Ridder ter Geit schreef:Cees Vork spreekt het oordeel uit over Nederland op de Dam in Amsterdam, betreffende 6 juni 2006:
http://marcsmessages.typepad.com/mm/files/se146.htm [1 april 2006]
Oordeel breidt zich uit over heel Nederland
In ruim drie weken tijd, sinds Cees Vork van Op de Bres op 8 maart het 'oordeel van God' over Amsterdam aankondigde, hebben vergelijkbare initiatieven zich als een virus over Nederland uitgebreid. Momenteel is er in ruim 200 plaatsen in ons land door lokale christenen oordeel aangezegd. Vandaag kwamen in Zwolle op initiatief van tientallen samenwerkende organisaties voor gebed en verootmoediging bijna 2300 christenen in de IJsselhallen bijeen om gezamenlijk het 'oordeel van God' over Nederland uit te spreken.
Toogdag in Zwolle 'groot succes'
Dat de actie van Vork zoveel navolging zou vinden, hadden maar weinigen zien aankomen. Organisator Ton Luijtjens, oprichter van de landelijke werkgroep 'Oordeel over Nederland' en initiatiefnemer van de dag in Zwolle, spreekt van een "ongekend succes." Sprekers waren onder meer ds. Jan Harm Treurniet, predikant van de Gereformeerde Gemeente in Dordrecht, die sprak over 'De oordelen Gods volgens Jeremia: actueel voor Nederland', en de Veluwse evangelist Wiebe Jansma die een verband legde tussen de dreiging van vogelgriep en de eindtijd. Het programma werd opgeluisterd door muzikanten van het 'Psalmen voor Nu'-project, die verschillende oordeelspsalmen in een modern jasje hebben gestoken. [...]
Ridder ter Geit schreef:Nu een vergelijkbaar artikel, waarin het oordeel wordt uitgesproken voor 30 april 2008:
http://goedgelovig.wordpress.com/2008/02/25/oordeel-breidt-zich-uit-over-heel-nederland/ [25 februari 2008]
Oordeel breidt zich uit over heel Nederland
Geplaatst op 25 februari, 2008 door goedgelovig
In enkele maanden tijd, sinds diverse profeten het ‘oordeel van God’ over Nederland aankondigden en opriepen tot ernstiggestemd gebed en inkeer, hebben vergelijkbare oordeelsprofetieën zich als een virus over het land uitgebreid. Momenteel is er in ruim 200 plaatsen in Nederland door lokale christenen ‘oordeel aangezegd’. Afgelopen zaterdag kwamen in Zwolle op initiatief van tientallen samenwerkende organisaties voor gebed en verootmoediging bijna 2300 gristenen in de IJsselhallen bijeen om gezamenlijk het ‘oordeel van God’ over Nederland uit te spreken.
Toogdag in Zwolle ‘groot succes’
Dat de profetieën van onder meer Cees Vork (Op de Bres voor Nederland), Bert Dorenbos (Schreeuw om Leven), Jacob Dewman en Charisma Nederland zoveel navolging zouden vinden, hadden maar weinigen zien aankomen. Organisator Ton Luijtjens, oprichter van de landelijke werkgroep ‘Oordeel over Nederland’ en initiatiefnemer van de dag in Zwolle, spreekt van een “ongekend succes.” Sprekers waren onder meer ds. Jan Harm Treurniet, predikant van de Gereformeerde Gemeente in Dordrecht, die sprak over ‘De oordelen Gods volgens Jeremia: actueel voor Nederland’, en de Veluwse evangelist Wiebe Jansma die een verband legde tussen de Koran-film van Wilders en de eindtijd. Het programma werd opgeluisterd door muzikanten van het ‘Psalmen voor Nu’-project, die verschillende oordeelspsalmen in een modern jasje hebben gestoken. [...]
Ridder ter Geit schreef:Blijkbaar wordt het oordeel over Nederland geregeld uitgesteld.
Niet alleen GerGem'ers en andere meer zwaarmoedige stromingen in de kerk hebben het oordeel omarmd. Ook charismatische groepen hebben zich voor het oordeel uitgesproken. Op een onlangs gehouden 'profetisch-apostolische conferentie' met een bekende Amerikaanse profetes werden alle aanwezige voorgangers en geestelijke leiders 'naar voren' geroepen om een 'speciale zalving' te ontvangen. Volgens de profetes betrof het hier een "apostolische doorbraakzalving voor bovennatuurlijk oordeel van God over de territorale geesten in Nederland en over iedereen die zich niet onder de geestelijke bedekking van apostelen wil stellen". Verschillende voorgangers gingen in de tijd van bediening 'onderuit'. Volgens de profetes was dit een "bevestiging van de autoriteit van het gebrachte woord." Vervolgens werd de collecte aangekondigd. Een ex-voorganger van Berea, die om persoonlijke redenen anoniem wenst te blijven, riep de aanwezigen op om "aangezien het oordeel over Nederland onvermijdelijk is, hier geen schatten op aarde te verzamelen." Hij stelde voor om het geld "veilig te beleggen" in een investeringsfonds in Zuid-Afrika. Veel conferentiegangers maakten gebruik van deze unieke mogelijkheid om in ieder geval hun bankrekening aan het oordeel te onttrekken. [...]
Door het groeiende momentum van de oordeelsbeweging, nemen steeds meer christenen maatregelen. Het Bureau voor Emigratie meldt dat over de laatste drie weken het aantal Nederlanders met emigratieplannen exponentieel is gestegen. "Normaal verlaten wekelijks 1200 mensen ons land; op dit moment is dat gestegen naar 3100 per week. We verwachten dat de echte piek tussen nu en 6 juni nog moet komen." De UWV meldt dat steeds meer mensen hun baan opzeggen "omdat het toch geen zin meer heeft." De uitkeringsinstantie verbaast zich er wel over dat deze mensen desondanks toch een uitkering aanvragen. De Banque de Suisse meldt een piek in het aantal Nederlanders dat een Zwitserse bankrekening opent.
Een bekende therapeut, die om persoonlijke redenen anoniem wenst te blijven, riep de aanwezigen op om “aangezien het oordeel over Nederland onvermijdelijk is, hier geen schatten op aarde te verzamelen.” Hij stelde voor om het geld “veilig te beleggen” in een Zweeds investeringsfonds. Veel conferentiegangers maakten gebruik van deze unieke mogelijkheid om in ieder geval hun bankrekening aan het oordeel te onttrekken.
Daniel73 schreef:Ik vind zijn vergelijking met hypotheken interessant. Als je een enkele hypotheek niet kan opbrengen, ben je een klaploper. En als je een miljoen hypotheken niet kan opbrengen houdt men rekening met je. (01:44) Begrijp ik het zo goed? Wat is precies bedoeld met Bear Sterns?
Daniel73 schreef:Op Youtube lees ik als kritiek: [...] Volgens deze persoon overdrijft Bill Maher het aantal van een handvol naar duizenden priesters. (Alsof het dan wel geaccepteerd zou zijn.) En Maher zou een makkelijke weg kiezen door geen lol te maken over moslims/islam.
Wat betreft dat laatste kan ik het wel eens zijn met deze reactie. Zegt Maher ooit iets over religieuze besnijdenissen door joden en met name moslims, bijvoorbeeld? En wat heeft Maher te melden over bijvoorbeeld de profeet Mohammed? Misschien speelt naast "Volume, volume, volume!" ook "Violence, violence, violence!" een rol?
Daniel73 schreef:Ook bij kritiek op joden kan het link worden. Want dan ben je sinds de Tweede Wereldoorlog automatisch verdacht als antisemiet/jodenhater.
Daniel73 schreef:Is het christendom tegenwoordig een makkelijke prooi, in vergelijking met jodendom en de islam? Discrimineert Bill Maher, door de ene religie onevenredig harder aan te pakken dan andere? Of biedt hij tegengewicht in jodenhaat en moslimhaat, door ook eens de christenen aan te pakken?
Daniel73 schreef:Hm. Misschien zou je dan ook kunnen stellen dat toverkaboutertjes bestaan. Dat niemand ze feitelijk gezien heeft wil niet zeggen dat ze niet bestaan. [...] Ik vind dat de boel zo wordt omgedraaid. Mensen die beweren dat ze "iets" hebben gezien krijgen gelijk, en wie zegt dat het "niets" is moet dat aantonen. Zit blijkt het spook niet onder het bed te zijn, dan is het vast een kast in gevlucht. Wie zal het zeggen?
Daniel73 schreef:Als er "iets" is buiten deze wereld en dit leven, is er een hiernamaals voor mensen? Waar is dat dan uit te concluderen?
Daniel73 schreef:Wat betreft angst voor de dood, je zult hoe dan ook doodgaan. Mogelijk zul je sterven op een uiterst pijnlijke manier. Geen hiernamaals die dat zal vermijden. Eerst ga je toch echt dood. De drempel moet je over. [...] Als je dood bent heb je geen angst meer, want je bent dood. De angst om te sterven zit aan de kant van het leven, dus een hiernamaals kan dit niet vermijden. [...] Dus ik zie niet waarom mensen troost halen uit een hiernamaals, als men toch eerst moet sterven.
Daniel73 schreef:En als er een hiernamaals zou zijn, wie zegt dat het er dan beter is voor je? Wie weet is het er vreselijk. Als er "iets" meer is, waarom zou dat dan iets hoopvols zijn? Wat is het verschil met wishful thinking oftewel wensdenken?
Daniel73 schreef:Als god de aarde geschapen heeft en het is op aarde een bende, wie garandeert dat god dan in de hemel wel de boel perfect heeft geregeld?
Daniel73 schreef:Documentaire over leven na de dood op één van de publieke netten? Ik meen iets op een christelijke zender besproken te zien hebben. Gaat het misschien om het boek 'Eindeloos bewustzijn - een wetenschappelijke visie op de bijna-doodervaring' van ene Pim van Lommel?
Daniel73 schreef:Wat bijna-doodervaring betreft kan ik kort zijn. Het heet BIJNA-doodervaring. Bíjna dood. Je leeft dus nog. En zolang je niet 100% gegarandeerd dood bent weet je niet wat het is om echt dood te zijn. Dus zulke getuigenissen zijn per definitie een fantasie, een hallucinatie.
Daniel73 schreef:Een "wetenschappelijke visie op de bijna-doodervaring". Bijna is niet helemaal. Een bijna-doodervaring kan evengoed een noglevend-ervaring genoemd worden. Hooguit interessant om te weten wat je zoal kunt meemaken als je stérft. En sterven is onderdeel van het leven.
Gaat een arts mij vertellen dat er leven tijdens het stérven is? Wat een wereldnieuws...
Daniel73 schreef:En wat doen we met al die vele wetenschappelijke constateringen waaruit blijkt dat dood echt dood is? Negeren we die voor het gemak? Omdat een stel rakelings geredde stervenden menen dat ze dood waren?
Daniel73 schreef:Wat voor baat zou men hebben bij een leven na de dood? Het lijkt mij als een behoefte aan een "sequel", waarin voortgeborduurd wordt op een eerder verhaal. Een sequel die volgens zeggen zal gaan verklaren wat in het eerdere verhaal aan vragen openblijft.
Daniel73 schreef:Uit de Bijbel kun je wat mij betreft evengoed concluderen dat er hoe dan ook altijd eerst sprake is van dood. Men had evengoed kunnen rapporteren dat Jezus aan het kruis is ontsnapt, wat in een aantal aprocriefe evangeliën is gebeurd.
Daniel73 schreef:In de Bijbel gaat Jezus dood. En wat er daarna gebeurd zou zijn is hooguit een kwestie van geloof van volgelingen. Dus wat dat betreft ervaar ik de Bijbel als betrouwbaar. Zelfs in de vervolgen over Jezus's opstanding is Jezus zelf al gauw van het toneel verdwenen en verschijnt hij na zijn dood ook in de Bijbel alleen in een mysterieuze vorm waaraan zelfs zijn discipelen twijfelen. Dat hebben ze blijkbaar niet nagelaten te vermelden in hun rapportages. Dus speelt ook hier de grens van de dood een rol.
Daniel73 schreef:Als er hiernamaals leven zou zijn ben je blijkbaar, ook volgens de Bijbel, toch niet dezelfde als die je als mens was. En ben je dan nog echt jezélf? Met andere woorden, ben jij dan nog wel jij? En ben ik dan nog ik? Of zijn we als dusdanig dan toch dood? Als ik niet meer ben zoals ik ben, kan ik dan van alles en iedereen zijn. Is dat leven zoals wij leven identificeren?
Daniel73 schreef:Maar verderop in het Nieuwe Testament in de Bijbel kun je concluderen dat er ooit een moment komt waarop gestorven zielen weer tot leven komen. Alwéér? Dus dan ben je in de hemel en dan keer je op een dag weer terug op aarde en dan...
Daniel73 schreef:Dat lijkt mij een zoveelste Bijbelse aaneenechting van voortschrijdende beloftes. Jezus beloofde iets, daar gaf o.a. Paulus een draai aan, en als grootse finale-belofte volgt Openbaring. En dit alles is als aaneenschakeling gebundeld in het Nieuwe Testament.
Daniel73 schreef:Ooit na de dood en ooit op een dag. Is men dan zo ontevreden over het aardse leven, dat men méér wil? Wees blij met het leven dat je hebt. Waarom fantaseren over de dood?
Daniel73 schreef:Er zijn gelovigen die geloven dat leven op aarde geen zin zou hebben als Jezus niet echt is opgestaan en er geen leven na de dood is.
Daniel73 schreef:Men heeft het over leven na de dood, en ik meen dat te zien als een soort van doodsverlangen. Lekker fantaseren over de dood.
Daniel73 schreef:Het heeft iets macabers voor mij, als kind te hebben geleerd te fantaseren wat, volgens volwassenen, in de dood kan gebeuren. De Bijbel waarschuwt tegen occultisme. Maar wat is dit dan, kinderen vertellen dat leven op aarde minderwaardig aan "iets" dat in de dood zal volgen?
Daniel73 schreef:Wat mij betreft had ik liever geleerd dat het leven zinloos is, en dat men het daarmee moet doen. Dat scheelt een boel verplichtingen.
Daniel73 schreef:Als er al iets is dat ik zie als leven na de dood, dan is het wat men (in mijn geval) daarna nog aan last van mij heeft. Wat betreft materiaal dat ik achterlaat. En alleen al in mijn verzamelwoede heb ik zoveel vergaard dat zonde zou zijn om weg te gooien, dat men dan meer aandacht op mij vestigt dan ik nog wil. Het liefst zou ik meteen vergeten zijn,
Daniel73 schreef:Ik vrees niet het oordeel van god, maar van de mensen.
Daniel73 schreef:Waarom wensen om een paradijselijke tuin in een hiernamaals, of anders op internet, als ik nu door de natuur kan wandelen of anders tenminste kan dromen van zo'n tuin?
Daniel73 schreef:En dan daarna uiteindelijk als nagerecht de dood, die ik me voorstel als een verlossende, gedachtenloze eeuwige slaap. Wat kan ik mijzelf meer wensen dan dat?
Rockerduck schreef:Daniel73 schreef:Als er "iets" is buiten deze wereld en dit leven, is er een hiernamaals voor mensen? Waar is dat dan uit te concluderen?
Ik zeg niet dát het zo is; ik zeg dat het kán. Helaas is er niemand die terug kan komen om het ons te vertellen.
De dood is een onomkeerbare toestand waarbij een voorheen levend organisme niet meer groeit, geen sprake meer is van metabolisme en geen actieve levensfuncties meer plaatsvinden (ademhalen, eten, drinken, denken, bewegen enzovoorts).
Rockerduck schreef:Daniel73 schreef:Als god de aarde geschapen heeft en het is op aarde een bende, wie garandeert dat god dan in de hemel wel de boel perfect heeft geregeld?
Scherp. Het antwoord van de Bijbel zou natuurlijk zijn dat het op aarde zo'n bende is door toedoen van de zondige mens, wat helemaal teruggaat op Adam en Eva. Zij deden een zonde, en dit is het resultaat.
Rockerduck schreef:Daniel73 schreef:Wat bijna-doodervaring betreft kan ik kort zijn. Het heet BIJNA-doodervaring. Bíjna dood. Je leeft dus nog. En zolang je niet 100% gegarandeerd dood bent weet je niet wat het is om echt dood te zijn. Dus zulke getuigenissen zijn per definitie een fantasie, een hallucinatie.
Dat klopt niet helemaal wat je zegt. Er is een moment waarop de patiënten klinisch dood waren. Dat wil zeggen: er werd geen hartslag meer gemeten, of een andere vorm van leven (zoals hersenactiviteit).
Rockerduck schreef:Daniel73 schreef:Een "wetenschappelijke visie op de bijna-doodervaring". Bijna is niet helemaal. Een bijna-doodervaring kan evengoed een noglevend-ervaring genoemd worden. Hooguit interessant om te weten wat je zoal kunt meemaken als je stérft. En sterven is onderdeel van het leven.
Gaat een arts mij vertellen dat er leven tijdens het stérven is? Wat een wereldnieuws...
Dat is dus niet wat Van Lommel probeert te vertellen. Heb je de uitzending wel gezien?
Rockerduck schreef:Daniel73 schreef:En wat doen we met al die vele wetenschappelijke constateringen waaruit blijkt dat dood echt dood is? Negeren we die voor het gemak? Omdat een stel rakelings geredde stervenden menen dat ze dood waren?
Dat is dus niet waar. Die mensen menen niet dat ze dood waren. De *artsen* menen dat ze dood waren, doordat geen hartslag of hersenactiviteit meer kon worden waargenomen. En mensen die wél doodgaan, kunnen niet meer terugkomen om iets te vertellen, nee, dat lijkt me logisch. Je hele vraag wordt daardoor overbodig.
Schijndood is een staat van het lichaam waarbij het slachtoffer niet meer ademt, er is nog wel hartslag, maar die is zeer moeilijk waarneembaar. Het slachtoffer heeft een blauwe kleur.
Bij schijndood, ook mors putativa genoemd, lijkt het alsof de persoon in kwestie dood is. Dit is zeer gevaarlijk voor de persoon in kwestie, omdat deze "levend" begraven of gecremeerd zou kunnen worden.
Vita reducta of vita minima: men lijkt hersendood te zijn, omdat de reflexen niet meer zichtbaar zijn voor het blote oog. Er zijn verschillende oorzaken mogelijk. De regel van Bahrmann geeft middels een ezelsbruggetje aan welke: A E I O U
A: asfyxie, alcohol, anemie
E: elektrocutie, epilepsie
I: injury (schedeltraumata)
O: onderkoeling
U: (unterkühlung), uremie
Ook Lucas, onze geliefde arts, en Demas groeten u.
Optreden tegen cartoonist gaat te ver
de Volkskrant, 16-05-2008 12:13
Opinie
Steeds intimiderender lijkt het optreden van de overheid te worden jegens onwelkome publieke uitingen. Premier Balkenende is een bodemprocedure begonnen tegen het weekblad Opinio, dat een hem onwelgevallig artikel publiceerde. Naar de rechter stappen is ieders goed recht, want juridische toetsing is de legitieme controle achteraf op het gebruik van de persvrijheid en vrijheid van meningsuiting. Maar Balkenende weet, sinds hij een eerder aangespannen kort geding verloor, dat zijn zaak betrekkelijk kansloos is, en kan weten dat een kleine titel op hoge juridische kosten wordt gejaagd – en toch zet hij door.
Minister Hirsch Ballin (Justitie) is niet doende de smalende godslastering uit de wet te halen, zoals de Tweede Kamer hem had gevraagd, maar onderzoekt of wetsartikel 147 niet zou moeten worden uitgebreid: van de christelijk god naar alle andere goden en levensovertuigingen. Maar zonder een goede mop over God of Allah op zijn tijd, wordt Nederland een humorloos land. Een lange geschiedenis van overheidsbemoeienis met hardvochtige grappen of afbeeldingen – van Gerard Cox tot Aat Veldhoen - leidt onvermijdelijk tot de conclusie dat de overheid hier hoegenaamd geen taak heeft.
Nu is de cartoonist aan de beurt die publiceert onder het pseudoniem Gregorius Nekschot. Al in 2005 is aangifte tegen hem gedaan, omdat zijn tekeningen discriminerend zouden zijn. Deze week werd hij plotseling in zijn huis aangehouden, een nacht op het politiebureau vastgezet en vervolgens weer vrijgelaten. Inderdaad, zijn grappen kunnen misselijk zijn, zoals de titel van een bundel tekeningen luidt. Maar de overheid gaat niet over slechte smaak. Onze bestuurders kunnen hun energie beter stoppen in het oplossen van de echte problemen van Nederland, dan met veel machtsvertoon te strijden tegen scherts, satire en ander cultureel snoepgoed.
Daniel73 schreef:Dat komt omdat de dood een onomkeerde toestand is.
Mee eens?
Daniel73 schreef:Adam en Eva zijn (volgens de Bijbel) schepsels van god. God is de vader. Adam en Eva zijn de kinderen. Gaat een vader zijn kinderen de schuld geven? Lekker makkelijk.
Daniel73 schreef:Heeft god dan zelf geen verantwoording? Hij is toch de vader? Wie wil een vader hebben die zijn kinderen (na een enkele, vergeefse waarschuwing) zo de fout in laat gaan en ze vervolgens meteen zo hard straft? Veel menselijke vaders zouden dat niet over hun hart kunnen verkrijgen. Maar een "god die goed is" kan dat wel?
Daniel73 schreef:Rockerduck schreef:Dat klopt niet helemaal wat je zegt. Er is een moment waarop de patiënten klinisch dood waren. Dat wil zeggen: er werd geen hartslag meer gemeten, of een andere vorm van leven (zoals hersenactiviteit).
Ah! Dit is het punt waar ik meteen bovenop wil duiken.
Wat is dan het verschil tussen "dood" en "klinisch dood"? Waarom zegt men dan niet gewoon "dood"?
Het gaat om een BIJNA-doodervaring. Een zogenaamde BDE. Je lééft dus nog.
Daniel73 schreef:Volgens de definitie op Wikipedia is de dood onomkeerbaar.
Daniel73 schreef:Dus als je toch ontwaakt ben je al die tijd, hoe dan ook, levend geweest. In hybernatie. Zoals een dier in een winterslaap. Dan gaat ook de hartslag drastisch omlaag.
Daniel73 schreef:Het feit dat artsen geen hartslag meer meten, of bijvoorbeeld hersenactiviteit, zegt mij meer over hun meet-technieken dan over een hiernamaals. Blijkbaar hebben die artsen moeite om te constateren wie echt dood is.
Daniel73 schreef:Je kunt relatief langdurig onderkoelde verdronken mensen, vooral kinderen, nog "tot leven" wekken. Maar zijn die dan dood geweest? Er is ook zoiets als schijndood.
Daniel73 schreef:Van Lommel probeert uiteraard wat anders te vertellen. Hij legt de nadruk op een hiernamaals, of tenminste een bewustzijn buiten het vlees. Terwijl het gaat om een sterfproces van iemand die (dus) nog leeft.
Daniel73 schreef:Ik heb in de loop der tijd diverse zogenaamde "wetenschappers" gezien die beweerden dat er misschien leven na de dood is. Die Pim van Lommel is de zoveelste. Niets nieuws.
Daniel73 schreef:Wat ik geleerd heb is dat:
- wetenschap een uiterst rekbaar begrip is
- wetenschap ook een vorm van religie kan zijn
Het moge duidelijk zijn dat ik kan twijfelen over "de wetenschap". Wetenschap blijft mensenwerk. En wat vroeger wetenschap was (een stormgod die bliksem veroorzaakt) kan nu religie zijn.
Daniel73 schreef:Als geen geen hartslag of hersenactiviteit meer kan worden waargenomen ben je blijkbaar niet dood maar schijndood.
Daniel73 schreef:Er zijn een aantal wetenschappers geweest die menen dat Uri Geller echt bovennatuurlijke krachten heeft. Die hebben zich, zoals ik begrepen heb, laten misleiden door bijzondere voorwaarden van Geller.
Rockerduck schreef:Ik wilde eigenlijk Daniel's reacties op mijn eerdere berichten afwachten, maar ik ga toch maar eens wat plaatsen over mijn lezing van de Bijbel tot nu toe.
Rockerduck schreef:Ik ga wat ik gelezen heb behandelen vanuit het perspectief van de gelovige die gelooft dat de Bijbel één boek is; het 'woord van God', en letterlijk genomen moet worden.
Rockerduck schreef:['Exodus'] Daarin is te lezen hoe het God zélf is die de gedachten, besluiten, dus de wil, van de mens kan sturen, in de vorm van Ramses II, de Egyptische farao.
1 De HEER richtte zich bij monde van Jeremia tot de Judeeërs die in Egypte waren gaan wonen, in Migdol, Dafne, Memfis en Boven-Egypte: 2 ‘Dit zegt de HEER van de hemelse machten, de God van Israël: Jullie hebben het onheil gezien waarmee ik Jeruzalem en de andere steden van Juda getroffen heb. [...]'
14 ‘Geef orders in Egypte, officieren,
geef bevel in Migdol,
beveel in Memfis en Dafne:
“Op je post, maak je gereed,
alle volken om ons heen
zijn door het zwaard verslonden.”
8 Jozef herkende zijn broers wel, maar zij herkenden hem niet. 9 Hij herinnerde zich wat hij over hen had gedroomd en zei tegen hen: ‘Jullie zijn spionnen, jullie zijn hier gekomen om te kijken wat de zwakke plekken van het land zijn.’
