Aha!

Politiek, religie, sport, gezondheid

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo okt 17, 2007 4:59 pm

Kijk maar uit! Lees ik toch net dat miljoenen kinderen het teken van Harry Potter op hun voorhoofd zetten en Harry als leider kiezen! Harry is als zodanig het merkteken van het Beest en Harry is zo dus ook nog de wereld dictator waar de bijbel al voor waarschuwde.

Nee maar, goed dat er slimme sites zijn die dit doorhebben en mij er even op wijzen! ( http://www.carylmatrisciana.com/article ... le-006.php )
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Daniel73 » do okt 18, 2007 4:00 pm

Dat artikel heet 'Who Stole Harry Potter's Phoenix?' en is geschreven door Caryl Matrisciana.

Fragment:
The first three books were heavily promoted through the American school system by the American publisher Scholastic Inc who has also provided school curriculum materials for over 80 years. It seems interesting that while the teaching of traditional values based on Christian ethos has been removed from schools through reading the Bible in class, saying prayers or posting the ten commandments, Harry Potter, based on the religious teachings of occult professors and wiccan students at a school of witchcraft and wizardry can be read aloud in American classrooms.

Tsk tsk. Je moet toch wel een duiveltje zijn wil je een verband gaan leggen tussen religie en fantasie, zoals die Matrisciana hier doet.
Door te wijzen op "religious teachings of occult professors" wordt occultisme gelegitimeerd als zijnde religie. Een occulte religie als hardnekkige concurrent voor christendom. Daarmee wordt christendom onbedoeld geschaard bij een wereld van hokus pokus. Zoals ik de stelling lees geven christenen zelf toe dat hun religie makkelijk te mengen is met fantasie.

Bisschop Gijsen zou in 1987 bezwaar hebben geuit tegen Sint Nicolaas, omdat men dan aan god kan gaan twijfelen. "Hij kwam met de volgende stelling: hij was tegen het Sinterklaasfeest, 'want als die kinderen te horen krijgen dat Sinterklaas niet bestaat, denken ze: waarom bestaat God dan wel?'" (bron: Lennaert Nijgh, 'Stad van Hout', blz. 101.)
Hiermee vraagt die bisschop zich dus kritisch af of god eigenlijk wel bestaat. Zo praat je jezelf hopeloos een hoek in, als christen zijnde.

Stel je voor dat een atheïst zou wagen om bv. Jezus met de Paashaas te vergelijken, dan valt men vast wél op hoezeer dat vloeken in de kerk is. Maar als een mede-christen zoiets doet, och... Er zijn maar weinigen die zien hoezeer christenen onderling om het hardst kunnen vloeken en spotten met hun god.

Harry Potter-kinderboeken vergelijken met de Bijbel... Met zulke christenen heb je geen anti-christ meer nodig.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » do okt 18, 2007 4:22 pm

Caryl Matrisciana, writer and producer of the Award Winning video, "Harry Potter: Witchcraft Repackaged. Making Evil Look Innocent" has branched out on her own after 21 years as Jeremiah Films Creative Director and co-owner. Visit www.caryltv.com for info on the DVD that carries a bonus hour on the dangers of Harry Potter.

Aandacht trekken en geld binnenhalen over de rug van die duivelse Harry Potter? Compleet met ronkende teksten over een "bonus hour"?
Was ik nog niet van mijn geloof afgevallen, dan zou ik nu wankelen. Waarom zou god zulke hopeloos maffe volgelingen uitverkoren hebben? Ze misbruiken een kinderboek dankbaar als een excuus om hun Jezus aan te prijzen. En dan zijn er mensen die het nog slikken ook. Er moet toch een grens zijn aan domheid.

Zou Harry Potter misschien toch echt duivelse magische krachten hebben, dat hij christenen zichzelf helpt ontmaskeren als charlatans?
Of zou Harry Potter in zo'n geval meer een engel gods zijn, omdat hij valse christenen kwelt?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » do okt 18, 2007 5:40 pm

Nog iets:
Today, millions of children take Harry's curse mark on their own foreheads to show their loyalty to Harry. The Bible teaches that at the ruling of the One World leader in the end times, the whole world will take "the mark of the beast" on their foreheads to show their allegiance to the world dictator.

Hindoes, of hoe ze ook heten, komen zeker ook van de duivel? Zij hebben een rode stip op hun voorhoofd.

Are our children, and the global child, being conditioned for something much bigger than even we understand?

FUD. Fear, uncertainty, and doubt. (Angst, onzekerheid en twijfel.)
http://en.wikipedia.org/wiki/Fear%2C_uncertainty_and_doubt

Hysterische bangmakerij van de bovenste plank. Zijn we in de macht van iets waarvan wijzelf (die zelf op dat "iets" wijzen) niet kunnen bevatten wat het precies inhoudt?
We moeten bang zijn van iets dat we niet bevatten. Let goed op zo'n redenatie. Met zo'n redenatie kun je angstig aangelegde mensen om je vingers winden. Men waarschuwt voor iets dat men zelf niet snapt en waar men niettemin het hoogste woord over heeft. Let op hoe dan, als puntje bij paaltje komt, toevallig overgeschakeld wordt naar een suggestieve, retorisch-achtige vraagvorm.

Wat ik me nu afvraag is of zo'n Caryl Matrisciana zélf echt zo gelovig is, of dat hij/zij bewust misbruik maakt van religie. Stel je voor dat je als schrijver willens en wetens zulke bangmakende onzin over een duivel en over tekenen schrijft, dan weet je zelf als de beste dat je volgelingen echt van alles kunt wijsmaken. Want wie in bangmakerij trapt als die van Matrisciana, die trapt echt overal in.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » do okt 18, 2007 9:46 pm

Daniel73 schreef:Waarom zou god zulke hopeloos maffe volgelingen uitverkoren hebben?

Er staat nergens dat God hen heeft uitverkoren.

Daniel73 schreef:Of zou Harry Potter in zo'n geval meer een engel gods zijn, omdat hij valse christenen kwelt?

Kijk, daar zie ik meer in. Chirstenen zijn ook mensen en nog best weleens doorgedraaid en betweterig.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Daniel73 » vr okt 19, 2007 1:40 pm

Ridder ter Geit schreef:
Daniel73 schreef:Waarom zou god zulke hopeloos maffe volgelingen uitverkoren hebben?

Er staat nergens dat God hen heeft uitverkoren.

Ook zulke volgelingen wanen zich gesteund door de Bijbel.

In de Bijbel is te lezen hoe een door god uitverkoren volk door diezelfde god wordt aangezet om andersdenkenden uit te moorden. Zie Mozes. Zie Jozua. De verbale strijdlustigheid van sommige christenen doet mij daar direct aan denken. Dat zijn natuurlijk "extremisten", volgens gematigden. Maar de Bijbel bevat veel voer voor extremisten en tunneldenkers.
Wat zou de Bijbelse god hebben met zogenaamde gematigde gelovigen? Volgens de Bijbel probeert Mozes meerdere malen van god's bloeddorstige opdracht af te komen, maar god blijft aandringen.

Ik gok dat Caryl Matrisciana met open armen ontvangen zal worden door de Bijbelse god. Ik denk dat ik daar meer Bijbels bewijs voor kan vinden dan voor zachtmoedige, gematigde christenen die liever zoete broodjes bakken met afvalligen en andersgelovigen.

Ridder ter Geit schreef:
Daniel73 schreef:Of zou Harry Potter in zo'n geval meer een engel gods zijn, omdat hij valse christenen kwelt?

Kijk, daar zie ik meer in. Chirstenen zijn ook mensen en nog best weleens doorgedraaid en betweterig.

Ik denk dat doorgedraaid en betweterig zijn een norm is voor christenen, afgaande op het gedrag van o.m. Petrus en Paulus, in de Bijbel. Ook van Jezus meen ik een aantal doorgedraaide stukjes te vinden in de Bijbel. Zie bijvoorbeeld Evangelie Johannes 8:12-59, waar Jezus over zichzelf(!) getuigt en beweert dat hij "niet alleen" is. Het is dat Jezus het zegt, want anders zou hij door veel christenen (en niet alleen "de Joden") getypeerd worden als een bezeten godslasteraar.

Christenen die achterover gaan zitten en eigenlijk maling hebben aan wat in de Bijbel staat, wat moet de Bijbelse god daarmee? Waar is het vuur van de heilige geest gebleven?
Veel christenen menen dat ze toch wel op vergeving kunnen rekenen, of ze nou actief zijn of passief. Maar ook dan ben je doorgedraaid, wat mij betreft. Want dan sta je jezelf toe om schaamteloos fouten te maken waarvoor je toch wel vrij gesproken zal worden.

Misschien heb ik meer lof voor zo'n Matrisciana dan voor een mede-christen die hoofdschuddend zo'n artikel leest. Die Matrisciana heeft de Bijbel goed gelezen. De Bijbel maakt gewag van "het beest", in Openbaring. Goed gezien. Dat deel van de Bijbel heeft een hoog tovergehalte. Veel christenen menen dat de toekomst erin voorspeld wordt. Een toekomst die nog steeds moet komen.

Harry Potter maar ook Nostradamus zijn gewoontjes bij de Johannes van Openbaring. Ik kan me goed voorstellen dat iemand die Openbaring serieus leest als zijnde de waarheid, psychotische conclusies trekt zoals Matrisciana. Veel christenen hebben amper een idee wat in de Bijbel staat. Die laten zich door een voorleesvader (een dominee) een gecensureerde, voorgekauwde selectie voorschotelen. Over een Jezus die met bloemetjes strooit omwille van de love, peace en happiness, of wat ze er ook van maken.

Lucas 12:49-51
[Jezus zei:] 49 Ik ben gekomen om op aarde een vuur te ontsteken, en wat zou ik graag willen dat het al brandde! 50 Ik moet een doop ondergaan, en ik word hevig gekweld zolang die niet volbracht is. 51 Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen.

Als ik dit zo lees is Jezus hier zelf een duivel. Hoe knap en creatief dat veel christenen uitspraken van zo'n figuur toch uit willen leggen als zijnde afkomstig van een onschuldig lam dat vrede komt brengen. Dan ben je toch doorgedraaid, of niet?

Veel christenen mijden lastige passages in de Bijbel. Die lokken je met mooie verhalen. Maar als je dan die genegeerde passages zelf gaat lezen en je komt in een geloofscrisis, dan moet je niet zo lastig doen. Is dat vredelievend?
Een gematigde christen kan je afkeuren als je de Bijbel aandachtig leest. Is zo'n gematigde christen niet maf? Maf vanwege het uitnodigen van mensen zich te verdiepen in een leer waar de gematigde christen zelf amper aandacht voor heeft?

Als iemand zogenaamd doordraait staan gematigde christenen (als een Petrus in nood) te doen alsof zij van geen kwaad weten. Is dat niet ontzettend oneerlijk? Gaan christenen zo met elkaar om?
Misschien is Matrisciana een engel gods omdat het Potter-artikel gematigde christenen kwelt en loochenaars zichzelf laat ontmaskeren? Dan ben ik nu de haan die driemaal kraait. :)
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » za okt 20, 2007 11:03 am

Ik wil het best hebben over dat soort lastige passages uit de Bijbel, dat is het niet. Maar dat neemt niet weg dat ik het belachelijk vind het teken op Harry Potters voorhoofd maar meteen met het teken van het Beest in aanraking te brengen. Waar haalt zo iemand dat idee vandaan? Waarom dit claimen alsof het meteen de waarheid is?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Daniel73 » za okt 20, 2007 7:50 pm

Ridder ter Geit schreef:Ik wil het best hebben over dat soort lastige passages uit de Bijbel, dat is het niet.

Ik heb pnder 'Geloven 3.0' een reactie geplaatst op het wel of niet willen discussiëren over geloof.
Zie: http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=6100#p6100
Het werd zo'n lang zijspoor-verhaal dat ik het liever maar in een algemeen topic plaatste.

Ridder ter Geit schreef:Maar dat neemt niet weg dat ik het belachelijk vind het teken op Harry Potters voorhoofd maar meteen met het teken van het Beest in aanraking te brengen. Waar haalt zo iemand dat idee vandaan? Waarom dit claimen alsof het meteen de waarheid is?

Er wordt volgens mij nergens echt geclaimd dat het om waarheid gaat.

Als je de Bijbel bestudeert kan de angst voor Harry Potter terecht zijn. Laat ik dat paadje eens bewandelen, om deze stelling te onderbouwen:

- Jezus roept de kinderen bij zich. Onder meer via kinderboeken.
- Satan, Lucifer of hoe je "de duivel" of "het beest" ook wilt noemen, doet dat ook. Door middel van Harry Potter. Het lijkt onschuldig, zoals zoveel kwaad. Dus veel ouders zullen lachen om zo'n theorie. Wat sluwe Satan natuurlijk goed uitkomt. Satan kan zo vrijuit de kinderzieltjes bederven. Zelfs met behulp van ouders die hun kinderen Potter-spullen geven.

Terwijl Vader ter Geit zich te barsten lacht worden zijn geitenkindertjes klaargestoomd door de duivel, via een kinderboek. Volgens mij is dat volgens de Bijbel een volkomen logische mogelijkheid.
En daarbij, als je gelooft in een wederopstanding des vlezes, een dag des oordeels, etc., waarom zou je hier dan wel om lachen?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » di okt 23, 2007 8:49 pm

Omdat ik weet dat je overal wel vanalles bij kunt associeren. Ik heb de Harry Potter boeken gelezen en het lijken mij toevallige overeenkomsten. Uiteindelijk weet je niets zeker, maar hier verkies ik dus niet in te geloven.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Daniel73 » ma nov 12, 2007 1:25 pm

Ridder ter Geit schreef:Omdat ik weet dat je overal wel vanalles bij kunt associeren.

Als de Bijbel waarschuwt voor tekens op het voorhoofd, vind ik dat directe informatie.
Maar waar is zo'n passage precies te vinden in de Bijbel?

The Bible teaches that at the ruling of the One World leader in the end times, the whole world will take "the mark of the beast" on their foreheads to show their allegiance to the world dictator.

Ik neem aan dat het om 'Openbaring van Johannes' gaat.

Ridder ter Geit schreef:Ik heb de Harry Potter boeken gelezen en het lijken mij toevallige overeenkomsten. Uiteindelijk weet je niets zeker, maar hier verkies ik dus niet in te geloven.

Zo krijg je me op mijn sinaasappelkistje. Jij verkiest er niet in te geloven. Maar is jou wat gevraagd, door god? Waarop baseer je jouw vrijheid om de Bijbel selectief te lezen? De Bijbel waarschuwt tegen magie en tovenaars, dus waar haal jij je vrijheid vandaan om Harry Potter te gaan lezen? Als god toch zegt dat het is verboden, dan is het voor jouw als gelovige toch verboden? Weet jij beter dan god?
Let wel, het zal mij als (inmiddels) atheïst een worst wezen omdat ik niet in god geloof. Maar van jou als christen verwacht ik toch dat je de Bijbel serieus neemt. Anders snoep je van twee walletjes en geloof je alleen als het jou toevallig zo uitkomt. Als je moet kiezen tussen "verlosser" Jezus Christus óf "tovenaar" Harry Potter, waarom kies je dan Harry Potter? Zo ben je wel heel makkelijk te verleiden door de duivel.
Ik vind dat die Caryl Matrisciana, de schrijver van dat artikel, meer argumenten aanbrengt dan jij doet. Ik heb de indruk dat je weglacht wat je niet bevalt, zonder daar een grond voor te bieden. Misschien ben jij nu een handlanger van de duivel?
Als je eenmaal in die (mijns inziens) vage sferen gaat zitten, van goden en duivels, dan heeft dat ernstige consequenties voor je leven. Daar kies je voor.

Exodus 22:17
17 Een tovenares mag niet in leven blijven.

Leviticus 19:31
31 Raadpleeg geen geesten en schimmen van doden. Wie zich tot hen wendt, verontreinigt zichzelf. Ik ben de HEER, jullie God.

Deuteronomium 18:10-14
10 Er mag bij u geen plaats zijn voor mensen die hun zoon of dochter als offer verbranden, en evenmin voor waarzeggers, wolkenschouwers, wichelaars, tovenaars, 11 bezweerders, en voor hen die geesten raadplegen of doden oproepen. 12 Want de HEER verafschuwt mensen die zulke dingen doen, en om die verfoeilijke praktijken verdrijft hij deze volken voor u. 13 U moet volledig op de HEER, uw God, gericht zijn. 14 Ook al luisteren de volken in het land dat u in bezit zult nemen wel naar wolkenschouwers en waarzeggers, ú heeft de HEER, uw God, dat verboden.

Dit laatste citaat laat weinig tot geen ruimte open voor zaken als Harry Potter.
Zeker vers 10 is duidelijk: "Er mag bij u geen plaats zijn voor [...] tovenaars".

BTW. "Ook al luisteren de volken in het land dat u in bezit zult nemen wel naar wolkenschouwers en waarzeggers, ú heeft de HEER, uw God, dat verboden." Hoewel hier de eergenoemde tovenaars (van vers 10) achterwege blijven, lijkt de boodschap me duidelijk: Als een ander iets doet dat verboden is, geeft dat geen reden om eraan mee te doen. Dus als Potter-boeken als broodjes over de toonbank gaan bij mensen die er geen kwaad in zien, dan nog is het je verboden om je in te laten met tovenaars. Punt uit. Anders maak je een spelletje van je geloof.

Ridder ter Geit schreef:Uiteindelijk weet je niets zeker

Als je niets zeker weet, weet je ook niet zeker of je niets zeker weet... :)

Uiteraard kun je mijn repliek met een flinke korrel zout nemen, maar ik hoop je wel aan het denken te zetten over wat je nou eigenlijk zelf gelooft. Ben je echt gelovig, of alleen op zondag? Als je selectief bent en alleen gelooft als het je uitkomt, kun je evengoed een parttime-atheïst genoemd worden.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma nov 12, 2007 10:23 pm

Je hebt het de hele tijd over je inlaten met tovenaars. Maar dit zijn fantasieboeken. Harry Potter bestaat niet echt. Het is meer fantasie en symbolisch. Rowling zelf zegt naar de kerk te gaan. Ze zegt dat haar boeken hangen op twee teksten die rechtstreeks uit de bijbel komen. De Visie (de televisiegids van de Evangelische Omroep) wijdde hier laatst nog een heel positief klinkend artikel aan. Harry Potter is vergelijkbaar met andere boeken met christelijke parallellen zoals Narnia en Lord of the Rings. Ze laten kinderen de duidelijke scheidslijn tussen goed en kwaad zien. Veel theologen vinden deze boeken beter voor kinderen dan veel christelijk opgezette boeken.

Ikzelf zie daar ook wel wat in. Ik ken heel veel fantasie over tovenaars en ik zie het alles niet met werkelijke magie gelinkt. Dus ik vind het niet hetzelfde als je inlaten met tovenaars.

Over dat teken op je voorhoofd;Harry Potter is niet echt vergelijkbaar met een wereldwijde dictator. Dit lijkt mij bedoelt als een echt mens. En zelfs de fantasie Harry Potter heeft geen link met een wezelijke dictator. Hij heeft wel een litteken op zijn voorhoofd, maar dat maakt niet de hele profetie over hem. Dan draai je de dingen om, denk ik.

En bedankt dat je me aan het denken zet over mijn geloof, dat waardeer ik wel :)
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Daniel73 » do nov 29, 2007 7:10 am

Ridder ter Geit schreef:Je hebt het de hele tijd over je inlaten met tovenaars. Maar dit zijn fantasieboeken. Harry Potter bestaat niet echt. Het is meer fantasie en symbolisch.

Dus als je een fantasiefiguur verzint, mag je daarmee tovenarij verheerlijken?

Overigens moet ik de eerste tovenaar nog tegenkomen die niet gefantaseerd is. Dus waar heeft de Bijbel het dan wel over?

Ridder ter Geit schreef:Rowling zelf zegt naar de kerk te gaan. Ze zegt dat haar boeken hangen op twee teksten die rechtstreeks uit de bijbel komen. De Visie (de televisiegids van de Evangelische Omroep) wijdde hier laatst nog een heel positief klinkend artikel aan. Harry Potter is vergelijkbaar met andere boeken met christelijke parallellen zoals Narnia en Lord of the Rings. Ze laten kinderen de duidelijke scheidslijn tussen goed en kwaad zien. Veel theologen vinden deze boeken beter voor kinderen dan veel christelijk opgezette boeken.

Welke twee teksten komen uit de Bijbel?

Wat kan ik met Rowling, de Evangelische Omroep en theologen? Het gaat om de Bijbel, "het woord van god".
Als ik Rowling was zou ik ook zeggen dat ik naar de kerk ga. Maar zitten in een kerk persé goede mensen?
Als "veel theologen" vinden dat heidense boeken over tovenaars beter voor kinderen zijn dan veel christelijk opgezette boeken, vind ik dat die theologen het christendom als inferieur aan heidendom bestempelen. Hoe brutaal kan een gelovige zijn? Verhaaltjes over Potter beter dan verhaaltjes over Christus? Pfoe. Je moet maar durven, als theoloog.

Je noemt diverse referentiepunten buiten de Bijbel. Kun je binnen de Bijbel een ontheffing vinden die gefantaseerde tovenaar Harry Potter toe zou staan? Ik verwacht eerder nog meer bezwaren te vinden, zoals het verbod op het maken van afbeeldingen.

Ik vind dat christenen uiterst creatief zijn in het aanprijzen van een heilig boek, de Bijbel, dat ze zelf terzijde schuiven als het henzelf zo uitkomt.
Als de Bijbel nee zegt is het toch nee? Wat valt daaraan af te dingen zonder dan automatisch te erkennen dat de Bijbel met een flinke korrel zout genomen moet worden?

Ridder ter Geit schreef:Ik ken heel veel fantasie over tovenaars en ik zie het alles niet met werkelijke magie gelinkt. Dus ik vind het niet hetzelfde als je inlaten met tovenaars.

Staat jouw mening boven die van god? Of ben je zelf god? Als je gelooft in een god die over de mensheid heerst, en die de mensen wetten geeft via de Bijbel, dan wordt jou als individu toch niets gevraagd? Anders kun je elke regel in de Bijbel overtreden, puur omdat je zelf "vindt" dat de Bijbel overtreden is toegestaan. Dan kun je volgens mij beter meteen atheïst worden of een gnostische (dus ketterse) christen. God vindt dat tovenarij verboden is, maarrr... IK vind... vul maar in. Zo heeft iedereen zijn eigen god in zich, en dat riekt naar ketterij.

Ridder ter Geit schreef:Over dat teken op je voorhoofd;Harry Potter is niet echt vergelijkbaar met een wereldwijde dictator. Dit lijkt mij bedoelt als een echt mens. En zelfs de fantasie Harry Potter heeft geen link met een wezelijke dictator. Hij heeft wel een litteken op zijn voorhoofd, maar dat maakt niet de hele profetie over hem. Dan draai je de dingen om, denk ik.

Ik denk dat het litteken op het voorhoofd van een gefantaseerd figuur toch op z'n minst de schijn heeft van het spelen met (volgens de Bijbel) duivelse symboliek. Zeker als, in dit geval, Rowling beweert dat haar boeken hangen aan teksten uit de Bijbel.

Ridder ter Geit schreef:En bedankt dat je me aan het denken zet over mijn geloof, dat waardeer ik wel :)

Volgens mij ben je de eerste die dat tegen me zegt. :)
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma dec 10, 2007 10:29 pm

Daniel73 schreef:Dus als je een fantasiefiguur verzint, mag je daarmee tovenarij verheerlijken?

Overigens moet ik de eerste tovenaar nog tegenkomen die niet gefantaseerd is. Dus waar heeft de Bijbel het dan wel over?

Echte tovenaars. Overigens schijnt 'tovenarij' ergens in het Nieuwe Testament door vertalers voor het gemak maar aan een opsomming van slechte dngen toegevoegd te zijn voor het gemak.

Daniel schreef:Welke twee teksten komen uit de Bijbel?

"De laatste vijand die overwonnen moet worden is de dood."
"Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn."

Hier draait zogezegd de hele reeks om. Harry Potter moet leren de dood niet te vrezen, maar dit te accepteren en leren niet naar aardse machten te zoeken. Toch wel een aardige vergelijking die iets duidelijk maakt in een fantasie setting.

Daniel schreef:Wat kan ik met Rowling, de Evangelische Omroep en theologen? Het gaat om de Bijbel, "het woord van god".
Als ik Rowling was zou ik ook zeggen dat ik naar de kerk ga. Maar zitten in een kerk persé goede mensen?
Als "veel theologen" vinden dat heidense boeken over tovenaars beter voor kinderen zijn dan veel christelijk opgezette boeken, vind ik dat die theologen het christendom als inferieur aan heidendom bestempelen. Hoe brutaal kan een gelovige zijn? Verhaaltjes over Potter beter dan verhaaltjes over Christus? Pfoe. Je moet maar durven, als theoloog.

Hoho, het gaat hier over slecht opgezette christelijke verhalen die christelijke kinderen alleen maar angst aanjagen, omdat de bijbel niet goed begrepen zou zijn. Ze vinden het christendom natuurlijk wel beter dan Harry Potter.

Daniel schreef:Je noemt diverse referentiepunten buiten de Bijbel. Kun je binnen de Bijbel een ontheffing vinden die gefantaseerde tovenaar Harry Potter toe zou staan? Ik verwacht eerder nog meer bezwaren te vinden, zoals het verbod op het maken van afbeeldingen.

Ik vind dat christenen uiterst creatief zijn in het aanprijzen van een heilig boek, de Bijbel, dat ze zelf terzijde schuiven als het henzelf zo uitkomt.
Als de Bijbel nee zegt is het toch nee? Wat valt daaraan af te dingen zonder dan automatisch te erkennen dat de Bijbel met een flinke korrel zout genomen moet worden?

De bijbel is weleens lastig omdat veel dingen in de juiste context gelezen moeten worden; zoals het stuk over de kameel door de oog van de naald. Als je iets weet van Israel in die tijd lees je het al heel anders. Over dat maken van afbeeldingen; dat is inderdaad lastig toepasbaar in deze tijd en ik ken eigenlijk geen christenen die daar iets mee doen.

Daniel schreef:Staat jouw mening boven die van god? Of ben je zelf god? Als je gelooft in een god die over de mensheid heerst, en die de mensen wetten geeft via de Bijbel, dan wordt jou als individu toch niets gevraagd? Anders kun je elke regel in de Bijbel overtreden, puur omdat je zelf "vindt" dat de Bijbel overtreden is toegestaan. Dan kun je volgens mij beter meteen atheïst worden of een gnostische (dus ketterse) christen. God vindt dat tovenarij verboden is, maarrr... IK vind... vul maar in. Zo heeft iedereen zijn eigen god in zich, en dat riekt naar ketterij.

Maar ik zei dus juist dat ik niet denk dat ik die wet van God overtreed.

Daniel schreef:Ik denk dat het litteken op het voorhoofd van een gefantaseerd figuur toch op z'n minst de schijn heeft van het spelen met (volgens de Bijbel) duivelse symboliek. Zeker als, in dit geval, Rowling beweert dat haar boeken hangen aan teksten uit de Bijbel.

Is dat geen inlegkunde? Dat je als je het vanuit die hoek gaat bekijken het er al gauw de schijn van geeft?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am


Keer terug naar Maatschappelijk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron