Ridder ter Geit schreef:De bijbel is inderdaad een platvorm voor meerdere schrijvers. Prediker is een wat zwaarmoedige filosoof. In de bijbel zijn ook andere goed geschreven delen te vinden: Job, Ester, Ruth, Hooglied. En de brieven achter in de bijbel van Jakobus, Johannes etc. laten ook allemaal weer zo hun eigen licht zien op het evangelie.
Ridder ter Geit schreef:Ik denk niet dat prediker refereert naar het leven na de dood, trouwens.
Ridder ter Geit schreef:]Overigens vrees ik het leven na de dood niet. Toch begrijp ik het gevoel van opluchting als het niet zo zou zijn, gek genoeg ken ik dat ook. Terwijl ik als christen toch blij zou moeten zijn met het eeuwige leven (ben ik ook). Maar dat alles gewoon ophoudt is ergens ook heel bevrijdend.
Ridder ter Geit schreef:Mooi verhaal, van jou met die dominee.
Ridder ter Geit schreef:Tja, waarom ik nog wel in de bijbel geloof; deels gevoelsmatig. Ik voel grote liefde en steun van God en dat helpt me enorm.
Ridder ter Geit schreef:Ik merk wel dat lastige stukken in de bijbel nooit eens gebruikt worden in preken. Ik garandeer zelf niet dat de bijbel helemaal klopt. Ik vraag me dat ook weleens af. Dat over de bijbel te eng lezen ben ik met je eens. Dat over het eeuwige leven is een interessant punt. Ik heb daar nooit zozeer aan getwijfeld (aan of dat in de bijbel stond).
Matteüs schreef:Ogenblikkelijk verdorde de vijgenboom.
Marcus schreef:Toen ze ’s morgens vroeg weer langs de vijgenboom kwamen, zagen ze dat hij tot aan de wortels verdord was.
Daniel73 schreef:Overigens zegt de Willibrordvertaling bij de Tien Geboden:
"U zult geen andere goden hebben ten koste van mij."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tien_geboden
Daniel73 schreef:Paranoia... "Scapegoat" betekent zondebok. Ik had niet aan een geit gedacht. Nu lijkt het alsof ik onder alias jouw geitennaam misbruik. Mijn excuses. Mijn excuses.
Daniel73 schreef:Zo staat er ergens in de Nag Hammadi dat het dom van de scheppergod ("demiurg") is om mensen in een gebod op te dragen dat ze geen andere goden mogen vereren. De scheppergod zou daarmee aantonen dat hij niet de enige god is. Want op wie zou hij anders jaloers zijn, als hij de enige god is?
Verder staat er dat het dom is om Adam en Eva te waarschuwen dat ze ergens niet van mogen eten, omdat je dan kunt verwachten dat de nieuwsgierigheid gewekt is. (Zoals met kinderen die iets verboden wordt.) Op die manier zou het paradijs Eden geen paradijs zijn, maar een bedriegelijke plaats om mensen ten val te brengen.
Daniel73 schreef:Voel je naast de liefde ook de haat die in de Bijbel te vinden is?
Danieil72 schreef:Op Wikipedia kan ik niets concreets vinden over een hiernamaals in het Oude Testament en het jodendom. Alleen wat summiere "apocriefe" verwijzingen die blijkbaar alleen in Joodse bijbelboeken staan.
Daniel73 schreef:Wat moet ik eruit halen? Dat Jezus kwaad wordt als iemand door biologische beperkingen niet in staat is om te doen hij wat zegt, en dat Jezus dan een vloek uitspreekt? Waar is de liefde? Hoe gaat het dan met de zieken? Ik vind het angstzaaierij, van wie dan ook.
Daniel73 schreef:Hoe rechtlijnig was Jezus zelf in zijn leer, volgens de Bijbel zelf? Zou het al speculerend kunnen dat vanwege zo'n aanval tegen de tempel, een van de discipelen Jezus ging aangeven bij de hogepriesters, vanwege religieuze twijfels over de gang van zaken? Ik voel me nu al een soort van "Judas"-verrader.
Daniel73 schreef:Dat vind ik een opmerkelijk verschil. Met "een god" wordt volgens mij gesuggereerd dat er meer goden dan één god kunnen zijn. Dat zou in tegenspraak zijn met de Tien Geboden zoals in De Nieuwe Bijbelvertaling. ("Vereer naast mij geen andere goden." Excodus 20:3, De Nieuwe Bijbelvertaling) Vertalingen zijn dus niet zomaar inwisselbaar.
Daniel73 schreef:Als ik het goed zie is hieruit te interpreteren dat Christus reeds tijdens de schepping bestond. Een pre-existentie of zo.
Daniel73 schreef:De Nieuwe Bijbelvertaling is met "Vereer naast[!] mij geen andere goden" verwarrend, omdat het woord "naast" volgens mij openlaat dat je dan wel goden tégen god mag vereren. Dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn.
Daniel73 schreef:Een van mijn favoriete Bijbel-verhalen:
- - - - - - - - - -
Babel
Ooit werd er op de hele aarde één enkele taal gesproken. Toen de mensen in oostelijke richting trokken, kwamen ze in Sinear bij een vlakte, en daar vestigden ze zich. Ze zeiden tegen elkaar: ‘Laten we van klei blokken vormen en die goed bakken in het vuur.’ De kleiblokken gebruikten ze als stenen, en aardpek als specie. Ze zeiden: ‘Laten we een stad bouwen met een toren die tot in de hemel reikt. Dat zal ons beroemd maken, en dan zullen we niet over de hele aarde verspreid raken.’ Maar toen daalde de HEER af om te kijken naar de stad en de toren die de mensen aan het bouwen waren. Dit is één volk en ze spreken allemaal een en dezelfde taal, dacht de HEER, en wat ze nu doen is nog maar het begin. Alles wat ze verder nog van plan zijn, ligt nu binnen hun bereik. Laten wij naar hen toe gaan en spraakverwarring onder hen teweegbrengen, zodat ze elkaar niet meer verstaan. De HEER verspreidde hen van daar over de hele aarde, en de bouw van de stad werd gestaakt. Zo komt het dat die stad Babel heet, want daar bracht de HEER verwarring (*) in de taal die op de hele aarde gesproken werd, en van daar verspreidde hij de mensen over de hele aarde.
- - - - - - - - - -
* In het Hebreeuws is er een woordspel tussen de naam Babel en het werkwoord balal, ‘verwarring brengen’.
bron: Genesis 11:1-9 (NBV)
http://www.biblija.net/biblija.cgi
Nieuwe Bijbelvertaling schreef:1 Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters. 2 De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden. 3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven. 4 In die tijd en ook daarna nog, zolang de zonen van de goden gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en kinderen bij hen kregen, leefden de giganten op aarde. Dat zijn de befaamde helden uit het verre verleden.
Keer terug naar Maatschappelijk
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten