Stephan schreef:In mijn geval is mijn computer ongewild geordend door mij vader, die windows opnieuw heeft gïnstalleerd. Gelukkig heeft hij nog een back-up gemaakt, zodat niet alles verloren is, maar dat heeft een volledige versie van 'Lega' helaas niet kunnen redden, die ik na de back-up heb opgenomen. Ik probeer dingen nu overzichtelijk te houden, door bijvoorbeeld alle overtollige audio-bestanden van de eerste volledige 'Good Old Days'-opname meteen weg te gooien.
Met cd-rewritables kun je zelf backups maken.
Jammer van de 'Lega'-opname. Ga je een nieuwe versie opnemen of laat je het bij de oude?
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Voor jouzelf raad ik je aan om in real life met mensen samen te spelen, bijvoorbeeld een advertentie in een supermarkt, of via een forum waar muzikanten samenkomen.
Het lijkt me opzich leuk, maar ik speel niet graag muziek met totaal vreemden. En alle mensen die ik goed ken zitten niet op dezelfde golflengte als ik, heb ik het idee.
Ik heb een tijdje terug de gitaar ingeplugged op de computer om met iemand muziek te maken, maar ik stoorde me nogal aan het verschil van visie op allerlei dingen. Zo was ik van plan om een oud onafgemaakt liedje af te maken, maar de persoon in kwesie wou aan iets nieuws beginnen. Daarna vertelde hij me dat het geen gitaar-muziek moest worden, maar dat hij niet precies wist wat voor muziek we dan wel moesten maken. Daar hield het dan gauw bij op.
Was dit per computer of in real-life?
Wat betreft golflengte gaat het allereerst om het leren spelen, vind ik. Als iemand vraagt om een wals, speel dan een wals. Zolang er van beide kanten de inzet is om muziek te maken en ervaring op te doen, kun je altijd nog zoeken naar mensen die op dezelfde golflengte zitten.
Ik speel ook niet graag muziek met vreemden, maar dat komt omdat ik er nog te weinig van kan. Als ik goed zou kunnen spelen zou ik overal gitaar durven spelen, alleen en met anderen.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Wat je nodig hebt is real life samenspel, om ervaring op te doen. Mensen met wie direct kunt communiceren, ook tijdens het spel.
Dat doe ik soms tijdens gitaarles. Dan spelen we een stukje van een bekend liedje tegelijk. Ik heb een tijdje terug ook samen met mensen op mijn drumstel gespeeld, of ik heb op het drumstel gespeeld en mijn broer op gitaar, of iets dergelijks. Simpele covers van 'The White Stripes', nummers van U2 en af en toe improvisaties. Maar ik kan slecht tegen het enorme geluid van een drumstel. Ik heb een tijdje last gehad van ruis in mijn linkeroor. Hoewel het nu beter gaat pas ik uit voorzorg op met drummen. Ik ga niet hardop spelen voordat ik oordopjes heb gekocht. En dat stel ik alsmaar uit.
Het schijnt dat mensen met een hazelip automatisch een slechte verbinding tussen het oor en de buis van Eustachius hebben, misschien dat mijn klachten daar iets temaken mee hebben.
Bedoel je speciale oordopjes of die je bij de drogist/apotheek kunt kopen? Ik heb zelf gauw last van mijn gitaar via mijn hoofdtelefoon. Omdat het moeilijk is om het geluid zacht genoeg te houden ben ik op zoek naar oordopjes die de klappen op kunnen vangen, terwijl de gitaar toch goed te horen blijft. Gevaar met harde geluiden is dat het gehoor ongemerkt beschadigd kan raken, hoe prettig het geluid ook is.
Als er sprake kan zijn van extra belasting door een hazelip, zou ik naar de oorarts gaan. Zeker als je last van ruis hebt. Ik heb zelf een lopende afspraak met de oorarts omdat ik vrees voor mijn gehoor. Het mag al een wonder heten dat ik niet doof ben, gezien mijn vroegere plezier met harde hoofdtelefoons.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Dat je met mij je tijd wilt verdoen is vleiend voor mij, maar zelf schiet je er weinig mee op.
Nu ben je te bescheiden. Zonder jouw opname van 'Zovaak Zaterdag', jouw inhaking op mijn gitaarhobby en de stap voor stap uitleg en ondersteuning bij het opnemen via de computer zou ik nu nog doelloos meepingelen met een liedje op de CD-speler. En je introduceerde me tot John Frusciante, voor wie ik gelijdelijk steeds meer respect heb gekregen.
Wat ik doe is informatie geven over wat er zoal mogelijk is. Tot dusver zijn mijn opnames slordig. Ik wilde laten horen wat overdubben is en hoe ik zit te klooien. Ik had niet verwacht dat je het principe zo snel en zo enthousiast zou overpakken. Het enige wat ik sindsdoen doe is letten op je basis, een foefje dat ik ook bij striptekeningen gebruik. Simpelweg de vraag of er geraamte is, of dat het bedoeld om een pudding gaat.
Je leert zo snel dat ik hooguit de recencist uit kan hangen. Ik ben van plan om in de toekomst weer op te gaan nemen, op een schoon systeem. Met nog te vinden nieuwe audio-software. Wat ik dan wil doen is ritme-figuurtjes opnemen en werken vanaf notenschrift. Vind je dat wat?
Vanavond begon gitaarles weer en ik kan zelfs een simpel opgegeven ritme niet spelen, omdat ik het niet automatisch naar een slag kan vertalen. In opnames hoor ik dat terug.
Voorlopig ga ik dus meepingelen met een metronoom en met een CD-speler. Huiswerk maken. Huiswerk maken.
Hoe werkt dat uploaden van muziekbestanden, wat jij doet? Is dat gratis? Hoeveel ruimte krijg je en wat zijn de voorwaarden?
Inmiddels heb ik veel van mijn Fostex-mixen uitgezocht. Er zit wel wat instrumentaals tussen dat ik kan uploaden. Weinig, maar toch. Om tijd te rekken.
Het gaat om ruwe klad-oefeningen van de afgelopen twee jaar, sinds ik de Fostex gebruik. Veel meer dan dat kan ik voorlopig niet. Misschien kun jij er iets mee.
Kun jij in opdracht spelen? Zelf ben ik bezig met het oefenen van jouw akkoordenschema voor 'Maak me wakker':
Em – C – Am – C
Daar heb ik al moeite mee. Kun je nagaan hoe beroerd ik in praktijk ben.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Deze opnames geven mij de indruk dat je talent en visie hebt. Ik leer veel van wat jij doet. Ik voel me ingehaald.
'Maak me Wakker' is in de zin van simpele opbouw een resultaat van wat jij me hebt bijgebracht. In het begin van het schrijven van mijn eigen liedjes zag ik door de bomen het bos niet. 'Maak me Wakker' is samen met 'Geef me Regen' en 'Lega' mijn bestgelukte en tegelijk overzichtelijkste demo.
Wat ik doe is basiskennis doorgeven. Onder meer op basis van wat muzikale vrienden mij geleerd hebben. Dat meng ik met wat ik weet van Barks's basisprincipes en die van andere grootmeesters, en voila... dat is het geheim van de smid. Wat mij verbaast is dat jij theorie disclipinair naar praktijk weet te vertalen, en dat je bereid bent om te leren. Zodoende raak ik al gauw door mijn stof heen.
Zoals gezegd ben ik zelf bezig met 'Maak me wakker'. Wat ik me afvraag is of je in je zanglijn teveel in de grondtonen van de akkoorden blijft hangen. Die neiging heb ik zelf vaak. De kunst is om door de akkoorden heen te zingen.
Wat ik oefen is van elk akkoord een bepaalde toon te pakken. Een toon die gedurende het hele akkoord mag klinken, en geldt voor zowel majeur als mineur. Ik kan in theorie niet uitleggen welke toon, maar je kunt hem zelf logischerwijs vinden via deze handen-en-voeten voorbeelden. De plek schuift logischerwijs op:
C-akkoord: G-toon.
E-akkoord: B-toon.
A-akkoord: E-toon.
Ik heb hier op papier een schema voor gemaakt, als spiekbrief. Drie tonen per akkoord. Een kolom voor majeur en een kolom voor mineur, naast elkaar. Dan zie je het logische vervolg.
Zie de aanzet hieronder. Ik heb de kolommen met haakjes uit elkaar gehouden, op papier staan de tonen recht onder elkaar, zodat de logische berekenbare lijn te zien is.
(C: C E G) (Cm: C Eb G)
(Db: Db F Ab) (Dbm: Db E Ab)
(D: D F# A) (Dm: D F A)
etc.
Op de hals van je gitaar kun je ze allemaal nalopen en opschrijven. Dan heb je wat ik heb.
Zodoende speel ik bij het G-akkoord een D-toon, en bij het F-akkoord een C-toon. Dat helpt me bij zanglijnen en melodieën. Ik kan dan altijd van de grondtoon naar die toon gaan, en dat vermijdt dat ik in de grondtoon verzand.
Met twee stemmen is deze kennis ook handig. Als de ene stem in een C-akkoord de grondtoon (C) zingt, pakt de andere de G-toon. Probeer maar en het lukt. Niet omdat ik het zeg, maar omdat het gewoon berekenbare theorie is.
De in het schema weergegeven middelste tonen bepalen blijkbaar het majeur of mineur. Ik heb begrepen dat die toon ongeveer de helft van een vier tellen durend akkoord mag duren, omdat de toon anders vals wordt. Bij de C gaat het om de E-toon, bij de C-mineur om de Eb-toon. (etc.)
In 'Maak me wakker' kun je dit doen tijdens de opeenvolging van C naar Am naar C. Als je gedurende die akoorden korte C-noten blijft spelen, moet dat goed klinken. Houdt je de C-toon te lang aan bij het Am-akkoord, dan moet het vals worden.
Waar het op neer komt is dat in solo's over akkoorden, een aantal tonen per akkoord een tijdsduur hebben waarna ze vals gaan klinken. (Ook tonen die niet in het akkoord zitten.) Deze tijdsduur-theorie is mij nog te lastig, dus die heb ik vooralsnog weinig toegepast. Ik blijf in een Am-akkoord vooralsnog veilig bij een E-toon, omdat die (evenals de E) niet vals wordt.
Wat mij verrast is dat met zulke eenvoud al muziek gemaakt kan worden. Puur door theorie. Probeer het en succes is verzekerd.
Muziek is wiskunde, zegt men. (Helaas ben ik slecht in wiskunde...)
Stephan schreef:Daniel73 schreef:De vraag is nu in hoeverre je geïnteresseerd bent om door te zetten. Is muziek maken een bevlieging of wil je jezelf erin ontplooien?
Ik wil er graag mee verder, omdat ik er plezier in heb. Het lijkt me geweldig om met muziek de kost te verdienen. Dan kan ik zeg maar tijdens werktijd aan mijn hobby werken.
Daarnaast is muziek een vorm van therapie. Tijdens het schrijven van liedjes probeer ik m'n gedachten op een zo goed mogelijke manier te verwoorden. Daarbij merk ik dat hoe beter dat gaat, hoe leuker het wordt.
Als je met muziek de kost wilt verdienen zul je veel moeten oefenen. Je zou naar een conservatorium kunnen gaan, als je goed genoeg bent. Om met muziek de kost te verdienen speel je daarmee enigszins op zeker. De kans dat je als artiest bekend wordt is klein, dus ik zou er dan in eerste instantie echt een vak van maken.
Kijk met liedjes schrijven uit voor zogenaamde "ego-documenten". Dat woord kwam ik laatst tegen. Ik neem aan dat ermee bedoelt wordt dat je dan als schrijver teveel met jezelf bezig bent. Zelf heb ik de neiging om filosofisch en therapeutisch in mezelf te gaan zitten graven, en dat levert me zelden iets op. Met een gekke tekst schrijf ik persoonlijk meer van me af dan met een psycholosich poëzie-album.
Onlangs had ik ineens "Mandjes weven is de zin van het leven" als regel in gedachten. Omdat ik iets geks wilde bedenken. Deze spontane regel zegt me meer dan een diepgravend psychologisch pleidooi, en ik kan altijd nog besluiten of ik het meen of dat het een cynische stelling is, etc. Volgens mij ontstaan zo de liedjes. Door te luisteren naar jezelf, gebruikmakend van opwellingen. In plaats van jezelf te dirigeren om zogenaamd jezelf te vinden.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Op een later tijdstip hoop ik wel mee te kunnen spelen, maar ik vertrouw erop dat je daar dan allang geen interesse meer in hebt.
Tja, het is nu of nooit. Grapje
. Ik stel het niet alleen voor vanwege de muziekale mogelijkheden die het bied, maar vooral omdat ik het idee heb dat jij en ik qua kijk op muziek en qua smaak ongeveer op dezelfde golflengte zitten. Het gaat me er niet om om een top 40-hit te maken, maar om gewoon plezier te hebben in het maken van muziek. Het heeft verder niks met muzikale mogendheid te maken. En zelfs dan zie ik geen probleem. 'Zovaak Zaterdag' klinkt strak en ik vind er muzikaal niks op aan te merken (al moet voor kritiek niet bij mij zijn, omdat ik gauw een blad voor mijn mond neem, en zelf ook een amateur ben). Daarnaast heb jij zonder twijfel een betere en duidelijkere stem dan ik.
Ik wil zeker verder met muziek. Het is een kwestie van techniek (software) en tijd. Mijn plan is om behalve het opruimen van mijn computer, tevens een uitweg te vinden om "open source" te werken met mijn Nijgh- en Barks-websites. Dat scheelt me een hoop verantwoording en het geeft me tijd om vrijuit te pauzeren (gitaar te spelen) zonder dat dit de data ophoudt. Ik heb veel werk in te halen en op te ruimen.
Gitaar spelen en andere actieve eigen creativiteit wil ik voortaan voorop stellen, maar dat gaat niet van de ene dag op de andere. Ik ken mezelf te goed om te weten dat ik er dan in opga en dat ik dan over een aantal maanden nog meer zit te klagen over chaos.
Ondertussen blijf ik wel oefenen. Waaronder jouw akkoorden-schema voor 'Maak me wakker'.
BTW. Heb je weleens een hoorspel gemaakt? Dat zou ik ook willen doen. Een hoorspel volgens script.
Een vriend van mij had ooit een uiterst kort hoorspel, op basis van een sprookje:
voice-over: Het meisje zonder zwavelstokjes.
meisje: HEEFT 'R IEMAND EEN VUURTJE?!?!?