Stephan schreef:Daniel73 schreef:Ben ik gegijzeld door McDuck? Stockholm-syndroom is dat je gaat houden van je gijzelnemer(s).
Nouja, in figuurlijke zin heeft McDuck je aandacht gegijzeld.
Dat komt omdat ik voor mijn geestesoog jou, Rockerduck, Wouter, Sander, Dukka, en alle andere McDuckers, zie snotteren en huilen als ik niet op McDuck ben. Daarom offer ik mezelf op.
Zo heb ik een vleermuis op jullie af gestuurd, om jullie met de nodige vitamine P te voeden. Helaas ging de vleermuis doen alsof hij mij was. Daarom reageer ik nu zelf, onder eigen naam, om duidelijk te maken dat ik een verrekt aardige kerel ben. In tegenstelling tot wat Pluizer deed vermoeden, met zijn verfoeilijke Daniël-imitaties.
Over creativiteit showen gesproken... Heb ik me nu uit de aliascrash gekletst?
Daniel73 schreef:[sessie-sheet Pink Floyd] Aha, bedankt. Ik kan iets soortgelijks overnemen op papier. Het gaat me erom dat ik overzicht houd; niet overzicht op de tracks die ik wel nodig heb, maar juist op de tracks die wegkunnen.
Eerlijk gezegd is het grootste gedeelte van die scan nog wartaal voor me, daar moet ik me meer in verdiepen.
Ik wilde alleen de sporen-opsomming laten zien, ter illustratie van wat ik eerder schreef:
06-09-2006, Daniel73 schreef:Titel nummer
spoor 1: ...
spoor 2: ...
etc.
Zo kun je bij elk spoor opschrijven wat je hebt opgenomen en houd je overzicht. Zo werkt men in de studio.
Het overzicht van WAVs die je nodig hebt, maakt tevens duidelijk wat je niet nodig hebt. Het is maar hoe je ernaar kijkt.
Als het in eerste instantie gaat om het verwijderen van WAVs, misschien zou je dan de WAVs tijdelijk kunnen verplaatsen naar een tijdelijke directory. (Via Windows Verkenner.) Je hebt dan kans dat CuBase zelf meldt welke bestanden nodig zijn, als je een song opent. Die WAVs kun je dan op de oorspronkelijke plek terugzetten. Wat je dan uiteindelijk overhoudt in de tijdelijke directory, moeten dan de overbodige WAVs zijn.
Doe wel eerst een testje, bijvoorbeeld door het verplaatsen van een enkele WAV waarvan je zeker weet dat je 'm gebruikt. Om te zien hoe CuBase reageert.
En let op dat je dusdanig naar een tijdelijke directory verplaatst, dat je de bestanden weer makkelijk terug kunt zetten op hun oorspronkelijke plek. Dus als WAVs in meerdere directories staan, houd die structuur dan in stand. Zo kunnen WAVs in verschillende directories dezelfde naam hebben, en als je zulke WAVs door elkaar gooit zou je in de war raken.
Misschien kun je via CuBase de WAVs eerst een eenduidige naam geven, als dit niet het geval is. In het shareware-programma N-Track zit een optie om WAVs in een song te hernoemen, zodat het programma de hernoemde WAVs blijft herkennen. (Wel de song opnieuw opslaan.) Die optie is handig als je standaardnamen hebt die bv. "new1.wav", "new2.wav", "new3.wav" (etc.) heten.
Hoe dan ook, doe éérst een test. Om zeker te zijn dat alles gewenst gaat.
Stephan schreef:Zelf speel ik losse noten tot nu toe op gevoel of op gehoor. Ik heb ook nog twee gitaarboeken (van Fastrack) waarin o.a. het notenschrift wordt uitgelegd. Daar heb ik tot nu toe niet veel van begrepen, maar ik moet er gewoon eens voor gaan zitten.
Er valt op zich weinig te begrijpen. Het gaat om toonhoogte en toonlengte. Voordeel van bv. Arden's 'De jonge blokfluiter' is dat je stapje voor stapje leert hoe het notenschrift werkt. Eerst met een enkele noot met eenzelfde lengte, dan twee noten, dan drie (etc.), en dan langzaam worden dan ook de 2/4, 3/4 en 4/4 maatsoorten en de nootlengte erbij gehaald. Zo'n methode raad ik aan. Stapje voor stapje.
Wat ik doe is braaf zulke lesjes volgen, en dan tussendoor natuurlijk vrijuit rotzooien en herrie maken.
Stephan schreef:Ik ben sinds vanmorgen weer bezig met eigen muziek. Samen met mijn broer neem ik met Adobe Audition een soort country-song op, met akoustische gitaar. We hebben gewoon een refrein terplekke verzonnen en zijn dat nu aan het uitbreiden.
Wat is Adobe Audition? Kunnen we op McDuck een nummer verwachten van de gebroeders Stephan?
Stephan schreef:Ook ben ik bezig met een cover van ‘I Will Follow’. Dit is opzich een van de meest ongecompliceerde nummers van U2, waarin het vooral om de emotie (boosheid, verwardheid) draait. Het gaat erom dat ik dat overtuigend breng.
Ik heb de baslijn al opgenomen, en de gitaar gaat na een aantal mislukte pogingen steeds beter.
De drums moeten persé akoustisch, omdat ik de drums van ‘I Will Follow’ een belangrijk onderdeel van het nummer vind. Helaas dat het een ongelooflijke knutselpartij wordt, omdat ik de drums handmatig in de maat moet proberen te zetten. Ik zal ‘m laten horen zodra hij af is.
Hoezo, handmatig in de maat moet proberen te zetten? Je kunt een metronoom gebruiken tijdens het spelen, een zogenaamde click-track. Zo zou 'Lithium' van Nirvana opgenomen zijn.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Wellicht aardig als inspiratie, zo'n simpel akkoordenschema. (Ik kan je het complete nummer mailen.)
Graag, ik ken nog niet echt veel van Syd Barret. Eigenlijk niks. Tenminste, ik heb wel wat van Pink Floyd gehoord, maar ik kan niet echt onderscheiden wat Barrets aandeel daaraan is geweest. ‘Run Like Hell’ vind ik een memorabel nummer.
Syd Barrett is de oprichter van Pink Floyd en heeft relatief maar kort meegespeeld, tot het begin van 1968. 'It Is Obvious' is een solo-nummer uit 1970, van zijn tweede solo-LP. Kort daarna ging hij als een kluizenaar leven, bij zijn moeder.
De VPRO-versie van Frusciante's 'Untitled#11' lijkt een beetje op een Barrett-nummer ('Dark Globe'), waarin Barrett hysterisch "wouldn't you miss me" brult, terwijl hij op een acoustische gitaar banjert. Ik heb de indruk dat Frusciante er op Barrett probeert te lijken, ook qua uiterlijk.
Kortom, weer een geknakte artiest uit mijn platenkast. Er gaan verhalen over Barrett (en Frusciante) die wijzen op schizofrenie of autisme.
Ik zal je 'It Is Obvious' mailen. Helaas heeft Windows Media Player volgens mij een gebrekkige MP3-encoder, zodat er vagelijk een science-fiction-achtige ruis te horen is.
Mijn gitaarleraar zegt dat de uitvoering slordig begint, in de eerste regel, met een A die een E moet zijn. Maar in principe is het schema E en A, in halve maten achter elkaar door. Twee akkoorden. Ik speel het lied graag, alleen al vanwege de eenvoud.
Het nummer is opgenomen door Barrett eerst op te nemen, zingend met acoustische gitaar. Daar overheen zijn de overdubs gemaakt.
Er zijn veel mensen die Barrett maar niks vinden, evenals Frusciante's eerste twee CDs. Te rommelig.
Bij Barrett zou ik weleens een teksten-onderzoek willen doen. Vaak zie ik de absurdse tekstweergaves op internet. (Bv. "cock bars" i.p.v. "cot bars".)
Mooi vind ik bv. de regels:
"Remember those times I could call
through the clear daytime and you'd be there"
Pink Floyd's 'Run Like Hell' komt van de 2LP 'The Wall' uit 1979. Een concept dat o.a. naar Barrett's problematiek verwijst: iemand die een muur om zich heen heeft staan en er niet meer uit kan komen.
Barrett's hysterische 'Dark Globe' vind ik een aanrader. (Akkoorden C, G, D.) Maar ik wil je niet overstelpen met depri-muziek.
Stephan schreef:Daniel73 schreef:Ik kijk ernaar uit om weer op te gaan nemen, maar voorlopig moet ik streng tegen mezelf zijn.
Neem de tijd (en misschien een kopje koffie
) . Ik moet zelf ook die schoonmaak houden met Cubase. En ik moet ook aandacht besteden aan een aantal andere zaken, zoals school, enzovoorts.
Zoals je ziet laat ik me weer eens verleiden tot een nachtelijk McDuck-bezoek... Ik ben weer ongezond bezig.
Met koffie ben ik gestopt. Ik heb gemerkt dat drugs, zoals koffie en sigaretten, een ongezonde uitwerking op mij hebben. Als ik koffie drink word ik Pluizer, als het ware.
Sinds vorige week woensdag ben ik met roken gestopt. En alcohol vind ik al een paar jaar niks, mede omdat ik gezien heb hoe dat een mens kan slopen.
Eigen creativiteit, zoals muziek (leren) spelen, is mijn geneesmiddel geworden. Eigenlijk heb ik best spijt van internet en computers als hobby op zich. Verleiding is te groot om me teveel met anderen bezig te houden, terwijl ik daar vreselijk nerveus van word.
Ook ben ik te praatziek en op internet kun je daar 24 uur per dag mee doorgaan. Een bodemloze put. Een eindeloze vrije val, zodat het lijkt op vliegen.
Maar zonder internet (en vooral McDuck) had ik dat nooit ontdekt. Ik zal moeten leren doseren, iets waar ik nu in faal.
Onder 'Wat is je favoriete single/langspeler/etc.?' staat een reactie op 'Rattle and Hum':
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?p=3575#p3575*EDIT* boardlinking updated naar McDrake