Stephan schreef:Ik heb ook Bringing It All Back Home' gekocht. Dat leek me samen met Highway de beste introductie to Dylan. Als arme student moet ik het hier voorlopig mee doen. Wel jammer dat 'Stuck inside of Mobile With the Memphis Blues Again' er niet opstaat, dat is een geweldig nummer.
Caspar schreef:Kennen jullie ook het nummer 'A Public Execution' van Mouse & the Traps? Dat lijkt zo erg op Bob Dylan, en dan vooral op Like a Rolling Stone, dat het niet normaal meer is. Je gaat spontaan meezingen!
http://www.youtube.com/watch?v=LqmzLgoWl3w
(afgelopen maandag in de radio-uitzending van Beautiful Freaks)
Daniel73 schreef:Heb je ook de singles op CD? Nummers zoals 'Positively 4th Street', 'Can You Please Crawl Out Your Window?' en 'If You Gotta Go, Go Now'?
Daniel73 schreef:Wat vind je van de CD 'The Basement Tapes'? Die ken ik eigenlijk alleen van titel.
Daniel73 schreef:Dylan, Dylan... Laat ik de boel nu maar niet op scherp zetten, door te stellen dat Dylan ook best overschat wordt. Of door te stellen dat hij tegenwoordig een piepende, krakende parodie op zichzelf lijkt te zijn. Nee, laat ik zulke uitspraken maar niet doen.
Rubberduck schreef:Aan de 70's box moet ik nog beginnen. Eerst krijg ik dan de plaat Self Portrait, waarvan een bekende Dylan-criticus uitriep: "What is this shit?" Het bestaat enkel uit covers, van eigen en andermans werk. Terwijl een heel groot deel van de aantrekkingskracht van Dylan toch zit in wat hij zélf te zeggen heeft.
Dylan later claimed in interviews that Self Portrait was something of a joke, far below the standards he set in the 1960s, simply to get people off his back and end the "spokesman of a generation" tags; but he has also given other, contradictory accounts of his motives.
Rubberduck schreef:Dylan overschat? Op Dylan valt best het één en ander af te dingen, vind ik. Zo schijnt zijn materiaal uit de jaren '80 niet om aan te horen te zijn. Ik weet zelf nog maar weinig van die periode, maar een paar liedjes heb ik wel gehoord. [...] Als zelfs Dylan ten prooi valt aan de synthesizers, weet je dat hij diep gezonken is. Ik vind het knap dat hij zijn carrière sinds zijn album Time Out of Mind (1997) een nieuwe, succesvolle wending heeft gegeven en nieuw leven in heeft geblazen.
Rubberduck schreef:Of Dylan tegenwoordig als een krakende, piepende parodie op zichzelf klinkt? Dat ligt eraan waar je naar luistert. Als je het over zijn concerten hebt, zal ik je groot gelijk geven. Dat staat daar maar stoïcijns achter z'n keyboard wat te rochelen in de microfoon en je weet niet eens welk lied het is... Ik zal niet zo'n fanboy zijn die niet durft te zeggen dat de keizer geen kleren aan heeft. Maar als je hem dan op ziet treden voor president Obama op het Witte Huis, dan blijkt opeens dat hij het toch nog steeds wel kán... als hij maar wil!
Rubberduck schreef:Luisteren naar Modern Times (2006) is voor mij echt een feest. Het is gewoon ontroerend hoe mooi dat hij nog steeds schrijft en -vooral- zingt. In ieder woord klinkt zijn rauwe emotie door. Ik vind dat fantastisch mooi.
Daniel73 schreef:Er kan ondanks de rijkdom geen lachje vanaf.
Rubberduck schreef:Ik kan best begrijpen dat veel (de meeste) van die Dylan-songs van YouTube verwijderd worden. Wat dat betreft zijn we met z'n allen sinds de opkomst van YouTube ontzettend verwend geworden. We vinden het maar doodnormaal dat complete albums en zelfs complete tv-series zomaar gratis te bekijken zijn.
Rubberduck schreef:Een kanaal dat blijft bestaan is BobDylanTVSME, waarop een aantal heel aardige videoclips staan. Eén van de mooiste hoort toevallig bij een nummer van de plaat 'Modern Times', waarin je Bob Dylan in al zijn 'gedaantes' door de jaren heen ziet, onder het nummer 'Thunder on the mountain', de openingstrack van het album:
http://www.youtube.com/watch?v=s-9scdPjWb4
Rubberduck schreef:Van dezelfde plaat staat in dit kanaal ook nog 'When the deal goes down', wat ik zelf een wat minder nummer vind:
http://www.youtube.com/watch?v=h-Xhs4F-KSo
Rubberduck schreef:Natuurlijk is Daniel een beetje aan het provoceren met de grote woorden die hij over Dylan gebruikt.
Rubberduck schreef:Is Bob Dylan op herhaling sinds 'Time out of mind'? Allerminst. De liedjes op die CD laten zich onmogelijk vergelijken met wat hij in de jaren '60 en '70 produceerde. Maar Dylan heeft wel weer zijn eigen, eigenzinnige draai gevonden; een eigen 'sound' die (naar wat ik daarover gelezen heb) in de jaren '80 en '90 toch ontbrak. Een mooi voorbeeld daarvan is 'Not Dark Yet', van die plaat 'Time Out of Mind':
http://www.youtube.com/watch?v=77EtW3qWRxA&feature=channel
Rubberduck schreef:Een prachtig voorbeeld van het opnieuw interpreteren van een song is zijn concert voor MTV Unplugged in 1994, waarnaar ik eerder in dit topic heb gelinkt, en waarvan de video nog steeds online is:
http://www.youtube.com/watch?v=eUaTBO_- ... re=related
Rubberduck schreef:Nou kun je wel gaan vallen over die stem, maar Dylan heeft eigenlijk nog nooit echt móói gezongen. Het gaat erom wat hij met die stem doét, wat hij ermee oproept. Hij kan zijn gehavende, geraspte stem zó inzetten dat die je tot in het diepst van je ziel kan raken. Echt waar. Dat vind ik prachtig.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Er kan ondanks de rijkdom geen lachje vanaf.
Zoiets had je ook bij Kurt Cobain. Ik ben nooit rijk geweest, dus ik weet niet hoe dat is,
maar het lijkt me geen garantie voor geluk. Je kunt alleen het noodzakelijke hebben en je heel goed voelen,
en je kunt vanalles hebben en diep ongelukkig zijn. Bezittingen staan volgens mij los van welzijn.
Stephan schreef:Ik heb nu ook 'Street Legal' en 'Blonde on Blonde'.
'Street Legal' vind ik erg goed, vooral de eerste twee nummers en 'Stop Crying'; maar eigenlijk elk nummer wel.
De drums zijn erg fijn.
Rubberduck schreef:Tja, als je 'Thunder on the mountain' niet eens mooi vindt, dan weet ik het ook niet meer. Het heeft een prachtige tekst, met juweeltjes als:
"I was thinkin' 'bout Alicia Keys
Couldn't help from cryin'
When she was born in hell's Kitchen, I was livin' down the line"
Rubberduck schreef:En dan is er inderdaad die manier van zingen van hem. Ik vind het mooi hoe hij duidelijk sommige uithalen in dit nummer eigenlijk niet meer kan halen, maar ze tóch probeert te maken. Dat geeft inderdaad dat geluid waarbij je hem hoort 'rochelen/raspen'. Maar hij doet dat op zo'n manier, dat er toch de beoogde emotie uit spreekt, zodat het je toch raakt.
Rubberduck schreef:Maar jij hebt nooit van een afwijkende zang gehouden.
Rubberduck schreef:'Blonde on blonde' vond je ook al niks, met die Dylan die als een "stoere blower" van die vreselijk lange uithalen maakte. Volgens mij heb je een beperkte interpretatie van Dylan die in 1965 ophoudt, en alles wat daarna komt deugt niet. Jammer.
Daniel73 schreef:Er kan ondanks de rijkdom geen lachje vanaf.Stephan schreef:Zoiets had je ook bij Kurt Cobain. Ik ben nooit rijk geweest, dus ik weet niet hoe dat is,
maar het lijkt me geen garantie voor geluk. Je kunt alleen het noodzakelijke hebben en je heel goed voelen,
en je kunt vanalles hebben en diep ongelukkig zijn. Bezittingen staan volgens mij los van welzijn.Daniel73 schreef:Staan bezittingen los van welzijn? Probeer dit maar uit te leggen aan iemand die straatarm is en elke dag moet zien te overleven in uitzichtloze armoede. Als ik je goed begrijp zou ik even gelukkig zijn in de goot als in een huis.
Zeg je uit ervaring, dat je jezelf goed kunt voelen met alleen het noodzakelijke? Vast niet. Wij zijn allen zo materialistisch rijk achter onze computer, dat we ons niet kunnen voorstellen wat echte armoede is.
Volgens mij zegt alleen iemand met bezittingen, dat bezittingen losstaan van welzijn. Geef mij maar je CD-collectie, je gitaren en je spaarcentjes, als het voor jou echt niet uitmaakt.
Rubberduck schreef:Er niet aan gedacht die boxjes te kopen van 'de Volkskrant'; steeds 10 cd's voor € 39,95?
Keer terug naar Beeld en geluid
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten