de fan uit om binnen te komen. Als de camera toch loopt... ;)
Deze ontmoeting is achteraf een voorschaduw van een latere, voor Lennon fatale ontmoeting met een fan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Imagine:_John_Lennon
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » vr jul 02, 2010 4:05 pm

Daniel73 schreef:De dronken Dylan zit bijvoorbeeld als een verwend kind te zeuren dat hij sport wil kijken. Als ik Dylan's teksten en muziek geloofwaardig wil blijven vinden, kan ik daar beter niet naar kijken.

Verduidelijking: ik bedoel niet kijken naar die beelden van Dylan. :)
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rubberduck » zo jul 04, 2010 1:10 am

Daniel73 schreef:Nee, ik heb 'I'm Not There' niet gezien. Het gegeven dat hij door meerdere acteurs gespeeld wordt die zijn verschillende kanten moeten laten zien, inclusief een vrouw die hem speelt, vind ik lijken op verering van een goddelijk persoon: Bob Dylan is niet alleen een man, maar kan ook een vrouw zijn. Mijn indruk is dat Dylan's karakter teveel opgehemeld wordt.

Nee, Daniel heeft de film niet gezien, maar heeft natuurlijk wél weer een oordeel klaar. Typisch.

Opvallend hoe vaak je het hebt over de fans van Dylan en de verering van zijn persoon, maar slechts zelden over zijn werk. En anders worden er wel andere niet ter zaken doende zaken bijgesleept, zoals een dronken Dylan in een auto die verwend doet. Van mensen die eisen dat zangers/acteurs/artiesten zich altijd permanent voorbeeldig moeten gedragen, word ik een beetje ziek. Ik vind het zó hypocriet. Is Daniel soms een perfect mens? Wie is er een perfect mens? Laat degene die zichzelf een perfect mens vindt, nu opstaan! Maar Bob Dylan mag geen slechte of chagrijnige bui hebben. Want als je rijk en beroemd bent, dan mag dat niet. Blijkbaar.

Wat een onzin. Het gaat helemaal nergens over.
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.
Rubberduck
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: do feb 25, 2010 5:52 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Daniel73 » za jul 10, 2010 9:45 pm

Rubberduck schreef:
Daniel73 schreef:Nee, ik heb 'I'm Not There' niet gezien. Het gegeven dat hij door meerdere acteurs gespeeld wordt die zijn verschillende kanten moeten laten zien, inclusief een vrouw die hem speelt, vind ik lijken op verering van een goddelijk persoon: Bob Dylan is niet alleen een man, maar kan ook een vrouw zijn. Mijn indruk is dat Dylan's karakter teveel opgehemeld wordt.

Nee, Daniel heeft de film niet gezien, maar heeft natuurlijk wél weer een oordeel klaar. Typisch.

Het concept spreekt mij niet aan. Ik vind dat Dylan volgens zo'n concept wordt neergezet als een god op aarde. Je komt acteurs tekort om hem uit te beelden, zo veelzijdig is hij zogenaamd. Zelfs in een vrouw kan een Bob Dylan schuilen. Als ik de echte Dylan zie en zo'n concept lees, vraag ik me af waar ze het vandaan halen.

Rubberduck schreef:Opvallend hoe vaak je het hebt over de fans van Dylan en de verering van zijn persoon, maar slechts zelden over zijn werk. En anders worden er wel andere niet ter zaken doende zaken bijgesleept, zoals een dronken Dylan in een auto die verwend doet. Van mensen die eisen dat zangers/acteurs/artiesten zich altijd permanent voorbeeldig moeten gedragen, word ik een beetje ziek. Ik vind het zó hypocriet. Is Daniel soms een perfect mens? Wie is er een perfect mens? Laat degene die zichzelf een perfect mens vindt, nu opstaan! Maar Bob Dylan mag geen slechte of chagrijnige bui hebben. Want als je rijk en beroemd bent, dan mag dat niet. Blijkbaar.

Natuurlijk mag Bob Dylan wel een slechte of chagrijnige bui hebben. Maar ga hem dan niet vervolgens neerzetten alsof hij heilig is. Ik zou zowat een traantje wegpinken als ik lees hoe de arme man (rijkaard) leed onder zijn publiek. Het is een oervariatie op: "De fan heeft het gedaan." Die nare fans toch, Dylan zo verkeerd te begrijpen. Zaten The Beatles ook zo te huilen? We hebben slechte platen gemaakt omdat we onze fans beu waren. Wat een kletskoek. Noemt men zo'n mens een profeet?

Ik wil het dolgraag over Dylan's muziek hebben. Maar ik vind dat veel van zijn muziek kapotgepraat wordt door de verering van zijn persoon.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rubberduck » zo jul 11, 2010 3:00 am

Jij hebt het zelf steeds over zijn persoon. Ik heb het voornamelijk over zijn muziek. Jij leidt de aandacht af, met je zijpaden.

Ik kan me anders goed voorstellen dat het een behoorlijke druk op je schouders is als miljoenen fans reikhalzend uitkijken naar je volgende album... en genadeloos afhaken en je tijdens concerten uitjouwen als je eens iets nieuws doet, zoals gebeurde toen Dylan electrisch ging. Maar ja, om je in zoiets in te leven moet je moeite doen je standplaats-gebondenheid los te laten. Laat dat nou net niet je sterkste punt zijn.

Terug naar de muziek. Dylan's werk in de jaren '80 is verketterd, maar ik vind dat er ook mooie dingen tussen zitten. Vooral 'Blind Willie McTell', niet uitgebracht op een studio-lp, vind ik van een ontroerende schoonheid. Ook 'Jokerman' van het album Infidels (1983), dat ik verder niet ken, vind ik heel goed. Het bevat één van Dylan's best doordachte teksten, waarbij iedere volgende regel de vorige in briljantheid overstijgt. Ook de videoclip vind ik prachtig; heel passend. Maar het is vooral de manier van zingen die me bekoort:

http://www.youtube.com/watch?v=-CqYYtXG9n4
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.
Rubberduck
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: do feb 25, 2010 5:52 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Daniel73 » zo jul 11, 2010 1:11 pm

Rubberduck schreef:Ik kan me anders goed voorstellen dat het een behoorlijke druk op je schouders is als miljoenen fans reikhalzend uitkijken naar je volgende album... en genadeloos afhaken en je tijdens concerten uitjouwen als je eens iets nieuws doet, zoals gebeurde toen Dylan electrisch ging.

Luxeproblemen.

Rubberduck schreef:Maar ja, om je in zoiets in te leven moet je moeite doen je standplaats-gebondenheid los te laten. Laat dat nou net niet je sterkste punt zijn.

Ga je het nu over mijn persoon hebben? Zonde van het topic!

Rubberduck schreef:Ook 'Jokerman' van het album Infidels (1983), dat ik verder niet ken, vind ik heel goed.

Ik vind het een goed nummer.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rubberduck » zo jul 11, 2010 4:23 pm

Daniel73 schreef:Ga je het nu over mijn persoon hebben? Zonde van het topic!

Ja, natuurlijk... ik moét wel. Je dwingt me er wederom toe. Je maakt zelf heel het topic kapot met je nodeloze provocaties en nietszeggende commentaren. Hang ik een heel betoog op, kom jij slechts met een dooddoener als "luxeproblemen". Ga ik het vervolgens over muziek hebben, kom je niet verder dan "goed nummer". Wat moet ik dan, als iemand systematisch een topic kapot probeert te maken? Dan rest mij geen keuze dan dit aan de kaak te stellen, om op die manier het topic weer de goede kant op te sturen. Al is die hoop ijdel, als jij eenmaal weer in 'die bui' bent.

Heb het gewoon over de muziek van Bob Dylan, waar dit topic over ging, in plaats van steeds off-topic te gaan met je beledigingen. Daarmee maak je discussie onmogelijk.
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.
Rubberduck
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: do feb 25, 2010 5:52 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Daniel73 » zo jul 11, 2010 7:52 pm

Rubberduck schreef:Je maakt zelf heel het topic kapot met je nodeloze provocaties en nietszeggende commentaren. Hang ik een heel betoog op, kom jij slechts met een dooddoener als "luxeproblemen".

Ik geef mijn mening over de medelijden wekkende verhalen over Bob Dylan. Mag dat niet? Ik vind dat die klachten gaan over luxeproblemen. Punt.

Rubberduck schreef:Ga ik het vervolgens over muziek hebben, kom je niet verder dan "goed nummer".

Zelfs als ik schrijf dat ik een nummer van Dylan goed vind, wordt dat negatief uitgelegd.

Hier een versie van 'Subterranean Homesick Blues' door Weird Al Yankovic. De tekst is geheel in palindromen, met regels als "A Toyota's a Toyota". :lol: De videoclip lijkt op die van Dylan. De tekst staat op bordjes.
http://www.youtube.com/watch?v=Nej4xJe4Tdg

INXS - Mediate
http://www.youtube.com/watch?v=VFUEgFdP5zE
De videoclip, eind jaren '80, is gebaseerd op die van Dylan.

(Die van Dylan staat niet op YouTube.)
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rubberduck » ma jul 12, 2010 12:47 am

Daniel73 schreef:Ik geef mijn mening over de medelijden wekkende verhalen over Bob Dylan. Mag dat niet? Ik vind dat die klachten gaan over luxeproblemen. Punt.

Jij mag alles. Jij mag heel Dylan's privéleven erbij slepen, terwijl het over zijn muziek moet gaan. Jij mag uitwijden over niet ter zake doende incidenten. Jij mag zijn muziek beoordelen op zijn daden en uitspraken buiten het concertpodium of de opnamestudio. Jij mag zelfs gehele betogen afserveren met dooddoeners. Mag ik dat dan misschien aan de kaak stellen?

Daniel73 schreef:Zelfs als ik schrijf dat ik een nummer van Dylan goed vind, wordt dat negatief uitgelegd.

Het heeft allemaal blijkbaar je interesse niet. Het gedrag van fans en een dronken Dylan in een auto vind je blijkbaar vele malen interessanter. Dat mag allemaal, hoor. Het topic heet dan ook 'Bob Dylan'. Maar daarna huilen dat het topic over zijn muziek moet gaan, als de grond je te heet onder voeten wordt, vind ik hypcriet.

Daniel73 schreef:Hier een versie van 'Subterranean Homesick Blues' door Weird Al Yankovic. [...]

(Die van Dylan staat niet op YouTube.)

Wel op YouTube staat de film Don't look back. Dat opent met de videoclip van 'Subterrenean Homseick Blues'. Helaas heeft YouTube nogal kuren op het moment en kunnen er geen video's afgespeeld worden.
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.
Rubberduck
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: do feb 25, 2010 5:52 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Daniel73 » ma jul 12, 2010 2:07 pm

Rubberduck schreef:Het gedrag van fans en een dronken Dylan in een auto vind je blijkbaar vele malen interessanter. Dat mag allemaal, hoor. Het topic heet dan ook 'Bob Dylan'. Maar daarna huilen dat het topic over zijn muziek moet gaan, als de grond je te heet onder voeten wordt, vind ik hypcriet.

Huilen? Ik stelde dat veel van Bob Dylan's muziek kapotgepraat wordt door de verering van zijn persoon. Je schrijft zelf dat de man moe wordt van dweperige fans.

Rubberduck schreef:Wel op YouTube staat de film Don't look back. Dat opent met de videoclip van 'Subterrenean Homseick Blues'. Helaas heeft YouTube nogal kuren op het moment en kunnen er geen video's afgespeeld worden.

Ik kan de film 'Don't Look Back' niet compleet vinden op YouTube. Geen videoclip van 'Subterrenean Homesick Blues'. Wel 'Look Back Don't Look Back', een film van studenten.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

VorigeVolgende

Keer terug naar Beeld en geluid

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten

cron