14 Vanuit Kades stuurde Mozes gezanten naar de koning van Edom met deze boodschap: ‘Uw broeder Israël bericht u het volgende: Het is u bekend met welke moeilijkheden wij te kampen hebben gehad. 15 U weet dat onze voorouders naar Egypte zijn getrokken, dat wij daar lang hebben gewoond en dat de Egyptenaren ons en onze voorouders slecht behandeld hebben. 16 Wij riepen de HEER aan en hij hoorde ons hulpgeroep; hij heeft ons een engel gezonden en ons uit Egypte weggeleid. Nu zijn wij in Kades, een stad aan de grens van uw rijk. 17 Sta ons toe door uw land te trekken. We zullen niet door akkers en wijngaarden gaan en we zullen geen water uit bronnen drinken. Zolang we ons in uw gebied bevinden, zullen we de koninklijke hoofdweg volgen en daarvan niet afwijken, naar links noch naar rechts.’ 18 De Edomieten antwoordden: ‘U mag niet door ons gebied trekken; doet u dat wel, dan komen we u gewapend tegemoet.’ 19 De Israëlieten zeiden: ‘We zullen de gebaande weg volgen, en als wij en ons vee van uw water drinken, zullen we daarvoor betalen wat u wilt. We vragen alleen toestemming om te voet door uw land te mogen trekken, meer niet.’ 20 Maar de Edomieten weigerden hun de doortocht en kwamen hun met een groot, sterk leger tegemoet. 21 Omdat de Edomieten hun geen doortocht verleenden, namen de Israëlieten een omweg.
Rockerduck schreef:Uit mijn Kinderbijbel en de animatieversie The Prince of Egypt had ik altijd begrepen dat het ging om een goede en rechtvaardige god die de farao strafte met tien plagen, omdat hij de Israëlieten in slavernij gevangen hield. In 'Exodus' wordt echter meermalen vermeldt dat het God zélf is, die de farao doet weigeren. Hij zegt tegen Mozes en Aäron dat hij de farao zal doen weigeren, waarop een nieuwe plaag volgt. Dus als God de wil van mensen kan sturen, waarom heeft hij dan niet meteen de farao doen besluiten de Israélieten te laten gaan? Het antwoord wordt expliciet gegeven: dat deed hij om die 'wonderen' (= de plagen) te kunnen verrichten. Onder die 'wonderen' is de massamoord op alle eerstgeborenen van Egypte. Als 'straf' omdat Ramses II het volk van de HEER niet liet gaan. Maar het was die HEER zelf die Rames' wil stuurde...
Rockerduck schreef:En in hoeverre heeft de mens nog een vrije wil? In o.a. 'Richteren' wordt het winnen of verliezen van veldslagen toegeschreven aan de bui waarin God op dat moment verkeert. Als dat zo is, waarom mag je dan van gelovigen/de kerk niet zeggen dat het leed in de wereld van God komt? Dat komt dan volgens hen van de zondige mens. Maar de HEER beslist in 'Richteren' verschillende oorlogen, niet de mensen.
Rockerduck schreef:Dat is voorlopig wel even genoeg. Maar één van de vele thema's waarover ik een boom op wil zetten...
Juda
Geplaatst op Tuesday 03 June 2008 11:26
Een goededag,
Ik las vanmorgen het volgende stukje in De Telegraaf,
Ik zal het allemaal overtypen wat er precies staat,,
(Bijbeltekst m.b.t. hun geloof is Jeremia 35 De Rechabieten als voorbeeld
Leeuwarden: dinsdag,
Frans Aja (51) uit Leeuwarden heeft een pittige biref naar de Tweede Kamer gestuurd.
Daarin eist hij voor buitenslapers dezelfde rechten als binnenslapers. "Vanwege mijn geloofsovertuiging kan ik niet wonen en slapen in een huis. Maar dat levert met name in de wintermaanden hele vervelende taferelen op. Overal waar ik kom, word ik gepest of weggejaagd. Ik wil dat de regering hier iets aan doet.
Frans Aja is Rechabiet. Naar eigen zeggen de enige in heel Nederland. "Het is een volk dat in het Oude Testament van de Bijbel voorkomt. In hoofdstuk 35 van het boek Jeremia staat precies wat de opdracht aan ons is. De passage meldt: Ook zult gij lieden geen huis bouwen, noch zaad zaaien, noch wijngaard planten, noch hebben; maar gij zult in tenten wonen al uw dagen.
Ook alcohol is taboe bij de Recahabieten, maar dat leidt niet tot ellende. Dat buiten slapen daarentegen wél. Dus toen Frans zich enige jaren geleden zich bekeerde en besloot om zijn leven drastisch om te gooien en ook het huisvestigingsgebod der Rechabieten te aanvaarden begon de ellende.
Met dit mooie weer is er niets aan de hand. Ik zit hier nu prima op een camping. Maar 1 november gaat alles dicht.
dan is het seizoen afgelopen en word er zeer streng gecontroleerd.
Ik ben vorig jaar bij drie campings weggestuurd.
In de winter moet ik me verstoppen.
Als ik dan overnacht in een stadspark bellen mensen de politie.
En dan krijg ik een kwartiertje om m'n boeltje weer te pakken.
Een paar jaar geleden verschanste ik me in een fietsenhok in de buurt.
Bleek er een alarm op te zitten en ging af. Wist ik veel. Stonden ze weer voor m'n neus om me weg te sturen.
Ik leef sinds 1999 op straat.
Als buitenslaper ben je echt vogelvrij. Je moet alles maar over je heen laten komen.
ik heb dronken jongeren 's nachts binnen gehad, m'n tentje is bekogeld met stenen.
Het is echt schandalig Terwijl ik niets anders doe dan mijn leven wijden aan mijn geloof.
De brief aan Den Haag is Aja's laatste poging om hier als buitenslaper meer rechten te krijgen. Nederland moet daar gewoon wat socialer in zijn. Kijk hoe ze in Frankrijk de clochards behandelen. (Een dakloze is een persoon die niet voldoende middelen bezit om zich een onderdak te kunnen veroorloven; in België wordt die, in navolging van Parijs ook clochard genoemd) Die mogen gewoon blijven zitten waar ze zitten. In Nederland is echt een heksenjacht op buitenslapers. Mocht zijn noodkreet in Den Haag echter geen gehoor vinden, dan blijft er voor de rechtzinnige Rechabiet nog een optie over: 'Desnoods vraag ik ergens politiek asiel aan'.
Mijn vraag aan jullie is,
Wat vinden jullie van zo iemand?
Ik vind het iemand die geestelijk niet in orde is en opgenomen moet worden.
Hij bekeert zich en doet vervolgens alles wat er in die paar regels van Jeremia staat en verder doet hij er niet veel mee.
En heeft zelf het verstand dat het uiteindelijk teleurstelling oplevert.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie's!
Groet,
Juda--
1 Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. 2 Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
1 Tijdens de regering van koning Jojakim van Juda, de zoon van Josia, richtte de HEER zich tot Jeremia: 2 ‘Ga naar de Rechabieten en vraag hun met je mee te gaan naar een zijhal in de tempel van de HEER. Bied hun daar wijn aan.’ 3 Ik bracht Jaäzanja, de zoon van Jeremia, de zoon van Chabassinja, met zijn broers, zijn zonen en de andere Rechabieten 4 naar de tempel van de HEER, naar de hal van de leerlingen van de godsman Chanan, de zoon van Jigdaljahu. Die ligt naast de hal van de raadsheren en boven die van Maäseja, de zoon van Sallum, het hoofd van de tempelwacht. 5 Ik zette de Rechabieten enkele kannen wijn voor, gaf hun bekers en nodigde hen uit om te drinken. 6 Maar ze zeiden: ‘Wij drinken geen wijn. Onze voorvader Jonadab, de zoon van Rechab, heeft ons dat verboden. “Jullie mogen nooit ofte nimmer wijn drinken,” heeft hij gezegd, “en jullie kinderen evenmin. 7 Jullie mogen ook geen huizen bouwen, akkers inzaaien en wijngaarden planten of bezitten. Jullie moeten voor altijd in tenten wonen; alleen dan zullen jullie lang leven in het land waarin jullie verblijven.” 8 Wij zijn onze voorvader Jonadab, de zoon van Rechab, gehoorzaam geweest in alles wat hij ons geboden heeft. Wijzelf en onze vrouwen, zonen en dochters drinken nooit wijn, 9 wij bouwen geen huizen om in te wonen, wij bezitten geen wijngaarden en geen akkers die we inzaaien. 10 Wij hebben altijd in tenten geleefd. Zo zijn wij onze voorvader Jonadab gehoorzaam geweest in alles wat hij ons geboden heeft. 11 Dat we nu in Jeruzalem zijn, komt doordat koning Nebukadnessar van Babylonië het land is binnengevallen. Toen besloten we uit vrees voor de legers van de Chaldeeën en de Arameeërs naar Jeruzalem te vluchten.’
12 De HEER richtte zich tot Jeremia: 13 ‘Dit zegt de HEER van de hemelse machten, de God van Israël: Zeg tegen de bevolking van Juda en Jeruzalem: Nu kunnen jullie leren wat het betekent om naar mijn woorden te luisteren – spreekt de HEER. 14 Jonadab, de zoon van Rechab, heeft zijn nakomelingen verboden wijn te drinken. Zij hebben het gebod van hun voorvader nageleefd en tot op de dag van vandaag geen wijn gedronken. Maar tot jullie heb ik telkens weer gesproken, en jullie hebben niet naar mij geluisterd. 15 Ik zond telkens weer mijn dienaren, de profeten, naar jullie met de oproep: Breek met je kwalijke praktijken, beter je leven, loop niet achter andere goden aan en dien ze niet. Dan zullen jullie blijven wonen in het land dat ik je voorouders en jullie gegeven heb. Maar jullie hebben mij niet gehoorzaamd, jullie hebben niet naar mij geluisterd. 16 De nakomelingen van Jonadab, de zoon van Rechab, hebben het gebod van hun voorvader nageleefd, maar dit volk heeft niet naar mij geluisterd. 17 Daarom – dit zegt de HEER, de God van de hemelse machten, de God van Israël: Ik zal over Juda en de bevolking van Jeruzalem al het onheil brengen dat ik hun heb aangekondigd. Want ik heb tot hen gesproken, maar zij hebben niet geluisterd; ik heb hen geroepen, maar zij hebben niet geantwoord.’
18 Hierna zei Jeremia tegen de Rechabieten: ‘Dit zegt de HEER van de hemelse machten, de God van Israël: Jullie hebben alle geboden van je voorvader Jonadab nageleefd, jullie zijn hem in alles gehoorzaam geweest. 19 Daarom – dit zegt de HEER van de hemelse machten, de God van Israël: Er zullen altijd nakomelingen van Jonadab, de zoon van Rechab, zijn die mij dienen.’
2008-04-29 10:20:38, Daniel73 schreef:Zit blijkt het spook niet onder het bed te zijn, dan is het vast een kast in gevlucht. Wie zal het zeggen?
En het lijkt me een verlossing te weten dat er "iets" dat lepels kan krombuigen. Daar zaten we nou echt op te wachten, nietwaar?
Dus dan ben je in de hemel en dan keer je op een dag weer terug op aarde en dan... Dat lijkt mij een zoveelste Bijbelse aaneenechting van voortschrijdende beloftes.
2008-04-28 19:30:22, Daniel73 schreef:Ergens in het Oude Testament staat volgens mij dat de grens tussen leven en dood gescheiden dient te blijven. (Misschien ergens waar Saul een medium raadpleegt?)
3 Samuel was inmiddels gestorven. Heel Israël had over hem gerouwd, en hij was begraven in Rama, zijn woonplaats. Daarna had Saul in het hele land een verbod uitgevaardigd op geestenbezwering en waarzeggerij. 4 Toen nu de Filistijnen hun troepen hadden verzameld en waren opgerukt naar Sunem, waar ze hun kamp opsloegen, bracht ook Saul zijn leger op de been en sloeg zijn kamp op in het Gilboagebergte. 5 Maar toen hij het kamp van de Filistijnen zag, greep de angst hem bij de keel. 6 Hij raadpleegde de HEER, maar de HEER gaf geen antwoord: noch in dromen, noch door middel van orakelstenen, noch bij monde van profeten. 7 Daarom beval hij zijn dienaren om voor hem een dodenbezweerster op te sporen. ‘Daar wil ik naartoe gaan om antwoord te vinden op mijn vragen,’ zei hij. Toen zijn dienaren hem vertelden dat er in Endor nog een dodenbezweerster woonde, 8 vermomde hij zich door andere kleren aan te trekken en ging hij met twee dienaren op pad. Midden in de nacht kwamen ze bij de vrouw aan. ‘Wilt u voor mij de geest van een dode raadplegen?’ verzocht hij haar. ‘Ik zal u zeggen wie u moet oproepen.’ 9 Maar de vrouw antwoordde: ‘U weet toch wat Saul heeft gedaan: hij heeft een streng verbod uitgevaardigd op geestenbezwering en waarzeggerij. Waarom probeert u me in de val te lokken? Wilt u me soms de dood in jagen?’ 10 Maar Saul bezwoer haar bij de HEER dat haar niets zou overkomen. 11 ‘Wie moet ik dan voor u oproepen?’ vroeg ze. ‘Samuel,’ antwoordde Saul. 12 Zodra de vrouw Samuel zag, slaakte ze een ijselijke kreet. ‘Waarom hebt u me bedrogen?’ vroeg ze aan Saul. ‘U bent Saul zelf!’ 13 ‘Wees niet bang,’ stelde de koning haar gerust. ‘Maar zeg me, wat ziet u?’ ‘Ik zie een goddelijke gestalte uit de aarde oprijzen,’ antwoordde ze. 14 ‘Hoe ziet hij eruit?’ vroeg Saul. ‘Het is een oude man, gehuld in een mantel.’ Toen wist Saul dat het Samuel was, en hij knielde neer en boog diep voorover. 15 Samuel vroeg aan Saul: ‘Waarom heb je me opgeroepen en mijn rust verstoord?’ ‘Ik zie geen uitweg meer,’ antwoordde Saul. ‘Ik word aangevallen door de Filistijnen en God heeft me in de steek gelaten. Hij geeft geen antwoord meer op mijn vragen, noch bij monde van profeten, noch in dromen. Daarom heb ik u opgeroepen om u te vragen wat ik moet doen.’
6 [Manasse] verbrandde zijn zoon als offer en liet zich in met wolkenschouwerij, wichelarij, geestenbezwering en waarzeggerij. Hij tergde de HEER door voortdurend te doen wat slecht is in zijn ogen.
Caspar schreef:Daniel73 schreef:Afgelopen week las ik in de krant dat op Nederlandse scholen weinig aandacht besteed wordt aan iemand als Spinoza, vanwege religie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spinoza
In Amsterdam is er het Spinoza Lyceum:
"De joodse filosoof Baruch de Spinoza (1632-1677) is zonder twijfel de bekendste wijsgeer van Nederlandse bodem en beroemd om zijn onafhankelijke en onderzoekende geest. Tot ergernis van vele tijdgenoten zocht hij God niet in geschriften en instituten, maar in de natuur en in de mens. Spinoza, verketterd en vereerd als “revolutionair” vrijdenker, toonde zich in zijn boeken en geschriften een vurig pleitbezorger van de vrijheid van meningsuiting en vrijheid van geloof.
Het Spinoza-Lyceum draagt met eer de naam van deze filosoof. In het Daltononderwijs zelf maar ook in de wijze waarop docenten en leerlingen leren en samenwerken, draagt de school het gedachtegoed van Spinoza en Helen Parkhurst (de grondlegger van Daltononderwijs) uit. Individuele vrijheid, respect voor verschillende opvattingen, eigen en gezamenlijke verantwoordelijkheid en het belang van samenwerking, zijn en blijven fundamentele waarden van het Spinoza-Lyceum."
http://212.204.241.135/home.html
Rockerduck schreef:Ik heb het al eerder gezegd, maar ik zeg het opnieuw: ik vind het onbegrijpelijk hoe de kerk de gelovigen -dus de mensen die heilig geloven in God en Jezus en hun leer aanhangen- zo ver heeft gekregen om de Paus te accepteren. En niet alleen als de 'onfeilbare' Paus van na 18-zoveel, maar gewoon het concept Paus op zich. Eén leider waarnaar de hele gelovige wereld zich heeft te schikken. Die wel even voor iedereen zal bepalen wat Jezus of God wel of niet wil. Maar maak je geen illusies: zulke figuren komen in alle religies voor, al hebben ze nooit één zo'n centrale, zo machtige, zo allesoverheersende figuur als de Paus, dat is waar. Er zijn rabbi's en imam's en dominee's en wat al niet meer, maar de hiërarchie en de geoliede machinerie van de Paus en het Vaticaan is uniek... en gaat, zoals je opmerkt, direct in tegen de eigenlijke leer die ze (zouden moeten) prediken.
Maar zoals ik zei: in andere religies of stromingen van het Christendom zie je hetzelfde. Blijkbaar hechten gelovigen altijd meer waarde aan de één of andere 'sterke leider' dan aan het eigen vermogen om over het geloof na te denken. En dat is geen trekje dat voorbehouden is aan alleen de gelovigen. Ik ben van mening dat dat nalopen en napraten en vereren van de talloze religieuze voorgangers hetzelfde is als het nalopen, napraten en vereren van politiek leiders, bijvoorbeeld. Het is door de gehele geschiedenis gebleken dat mensen liever een 'sterke leider' hebben die vóór hen denkt en die vóór hen alle beschikbare informatie in hapklare brokken opdient. Na de Verlichting leek daar een omslag in gekomen te zijn. Parlementaire democratieën staken de kop op etc. Maar inmiddels zijn zoveel mensen weer onzeker geworden dat de roep om een Leider weer overal klinkt. Autoritaire figuren als Marijnissen en Wilders worden populair. In Oost-Europa klinkt de roep om her-aansluiting bij het autocratische Rusland. In de VS stak men na 9/11 alle hoop op één (mis)Leider. In het geloof zie je dat alleen maar weerspiegeld.
Rockerduck schreef:Daniel73 schreef:[Fortuyn-verering en Jezus-verering] Zoals een vergelijking tussen Petrus-verering en Mat Herben, en Jacobus-verering en broers van Fortuyn.
Dat is inderdaad weer van een heel andere orde. Maarre, Petrus en Jacobus zijn misschien wel vereerd, maar Mat Herben en de broers van Fortuyn? Niet echt. Volgens mij vond en vind heel Nederland het -terecht- een bende halve zolen. "Marten Fortuyn. Ken je die nog? Die is geloof ik weer terug naar de inrichting. Die was een tijdje uit de inrichting, toen werd-ie voor vol aangezien. Een beetje een domme kop staat erop." Over de rol van Mat Herben na de dood van Fortuyn bestond vijf jaar later nog veel wrok en onenigheid, bleek uit de uitzending van Zembla (meen ik) van 6 mei 2007.
48 De Joden riepen: ‘Zeggen we soms ten onrechte dat u een Samaritaan bent, en dat u bezeten bent?’ 49 ‘Ik ben niet bezeten,’ zei Jezus. ‘Ik eer mijn Vader, maar u eert mij niet. 50 Ik ben niet uit op eigen eer; iemand anders is uit op mijn eer en hij zal oordelen. 51 Waarachtig, ik verzeker u: als iemand mijn woord bewaart zal hij de dood nooit zien.’ 52 Toen zeiden de Joden: ‘Nu weten we zeker dat u bezeten bent! Abraham is gestorven, en de profeten ook, en u zegt: “Wie mijn woord bewaart zal de dood nooit proeven”! 53 Bent u soms meer dan onze vader Abraham, die gestorven is? Ook de profeten zijn gestorven. Wie denkt u wel dat u bent?’
12 Verbijsterd en geheel van hun stuk gebracht vroegen ze aan elkaar: ‘Wat heeft dit toch te betekenen?’ 13 Maar sommigen zeiden spottend: ‘Ze zullen wel dronken zijn.’
14 Daarop trad Petrus naar voren, samen met de elf andere apostelen, verhief zijn stem en sprak de menigte toe: ‘U, Joden en inwoners van Jeruzalem, luister naar mijn woorden en neem ze ter harte. 15 Deze mensen zijn niet dronken, zoals u denkt; het is immers pas het derde uur na zonsopgang. 16 Wat hier nu gebeurt, is aangekondigd door de profeet Joël: [...]’
7 Integendeel, toen ze inzagen dat mij de verkondiging onder de heidenen was toevertrouwd, zoals aan Petrus de verkondiging onder de besnedenen 8 – want zoals God Petrus kracht had gegeven voor zijn werk onder de Joden, zo had hij mij kracht gegeven voor mijn werk onder de onbesnedenen –, 9 en ze dus de genade onderkenden die mij geschonken was, toen reikten Jakobus, Kefas en Johannes, die als steunpilaren golden, mij en Barnabas de broederhand: wij zouden naar de heidenen gaan, zij naar de besnedenen. 10 Onze enige verplichting was dat we de armen ondersteunden, en dat is ook precies waarvoor ik mij heb ingezet.
11 Maar toen Kefas in Antiochië was, heb ik me openlijk tegen hem verzet, want zijn gedrag was verwerpelijk. 12 Hij at altijd met de heidenen, maar toen er afgezanten van Jakobus kwamen, trok hij zich terug en at hij apart, uit angst voor de voorstanders van de besnijdenis. 13 De andere Joden deden met hem mee, en zelfs Barnabas liet zich meeslepen door hun huichelarij. 14 Toen ik zag dat ze niet de rechte weg naar het ware evangelie bewandelden, zei ik tegen Kefas, in aanwezigheid van iedereen: ‘Jij bent een Jood, maar je leeft als een heiden en houdt je niet aan de Joodse gebruiken; hoe kun je dan opeens heidenen dwingen als Joden te leven?’
46 Terwijl [Jezus] nog met de mensen in gesprek was, dienden zich buiten zijn moeder en zijn broers aan. Ze vroegen hem dringend te spreken. 47 Iemand zei tegen hem: ‘Uw moeder en uw broers staan buiten, ze willen u spreken.’ 48 Hij antwoordde: ‘Wie is mijn moeder en wie zijn mijn broers?’ 49 Hij maakte een gebaar naar zijn leerlingen en zei: ‘Zij zijn mijn moeder en mijn broers. 50 Want ieder die de wil van mijn Vader in de hemel doet, is mijn broer en zuster en moeder.’
(12:47) In andere handschriften ontbreekt dit vers.
19 Zijn moeder en zijn broers kwamen naar hem toe, maar ze konden niet bij hem komen vanwege de menigte. 20 Zijn toehoorders zeiden tegen hem: ‘Uw moeder en uw broers staan buiten, ze willen u spreken.’ 21 Maar hij antwoordde: ‘Mijn moeder en mijn broers zijn degenen die naar het woord van God luisteren en ernaar handelen.’
Rockerduck schreef:Daniel73 schreef:Een andere vergelijking is dat zowel Jezus als Pim Fortuyn meer hebben beloofd dan dat ze uiteindelijk hebben gedaan, verhinderd door moord op hun persoon.
Wat vind je in dat licht van de Kennedy-mythe? Die word vaak genoemd als het gaat om de beste presidenten van de VS, hoewel hij weinig heeft bereikt. Dat zou komen door de mythe rondom de moord. (Net als Jezus had Kennedy plannen om de armoede aan te pakken. Johnson's plan was in feite daar gewoon een rip-off van.)
Rockerduck schreef:Daniel73 schreef:Efeziërs 5:21-33
1 Timoteüs 2:7-15
Nou nou, vrouwen die het gezag van hun mannen moeten aanvaarden, vrouwen die hun schoonheid moeten bedekken (o.a. hun haar), die 'gered' worden door kinderen te baren... Is dit de Bijbel of een toespraak van een Iraanse ayatollah? Waar is Geert Wilders om Christenen op te roepen om de helft van de Bijbel te verscheuren als ze hier willen wonen?
9 Ook wil ik dat de vrouwen zich waardig, sober en ingetogen kleden. Ze moeten niet opvallen door een opzichtige haardracht, dure kleding, goud of parels, 10 maar door goede daden, zoals gepast is voor vrouwen die zeggen dat ze God vereren.
23 Van Jericho ging Elisa naar Betel. Toen hij naar de stad omhoog liep, rende een troep kinderen op hem af die hem uitlachten en schreeuwden: ‘Kaalkop, kaalkop! Zet ’m op, zet ’m op!’ 24 Elisa keek om, en toen hij de kinderen zag, vervloekte hij ze in de naam van de HEER. Meteen kwamen er twee berinnen uit het bos, die tweeënveertig van de kinderen verscheurden.
Rockerduck schreef:Daniel73 schreef:Over zowel Efeziërs, Kolossenzen en Timoteüs wordt in de NBV-inleidingen een theorie gesteld dat het zou kunnen gaan om iemand die zijn brief meer gezag wilde verlenen door hem aan Paulus toe te schrijven. Wat zou betekenen dat deze brieven vervalsingen zijn van een "pseudo-Paulus".
Maar dat is een van de theorieën over de herkomst van deze "Paulus"-uitspraken. En misschien is het om dit soort theorieën dat de NBV-inleidingen met gemengde gevoelens ontvangen werden door christenen. Van een boekhandelaar heb ik begrepen dat de uitgever in reactie daarop, Bijbel-edities heeft gemaakt waarin de inleidingen bewust ontbreken.
Ik zie het probleem niet zo. Voor mij is het praktische en nuttige aanvullende informatie, waardoor ik de teksten beter in perspectief kan plaatsen. Ik kan dan bij het lezen in m'n achterhoofd houden dat het mogelijk gaat om een vervalsing. Dan moet je zo'n tekst met een flinke korrel zout nemen. Maar blijkbaar zijn er dus ook weer Christenen die daar niet op zitten te wachten. Wat is het bezwaar? Dat ze in twijfel worden gebracht over hun rotsvaste geloof in het boek der boeken? Blijkbaar willen veel mensen toch liever in een dogma geloven in plaats van kritisch te reflecteren op wat ze lezen.
Rockerduck schreef:Daniel73 schreef:Met veel plezier lees ik de antieke kritieken die over en weer gaan. Zo zouden Katharen de katholieke kerk als "kerk van de duivel" gezien hebben. Iets wat die katholieke kerk op z'n minst heeft waargemaakt, door critici uit te moorden.
Er zijn er zeker heel wat op de brandstapel gegooid, ja. De Spaanse inquisitie wordt door Christenen nog wel eens onder het tapijt geveegd als het om de geschiedenis van hun Godsdienst gaat.
Keer terug naar Maatschappelijk
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten