Downloaden

Hardware, software, internetsites

Berichtdoor Rubberduck » ma mei 17, 2010 1:59 am

Er zitten vast wel een paar computer-experts op McDrake die me kunnen helpen. Onthoud dat, als je me iets uit wilt leggen, dat je dat net moet doen alsof je tegen een 3-jarige praat, want dan kan ik je misschien volgen.

Nu mijn vraag. Ik heb een aantal keer geprobeerd van bepaalde websites zogenaamde 'torrents' te downloaden en deze af te spelen. Dit is helaas nog nooit gelukt. Wat ik nu wil weten:

1. Wat heb ik nodig om torrents af te spelen?
2. Hoe kom ik daar aan?
3. Hoe werken ze? M.a.w.: als je eenmaal een torrent hebt gedownload, hoe speel je ze dan af?
4. Hoe lang duurt het gemiddeld om een torrent en afspeel-software te downloaden?

Alvast bedankt.
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.
Rubberduck
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: do feb 25, 2010 5:52 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Caspar » di mei 18, 2010 5:10 pm

Nu je router het niet doet heeft het misschien weinig zin, maarja.

Vooraf moet je je even bedenken dat het downloaden (binnenhalen) van muziek niet illegaal is in Nederland (in het buitenland wel), maar het uploaden (aan anderen beschikbaar stellen) wel. Bij bittorrents gebeurt dit uploaden automatisch en is ook niet uit te zetten. Volgens mij zijn ze in Nederland niet actief op zoek naar mensen zoals jij en ik die muziek uploaden, maar je weet maar nooit :P

1 + 2. Een zogenaamde torrent-client. Ik gebruik al een aantal jaar uTorrent (met een mu, microtorrent dus) en ben daar heel blij mee. Het is snel, maakt je computer niet traag, simpel maar heeft veel extra functies (zoals het selecteren welke nummers je uit een torrent wilt downloaden, als je ze niet allemaal wilt hebben). http://utorrent.com. Een programma installeren op je computer kan je hopelijk wel?
Torrents zelf kan je vinden op ThePirateBay (http://thepiratebay.org), dat is verreweg de grootste en bekendste. Daarnaast heb je nog wat kleinere maar mijn vaste stek is http://torrentz.com. Deze website doorzoekt voor jou verschillende andere websites die torrents aanbieden. Klik alleen niet de 'sponsored links' aan, dat is troep. ;)
3. Als je op de downloadlink van een torrent hebt gedrukt opent zich waarschijnlijk een schermpje wat je met dat bestand moet doen. In Firefox krijg je de keuzes 'open with...' en 'save file'. Kies de eerste en selecteer dan het programma uTorrent in het dropdownmenu (als het goed is staat deze al als standaard ingesteld). Dan wordt vanzelf uTorrent geopend en moet je nog een keer bevestigen dat je de torrent wil downloaden. Je krijgt dan ook een aanvinkmenu waarin je al naar gelang bestanden die je niet wilt downloaden, uit kan vinken. De eerste keer kan het zijn dat je af en toe wat waarschuwingsschermpjes van Windows krijgt ('weet u zeker dat u dit wil doen' en waarschijnlijk iets met een firewall), gewoon allemaal op OK klikken. Je torrent wordt nu opgeslagen in een map op je computer. Ik weet niet wat de default-optie is, maar je kan bij Options -> Preferences -> Directories zelf een map specificeren.
Nu heb je dus een paar .MP3-bestanden (zorg ervoor, dat als je download, het ook echt .MP3-bestanden zijn. Je hebt ook .flac en anderen, maar die zijn ingewikkelder om af te spelen) in een mapje op je computer. Om die af te spelen heb je een muziekprogramma nodig. Standaard heb je windows media player (dat wordt ook automatisch geopend als je zo'n mp3'tje probeert af te spelen), maar er zijn ook programma's waarme je een 'library' kan bijhouden. Als je dat programma dan opent zie je alle nummers die je hebt toegevoegd (en die kan je ook weer verwijderen), met informatie als het album, jaar van uitgave en de artiest erbij (soms moet je die zelf invullen) en daar kan je het ook op rangschikken. Ik heb het over iTunes, het programma dat je ook gebruikt om muziek op je iPod te zetten (als je die hebt). Je kan via dat programma ook makkelijk muziek vanaf een CD naar je computer importeren. http://www.apple.com/itunes/
4. Dit hangt van het aantaal 'seeders' af. Probeer dan ook als je een torrents download eentje de vinden met zoveel mogelijk seeders (bij thepiratebay staat dat in de kolom 'SE'). Je download alleen als uTorrent ook aanstaat (en je computer natuurlijk), vergeet dat niet! Download snelheid voor één album kan variëren van een 5 minuten tot dágen! En soms duurt het gewoon letterlijk eindeloos. Het installeren van uTorrent en iTunes is een kort werkje ;)

Veel succes!
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Rubberduck » wo mei 19, 2010 11:15 pm

Dank je voor je uitgebreide antwoord. Er gebeurt wel iets geks. Na het klikken op 'Uivoeren' opent utorrent en vraagt een aantal tests uit te voeren (bandbreedte en netwerk). De bandbreedte is automatisch ingesteld op 'Netherlands, Amesterdam #2'. Als ik klik op 'tests uitvoeren', krijg ik de foutmelding: 'Uitslag: snelheidstests mislukt. Verbinding mislukt fout: Een aanvraag om gegevens te verzenden of te ontvangen is niet' (de rest ontbreekt). Ik kan dit ook instellen op 'Netherlands, Amsterdam #1', maar dat maakt geen verschil.

Heeft dit invloed op het functioneren van utorrent?
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.
Rubberduck
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: do feb 25, 2010 5:52 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Rubberduck » do mei 20, 2010 7:16 pm

Bovenstaande probleem heeft zichzelf op onverklaarbare wijze opgelost. Maar er is iets anders wat ik niet snap:

Ik heb een torrent gedownload op precies dezelfde manier die jij beschreven hebt, en alles werkte ook zoals jij beschreef, maar in windows media player speelt hij alleen het geluid af; het beeld blijft weg. Tegen dit probleem ben ik met downloading al eens eerder aangelopen, vandaar dat ik het eigenlijk nooit opnieuw heb geporbeerd-- tot nu toe dus. Suggesties?
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.
Rubberduck
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: do feb 25, 2010 5:52 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Caspar » do mei 20, 2010 8:30 pm

Ik neem aan dat je een liedje hebt gedownload? Dan is het toch logisch dat er alleen geluid komt, geen beeld? Of gaat het hier om een film? In dat geval kan het verschillende oorzaken hebben. Laat het even weten, dan zoek ik even op hoe dit verholpen kan worden ;)
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Rubberduck » do mei 20, 2010 11:04 pm

Caspar schreef:Ik neem aan dat je een liedje hebt gedownload? Dan is het toch logisch dat er alleen geluid komt, geen beeld? Of gaat het hier om een film? In dat geval kan het verschillende oorzaken hebben. Laat het even weten, dan zoek ik even op hoe dit verholpen kan worden ;)

Nee, hè hè, natuurlijk hoort bij een liedje geen beeld. ;)
Zóver ben ik nog wel. :P

Ik heb gedownload: een aflevering van een tv-programma. Het is een bestandstype: videofragment (.avi)
In de comments van deze uploader stonden alleen maar positieve reacties.
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.
Rubberduck
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: do feb 25, 2010 5:52 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Caspar » vr mei 21, 2010 8:15 am

Goed, dan ligt het waarschijnlijk aan het feit dat je geen goede codecs hebt. Hier kan je het K-Lite Codes Pack downloaden en installeren, daar zitten bijna alle codecs in die je ooit nodig zal hebben (een codec is een soort handleiding die jouw programma's, bijv. Windows Media Player, vertelt hij hij bepaalde soorten bestanden moet afspelen). Je moet tijdens de installatie kiezen tussen Basic, Standard en Full, ik denk dat Standard wel volstaat :)
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Rubberduck » ma mei 24, 2010 3:22 am

Pfff, wat ingewikkeld allemaal. Gelukkig is dat probleem met die router ook opgelost. Vraag me alleen niet hoe. ;)

Bedankt, Caspar.
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.
Rubberduck
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: do feb 25, 2010 5:52 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma mei 24, 2010 10:48 am

Als ik het goed begrijp zitten Rubberduck en ik qua techniek wel ongeveer op één lijn...
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am

Berichtdoor Rubberduck » do mei 27, 2010 3:27 am

Ridder ter Geit schreef:Als ik het goed begrijp zitten Rubberduck en ik qua techniek wel ongeveer op één lijn...

Hahahahaha! :lol: Dat zou wel eens kunnen, ja. Moet je nagaan dat ik in het derde jaar van m'n studie nog voor de derde keer de verplichte ICT-cursus uit het 1e jaar moest herkansen (waar vervolgens nooit meer wat mee gedaan werd).
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.
Rubberduck
Member
 
Berichten: 77
Geregistreerd: do feb 25, 2010 5:52 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr mei 28, 2010 12:51 am

Vooral dat punt van: 'maar vraag niet hoe' klonk me heel bekend in de oren...
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 796
Geregistreerd: ma jan 16, 2006 1:48 am


Keer terug naar Computers en internet

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron