Geloven 3.0

Politiek, religie, sport, gezondheid

Berichtdoor Ma Ria » di maart 04, 2008 5:08 pm

Wikipedia Uitgelicht, 04-03-2008:
De Moedergodincultus is de algemene aanduiding voor cultussen rond een Moedergodin overal ter wereld, in alle tijden en culturen. Volgens historische en archeologische aanwijzingen gaat de cultus van de Moedergodin terug tot het Neolithicum, of mogelijk zelfs tot het Paleolithicum. Kenmerkend voor deze cultus is de verering van een moederlijk opperwezen. Beschavingen waarin deze cultus centraal stond, waren doorgaans matriarchaal van aard. Dergelijke cultussen konden in de oudheid worden gevonden in Sumer, Babylonië, Kanaän, Egypte, Afrika, Australië, China en Zuid-Amerika. Zelfs tot op de dag van vandaag zijn er moedergodincultussen in Azië, Afrika en Australië. (Lees verder)
Ma Ria
 

Berichtdoor Heilig Boontje » wo maart 05, 2008 3:51 pm

Wikipedia, over de Dag des oordeels in het christendom en in de islam:
Dag des oordeels

De Dag des oordeels is een mythisch begrip voor een dag die in zowel joodse, christelijke als islamitische religieuze boeken wordt genoemd als de dag waarop over alle mensen een oordeel geveld zal worden door God. De dag des oordeels vormt de kern van de eschatologie van deze drie geloven.

Dag des oordeels in de Bijbel
In de Bijbel is op verschillende plaatsen, zowel in het Oude Testament als in het Nieuwe Testament, sprake van een eindtijd, waarin levenden en doden geoordeeld zullen worden. In de christelijke eschatologie neemt de dag des oordeels een belangrijke plaats in, getuige het aantal vermeldingen in de Bijbel, zoals hieronder genoemd. De dag des oordeels vindt volgens Openbaring plaats na het Duizendjarig rijk en wordt daar het Oordeel voor de Grote Witte Troon (van God) genoemd (Openbaring 20:11). Dan zullen alle doden uit hun graven herrijzen om samen met de dan levenden het loon voor hun levenswandel te ontvangen. Naast de duivel en zijn gevallen engelen, worden de mensen die de genade van God hebben afgewezen, verbannen naar de 'buitenste duisternis', waar het 'geween is en het tandengeknars', en zij voor altijd zijn afgesneden van Gods tegenwoordigheid. Zij die de genade van God hebben aangenomen door Jezus Christus als verlosser van zonden en middelaar tussen God en mensen aan te nemen, zullen gerechtvaardigd zijn in Gods ogen en eeuwig leven beërven onder een nieuwe hemel, op een nieuwe aarde. God zal in hun midden wonen.

1. Mattheüs 10:15 ' Voorwaar Ik zeg u: het zal voor het land van Sodom en Gomorra draaglijker zijn in de dag des oordeels, dan voor die stad.'
2. Mattheüs 11:22 ' Doch Ik zeg u: Het zal voor Tyrus en Sidon draaglijker zijn in de dag des oordeels, dan voor u.'
3. Mattheüs 12:36,37 ' Maar Ik zeg u, van elk ijdel woord, dat de mensen zullen spreken, zullen zijn rekenschap geven op de dag des oordeels. Want naar uw woorden zult gij gerechtvaardigd worden, en naar uw woorden zult gij veroordeeld worden.'
4. 2 Petrus 2:9 '... dan weet de Here de godvruchtigen uit de verzoeking te verlossen en de onrechtvaardigen te bewaren om hen op de dag des oordeels te straffen.'
5. 2 Petrus 3:7 ' Maar de tegenwoordige hemelen en de aarde zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, ten vure bewaard tegen de dag van het oordeel en van de ondergang van de goddeloze mensen.'
6. 1 Johannes 4:17 ' Hierin is de liefde bij ons volmaakt geworden, dat wij vrijmoedigheid hebben op de dag des oordeels, want gelijk Hij is, zijn ook wij in deze wereld.'

Dag des oordeels in de islam
Ook in de Koran is sprake van een eindtijd en wordt de Dag des oordeels (Yawm al-Qīyāmah) verschillende malen genoemd. De Hadith sahieh van Al-Boechari vermeldt wat er in grote lijnen op de Dag des Oordeels gebeurt. Na de dood leven de zielen verder in een tussenstadium, de barzakh. Enkel wanneer alle mensen, djinns en engelen gestorven zijn zal de 'Dag des Oordeels' plaatsvinden. Dan wordt bepaald waar iedereen zijn plaats toegewezen krijgt.

Op die Dag zullen de martelaren en enkele van de sahaba direct hun plaats in de hemelse tuinen van het Paradijs (djannah) krijgen. De anderen die uit het graf worden opgewekt zullen ondervraagd worden door de engelen Nakir en Munkar. Daarna zal de overledene een boek krijgen waarin zijn leven is opgetekend. De rechtvaardigen zullen het in hun rechterhand ontvangen en gaan vervolgens direct door naar de paradijselijke tuinen van de engel Reduan. De onrechtvaardigen ontvangen het in hun linkerhand en gaan door naar de hel, djahannam, daar waar de engel Malik heerst.

bron: http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Dag_des_oordeels&oldid=11409511
Heilig Boontje
 

Berichtdoor Ali Somali » do maart 13, 2008 1:32 am

Ali Somali schreef:
Duckmed schreef:Heeft iemand een link waar ik de gesproken Koran als mp3 gratis kan downloaden? bvk in het nederlands....

Ben nu atheist maar ik zou graag mijn leven een nieuwe spannende wending geven...

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle. Ontdek Islam.
http://www.ontdekislam.nl/downloads.php
Heilige Koran in mp3; Lezingen; Nasheeds; Islam Video

Het is de waarheid van uw Heer: laat daarom geloven die geloven wil en niet geloven, die niet wil.
(Heilige Koran 18:29)

Andere link met Nederlandse vertaling:
http://www.kuran.nl/

Informatie over de Koran: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koran
Ali Somali
 

Berichtdoor Rockerduck » ma apr 14, 2008 1:56 am

Nieuwe inval bij polygame sekte Texas
Uitgegeven: 6 april 2008 07:35

ELDORADO - De politie heeft zaterdag tientallen extra kinderen en jonge vrouwen weggehaald bij een polygame sekte in het westen van de Amerikaanse staat Texas. CNN meldde een dag eerder dat ruim vijftig meisjes waren verwijderd. Dat aantal is opgelopen tot 183 in totaal.

De autoriteiten doen onderzoek naar lichamelijk en seksueel misbruik. Onderzoekers ondervragen de weggehaalde meisjes, aldus een van de agenten. "We proberen er achter te komen of het daar wel veilig is voor hen."

Achttien meisjes zijn onder toezicht van de staat gesteld. Volgens de autoriteiten zijn zij misbruikt of lopen ze direct gevaar misbruikt te worden.

Polygamie

Op het grondgebied van 1900 hectare wonen volgelingen van de veroordeelde sekteleider Warren Jeffs. De 51-jarige leider van een afscheiding van de Mormoonse kerk propageerde polygamie. De 'afstammeling van Jezus' is in november veroordeeld tot een celstraf van tien jaar wegens betrokkenheid bij verkrachting. De zelfuitgeroepen profeet dwong een 14-jarig schoolmeisje te trouwen met haar 19-jarige neef.

Bussen brachten de meisjes en jonge vrouwen naar geïmproviseerde onderkomens in kerken en overheidsgebouwen. De politie deed donderdag de eerste inval nadat ze een klacht had binnengekregen over een 50-jarige man die was getrouwd met een 16-jarig meisje en haar zwanger had gemaakt.

Op het grondgebied nabij Eldorado wonen vierhonderd volgelingen, die volgens de autoriteiten goed meewerken met de politie. Agenten hebben wegversperringen opgeworpen om pottenkijkers tegen te houden.

Eldorado

Jeffs kocht het grondgebied nabij Eldorado vier jaar geleden. Volgens CNN, die vorig jaar met een klein vliegtuigje over het gebied vloog, staat er een enorme tempel op het terrein, enkele gebouwen voor de volgelingen, een watertoren, een school, een gemeenschapscentrum, een enorme molen en een melk- en kaasfabriek.

Jeffs' sekte is voortgekomen uit de religieuze groepering de Mormonen die eind 19e eeuw onder druk van Washington polygamie afschafte. Dat leidde plaatselijk tot afsplitsingen. De belangrijkste Mormoonse kerk is de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen die sektes als die van Jeffs niet erkent.
(c) ANP

Bron: http://www.nu.nl/news/1513155/22/Nieuwe ... Texas.html
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Rockerduck » ma apr 14, 2008 2:01 am

Mijn vraag is nu: waarom is het een 'sekte' en draaien de leiders en leden levenslang de bak in of eindigen op de stoel, terwijl leiders en leden van de katholieke kerk behoren tot een gerespecteerde 'religie' en zij voor dezelfde daden verexcuseert worden en gewoon mogen doorgaan?

Bill Maher weet het antwoord: "Volume, volume, volume!" Als je een paar honderd volgelingen hebt, ben je een mafkees en wordt je opgesloten. Maar als je miljoenen volgelingen hebt, zien we dezelfde misdaden door de vingers.

[Bill Maher] The Catholic Church: The Bear Sterns of Pedophilia
http://www.youtube.com/watch?v=VFfbR_BWsuU
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Rockerduck » ma apr 14, 2008 2:21 am

Daniel73 schreef:Rockerduck, ben jij gelovig of atheïst? (Je was/bent katholiek?)
In hoeverre vind je religie echt onzin?

- Geloof je op een of andere manier dat er "iets" meer is?
- Geloof je dat je na je lichamelijke dood voorleeft? Dat er "leven na de dood" voor je is?
- Geloof je op de een of andere manier in geesten? Geesten die je kunt oproepen, bijvoorbeeld?
- Geloof je dat je misschien, hoe minimaal ook, het risico loopt dat je door verkeerd gedrag (wat dan ook) na je dood gestraft zult worden?

Met excuses voor het late antwoord; ik kom hier niet meer zo vaak als vroeger...

Wat betreft geloof in een God ben ik 'on the fence': het zou net zo goed kunnen dat hij/zij/het (?) bestaat, het zou net zo goed kunnen van niet. Het lijkt me stom om te zeggen dat je 'zeker' weet dat er geen God is. Dat zou net zo stom zijn als die fundamentalisten die ook allemaal 'zeker' weten hoe zij en jij en ik God en de wereld (en het hiernamaals) zouden moeten zien. Alleen daarom al zou ik geen atheïst kunnen zijn: ik weet het niet zeker --en niemand anders weet het zeker.

Ik ben katholiek opgevoed, alhoewel meer vanuit school dan vanuit huis, ironisch gezien. Vanuit huis is het meer traditie geweest dan iets anders. Ik zat op een katholieke basisschool en dan krijg je vanzelf de eerste communie, het vormsel etc. Ik heb er lange tijd wel in geloofd, hoor, maar nu niet meer --tenminste niet in de God zoals die volgens het katholicisme en de Bijbel bestaan. Eén ding durf ik wel met zekerheid te zeggen: als er een God is, is het zeker niét die uit de Bijbel of uit de rare rituelen van de (katholieke) kerk.

Want dié God is namelijk geheel en al verzonnen door mensen. En ik snap niet dat ik ooit geloofd heb wat ándere mensen mij hebben verteld van God, of wat ándere mensen over hem/haar/het hebben geschreven in die Bijbel. En nu snap ik niet dat miljoenen anderen dat wel nog steeds doen. Want hoe weten die mensen die ons vertellen hoe God en Jezus in elkaar zitten dat eigenlijk allemaal? Wie geeft hen de autoriteit? Die Sinterklaas-hoed of dat rare gewaad?

Ik weet niet of er "iets" is buiten deze wereld en dit leven. Ik wíl het graag geloven. Want als er één ding is waar ik als de dood voor ben, is het wel de dood. Dan is het wel lekker om te geloven dat er daarna nog iets komt. Maar aan de andere kant ben ik dan ook bang dat ik mezelf voor de gek houd, en dat veel anderen zich voor de gek houden: geloven in God omdat je dan een 'cadeautje' krijgt na je dood in de vorm van één of ander hiernamaals --dat er misschien wel helemaal niet is.

Ik las laatst over een arts die een boek had geschreven over patiënten die een bijna-dood-ervaring hadden gehad. Daar is laatst ook nog een documentaire over geweest op één van de publieke netten. Die patiënten vertelden gelijksoortige verhalen over een toestand waarin zij zichzelf (althans, hun lichaam) vanaf een afstand op de operatietafel zagen liggen, op het moment dat hun hart/hersenen er tijdelijk mee ophielden. Ze waren dus in een buitenlichamelijk bewustzijn nadat hun lichaam stopte met functioneren. Collega-artsen hebben dit aangevochten met de argumentatie dat dat slechts een laatste hallucinatie van de hersenen zou zijn, voortkomende uit een gebrek aan bloed/zuurstof.

Maar wie weet... Hoop doet leven...
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Rockerduck » ma apr 14, 2008 2:36 am

Toevoeging:

Wat ik zo raak vind aan dat stuk van George Carlin, is het onderwerp 'georganiseerde religie'. Mijn probleem ligt niet bij het geloven in een God, maar in georganiseerde religie, waarbij je je onderwerpt aan regels/rituelen/geboden en verzinsels van *andere mensen*. En dat die andere mensen jou het geld uit de zakken kloppen om hun hobbyclub te financieren en dat ze jou dan laten geloven dat God dat kan waarderen. (Nou gaat dat meer op voor de Amerikaanse kerken, met hun televisiedominees etc., maar toch...) Ook dat stuk over bidden vind ik raak; dat het een 50/50 kansspel is, en dat je met bidden evenveel kans hebt je zin te krijgen als met andere vormen van bijgeloof. Krijg jij er een speld tussen?
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Opa Crief » ma apr 14, 2008 3:20 pm

Rockerduck schreef:Het lijkt me stom om te zeggen dat je 'zeker' weet dat er geen God is. Dat zou net zo stom zijn als die fundamentalisten die ook allemaal 'zeker' weten hoe zij en jij en ik God en de wereld (en het hiernamaals) zouden moeten zien.

Aha!

Rockerduck schreef:Eén ding durf ik wel met zekerheid te zeggen: als er een God is, is het zeker niét die uit de Bijbel of uit de rare rituelen van de (katholieke) kerk.

Want dié God is namelijk geheel en al verzonnen door mensen.

Huh?

Wie een kuil graaft voor een ander...
Je lijkt nu op "die fundamentalisten die ook allemaal 'zeker' weten hoe zij en jij en ik God en de wereld (en het hiernamaals) zouden moeten zien." ;)
Opa Crief
 

Berichtdoor Rockerduck » di apr 15, 2008 1:17 am

Opa Crief schreef:
Rockerduck schreef:Het lijkt me stom om te zeggen dat je 'zeker' weet dat er geen God is. Dat zou net zo stom zijn als die fundamentalisten die ook allemaal 'zeker' weten hoe zij en jij en ik God en de wereld (en het hiernamaals) zouden moeten zien.

Aha!

Rockerduck schreef:Eén ding durf ik wel met zekerheid te zeggen: als er een God is, is het zeker niét die uit de Bijbel of uit de rare rituelen van de (katholieke) kerk.

Want dié God is namelijk geheel en al verzonnen door mensen.

Huh?

Wie een kuil graaft voor een ander...
Je lijkt nu op "die fundamentalisten die ook allemaal 'zeker' weten hoe zij en jij en ik God en de wereld (en het hiernamaals) zouden moeten zien." ;)

Nee hoor. Ik sluit immers het bestaan van een God niet uit. Maar de kans dat die God *exact* de God uit de door mensen verzonnen Bijbel is, is verwaarloosbaar.
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor TimJoosten » di apr 15, 2008 7:53 am

Een verhaal van 2000 jaar terug is natuurlijk ook wel 100de keren verkeert doorvertelt waardoor aan het einde [2008 jaar na de geboorte van jezus] het flink is verdaait, dingen zijn vergeten en er zullen dingen bij verzonnen zijn.

Dus met wat voor'n zekerheid kun je zeggen dat de bijbelse verhalen nog van het jaar 0 zijn?
TimJoosten
Member
 
Berichten: 100
Geregistreerd: za jan 05, 2008 9:09 pm

Berichtdoor Rockerduck » di apr 15, 2008 12:30 pm

TimJoosten schreef:Een verhaal van 2000 jaar terug is natuurlijk ook wel 100de keren verkeert doorvertelt waardoor aan het einde [2008 jaar na de geboorte van jezus] het flink is verdaait, dingen zijn vergeten en er zullen dingen bij verzonnen zijn.

Dus met wat voor'n zekerheid kun je zeggen dat de bijbelse verhalen nog van het jaar 0 zijn?

De Bijbelse verhalen zijn niet 'van het jaar 0'. Het Oude Testament bevat verhalen die al véél ouder zijn, afkomstig uit de joodse religie. Het Nieuwe Testament bevat verhalen die pas vele jaren ná de beschreven gebeurtenissen zijn opgeschreven, lang nadat de historische figuur Jezus van Nazareth gestorven is. Daarnaast is de Bijbel in de eeuwen daarna door de kerk flink aangepast om hun visie weer te geven. Zo zijn er evangelieën geschrapt en apocrief bevonden. Die door de kerk (dus door mensen) uitgedunde Bijbel kennen we nu een paar eeuwen.
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Rockerduck » di apr 15, 2008 5:11 pm

De arts waarover ik het had, heet Pim van Lommel en heeft geprobeerd de bijna-dood-ervaring op wetenschappelijke manier in kaart te brengen. Zijn theorie, gebaseerd op de ervaringen van patiënten, is dat ons bewustzijn niet voortkomt uit onze hersenen, maar van een plek daarbuiten, en dat dat bewustzijn dus niet ophoudt als de hersenen er mee ophouden, zoals na de dood.

Over hem en zijn theorie is een uitzending gemaakt van het programma Profiel van de publieke omroep. Het is hier te bekijken:
http://www.uitzendinggemist.nl/index.ph ... 14ad43b0ec

Aan de ene kant denk ik: deze man heeft zich bewezen in de medische wetenschap met een lange staat van dienst. Maar mijn van nature cynische kant denkt: wie zegt mij dat die man dit niet de wereld in slingert om heel veel exemplaren van zijn eigen boek te verkopen? Is Pim van Lommel te goeder trouw of een charlatan?

Ik ontdek trouwens net pas dat de titel van dit topic niet klopt. Er wás al een 'Geloven 3.0' op het oude McDuck Offtopic:
http://off-topic.mcduck.nl/viewtopic.php?id=5

En de eerste versie van het topic is ook bewaard gebleven, van McDuck, onder 'Oude Offtopic onderwerpen':
http://forum.mcduck.nl/viewtopic.php?id=993

Alleen versie 2.0 ontbreekt, omdat Montonyaruler dat board onder zijn beheer had en heeft gewist.
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Rockerduck » di apr 15, 2008 7:20 pm

Nee, ik vergiste me. Dat off-topic forum van Montoyaruler is er nog wél, tot mijn verrassing.

Met Geloven 2.0:
http://off-topic.mypunbb.com/viewtopic.php?id=69465
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Waarschuwing » di apr 15, 2008 7:38 pm

Blijf weg van Montoyaruler's forum! Het is er -waarschijnlijk op zijn initiatief- vergeven van de reclames en irritante pop-up advertenties die heel agressief zijn.
Waarschuwing
 

Berichtdoor Rockerduck » do apr 24, 2008 11:17 pm

Ik volg sinds deze week aan de UU twee cursussen die perfect op dit topic aansluiten: 'Wie is wie in de Bijbel?' en 'Wie is wie in de klassieke mythologie?'. Dat wordt o.a. de Bijbel bestuderen!
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Maatschappelijk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron