Auteursrechten

Politiek, religie, sport, gezondheid

Berichtdoor Justin » ma feb 05, 2007 5:07 pm

Een greep uit het nieuws over het wel en wee van auteursrechten:

Youtube opgedragen om 100.000 video's te verwijderen
Het Amerikaanse mediabedrijf Viacom heeft van Youtube geëist dat er ruim 100.000 video's van de site worden verwijderd. Youtube wil aan de eis gehoor geven.
http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/44893

Politie houdt Haagse muziek- en filmpiraat aan
De politie Haaglanden heeft een einde gemaakt aan de verkoop van illegale cd's en dvd's via twee muziekwinkels in Delft. Eén verdachte is aangehouden.
http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/44902

bron: Webwereld Nieuwsbrief, 5 februari 2007
Justin
 

Berichtdoor Ei » di feb 06, 2007 1:26 pm

Youtube opgedragen om 100.000 video's te verwijderen
Het Amerikaanse mediabedrijf Viacom heeft van Youtube geëist dat er ruim 100.000 video's van de site worden verwijderd. Youtube wil aan de eis gehoor geven.
http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/44893

Och arme. Ach en wee. Klaag en steun. Dit is het begin van het einde van de vrijheid op YouTube, en van de online muziekbibliotheek voor Stephan en Daniel73. Want volgens Webwereld is Viacom International het moederbedrijf van onder meer MTV, Nickelodeon, VH1, Nick at Nite, Comedy Central en Paramount Pictures.

Webwereld schrijft:
Youtube zegt de DMCA-eis (Digital Millennium Copyright Act) van Viacom te zullen respecteren en de video's te zullen verwijderen. "Het is jammer dat Viacom niet langer wil profiteren van Youtubes gepassioneerde publiek die veel van Viacoms shows hebben gepromoot", aldus Youtube in een reactie.

Zie alleen al hoe hier op McDrake creaties zijn gepromoot die op YouTube staan. De Red Hot Chili Peppers en John Frusciante bijvoorbeeld. Hoeveel Peppers-CDs heeft Stephan inmiddels aangeschaft?
Maar daar hoor je auteursrechten-organisaties niet over. Volgens Ei is het maar concurrentie voor zulke organiaties, al die eigenwijze burgers die zélfreguleren en gratis voor promotie zorgen.

Politie houdt Haagse muziek- en filmpiraat aan
De politie Haaglanden heeft een einde gemaakt aan de verkoop van illegale cd's en dvd's via twee muziekwinkels in Delft. Eén verdachte is aangehouden.
http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/44902

Ei kan wel raden welke muziekwinkels in Delft bedoeld worden. Ze verkopen (verkochten) daar CDs en DVDs met unieke opnames van Pink Floyd, Nirvana, The Beatles, noem-maar-op. U2 zit (zat) er ongetwijfeld ook bij. Opnames die anders nergens te krijgen zijn.

Dit zijn zwarte dagen voor de muziekliefhebber. Zoals uiteengezet onder de YouTube-video over de "Amen Break"-sample, kunnen auteursrechten een stremmende werking hebben op creativiteit en dientengevolgde op inspiratie voor nieuwe creaties (waaraan dan weer geld verdiend wordt). Verder zijn er opnames bewaard gebleven, of überhaupt bestaand, vanwege fans en de verfoeide bootleggers. Er zijn artiesten die bootlegs verzamelen van hun eigen werk. Er worden soms zelfs officiële CDs/DVDs van uitgebracht, als men niets anders heeft om op terug te vallen.
http://www.youtube.com/watch?v=5SaFTm2bcac

Maar er zij auteursrechten-organisaties, met mensen die met maffia-achtige toestanden moeten bewijzen dat hun banen bestaansrecht hebben. Creaties dienen beschermd te blijven, maar moet dat zo overdreven? Zo berekent men (bij Ei's weten) voor elke kopie de aanschafsprijs in de winkel. Alsof iedereen die kopieert, anders naar de winkel zou gaan. Reken je rijk.
In de winkel verkoopt men zgn. kopieerbeveiligde CDs, die kunnen haperen op afspelers. Maar dat moet de klant maar slikken. Dan maar geen CD afspelen in je auto of op je computer. Waarom zou je? Je hebt er toch maar gemiddeld €20 voor betaald, dus wat zal je treuren. Met een gekopieerde CD heb je dit soort sabotage niet, dus het kopiëren wordt des te aantrekkelijker.

Je zou kunnen wensen om aan het gedonder te ontsnappen door zelf muziek te creëeren. Eigen muziek met eigen rechten. Helaas weet de auteursrechten-maffia zelfs dáár tussen te komen. Blanco CDs hebben een heffing, zodat je auteursrechten moet betalen over je éigen werk. Hoe meer muziek je maakt, hoe meer heffing je betaalt. Maar over die diefstal zul je de maffia niet horen.

Auteursrechten-organisaties hebben de creatieve wereld in een wurggreep. Muziek maken trekt rovers aan. Ze doen aan een witteboorden-criminaliteit waarin zij zelf goed zijn en de rest van de wereld slecht. Met dank aan meewerkende overheden. En ondertussen mogen auteurs blij zijn als ze hun geld daadwerkelijk ontvangen.

Overigens, wat houden auteursrechten precies in? Waar betaal je voor? Als muziek van een LP wordt aangeschaft op CD, moet men dan alweer de volle mep aan auteursrechten betalen? Men heeft toch al voor de werken betaald?

Ei ziet misstanden.
Ei
Member
 
Berichten: 420
Geregistreerd: di feb 06, 2007 12:36 pm

Berichtdoor Ei » di feb 06, 2007 2:00 pm

Ei schreef:Zoals uiteengezet onder de YouTube-video over de "Amen Break"-sample, kunnen auteursrechten een stremmende werking hebben op creativiteit en dientengevolgde op inspiratie voor nieuwe creaties (waaraan dan weer geld verdiend wordt).

De drums van de overbekende "Amen Break" (uit de jazzmuziek) liggen aan de basis van de zogenaamde "acid house" die eind jaren 80 en begin jaren 90 opkwam en waarop men nu nog voortborduurt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Acid_house
Stel je voor dat er een auteursrechten-organisatie was geweest die er een stokje voor had gestoken. Hoeveel nieuwe creaties waren er dan tegengehouden? Nieuwe creaties waaraan men weer geld kan verdienen?
Ei
Member
 
Berichten: 420
Geregistreerd: di feb 06, 2007 12:36 pm

Berichtdoor Stephan » di feb 06, 2007 2:57 pm

Ei schreef:Er zijn artiesten die bootlegs verzamelen van hun eigen werk. Er worden soms zelfs officiële CDs/DVDs van uitgebracht, als men niets anders heeft om op terug te vallen.

Ik hoorde eergisteren van iemand dat de band Yes zelfs heeft gevraagd of fans toevallig een bootleg hadden van een concert, omdat ze live iets geweldigs hadden geïmproviseerd terwijl de recorder achteraf niet aanstond. Zo konden ze het nummer (Volgens mij 'Picknick on the Vesuvius') herconstrueren. Daar kunnen bootlegs dus goed voor zijn.
Overigens is er laatst een geweldige muziekwinkel, 'The house of sounds', in Den Bosch failliet gegaan, waar ik een paar nieuwe Cd's voor een prikkie had gekocht. Dat was triest om te zien.
Stephan
Member
 
Berichten: 297
Geregistreerd: zo apr 16, 2006 4:04 pm

Berichtdoor Kjell » do feb 08, 2007 8:19 pm

Justin schreef:Youtube opgedragen om 100.000 video's te verwijderen
Het Amerikaanse mediabedrijf Viacom heeft van Youtube geëist dat er ruim 100.000 video's van de site worden verwijderd. Youtube wil aan de eis gehoor geven.
http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/44893

Dat heb ik gemerkt ja. Erg vervelend is dat die filmpjes nog steeds in de zoekresultaten staan, waardoor je telkens weer die roodomrande tekst krijgt wanneer je erop klikt.
Kjell
Member
 
Berichten: 74
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 8:50 pm

Berichtdoor Lenin » do feb 08, 2007 10:28 pm

Verdraaide kapitalisten!
Creativiteit is collectief!
Lenin
 

Berichtdoor Wicki » ma okt 08, 2007 1:24 pm

5 oktober 2007 - Een Amerikaanse rechtbank veroordeelt Jammie Thomas (32) uit Minnesota tot een boete van $222.000,- voor het illegaal downloaden en via filesharing (Kazaa) weer beschikbaar stellen van 24 MP3-muziekbestanden. Dat is $9.250,- per song. Thomas is de eerste van 26.000 door de muziekindustrie aangeklaagde filesharers, die weigert haar zaak voor een paar duizend dollar te schikken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdpagina
Wicki
 

Berichtdoor Daniel73 » wo okt 07, 2009 11:12 am

Van Webwereld:
Kamervragen over embedtarieven Buma

Gepubliceerd: Maandag 5 oktober 2009
Auteur: Ernst-Jan Hamel

Het CDA is tegen een Buma-belasting op het embedden van muziek. Ook Bits of Freedom fakkelt de digitale licenties af, en vreest het einde van de embedcultuur.

Tweede Kamerleden Pieter Omtzigt en Nicolien van Vroonhoven-Kok (CDA) hebben Kamervragen gesteld over de digitale licenties die Buma/Stemra vanaf 2010 wil heffen. De Kamerleden willen niet dat "normale blogs en Hyves-sites" geconfronteerd worden met hoge rekeningen.

In een mail naar diverse media schrijven de Kamerleden: "Veel kinderen met een Hyves-pagina hebben zo’n fragmentje online staan om aan hun vrienden te laten zien waar ze van houden. Als Buma/Stemra dit echt van plan is, dan komen veel ouders voor een vervelende verrassing te staan." De nieuwe embedtarieven raken namelijk ook individuele bloggers.

Regels Buma uit 'stenen tijdperk'
Ook bekritiseren de Kamerleden het gekozen tariefmodel van de Buma/Stemra. "De regels zijn nog uit het stenen tijdperk. Ze gaan ervan uit dat je hetzelfde filmpje het hele jaar op je site laat staan."

Zes embedded files kosten 130 euro per jaar, en per 30 ingebedde bestanden moet er 650 euro worden betaald, ongeacht het aantal views. Dit blijkt uit de vorige week geopenbaarde plannen van Buma. Verder moeten de licenties ieder jaar opnieuw gekocht worden.

Ook digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom (BOF) neemt met verbazing kennis van het licentiemodel van Buma/Stemra. In een concept open brief (aanvullingen kunnen tot maandagavong ingestuurd worden) dringt BOF er op aan om de regeling te herzien.

Einde van embedcultuur?
BOF vreest dat de Buma-tarieven het einde betekenen van de embedcultuur. Sitebeheerders zullen terughoudender worden in het plaatsen van materiaal. Zèlfs als de exploitatie daarvan niet wordt uitgebaat door Buma.

"Daarbij komt dat platform-websites, zoals Hyves, naar alle waarschijnlijkheid de technische mogelijkheid van embedden uit voorzorg onmogelijk zullen maken." BOF vreest ook dat door de maatregel veel mensen de embedmogelijkheid op YouTube zullen uitschakelen.

Muzikanten zelf zijn uiteindelijk de dupe van de Buma/Stemra-tarieven, betoogt BOF. Hen wordt door deze maatregel een van hun belangrijkste marketingkanalen ontnomen. "Zij worden immers hierdoor beperkt in de mogelijkheid om hun publiek te bereiken."

"Een potentieel neveneffect van deze regeling is dat ook materiaal waarvan de rechten niet door Buma worden beheerd, niet meer kan worden gedeeld via deze populaire kanalen."

Afzonderlijke exploitatiehandeling
Ook heeft BOF twijfels over de juridische grondslag. De burgerrechtenorganisatie vraagt zich af of embedden niet gewoon een toegestaan citaat is, in plaats van een afzonderlijke exploitatiehandeling. Bovendien heeft YouTube al licentie-overeenkomsten met een aantal platenmaatschappijen. Dat betekent dat er sprake is van een onrechtmatige dubbeltelling als Buma ook vergoedingen vraagt, schrijft BOF.

Deze kwesties worden ook aangesneden in de vragen van Tweede Kamerleden Omtzigt en Van Vroonhoven-Kok (beiden CDA). Zij vragen aan de staatssecretaris van Economische Zaken en aan de minister van Justitie:

1. Heeft u kennis genomen van het voornemen van Buma/Stemra om iedereen die een muziek fragment op zijn website heeft staan ten minste 130 euro in rekening te brengen?

2. Betekent dit dat ieder kind en jongere die op Hyves een YouTube-filmpje of iets dergelijks plaatst een rekening van ten minste 130 euro zal krijgen van Buma/Stemra?

3. Vindt u het gewenst dat het plaatsen van muziekfragmentjes en videoclips op privé- en vriendensites hierbij de facto onmogelijk gemaakt wordt?

4. Indien een kind van 8 jaar een muziekfragment op zijn Hyves-site plaats, kunnen de ouders dan een rekening van 130 euro verwachten van Buma/Stemra?

5. Welk ander land ter wereld brengt op dit moment kosten in rekening voor het plaatsen van embedded YouTube-filmpjes en andere muziekfragmenten op persoonlijke weblogs?

6. Welke maatregelen zult u nemen om ervoor te zorgen dat Buma Stemra in ieder geval bij niet-commerciële kleine sites, zoals blogs en Hyves-pagina’s, voor het beperkt plaatsen van fragmenten en embedded YouTube- filmpjes geen geld in rekening zal brengen?

bron: http://webwereld.nl/nieuws/63875/kamervragen-over-embedtarieven-buma.html#source=newsletter
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland


Keer terug naar Maatschappelijk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron