Geloven 3.0

Politiek, religie, sport, gezondheid

Berichtdoor Rockerduck » zo jul 09, 2006 3:52 am

Ik weet nog dat Pluizer lang, lang geleden (op het 'oude' Off-topic forum) vertelde over de vele aanpassingen en wijzigingen die de Bijbel door de jaren heen heeft ondergaan. Dat was echt iets waar de meeste mensen geen benul of besef van hebben. Het zou interessant zijn om het daar nogmaals over te hebben.

Ik kom daarop door een filmpje waar ik letterlijk zonet op ben gestuit. Jon Stewart, de presentator van het komische programma 'The Daily Show' on Comedy Central (CNN) doet een serieus interview met Bart Ehrman, die juist over dat onderwerp een boek heeft geschreven, 'Misquoting Jesus'. Voor Pluizer en alle andere geïnteresseerden:
http://www.youtube.com/watch?v=TXxM24B1 ... %20Stewart
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Rockerduck » ma jul 17, 2006 1:15 am

Ik vergiste me. 'Comedy Central' is geen onderdeel van CNN, maar een private tv-zender.
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Rockerduck » zo aug 13, 2006 3:28 am

Bart Ehrman, de auteur van 'Misquoting Jesus' waar ik het hierboven al over had, geïnterviewd door Stephen Colbert:
http://www.youtube.com/watch?v=i5AgPYD0J3Q

Let op: Stephen Colbert spéélt alleen maar een typetje. Hij speelt alleen dat hij een conservatieve gelovige presentator is.
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Daniel73 » za aug 26, 2006 5:55 am

- - - - - - -

Jezus zei:
Wie het Al denkt te kennen
maar niet zichzelf
blijft volkomen in gebreke

(Evangelie van Thomas 67)

- - - - - - -
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rockerduck » zo aug 27, 2006 12:25 am

Wat doe jij om vijf voor 6 's ochtends op McDuck?
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Daniel73 » zo aug 27, 2006 1:46 pm

Rockerduck schreef:Wat doe jij om vijf voor 6 's ochtends op McDuck?

Ik had nachtdienst. Voor wanneer sta jij weer ingeroosterd? :P

- - - - - - -

Als er twee met elkaar vrede maken
in dit ene huis
zullen zij tot de berg zeggen: verplaats u!
En hij zal zich verplaatsen.

(Evangelie van Thomas 48)

- - - - - - -
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » zo aug 27, 2006 3:11 pm

Zoveel een overgroot deel van het Evangelie van Thomas, staat ook boven Thomas 48 geschreven dat het citaat van Jezus komt. ("Jezus zei:")
Maar eigenlijk vind ik dat minder belangrijk dan de inhoud. Ook bij apocriefe evangeliën kun je afvragen wat echt van Jezus is, of dat het gaat om "misquoting". Thomas sterkt me in een aantal inzichten die ik al had bij de canonieke evangeliën. Zo vind ik de gedachte dat je moet opstaan voordat je doodgaat, een inspirerende logisch advies. En de gedachte dat het "koninkrijk" reeds op aarde is, maar dat de mensen het niet zien, betekende voor mij een openbaring op zich.
In Thomas lijkt Jezus zijn werk afgerond te hebben. Terwijl boeken in het Nieuwe Testament hopen op een wederkomst na de dood, alsof Jezus nog niet genoeg heeft uitgelegd. Daarom vind ik het Nieuwe Testament wat oppervlakkig. Alsof men liever op een nieuwe Jezus wacht, in plaats van te lezen wat hij reeds gezegd heeft.

Ik lees nu boeken over hoe de katholieke (algemene) christenen en de ketterse ("gnostische") christenen tegen elkaar ingingen. Zo irriteerden katholieke christenen zich mateloos dat gnostische christenen vaak de arena ontsprongen. Katholieke christenen vonden dat je moest lijden zoals Jezus, en een marteldood moest sterven.
Een aantal christenen vonden het martelaarschap dwaasheid, verspilling van een mensenleven en daarom tegen de wil van god. Zij redeneerden dat "Christus die voor ons gestorven is, werd gedood opdat wij niet behoefden te worden gedood."
(Hun argumenten worden vol minachtig geciteerd door Tertullianus in 'Scorpiace 1'.)

Wat ik hier interessant aan vind is dat christenen elkaar bestrijden, in plaats van optreden tegen de gezamelijke onderdrukkende vijand die hen vervolgt. Het geeft de indruk dat de een jaloers is dat de ander minder lijdt.

Het bestuderen van het ontstaan van het christendom en van religie op zich, leert me heel veel over hoe de geschriften geïnterpreteerd kunnen worden. Dat vind ik zo interessant aan meningen die tegen elkaar ingaan. Als twee honden vechten om een been, gaat de derde er mee heen.
De polemiek van het zwart dat tegen het wit ingaat en vice versa, laat duidelijk de verschillen zien. Zo kun je vanaf de katholieke/algemene kant zeggen dat gnostische christenen te weinig betrokken zijn met de aardse wereld om zich heen, omdat zij geloven dat de ware god deze slechte wereld niet gemaakt kan hebben. Gnostische christenen geloofden in een oergod die ver boven de scheppergod van het Oude Testament staat. Jezus Christus is volgens dat model de zoon van de oergod en overstijgt het Oude Testament.
Hoewel er ook mensen waren die zeiden dat de scheppergod via zijn machten ook goeds gedaan heeft, en het Oude Testament daarom zowel goed als kwaad bevat.

Er zijn veel details en verschillen, om dagen zoet mee te zijn, dus zie mijn uiteenzetting als een oppervlakkige eerste indruk. Zo kun je discussiëren wat precies de verschillen waren tussen katholieken en o.a. gnostici. Waarbij aangetekend dat er ook een discussie gaande is over wat "gnosis" (zelfkennis) precies is, en wie aanhangers waren.

Op deze manier kun je een leven zoet zijn met leren van oude geschriften, zonder er persé in te geloven. Ik ben blij met de relativering en verdieping die ik zodoende in mijn wel/niet "geloof" heb. De gedachte dat ze er misschien allemaal naast zitten, doet me vragen stellen die ik anders nooit gesteld zou hebben. Zo leer ik zelf na te denken, in plaats van anderen klakkeloos te volgen.

En je kunt daarbij de diverse religieuze inzichten vergelijken met de (atheïstische) "wetenschap". Zo zoekt de wetenschap naar de "Big Bang", wat ook een visualisering van een ondoorgrondelijke god kan zijn.
Ook wetenschap is gebaseerd op afspraken en definities. Zo is Pluto een jarenlang de negende planeet en zo is hij onlangs van de lijst afgevoerd. Boeken over Pluto als planeet zullen nu verloren gaan, als zijnde fout. Zo herhaalt de geschiedenis zich. Wie weet wat Pluto morgen is.

Ik zou willen stellen dat alles wat mensen denken is gebaseerd op een geloof. Daarom vind ik dat mensen elkaar nodig hebben en open moeten staan voor elkanders visies, omdat er meer is dan we weten. Iedereen ziet een stukje goed en een stukje fout.
In die zin is er bvoor ons dus meer tussen hemel en aarde. Alleen al vanwege onze zintuigelijke beperkingen. We kunnen elkaar al amper volgen, hooguit 20% of zo, laat staan dat we kunnen volgen hoe het heelal is ontstaan. We kunnen hooguit gissen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » zo aug 27, 2006 3:37 pm

Daniel73 schreef:Zoveel een overgroot deel van het Evangelie van Thomas, staat ook boven Thomas 48 geschreven dat het citaat van Jezus komt. ("Jezus zei:")

Garbel garbel. Dit moet zijn: Zoals in een overgroot deel van het Evangelie van Thomas, staat ook boven Thomas 48 geschreven dat het citaat van Jezus komt. ("Jezus zei:")

Zo blijf ik mezelf corrigeren. Ik kan klagen over edit-functies, maar het ligt volledig aan mezelf. Ik ben overduidelijk een beetje afwezig de laatste tijd. Ik haal zinsconstructies door elkaar en typ als een blinde. Alsof mijn lichaam en geest protesteren tegen het alsmaar achter de computer hangen.
Met edit-functie zou ik nu naarstig gaan verbeteren en zodoende nog meer afwezig raken van de wereld. En de charme van fouten maken is dat je aantoont ook maar een mens te zijn. Zelfs het meest absolute betoog kan relatief overkomen door een schrijffout. Ik zie daar een kracht in.

Wat betreft teveel stilstaan vind ik onderstaande Thomas-spreuk interessant.

- - - - - - -

Jezus zei:
Wordt voorbijgangers.

(Evangelie van Thomas 42)

- - - - - - -
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Greet uit S. » ma nov 20, 2006 4:24 pm

Ons recht? het aanrecht! Wahhaha leuk grapje, horen jullie dit ook regelmatig? De voor- en tegenstanders beroepen zich allebei op de bijbel. Wat is nu waar?
De mensen die het niet goed vinden gebruiken: 1 Corinthe 14 en 1 Timotheus 2:12. En zij halen de geschiedenis aan, waar over het algemeen mannen alles deden.
De pro’s komen o.a. met:

1 Cor 11: 4 Iedere man, die bidt of profeteert met gedekten hoofde, doet zijn hoofd schande aan. 5 Maar iedere vrouw, die blootshoofds bidt of profeteert, doet haar hoofd schande aan, want zij staat gelijk met ene, die kaalgeschoren is.

Hier zie je dus dat vrouwen ook bidden en profeteren (= het woord van God spreken).

Als je teksten over dít onderwerp leest is het belangrijk om te weten of de bijbel het over een man, een vrouw of over allebei, of iemand spreekt. In de King James Vertaling (engelse) van het NT wordt bijvoorbeeld 930 keer niet uitdrukkelijk een vrouw genoemd, terwijl het in de grondtekst over mannen en vrouwen gaat. Het Griekse woord ‘anthropos’ = mens, is zowel mannelijk als vrouwelijk. In de KJV wordt dit 560 keer vertaald met ‘man’. Ook het woord ‘mathetes’= discipel, is zowel mannelijk als vrouwelijk. Door de verkeerde vertaling krijgen wij het idee dat vrouwen buitengesloten zijn. Maar dat is niet zo:

Galaten 3: 26 Want gij zijt allen zonen (= ‘huios’ ook zowel mannelijk als vrouwelijk) van God, door het geloof, in Christus Jezus. 27 Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. 28 Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers een in Christus Jezus. 29 Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.

(We zijn ook allebei naar Gods beeld geschapen, Gen 1:26)

Gezaghebbende vrouwen in de Bijbel. Even om te laten zien dat God zelf, in de tijd van de Bijbel, vrouwen gezag gaf:

Profetessen o.a.: Mirjam, Debora, Hulda, Noadja, vrouw van Jesaja en Anna (Ex 15:20, Richt 4:4, 2 Kon 22:14 & 2 Kron 34:22, Neh 6:14, Jes 8:3, Luc 2:36)

Discipelinnen: Lukas 8:1 (1-2) Enige tijd later maakte Hij een reis langs alle steden en dorpen in dat gebied. Overal bracht Hij het goede nieuws dat het Koninkrijk van God was gekomen. Zijn twaalf discipelen en verscheidene vrouwen gingen met Hem mee. De vrouwen zorgden voor hun eten en drinken en betaalden dat allemaal uit eigen zak. Jezus had deze vrouwen uit de macht van boze geesten bevrijd en van allerlei ziekten genezen.

Handelingen 16:1 Ik wil Phébe bij u aanbevelen. Zij is een fijne zuster, die veel goed werk in de gemeente van Kenchrea doet.2 Ontvang haar zoals het gelovigen past. Zij dient dezelfde Heer als u. Help haar zoveel als u kunt, want zij heeft al veel voor anderen gedaan en ook voor mij.3 Doe de groeten aan Prisca en Aquila die, net als ik, voor Christus Jezus werken.7 Doe ook de groeten aan Andronicus en Junias, mijn landgenoten, die samen met mij gevangen hebben gezeten. Zij zijn belangrijke apostelen en geloofden al eerder in Christus dan ik. (Prisca & Junias zijn vrouwen)

P.s. over dit onderwerp zijn duizenden pagina’s geschreven, ik heb geprobeerd om het heel beknopt en duidelijk weer te geven.
Greet uit S.
 

Berichtdoor De Lachende Doder » wo nov 22, 2006 3:04 am

Ik vond nog een lezenswaard artikel op : "Het Vrije Volk":

Ik heb altijd aangenomen dat er een 'politieke Islam' bestaat en een privé Islam'. Maar wat de documentaire Islam: What the West needs to know, duidelijk maakt, is dat Islam per definitie een politieke onderneming is. De gematigde Islam bestaat daarom niet, wat wel bestaat zijn gematigde Moslims die de opdracht om de Sharia wetgeving over de wereld te verspreiden naast zich neer leggen. Zolang die gematigde Moslims hun radicale geloofsgenoten niet in bedwang kunnen houden, is de Islam een gevaar voor iedere vrije samenleving. Zoals de zaken nu staan, zijn het de extremisten die de touwtjes in handen hebben. Dus hebben we een probleem. Opvallend is dat de Islamitische jaartelling niet begint bij de geboorte van Mohammed of wanneer hij zijn openbaringen over de Koran kreeg, maar toen hij in Medina aan de macht kwam. De Islam is een al 14 eeuwen durend geopolitisch project. Een wat ander project dan het Christendom, waar het vooral om het geloof in Jezus gaat. Het Jodendom is de autist van de drie monotheïstisch religies, en niet in de rest van de wereld geïnteresseerd.

Ook nieuw voor mij, was het feit dat de Koran eigenlijk uit twee delen bestaat. Het eerste deel, Mekkia, werd geschreven toen Mohammed nog in Mekka woonde en bijna niemand naar hem luisterde. Uit die periode stammen de tolerante, vredelievende Koranverzen. We zouden dat 't 'Jezus deel' van de Koran kunnen noemen. Hij was toen zachtaardig, machteloos en lief. Maar het tweede deel, Medania, stamt uit de periode toen Mohammed in Medina woonde en daar al snel een zeer machtig staatsman werd. Toen was het uit met de pret en kwam zijn ware aard boven. Uit die periode stammen alle bloeddorstige verzen, die vaak de vredelievende verzen tegenspreken. Hoe gaat een Moslim met deze tegenstrijdigheid om? Heel eenvoudig, door de oudere vredelievende verzen af te schaffen. De Islamitische term hiervoor is 'Naskh'. Het verwarrende is dat de Koran niet chronologisch gerangschikt is, maar volgens lengte. De langste hoofdstukken staan eerst, de kortste laatst. Voor Moslims is het belangrijk wanneer die verzen geschreven zijn. Een vredelievend vers kan weliswaar achter in de Koran staan, maar vervalt als het uit de Mekkia periode komt en wordt tegengesproken door een vers uit de Medania periode. Dat is ook meestal het geval. De Islamitische gemeenschap zelf, is ook te verdelen in een Mekka deel en een Medina deel. Zolang Moslims in de minderheid zijn, krijgen de afgeschafte vredelievende Koranverzen de nadruk. Wanneer echter de demografische balans veranderd, veranderd ook de aard van de Islam.

KLIK HIER VOOR HET VOLLEDIGE ARTIKEL
De Lachende Doder
 

Berichtdoor Daniel73 » vr jan 05, 2007 6:01 pm

Een van mijn favoriete Bijbel-verhalen:

- - - - - - - - - -

Babel

Ooit werd er op de hele aarde één enkele taal gesproken. Toen de mensen in oostelijke richting trokken, kwamen ze in Sinear bij een vlakte, en daar vestigden ze zich. Ze zeiden tegen elkaar: ‘Laten we van klei blokken vormen en die goed bakken in het vuur.’ De kleiblokken gebruikten ze als stenen, en aardpek als specie. Ze zeiden: ‘Laten we een stad bouwen met een toren die tot in de hemel reikt. Dat zal ons beroemd maken, en dan zullen we niet over de hele aarde verspreid raken.’ Maar toen daalde de HEER af om te kijken naar de stad en de toren die de mensen aan het bouwen waren. Dit is één volk en ze spreken allemaal een en dezelfde taal, dacht de HEER, en wat ze nu doen is nog maar het begin. Alles wat ze verder nog van plan zijn, ligt nu binnen hun bereik. Laten wij naar hen toe gaan en spraakverwarring onder hen teweegbrengen, zodat ze elkaar niet meer verstaan. De HEER verspreidde hen van daar over de hele aarde, en de bouw van de stad werd gestaakt. Zo komt het dat die stad Babel heet, want daar bracht de HEER verwarring (*) in de taal die op de hele aarde gesproken werd, en van daar verspreidde hij de mensen over de hele aarde.

- - - - - - - - - -

* In het Hebreeuws is er een woordspel tussen de naam Babel en het werkwoord balal, ‘verwarring brengen’.

bron: Genesis 11:1-9 (NBV)
http://www.biblija.net/biblija.cgi
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » za jan 06, 2007 2:52 am

Heel boeiend verhaal. Ook heel vergelijkbaar met internet, in zekere zin.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Daniel73 » za jan 06, 2007 6:16 am

Ridder ter Geit schreef:[Toren van Babel] Heel boeiend verhaal. Ook heel vergelijkbaar met internet, in zekere zin.

Wat me in het verhaal over de Toren van Babel opvalt is dat god de mensen saboteert als ze samenwerken, en de wij-vorm waarin god spreekt. ("Laten wij naar hen toe gaan en spraakverwarring onder hen teweegbrengen, zodat ze elkaar niet meer verstaan.")

Over de Bijbel gesproken, ik heb Prediker deze week integraal gelezen. Op je aanraden een tijd geleden.
Dat boek doet me ook aan internet denken. Misschien zou men mij beter begrijpen als men wist wat ik zoal las. :) Alles lucht en leegte. En het ergste is: ik haal er troost uit.
De berusting van Prediker doet me meer dan verhalen over leven na de dood. Zou het niet mooi zijn dat er echt een einde is aan het leven, en dat alles voorbij gaat? Tenminste, dat is wat ik uit Prediker haal. (Bijv. Prediker 9:1-6.)

Ik benijd mensen die zeggen dat de dood definitief is. Leven=leven, dood=dood. Die gedachte zou mij rust geven.
Vroeger ging ik me zitten bedenken wat ik zoal na mijn dood zou meemaken, en dan vergat ik te leven. Eigenlijk ben ik best verbaasd om een bijbelboek te ontdekken waarin zo terughoudend over de schepping en het leven geschreven wordt, zoals in Prediker. Het toont voor mij de diversiteit van de Bijbel aan.

Hieronder hoofdstuk 1 en het begin van hoofdstuk 9:

- - - - - - - - - -

EDIT: mislukt, onbedoeld verzonden bericht. afgekapt citaat verwijderd. zie volgend bericht voor de rest van de tekst.
Laatst bijgewerkt door Daniel73 op ma jan 08, 2007 3:28 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » za jan 06, 2007 6:18 am

Ridder ter Geit schreef:[Toren van Babel] Heel boeiend verhaal. Ook heel vergelijkbaar met internet, in zekere zin.

Wat me in het verhaal over de Toren van Babel opvalt is dat god de mensen saboteert als ze samenwerken, en de wij-vorm waarin god spreekt. ("Laten wij naar hen toe gaan en spraakverwarring onder hen teweegbrengen, zodat ze elkaar niet meer verstaan.")

Over de Bijbel gesproken, ik heb Prediker deze week integraal gelezen. Op je aanraden een tijd geleden.
Dat boek doet me ook aan internet denken. Misschien zou men mij beter begrijpen als men wist wat ik zoal las. :) Alles lucht en leegte. En het ergste is: ik haal er troost uit.
De berusting van Prediker doet me meer dan verhalen over leven na de dood. Zou het niet mooi zijn dat er echt een einde is aan het leven, en dat alles voorbij gaat? Tenminste, dat is wat ik uit Prediker haal. (Bijv. Prediker 9:1-6.)

Ik benijd mensen die zeggen dat de dood definitief is. Leven=leven, dood=dood. Die gedachte zou mij rust geven.
Vroeger ging ik me zitten bedenken wat ik zoal na mijn dood zou meemaken, en dan vergat ik te leven. Eigenlijk ben ik best verbaasd om een bijbelboek te ontdekken waarin zo terughoudend over de schepping en het leven geschreven wordt, zoals in Prediker. Het toont voor mij de diversiteit van de Bijbel aan.

Hieronder hoofdstuk 1 en daarna het begin van hoofdstuk 9:

- - - - - - - - - -

Prediker 1:1-18

Hier volgen de woorden van Prediker, zoon van David en koning in Jeruzalem.
Lucht en leegte, zegt Prediker,
lucht en leegte, alles is leegte.
Welk voordeel heeft de mens van alles wat hij heeft verworven,
al zijn moeizaam gezwoeg onder de zon?
Generaties gaan, generaties komen,
maar de aarde blijft altijd bestaan.
De zon komt op, de zon gaat onder,
en altijd snelt ze naar de plaats waar ze weer op zal gaan.
De wind waait naar het zuiden,
dan draait hij naar het noorden.
Hij draait en waait en draait,
en al draaiend waait de wind weer terug.
Alle rivieren stromen naar de zee,
toch raakt de zee niet vol.
De rivieren keren om,
ze gaan weer naar de plaats vanwaar ze komen,
en beginnen weer opnieuw te stromen.
Alles is vermoeiend,
zozeer dat er geen woorden voor te vinden zijn.
De ogen van een mens kijken, en vinden geen rust,
zijn oren horen, en ze blijven horen.
Wat er was, zal er altijd weer zijn,
wat er is gedaan, zal altijd weer worden gedaan.
Er is niets nieuws onder de zon.
Wanneer men van iets zegt: ‘Kijk, iets nieuws,’
dan is het altijd iets dat er sinds langvervlogen tijden is geweest.
De vroegere generaties zijn vergeten,
en ook de komende zullen weer worden vergeten.

Ik, Prediker, was koning van Israël in Jeruzalem. Ik heb met heel mijn hart elke vorm van wijsheid onderzocht, want ik wilde alles wat onder de hemel gebeurt doorgronden. Het is een trieste bezigheid. Een kwelling is het, die de mens door God wordt opgelegd. Ik heb alles gezien wat onder de zon gebeurt, en vastgesteld dat het niet meer is dan lucht en najagen van wind. Wat krom is kan niet recht worden gemaakt, en wat ontbreekt kan niet worden meegeteld. Ik zei tegen mezelf: Ik heb meer en groter wijsheid verworven dan iedereen die voor mij in Jeruzalem heeft geregeerd. Ik heb veel wijsheid en kennis opgedaan. Ik heb me er met hart en ziel voor ingespannen te ontdekken wat wijs is, en wat dwaas en onverstandig is. Maar ook dat, zo heb ik ingezien, is enkel najagen van wind. Want wie veel wijsheid heeft, heeft veel verdriet. En wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart.

- - - - - - - - - -

Prediker 9:1-6

Ik vestigde mijn aandacht op het volgende en heb het onderzocht: Wat de wijzen en rechtvaardigen tot stand brengen, is in de hand van God. Ook hun liefde, ook hun haat. Geen mens kan in de toekomst zien. Hij weet alleen dat ieder mens hetzelfde lot wacht. Ben je een rechtvaardige of zondaar, goed en rein of onrein, offer je wel of offer je niet, ben je goed of zondig, durf je makkelijk een eed te zweren of ben je bang een eed te zweren – alle mensen treft hetzelfde lot. Dat is zo triest bij alles wat de mensen doen onder de zon; en hoe triest ook dat hun hart hun leven lang vol kwaad en dwaasheid is, en dat hun leven eindigt bij de doden. Voor wie nog leven mag, is er nog hoop; beter een levende hond dan een dode leeuw. Wie nog in leven zijn, weten tenminste dat ze moeten sterven, maar de doden weten niets. Er is niets meer dat hun loont, want ze zijn vergeten. Hun liefde en hun haat, alle hartstocht die ze ooit hebben gehad, ging allang verloren. Ze nemen nooit meer deel aan alles wat gebeurt onder de zon.

- - - - - - - - - -

bron: Prediker 1:1-18, Prediker 9:1-6 (NBV)
http://www.biblija.net/biblija.cgi
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » za jan 06, 2007 12:49 pm

De bijbel is inderdaad een platvorm voor meerdere schrijvers. Prediker is een wat zwaarmoedige filosoof. In de bijbel zijn ook andere goed geschreven delen te vinden: Job, Ester, Ruth, Hooglied. En de brieven achter in de bijbel van Jakobus, Johannes etc. laten ook allemaal weer zo hun eigen licht zien op het evangelie.

Ik denk niet dat prediker refereert naar het leven na de dood, trouwens.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Maatschappelijk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron