McDuck

Hardware, software, internetsites

Berichtdoor Daniel73 » di jul 29, 2008 2:00 am

Sander schreef:Het zou heel zonde zijn van de forums, maar ik kan me goed voorstellen dat je van het hele technische forumonderhoud af wilt. (Ik ken het gevoel.) Je zou kunnen vragen of een van de leden je wilt helpen, maar dan ben je inderdaad weer afhankelijk van anderen. En je zou je zelf meer kunnen verdiepen in de techniek, maar dat kost tijd en energie.

Ik wil me best verdiepen in technologie. Evenals met DveGen. Maar het moet ergens toe leiden. Als ik de enige McDraker ben die het geheim van de smid kent, is McDrake nog steeds een "single point failure".

Wat betreft het technische forumonderhoud heb ik vooral moeite met de (huidig draaiende) PunBB-software. Het is alles of niets. 24 uur per dag, minstens 365 dagen per jaar.

Stel dat de admin nu door overmacht een aantal maanden zou moeten stoppen, dat is zover ik weet onmogelijk zonder de forumboards geheel uit de lucht te halen.
Het bevriezen van McDuck's PunBB in de vorm van read-only forumboards is voor een admin zoals die van McDrake onmogelijk. En ik heb begrepen dat het wat betreft McDuck niet helemaal wenselijk draait. (Of heb ik dat verkeerd?)
Het tijdelijk overdragen van het beheer zet de deur wagenwijd open naar problemen die de forumboards met terugwerkende kracht kunnen schaden. Want een beheerder kan echt alles doen. Het is alles of niets.

Enerzijds wil ik medewerkers aantrekken, anderzijds biedt (huidig draaiend) PunBB geen enkele manier om de forumboards te beveiligen, of te restaureren als er iets misgaat. Bijvoorbeeld, wat betreft de "are you sure"-achtige melding bij deleten wordt niet getoond wat wel/niet gedelete zal worden. Het is dus alsnog maar een gok of in het vorige scherm de juiste topics zijn gekozen. Een verkeerde keuze en daar gaat een jarenlang topic voorgoed naar de internethemel.
Ik durf amper een vin te verroeren als beheerder. Laat staan dat ik een andere digibeet zomaar durf toe te laten om eens met PunBB te stoeien. Dat roept bij mij de wens op om van McDrake dan maar alsjeblieft bevroren versies zoals McDuck te bieden, en de huidige forumboards in een "worst case scenario" als verloren te beschouwen, zoals blijkbaar elk PunBB-forumboard.

Enerzijds biedt PunBB goede mogelijkheden om als gemiddelde admin zelfstandig een forumboard te bouwen waarmee informatie vergaard kan worden, anderzijds kan die informatie redelijkerwijs niet bewaard worden. Tenzij er iemand is die er 24 uur per dag over gaat zitten waken, en dan nog machteloos staat als het misgaat. (Sorry bezoeker, uw uitgebreide, unieke informatie is helaas verloren gegaan. Wilt u het nog een keer typen? En misschien nog een keer?)

In praktijk is PunBB zodoende eigenlijk alleen geschikt om maar wat te klessebessen, zoals men van een café-gesprek ook geen opnamen gaat bewaren. (Zo'n vergelijking gaf iemand me een keer, toen ik het had over archiveren van discussies.)
Uitgebreid op McDrake's PunBB uiteenzetten wat in Barks's 'Mythtic Mystery' veranderd kan zijn? Het kan zo verdwenen zijn.
Zodra de admin geen tijd meer heeft, of geen zin, is er volgens mij alleen keuze om:
- alles off-line te halen
- spookforumboards te laten draaien, die langzaam maar zeker volgespamd kunnen worden of (alsnog) gehackt
- een medewerker de kans geven om (alsnog) de forumboards vanaf nul te verminken

't Stemt mij triest dat ik met PunBB eigenlijk meer mogelijkheden zie om de forumboards te verwijderen dan dat er mogelijkheden zijn om iets te bewaren.
Er is weliswaar een backup-mogelijkheid, maar alleen voor de admin. Dat bestand is voor het oog onleesbaar en bevat IP-adressen en e-mail adressen die PunBB belooft privé te houden. Dus die kan een admin niet zomaar op internet zetten.

Zoals het mij nu lijkt biedt PunBB geen enkele mogelijkheid om McDrake zelfs maar tijdelijk te stoppen zonder dat data-verlies dreigt. Ik zou niet weten hoe. En wellicht zeg ik daarmee eigenlijk teveel in het openbaar. McDrake is een trein die niet kan stoppen, en wat men er doet is eigenlijk gedoemd om verloren te gaan.

Zelfs al zou ik de mogelijkheid hebben om via speciale wegen (zoals via jou) McDrake te kunnen bevriezen en archiveren, dan is dat een onzekere factor.
In praktijk komt het er nu op neer dat McDrake eigenlijk toch een McDuck is. Met een programmeur (jij) die klaar zou moeten staan om bij calamiteiten de boel te komen redden, voor zover dat zich dan één-twee-drie laat oplossen. Waarbij een vakantie al een calamiteit genoemd mag worden.

Hoewel ik de PunBB/FluxBB-gemeenschap wil informeren over jouw archief-mogelijkheid, zou mijn voorkeur zijn dat jij dat als programmeur wilt doen. Zodat het bericht geheel to the point is en meteen duidelijk is of men er interesse in heeft of dat men PunBB wel best vindt als alles of niets. In het laatste geval ben ik bereid bij voorbaat mijn verlies te nemen.
Als men niet wil, ondanks jouw veelbelovende resultaten en het bewijs dat het technisch kán, dan is PunBB een gebed zonder einde voor mij. En ik vraag me af wie van McDrake echt zin heeft in forumboards die uiteindelijk toch verdwijnen. Ik ben volgens mij niet het enige bewaarderige type.

McDuckers mogen zich gelukkig prijzen dat McDuck überhaupt nog de informatie biedt waaraan vele bezoekers (dus PunBB-gebruikers) uren, dagen, maanden, jaren hebben zitten typen.
In feite was er voor een gemiddelde admin zoals ik maar één optie om te stoppen: "deze pagina is niet beschikbaar"

Sander schreef:Ik wil best, zonder betaling, eenmalig de forums op McDrake archiveren zoals ik op McDuck ga doen. Dus in tekst- en in HTML-vorm. Dan zou het wel nog een aantal weken duren, want ik moet er dan goed de tijd voor nemen.

Dank! Ik heb totaal geen haast. Integendeel. Ik ben al blij dat er tenminste een moment van consolidatie zal zijn.

In het ergste geval zou ik handmatig de forumpagina's als HTML-pagina's kunnen opslaan.
Maar zelfs hier heb ik bij McDuck en McDrake een barrière. De pagina kan in Internet Explorer niet opgeslagen worden. Ik moet via "bron weergeven" een bestand opslaan waarvan ik de extensie naar html moet veranderen, om zodoende alsnog de html-pagina te hebben.
Nu kan ik uiteraard een andere browser proberen. Maar als PunBB (en/of de combinatie met een provider) onder 's wereld meest gebruikte browser al opslagproblemen geeft om zelfs maar een html-pagina op te slaan, is PunBB dan wel zo prettig?

Het ziet er naar uit dat ik dusver de enige ben die klaagt en wenst. Ik weet niet of jij het zelf belangrijk vindt om forumboards te archiveren, of dat je het voor een enkeling doet die blijkbaar absurde eisen stelt aan (wat ik zie als) normaal gebruik.

Ik snap niet hoe andere PunBB-beheerders en -gebruikers zo kunnen werken. Gaan ze nooit op vakantie? Zijn ze nooit ziek? Of zien ze het probleem niet omdat zij dan altijd een oplossing kunnen programmeren?
Misschien moet je per definitie een programmeur zijn? Zoals bij McDuck? Daar vrees ik voor.

Wellicht is dit meer voor het PunBB-topic.
Later meer antwoorden.

Het bovenstaande is in elk geval waar voor mij de schoen wringt, wat betreft wel/geen voortgang McDrake forumboards. Zoals nu is McDrake's PunBB een handenbindertje dat, zonder publiceerbare bewaarmogelijkheid, ooit op een dag toch verdwijnt. Vroeg of laat gaat McDrake dus voor veel verdriet zorgen bij wie er moeite in heeft gestoken. Ik kan het "file not found" hoogstens uitstellen en in de tussentijd het beste hopen. Het voor mij onvermijdelijke vooruitzicht van teleurgestelde bezoekers die hun typewerk zien verdwijnen vind ik geen leuk vooruitzicht. Hopelijk maakt dit mijn pessimisme en "eenzaamheid" wat begrijpelijk. Ik weet welk onheil gaat komen, en ik ben degene die dan de knop in moet drukken: alles weg.

EDIT: quote-label gecorrigeerd
Laatst bijgewerkt door Daniel73 op vr aug 01, 2008 10:01 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » di jul 29, 2008 3:53 pm

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Als ik dan toch zou vragen om medewerkers, zou ik de McDrake-communicatie beter om kunnen zetten in soort van mailing list. Dan is het archiefprobleem bij voorbaat opgelost.

Als ik zelf nu een McDuck zou oprichten, dan zou ik Google Discussiegroepen overwegen. Dat is een webforum en mailing-lijst in één, waarbij leden ook nog eens bijlagen kunnen meesturen. Het technisch beheer wordt volledig door Google gedaan, een bedrijf dat ook erg voor data-behoud lijkt te zijn. Alleen accepteren ze volgens de voorwaarden geen gebruikers onder de dertien jaar...

Zo'n leeftijdsgrens is een probleem voor een forumboard over Disney.
Wat betreft Barks, Nijgh en DveGen zou ik een poging kunnen wagen.

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Misschien kan ik aanbieden het McDuck-domein een tijd voort te zetten, als aflopende service. Afhankelijk van de kosten. En mits ik het domein elk moment kan verwijderen zonder verlies van data, die dan immers gearchiveerd op McDrake zou staan.

Het kost 11,90 euro per jaar om het domein online te houden. Ik heb nu betaald om het tot april 2009 online te houden, en tegen die tijd zou de data inderdaad volledig op McDrake kunnen staan.

Om hoeveel data gaat het?

Sander schreef:Ik heb het archief forum.mcduck.nl.20070131.tar.bz2 gisteren in Windows Vista uitgepakt met 7-Zip 4.58 beta en daarna verwijderd. Dat kostte een paar minuten en leek goed te gaan. Als ik het me goed herinner heb ik het archief bij het aanmaken in Windows XP getest.

Sander schreef:In juli 2006 kreeg je inderdaad een vroege testversie. Daarmee had je problemen bij het verwijderen. Ik weet niet meer of ik sindsdien iets heb veranderd aan de manier waarop ik archieven aanmaakte, maar het archief zelf is wel veranderd. De laatste versie is van 31 januari 2007. Vond de virusscanner forum.mcduck.nl.20070131.tar.bz2 ook gevaarlijk?

Ik probeer te testen maar moet heel lang wachten op een respons. Willekeurige andere bestanden geven een respons (diagnostische melding) binnen seconden.

Het scannen heeft 20 minuten en 1 seconden gekost.
46834 bestanden. Gevonden infecties: 0.

Waarom heb je gekozen voor "tar.bz2" als formaat? Ik heb standaard geen programma dat dit formaat kan uitpakken. Heeft het zip-formaat nadelen?

Sander schreef:
Daniel73 schreef:44799 bestanden lijkt me weinig. Ik hoop dat het gaat om een misverstand en dat ik misschien een verkeerde testversie heb uitvangen.

(Het zijn er 46831, had verkeerd gerekend.) Het grootste topic, 'Rosa en Barks', bevat 3790 bestanden. (In vergelijking: bij mij bevat C:WindowsSystem32, een systeemmap, 2501 bestanden en mappen.) Het archief is 6,2 MB groot en pakt uit naar 25,9 MB.

Dan ben ik blijkbaar in de war met een testversie.

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Suggestie: Zou een oplossing misschien kunnen zijn dat de bestanden worden verdeeld over meerdere zip-bestanden? Bijvoorbeeld per categorie? Eventueel kan dat zip-bestand gezipt worden, zodat het in elk geval niet uitpakt als een "bom".

Dat kunnen we proberen. Het zou het archief wel vervelend in gebruik maken. Ik heb jou (of iemand anders met dezelfde problemen) dan wel als proefpersoon nodig, want zoals gezegd heb ik de problemen niet op mijn pc gezien. Ik zal wel van tevoren op mijn eigen pc testen, om te voorkomen dat je een nog gevaarlijker bestand krijgt.

Ik help graag mee.


Wat betreft voortgang/stoppen McDrake forumboards hoop ik dat via PunBB of FluxBB een oplossing gevonden kan worden. Hoe prettig en verslavend ik de software ook vind, het archiefprobleem zou er eigenlijk niet moeten zijn. Als Google Discussiegroepen wel rekening houdt met archivering voor gebruikers, waarom PunBB/FluxBB dan niet?
Hoe wil een commerciële PunBB zich staande houden als ik als consument ondanks mijn lof over PunBB, genoodzaakt ben om bij Google te gaan zitten, dat blijkbaar een archief biedt en gratis is?
Ik hoop dat je wilt meehelpen om een melding te componeren en te plaatsen. Ik denk dat een eenmalige melding voldoende moet zijn. De wens is duidelijk genoeg, en er zijn test-resultaten.

Het is (of was) volgens mij niet alleen PunBB dat geen archief biedt. Ik heb jaren geleden begrepen dat "phpBB Group" ook geen mogelijkheid biedt. Ik kan technisch blijkbaar geen kopie van een Nijgh condoleance-forum krijgen, tenzij ik ga soebatten bij het beheer... Of is er bij "phpBB Group" inmiddels wel een archiefmogelijkheid?
Ik voel me in elk geval getroost dat een groot, commercieel bedrijf als Google me blijkbaar wel begrijpt. :)
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » vr aug 01, 2008 10:09 am

Sander schreef:
Sander schreef:Ik wil best, zonder betaling, eenmalig de forums op McDrake archiveren zoals ik op McDuck ga doen. Dus in tekst- en in HTML-vorm. Dan zou het wel nog een aantal weken duren, want ik moet er dan goed de tijd voor nemen.

Dank! Ik heb totaal geen haast. Integendeel. Ik ben al blij dat er tenminste een moment van consolidatie zal zijn.

Wil je ruim van tevoren laten weten wat je doet en wanneer? Mocht het archiveren van McDrake de afsluiting van de PunBB-forumboards betekenen, als er geen andere oplossingen zijn, dan wil ik tijdig actie kunnen ondernemen. Nu weet ik nog niet wat ik moet doen, afhankelijk van de vraag of PunBB/FluxBB bereid is om archiefsoftware te implementeren (en werkend te houden).
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Sander » vr aug 01, 2008 4:31 pm

Daniel73 schreef:Het bevriezen van McDuck's PunBB in de vorm van read-only forumboards is voor een admin zoals die van McDrake onmogelijk. En ik heb begrepen dat het wat betreft McDuck niet helemaal wenselijk draait. (Of heb ik dat verkeerd?)

Vervelend aan de read-only forumboards is dat ze nog steeds op PunBB draaien. Die software kan alsnog stoppen met werken of gehackt worden, dus ik vind dat geen oplossing. Bovendien zijn er aanpassingen nodig om te zorgen dat gebruikers niet nog kunnen inloggen, want anders zouden ze 'post-mortem' nog profielen aan kunnen passen.

Daniel73 schreef:Bijvoorbeeld, wat betreft de "are you sure"-achtige melding bij deleten wordt niet getoond wat wel/niet gedelete zal worden.

Zo'n fout kun je bij de makers melden. Ik ga ervan uit dat die het met je eens zullen zijn.

Daniel73 schreef:Hoewel ik de PunBB/FluxBB-gemeenschap wil informeren over jouw archief-mogelijkheid, zou mijn voorkeur zijn dat jij dat als programmeur wilt doen.

Ik zet dit weekend een bericht op beide forums.

Daniel73 schreef:Ik weet niet of jij het zelf belangrijk vindt om forumboards te archiveren, of dat je het voor een enkeling doet die blijkbaar absurde eisen stelt aan (wat ik zie als) normaal gebruik.

Ik vind het zelf ook belangrijk, en ik heb het idee dat er inderdaad veel te weinig aandacht aan wordt besteed op het internet.

Daniel73 schreef:[McDuck] Om hoeveel data gaat het?

Momenteel heb ik zo'n 64 MB aan bestanden en 32 MB aan database-backups, maar dat is geen goede indicatie omdat ze nog in PHP/MySQL-formaat staan. Ik weet nog niet of het meer of minder wordt in HTML-formaat.

Daniel73 schreef:Waarom heb je gekozen voor "tar.bz2" als formaat? Ik heb standaard geen programma dat dit formaat kan uitpakken. Heeft het zip-formaat nadelen?

Op mijn Linux-systeem wordt de forum-map van 35 MB (ik ga nog uitzoeken waarom dit in Windows 25,9 MB is) met ZIP 28,5 MB groot, en met Tar/Bzip2 6,6 MB. Dit is wel een heel extreem verschil en misschien kan het 'zippen' efficiënter, maar ook volgens Wikipedia comprimeert Bzip2 beter.
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

Berichtdoor Sander » vr aug 01, 2008 4:37 pm

Daniel73 schreef:Wil je ruim van tevoren laten weten wat je doet en wanneer? Mocht het archiveren van McDrake de afsluiting van de PunBB-forumboards betekenen, als er geen andere oplossingen zijn, dan wil ik tijdig actie kunnen ondernemen. Nu weet ik nog niet wat ik moet doen, afhankelijk van de vraag of PunBB/FluxBB bereid is om archiefsoftware te implementeren (en werkend te houden).

Dan wachten we sowieso eerst reacties af op de PunBB/FluxBB-oproep. Ik zal geen archieven aanmaken voordat jij vindt dat de forums er klaar voor zijn.
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

Berichtdoor Daniel73 » di aug 05, 2008 2:53 am

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Het bevriezen van McDuck's PunBB in de vorm van read-only forumboards is voor een admin zoals die van McDrake onmogelijk. En ik heb begrepen dat het wat betreft McDuck niet helemaal wenselijk draait. (Of heb ik dat verkeerd?)

Vervelend aan de read-only forumboards is dat ze nog steeds op PunBB draaien. Die software kan alsnog stoppen met werken of gehackt worden, dus ik vind dat geen oplossing. Bovendien zijn er aanpassingen nodig om te zorgen dat gebruikers niet nog kunnen inloggen, want anders zouden ze 'post-mortem' nog profielen aan kunnen passen.

Dat probleem zou McDrake dus ook gaan krijgen. En ik ben maar een (ahum) "gewone" PunBB-beheerder, geen programmeur.

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Bijvoorbeeld, wat betreft de "are you sure"-achtige melding bij deleten wordt niet getoond wat wel/niet gedelete zal worden.

Zo'n fout kun je bij de makers melden. Ik ga ervan uit dat die het met je eens zullen zijn.

Eerst wil ik afwachten of de makers het met me eens zijn dat een openbare archivering van PunBB-berichten een belangrijke optie is.

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Ik weet niet of jij het zelf belangrijk vindt om forumboards te archiveren, of dat je het voor een enkeling doet die blijkbaar absurde eisen stelt aan (wat ik zie als) normaal gebruik.

Ik vind het zelf ook belangrijk, en ik heb het idee dat er inderdaad veel te weinig aandacht aan wordt besteed op het internet.

Het verheugt me dat ik niet de enige beheerder ben die een openbare bewaar-optie belangrijk vindt. Elders op McDrake is het verdwijnen van McDuck reeds opgevallen. Zie hieronder.

Van McDrake Nederland Disney - Personages en stambomen » 'Ongewenste personages' in Nederland:
2008-08-03 23:54:56, Rockerduck schreef:
Luuuuk schreef:Ik klikte net op die link en toen zag ik tot mijn grote schrik dat McDuck.nl offline is gehaald!

Sander heeft dit aangekondigd op Offtopic:

Sander schreef:Komende dagen is (het bevroren) McDuck even offline, vanwege verhuizing naar een ander hosting-pakket bij dezelfde provider. Schrik dus niet als links ernaar opeens niet werken. Ik heb een complete backup en zal die deze week terugzetten.


http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?pid=7043#p7043

Het eigenlijke antwoord had moeten zijn: "McDuck is gestopt. Pech gehad."
Een antwoord dat vroeg of laat ook voor McDrake geldt.
Al het typewerk wordt standaard vervangen door vijf woorden: "Kan de webpagina niet vinden."

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Waarom heb je gekozen voor "tar.bz2" als formaat? Ik heb standaard geen programma dat dit formaat kan uitpakken. Heeft het zip-formaat nadelen?

Op mijn Linux-systeem wordt de forum-map van 35 MB (ik ga nog uitzoeken waarom dit in Windows 25,9 MB is) met ZIP 28,5 MB groot, en met Tar/Bzip2 6,6 MB. Dit is wel een heel extreem verschil en misschien kan het 'zippen' efficiënter, maar ook volgens Wikipedia comprimeert Bzip2 beter.

Het lastige is dat het volgens mij gaat om een onbekend formaat. Misschien kan gekozen worden voor twee versies? Grote inpak-formaten, zoals blijkbaar ZIP, zouden dan misschien op data-sites als Mediafire bewaard kunnen worden.
Overigens kan/kon men in WinZip het compressie-gehalte instellen. Hoe hoger de compressie, hoe langer het inpakken (en uitpakken?) duurde.

Sander schreef:
Daniel73 schreef:Wil je ruim van tevoren laten weten wat je doet en wanneer? Mocht het archiveren van McDrake de afsluiting van de PunBB-forumboards betekenen, als er geen andere oplossingen zijn, dan wil ik tijdig actie kunnen ondernemen. Nu weet ik nog niet wat ik moet doen, afhankelijk van de vraag of PunBB/FluxBB bereid is om archiefsoftware te implementeren (en werkend te houden).

Dan wachten we sowieso eerst reacties af op de PunBB/FluxBB-oproep. Ik zal geen archieven aanmaken voordat jij vindt dat de forums er klaar voor zijn.

Klaar zijn de forums pas als niemand behoefte meer heeft om bij te dragen aan McDrake. En hoewel het vrij rustig is, zijn er wat mij betreft genoeg bezoekers die op lange termijn van McDrake gebruik willen maken. Wat het extra ironisch maakt dat de PunBB/FluxBB-software eigenlijk alleen voor de korte duur is. Zo zijn er op McDrake topics waarin berichten na maanden beantwoord worden. Wat dus aantoont hoe belangrijk het is om "oude" berichten online te kunnen houden. Blijkbaar wordt PunBB/FluxBB, in elk geval op McDuck en McDrake, gebruikt door mensen die berichten niet graag zien verdwijnen. Die er vanuit gaan dat wat ze typen gebruikt kan worden voor "de eeuwigheid".

Als PunBB/FluxBB geen brood ziet in het bewaren van berichten, dan ben jij helaas degene die het beste kan bepalen wanneer de bijl zal moeten vallen. Ik zal dan mijn best doen om aan de bezoekers uit te leggen dat McDrake een probleem heeft dat helaas de enige oplossing is voor wie, evenals met McDuck, beschikking wil blijven houden over berichten tot dusver.

Het lijkt dan een "Sophie's choice". Elk van de opties doet verdriet.
1. McDrake voortijdig doden en bevriezen.
2. McDrake op een afgrond af laten gaan.

In beide opties kan gehoopt worden dat ooit op een dag toch een oplossing gevonden wordt om McDrake weer tot leven te wekken. Maar als die redding uitblijft of te laat komt, doet optie 2 het meeste pijn. Ik vind dat een beheerder moet gaan voor zekerheid, en die is er nu vooralsnog alleen met de eerste optie. Want ik kan niet garanderen dat jij of ik ooit tijd en gelegenheid zullen hebben om alsnog te stoppen met data-behoud.

Ik wil graag doorgaan met McDrake, en bij grote voorkeur met PunBB/FluxBB. Uiteindelijk bepalen zij of voor de McDrake-forumboards de bijl zal gaat vallen. Ik zou het zonde en ontzettend jammer vinden om te stoppen, maar jouw unieke en genereuze archief-aanbod is dan op lange termijn het beste voor wie heeft bijgedragen. Wat betreft stoppen zou mijn voorkeur uitgaan naar het moment dat McDuck stopt, in voorjaar 2009. Dan hebben de McDrake-forumboards twee volle jaren gedraaid en kunnen de bezoekers gaan genieten van de lente die dan aanbreekt. :) Ook heeft men dan gefaseerd afscheid kunnen nemen. En heel misschien heeft zich dan inmiddels een andere oplossing aangediend, als men weet dat het menens is. Dit probleem kan niet door een of twee beheerders worden opgelost. Was het maar waar.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » di aug 05, 2008 3:01 am

Daniel73 schreef:Maar als die redding uitblijft of te laat komt, doet optie 2 het meeste pijn. Ik vind dat een beheerder moet gaan voor zekerheid, en die is er nu vooralsnog alleen met de eerste optie. Want ik kan niet garanderen dat jij of ik ooit tijd en gelegenheid zullen hebben om alsnog te stoppen met data-behoud.

Volgens mij ontbreekt een komma en moet het zijn: "stoppen, met data-behoud".
Ik bedoel stoppen met inbegrip van data-behoud.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Sander » di aug 12, 2008 10:13 pm

Sorry, ik had beloofd een paar dingen nu allang gedaan te hebben (backups terugzetten, bij PunBB om hulp vragen, archieven verbeteren), maar ben er nog niet aan toegekomen. Nu ga ik ook weer een paar dagen weg, maar ik ben wel nog steeds van plan om McDuck deze vakantie af te ronden. (Ik heb de backups nog steeds veilig bewaard staan, op meerdere pc's.)
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

Berichtdoor Rockerduck » zo aug 31, 2008 1:39 am

Hoe lang blijft McDuck.nl nog offline?
Rockerduck
Member
 
Berichten: 652
Geregistreerd: di jan 17, 2006 12:36 am

Berichtdoor Sander » ma sep 01, 2008 7:11 pm

Op mcduck.nl staat alles nu weer, behalve de forums. Ik heb de pagina's omgezet naar gewone HTML, waardoor ze makkelijk naar een andere server verplaatst kunnen worden of lokaal te bekijken zijn. Binnenkort zorg ik dat je ze kunt downloaden. Een nadeel is dat sommige links nu niet meer werken, maar dat zullen ze ook niet doen als de pagina's op een andere server komen te staan.

De forums kosten nog even wat werk, maar het vordert wel. Een klein probleem is dat de rest van de site al meer dan 60 MB inneemt, en ik nu ruimte tekort kom voor de forums (die minstens even groot worden, en ik heb maar 100 MB ruimte). Hoeveel ruimte zou er op McDrake beschikbaar zijn? Ik kan McDuck ook als ZIP-bestand aanbieden, dat misschien enkele tientallen megabytes kleiner wordt maar alleen lokaal bruikbaar is.
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

Berichtdoor Daniel73 » vr sep 05, 2008 9:46 pm

Sander schreef:De forums kosten nog even wat werk, maar het vordert wel. Een klein probleem is dat de rest van de site al meer dan 60 MB inneemt, en ik nu ruimte tekort kom voor de forums (die minstens even groot worden, en ik heb maar 100 MB ruimte). Hoeveel ruimte zou er op McDrake beschikbaar zijn? Ik kan McDuck ook als ZIP-bestand aanbieden, dat misschien enkele tientallen megabytes kleiner wordt maar alleen lokaal bruikbaar is.

Volgens mij heeft McDrake een kleine 100Mb vrij. De forumgroottes zijn volgens mij explosief gestegen. Zou dit te maken kunnen hebben met het cache-probleem, of is de grootte correct?

Je zou zelf even kunnen kijken, als je wilt, hoe de status van McDrake is.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Sander » zo feb 01, 2009 3:25 am

Het heeft langer geduurd dan beloofd, maar er staat nu een archief van forum.mcduck.nl op http://mcduck.nl/forum/. Ik heb interne links bijgewerkt en de achternamen van Dukka en mij weggehaald, om te voorkomen dat het misbruik ervan ons nog jarenlang blijft achtervolgen. (Ik heb dit zo gedaan dat wel nog herkenbaar is wanneer welke Sander bedoeld wordt.) Zie de voorpagina voor een korte toelichting op de wijzigingen.

Deze versie werkt puur met HTML-bestanden, dus is makkelijk over te zetten naar een andere server als mcdrake.nl. Ook kun je een programma naar keuze gebruiken om de site volledig te downloaden ('crawlen'/'mirroren'), bijvoorbeeld Wget.

De tekstarchieven op http://mcduck.nl/archief/forum/ blijven ongewijzigd. Die moet ik trouwens binnenkort nog eens in Windows XP testen.

Bij het graven in mijn backups vond ik nog iets leuks: een reconstructie van het Donald Duck Piratenspel die iemand ooit op het forum had geplaatst. Die staat nu ook weer op de server.

Is het de moeite waard om voor off-topic.mcduck.nl en discussion.mcduck.nl een zelfde soort HTML-archief te maken? Hierbij zouden links worden gewijzigd, net als bij de McDrake-versies. Dus naast het feit dat McDrake extra posts heeft, zou er weinig verschil zijn.

Het hosting-pakket voor mcduck.nl verloopt op 7 april 2009, en het domein op 25 juli 2009. In totaal neemt de site 130,8 MB in beslag, maar waarschijnlijk is niet alles even interessant voor McDrake. Het domein voortzetten kost € 11,90 per jaar, en overdragen van het beheer ervan kost eenmalig € 11,90. Het lijkt mij het geld niet waard; volgens mij is het aantal bezoekers op een hand te tellen.

Daniel73 schreef:Volgens mij heeft McDrake een kleine 100Mb vrij. De forumgroottes zijn volgens mij explosief gestegen. Zou dit te maken kunnen hebben met het cache-probleem, of is de grootte correct?

Het verbaast me niet dat ze zo groot zijn. Het gaat alleen om de databases? Staan de groottes in verhouding met het aantal bijdragen? Ik wil er wel naar kijken als je je zorgen maakt.
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

Berichtdoor Daniel73 » zo feb 01, 2009 4:29 pm

Sander schreef:Het heeft langer geduurd dan beloofd, maar er staat nu een archief van forum.mcduck.nl op http://mcduck.nl/forum/.

Dank!
Er zijn helaas dode linken. In elk geval als je vanaf de voorpagina op een aantal van de nieuwste berichten klikt:

subforum 'Nieuws over Donald Duck'
21-12-2006 16:16:58 van gioia221
http://mcduck.nl/forum/topic-648-p3.html#p47540

subforum 'Nieuwe uitgaven tijdschriften'
30-12-2006 17:04:46 van De Steenrijke Eend
http://mcduck.nl/forum/topic-568-p2.html#p48120

Maar ook bij het klikken op een topic, in een subforum:
DD 2004-27
http://mcduck.nl/forum/topic-568.html

Melding die ik krijg is:
Forbidden
You do not have permission to access this document.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Sander » zo feb 01, 2009 11:19 pm

Dank voor het melden, zo te zien hadden niet alle bestanden de juiste rechten ingesteld staan. Nu hebben ze dat wel allemaal, dus deze fout zou niet meer voor moeten komen. Alle interne links die op .html eindigen, zouden moeten werken. (De paar links die nog steeds .php hebben, konden niet automatisch worden aangepast.)
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

Berichtdoor Sander » di feb 03, 2009 3:26 am

Ik kreeg vandaag een melding van de provider dat ik te veel ruimte gebruik. Ik heb tijdelijk de volgende dingen van de server gehaald:

- DCML-archieven
- Bibliotheek (archiefversie bibliotheek.mcduck.nl)
- Informatie (archiefversie informatie.mcduck.nl)
- Sanders Donald Duck site

Wie hiervan nu iets dringend nodig heeft, kun me mailen of het via het forum vragen.

Wat zou je op McDrake willen hosten? Ik heb in de aanbieding:

- Actueel, met vier stripindexes, Duck-nieuws (mei 2004 t/m september 2006), een lijst met strips die in 2006 uitkomen.
- Chatlogs (juni t/m november 2006).
- DCML-archieven van 1995-2000, door jou samengesteld.
- Forumarchieven in 'platte tekst'. Van elk forum twee versies: 8 december 2006 en 1 januari 2007.
- Oud nieuws (maart 2003 t/m juli 2004)
- Archief off-topic.mypunbb.com.
- Sander's Donald Duck site (2003).
- Donald Duck Piratenspel, in 2006 op het forum geplaatst.
- Bibliotheek ('Artikelen over Disney-strips', uit 2004-2006).
- Brainstorm (2006).
- FanFiction.McDuck.nl (forum uit 2003 met twee strips).
- McDuck forum (HTML-versie).
- Afbeeldingen, met een aantal tekeningen en foto's die misschien nog nergens anders staan.
- Alles over McDuck.
- Archief van informatie.mcduck.nl.
- Quiz.
- Recensies.
- Special over tentoonstelling in Cobra-museum (2004).
- Voorplaten op de voorpagina van McDuck.
- Verhalenwedstrijd.

(Als je iets mist hoor ik het graag.) Een groot deel hiervan staat al in McBieb, dus is misschien niet meer interessant. Ik weet niet of er naast mij nog mensen geïnteresseerd zijn in McDuck-versies van die pagina's, en in ander historisch materiaal zoals oud nieuws. Uiteindelijk is het het belangrijkst dat de nu nog actuele dingen een plek hebben, zoals in McBieb dus.

Ik zag dat je daar niet alle plaatjes had gekopieerd naar je eigen server, waardoor er nu een paar dode links op McBieb staan. Als je zegt welke je wilt (allemaal mag ook) en toestemming geeft, kan ik ze via FTP op mcdrake.nl zetten.
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Computers en internet

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron