Mijn geloof

Politiek, religie, sport, gezondheid

Berichtdoor Ridder ter Geit » di apr 06, 2010 3:01 pm

Omdat verschillende topics hier zijn voor discussie over geloof (vaak een beetje een welles-nietes-discussie), dacht ik dat het misschien interessanter was als ik wat vertel over mijn persoonlijk geloof. Zeker omdat ik denk dat de niet gelovigen hier zich af zullen vragen waarom ik eigenlijk geloof.

Natuurlijk zit dat in eerste instantie in mijn opvoeding. Maar ook ik heb er meermalen twijfels over gehad (en ik denk de meeste gelovigen wel). Ik heb ooit op de universiteit gezeten en, al deed ik geen theologie, in de universiteitsbibliotheek er veel over opgezocht en gedacht. Ik heb een punt gehad waarop ik dacht dat het waarschijnlijk verzonnen was door een woestijnvolk. Niet dat ik dan de kerk meteen vaarwel gezegd zou hebben, als ik het daarop gehouden had, de kerk heeft een grote mooie kracht, ook zonder het geloof. Er is zelfs een dominee die zelf niet in God gelooft. Veel mensen halen daar veel positiefs uit zichzelf en uiten zich in bepaalde goede daden.

Ook de katholieken, trouwens. Het is nu makkelijk om op te schieten en ze hebben veel fouten gemaakt, maar er zijn er genoeg die geen deel hebben aan de fouten. Die anderen vergeven en 's ochtends vroeg brood bij de armen brengen en dergelijke. De paus (ik ben zelf heel erg tegen het begrip van paus, heel on-bijbels) vergaf ooit iemand die hem had neergeschoten bij een bezoek aan hem in de gevangenis. Diezelfde man heeft zich later tot christen bekeerd.

Maar goed, mijn geloof dus. Gevoelsmatig was ik er niet aan toe om het geloof los te maken. Waar de theoretische kennis vragen kan oproepen, wordt dat gat gedicht door de gevoelsbeleving. En de tekenen waarin ik zie dat God mijn leven leidt, me sterkt, me aanwijzingen geef. Natuurlijk is niets daarvan te bewijzen, maar het is geloof.

Ik ben nu heilsoldaat binnen het Leger des Heils en wat daar beleefd wordt aan bemoediging, gemeenschapszin, kracht, geloof, warmte, is gewoon iets heel moois waar daar wekelijks mensen blij van worden. Iets wat ik niet zou willen missen.

Ik begrijp dat mensen hier negatievere ervaringen kunnen hebben, over angst opwekken bij kinderen met de satan enzo, maar ik ben er getuige van dat er zoveel goeds uit voortkomt. En ik weet dat er veel vragen zijn, maar ik zie een waarheid doorklinken, ook in de bijbel. Ik probeer die er dus uit te halen.

In bepaalde profetien in de Bijbel en in het nut van bepaalde leefregels, die toen nog niet wetenschappelijk aangetoond kon worden, zie ik toch wat onderbouwing van de waarde van de Bijbel terug.

Maar het lijkt me verder wel prima en leuk als jullie allerlei tegenargumenten blijven geven. Ik denk dat het goed is voor de gelovige om hiermee bezig te zijn, ook met de keerzijdes. Maar zo weten jullie tenminste dat ik veel van dezelfde vragen en twijfels heb gehad als diegene waar jullie ook mee komen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Keer terug naar Maatschappelijk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron