Geloven 3.0

Politiek, religie, sport, gezondheid

Berichtdoor Domineemus » vr maart 31, 2006 7:33 pm

Ridder ter Geit schreef:Deuteronomium is een bijbelboek.

Is dit een afdoend antwoord op Dukka's vraag? Zou hij dat als gelovige zelf niet weten, denk je?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Deuteronomium
Domineemus
 

Berichtdoor Judas I. » vr apr 07, 2006 6:33 pm

Wat vinden jullie van het nieuws over het op mijn naam gestelde evangelie? Zondag bij National Geographic komt een programma erover zeiden ze gisteren bij het Journaal en bij NOVA.
Judas I.
 

Berichtdoor Pluizer » zo apr 16, 2006 3:10 pm

We hebben de gipsen eiernacht te lang, al veel te lang geproefd. Het is Pasen! Pluizer's religieus gemanipuleerde genen nopen hem ouderwets te preken vandaag:

De Heer heeft eens treffend gezegd:
"Sommigen zijn lachend het Koninkrijk der Hemelen binnengegaan,
want ze kwamen [lachend] uit [deze wereld.'
Dat is het leven van een] christen;
[bij de doop wordt hij] direct [een vreemdeling.

Ook Christus] daalde af in het water
tot de de doop
en kwam weer boven
[bevrijd lachend over deze wereld.
Hij zag er geen grotere betekenis in]
dan een vluchtige scherts.
Hij verachtte alle vergankelijkheid
[en trad lachend] het Koninkrijk der Hemelen binnen.

Wie [de wereld] veracht en
haar vanwege haar betrekkelijkheid
als een scherts afwijst
[zal er] lachend [uit tevoorschijn komen].
Zo is het ook met het brood en de kelk en de olie,
want er is iets nog hogers dan deze dingen.

(Evangelie volgens Filippus 76)
Laatst bijgewerkt door Pluizer op zo apr 16, 2006 3:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor Dukka » zo apr 16, 2006 6:54 pm

Hoewel half Nederland niet (meer) weet wat er gevierd word met Pasen, klaagt niemand over de vrije dagen.
Voor iedereen die wel mee viert om de juiste rede: Zalig Pasen!
"This is a business for lame ducks."
Dukka
Member
 
Berichten: 109
Geregistreerd: za jan 14, 2006 2:08 pm

Berichtdoor Pluizer » za mei 06, 2006 3:46 pm

Dukka schreef:Hoewel half Nederland niet (meer) weet wat er gevierd word met Pasen, klaagt niemand over de vrije dagen.

Die is goed. Half Nederland een uitbrander verkopen en zelf niets zeggen. Bij welke helft hoor jij dan?

En dan nu, Pluizer's stelling van de dag:
Mensen kunnen zich beter niet met eeuwig leven bezig houden, maar met hun aardse leven. Of er een hiernamaals is of niet, als mens heb je een leven op aarde te leiden. Daar ben je mens voor. Eeuwig leven is voor geesten zonder lichaam.

Wie is het hier wel/niet mee eens?

Vraagje:Volgens mij staat ergens in de Bijbel dat de grens tussen leven en dood gescheiden dient te blijven. Kan iemand me helpen dat fragment te vinden?
Laatst bijgewerkt door Pluizer op za mei 06, 2006 3:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor Dukka » za mei 06, 2006 5:06 pm

Pluizer schreef:Die is goed. Half Nederland een uitbrander verkopen en zelf niets zeggen. Bij welke helft hoor jij dan?

Ik behoor tot de helft die wel weet wat we vieren (de wederopstanding van Jezus).
En dan nu, Pluizer's stelling van de dag:
Mensen kunnen zich beter niet met eeuwig leven bezig houden, maar met hun aardse leven. Of er een hiernamaals is of niet, als mens heb je een leven op aarde te leiden. Daar ben je mens voor. Eeuwig leven is voor geesten zonder lichaam.

Niet eens.
Tuurlijk is je leven hier op aarde belangrijk, en momenteel belangrijker dan wat er na komt. Maar wat investeren in de toekomst kan toch geen kwaad? Een beetje een goeie afweging maken tussen je aardsebestaan en wat dr na komt.
Op zich kun je deze stelling ook zo aanpassen voor de niet-gelovigen. Waar ik hierbij direct aan denk is de andere afweging die je moet maken. Leef je van dag tot dag, of kijk je ook vooruit?
"This is a business for lame ducks."
Dukka
Member
 
Berichten: 109
Geregistreerd: za jan 14, 2006 2:08 pm

Berichtdoor Pluizer » ma mei 08, 2006 5:10 am

Dukka schreef:Ik behoor tot de helft die wel weet wat we vieren (de wederopstanding van Jezus).

Een oppervlakkig antwoord. Leuk voor een quiz. Maar weet je dan ook wat "de wederopstanding van Jezus" inhoudt?

Dukka schreef:Tuurlijk is je leven hier op aarde belangrijk, en momenteel belangrijker dan wat er na komt. Maar wat investeren in de toekomst kan toch geen kwaad? Een beetje een goeie afweging maken tussen je aardsebestaan en wat dr na komt.

Je hebt momenteel alleen je aardse bestaan. Hoe kun je je op iets voorbereiden als je aardse leven al een onoverzichtelijke opgave is?

Dukka schreef:Op zich kun je deze stelling ook zo aanpassen voor de niet-gelovigen. Waar ik hierbij direct aan denk is de andere afweging die je moet maken. Leef je van dag tot dag, of kijk je ook vooruit?

Als je op een goede manier van dag tot dag leeft, hóef je niet vooruit te kijken.
Wat vind je van die? (nja!)
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma mei 08, 2006 7:22 pm

Ik kwam vandaag op het station langs die nieuwe posters van de Bond tegen het Vloeken. Daarop staan tekstballonetjes met allemaal verschillende eigen-namen. Toen stond eronder iets in de trant van: Eigenlijk toch raar dat maar één eigen-naam als vloek gebruikt wordt: Jezus. Voor veel mensen is dat een belangrijke figuur. Heb respect voor die naam of voor die mensen blabla weet-ik-veel... Het eerste wat ik riep was: "JÉZUS!" Ironisch, niet?
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Dukka » ma mei 08, 2006 11:33 pm

Pluizer schreef:Een oppervlakkig antwoord. Leuk voor een quiz. Maar weet je dan ook wat "de wederopstanding van Jezus" inhoudt?

Jahoor. Na het laatste avondmaal op Witte Donderdag, werd Jezus om 15.00 aan het kruis genagelt op Goede Vrijdag. Met Pasen verscheen hij echter levend voor Maria, een vriendin (ben even de naam kwijt) en de apostelen. Zo goed?
Je hebt momenteel alleen je aardse bestaan. Hoe kun je je op iets voorbereiden als je aardse leven al een onoverzichtelijke opgave is?

Je aardse leven een 'onoverzichtelijke opgave'? Ach, het is een uitdaging. Zelf een beetje structuur aanbrengen, dan kun je dit er ook in verwerken.
Als je op een goede manier van dag tot dag leeft, hóef je niet vooruit te kijken.
Wat vind je van die? (nja!)

Naar mijn mening kun je niet op een goede manier van dag tot dag leven, zonder af en toe vooruit te kijken. Aan de andere kant, wat is een goed leven?
Eigenlijk toch raar dat maar één eigen-naam als vloek gebruikt wordt: Jezus. Voor veel mensen is dat een belangrijke figuur. Heb respect voor die naam of voor die mensen blabla weet-ik-veel...

Een beetje overbodig deze actie lijkt me. Zoiets is inmiddels al zo erg ingeburgerd, dat krijg je er niet zomaar uit. Daarnaast kan ik er prima tegen als mensen zoiets zeggen. Sterker nog, een vriend van mij heeft laats de bij-naam 'Jezus Tristus' gekregen. Prima naar mijn mening!
"This is a business for lame ducks."
Dukka
Member
 
Berichten: 109
Geregistreerd: za jan 14, 2006 2:08 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma mei 08, 2006 11:42 pm

Ik vind dat gelovige mensen zo snel zeiken. "Oh, je mag geen Jezus zeggen, want dan kwets je ons." Wat voor ontzettend lange tenen heb je dan? Waarom hecht je zoveel waarde aan wat iemand anders zegt over jouw idool? Waarom is de mening van de ander altijd zo belangrijk voor gelovigen? Waarom moeten gelovigen altijd de opvattingen van andere mensen willen beperken? Je mag niet dit, je mag niet dat, want anders krenk je hen. Maar zij mogen wel op tv hun diensten uitzenden en zulke posters ophangen? Zelf vinden ze dat ze alles mogen, hun mening mag wel ge-uit worden, maar oh wee als iemand anders iets zegt. Zo las ik vandaag weer dat de een of andere kardinaal had opgeroepen tot een verbod op de film The Da Vinci Code. Het zou beledigend zijn of kwetsend voor katholieken. Eerst protest tegen het boek, dan de film. Hey, kardinaal, hier is een idee: ga lekker niet naar die film als je niet wilt! Niemand dwingt je. Maar laat andere mensen lekker voor zichzelf uitmaken of ze iets willen zien of niet. En als je zo bang bent dat die film katholieken schaadt, wat heb je dan weinig vertrouwen in je eigen geloof eigenlijk! Daar ooit al eens bij stilgestaan?

Sorry. Einde rant.
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Dukka » di mei 09, 2006 9:13 am

Euh... ik neem aan dat dit stuk even héél zwart/wit was bedoeld?

Er zijn weinig tot geen gelovigen die ik ken, die er zo over denken. Sterker nog, we grappen er zelf over. Dat er dan af en toe iemand tussen zit die vind dat iets niet kan... ach, dat soort mensen heb je overal. Niet alleen bij het geloof, maar ook bij verschillende beroepsgroepen e.d.
"This is a business for lame ducks."
Dukka
Member
 
Berichten: 109
Geregistreerd: za jan 14, 2006 2:08 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo mei 10, 2006 1:17 am

Wat mij stoort, is dat dit soort uitlatingen 9 van de 10 keer prominent in de media komen. Ena ltijd is het één of andere hoge pief, zoals een Paus of kardinaal, die voor de rest van de gelovigen spreekt. En ik meen me toch te herinneren dat de Paus nogal wat aanhangers heeft. Altijd is er wel weer wat. Maar net zo goed bij moslims bijvoorbeeld. En ik ben toch echt niet iemand die mee wil doen aan het huidige klimaat van verharding en uitsluiting, zoals de rechtse politiek het zich voor ziet. Absoluut niet. Maar dan zie ik weer op tv dat in Duitsland op een reclamebord voor het WK een half-blote vrouw te zien is met de vlaggen van alle deelnemende landen, en dat dan de vlaggen van een paar moslim-landen zwart zijn gemaakt, omdat de initaiefnemers doodsbedreigingen hebben ontvangen van fundamentalisten, kan ik heel boos worden. Tegenwoordig krijgen mensen doodsbedreigingen omdat er een vlag op een reclamebord staat. In naam van Allah of God of wie dan ook, natuurlijk.

Natuurlijk, dat zijn de extreme idioten, dat snap ik wel. Maar ze baseren hun idiotie op hetzelfde geloof/boek als de normale mensen. Dat vind ik eng.
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Pluizer » wo mei 10, 2006 7:59 am

Dukka schreef:Er zijn weinig tot geen gelovigen die ik ken, die er zo over denken. Sterker nog, we grappen er zelf over. Dat er dan af en toe iemand tussen zit die vind dat iets niet kan... ach, dat soort mensen heb je overal. Niet alleen bij het geloof, maar ook bij verschillende beroepsgroepen e.d.

Christenen voor christenen. Behalve als we kritiek krijgen. Dan stuiven we uiteen. Dan is het altijd een ander, of we weten nergens van. Beetje schijnheilig. Leef je op een andere planeet? Lees je geen kranten? Is alles ver van je bed?
Rockerduck heeft gelijk. Er is veel gedonder met gelovigen. Mijns inziens omdat ze te stom zijn om hun eigen vergevingsgezinde geloofje te snappen. Alsof Jezus Christus de hulp van hén vraagt. Over spotten gesproken.
En het katholieke geloof heeft enigszins weg van een McDonalds. Een hapklaar geloof met vele rituelen en poespas om de aandacht van de gemeenschap erbij te houden. Als je een katholieke dienst filmt, heb je pas echt een heiligschennende film. Mannen met jurken en zegenende handjes. Wat heeft dat met geloof te maken?

Dukka schreef:Na het laatste avondmaal op Witte Donderdag, werd Jezus om 15.00 aan het kruis genagelt op Goede Vrijdag. Met Pasen verscheen hij echter levend voor Maria, een vriendin (ben even de naam kwijt) en de apostelen. Zo goed?

Nee. Voor iemand die half Nederland (en Rockerduck) een religieuze uitbrander verkoopt, verwacht ik een beter antwoord. Dit is oprispen van vage parate kennis, en hoe.

Welke Maria?
Hoe heette die vriendin?
Verscheen Christus met pasen aan de apostelen?

Ja Dukka, actie is reactie.
Pluizer
Member
 
Berichten: 511
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 7:52 pm

Berichtdoor Domineemus » do mei 11, 2006 12:10 am

Pluizer schreef:Welke Maria?
Hoe heette die vriendin?
Verscheen Christus met pasen aan de apostelen?

Ja Dukka, actie is reactie.

Kan Pluizer de goede antwoorden geven?
Domineemus
 

Berichtdoor een stoffig oud boek » zo jun 11, 2006 4:15 pm

Een boosdoener is gespitst op kwaadaardige woorden,
een bedrieger luistert graag naar verderfelijke taal.
(Spreuken 17:04)

Een verstandig mens wordt meer geraakt door een verwijt
dan een dwaas door honderd slagen.
(Spreuken 17:10)

Als je telkens goed met kwaad vergeldt,
verdwijnt het kwaad nooit uit je huis.
(Spreuken 17:13)

Welk nut heeft geld in de hand van een dwaas?
Dom als hij is, kan hij toch geen wijsheid kopen.
(Spreuken 17:16)

Het strekt een mens tot eer om ruzie te vermijden,
een dwaas stort zich in een woordenstrijd.
(Spreuken 20:03)

Wat omgaat in een mensenhart is als diep verborgen water,
iemand met inzicht brengt het naar boven.
(Spreuken 20:05)

Velen roemen hun eigen trouw,
maar wie vindt een mens die werkelijk betrouwbaar is?
(Spreuken 20:06)

Wie zou kunnen zeggen: ‘Ik heb mijn hart gezuiverd,
ik ben vrij van zonden’?
(Spreuken 20:09)

‘Niets waard! Niets waard!’ zegt de koper,
maar als hij weggaat, wrijft hij zich in de handen.
(Spreuken 20:14)

Goud en edelstenen zijn er genoeg,
maar wijze woorden zijn een zeldzaamheid.
(Spreuken 20:15)

Bij een roddelaar is een geheim niet veilig,
laat je niet in met een loslippig mens.
(Spreuken 20:19)

Rijkdom die in korte tijd verworven is,
brengt geen zegen voor later.
(Spreuken 20:21)

Twee gewichten om te wegen, het is de HEER een gruwel,
een valse weegschaal is een slechte zaak.
(Spreuken 20:23)

Wie God ondoordacht een belofte doet
en zich pas later afvraagt of hij haar kan houden,
zet een valstrik voor zichzelf.
(Spreuken 20:25)

Liefde en trouw beschermen de koning,
liefde schraagt zijn troon.
(Spreuken 20:28)

De plannen van een vlijtig mens strekken hem tot voordeel,
wie overijld te werk gaat, zal gebrek lijden.
(Spreuken 21:05)

Rijkdom verworven door bedrog
is als een vluchtige adem op zoek naar de dood.
(Spreuken 21:06)

Wie zijn oren sluit voor het gejammer van de arme
zal ooit zelf om hulp schreeuwen, en geen antwoord krijgen.
(Spreuken 21:13)

Wie afdwaalt van de weg van het verstand
zal belanden in het rijk van de schimmen.
(Spreuken 21:16)

Wie te vaak feestviert, zal gebrek lijden,
wie te veel van eten en drinken houdt, wordt nooit rijk.
(Spreuken 21:17)

Wie zijn tong in toom houdt,
bespaart zich in zijn leven allerlei ellende.
(Spreuken 21:23)

De verlangens van een luiaard leiden tot zijn dood,
hij weigert zijn handen te gebruiken.
(Spreuken 21:25)

Velen willen almaar meer bezit,
maar de rechtvaardige geeft, hij houdt niets voor zichzelf.
(Spreuken 21:26)

Een goddeloze zet een trots gezicht,
de oprechte gaat de weg die hij moet gaan.
(Spreuken 21:29)

Wie verstandig is, ziet het gevaar en hoedt zich ervoor,
wie onverstandig is, gaat eraan voorbij en wordt gestraft.
(Spreuken 22:03)

Een rijke heeft macht over armen,
wie leent, is de slaaf van wie uitleent.
(Spreuken 22:07)

Een luiaard zegt: ‘Buiten loopt een leeuw,
die zal me verscheuren.’
(Spreuken 22:13)

Beroof een arme niet, hij is al arm genoeg.
Vertrap een verschoppeling niet als hij terechtstaat in de poort.
(Spreuken 22:22)

Ga niet om met een heethoofd,
houd je niet op met een driftkop,
opdat je niet dezelfde weg gaat als hij
en voor jezelf een valstrik zet.
(Spreuken 22:24-25)

Heb een open oor voor onderricht,
en een open geest voor kennis.
(Spreuken 23:12)

Wie roept altijd ach en wee,
wie maakt altijd ruzie?
Wie heeft altijd wat te klagen,
wie raakt altijd nodeloos gewond?
Wie heeft altijd troebele ogen?
Een dronkaard, die tot in de vroege morgen drinkt,
die blijft proeven van de wijn.
Laat je niet verleiden door de glans van wijn,
wanneer hij fonkelt in de beker.
Hij glijdt zo makkelijk over de tong,
maar later bijt hij als een slang,
spuit hij gif als een adder.
Dan zie je vreemde dingen
en begin je wartaal uit te slaan.
Je voelt je heen en weer geslingerd door de golven,
alsof je vastzit boven in het want.
‘Ik ben geslagen, maar heb niets gevoeld,
ik ben afgerost, maar heb niets gemerkt.
Laat ik maar eens opstaan,
eerst een beker wijn.’
(Spreuken 23:29-35)

Wees niet jaloers op kwaadaardige mensen,
zoek hun gezelschap niet,
want ze hebben kwaad in de zin
en spreken onheilspellende woorden.
(Spreuken 24:01-02)

Ben je moedeloos wanneer je in het nauw zit,
dan schiet je kracht tekort.
(Spreuken 24:10)

Verheug je niet over de val van je vijand,
juich niet als hij ten onder gaat.
(Spreuken 24:17)

Leg over een ander geen vals getuigenis af,
waarom zou je liegen?
Zeg niet: ‘Wat hij mij heeft aangedaan, doe ik hem aan.
Ik betaal hem met gelijke munt.’
(Spreuken 24:28-29)

Iemand zonder zelfbeheersing
is als een stad waarvan de muur is geslecht.
(Spreuken 25:28)

bron: http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl (Nederlands Bijbelgenootschap)
een stoffig oud boek
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Maatschappelijk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron