PunBB

Hardware, software, internetsites

Berichtdoor DisneyRemc°o° » zo jan 07, 2007 10:33 pm

Ik dacht dat het leuk zou zijn om het McDrake-forum wat op te kunnen fraaien. Dus ik net even spitten door de diverse PHP-files en TPL-files. Maar ik kan er geen touw aan vastknopen hoe PunBB z'n pagina's in elkaar zet. Waar staat bijvoorbeeld de breedte van de tabellen in genoteerd? In de main.tpl? Of staat dit gedefinïeerd in de CSS-files?

Zo dacht ik bijvoorbeeld om als header een JPG te gebruiken die de gehele breedte van de hoofdtabel in beslag neemt. Met daarin uiteraard een logo verwerkt. Zo kan Daniel het forum een eigen karakter geven. Vandaar dat ik dacht alvast een voorbeeld te gaan maken. Maar hoe wordt zo'n PunBB-pagina nou opgebouwd? Ik snap dat in main.tpl de hoofdopmaak van een pagina kan worden weergegeven. Kun je dan zondermeer die PunBB 'codes' daar tussendoor plakken?
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 13
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 5:35 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor DisneyRemc°o° » zo jan 07, 2007 10:37 pm

Ik vond in de base.css de volgende code:

"/* 6. TABLE SETUP */
/****************************************************************/

/* 6.1 Table Basic Setup */

.pun TABLE {WIDTH: 100%}"

Begrijp ik goed dat als je 100% bijvoorbeeld wijzigd naar 800px, dat dan alle hoofdtabellen op een pagina 800px breed maximaal worden?
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 13
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 5:35 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Bram » ma jan 08, 2007 3:25 pm

Hoi,

Is het ook mogelijk om een onderdeel van een PunBB forum een andere layout te geven?

Voorbeeld:
In Duitsland heb je het ComicForum (http://comicforum.de/) met ook een subforum "Disney-Comics" (http://comicforum.de/forumdisplay.php?f=42). Het subforum disney-comics heeft een geheel andere layout.
Bram
 

Berichtdoor DisneyRemc°o° » ma jan 08, 2007 7:07 pm

Bram schreef:Is het ook mogelijk om een onderdeel van een PunBB forum een andere layout te geven?

Voorbeeld:
In Duitsland heb je het ComicForum (http://comicforum.de/) met ook een subforum "Disney-Comics" (http://comicforum.de/forumdisplay.php?f=42). Het subforum disney-comics heeft een geheel andere layout.

Dat zal misschien met een MOD te doen zijn. Zover ik weet is hier geen standaardoptie voor ingebouwd in PunBB. Of weet iemand toevallig of je een bepaalde style kan koppelen aan een subforum? Die site in het voorbeeld die je ons gaf draait ook niet op PunBB, maar op vBulletin.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 13
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 5:35 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Sander » wo jan 17, 2007 1:03 am

DisneyRemc°o° schreef:Als ik kijk naar http://kierownik.nl/index.php, dan hebben ze in hele site rond de PunBB interface gebouwd, lijkt het... Zou dit ook met de Frontpage PunBB gedaan hebben? Of zit hier veel meer werk achter?

Weet ik niet. Ik heb nooit met Frontpage PunBB gewerkt. Als dit via zo'n mod is gedaan, lijkt het me voor McDrake geen goed idee vanwege de updates, en als het zelf is gemaakt lijkt het me al helemaal te veel werk. Misschien goed om eerst te kijken wat McDrake precies nodig heeft.

DisneyRemc°o° schreef:
Sander schreef:Maar misschien is het dan beter om te kijken of op McDrake een ImageShack-achtige service aangeboden kan worden, los van de forums. Dan zou het ook meteen voor een 'bibliotheek' gebruikt kunnen worden.

Maar dan zou je wel de optie moeten hebben via McDrake.nl te kunnen uploaden, om het makkelijk te maken voor de leden.

Dat lijkt me dan ook heel handig. Er bestaan vast programma's voor.

DisneyRemc°o° schreef:
Sander schreef:Je zou het wel kunnen gebruiken om de McDrake-forums samen te voegen (een 'collapsable category' voor Disney Nederland, een voor Disney Internationaal en een voor Off Topic). Maar dat zou ook weer problemen op kunnen leveren.

Wat voor problemen denk je dan aan?

Een taalprobleem: een PunBB-installatie staat ingesteld op Engels óf Nederlands. Als je de Engelse en de Nederlandse forums samenvoegt in één installatie, zou het Nederlandse 'subforum' dus een Engelse interface moeten krijgen. Ook is dit lastig als Daniël beslist het beheer van een bepaald McDrake-forum uit handen geven, want dan zou de nieuwe beheerder meteen macht krijgen over alle forums.

DisneyRemc°o° schreef:
Sander schreef:Op mijn schoolforum raad ik mensen aan een service als BOOTZ poll creator te gebruiken.

Maar ook hiervoor geldt: is het naiet makkelijker als een dergelijke functie in PunBB ingebakken zit?

Dat zou makkelijker zijn, maar het zit niet in PunBB ingebakken. Ik denk dat het makkelijker is om bezoekers naar een externe, voor zover ik weet betrouwbare poll-service te verwijzen dan zelf een poll-functie in PunBB inbouwen.

DisneyRemc°o° schreef:Ik dacht dat het leuk zou zijn om het McDrake-forum wat op te kunnen fraaien. Dus ik net even spitten door de diverse PHP-files en TPL-files. Maar ik kan er geen touw aan vastknopen hoe PunBB z'n pagina's in elkaar zet. Waar staat bijvoorbeeld de breedte van de tabellen in genoteerd? In de main.tpl? Of staat dit gedefinïeerd in de CSS-files?

Het is volgens mij de bedoeling dat alleen TPL- en CSS-bestanden worden aangepast. Als je iets aan het uiterlijk wilt veranderen, bijvoorbeeld de hoogte van een blok, gebruik je CSS en als je een element wilt toevoegen, bijvoorbeeld een plaatje, verander je de HTML-code in een TPL-bestand (BB-code werkt daar niet).

De HTML-code die PunBB genereert zit zo in elkaar dat in principe het hele uiterlijk aangepast kan worden via CSS. De HTML-code zelf zegt namelijk niet zoveel over het uiterlijk (scheiding tussen inhoud en presentatie heet dat geloof ik), in tegenstelling tot die van bijvoorbeeld phpBB waar je allemaal <table>- en <font>-tags zou moeten aanpassen om dingen te veranderen.

DisneyRemc°o° schreef:Ik vond in de base.css de volgende code:

"/* 6. TABLE SETUP */
/****************************************************************/

/* 6.1 Table Basic Setup */

.pun TABLE {WIDTH: 100%}"

Begrijp ik goed dat als je 100% bijvoorbeeld wijzigd naar 800px, dat dan alle hoofdtabellen op een pagina 800px breed maximaal worden?

De tabellen worden alleen gebruikt als er ook echt sprake is van een tabel, dus alleen (?) voor het overzicht van subforums en voor de ledenlijst. Met .pun TABLE zul je dus niet heel veel aanpassen. Als je de breedte van de hele pagina wilt aanpassen, moet je denk ik de instellingen voor .block veranderen. Maar bij CSS geldt dat er niks ernstig mis kan gaan als je ermee experimenteert, dus als je alle bestanden naar je eigen PC downloadt en de CSS aanpast kun je uitvogelen welke code precies wat doet.

DisneyRemc°o° schreef:Zover ik weet is hier geen standaardoptie voor ingebouwd in PunBB. Of weet iemand toevallig of je een bepaalde style kan koppelen aan een subforum? Die site in het voorbeeld die je ons gaf draait ook niet op PunBB, maar op vBulletin.

Er is inderdaad geen standaardoptie in PunBB om subforums aparte stijlen te geven. Het lijkt mij ook niet echt nodig voor McDrake, al is het misschien wel leuk als het mogelijk wordt elk subforum een apart icoontje te geven (bijvoorbeeld een computer voor dit subforum).
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

Berichtdoor Daniel73 » zo jan 21, 2007 4:11 am

Ik kan nergens een optie vinden om de tijdslimiet uit te zetten tussen postings. Ik begrijp van Neddisney dat de limiet nu 60 seconden is. Dat vind ik veel te lang.
Wat kan ik doen?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » zo jan 21, 2007 4:29 am

Bij een test kom ik geen limiet tegen. Doch dat verandert weinig aan de vraag hoe zo'n limiet wel/niet in te stellen. De vraag is nu hoe ik zo'n optie áán krijg.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » zo jan 21, 2007 4:38 am

Ander onderwerp:

Vanwege de verhuizing van McDuck naar McDrake moet de zoekindex opnieuw aangemaakt worden. Ik heb begrepen dat dit alleen hoeft te gebeuren als er direct in de database iets is verandert, bijvoorbeeld bij het verhuizen van een forum.

De zoekindex kan ik laten maken via Beheer > Maintenance > Rebuild index.
Mijn vraag is of ik iets aan de ingevulde velden moet veranderen.
Topics per cycle 100
Starting Topic ID 2
Empty index On

Loop ik bv. risico dat linken naar berichten niet meer werken, na de rebuild index?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » zo jan 21, 2007 4:40 am

Nog een ander onderwerp:
Hoe kan ik als Beheerder een ander profiel nemen, zodat ik "Daniel73" weer vrij heb?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Sander » zo jan 21, 2007 5:48 pm

Daniel73 schreef:Ik kan nergens een optie vinden om de tijdslimiet uit te zetten tussen postings. Ik begrijp van Neddisney dat de limiet nu 60 seconden is. Dat vind ik veel te lang.
Wat kan ik doen?

Beheer > User groups > Edit (bij Leden/Members) > Post flood interval
Je kunt deze instelling ook voor gasten veranderen.

Daniel73 schreef:De zoekindex kan ik laten maken via Beheer > Maintenance > Rebuild index.
Mijn vraag is of ik iets aan de ingevulde velden moet veranderen.

Nee, dat hoeft niet.

Daniel73 schreef:Loop ik bv. risico dat linken naar berichten niet meer werken, na de rebuild index?

Nee. De zoekindex wordt alleen voor zoeken gebruikt.

Daniel73 schreef:Nog een ander onderwerp:
Hoe kan ik als Beheerder een ander profiel nemen, zodat ik "Daniel73" weer vrij heb?

Log in als beheerder en bewerk het nieuwe profiel. Kies aan de linkerkant voor 'Beheer' en stel in dat het nieuwe lid beheerder moet worden. Ik denk dat het trouwens beter is om Daniel73 beheerder te laten, omdat je onder deze naam al beheer-dingen hebt gedaan.
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

Berichtdoor Daniel73 » zo jan 21, 2007 9:37 pm

Sander schreef:[Als Beheerder een ander profiel nemen.] Log in als beheerder en bewerk het nieuwe profiel. Kies aan de linkerkant voor 'Beheer' en stel in dat het nieuwe lid beheerder moet worden. Ik denk dat het trouwens beter is om Daniel73 beheerder te laten, omdat je onder deze naam al beheer-dingen hebt gedaan.

Onder Daniel73 heb ik zowel de trol ls de beheerder uitgehangen, en dat vind ik vooral op Engdisney en Nedofftopic storend. Daar staat nu overal beheerder/moderator bij 'Daniel73', dus ook bij berichten toen ik geen beheerder was. Bovendien voel ik me beklemd om als beheerder over religie en strips te zaniken, omdat ik McDrake neutraal wil houden.
Ik zou zodoende een alias moeten verzinnen om mezelf te zijn, terwijl mijn eigen naam die van een robot is geworden.

Daarom wil ik profiel 'Daniel73' ontslaan, en in plaats daarvan een schoon, nieuw profiel aanstellen dat ik 100% voor het beheer kan gebruiken. Dan is 'Daniel73' weer een gewoon persoonlijk profiel, dat tijdelijk gebruikt is als moderator.

Of bedoel je technische problemen?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Sander » zo jan 21, 2007 9:39 pm

Daniel73 schreef:Of bedoel je technische problemen?

Nee. Zorg wel dat je het profiel Daniel73 dan weer gewoon lid maakt.
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

Berichtdoor Daniel73 » ma jan 22, 2007 3:25 am

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Ik kan nergens een optie vinden om de tijdslimiet uit te zetten tussen postings. Ik begrijp van Neddisney dat de limiet nu 60 seconden is. Dat vind ik veel te lang.
Wat kan ik doen?

Beheer > User groups > Edit (bij Leden/Members) > Post flood interval
Je kunt deze instelling ook voor gasten veranderen.

Bij gasten zie ik geen optie staan.
Alleen bij leden, en die heb ik nu als test op 5 sec gezet.

Hoe kan ik vermijden dat gasten (zoals spammers) een post flood veroorzaken?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Sander » ma jan 22, 2007 4:36 pm

Blijkbaar kan dat dus niet.
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

Berichtdoor Daniel73 » di jan 23, 2007 7:09 am

Sander schreef:[Post flood interval voor gasten] Blijkbaar kan dat dus niet.

Vreemd. Gasten mogen dus meer dan leden...

Wat ik trouwens vervelend vind is dat ik de laatste tijd zonder het te weten afgekapte berichten verstuur. Volgens mij is dat sinds Internet Explorer 7. Er moet een toetsencombinatie of wat dan ook zijn dat dit doet. Eerder had ik er nooit last van. Ik schrijf inmiddels mijn lange berichten al in een aparte editor, en tóch is er weer een bericht verzonden. En waarom steeds afgekapt op de vreemdste plekken, halverwege een woord bijvoorbeeld? En waarom alleen ik?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

VorigeVolgende

Keer terug naar Computers en internet

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron