McDuck

Hardware, software, internetsites

Berichtdoor Sander » di mei 26, 2009 5:57 pm

Wat Nabble betreft: ik heb er even een testforum gemaakt:
http://n2.nabble.com/McSander-f2594700.html
Je kunt er anoniem posten, of je registreren. Het is heel makkelijk om zelf een testforum te maken, om te experimenteren met de instellingen.

Ik heb me geabonneerd op nieuwe berichten, en krijg netjes alles via e-mail binnen. Wel in HTML-formaat, met een mededeling
View message @ http://n2.nabble.com/Weer-een-anonieme- ... 75390.html
To unsubscribe from McSander, click here.

eronder. Het is misschien niet zo'n mooi formaat als dat van de DCML-archieven, maar naar mijn mening nog steeds bruikbaarder dan SQL-archieven van PunBB. Attachments worden alleen niet per e-mail meegestuurd, maar op nabble.com opgeslagen.

Alles is vooralsnog in het Engels, maar er zijn vertalingen beloofd. Dat is wel al een paar maanden zo, maar ik denk dat het nu ook al makkelijk te gebruiken is door mensen die niet vloeiend Engels lezen.

De enige advertenties die ik zie, zijn "Free Embeddable Forum Powered by Nabble" onderaan. Het zouden er in de toekomst meer kunnen worden.

Ik vind het allemaal heel mooi klinken, en als ik nu McDuck op zou richten, zou ik Nabble gebruiken. Maar behalve deze korte test heb ik er geen ervaring mee, dus baseer je keuze niet alleen op mijn oordeel.

Een nadeel dat ik nu zie, is dat iedereen zijn bijdragen kan bewerken en verwijderen. Als anderen gereageerd hebben, worden die reacties ook verwijderd. Daarentegen hebben abonnees dan altijd nog backups in hun mailbox zitten. Alleen bewerkingen worden niet meer per e-mail verstuurd.
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

Berichtdoor Caspar » di mei 26, 2009 6:08 pm

HOe uitgebreid is het control panel van Nabble? Kan het bewerken en verwijderen niet gewoon uit worden gezet?

Ik denk dat een forum op de mcdrake server toch handiger is en het voelt ook echter aan als het ware, en je kan toch meer en uitgebreider enzo.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Sander » di mei 26, 2009 6:29 pm

Caspar schreef:HOe uitgebreid is het control panel van Nabble? Kan het bewerken en verwijderen niet gewoon uit worden gezet?

Niet uitgebreid genoeg hiervoor. Maar probeer maar een (sub)forum te maken, dan zie je wat de mogelijkheden precies zijn.

Ik heb net ontdekt dat je zelfs anoniem een subforum kunt maken, zie:
http://n2.nabble.com/Over-de-McSander-f ... 75345.html
De beheerder kan die subforums 'loskoppelen', als ze er niet horen. Of een subforum en het 'moederforum' samenvoegen.
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

Berichtdoor Daniel73 » vr mei 29, 2009 5:53 pm

Sander schreef:Wat Nabble betreft: ik heb er even een testforum gemaakt:
http://n2.nabble.com/McSander-f2594700.html
Je kunt er anoniem posten, of je registreren. Het is heel makkelijk om zelf een testforum te maken, om te experimenteren met de instellingen.

Dank voor je hulp.

Bij mij ging het registreren meteen mis. Door een instelling bij mijn Kabelfoon-provider wordt als spam verdachte e-mail automatisch vernietigd. Dit gebeurde met de registratie e-mail van Nabble. Om de instelling bij mijn provider te veranderen moet ik eerst een wachtwoord hebben, dat pas volgende week per post komt.
Kortom, nu is "Daniel73" lost in cyberspace. :|

Ik begrijp dat de Nabbele support openbaar plaatsvindt. Ik heb een topic aangemaakt:
Confirmation e-mail got lost. Can't Login. by Dan73
http://n2.nabble.com/Confirmation-e-mail-got-lost.-Can%27t-Login.-td2994219.html

Inmiddels heb ik "Admin McDrake" geprobeerd te registreren met een McDrake-adres. Hiervan ontving ik pas na een tijdje een e-mail... via McDrake doorgestuurd naar mijn Kabelfoon-account! Waarom komt deze wel aan?

Dus ik wil wel registreren bij Nabble. Maar mij lukt het niet. Zodra je moeite houdt de e-mail te ontvangen, verdwijnt je lognaam in het niets. En wie kun je dan raadplegen?

Sander schreef:Een nadeel dat ik nu zie, is dat iedereen zijn bijdragen kan bewerken en verwijderen. Als anderen gereageerd hebben, worden die reacties ook verwijderd. Daarentegen hebben abonnees dan altijd nog backups in hun mailbox zitten. Alleen bewerkingen worden niet meer per e-mail verstuurd.

Sander schreef:
Caspar schreef:HOe uitgebreid is het control panel van Nabble? Kan het bewerken en verwijderen niet gewoon uit worden gezet?

Niet uitgebreid genoeg hiervoor.

Bewerken/verwijderen kan niet worden uitgezet? En e-mails bevatten alleen onbewerkte berichten? Ik vind dit waardeloos.
Per e-mail reageren op discussies schiet dan ook niet op, want berichten kunnen inmiddels bewerkt zijn.

Ik hoopte dat Nabble me van veel technisch gedoe zou verlossen, maar ik kan er niet registreren en het archiefprobleem blijft. Dat archiveren heeft bij mij topprioriteit. Ik wil een forum kunnen archiveren.

Heeft Caspar interesse om forumsoftware op McDrake te installeren en te helpen onderhouden?
Dan zou ik bij de provider van McDrake kunnen vragen hoe dat gaat met FTP. Of en hoe ik permissies kan instellen.
Het liefste zou ik de McDrake-server openstellen aan een aantal techneuten, waaronder Caspar. Maar dan wil ik graag eerst de PunBB-periode veilig stellen, zodat ik daarna met een nieuw beleid verder kan. Wat te doen? Het liefst zou ik Caspar volledig laten inloggen. Hij weet er volgens mij meer van dan ik. Maar ik vrees klachten van bezoekers die hun aliassen en IP in gevaar zien.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » vr mei 29, 2009 6:07 pm

Nog iets. Deze vergat ik:
Sander schreef:
Daniel73 (op 12 april) schreef:
Sander schreef:Heb je mijn e-mails met het MediaFire-wachtwoord en het domeinovenameformulier gekregen?

Ja, ik ga ermee aan de slag.

Heb je er inmiddels al naar gekeken? Als je besluit het domein toch niet te willen overnemen, moet ik het binnen een paar weken opzeggen.

Ik wil je best geld overmaken, zodat je zeker weet dat ik echt het domein wil overnemen.

Ik heb het "Formulier voor wijziging domeinnaamhouder domeinnaam ingevuld.
Volsta ik als ik dit per post opstuur naar provider Oxilion? Of moet ik online dan ook iets invullen?

Van Oxilion (voorheen JR Online) zou ik eerst mijn klantennummer moeten opvragen, als ik dat persé nodig heb voor de overname.
Met Kabelfoon zit ik ook met een klantennummer. Ik verga in de klantnummers, wachtwoorden, etc. :)
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » vr mei 29, 2009 7:55 pm

Zoals ik al zei zou ik best XMB, phpBB, Wordpress+bbPress of iets anders (of allemaal als test) willen installeren en zolang ik het niet te druk heb met school of andere zaken ook best onderhouden.

Ik weet niet of veel leden problemen hebben dat ik hun IP-addressen kan zien. Je zou het kunnen vragen, maar volgens mij kan ik daar uiteindelijk weinig mee (officieel zijn het geen persoonsgegevens), mailadressen is misschien wat anders maar ik zal echt niet spammen, nou ja, anders moet je even kijken hoe je een FTP-account kan maken voor bijvoorbeeld alleen een bepaald subdomein.

Veel succes ermee.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor mcDuck King » vr mei 29, 2009 8:28 pm

Wisten jullie dat ik niet de mcDuck King van mcDrake (Disney) ben, hahaha, of toch wel?? Daar moeten jullie achter komen, je moet dus goed opletten hoe ik reageer. ;)
Wie kan er nou zonder Donald Duck?
mcDuck King
Member
 
Berichten: 78
Geregistreerd: wo mei 27, 2009 5:30 pm

Berichtdoor Sander » zo mei 31, 2009 7:12 pm

Nabble is inderdaad misschien toch niet zo geschikt...

Nog even over Google Groups: in de servicevoorwaarden staat momenteel:
Om de Children's Online Privacy Protection Act na te leven is Google Discussiegroepen op het moment alleen beschikbaar voor gebruikers die minstens dertien jaar oud zijn. Kinderen jonger dan dertien jaar mogen zich niet aanmelden bij de service Google Discussiegroepen.

Ik denk dat de Amerikaanse COPPA die ze noemen, dezelfde is als de wet waar Yahoo! in zijn voorwaarden rekening mee houdt. Maar Yahoo! raadt aan om de ouder/verzorger een account aan te laten maken, zodat een kind onder de dertien alsnog gebruik kan maken van de dienst. In Google's voorwaarden staat ook dat jonge kinderen zich niet mogen aanmelden, en er staat niet dat ze geen gebruik mogen maken. Dus misschien mogen jonge kinderen Google Groups wel gebruiken, mits ze dat anoniem doen of ze een account hebben gekregen van een ouder/verzorger. Ik weet niet of deze uitleg klopt, en in de eerste zin staat nog steeds dat het "niet beschikbaar" is...

Maar als het lukt om op mcdrake.nl een eigen forumpakket te installeren dat precies doet wat je wilt, is dat natuurlijk mooier. Heel aardig van Caspar om hulp daarbij aan te bieden.

Daniel73 schreef:[domeinovername]
Ik heb het "Formulier voor wijziging domeinnaamhouder domeinnaam ingevuld.
Volsta ik als ik dit per post opstuur naar provider Oxilion? Of moet ik online dan ook iets invullen?

Van Oxilion (voorheen JR Online) zou ik eerst mijn klantennummer moeten opvragen, als ik dat persé nodig heb voor de overname.

Ah, je bent ermee bezig, dan hoef ik me niet ongerust te maken. :)

Het klantnummer is niet echt nodig. Als je dat niet gebruikt bij de overname, krijg je waarschijnlijk gewoon een tweede klantnummer. Dat heb ik ook gehad, en levert geen problemen op.

Wat je nu moet doen (verkorte en licht aangepaste versie van wat ik je mailde), is op https://mijn.oxilion.nl/bestellen/domeinnaam/stap0 'mcduck.nl' invullen en verder de aanwijzigingen volgen om het domein te 'verhuizen'. Je hoeft geen hostingpakket aan te vragen. Als je vragen hebt over het formulier, kun je Oxilion bellen en helpen ze je meteen verder.

Via e-mail krijg je vervolgens formulieren die je moet invullen, en samen met 'Formulier voor wijziging domeinnaamhouder domeinnaam' naar Oxilion moet versturen. (Je hoeft er geen briefje met mijn klantnummer bij te doen, dat verstuur ik zelf achteraf wel.)

Nadat je dit gedaan hebt, moet ik Oxilion laten weten dat ik akkoord ga met de overname. Daarna krijg je een rekening van Oxilion (tweemaal 11,90). Een jaar later wordt het domein automatisch met een jaar verlengd, tenzij je het minstens een maand van tevoren opzegt.

Ik zou het echt graag zo snel mogelijk afronden, zodat ik zeker weet dat ik straks niet aan nog een jaarcontract vast zit.


Wat je trouwens ook kunt overwegen voor 'McDrake 2.0', is in principe alle data als openbaar beschouwen. Dus dan maak je iemand, voordat hij gaat posten, duidelijk dat hij daarmee zijn IP-adres en het opgegeven e-mailadres openbaar maakt. Een tweede e-mailadres is zo aangevraagd, en als iemand zijn IP-adres wil verbergen, kan hij een 'anonieme proxy' gebruiken of naar de plaatelijke bieb gaan. Dan zit je zelf niet meer met een database die je deels geheim moet houden, en heb je geen informatie over leden die anderen niet hebben. Het is wel radicaal, en misschien zijn er wetten tegen.
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

Berichtdoor Daniel73 » do jun 04, 2009 6:04 pm

Even tussendoor. Gisteravond heb ik papierwerk naar provider Oxilion op de post gedaan. Dat zou met de lichting van vandaag moeten meegaan en dus morgen op de bestemming aankomen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Sander » vr jun 05, 2009 2:52 pm

Daniel73 schreef:Even tussendoor. Gisteravond heb ik papierwerk naar provider Oxilion op de post gedaan. Dat zou met de lichting van vandaag moeten meegaan en dus morgen op de bestemming aankomen.

En het is gelukt! Ik kreeg net een bevestiging. Dank je wel.
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » do jun 18, 2009 10:15 am

Het heeft geen haast, gezien er toch veel te veel tijd in gaat zitten om het door te spitten, maar ik kan niet in de DCML-archieven van 1995-1999 komen. Het downloaden lukt wel, maar daarna heb ik tekstbestanden in 'ruwe tekst', dus zo'n beetje onleesbaar.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Daniel73 » do jun 18, 2009 4:15 pm

Ridder ter Geit schreef:ik kan niet in de DCML-archieven van 1995-1999 komen. Het downloaden lukt wel, maar daarna heb ik tekstbestanden in 'ruwe tekst', dus zo'n beetje onleesbaar.

Bedoel je dat er geen regeleindes zijn? Daar heb ik last van in Windows Kladblok. Met Wordpad lukt het wel, maar dat vind ik niet handig.
Ik zoek ook naar een oplossing. Moet ergens een codering ingesteld worden, misschien?
Daniel73
Member
 
Berichten: 917
Geregistreerd: vr jun 02, 2006 5:45 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Caspar » do jun 18, 2009 5:00 pm

Daar heb ik ook altijd last van, niet met de DCML archieven maar vaak met andere tekstbestanden, in kladblok zet hij alles of in elk geval heel veel op 1 regel, terwijl wordpad het leesbaar houdt door het als het te ver doorloopt naar de volgende regel te doen. Geen idee of dat aan het programma ligt of aan het bestand en of er wat aan te doen valt.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Sander » vr jun 19, 2009 2:02 am

Microsoft Kladblok heeft een nogal primitief idee van regeleindes: het heeft eerst een byte nodig die de 'pen' naar links verschuift en dan een byte die het 'papier' een regel omhoog verschuift. Net zoals oude tikmachines en matrixprinters werken. Alle andere systemen dan Windows gebruiken maar één byte voor regeleindes, en alle andere Windowsprogramma's dan Kladblok kunnen daar goed mee omgaan. Dus als je blokjes ziet in plaats van regeleindes in Kladblok, kun je het beste een andere tekst-editor zoeken...

Ik vermoed trouwens dat dit niet Ridders probleem is met de DCML-archieven, want die zijn op een Windowscomputer gemaakt (of maar deels?). Als ik het goed begrijp zijn de archieven gewoon oncomfortabel om te lezen. Misschien kun je ze importeren in een e-mailprogramma zoals Outlook of Thunderbird, om ze makkelijk te kunnen doorbladeren?
Sander
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: za jan 14, 2006 12:12 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jun 19, 2009 9:28 am

Ik krijg, in ieder geval gewoon in klablok, een soort letterbrei waarin alles achter elkaar door komt.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Computers en internet

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron