Schietpartij Virginia

Politiek, religie, sport, gezondheid

Berichtdoor Caspar » di apr 17, 2007 8:14 pm

33 doden bij schietpartij op universiteit VS
"Bij een schietpartij op de campus van de technische universiteit van de Amerikaanse staat Virginia zijn 33 doden gevallen, inclusief de dader. Het is de dodelijkste 'shooting' ooit in de VS.

Schutter
De schietpartij begon in een woongebouw op de campus in de plaats Blacksburg. Daarna werd er geschoten in de hallen en klaslokalen van de universiteit. Daar vielen de meeste doden.

Tragedie
De schutter heeft zelfmoord gepleegd, aldus de politie. De identiteit van de man is nog steeds niet bekend, omdat hij geen identiteitspapieren bij zich droeg. De aanleiding voor de schietpartij is ook nog onbekend. De rector van de universiteit, Charles Steger, sprak van 'een tragedie met monumentale proporties'.

Extreem
Volgens overlevenden was de man extreem zwaar bewapend. Hij was behangen met munitie en droeg vuurwapens. De politie kon de schutter niet direct vinden, omdat het universiteitsterrein enorm groot is. De man liep van de ene kant van het complex naar de andere.

Op een rij
Ooggetuigen vertellen dat de man willekeurig slachtoffers op een rij zette en ze doodschoot. Tientallen studenten raakten gewond. Ze liepen schotwonden op of braken ledematen toen ze uit ramen sprongen."

rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2007/04_april/16/buitenland/0416_1800_schietpartij_school.xml


Ik vind het werkelijk schandalig. Het is sowieso niet in de haak dat je daar vanaf je 12e wapens kan kopen. Ik hoop dat door dit incident die wet toch eens geschrapt wordt.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Ei » di apr 17, 2007 9:03 pm

Caspar schreef:Ik vind het werkelijk schandalig. Het is sowieso niet in de haak dat je daar vanaf je 12e wapens kan kopen. Ik hoop dat door dit incident die wet toch eens geschrapt wordt.

Vanaf je 12e jaar wapens kopen? Als volwassen burger is het al idioot, dat jan en alleman wapens kunnen kopen. Stel je voor dat dit in Nederland zou kunnen, dan zou je toch je leven niet zeker zijn?

In Nederland hebben we een probleem met messen. Maar die zijn moeilijk te verbieden.

Wat te denken trouwens van geweld in films en computerspellen? Ei heeft begrepen dat een mens niet gauw een medemens zal neerschieten, tenzij de mens erop getraind wordt. In films en computerspellen ben je een held als je voor hun leven smekende mensen genadeloos afknalt. Dat moet toch iets doen met je brein. Zeker als je geen leven hebt.

Gisteren was in 'De wereld draait door' te zien hoe tijdens een training in het Duitse(?) leger geleerd werd om "m*therf*cker" te roepen tijdens het schieten op die vijand. Zodoende wordt men getraind (gehersenspoeld) om de vijand te ontmensen en hem zodoende schaamteloos af te knallen.

Ei verwacht niet dat door dit incident de wapenwet geschrapt zal worden. Want wat zijn nou 33 doden in vergelijking met heel veel geld? De wapenindustrie heeft wel meer doden op zijn geweten. En president Bush lijkt weinig te geven om de vele Amerikaanse gesneuvelden in Irak. Dat zijn er al duizenden. Zo'n schietincident als in Virginia zal, het woord zegt het al, als een "incident" gezien worden.

Is Ei cynisch? Hoe kan Ei niet cynisch zijn?
Ei
Member
 
Berichten: 420
Geregistreerd: di feb 06, 2007 12:36 pm

Berichtdoor Ei » di apr 17, 2007 9:06 pm

Ei schreef:Gisteren was in 'De wereld draait door' te zien hoe tijdens een training in het Duitse(?) leger geleerd werd om "m*therf*cker" te roepen tijdens het schieten op die vijand.

Typefout. Moet zijn: ... tijdens het schieten op *de* vijand.
Ei
Member
 
Berichten: 420
Geregistreerd: di feb 06, 2007 12:36 pm

Berichtdoor Caspar » di apr 17, 2007 9:08 pm

Ik denk inderdaad dat geweld in spelletjes en op TV wel invloed heeft op mensen, en vooral op kinderen. Als er hier zomaar geschoten mocht worden zou ik niet meer de straat op durven denk ik.
Ik denk inderdaad niet dat de wet nu afgeschaft zal worden of ook maar wordt aangepast, dat heeft Bush ook al laten weten.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Rockerduck » ma apr 23, 2007 10:12 pm

Films en computerspellen de schuld geven vind ik voorspelbaar en te makkelijk. Het zijn makkelijke mikpunten. Telkens als er iets vreselijks gebeurt, hebben tv en videospel het gedaan. Terwijl ik na het vijf keer zien van 'Pulp Fiction' nog steeds niet de neiging heb om het vreselijk cool te vinden als iemand vermoord wordt, laat staan het zelf te doen! En met mij nog een paar miljoen mensen. Hoe komt dat?

Geweld normaal vinden of toepassen hangt samen met veel factoren. De thuissituatie bijvoorbeeld; de opvoeding. Wordt een dader vroeger geslagen of anderzins mishandeld? Waren ouders gewelddadig? Heerste er een wapencultuur? (In de VS zie je dat vaak.) Maar ook de gemoedstoestand van iemand speelt mee.

Films en spellen zijn niet de oorzaak van geweld. In de jaren '90 was er na een reeks incidenten (oa. Columbine) een heksenjacht op deze media, maar zeker ook op rockmuziek. Marilyn Manson zou de jongens van Columbine aangezet hebben tot de daad. Niemand, geen politicus maar ook niemand uit de media probeerde dieper te graven dan de oppervlakkigheid en makkelijkheid van het de schuld geven aan muziek en games.
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Ei » di apr 24, 2007 1:10 am

McDrake 'Off-Topic International' heeft een topic over wapens, n.a.v. de schietpartij in Virginia. Onder meer met een bijdrage van Robb_K uit de USA. (namedrop namedrop...) Ook is er een bijdrage over Michael Moores 'Bowling for Columbine'.
Iets voor Caspar en Rockerduck?

The "right to keep and bear arms"
http://bb.mcdrake.nl/engdisney/viewtopic.php?id=268
Ei
Member
 
Berichten: 420
Geregistreerd: di feb 06, 2007 12:36 pm

Berichtdoor Caspar » di apr 24, 2007 7:28 am

Tja, ik ben 12 en m'n Engels is dus beroerd. Ik blijf voorlopig nog op Nederland Off Topic hangen.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo


Keer terug naar Maatschappelijk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron