Project "DveGen" - database generator

Hardware, software, internetsites

Berichtdoor Snelbinder » wo nov 26, 2008 3:21 pm

Dank voor de (uitgebreide) reactie. Leuk om te lezen dat het goed met je gaat.
Zoals je ziet kon ik ook alleen op woensdagen hier antwoorden. Althans dat dacht ik, maar het kan komen doordat ik mijn wachtwoord was vergeten.
Maar afgezien daarvan blijft het probleem dat ik alleen op woensdagen kan ftp'en en zo.

Wat verzamelen betreft (off-topic): mij geeft het nog steeds een kick als ik iets van mijn wensenlijstje kan wegstrepen. Alleen is mijn Duck-wensenlijstje wel erg klein. Gelukkig verzamel ik ook nog andere dingen. :)

http://notab.outducks.org (not about ducks)...
--Harry Snelbinder.
Snelbinder
Member
 
Berichten: 65
Geregistreerd: di apr 10, 2007 1:59 pm

Berichtdoor Daniel73 » wo dec 31, 2008 8:48 pm

Snelbinder schreef:Dank voor de (uitgebreide) reactie. Leuk om te lezen dat het goed met je gaat.

Het gaat zo goed met me, dat ik veel van mijn oude motivatie kwijt ben. Vele van mijn oude energie kwam uit de behoefte om de wereld te willen verbeteren, en de arrogantie dat daarin voor mij een rol is weggelegd. Veel van mijn positieve energie kwam dus uit onvrede, een overtuiging dat het beter kan. Inmiddels voel ik me zo goed, dat langdurige, plichtmatige hobbies eigenlijk een last zijn geworden. Wat me vroeger een uitvlucht gaf is nu een blok aan mijn been geworden. Te meer omdat ik zie dat andere gelukkige mensen ook weinig behoefte hebben om zich langdurig aan een hobby te verbinden. Ik wil wel graag meewerken aan een project, maar ik merk dat ik dan al gauw eindig met een hoop taken waar een ander blijkbaar wijs voor bedankt. Taken die iedereen kan uitvoeren, maar die (zoals in verenigingen) altijd bij enkelen terecht komen, terwijl de rest toekijkt of zelfs dat niet eens. Ik hoopte een beweging helpen op gang te zetten, maar inmiddels meen ik wijzer te zijn. Had ik in 1990 geweten wat ik nu weet, had ik minstens honderd keer nagedacht voordat ik op internet aandacht ging trekken met mijn zogenaamde Barks- en later Nijgh-expertise. Ook omdat mijn specialiteit zodoende eigenlijk alleen maar het bemoeien met een ander is, in dit geval met Barks en Nijgh. Ik treed daarmee te veel buiten mijn oevers, meen ik inmiddels geleerd te hebben. Vooral omdat ik sociaal gezien toch al veel moeite heb, kan ik me beter vooral op mezelf concentreren. Ik vind mijn eigen leven leuk en interessant, maar ik kom er dankzij mijn "hobbies" amper aan toe.

Ik ben blij dat ik jou ontmoet heb. Maar zoals het me nu lijkt, is onze vriendschap opgeofferd aan hobbies. Ik mis de tijd waarin we vrij konden bewegen, zonder "to do"-lijstjes. Gewoon wat over eendjes en muizen praten. Zonder dat de wereld daar beter van hoeft te worden. Die goede oude tijd mis ik.

Snelbinder schreef:Zoals je ziet kon ik ook alleen op woensdagen hier antwoorden. Althans dat dacht ik, maar het kan komen doordat ik mijn wachtwoord was vergeten.
Maar afgezien daarvan blijft het probleem dat ik alleen op woensdagen kan ftp'en en zo.

Blijft deze technische beperking voor altijd, of gaat het om een tijdelijke verandering?

Snelbinder schreef:Wat verzamelen betreft (off-topic): mij geeft het nog steeds een kick als ik iets van mijn wensenlijstje kan wegstrepen. Alleen is mijn Duck-wensenlijstje wel erg klein. Gelukkig verzamel ik ook nog andere dingen. :)

http://notab.outducks.org (not about ducks)...

Leuk!

Mijn wensenlijstje is eigenlijk geheel vervuld. Er staan alleen punten op waar vooral een ander baat bij heeft. Ik heb ontdekt dat nietsdoen de leukste hobby van alles is, voor mij. Met een boekje op het balkon in de zon zitten, daar haal ik geluk uit.
Mijn oude hobbies zijn een last voor me geworden. Wat moet ik met al die kasten vol spullen? Tegenwoordig ben ik, denk ik, meer van een boeddhistische kijk op de wereld. Die staat volgens mij haaks op verzamelen. Ik begreep dat men vanuit boeddhisme de leegte koestert. Vanuit die hoek zou een volle kast lastig zijn, omdat je alleen in een lege kast ruimte hebt voor iets nieuws.

Vroeger werd ik gedreven door een dwangmatig plichtsbesef, dat ik iets moest betekenen voor de mensheid. Barks, Nijgh en DveGen, de hele mensheid moest er baat bij hebben. Een nieuwe tijd zou aanbreken, dacht ik mede door de opkomst van internet.
Ik zou het zonde vinden als een zogenaamd talentvol "expert" als ik zijn tijd zou verdoen met geluier, waar niemand anders iets aan heeft. Maar zou je mij nu vragen wat ikzelf, helemaal 100% ikzelf, zou willen doen, dan komt het neer op luieren en nietsdoen. Het schrijven van berichtren als deze. :) Zou ik me wel willen uitsloven, dan liever in de echte liefdadigheid: sinaasappels persen voor bejaarden, of zo.

Veel van mijn interesse en talent lijkt te liggen op een autistisch vlak. Ik zou evengoed een wandelend telefoonboek kunnen worden. Reuze handig voor de mensheid. Mijn ervaring is dat de waardering die ik dan krijg, evengoed bespotting kan zijn. Men vindt het knap maar moet er zelf niets van hebben. Zie toch hoe knap die "fan", die "freak", aan een enkel plaatje een Barksverhaal kan herkennen. Ik voel me dan een kermis-attractie. De waardering is deels verachting.

Ik zou er beter aan doen om dit soort hersenspinsels in een ander topic te plaatsen. Hoewel het voor mij veel te maken heeft met DveGen. Wat verwacht ik van de software? Welke van mijn oude verwachtingen zijn nog redelijk? Probeer ik misschien ijzer met handen te breken?

Vroeger zag ik internet puur als een computernetwerk. Inmiddels meen ik geleerd te hebben dat internet een aaneenschakeling is van ménsen. Dus als ik vanwege "autisme" grote moeite heb om met mensen om te gaan, heb ik er ondanks al mijn grootse talenten niets te zoeken. Ziek is ziek. Ik moet mezelf beschermen. Het is enerzijds pijnlijk voor me, dat ik op internet niet zo volwaardig kan meedoen als ik wil. Maar anderzijds zijn er zoveel andere plaatsen, buiten internet, waar ik met minder moeite veel beter kan presteren. Dusdanig dat ik soms baal als ik weer aan computers of internet herinnerd word. "Zeg Daniël, jij hebt toch zo'n verstand van computers?" Op zulke momenten zou ik wensen dat ik me altijd stil gehouden had. Als ik me vroeger stil had gehouden, had ik nu niet zoveel uit te leggen wat ik dan later ook weer moet uitleggen, etc. etc.

Overigens is het achteraf natuurlijk makkelijk zeuren, als ik ondertussen ook veel baat van computers en internet heb gehad. Verschil met vroeger is dat ik nu de schaduwkant meen te zien, en daar ben ik over aan het nadenken.

Ik wens je het allerbeste toe in het jaar 2009!
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Snelbinder » vr jan 02, 2009 11:49 am

Nu we toch off-topic bezig zijn:
Afbeelding
(Beetje laat misschien, want die "feestdagen" zijn al voorbij. Laten we zeggen dat dat typerend is voor mijn planning voor Dvegen. :) )
--Harry Snelbinder.
Snelbinder
Member
 
Berichten: 65
Geregistreerd: di apr 10, 2007 1:59 pm

Berichtdoor Daniel73 » vr jan 02, 2009 3:59 pm

Interessante kaart. Een file in combinatie met een gelukswens. Het lijkt wel kunst. Ik zit er naar te staren als naar een schilderij. Wat bedoelde de maker ermee te zeggen? Ik vermoed een diepere betekenis. Een pessimistische wereldvisie, misschien? Of misschien juist een optimistische? Rijden we de file in? Of rijden we de file uit? Hm. Interessant, interessant. Zo heb ik er nooit bij stil gestaan. Tjonge. De maker is vast een genie. Hij zet de mensen aan het denken. Met zulke kaarten kom ik nooit meer aan DveGen toe! :)
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » wo jan 21, 2009 3:55 pm

Inmiddels heb ik vijf mensen die willen helpen aan een Nederlandse Disney-gerelateerde bibliotheek. (En op het Nederland Disney forumboard hebben vier leden van de Duckredactie informatie geplaatst, waarvan ook het een en ander bruikbaar is voor artikels.)

Maar nu heb ik een technische vraag.
In de test van vorige jaar staan de artikels onder elkaar. Zie bijvoorbeeld de afdeling "Personages":
http://info.mcdrake.nl/mc_dpersonages.html

Ik wil graag de artikels op aparte pagina's hebben, precies zoals bij 'A Guidebook'. Zie bijvoorbeeld WDC 31-05, waar een link naar "Detailed information" staat.
http://www.seriesam.com/barks/comicswdc031.html
Hoe maak ik die link? Daar heb ik bij Nijgh ook problemen mee.

input: 080301_mcbieb.zip
http://pool.mcdrake.nl/genbin/archive/
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Snelbinder » wo jan 21, 2009 4:42 pm

Het volgende schrijf ik op zonder het zelf uit te proberen.

1. Definieer een aparte "lay-out" voor de detailinformatie, bijvoorbeeld l_personagedetail, in de file mcstories.def of mclinks.def (neem ik aan).
Code: Selecteer alles
##l_personagedetail
#mystoriestitle
%namedlink(%self,default,mystoriestitle) en wat je verder maar op de detailpagina wil laten zien

2. Voeg regels toe aan de file mcbiebtree.txt, om voor ieder personage een detailpagina te krijgen. Die moeten waarschijnlijk ergens in een menu hangen, maar dat heb je zelf bij Guidebook eerder gedaan.
Zie http://bolderbast.inducks.org/dvegen/treefilegroep.html. De truc zit hem in #onepageperrecord.
Ongeveer zoiets:
Code: Selecteer alles
#code p
#onepageperrecord yes
#fieldfortitle naam
#parent weetikveelwelkepagina
#layoutname l_personagedetail
#expression (code~mc_dp)

3. Voeg een linkje toe in de default-layout (die zal wel in mcstories.def staan) naar deze nieuwe layout, bijvoorbeeld zo:
Code: Selecteer alles
#code
%link(%self,l_personagedetail,Details)
--Harry Snelbinder.
Snelbinder
Member
 
Berichten: 65
Geregistreerd: di apr 10, 2007 1:59 pm

Berichtdoor Daniel73 » wo jan 21, 2009 10:15 pm

Snelbinder schreef:Het volgende schrijf ik op zonder het zelf uit te proberen.

Dank!
Probleem is dat ik zo'n configuratie nooit zelf gemaakt heb. Jij hebt ooit zo'n configuratie ingesteld voor 'A Guidebook'. Het zou de eerste keer zijn dat ik het zelf doe.
Vandaag heb ik in McBieb een poging gewaagd op basis van jouw uitleg, maar ik krijg deze niet helemaal werkend. En dat terwijl McBieb in principe oersimpel is.

Ik stel voor dat ik eerst probeer de input van McBieb helemaal op te schonen van de meldingen "1504:Fieldlayout is not used". Die zijn veroorzaakt doordat ik def-bestanden van 'A Guidebook' heb gebruikt. (Eigenlijk zou ik de configuratie dus reeds in McBieb moeten hebben staan.)
En ik stel voor dat ik eerst de content bijwerk, met wat nieuwe informatie (o.m. een artikel over 'Song of the South') en met correcties van dode linken.
Er is vraag naar zo'n bibliotheek, dus ik kan dan alvast een update tonen. Nadeel is dat dan alle artikels nog steeds onder elkaar staan. Voordeel is dat ik dan, in tegenstelling tot 'A Guidebook' (Barks) en Nijgh, een 100% schone, eenvoudige input heb. Op die manier kan ik met deze input leren hoe de principes werken die ik dan ook bij Barks en Nijgh kan toepassen. Want ik wil het wel zelf kunnen.

Ik hoop dat je mij wilt helpen door de configuratie voor te doen, in die schone input. Zodat ik die kan nabootsen.
Maar ja, dat weet ik aanstaande woensdag pas. :)
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Snelbinder » wo jan 21, 2009 10:33 pm

Daniel73 schreef:En dat terwijl McBieb in principe oersimpel is.

Tja. Dvegen is niet eenvoudig... :)

Daniel73 schreef:Ik hoop dat je mij wilt helpen door de configuratie voor te doen, in die schone input. Zodat ik die kan nabootsen.
Maar ja, dat weet ik aanstaande woensdag pas. :)

Ik denk dat dat wel gaat lukken, maar niet volgende week. In februari heb ik weer wat meer tijd, denk ik.
--Harry Snelbinder.
Snelbinder
Member
 
Berichten: 65
Geregistreerd: di apr 10, 2007 1:59 pm

Berichtdoor Daniel73 » wo jan 21, 2009 10:52 pm

Snelbinder schreef:Tja. Dvegen is niet eenvoudig... :)

Volgens mij is DveGen zo moeilijk als een gebruiker (ik) het verlangt. ;)

Snelbinder schreef:Ik denk dat dat wel gaat lukken, maar niet volgende week. In februari heb ik weer wat meer tijd, denk ik.

Dank!

Overigens heb ik DveGen 4.8b. Op 'Not Ab.out Ducks' gebruik jij 'DVEGEN 4.8f'. Heb ik een update gemist?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Snelbinder » do jan 22, 2009 10:41 am

Daniel73 schreef:Overigens heb ik DveGen 4.8b. Op 'Not Ab.out Ducks' gebruik jij 'DVEGEN 4.8f'. Heb ik een update gemist?

c, d, e en f zijn kleine wijzigingen, speciaal voor mijn eigen websites.
Zo zit er nu een mogelijkheid in om "tot nader order" niets af te drukken. Ik gebruikte eerst <!-- en --> maar de html-files werden me toch te groot.
--Harry Snelbinder.
Snelbinder
Member
 
Berichten: 65
Geregistreerd: di apr 10, 2007 1:59 pm

Berichtdoor Snelbinder » ma mei 11, 2009 1:14 pm

Binnenkort verander ik van baan.
Dat heeft ook gevolgen voor mijn internet-toegang: het kan zijn dat ik de komende maanden niet op internet zit.
(Geen idee hoelang het duurt om thuis internet-toegang te krijgen...)


Trouwens, gisteren was ik in de buurt van Arnhem. Ik moest nog even aan je denken:

Afbeelding

(OK, ze kunnen niet helemaal goed spellen...)
--Harry Snelbinder.
Snelbinder
Member
 
Berichten: 65
Geregistreerd: di apr 10, 2007 1:59 pm

Berichtdoor Daniel73 » vr jul 10, 2009 6:04 pm

Snelbinder schreef:Binnenkort verander ik van baan.
Dat heeft ook gevolgen voor mijn internet-toegang: het kan zijn dat ik de komende maanden niet op internet zit.
(Geen idee hoelang het duurt om thuis internet-toegang te krijgen...)

Hoe is de situatie inmiddels? Heb je weer internet? (Zinloze vraag als je dat niet hebt.) :)

Snelbinder schreef:[Eimerensestraat] Trouwens, gisteren was ik in de buurt van Arnhem. Ik moest nog even aan je denken:

Zijn er dan momenten waarop je NIET aan mij denkt? :)

Snelbinder schreef:(OK, ze kunnen niet helemaal goed spellen...)

Er is een plaats die Eimeren heet, in provincie Gelderland.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eimeren
Ook is er het IJmeer, verdeeld over de provincies Noord-Holland en Flevoland.
http://nl.wikipedia.org/wiki/IJmeer

Maar nu flux over op DveGen: :)
Is er een mogelijkheid om de data van DveGen compatibel te maken met een wiki? Ik zit te overwegen om van Barks-site 'A Guidebook' een wiki te maken. Maar ik wil de koppelingen met Inducks-codes niet verliezen. Wat zijn jouw gedachten hierover?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Vorige

Keer terug naar Computers en internet

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron