Project "DveGen" - database generator

Hardware, software, internetsites

Berichtdoor Daniel73 » za jan 19, 2008 5:49 am

Daniel73 schreef:In mijn DveGen-projecten en wensen wil ik dat soort vragen ook beantwoord hebben. Mijn ervaring tot dusver is dat DveGen een plezier is om mee te indexen, maar dat ik steeds word afgeleid door de vraag, en de stress, of ik mezelf en de mensheid opzadel met een totaal-systeem dat zonder jou en/of mij toch geen toekomst heeft. Hetzij vanwege technische hindernissen, hetzij vanwege louter menselijke hindernissen.

Tot in recente jaren dacht ik dat mijn persoonlijke problemen los stonden van het resultaat dat ik met DveGen zou behalen. Alsof DveGen een verhaal apart was. En dat voor zover er sprake was van een ziekelijke overlapping, dit zou bijdragen aan het eindresultaat. Zo zijn er nog steeds mensen die menen dat ik niet zozeer ziek maar hoogbegaafd ben. Alsof het in praktijk verschil maakt of je onzin spreekt of een onbegrijpelijke hogere waarheid die op z'n best ook op de lachspieren werkt. Misschien is DveGen voor mij een alternatief om een concept voor wereldvrede te bedenken. Als we nou toch eens allemaal... Verdorie, waarom werken jullie nou niet mee? Wat nou, geen zin? Hoe kun je geen zin hebben als we zoiets moois kunnen bereiken? Gelooft in DveGen, voor een beter internet!

Steeds meer realiseer ik me dat mijn bijdrage aan DveGen en mijn alsmaar vragen om meer en beter, tot de kern van mijn problematiek behoort. Ik vrees dat mijn visie over DveGen weinig verschilt van een geloofsgestoorde profetie, compleet met orakeltaal. Waarbij de programmeur dan de goeroe is die je moet ontmoeten. Terwijl de arme heer programmeur amper weet in welke narigheid hij zodoende terecht is gekomen.

't Is nogal pijnlijk voor mij om hier nu openlijk mezelf af te vragen in hoeverre ik domweg gefaald heb met iets waarvan een gezond mens al aanvoelt dat er hoe dan ook iets mis mee is. Ik heb je nogal vaak overgehaald om meer te programmeren dan je aanvankelijk van plan was. Zou die aanvankelijke terughoudendheid misschien te maken kunnen hebben met een gezonde argwaan die ik vervolgens onbedoeld met een bevlogen jubelverhaal weet te misleiden? Toe nou, doe nog even dat en DAN... Ja, dan moet er NOG wat gebeuren... En als we ondertussen dan ook...
In mijn enthousiasme heb ik me nooit echt afgevraagd in hoeverre het een teken aan de wand is als ik een bevriende programmeur moet overhalen tot iets wat hij zelf aan de straatstenen niet kwijt kan. Noch bij andere programmeurs, noch bij andere gebruikers. Dat je het programma zelf wel handig vindt, maar er beduidend minder functionaliteit van gebruikt dan ik, maakt mijn positie zo mogelijk nog eenzamer. Zeker als jij achteraf zelf moet uitvissen wat je onder mijn regie zoal aan briljante vondsten hebt gedaan. En dat ik dus uiteindelijk zelf ook niets heb aan wat ik dacht te hebben bereikt.

Alle reden voor een kritische inventarisatie, denk ik. Is mijn aandeel aan DveGen en mijn verwachting ervan misschien een uitwas van een denkfout? Ben ik gezegend met een uitzonderlijk talent, of probeer ik zandkorrels en buskaartjes te indexen, in een systeem dat eigenlijk voor iedereen een raadsel blijft? Waar zijn al die andere Daniels en Snelbinders?
Een van mijn uitgangspunten was dat gebruikers en programmeurs in rijen opgesteld zouden staan om mee te doen. Zeker als DveGen eenmaal afgerond is. Maar ook op het Nijgh-vlak (en het Boudewijn-vlak) blijft het wat dat betreft akelig stil. Kan ik dan nog volhouden dat ik met een revolutionaire vondst bezig ben? Een vondst waarin ikzelf als ontdekker al zoek raak, en waar een "gezond" (of minder ziek) mens bij voorbaat voor bedankt?

Bij mij dringt zich steeds meer de vraag op of ik met DveGen, waarin opmerkelijk veel van mijzelf zit, mezelf ontzettend gek zit te maken.
En zelfs al zou DveGen voor gezonde mensen een gezonde bezigheid blijken, dan kan diezelfde bezigheid voor een ziek persoon toch schadelijk zijn. Dat zijn van die diverse gezichtspunten die ik recentelijk in gedachten heb. Is wat goed is voor DveGen, of voor Barks of voor Nijgh, etc., eigenlijk wel goed mij als ik toch ziek ben?

Dit jaar wil ik mijn vrijwilligerswerk, zoals ik deze hobbies zie, tot een afronding brengen. Een afronding van een tijdperk. Waarna ik voor mezelf vrij ben om te beslissen of ikzelf verder ga en hoe, en/of ik het project door een andere geïnteresseerde kan laten oppakken of overnemen.
Ik wil dit jaar op een punt zijn waarop ik, al was het maar tijdelijk, mijn DveGen-gerelateerde taken kan delegeren zonder dat men met een digitaal monster zit opgescheept. Dat ik dus, als mijn projecten dan toch blijken te bevriezen of erger, kan zeggen dat het niet aan mij gelegen heeft. Een situatie waarin men zo een populair database-programma kan opstarten en meteen verder kan gaan waar ik met mijn input gebleven ben. In dat geval beschouw ik mijn werk aan DveGen geslaagd en voltooid. Als mensen met een beetje redelijke computerkennis er zo mee verder kunnen. Zonder mij én zonder jou. De rest is bijzaak of erger, een hindernis.

Misschien zou ik in plaats van alles tegelijk te willen, beter al blij kunnen zijn als mijn bijdrage slechts heeft betekent dat er megabytes aan data in een keurige, overzichtelijke database staat.
Dat zou volgens mij al een hele prestatie zijn. Om daarbij dan ook nog tot in einde der tijden aan mezelf verplicht te zijn om deze bij te houden, vind ik eigenlijk in toenemende mate absurd. Ik wil gerust, zonder wroeging kunnen zeggen: Laat een ander dat maar doen.

Als ik een database aflever waar ook anderen gemakkelijk mee verder kunnen, zou ik voor mezelf spreken van een happy end.
Dan heb ik al meer dan genoeg mijn best gedaan voor, in dit geval, de Barksisten en de Nijghianen. Want ergens is al te goed natuurlijk buurman's gek.
Ik heb bij Barks en Nijgh, en ook vele andere vlakken, de indruk dat men het prettig vindt om te komen lurken, maar er zelf niet aan moet denken om echt iets van mijn werk over te nemen.

In het geval van Disney en Nijgh heb ik overigens als een extra praktijkprobleem dat ik feitelijk veel copyrights moet schenden om echt iets compleets neer te zetten. Op hoop van blijvende genade van de rechthebbenden. Een aantal plaatjes in miniatuur tonen en je bent feitelijk al een crimineel.
Ook om dit soort redenen vraag ik me af waar ik nou eigenlijk mee bezig ben. Ik heb al een keer op mijn donder gekregen voor het tonen van een Barks-interview uit een boek. Denk ik dat ik leuk bezig ben en dan blijk ik feitelijk ontzettend naïef en onbezonnen te zijn. In dit geval werd ik gedoogd, maar de lol is dan wel af. Volgens mij in dit geval zeker voor de schrijver. En zo zou ik meer ervaringen kunnen vertellen over mensen die helemaal niet zaten te wachten op mijn blijde(!) boodschap, en zich er zelfs aan geërgerd hebben. Of ze nou gelijk hadden of niet. Dan vraag ik me af of Barks of Nijgh me dat waard zijn. Waar bemoei ik me eigenlijk mee, als ik toch al teveel heb aan mijn eigen leven? Offer ik me op omdat ik bijzonder en wellicht onmisbaar ben, of ben ik dan juist een typische doorsnee doorgedraaide fan die niet weet waar op te houden? Ik vrees het laatste.
Ik heb steeds meer de indruk dat het niets voor mij is om vrijwilliger te zijn in zo'n autoritair systeem, waar ik eigenlijk overal toestemming voor moet vragen, voor zover dat het gedoogbeleid dan niet schaadt. Ik heb (van DCML?) begrepen dat Disney vragen om gratis toestemming standaard moet verbieden omdat ze anders hun eigen copyright ondermijnen. Door een schriftelijk verzoek leg je dan correspondentie aan, die officieel moet worden afgehandeld. Dat soort verhalen, die mij niets verbazen. Dan ben je beleefd, is het weer niet goed. En wat te denken van vragen om toestemming die onbeantwoord blijven?
Er zijn vele projecten die louter vanwege rechtenkwesties vastlopen. Hoe mooi, goedbedoeld en veelbelovend ze ook zijn. En daar heb ik te weinig aan gedacht toen ik met DveGen begon. Ik moet eigenlijk dankbaar zijn dat ik mijn idolen blijkbaar zo uitgebreid mag behandelen.
Ook hierom hoop ik mijn projecten dit jaar tot een eindpunt te brengen. Al dat vragen om alsjeblieft toestemming en alsjeblieft medewerking, daar word ik toch maar gefrusteerd van. Dan ga ik liever eindelijk eens mijn eigen materiaal, zoals foto's, films en geluid indexen en archiveren. Zonder of met DveGen.

Een lang verhaal, maar ik denk dat dit soort persoonlijke omstandigheden en inzichten heel belangrijk zijn om een project te doen slagen. Zeker nu ik 50% van de DveGen-gebruikers voorsta. :)
Wat heb ik van mijn DveGen-projecten verwacht en wat kan ik er alsnog van maken? Ik vrees dat ik me dit bijna 10 jaar geleden had moeten bedenken, voordat deze DveGen-geschiedenis begon. Wie denk ik dat ik ben, met mijn grootse perfectionistische plannen en mijn hogere doel? Waarom zou ik ze wel kunnen uitvoeren, als ik me wanhopig vastklamp aan een programmeur en ikzelf amper kan programmeren. Als ik steeds andermans hulp nodig heb om anderen te helpen, in hoeverre ben ik dan niet zelf de hulpbehoevende?

Ik heb sterk de indruk dat DveGen voortkomt uit een bemoeizuchtige manipulatie mijnerzijds, om iets te maken dat in theorie heel mooi is en dat in praktijk beter aan echte vaklui of zichzelf reddende hobbyisten overgelaten kan worden. En dat daar weinig van zijn die het zo fantastisch goed zouden doen als ik, is eigenlijk niet mijn probleem. Wat ik nu doe is in feite sites beloven die Snelbinder dan maar in orde moet helpen maken. Als ik heel streng voor mezelf ben zou ik zeggen: Zo werkt het dus niet.
En als het zo dus niet werkt, hoe zou het dan wel kunnen gaan werken? Hoe kan ik dan redelijkerwijs redden wat er uit mijn projecten te redden valt? Voor zover ik ze niet meteen ter plekke moet opgeven, gezien mijn zowel technische als persoonlijke beperkingen. Die zich toch niet laten buitensluiten?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » zo jan 20, 2008 2:21 am

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:op hoop van zefen

Zal ik hier nou wel of niet op reageren?
Op hoop van achten dan maar. :)

Hm. Achten bevat geen spelfout. En een perfectionist gaat alleen voor tienen. :)

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:Zou het mogelijk zijn om DveGen zo in te richten dat het kan
- communiceren met database-sites die bepaalde codes voeren?
- importeren van database-sites?
- exporteren naar database-sites?

DveGen kan CSV-files inlezen en koppelen met eigen data. Dat heet nu "inducks", maar eigenlijk is er niks Inducks-specifieks aan.
DveGen kan ook CSV-file produceren die vrij eenvoudig door andere programma's gebruikt kunnen worden. Dat heet nu willotfile, maar een algemenere naam is uiteraard beter.

Zou zo'n CSV-file/willotfile alle data kunnen bevatten die ik heb ingevoerd? Met subvelden en al? Dat de data bijvoorbeeld kan verder draaien onder Microsoft Access?
En is het dan mogelijk om via zo'n bestand weer terug te gaan naar de DveGen-manier van werken?

Snelbinder schreef:Koppelingen zullen altijd off-line moeten gebeuren, want DveGen is een off-line programma.

Is het mogelijk om DveGen naast andere database-programma's te draaien? Dat DveGen een van meerdere manieren is om de input te editen en te genereren?

Waar ik heen wil is een database die niet alleen door meerdere personen maar ook door meerdere programma's gebruikt kan worden. En ik vraag me af of met name mijn Nijgh-input daaraan voldoet, met de vele subvelden en custom-made oplossingen.

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:Is het mogelijk voor jou, of voor een gebruiker, voor DveGen een automatische conversie te maken van de ene database naar de andere? Dat je informatie automatisch kan laten doorstromen en er bijvoorbeeld niet steeds tijdsverslindende handmatig geconverteerd hoeft te worden.

Ik denk dat dit hetzelfde is als wat je al eerder gevraagd hebt. Het gaat hier dus niet om het koppelen van data (zoals Guidebook nu gekoppeld is met Inducks) maar om het echt overzetten van data. Die mogelijkheid zit niet in DveGen. (Er zat een mogelijkheid in om XML te genereren. Die heb ik er weer uitgehaald want hij werd niet gebruikt en veroorzaakte veel ellende.)

Hoe kan ik wel data overzetten? Zoals importeren en exporteren?

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:Hopelijk maak je dan voor het "McBieb"-gedeelte een uitzondering. Anders gaat bespreking van de datastructuur nogal moeilijk. :)

Als het goed is hoeven we helemaal geen datastructuur te bespreken. Want je maakt die datastructuur ongetwijfeld zo eenvoudig dat iedereen hem meteen begrijpt.

Voor een eenvoudige datastructuur heb ik jou nodig. Mijn bedoeling is dat ook Guidebook en Nijgh zo eenvoudig mogelijk worden.

Snelbinder schreef:Ik heb er eigenlijk ook niet op gerekend om me te moeten verdiepen in nieuwe websites. Wat mij betreft beperk ik me zoveel mogelijk tot de werking van DveGen zelf, zonder diep in te gaan op de websites die ermee gebouwd zijn/worden.

Ik zie DveGen en de datastructuur als een overkoepelend geheel. Daarom wil ik dat McBieb, Guidebook en Nijgh onderdeel zijn van dezelfde datastructuur. McBieb=Guidebook=Nijgh.

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:Er zijn meer Harries. Zie Georgina Verbaan.

Misschien zijn er ook wel meer Dve's? :)

In een tijdschrift (Nieuwe Revue?, Panorama?) zag ik "DvE" als initialen van een medewerker.

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:In hoeverre is DveGen-software functioneel te vertrouwen? Zit je er als gebruiker aan vast of kun je er ook via andere programma's mee uit de voeten?

Het formaat van de input is (min of meer) duidelijk beschreven. Iedereen die kan programmeren kan dus een programma maken die hetzelfde doet. Of tenminste ongeveer hetzelfde, denk ik.

Zijn er ook bestaande programma's die hetzelfde kunnen? Zoals bijvoorbeeld Microsoft Access?

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:Een tijd geleden toonde je in dit topic een schema waarin diverse programma's gekoppeld zijn aan DIZNI(?), waaronder DveGen.

Dat is inmiddels veranderd. DIZNI is alleen "gekoppeld" aan DveGen in de zin dat DIZNI de "willotfile" inleest. Maar de andere kant op gaat (sinds een paar weken) via COA.
Maar zelfs dan zit er nog altijd een mens tussen (en e-mail of ftp en zo) om de files van de ene plek naar de andere te krijgen.
Een echte "koppeling" zou ik het zelf niet willen noemen.

Blijkbaar denk ik er te makkelijk over. Ik had verwacht dat zo'n handeling automatisch zou gaan.

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:Mijn voorstel is om DveGen even belangrijk te maken als DIZNI.

Hm... ik ben juist bezig in Inducks om DIZNI minder belangrijk te maken. DIZNI was een spin in het web, maar dat betekent ook dat het een single point of failure is. Inmiddels wil ik DIZNI bijvoorbeeld niet meer gebruiken voor het maken van fraaie lijstjes. Daar zijn andere programma's beter in. DIZNI is nu primair een programma dat de input van indexers controleert en converteert, en foutmeldingen geeft.

Wat is een "single point of failure"?
Valt DveGen daar ook onder? Hoe kan DveGen dan minder belangrijk gemaakt worden? Zijn er programma's die beter kunnen wat DveGen kan? (En in hoeverre kan DveGen daarmee omgaan?)

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:Ik ben benieuwd of DIZNI ook in staat is om niet alleen naar Guidebook te laten linken

Ietsje exacter geformuleerd:
- guidebook levert (met DveGen) een file aan.
- jij mailt mij die file toe, ik stop hem in CVS (het file-beheersysteem van Inducks).
- DIZNI leest deze file uit CVS in en produceert ISV-files (standaard Inducks-formaat).
- COA stopt deze files in een database (MySQL).
- COA gebruikt deze database voor het maken van linkjes naar de guidebook-site.

Deze constructie gebruiken we trouwens ook voor andere websites, zoals de site van Arthur de Wolf.

Gaat het hier om een algemene constructie die ook elders op internet gebruikt wordt, of is de constructie uniek voor Inducks?
Wat moet Arthur doen om de koppelingen te leggen in zijn input? Kun je een voorbeeld laten zien van een koppeling?
http://www.wolfstad.com/dcw/

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:maar ook (delen van) informatie automatisch te kunnen kopiëren in een eigen layout. Zodat een site als Guidebook dus een dynamisch onderdeel kan worden van DIZNI&DveGen.

Als ik het goed begrijp heb je het hier over een webpagina waar delen van de informatie van verschillende bronnen komen: Guidebook en Inducks.
Dat is op dit moment nog een brug te ver. Ook qua licenties en duidelijkheid waar de gegevens vandaan komen.
(Dat COA plaatjes laat zien van een andere site, outducks.org, is al verwarrend genoeg.)

Is het technisch een brug te ver? Zijn er werkende voorbeelden op internet?

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:Met een systeem als McBieb hoop ik een demo in elkaar te zetten voor een online-bibliotheek waar mensen informatie kunnen plaatsen die systematisch verwerkt kan worden naar compatible plaatsen waar die informatie interessant is.

Fraaie volzin! En het verschil met een wiki-pagina is dat jij de redactie voert over de gegevens. Alsof het om een tijdschrijft gaat. Zo garandeer je ook een bepaald kwaliteitsniveau.

Op school heb ik weinig geleerd over hoe te schrijven. Meer hoe te ontleden wat een ánder schrijft. Interpunctie is een raadsel voor mij.

Bij een wiki-pagina is er ook redactie. Toch?
Er zijn regels, bijvoorbeeld.

Door een gebruikersgerichte indeling en verdeling van input kan in McBieb/Guidebook/Nijgh van alles geregeld worden. En ik wil toe naar een mogelijkheid dat ook iemand anders de redactie kan voeren. McDuck heeft een prima informatie-sectie opgebouwd onder redactie van anderen, dus dat zou bij McDrake dan ook moeten kunnen. Als iemand interesse heeft...

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:Ik ben benieuwd in hoeverre DveGen met iets als "McBieb" gebruikt kan worden als verzamelpunt en verdeelpunt van informatie.

Ik ook. Maar met alle wiki-geweld en andere Content Management Systemen zie ikzelf niet echt een heel ruime toepassing voor DveGen.
Maar dat is mijn persoonlijke, zoals gebruikelijk wat pessimistische, visie.

De enige pessimistische visie die ik wat DveGen betreft heb is de vrees dat ik vast zit, of kom te zitten, met een unieke database die geen of gebrekkig aansluiting vindt met gangbare database-systemen.

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:zou het dan bijvoorbeeld mogelijk zijn voor een programmeur om een webgebaseerde interface te maken die communiceert met de input van DveGen?

Ja, een goeie programmeur moet dat kunnen. Althans als je "communiceert met" bedoelt als "gebruik maakt van".

Maar wat is "een goeie programmeur"?
En hoe zit het met beveiliging? (weer een probleem.) Ik begreep van McDuck dat een programma als Textpattern een verhoogd risico zou kunnen betekenen. En McDuck is een keer gekraakt geweest vanwege, heb ik begrepen, een of ander programma dat een beveiligingsprobleem bleek te geven.

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:Dat de gebruiker dus een editor heeft om via een website met de database te communiceren. Zou zoiets in principe mogelijk zijn?

DveGen werkt off-line. Dat is ook waar DveGen zich onderscheidt van andere systemen. Dan is het raar als je on-line met een database wilt communiceren. Want dan kun je toch beter direct een on-line programma kiezen?

Bestaat zo'n online-programma?
Of tenminste een off-line programma met een editor-interface?

Een voordeel van zowel offline als ook online kunnen werken is dat offline een gemakkelijke mogelijkheid tot tussentijds bewaren biedt. Zoals je op een forum eerst in Kladbericht een bericht kan schrijven dat je pas daarna verstuurd. Dat vermijdt het gevaar van informatie-verlies door een slechte transfer.

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:Gebeurt dat al met de input van DIZNI? (Is online indexen mogelijk?)

Via COA kun je on-line indexes versturen. Dat gaat als volgt:
- een indexer vult een webpagina in. Hij krijgt daarbij hulp van COA (met het zoeken naar storycodes bijvoorbeeld).
- COA stuurt een mailtje met daarin de index naar een van de Inducksers.
- de Induckser voegt de index met de hand toe aan een van de input-files. Dat komt vaak neer op een copy-paste, gevolgd door (vooral in mijn geval) het verbeteren van de spelfouten. Daarna stopt de Induckser die gewijzigde file in CVS.
- DIZNI wordt 's nachts gedraaid met als input de files uit CVS. En daarna stopt COA ze in een MySQL database, zoals ik hierboven al heb beschreven.

De "eindredactie" ligt dus bij een Induckser. Iedereen kan gegevens insturen, maar er zit in principe altijd nog een mens tussen die iets met de hand moet doen.

Mijn streven is dat dit mens in mijn geval zo weinig mogelijk hoeft te redigeren. Want wat maakt mij bijzonder als redacteur? Als ik na enige uitleg al snap wat een veld is, met mijn boerenverstand, waarom zou een ander dat dan niet snappen?

Ik vind het op zich geen probleem om tussenpersoon te zijn, maar dan het liefst zo automatisch mogelijk. Copy, paste, draaien, uploaden. Als men erbij wil kletsen heb ik vier forumboards. Ik wil zoveel mogelijk verlost zijn van "persoonlijk" hobby-geörienteerd contact per e-mail. Het leidt me vreselijk af en het vreet tijd. Ik krijg vragen en informatie per e-mail die men evengoed meteen openbaar kan stellen. En in het openbaar geef ik liever en eerder antwoord dan in privé-mail. Al was het maar omdat ik PunBB prettig vind werken.

Zijn er bij Inducks richtlijnen/regels voor de gegevens? Een vereiste structuur, bijvoorbeeld? En zo ja, houdt men zich eraan?

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:Hieronder een vraag van iemand die ik als test het op diens naam gestelde input-bestand heb gestuurd

Heeft die iemand om geheimhouding gevraagd, of haal je standaard namen van derden weg?
(Het maakt me op zich niet veel uit, maar ik ben wel nieuwsgierig.)

Het leek me beter om de betreffende persoon geheel vrij te laten aan het project mee te doen. Als ik een naam zou noemen, zou dat misschien een verplichting oproepen om tenminste te reageren. Ik heb geen idee hoever de interesse gaat.
De vraag zelf is zo algemeen dat deze zou kunnen gelden voor elke bezoeker. Ook ik had vroeger geen idee wat een TXT-bestand is. Dat heb jij toen allemaal uitgelegd.

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:
Ik heb het 'mc(eigennaam).text'-bestand bekeken. Ik kan er niet goed wijs uit. Het opent standaard met Kladblok; is dat ook de bedoeling? Wat kan ik hier precies mee doen dan?

Dat lijkt me voer voor een DveGen-FAQ.

Zo'n FAQ kan het beste door een gebruiker worden geschreven.
Maar hoe ver moet je gaan? Moet je uitleggen wat een TXT-bestand is? Of volstaat het om de vraag te beantwoorden met "ja"? (De vraag "is dat ook de bedoeling?")

Als je bij mij niet zo ver was gegaan, had ook ik er weinig van begrepen. De vraag is zo concreet en basis, dat deze niet kan ontbreken in een FAQ. Hoe kun mensen beginnen met DveGen als de meesten geen idee hebben wat het verschil is tussen bv. TXT en WPD? Ik had nooit aan deze vraag gedacht. Terwijl ik deze vroeger zelf ook aan jou stelde. En vele andere van dit soort vragen.

Snelbinder schreef:Ik heb zelf de ervaring dat het ontzettend moeilijk is om zoiets uit te leggen aan een willekeurige gebruiker. Ik ben jaren bezig geweest met pogingen om Inducks uit te leggen, en het is me nog steeds niet gelukt (zie http://bolderbast.inducks.org)...

Tja, en daar zit ik dan met mijn plannen. Als het Snelbinder niet lukt, wie lukt het dan wel?
Op McDrake wil ik een openbare poging wagen. Misschien helpt het als mensen kunnen meekijken. Als men BBCodes kan begrijpen, weet men tenminste al IETS van programmeren. Je geeft een kader, je vult een waarde in, en sluit het kader af.
Uitleg BBCode: http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/help.php#bbcode

Bijvoorbeeld: (b)Vet(/b) wordt weergegeven als Vet
Maar dan met vierkante haakjes. Of in HTML met punthaakjes.

Moet toch te doen zijn? Als men dit principe snapt, denk ik dat de stap naar een veld al gemaakt is. Of denk ik nu te simpel? Ik ben benieuwd wat McBieb als antwoord kan bieden. Dan weet ik meteen waar ik in praktijk met Guidebook en Nijgh aan toe ben.

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:mogelijk om een kopij-test via dit topic te doen. Gewoon met PunBB dus. Zo'n leeg sjabloon, zoals hierboven, kan door een gebruiker in een nieuw bericht geplakt worden, en vervolgens ingevuld en verzonden. Dat bericht verschijnt dan op het forum en dat kan ik dan kopiëren en plakken in de input (site-database).

Ja, dat klinkt simpel genoeg.

Tijd voor een test. Wie o wie?
Hallo daar?!?!? :)

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:Dat ik als het ware vrij eenvoudig een site kan genereren die over Barks *en* Nijgh gaat, simpelweg door een tree te definiëren?

Ja, dat laatste is vrij simpel! Een paar extra regels in dvegen.txt over de inputfiles en een paar extra regels in de tree.txt voor een gecombineerde boom. En een geschikte tree.def voor een gezamenlijke site-layout.

Ik zie wel een probleempje: als de codes van site 1 en site 2 met dezelfde letters beginnen, kun je soms rare resultaten krijgen. Dan zijn de liedjes van Liesbeth List ineens gecombineerd met de ongepubliceerde schetsen van Barks, op 1 pagina. :)
Ik denk dus dat er nog wel wat gesleuteld zou moeten worden in de diverse DEF-files. Tenzij je vantevoren goede afspraken maakt over de codes en/of een ander veld waaraan je kunt zien bij welke (sub)site de data hoort.

Ook het code-systeem wil ik overkoepelend maken. Ik ben benieuwd hoe Inducks dat zou doen. Daar zit men volgens mij min of meer vast aan codes die eenmaal bedacht zijn. Hoe kun je dan nieuwe secties maken, met nieuwe codes?

Wat betreft database-codes zou ik willen dat deze willekeurig zouden kunnen zijn. En dat met de DEF-bestanden en de TREE-bestanden ingesteld wordt welk item in welke output moet verschijnen, en in welke volgorde.
In DveGen zijn de codes bij mij nu bepalend voor de plaats in de tree, en hun volgorde in de output. Zoals bij McBieb, Guidebook en Nijgh is te zien, kan dit voor bizarre volgordes zorgen.

In een totaalsysteem (McBieb=Guidebook=Nijgh) wil ik dat elke code uniek is, en bij benadering begrijpelijk. Maar ik zou willen dat ze verder bijzaak zijn in het gebruik. Ik heb (van jou?) begrepen dat een gebruiker in principe niet hoeft te weten hoe een code eruit ziet, zolang het programma maar een waarde heeft die een item uniek maakt. Heb ik dat goed?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Snelbinder » wo jan 23, 2008 3:37 pm

Daniel73 schreef:Een lang verhaal

Des te langer de teksten, des te langer het duurt voordat er een antwoord komt. En des te kleiner de kans dat andere mensen het lezen...

Daniel73 schreef:Is het een utopie te denken dat ik en/of jij bij wijze van spreken na 2008 zonder omkijken kunnen vertrekken, en dat de projecten dan kunnen blijven doorgaan? Of blijft DveGen afhankelijk van jou en/of mij?

Ik denk dat laatste. Het systeem (programma en inputfiles) is er niet op gebouwd dat anderen het direct begrijpen. Het zou ook erg veel tijd en moeite kosten om dat wel zo te maken.

Wat mij betreft is DveGen zo'n beetje stabiel. Dat wil zeggen dat er weinig dingen meer aan hoeven te veranderen. Misschien hier en daar een ander naampje, of een kleine uitbreiding die we nuttig vinden (zoals een export-functie). Maar zeker geen grote nieuwe functionaliteiten.
DveGen is bedoeld voor het genereren van websites. Dus niet voor het beheren van databases.

Tot zover het slechte nieuws. :)
Het goede nieuws is dat ik het programma zelf bijna iedere week gebruik voor mijn eigen websites. Het is dus ook helemaal afgestemd op wat ik het makkelijkst vind. Daardoor voldoet het al aan de wensen van 2 gebruikers, en dat is beter dan 1.

De inputfiles van DveGen zijn gewone tekst-files. Iedereen kan die dus zonder meer overnemen: met een klein beetje inlezen is duidelijk hoe de structuur van de input is.
Het wordt pas ingewikkeld als iemand gaat kijken naar de output. Maar als iemand ooit de websites zou overnemen, kan hij beter beslissen om zelf de output opnieuw te genereren, op welke manier dan ook.

Daniel73 schreef:Een voorwaarde voor mij is dat mijn projecten echt nut hebben. Anders zijn ze mijn gezondheidsproblemen niet waard.

Ik denk dat geen enkele hobby gezondheidsproblemen waard zijn. Nut of geen nut, als je er ziek van wordt moet je het niet doen.

Daniel73 schreef:Tot dusver heb ik jou ondanks bezwaren vaak weten over te halen tot voor mij interessantste software-vondsten. Ik vraag me af in hoeverre je die vondsten puur toevoegt om mij een plezier te doen, of dat ze echt ergens toe leiden in de software-wereld.

Ik kan niet spreken voor de hele software-wereld. Maar ikzelf vind het principe van DveGen nog steeds aansprekend.
DveGen was voor mij de uitdaging "hoe kun je een leek een website laten bouwen zonder hem uit te leggen hoe een database werkt?".
In dit geval is de "leek" iemand die wel veel van HTML weet, maar niet van "gestructureerde" databases.

DveGen wijkt af van een normaal database-systeem op een aantal punten:
- appels en peren kunnen bij elkaar geraapt worden. Bijvoorbeeld op je Guidebook-site zijn verhalen en comics allebei dingen die je een #code kunt geven en kunt behandelen alsof het dezelfde dingen zijn.
- alles heeft een #code en met die #code geef je aan wat voor ding het is. De #code heeft dus een belangrijke betekenis.
- je hoeft niet vantevoren vast te leggen welke kenmerk de dingen hebben. Je voegt gewoon #vruchtvlees en #klokhuis toe op het moment dat je dat nodig vindt.
- alles wordt off-line gegenereerd. Je hoeft alleen maar een hoop HTML-files (en plaatjes) met ftp op een server te zetten en klaar.

Deze verschillen vond ik interessant. Het maakt de drempel voor een "leek" laag genoeg om met een website te beginnen zonder dat hij veel hoeft te weten over databases.

Als je geen ingewikkelde dingen wil, is dit ook genoeg. Pas bij de Nijghsite werd het ingewikkeld, omdat er naast appels en peren ineens ook bananen en fruittelers voorkwamen.
(Toch was dat ook weer een leuke uitdaging. Maar ik denk dat we dáár nog wel het een en ander kunnen vereenvoudigen.)

Daniel73 schreef:Als DveGen toch niet aanslaat bij publiek en specialisten dan is DveGen uiteindelijk hooguit interessant als een tijdelijke interface voor data-systemen die wel toekomst hebben.

Op dit moment is een hosting-contract met databases nog niet standaard. Misschien dat het binnenkort wel standaard (en goedkoop) wordt. Dan heeft de techniek ons ingehaald: 10 jaar geleden was DveGen iets geheel nieuws, maar morgen doet iedereen zoiets (maar dan op een andere manier).
Als dit gaat gebeuren dan is DveGen alleen nog interessant voor mensen die per se hun gegevens off-line in tekst-files willen beheren. Misschien zijn dat er niet erg veel in de wereld.

Daniel73 schreef:Ik heb je nogal vaak overgehaald om meer te programmeren dan je aanvankelijk van plan was.

Inderdaad, maar dat deed ik dan weer omdat het een leuke uitdaging was.
Ik heb zelfs dingen zitten programmeren waar jij om gevraagd hebt maar die je nooit hebt gebruikt. Bijvoorbeeld delen van stukken tekst kunnen citeren. Dat soort dingen heb ik er maar weer uitgesloopt. Onder het motto: KISS (Keep It Simple & Stupid)!
Maar wat er nu over is, is voor 90% nuttig en niet Daniel-specifiek.

Je schreef dat ik "beduidend minder functionaliteit" gebruik dan jij. Dat is dus niet zo!
--Harry Snelbinder.
Snelbinder
Member
 
Berichten: 65
Geregistreerd: di apr 10, 2007 1:59 pm

Berichtdoor Snelbinder » wo jan 23, 2008 4:24 pm

Daniel73 schreef:Zou zo'n CSV-file/willotfile alle data kunnen bevatten die ik heb ingevoerd? Met subvelden en al? Dat de data bijvoorbeeld kan verder draaien onder Microsoft Access?
En is het dan mogelijk om via zo'n bestand weer terug te gaan naar de DveGen-manier van werken?

Ik denk dat er nog wel wat geprogrammeerd moet worden om dat te laten werken.
Maar voordat ik weet dingen ga programmeren die niet gebruikt worden (zie vorige posting), zou ik graag eerst een concrete interface willen zien, die ik dan kan bouwen. Ikzelf weet trouwens te weinig van MS-Access om te zeggen of je de data daarin kunt stoppen.

Daniel73 schreef:Waar ik heen wil is een database die niet alleen door meerdere personen maar ook door meerdere programma's gebruikt kan worden.

Ik denk dat dat moeilijk wordt, zo niet onmogelijk.

Snelbinder schreef:Die mogelijkheid zit niet in DveGen. (Er zat een mogelijkheid in om XML te genereren. Die heb ik er weer uitgehaald want hij werd niet gebruikt en veroorzaakte veel ellende.)

Daniel73 schreef:Hoe kan ik wel data overzetten? Zoals importeren en exporteren?

Zodra je het formaat weet waarnaar je het wil overzetten kan ik het in DveGen bouwen (zie boven).

Snelbinder schreef:je maakt die datastructuur ongetwijfeld zo eenvoudig dat iedereen hem meteen begrijpt.

Daniel73 schreef:Voor een eenvoudige datastructuur heb ik jou nodig.

Jammer. Ik had gehoopt dat je dat zelf kon doen.

Daniel73 schreef:Wat is een "single point of failure"?

Een punt in een systeem (een keten van processen of mensen of programma's) waarbij het geheel niet werkt als dat ene punt niet werkt.

Daniel73 schreef:Hoe kan DveGen dan minder belangrijk gemaakt worden? Zijn er programma's die beter kunnen wat DveGen kan?

Weet ik niet!

Snelbinder schreef:guidebook levert (met DveGen) een file aan ...

Daniel73 schreef:Gaat het hier om een algemene constructie die ook elders op internet gebruikt wordt, of is de constructie uniek voor Inducks?

Moeilijke vraag, want het hangt ervan af wat je precies verstaat onder "constructie". Filetjes mailen en ftp'en en zo gebeurt overal op internet.

Daniel73 schreef:Wat moet Arthur doen om de koppelingen te leggen in zijn input? Kun je een voorbeeld laten zien van een koppeling?

Volgens mij doet Arthur dat helemaal met de hand, maar dat zou je Arthur moeten vragen.
Voorbeeld van een koppeling op Arthurs site:
http://www.wolfstad.com/dcw/netherlands ... nald-duck/
(zie linkje "View index at...")

Snelbinder schreef:Als ik het goed begrijp heb je het hier over een webpagina waar delen van de informatie van verschillende bronnen komen: Guidebook en Inducks.

Daniel73 schreef:Is het technisch een brug te ver?

Procedureel en misschien ook technisch. Althans voor mij.

Daniel73 schreef:Bij een wiki-pagina is er ook redactie. Toch?

Ja, klopt. Maar die controleren achteraf. En die bekijken een tekst vaak minder nauwkeurig dan de redactie van een tijdschrift bijvoorbeeld.

Daniel73 schreef:Maar wat is "een goeie programmeur"?

Moeilijke vraag. :)

Daniel73 schreef:En hoe zit het met beveiliging?

Weet ik niet.
Ik weet wel dat de huidige DveGen superveilig is. Hij draait namelijk op je lokale PC.

Snelbinder schreef:DveGen werkt off-line. Dat is ook waar DveGen zich onderscheidt van andere systemen. Dan is het raar als je on-line met een database wilt communiceren. Want dan kun je toch beter direct een on-line programma kiezen?

Daniel73 schreef:Bestaat zo'n online-programma? Of tenminste een off-line programma met een editor-interface?

Het wordt eentonig: dat weet ik niet.

Daniel73 schreef:Al was het maar omdat ik PunBB prettig vind werken.

Ik dus helemaal niet! Een veel te klein schermpje en ik raak steeds weer gestoord van al die quote-slash-quote dingen. Bovendien kan ik lange teksten niet makkelijk tussentijds saven. Of ik moet eerst alles in een tekstbestand kopiëren of zo.
Nee, geef mij maar e-mail...

Daniel73 schreef:Zijn er bij Inducks richtlijnen/regels voor de gegevens? Een vereiste structuur, bijvoorbeeld? En zo ja, houdt men zich eraan?

Uiterdaard zijn er regels. Maar hoe Inducks de dingen heeft geregeld doet hier niet ter zake.

Daniel73 schreef:Ik heb (van jou?) begrepen dat een gebruiker in principe niet hoeft te weten hoe een code eruit ziet, zolang het programma maar een waarde heeft die een item uniek maakt. Heb ik dat goed?

In een echt database-systeem, ja. Maar het elegante van DveGen vind ik juist dat het daar anders werkt...
--Harry Snelbinder.
Snelbinder
Member
 
Berichten: 65
Geregistreerd: di apr 10, 2007 1:59 pm

Berichtdoor Daniel73 » wo jan 23, 2008 10:07 pm

Bij deze apart bericht voor mijn lang verhaal. Dat is makkelijker scrollen. ;)

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:Een lang verhaal

Des te langer de teksten, des te langer het duurt voordat er een antwoord komt. En des te kleiner de kans dat andere mensen het lezen...

Des te groter de kans dat ik me afvraag waar ik goed aan doe.

Misschien zou het beter zijn als ik lange beschouwingen, zoals breinstormen, zou plaatsen in een zijspoor-topic.
En ik zou McBieb kunnen gebruiken voor samenvattingen.
Verder zou dit 'DveGen'-topic, gezien de naam, misschien maar een voorstudie kunnen zijn voor een nieuw hoofd-topic na de naamsverandering. Een topic waarin, met name door mij, vanaf het begin rekening gehouden wordt met al dan niet denkbeeldige nieuwe medewerkers.

Maar dan nog zit ik met het probleem dat ik meer woorden nodig heb dan uiteindelijk goed is voor mij, voor een project of voor menselijk contact in het algemeen.
Zelfs al zou er een groot publiek zijn voor wat ik doe, dan vreet het energie die ik eigenlijk niet kan opbrengen. Dus in beide gevallen is het mis.

Achteraf is dit probleem is er altijd al geweest. Dus ook in "betere tijden". Of ik me hier nu obsessief verlies in dit bericht of in een vertaling van het Weston-artikel over Barks, zoals in begin jaren 90 in onze papieren correspondentie, het is en blijft obsessief. Een ander interpreteert dat dan als enthousiasme, totdat blijkt dat de geestdrift voor mij niet meer te stoppen is. In een papieren correspondentie blijft de schade dan nog beperkt tussen twee Barks-fans. Maar met internet begon er voor mij, via jouw uitdraaien en floppies, een wereld waarin mensen blijkbaar dag en nacht met niets anders bezig waren dan wat mij interesseerde. Toen ik zelf met internet begon in 1995, begon er een geestdriftig vuur van 24 uur per dag met een hobby bezig kunnen zijn. In principe zou ik eindeloos kunnen schrijven via internet. Altijd wel iemand die, al was het maar tijdelijk, interesse heeft in een discussie-onderwerp. Forums genoeg.
In plaats van dit bericht zou ik uitvoerige interessante berichten over Barks of Nijgh kunnen schrijven. Maar elk antwoord kan weer nieuwe vragen oproepen en leiden tot nieuwe wegen die, bijvoorbeeld via DveGen, uitvoerig uitgeplozen kunnen worden.
Ik vraag me steeds meer af in hoeverre ik geconcentreerd bij mezelf kan blijven als ik de letterlijk ziekelijke neiging heb om van hoofdpaadjes af te dwalen, en DveGen en internet wat dat betreft een Luilekkerland zijn. Het feit dat ik hier nu, op datzelfde internet, warrig uitwijd over hoe ik me verlies in werelden waarin men mij als "expert" ziet, maakt duidelijk dat ik een probleem heb. Ik kan daar hier over schrijven of in een ander topic, maar er is geen oplossing voor. Ik zou als het ware een goddelijke scheidsrechter nodig hebben. Waarmee ik vervolgens dan toch ook in discussie ga.

Snelbinder schreef:
Daniel73 schreef:Een voorwaarde voor mij is dat mijn projecten echt nut hebben. Anders zijn ze mijn gezondheidsproblemen niet waard.

Ik denk dat geen enkele hobby gezondheidsproblemen waard zijn. Nut of geen nut, als je er ziek van wordt moet je het niet doen.

Probleem voor mij is nu dat ik eigenlijk overal zieker van word, en dat zorgen over DveGen een excuus zijn om dat zieker worden te negeren. Ondermeer omdat het ziek zijn dan niet voelt als ziek zijn. Het lijden wordt dan vertaald naar een zelfopoffering. En als iedereen nou even een beetje meewerkt, ja dan...
Ben ik dan bezig om mensen te verblijden met een project, of is het een poging om ze mee te sleuren in een ziekte? Stel je voor dat er een huis zou zijn waar Barks-fans dag en nacht met Barks bezig zijn. Of een huis voor Nijgh-fans dag en nacht met Nijgh. Is dat dan een fanclub of een gekkenhuis? Misschien vind ik internet interessant omdat het een gekkenhuis is, waar ik tot mijn schrik ontdek dat ik behoor tot de allerzwaarste gevallen, die zelfs in zo'n gekkenhuis thuishoren in een isolatie-cel. Ik kan zo intensief bezig zijn met Barks of met Nijgh, dat menig andere fan en ook ikzelf er doodmoe van worden. Evenals ik nu intentief bezig kan zijn over hoe ik intensief bezig kan zijn. Er komt geen einde aan.
Misschien kun jij als programmeur met gemak een stukje software schrijven dat dit principe in zich heeft: een programma dat bij een optie altijd meerdere opties kiest, die elk ook meerderde opties hebben met elk meerdere opties (etc). Ik denk dat zo'n programma zal vastlopen of zich zal gedragen als een virus. Het ware "DveGen". :)

Wat voor een gezond mens gezond is kan voor een ziek mens slecht zijn. Sinds een veel te late diagnose in 2005 blijken mijn perspectieven heel anders dan gedacht. Dusdanig dat ik betwijfel of ik ooit aan zulke hobbies had mogen beginnen. Daarom wil ik de mogelijkheid hebben om na 2008 te kunnen beslissen wat ik voortzet en wat ik voortaan beter maar kan laten. Wat dus kan betekenen dat ik om gezondsheidsredenen moet stoppen met hobbies waarvan ik dacht dat ze voor mij een verlossing waren. Dat is best pijnlijk. Zelfs al zouden er andere mensen interesse hebben in voortzetting, dan nog kan het noodzakelijk zijn dat ik me afzijdig ga houden. Desnoods met een veto-recht.

Zoals uit dit bericht en de opstelling ervan blijkt, valt er eigenlijk vanaf nu nog weinig te verwachten. Ik wil dat duidelijk is dat mijn beslissing om me afstandelijk te gaan houden, puur voor de volle 100 procent te maken heeft met een probleem van mijzelf. En dat sluit ieder ander (dan mijzelf) logischerwijs buiten. Als ik al verwijten heb dan gaan die vooral over mijn verwarring dat er nog mensen zijn die mij redelijk normaal en zelfs leerzaam vinden. Dat jaagt me de meeste angst aan. Want dan blijft mijn interesse aangewakkerd worden.

Probeer jezelf maar voor te stellen dat je moet stoppen met en project dat je leuk en interessant vindt, en waar je tot op zekere hoogte heel goed in bent. Eerst greep ik nog DveGen aan toen mij ging adviseren om mijn dagen te vullen met ledigheid. Maar in mijn schizofrene toestand is juist het uitpluizen wat ik interessant vind, een teken om me bezig te gaan houden met iets dat zulke gedachten doet verdwijnen. Hetgene wat ik in mezelf geïnvesteerd heb is zodoende waardeloos voor mij. Niet aan Nijgh denken... Niet aan Nijgh denken...
In feite moet ik, zoals ik het zie, sinds deze openbaring grotendeels opnieuw beginnen met mijn leven. Wat me vroeger goed leek, kan voor mij slecht blijken te zijn. Zelfs al is het voor anderen wel goed.

Concluderend denk ik dat het nut van internet en DveGen voor mij vooral is geweest dat het me toch staande hield, en dat ik er veel heb geleerd wat ik misschien nergens anders had geleerd. Maar eens zijn er grenzen. Ik denk dat als ik dit jaar een duidelijk, goed uiteengezet project achterlaat, dat ik dan menselijkerwijs al meer heb gegeven dan een ander in mijn positie had kunnen of willen doen. Eens is mijn kracht toch uitgewerkt. Gezond, ziek of dood.

Wat ik ervaren heb in afgelopen jaren is hoe relatief het leven kan zijn. Eigenlijk snap ik niet meer waarom ik ooit met iets begonnen ben van lange adem. Het leven kan van het ene moment op het andere veranderen, heb ik ervaren. Een plotseling inzicht kan al genoeg zijn. Zeker als zo'n inzicht een terugwerkende kracht heeft. Ik denk dat ik een aantal dusdanige optaters heb gehad door mijn levenservaringen, dat ik zeker gek zou zijn als ik niet de kans aangrijp om een tijdlang bewust op een heel laag pitje te gaan leven. Dat ik na 2008 kan zeggen dat ik zeker 5 jaar helemaal niets meer doe aan mijn projecten.
Dit jaar wil ik nog dapper zware loodjes dragen. Maar daarna wil ik eindelijk echt rust. Al staat er een hele menigte te smeken om mijn inzet.
Het afsluiten van wat ik maar de "Eerste Ronde" zal noemen, is tevens een goede test om te zien wat er zou gebeuren als ik echt dood zou zijn. Mijn zorg is dat ik mijn spullen zo netjes mogelijk wil achterlaten. Al was het maar voor mijzelf. Ook omdat ikzelf later wil kunnen begrijpen waar ik vroeger mee bezig was.

Volgens mij ben ik nu, in 2008, op het punt waarop ik mijn projecten echt kan voltooien of afbreken. Terechte angsten of niet, een testament is altijd handig voor nabestaanden. En ik wil nou zelf wel eens weten wat ik zoal in het mijne kan zetten.
Na 34 jaren in dit leven maak ik het testament op... :)

Zoals aan dit bericht te zien is ben ik spoedig toe aan een lange pauze. Als dat duidelijk is, scheelt dat veel uitleg. Voor zover het ooit te begrijpen zal zijn dat ik wil stoppen met ideeën en plannen die ik LEUK vind. Maar daar hebben vele zieken nou eenmaal mee te maken. Jammer maar helaas. In mijn geval is het "schizofrenie". Er zijn zat mensen die op mijn leeftijd al iets veel ergers hebben. Voordeel voor mij is dat ik, zoals het eruit ziet, nu veel tijd heb om mijn aardse gedoe op te ruimen. Laat ik het optimistisch een voorjaarsschoonmaak noemen. Zoals een wijze man altijd zei: "Opruimen is leuk." ;)


BTW. McDrake wil ik overigens wel tot in St. Juttemis blijven voortzetten. Al was het maar omdat ik de server handig vind. Dus wat dat betreft maakt het me weinig uit of er wel of geen bezoekers zijn. En mocht McDrake ooit een gedeelde server worden, dan zou ik daarnaast toch een aparte eigen server willen. Zo'n server kost me op zich weinig energie. En op McDrake heb ik van het begin gewaarschuwd dat men er zelf technisch aangelegd moet zijn als men plannen heeft. Is men niet technisch, dan kan ik er zelf ook verder weinig aan veranderen. Met zo'n voorbedachte instelling is een server op zich een peulenschil.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Lelijke Eend » zo jan 27, 2008 12:48 pm

Caspar schreef dat hij McBieb lelijk vond, en ik kan me voorstellen dat het Spartaanse uiterlijk een beetje afschrikt in combinatie met de onbekende DVEGEN-codes. Ik mail Daniël mcbieb-layout-080127.zip met wat voorgestelde wijzigingen voor McBieb. Ik heb de HTML-code in mcbiebtree.def en mcstories.def veranderd en een bestand mcblue.css toegevoegd. Dat bestand moet je kopiëren naar de uitvoer-map, dus bijvoorbeeld D:dvegenoutputoutputmcbieb. (Heeft DVEGEN daar een functie voor?)

Met mijn wijzigingen zou de site voor een groter deel voldoen aan de HTML 5-specificatie, waardoor toekomstige programma's er beter mee om kunnen gaan. Ook heb ik met CSS een scheiding geprobeerd te maken tussen inhoud en presentatie. De presentatie (kleuren, lettertypes, plaatsing van de tekst) staat nu voor alle pagina's beschreven in mcblue.css, en meestal hoeft alleen in dat bestand te worden gewerkt om die te veranderen. Nu kan ook iemand zonder verstand van DVEGEN het uiterlijk van McBieb bijna volledig veranderen, mits hij CSS begrijpt.

DVEGEN werkt hier trouwens in Linux, maar niet 'native'. Ik kon niet met de bronbestanden compileren, omdat er (o.a.?) in ImagesList.cpp Windows-specifieke code wordt gebruikt. Met Wine werkt het prima.
Lelijke Eend
New member
 
Berichten: 6
Geregistreerd: vr apr 06, 2007 1:22 pm

Berichtdoor Caspar » zo jan 27, 2008 6:44 pm

Klinkt wel interessant. Ik ben niet een digitaal genie als Snelbinder of Daniel maar ik weet wel wat CSS is en volgens mij is wat jij zegt wel handig.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Snelbinder » ma jan 28, 2008 12:03 pm

Heeft iemand een goede site waar CSS tot in detail uitgelegd wordt? Ik heb die tot nu toe niet kunnen vinden...

Goh, DveGen is in jaren niet gecompileerd op iets anders dan Windows. Leuk om te weten dat dat (bijna) werkt.

In ImagesList.cpp staat inderdaad Windows-specifieke code. Ik heb nog niet de moeite genomen om het unix-equivalent ervan uit te zoeken. Vandaar dat er in de sourcecode staat:
// @@ ONLY WORKS FOR WINDOWS
8-)
Bij compileren voor unix kun je eventueel de hele functie leegmaken. Ik zal eens kijken of er ergens een #ifdef kan worden toegevoegd.
--Harry Snelbinder.
Snelbinder
Member
 
Berichten: 65
Geregistreerd: di apr 10, 2007 1:59 pm

Berichtdoor Lelijke Eend » ma jan 28, 2008 2:48 pm

Caspar schreef:Klinkt wel interessant. Ik ben niet een digitaal genie als Snelbinder of Daniel maar ik weet wel wat CSS is en volgens mij is wat jij zegt wel handig.

Als je ook een beetje weet hoe je met CSS werkt, kun je proberen mcblue.css aan te passen. Als die en bijvoorbeeld mc_ofilms.html op je pc opslaat, kun je met de CSS werken zonder DveGen te gebruiken. En dan zou Daniël een nieuwe versie weer op info.mcdrake.nl kunnen zetten.

Snelbinder schreef:Heeft iemand een goede site waar CSS tot in detail uitgelegd wordt? Ik heb die tot nu toe niet kunnen vinden...

Beginnen met HTML + CSS ziet eruit als een goede inleiding en CSS Tutorial van W3Schools gebruik ik vaak als naslagwerk.

Snelbinder schreef:Bij compileren voor unix kun je eventueel de hele functie leegmaken.

Ik heb de functie leeggemaakt en #include <windows.h> weggehaald. Hij compileert nu wel, maar ik krijg een segmentatiefout nadat hij de locatie van het logbestand heeft gevonden. En er staat niks in de uitvoer-map.

De broncode die ik gebruik, heb ik van:
http://bolderbast.inducks.org/dvegen/dvegen.zip
Is dat de meest recente versie?

Een oude koe die deze Linux-gebruiker toch even uit de sloot moet halen:
Snelbinder schreef:Open Source is een manier om sourcecode te beheren. Dat betekent dan dat niemand (of iedereen) eigenaar is. Je hebt dan per definitie geen copyright meer en je mag het programma nooit verkopen (want je bent niet de eigenaar). Bovendien moet je een community opzetten zodat iedereen de source kan editen. En je moet het programma documenteren zodat een andere programmeur kan snappen hoe het werkt.

Meestal houdt open source in dat de broncode beschikbaar wordt gemaakt onder een bepaalde licentie, maar dat de maker het (volledige) copyright behoudt en kan doorverkopen. De enige beperkingen die je oplegt zijn aan het gebruik van de broncode door anderen. Je hoeft niet zelf voor een community te zorgen; zodra daar behoefte aan ontstaat kan een ander je broncode gebruiken om dat te doen.

De populairste licentie is de GNU General Public License. Die verbiedt andere programmeurs dan de oorspronkelijke een gewijzigde versie te verspreiden zonder de nieuwe broncode onder dezelfde licentie beschikbaar te maken.

Open source-programma's zijn meer toekomstbestendig, omdat anderen ermee verder kunnen werken als de oorspronkelijke programmeur ermee stopt. Vaak is het niet voldoende om alleen de broncode te publiceren zonder open source-licentie (zoals bij DveGen), omdat het dan illegaal is om die te verbeteren. Maar bij DveGen zou ik het allemaal wel vertrouwen, en ik kan me voorstellen dat je het overdreven vindt om nu tijd te steken in dat soort rechtenkwesties.
Lelijke Eend
New member
 
Berichten: 6
Geregistreerd: vr apr 06, 2007 1:22 pm

Berichtdoor Snelbinder » wo maart 19, 2008 6:21 pm

Wat vind je van deze naam?
MICMAK = Multi-file Internet Content MAKer.

- geen letterlijk bestaand woord (dus niet "Mikmak"). Micmak.nl bestaat wel, maar gaat over de clowns Mic en Mak. :)
- beetje verwijzend naar een van de eerste toepassingen
- het is allemaal een beetje toverij
- er zit zelfs een klein beetje "Mc" in (van McDuck en zo)

Misschien moet ik het woord nog ietsje veranderen? Multi-file klinkt nog niet echt overtuigend.
--Harry Snelbinder.
Snelbinder
Member
 
Berichten: 65
Geregistreerd: di apr 10, 2007 1:59 pm

Berichtdoor Daniel73 » vr maart 21, 2008 6:24 pm

Snelbinder schreef:Wat vind je van deze naam?
MICMAK = Multi-file Internet Content MAKer.

- geen letterlijk bestaand woord (dus niet "Mikmak"). Micmak.nl bestaat wel, maar gaat over de clowns Mic en Mak. :)
- beetje verwijzend naar een van de eerste toepassingen
- het is allemaal een beetje toverij
- er zit zelfs een klein beetje "Mc" in (van McDuck en zo)

Misschien moet ik het woord nog ietsje veranderen? Multi-file klinkt nog niet echt overtuigend.

Wat vind je van iets als MUGMAK? Een "mug" is in het Nederlands een lastig insect, en in het Engels een mok (beker). Een mug doet me denken aan "muggenziften". (Of was het "muggeziften"?) Een mok kan staan voor het verzamelen van vloeibare data. In Nederlands is het de stam van het werkwoord "mokken". En volgens mijn woordenboek verwijst "a mug's game" in straattaal naar "gekkenwerk".

Wat ik mis is het woord "GEN". Misschien zou "GENMUG" iets zijn? Een naam als "MUGGEN", dus met lettergrepen andersom, komt niet over in het Nederlands...
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » vr maart 21, 2008 7:26 pm

MUGGEN vind ik juist leuker, omdat het ook het meervoud van mug is. :)
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Snelbinder » wo nov 19, 2008 4:19 pm

Even een schopje in dit topic: hier is sinds maart niks gebeurd. Daniël, denk je dat er nog iets moet gebeuren voor het eind van het jaar?
(Je had voor jezelf een deadline gesteld: voor het eind van het jaar beslissen of je überhaupt nog verder gaat.)

Door technische beperkingen kan ik tegenwoordig alleen op woensdagen aan DveGen (of hoe het ook heet) werken. Heel erg uitgebreide veranderingen zie ik in 2008 eigenlijk niet zitten...
--Harry Snelbinder.
Snelbinder
Member
 
Berichten: 65
Geregistreerd: di apr 10, 2007 1:59 pm

Berichtdoor Daniel73 » do nov 20, 2008 1:39 am

Snelbinder schreef:Even een schopje in dit topic: hier is sinds maart niks gebeurd. Daniël, denk je dat er nog iets moet gebeuren voor het eind van het jaar?
(Je had voor jezelf een deadline gesteld: voor het eind van het jaar beslissen of je überhaupt nog verder gaat.)

Misschien is het beter om in plaats van een deadline te spreken van een "lifeline", als einde van de lange zwangerschap. Een geboorte.
Tot op heden gaat het om testen.

Zowel bij Barks en Nijgh heeft een tweede Daniel of tweede Harry zich nog niet bij me gemeld. Mensen lijken het zo wel best te vinden.
De Nijgh-site heeft afgelopen jaar via een biograaf een nieuwe jas ("shell") gekregen, waarvan het DveGen-deel slechts een sectie is. Dus ik heb niet meer de "verplichting" om voor een mooie etalage te zorgen. Daar kan men nu zelf voor zorgen, evenals secties die in vergelijking met mijn werk wel goed en up-to-date zijn. Ik hoef me dus nergens "schuldig" over te voelen, dat Nijgh zomaar vergeten zou worden.

Een van mijn deadlines blijk ik dus behaald te hebben: Lennaert Nijgh heeft een internetsite. Met een mooie toegang die professioneel verzorgd wordt.
Geen fansite, maar een internetsite met meer dan één medewerker. Aan die nieuwe jas heb ik zelf niets hoeven doen, behalve delegeren naar mensen die meer ervaring hebben met professionele public relations dan een amateur als ik. Het was mijn idee om een directe toegang te bieden naar de site. Dat is die nieuwe jas geworden, die men nu zelf bijhoudt en waar men zelf voor verantwoordelijk is. Mocht ik hier nu ter plekke neervallen dan is het hooguit het DveGen project dat instort. Men kan dan gewoon verder gaan met wat men nu al zelfstandig bijdraagt en de DveGen-sectie is er dan op z'n ergst een bevroren uithoek. Een uithoek van Nijgh's officiële site. Het kan het erger gekund. :)

Misschien is het zo dat als het Daniël en Harry niet lukt om het DveGen-project te voltooien en bij te houden, dat het gewoon onmogelijk is. Dan is het alleen maar mooi meegenomen als de droom wonderwel toch werkelijkheid wordt. Dus wat dat betreft is er weinig te verliezen en kan ik m'n gang gaan zonder andere tijdsdruk dan jou en mijn toekomst in het project.

De enige deadline die ik nu vrees is dat mijn of jouw leven zoals we het nu kunnen aan DveGen, voorbij gaat door wat voor reden dan ook. Want dat zou zonder opvolgers de dood ("dead") van het project zijn.

Mijn deadline is dus vooral een angstbeeld, dat dit niet zo eeuwig kan duren als ik zou willen. Als ik in 2001 had geweten dat we er anno 2008 beiden nog zijn, en dat er door anderen voor de Nijgh-site zorgen, zou ik me nooit zo hebben opgebrand met deadlines. Maar zijn we in 2015 nog beschikbaar?
Deze zorgenmakerij vreet energie en zorgt ironischerwijs dat ik angst heb het project te hervatten. Ik blijk meer geschikt voor leven van dag tot dag. Geen zorgen voor morgen. Door DveGen gedraag ik me als een overbezorgde, allesvrezende ouder die zodoende de groei van z'n eigen kind tegenwerkt. Dat moet ik zien te doorbreken. Ik moet DveGen leren los te laten, zonder er de brui aan te geven. Gewoon een beetje easy, relaxt wezen. (Aaargh!)

Snelbinder schreef:Door technische beperkingen kan ik tegenwoordig alleen op woensdagen aan DveGen (of hoe het ook heet) werken. Heel erg uitgebreide veranderingen zie ik in 2008 eigenlijk niet zitten...

Ik zal de eerste tijd hard nodig hebben om er weer in te komen en wat betreft Nijgh eindelijk eens de geplande nieuwe secties uitwerken.
Vooralsnog verwacht ik alleen vragen m.b.t. ontwerp, huidige werking en eventuele foutmeldingen. Maar laat ik eerst eens kijken hoever ik kom en bij problemen gewoon DveGen opzij te zetten en iets anders te gaan doen totdat jij hebt gereageerd. Mocht je na een maand niet hebben gereageerd dan kan ik altijd nog in paniek raken, zoals ik tot op heden heb gedaan na reeds twee minuten. :)

Dank voor je herinnering.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » do nov 20, 2008 1:57 am

Wat ik overigens wel heb opgegeven is het persé willen verzamelen. Ik hoef niet meer persé alles te hebben. Ik heb nu al meer Donald Ducks dan ik ooit zal lezen.

Als ik de techniek van DveGen werkbaar en gereed voor de toekomst heb, vind ik het wel best zo. Laat dat dan mijn enige verzameling zijn die ik echt helemaal compleet wil hebben. ;)

Ik merk dat ik geen slapeloze nachten heb zonder het blijkbaar recent ontdekte Barks-script van 'King Scrooge the First'. Ik zou het best willen hebben, maar ach... ik wil zoveel.
Wie ben ik?? Ik herken mezelf niet meer. Ben ik nou genezen of moet ik me zorgen maken? :)
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

VorigeVolgende

Keer terug naar Computers en internet

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron