Show je creativiteit: Filmpjes en Foto's

Eigen muziek, tekeningen, teksten

Berichtdoor Ei » di maart 11, 2008 3:08 pm


Deze bevat vanaf 05:52 alleen ruis.
Ei
Member
 
Berichten: 420
Geregistreerd: di feb 06, 2007 12:36 pm

Berichtdoor Caspar » di maart 11, 2008 3:56 pm

Oei, dan zal ik die straks nog eens opnieuw uploaden. Doen de anderen het wel?
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Ei » wo maart 12, 2008 5:44 pm

Caspar schreef:
Ei schreef:Wat zijn de voornamen van de spelers in 'Superzwerfman 2'? Kan Caspar een rolverdeling geven?

Superzwerfman = Caspar
booteigenaar = vader Andreas
vrouw booteigenaar = moeder Judith
bungalow-eigenaresse & vrouw in trappenhuis & makelaar & oudste dochter booteigenaar = jongere, oudste zus Eline
jongste dochter booteigenaar = jongste zus Lisa
camera = Sophie

De bungalow-eigenaresse is Sophie. Met camera door Eline. Volgens informatie elders in je antwoord.

De rolverdeling is dan:
Superzwerfman = Caspar
booteigenaar = vader Andreas
bungalow-eigenaresse = Sophie
vrouw in trappenhuis & makelaar & oudste dochter booteigenaar = jongere, oudste zus Eline
vrouw booteigenaar = moeder Judith
jongste dochter booteigenaar = jongste zus Lisa
camera = Sophie; bungalow-gedeelte door Eline

Caspar schreef:
Ei schreef:- De eerste 1:36 minuten tonen "audities" en blijkbaar vooral spontane beelden van mensen die aan 'Superzwerfman 2' meewerken.

Ja, het was niet echt grappig bedoeld, Sophie had gewoon even zin om wat te filmen, maar het is wel erg leuk geworden.

Heeft deze gezellige drukte echt op een zondagmorgen plaatsgevonden?

Caspar schreef:
Ei schreef:- Bij 1:37 begint een buitenopname, van twee rotte bananenschillen. Hoort dat bij Superzwerfman? Komt Superzwerfman daar op af, bijvoorbeeld?

Die zagen we toevallig liggen, en het paste wel goed bij de rest, maar heeft verder niks te maken met de film.

Misschien kun je zulke beelden van afval gebruiken als intermezzo's. Zodat je tussen scènes in, een "sfeer"beeld laat zien van een vuilnisbak, of een fles die in het water drijft, etc. Bijvoorbeeld tussen het ene spelbedrijf en het andere. Je zou er dan eventueel tekst overheen kunnen zetten en een voice-over.

Caspar schreef:
Ei schreef:Hoe komt Superzwerfman ineens aan een bril? Ironischerwijs is Caspar tijdens de "audities" zonder bril te zien. Ei neemt aan dat Caspar meer geld heeft dan Superzwerfman. Was het dan niet logischer geweest om armoedige Superzwerfman zonder bril te houden, en rijke Caspar een bril te laten dragen? Ei vindt dat Superzwerfman door de bril een beschaafdere indruk maakt dan zonder. En hoe komt Superzwerfman ineens aan die bril? Gestolen of zo? Ei mist uitleg. In de eerste 'Superzwerfman' heeft Superzwerfman geen bril en nu ineens wel.

Da's inderdaad niet echt slim van ons. Maar er valt altijd nog wat op te verzinnen, misschien had hij bijvoorbeeld al een bril toen hij uit huis ging, maar heeft hij die niet altijd op.

Toen Superzwerfman uit huis ging? Welk huis? Misschien zou je een filmpje kunnen maken over het verleden van Superzwerfman. Bijvoorbeeld als flashbacks. Misschien kan iemand, bijvoorbeeld Rolfje van Luuk, dit soort vragen stellen aan Superzwerfman.
Misschien kan er een item komen: "Superzwerfman vertelt. Verhalen van de straat."
Ei denkt aan parodie op bv. Disney-strips zoals die van Rosa, waarin "uitleg" gegeven wordt van hoe het verleden van personages geweest zou zijn. Misschien zou je naast Superzwerfman iemand kunnen hebben die hem dan steeds in de rede valt met een heel andere versie van het verhaal. Een versie die nadelig is voor Superzwerfman. Zo kunnen er meerdere versies zijn van een uitleg hoe Superzwerfman aan zijn bril is gekomen.
Wat vind je van zo'n idee?

Caspar schreef:
Ei schreef:Of laat vader Andres zijn boot altijd open? Dan kunnen ook anderen bij de reserve-sleutels.

Ik denk het wel, hoe komt Superzwerfman anders binnen?

Maar waarom zou je dan sleutels hebben, als de boot toch open is en de reserve-sleutels van de buitenboordmotor erin liggen? :)

Caspar schreef:
Ei schreef:Maar waarom staat Superzwerfman te timmeren aan een bungalow die hij heeft gevonden? Een bungalow, nota bene. Dat getimmer is vragen om ontdekt te worden. En aan de stem van de eigenaresse te horen, is zij netter dan Superzwerfman.

Die eigenaresse is cameravrouw Sophie. Mijn zusje Eline filmt deze scene.

Ei schreef:Waar de scène met de boot goed werkte voor Ei, vindt Ei deze scène zwak. Wat doet Superzwerfman bij zo'n bungalow op zo'n manier? Waarom is Superzwerfman niet gaan slapen, zoals op de boot? Houdt Superzwerfman van werken? Daar lijkt het wel op, met zo'n bui om te gaan verbouwen.

Tja, het is niet echt een normaal iets, maar wel Superzwerfman-achtig. Hij doet soms gewoon dingen die nergens op slaan.

Ei schreef:Ei vindt de eigenaresse goed en overtuigend gespeeld. Maar uit haar reactie blijkt dat ook zij niet snapt waar Superzwerfman daar mee bezig is.

Vind je het gek, als er een zwerver op jou mini-bungalow zou timmeren zou je het ook niet snappen :P

:) Leuk geprobeerd. Maar Ei vindt de uitleg te makkelijk. Zeker gezien je kritiek op de karakters van de Fluitketelaars, te vinden onder topic 'FluitketelTV'.
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?t=340
Ei vindt dat Superzwerfman op zo'n manier te weinig karakter toont. Superzwerfman kan nu van alles doen, want hij "doet soms gewoon dingen die nergens op slaan". Dus als je iets ziet dat nergens op slaat, dan hoort dat bij Superzwerfman. :/ Je kunt nu werkelijk van alles doen en het past altijd. Ei vindt dit te makkelijk.

Blijven voor Ei dus de volgende vragen staan:
- Wat doet Superzwerfman bij zo'n bungalow op zo'n manier?
- Waarom is Superzwerfman niet gaan slapen, zoals op de boot?
- Houdt Superzwerfman van werken? Gezien zo'n bui om te gaan verbouwen?

Ei heeft de indruk dat Caspar hier nog wat moeite heeft om in de huid van een zwerver te kruipen. Hij had evengoed een verkeerd bestelde timmerman kunnen zijn. Of een padvinder die ongevraagd goede daden doet.

Een uitleg die Ei kan bedenken is dat het hier gaat om een bungalow op een vuilnisbelt. Zoals in de strips over zwerver Joe Carioca.
Maar dan nog, waarom verbouwen? Misschien hadden het bordjes kunnen zijn met "Wegwezen" en "Kssst", zoals in strips met Dagobert Duck? Misschien had dan de grap kunnen zijn dat Superzwerfman vervolgens zelf weggejaagd wordt. Dat zijn bordjes uiteindelijk dus voor hemzelf blijken te gelden. Misschien had de eigenaresse kunnen aanlopen en zeggen: "Zeg, kun je niet lezen wat er staat?" Dan kan Superzwerfman tegenwerpen dat het zijn bordjes zijn. Waarop de eigenaresse kan zeggen dat de bungalow van haar is en dat alles wat spijkervast zit, daar volgens de wet automatisch bij hoort. Ironie is dan dat Superzwerfman bordjes heeft getimmerd die hemzelf op afstand houden.

Caspar schreef:
Ei schreef:Wat voor Ei afbreuk doet is dat de vrouw zegt dat het trappenhuis haar "huis" is. Is de boedeling dat we hier een trappenhuis zien of een huis? Misschien had de vrouw kunnen zeggen: "'t Is mijn flat!"

Ja, maar da's een klein detail. Natuurlijk zijn die ook belangrijk, maar in dit geval wel minder, want huis kan je ook opvatten als iets waar je woont, en ze woont toch wel in die flat :)

Oké.

Caspar schreef:
Ei schreef:- Bij 9:21 begint een scène waarin Superzwerfman meteen weer in een flat is. Dat vindt Ei een matige overgang. Hier gaat de film zwalken. Superzwerfman gaat een lift in en loopt even later over een galerij. Wat doet hij daar? Hier wordt het Ei te vaag. Had Superzwerfman dan minstens hardop tegen zichzelf laten praten, of had er een voice-over bij gezet. Nu lijkt deze scène een verlengde van de voorgaande flatscène. Ei mist iets dat de twee scènes uit elkaar houdt.

Dat stukje met die lift klopt sowieso niet en kan er wel uitgeknipt worden. Dan is het inderdaad vreemd dat Superzwerfman in een flat is, maar hij kan naar een andere flat zijn gegaan om het daar te proberen. Maar het is inderdaad onduidelijk.

Je zou dat kunnen uitleggen met beelden tussendoor. Beelden waaruit blijkt dat Superzwerfman naar een andere flat gaat.

In plaats van een andere flat zou het ook kunnen gaan om een huis op de begane grond. De galerij is dan de stoep. Zoals in bepaalde vormen van toneel, waar in aanspraak gemaakt wordt op de verbeeldingskracht van het publiek. Volgens Ei zou Het Werkteater een voorbeeld kunnen zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Werkteater
Ander voorbeeld is 'Dogville' van Lars Von Trier. Wikipedia zegt daarover:
Naast enkele, maar niet alle, karakteristieke Dogma-regels, wordt de film ook gekenmerkt door het ontbreken van gebouwen. De hele film speelt zich af in Dogville dat wordt uitgebeeld door een platte set waarbij de huizen worden aangegeven door witte lijnen op de grond. Tevens zijn de namen van de bewoners op de grond geschreven. Tijdens de scènes ziet men in de achtergrond dan ook de andere dorpsbewoners in hun 'huizen' rustig hun bezigheden hebben. Von Trier maakt echter slechts enkele keren specifiek gebruik van de 'doorzichtigheid' van het dorp bijvoorbeeld tijdens een verkrachtingsscène zoomt de camera uit en zien we op de voorgrond dorpsgenoten die nietsvermoedend hun ding doen. Dogville is opgezet in een grote fabriekshal en daarbuiten is niet gefilmd.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dogville

Ei mist trouwens ook uitleg waarom Superzwerfman, zoals in deel 2.2 blijkt, ineens gaat aanbellen bij wat de vrouw van de booteigenaar blijkt te zijn.

Caspar schreef:
Tot zover Ei's beoordeling van deel 2.1.

Hartelijk bedankt. Volgens mij zijn we het in grote lijnen wel met elkaar eens en je wijst me soms op dingen die voor de volgende keer heel handig kunnen zijn.

Graag gedaan. Ei zal alleen zo uitvoerig zijn over Superzwerfman 2, en over de Fluitketel-filmpjes tot dusver. Anders houdt Ei geen energie over voor het doen van andere goede daden in de wereld.

Ei probeert een gedachtengang neer te zetten die niet alleen hier maar ook voor toekomstige films geldt. Zo'n scène als bijvoorbeeld die met de bungalow komt voor Ei neer op het je wat beter verplaatsen in de rol die je speelt. Wat zou een kritische kijker ervan vinden?
Dat laatste is voor Ei een automatisme: "Wat zou een kritische kijker ervan vinden?" Het geweten is dan een soort raadgever. 't Neigt wel naar bezetenheid, om zo te denken voor ander. Want het gevaar is dat je dusdanig voor andere mensen gaat denken, dat je erin vastloopt. Maar tot op zekere hoogte kan het helpen, jezelf van tevoren afvragen of iemand een tegenwerping kan hebben.
Zulk soort langdurige tips probeert Ei te geven. Voor zover ze bruikbaar zijn. :)

Luuk schreef:Hier mijn mening over 2.1:
Het begin was grappig met die audities, Superzwerfman die helemaal blij is omdat hij de rol van Superzwerfman gekregen heeft. :lol:
De bootscéne was geweldig, hebben jullie die sleutels nog terug gevonden? Ook heel erg grappig is die trap van de booteigenaar bij 06:09.
Ook het stuk met de bungalow is mooi gefilmd met die zonnestralen, dat geeft een erg realistisch beeld. Ook het geklungel met die tassen is leuk bedacht. Straks zal ik 2.2 beoordelen. :)

Ei vindt dat de bungalow-scene op zich goed gefilmd is met die zonnestralen. Overigens is zo'n "lens flare" een voorbeeld van het doorbreken van de "vierde wand". De kijker wordt eraan herinnerd dat hij een film kijkt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fourth_wall

Is de lens misschien vuil? Het lijkt Ei alsof het beeld beslagen is.
Ei
Member
 
Berichten: 420
Geregistreerd: di feb 06, 2007 12:36 pm

Berichtdoor Caspar » wo maart 12, 2008 8:34 pm

Ei schreef:[audities] Heeft deze gezellige drukte echt op een zondagmorgen plaatsgevonden?

Ja, een zondagochtend in huize Jacobs :)

Ei schreef:[beeld van een bananenschil] Misschien kun je zulke beelden van afval gebruiken als intermezzo's. Zodat je tussen scènes in, een "sfeer"beeld laat zien van een vuilnisbak, of een fles die in het water drijft, etc. Bijvoorbeeld tussen het ene spelbedrijf en het andere. Je zou er dan eventueel tekst overheen kunnen zetten en een voice-over.

Ja, da's wel een leuk idee! Zo ook bijvoorbeeld bij de scene waarin Superzwerfman weggejaagd wordt uit een flat en vervolgens in een andere flat is. Zo'n tussenbeeld helpt dan denk ik omdat het dan duidelijk is dat het een nieuwe scene is, en met een voice-over kan je dan bijvoorbeeld zeggen: 'Superzwerfman liep naar een andere flat om het daar te proberen.', o.i.d.

Ei schreef:[Superzwerfman's verleden]

Zoals ik al zei, in de film van mij en Luuk komt er wat van Super's achtergrond naar voren. Jouw idee is ook leuk, maar Sophie en ik gaan denk ik voorlopig geen nieuwe Superzwerfman films maken, maar weer met nieuwe karakters werken, omdat Superzwerfman 1, 2 en 3 met z'n drieen een geheel vormen en ook omdat een ander karakter weer wat variatie kan geven.
Ei schreef:Ei denkt aan parodie op bv. Disney-strips zoals die van Rosa, waarin "uitleg" gegeven wordt van hoe het verleden van personages geweest zou zijn. Misschien zou je naast Superzwerfman iemand kunnen hebben die hem dan steeds in de rede valt met een heel andere versie van het verhaal. Een versie die nadelig is voor Superzwerfman. Zo kunnen er meerdere versies zijn van een uitleg hoe Superzwerfman aan zijn bril is gekomen.
Wat vind je van zo'n idee?

Het is een heel erg leuk idee, maar zoals ik al zei, ik wil niet al teveel andere filmpjes maken over Superzwerfman omdat dat zegmaar spin-offs worden.

Ei schreef:- Wat doet Superzwerfman bij zo'n bungalow op zo'n manier?

Timmeren, dat zie je toch :P. Nee, je hebt gelijk, de scene is vaag en onduidelijk en slaat eigenlijk nergens op, ik heb er zelf ook niet een logische verklaring voor.
Ei schreef:- Waarom is Superzwerfman niet gaan slapen, zoals op de boot?

Tja, Superzwerfman slaapt ook niet altijd hoor.
Ei schreef:- Houdt Superzwerfman van werken? Gezien zo'n bui om te gaan verbouwen?

Superzwerfman is zeker niet lui.

Ei schreef:
Caspar schreef:Dat stukje met die lift klopt sowieso niet en kan er wel uitgeknipt worden. Dan is het inderdaad vreemd dat Superzwerfman in een flat is, maar hij kan naar een andere flat zijn gegaan om het daar te proberen. Maar het is inderdaad onduidelijk.

Je zou dat kunnen uitleggen met beelden tussendoor. Beelden waaruit blijkt dat Superzwerfman naar een andere flat gaat.

Zoals ik al zei kunnen we dit misschien oplossen met een 'bananenschil-intermezzo' ertussen, dat schept een soort onafhankelijkheid tussen de 2 scenes.

Ei schreef:Ei mist trouwens ook uitleg waarom Superzwerfman, zoals in deel 2.2 blijkt, ineens gaat aanbellen bij wat de vrouw van de booteigenaar blijkt te zijn.

Die is er wel degelijk. Superzwerfman vond de deur aantrekkelijk en dacht dat Judith wel een aardige vrouw zou zijn. Dit zegt hij in 2.2.

Ei schreef:Ei probeert een gedachtengang neer te zetten die niet alleen hier maar ook voor toekomstige films geldt. Zo'n scène als bijvoorbeeld die met de

zeker voor toekomstige films is het heel handig. Zoals ik al zei zijn we wel klaar met Superzwerfman-filmpjes, en ik wil bij de 3 die we nu hebben ook zo min mogelijk bijvoegen, zo'n bananenschilletje is leuk, maar ik voel er bijvoorbeeld niet zoveel voor om de hele bungalowscene over te doen.

Ei schreef:Is de lens misschien vuil? Het lijkt Ei alsof het beeld beslagen is.

Dat komt volgens mij door het zonlicht.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Ei » wo maart 12, 2008 9:26 pm

En dan nu, Ei's beoordeling van Superzwerfman Deel 2.2.

- Deel 2.2 gaat verder met de tassenscène. Bij 0:20 zegt Superzwerfman: "Nou eh, misschien wil deze mevrouw me wel in huis nemen." Wie is "deze mevrouw"? Hoe komt Superzwerfman ineens op het idee om bij een op dat moment nog onzichtbare vrouw aan te gaan bellen?

Superzwerfman vraagt: "Heeft u misschien onderdak voor mij en mijn tassen?" Dat vindt Ei wel grappig. Daarna zegt Superzwerfman: "U leek mij zo'n aardige vrouw en mooie ... en zo." Wat zegt Superzwerfman hier precies? "Mooie villa"?

Bij 00:47 zegt vrouw Judith dat Superzwerfman eerst zijn schoenen uit moet doen. Vanwege hondenpoep onder zijn schoenen. Dat is blijkbaar een spontaan gedeelte, zoals met de bootsleutels.
Bij 1:06 zegt de vrouw dat Superzwerfman zijn tassen op de (overdekte) kattenbak kan zetten, waaraan ze sarcastisch toevoegt "Zal de poes ook blij mee zijn." Dat vindt Ei grappig.
Is trouwens vader Andreas op de achtergrond te zien, in de woonkamer?

Bij 01:39 vraagt Superzwerfman of de vrouw zijn sokken wil stoppen. Grappig, vindt Ei. Dat ongemanierde gedrag. In plaats van dat Superzwerfman blij is dat hij naar binnen mag, gaat hij verder met het uitbuiten van andermans goedheid.

De scène op zich blijft vaag. Waarom belt Superzwerfman daar aan? Ook de vrouw vraagt zich dat af. Superzwerfman zegt dat ze hem een aardige vrouw leek. Maar waaruit blijkt dat, in de film? De vrouw wordt zonder introductie opgevoerd, naar aanleiding van gebeurtenissen die het publiek nergens ziet. Wanneer heeft Superzwerfman deze vrouw eerder gezien?

Vanaf 01:56 besluit de vrouw om, zonder dat Superzwerfman het weet, te bellen met iemand. (Blijkbaar met haar man, de booteigenaar.) De vrouw zegt: "Hé [...]. Ja, hij is binnen." Alsof de persoon aan de andere kant weet wie die "hij" dan is.
Verder stelt de vrouw dat ze misschien bang wordt en dat ze hem er echt niet uit krijgt. Ze krijgt de tip om hem even op te vangen.
Maar waarom laat de vrouw in de eerste plaats een zwerver binnen als ze hem niet vertrouwt en bang van hem wordt? Als je een aanbellend persoon wantrouwt kun je die beter buiten laten en desnoods je deur barricaderen. De vrouw brengt vrijwillig zichzelf in gevaar. Waarom?

Bij 2:39 staat Caspar vol in beeld te seinen naar de camera. Op een dwingende manier. Blijkbaar moet de camera stoppen. Hoe dat zo? De camera stopt kort daarna en kapt bijna een vraag van de vrouw af. "Hoe komt het zo dat u geen huis meer heeft?" Een vraag die onbeantwoord blijft, omdat de camera stopt. Waarom moest de camera hier stoppen, midden in een actie?

Vanaf 2:42 wast de vrouw het gezicht van Superzwerfman. Dat vindt Ei vreemd omdat ze eerder zegt dat ze bang van hem is.
Als ze zijn gezicht onder het lange haar duidelijk ziet vraagt ze: "Zeg, hoe oud ben jij eigenlijk?" En ze zegt: "Er ziet een heel jong persoon onder."
Vanaf hier begint het bedrijf enigzins een invulling te krijgen. De vrouw had Superzwerfman binnen kunnen halen omdat hij een kind is.

Ei vindt de betutteling door de vrouw geslaagd. Ze gaat meteen een stuk hoger praten. En dan Superzwerfman die een biertje wil, waarop ze zegt: "Nee kind, je moet melk hebben."
Ook grappig dat Superzwerfman bij 3:45 nogal lomp op de rug van jongste dochter Lisa slaat. Wat volgens Ei iets te realistisch gebeurt. 't Lijkt echt hard.

Bij 4:06 stelt de vrouw voor dat Superzwerfman kan oppassen op haar kind(eren). Dat staat wat haaks op haar eerdere vrees, vindt Ei.

De vrouw stelt, met een typisch hoge moederlijke stem, dat Superzwerfman zich nuttig kan maken op zo'n manier en dat hij zodoende niet het gevoel hoeft te hebben dat hij van alles aanneemt. Wat Ei grappig vindt is dat Superzwerfman amper luistert en zonder inhoudelijk te reageren zegt dat hij naar de woonkamer gaat. Superzwerfman laat de vrouw dus maar kletsen en neemt ondertussen het huis in bezit.
Dat superzorgzame tegenover die arrogantie vindt Ei een geslaagde combinatie. De vrouw wil goed doen, maar er wordt amper naar haar geluisterd. Wat dus doet afvragen in hoeverre de vrouw echt goed doet. Ei is dol op zulke ironie.
De vrouw zegt daarná: "Maak het je thuis." Alsof zo'n uitnodiging achteraf nog verschil maakt.

Bij 4:22 vertelt de vrouw dat ze zich over Superzwerfman wil ontferrmen en dat ze er een goed gevoel van krijgt. De manier hoe ze daarbij haar handen op haar hart legt vindt Ei bijzonder geslaagd. 't Heeft iets sarcastisch, vindt Ei.

Is Caspar trouwens 13 of 15?

- Bij 4:40 komt de vrouw de woonkamer binnen en blijkt dat Superzwerfman achter een laptop zit.
Ei vindt het grappig dat de vrouw hem hier "Superzwerfkind" noemt. En dat zus Eline bij 4:53 pruilend zegt: "Hij is eng." en "Hij moet weg." Waarna ze, bijna huilend, wegloopt naar de keuken. Wat natuurlijk voor vrouw/moeder Judith een dankbaar moment is om in al haar goedheid uit te leggen dat de kinderen niet bang hoeven te zijn.

Interessant contrast dat de moeder zich blindelings laat meeslepen in haar goedheid, tegenover de kinderen die Superzwerfman wantrouwen als een engerd.

Bij 5:26 vraagt zus Eline of Superzwerfman afkomstig is van Mars. Waarop Superzwerfman antwoordt dat hij uit een doos komt. Op een schunnige manier kun je dat antwoord dubbelzinnig zien. Is dat zo bedoeld?

Bij 5:36 stoot Caspar blijkbaar zijn thee om. Zowat over de laptop. Dat wordt bijzonder luchtig opgevat. Als je jezelf op kosten wil jagen, zet dan een kop met vloeistof naast je laptop. Grappig dat zus Eline zegt: "Ik heb het je gezegd."

- Bij 5:50 komt vader Andreas thuis. Die wordt overrompeld door zijn vrouw en kinderen die vertellen over Superzwerfkind. Zus Ei vindt het grappig dat zus Eline kinderlijk zegt: "Hij komt uit een doos."

Wat Ei helemaal geslaagd vindt is hoe een beperkte bezetting is uitgebuit. Door de vader dezelfde te laten zijn als de booteigenaar, ontstaat een subverhaal over hoe hij steeds last heeft van Superzwerfman.
De herrie die ontstaat als booteigenaar en Superzwerfman elkaar treffen (6:15) vindt Ei goed gespeeld. De kinderen die gaan huilen, de moeder die probeert haar man tegen te houden en dan de vader die opgeeft en zegt: "Nou ja. Wat is het voor een gekkenhuis hier, zeg? Die jongen zat net in die boot en toen heb ik hem al weggestuurd. En nu kom ik hier thuis en is ie hier wéér!" Ei vindt het relaas van de vader overtuigend gespeeld. Alsof Superzwerfman overal in zijn leven opduikt.

De vader laat zich met tegenzin overtuigen door de moeder. Hij antwoordt: "Ik zie het niet zo zitten, hoor. Want ik weet precies wat ervan komt. Ze eten alles op. Je raakt alles kwijt. En je krijgt er niks voor terug."
Bij 7:32 blijkt dat de vader geen croissants krijgt omdat die aan Superzwerfkind zijn gegeven. Waarop de vader mooi inhaakt: "Dat bedoel ik nou." Waarna hij ook het verlies van zijn sleutels aanhaalt als voorbeeld.

Interessant dat nu het Superzwerfman goed uitkomt een kind te zijn, hij dat zelf aanvoert ter verdediging tegen de vader.

Bij 7:10 zegt de vader op het voorstel Superzwerfman een kans te geven: "Nou oke, is goed. Heeft hij zijn handen gewassen?" Waarna Superzwerfman bevestigend zijn handen laat zien aan de camera. Maar kort ervoor (vanaf 6:55) is te zien hoe Superzwerfman zich uitgebreid staat te krabben met diezelfde handen.
Geen idee of dit zo bedoeld is als grap.

Ook leuk dat zus Eline blijft herhalen dat Superzwerfman uit een doos komt. (07:13)

- Bij 7:47 stelt moeder Judith aan de vader voor om samen boodschappen te gaan doen. De vader gaat mee onder proest en Superzwerfman mag meteen oppassen op de kinderen.
Superzwerfman pakt zus Lisa op. Met de mededeling dat hij goed op haar zal passen.

- Bij 8:13 besluit Superzwerfman om Lisa in een tas te doen. Deze actie komt vrij meteen nadat de ouders weg zijn. Hier wordt het vaag voor Ei. Een kind in een tas stoppen heeft een hoog gehalte van: "Don't try this at home." Wat is de motivatie? Waarom zoiets gevaarlijks? Ei ziet er geen humor in.

Bij 8:25 valt zus Lisa echt van Superzwerfman's schoot af. Waarna een echte huilbui volgt. Kort daarop, na het troosten, gaat Superzwerfman meteen door over die tas. Hij stelt voor dat zus Lisa er zelf in stapt. Wat Ei daarbij vreemd vindt dat zus Eline daar kritiekloos in mee gaat. Bij 8:58 zegt Superzwerfman: "NOu kan ik jou goed bewaren, ja." (Aha, eindelijk een motief.)
Bij 9:07 verdwijnt zus Lisa na wat overtuigend gejammer geheel in de tas. Waarom zus Eline schreeuwt: "Niet doen!" En ze gaat blijkbaar haar ouders halen. Terwijl ze Lisa kort tevoren zelf aanmoedigt om die tas in te gaan. Dat staat haaks op elkaar.

Ei vindt deze scène het zwakste van heel 'Superzwerfman 2'. De scène is gevaarlijk, bijna angstaanjagend, en er is nergens humor. Ei vindt dat alleen al aan de stroefheid van de scène te zien is dat het idee gebrekkig is. Zus Lisa moet met nota bene de camera er bovenop overtuigd worden van een actie die ze blijkbaar echt eng vindt. Ei vindt deze scène gruwelijk en geforceerd. Zeker als zus Lisa valt en gaat huilen. 't Lijkt zowat kindermishandeling. Zeker als je de scène los van de rest bekijkt.

Waarom niet iets grappigs absurds in de plaats? Iets om te lachen? Superzwerfman kan de zusjes allerlei verkeerde manieren leren. Bijvoorbeeld door te roven uit de koelkast.
Misschien had Superzwerfman ze kunnen voorstellen om wat te gaan eten. De zusjes kunnen dan zeggen dat er niets in huis is en dat hun ouders boodschappen aan het doen zijn. Superzwerfman kan dan stellen dat er genoeg vlees in huis is. "Straatvlees", om precies te zijn. En als de zusjes vragen wat Superzwerfman bedoelt kan hij wijzen naar de kat. Je kunt dan een scène hebben waarin de zusjes huilend protesteren terwijl Superzwerfman op zoek gaat naar de kat. En/of Superzwerfman kan de zusjes overtuigen van de smakelijkheid van kattenvlees.
Wat de ouders dan aantreffen bij thuiskomst is een zwerver die de kat op wil eten. Of erger: Een zwerver en hun kinderen die de kat op hébben gegeten.
Of de kinderen kunnen dan pas horen dat het de kat was.

Ei beeldt zich bijvoorbeeld in dat als de ouders terugkomen met boodschappen, de kinderen kunnen stellen dat ze al gegeten hebben. Op de tafel kan een bord met afgekloven botjes staan. De moeder kan dan verbaasd zeggen dat er niets in huis is. En dat ze niet begrijpt waar dat vlees vandaan is gekomen. Waarop de vader ontdekt dat, behalve zijn sleutels en zijn croissants, nu ook zijn kat weg is. Waar is de kat? Poes, poes, poes... Ei beeldt zich een hyper-explosieve scène in als dan blijkt dat Superzwerfman er een ovenschotel van heeft gemaakt. Zoiets gaat de vader/booteigenaar niet leuk vinden, natuurlijk. Of misschien kan de vader blij zijn dat de kat eindelijk weg is, en kan het de móeder zijn die ditmaal explodeert.

Hoe dan ook, Ei bedoelt een idee dat absurd en grappig tegelijk is. Ei kan meer idioterie bedenken over bv. een kat als ovenschotel dan over een zusje dat echt kan stikken in een tas.

- Bij 9:24 heeft zus Eline blijkbaar haar ouders gehaald, of de deur voor hen open gedaan. Superzwerfman wordt relatief mild weggestuurd. Ei mist hier overtuiging. Superzwerfman laat zich zonder protest wegsturen en de vader blijft redelijk kalm. De vader had minstens zus Lisa aan de moeder kunnen geven, zodat hij zijn handen vrij heeft en evt. weer een achtervolging kan inzetten.

Krijgt Superzwerfman zijn tassen achter hem aan? Of blijven die achter?

Bij 9:54 is te zien dat Caspar/Superzwerfman binnen is. Terwijl is gesteld dat hij weg is.

- Bij 9:58 is een scène te zien waarin Superzwerfman zich (weer) op een galerij afvraagt wat hij moet doen. Einde van 2.2.


Pff. Hopelijk is Ei's oordeel een beetje te volgen. Ei vindt het ontzettend leuk om over films na te denken. Maar op deze uitgebreide manier valt dat moeilijk vol te houden. Wie zo uitgebreid over anderen oordeelt heeft amper tijd over om zelf te leven. De tijd tikt genadeloos voort.
Ei is niet van deze wereld. Zoveel is duidelijk.
Ei
Member
 
Berichten: 420
Geregistreerd: di feb 06, 2007 12:36 pm

Berichtdoor wegwijzer » wo maart 12, 2008 9:31 pm

Ei schreef:En dan nu, Ei's beoordeling van Superzwerfman Deel 2.2.

Link naar Superzwerfman Deel 2.2:
http://video.google.nl/videoplay?docid=-8043587173619156177&hl=nl
wegwijzer
 

Berichtdoor Caspar » do maart 13, 2008 8:12 am

Geweldig bedankt Ei. Er zitten weer een paar zeer goeie tips tussen, ik moet straks weg maar ik zal later nog eens uitgebreid antwoord geven :)
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Caspar » do maart 13, 2008 5:43 pm

Ei schreef:Deel 2.2 gaat verder met de tassenscène. Bij 0:20 zegt Superzwerfman: "Nou eh, misschien wil deze mevrouw me wel in huis nemen." Wie is "deze mevrouw"? Hoe komt Superzwerfman ineens op het idee om bij een op dat moment nog onzichtbare vrouw aan te gaan bellen?

Zoals je ziet staat het raam open ;). Daar kon Super de mevrouw zien. 't Is inderdaad wel een beetje onduidelijk gebracht.

Ei schreef:Daarna zegt Superzwerfman: "U leek mij zo'n aardige vrouw en mooie ... en zo." Wat zegt Superzwerfman hier precies? "Mooie villa"?

'Mooie deur', dat is ook een van zijn redenen dat hij aanbelde, hij vond de deur mooi.

Ei schreef:Bij 00:47 zegt vrouw Judith dat Superzwerfman eerst zijn schoenen uit moet doen. Vanwege hondenpoep onder zijn schoenen. Dat is blijkbaar een spontaan gedeelte, zoals met de bootsleutels.

Ja, ik had poep aan m'n schoenen.

Ei schreef:Is trouwens vader Andreas op de achtergrond te zien, in de woonkamer?

Ja, maar je ziet hem nauwelijks, dus het lijkt me niet een probleem.

Ei schreef:De scène op zich blijft vaag. Waarom belt Superzwerfman daar aan? Ook de vrouw vraagt zich dat af. Superzwerfman zegt dat ze hem een aardige vrouw leek. Maar waaruit blijkt dat, in de film? De vrouw wordt zonder introductie opgevoerd, naar aanleiding van gebeurtenissen die het publiek nergens ziet. Wanneer heeft Superzwerfman deze vrouw eerder gezien?

Superzwerfman heeft 2 redenen:
1. Hij kon Judith zien via het openstaande raam.
Dit wordt niet duidelijk gebracht. Superzwerfman had bijvoorbeeld door het raam kunnen kijken.

2. Een openstaand raam ziet er ook aantrekkelijk uit.
Dit had de reden kunnen zijn waarom Super naar binnen zou kijken.

3. Hij vond de deur mooi.
Dit wordt letterlijk gezegd.

Ei schreef:Vanaf 01:56 besluit de vrouw om, zonder dat Superzwerfman het weet, te bellen met iemand. (Blijkbaar met haar man, de booteigenaar.) De vrouw zegt: "Hé [...]. Ja, hij is binnen." Alsof de persoon aan de andere kant weet wie die "hij" dan is.

Sophie zette de camera per ongeluk al uit, waardoor een klein stukje van het gesprek weg is, waarin Judith zegt dat er een zwerver binnen is.

Ei schreef:Verder stelt de vrouw dat ze misschien bang wordt en dat ze hem er echt niet uit krijgt. Ze krijgt de tip om hem even op te vangen.
Maar waarom laat de vrouw in de eerste plaats een zwerver binnen als ze hem niet vertrouwt en bang van hem wordt? Als je een aanbellend persoon wantrouwt kun je die beter buiten laten en desnoods je deur barricaderen. De vrouw brengt vrijwillig zichzelf in gevaar. Waarom?

Ze kan bang zijn dat Superzwerfman niet meer weg gaat, omdat hij zich gedraagt alsof hij daar al helemaal woont.

Ei schreef:Bij 4:06 stelt de vrouw voor dat Superzwerfman kan oppassen op haar kind(eren). Dat staat wat haaks op haar eerdere vrees, vindt Ei.

Judith is nu een stuk minder bang, omdat Superzwerfman 'nog maar een kind is,

Ei schreef:Is Caspar trouwens 13 of 15?

Caspar is 13 (ten tijde van de film 12), Superzwerfman is rond de 15.

Bij 5:26 vraagt zus Eline of Superzwerfman afkomstig is van Mars. Waarop Superzwerfman antwoordt dat hij uit een doos komt. Op een schunnige manier kun je dat antwoord dubbelzinnig zien. Is dat zo bedoeld?

Nee, maar het is wel grappig.

Ei schreef:Bij 5:36 stoot Caspar blijkbaar zijn thee om. Zowat over de laptop. Dat wordt bijzonder luchtig opgevat. Als je jezelf op kosten wil jagen, zet dan een kop met vloeistof naast je laptop. Grappig dat zus Eline zegt: "Ik heb het je gezegd."

De thee stond op de rand van de stoel en kon niet op de computer vallen. Eline had mij van te voren gezegd dat het onverstandig was, vandaar haar terechtwijzing.

Ei schreef:Bij 7:10 zegt de vader op het voorstel Superzwerfman een kans te geven: "Nou oke, is goed. Heeft hij zijn handen gewassen?" Waarna Superzwerfman bevestigend zijn handen laat zien aan de camera. Maar kort ervoor (vanaf 6:55) is te zien hoe Superzwerfman zich uitgebreid staat te krabben met diezelfde handen.
Geen idee of dit zo bedoeld is als grap.

Ik moest krabben vanwege de thee, dat jeukte een beetje, het is dus niet echt een grap.

Ei schreef:"NOu kan ik jou goed bewaren, ja." (Aha, eindelijk een motief.)

Ja. Alles wat Superzwerfman tot nu toe dierbaar is geweest, heeft hij in zijn tassen bewaard, vandaar.

Ei schreef:Bij 9:07 verdwijnt zus Lisa na wat overtuigend gejammer geheel in de tas. Waarom zus Eline schreeuwt: "Niet doen!" En ze gaat blijkbaar haar ouders halen. Terwijl ze Lisa kort tevoren zelf aanmoedigt om die tas in te gaan. Dat staat haaks op elkaar.

Ze moedigde Lisa aan voor de scene, toen was ze eik. een beetje Out of character.

Ei schreef:Ei vindt deze scène het zwakste van heel 'Superzwerfman 2'.

Oei, da's jammer. Wij (de acteurs, inclusive Lisa) vinden het een van de leukste scenes.

Ei schreef:De scène is gevaarlijk, bijna angstaanjagend, en er is nergens humor. Ei vindt dat alleen al aan de stroefheid van de scène te zien is dat het idee gebrekkig is. Zus Lisa moet met nota bene de camera er bovenop overtuigd worden van een actie die ze blijkbaar echt eng vindt. Ei vindt deze scène gruwelijk en geforceerd. Zeker als zus Lisa valt en gaat huilen. 't Lijkt zowat kindermishandeling. Zeker als je de scène los van de rest bekijkt.

De scene is niet heel goed gegaan nee, doordat Lisa viel en niet meer in de tas ging. Kindermishandeling vind ik dan wel erg ver gaan (zeker omdat het ook een soort beschuldiging is, niet alleen tegen mij maar ook tegen Sophie, Eline, Andreas en Judith, die allemaal instemden voor de scene (sterker nog, Judith, de moeder van Lisa, heeft de scene verzonnen)). Lisa vond het zelf leuk om mee te werken en ik zou m'n eigen zusjes nooit mishandelen of express iets aandoen.

Ei schreef:[Vervannging voor de tas-scene]Hoe dan ook, Ei bedoelt een idee dat absurd en grappig tegelijk is. Ei kan meer idioterie bedenken over bv. een kat als ovenschotel dan over een zusje dat echt kan stikken in een tas.

Ja, jouw ideeen zijn erg leuk, en ik kan me ook voorstellen wat je tegen hebt op de tas-scene, maar van mij mag hij toch best blijven en het lijkt me niet noodzakelijk om hem over te doen (bovendien willen Eline en Sophie dat zeker niet).

Ei schreef:- Bij 9:24 heeft zus Eline blijkbaar haar ouders gehaald, of de deur voor hen open gedaan. Superzwerfman wordt relatief mild weggestuurd. Ei mist hier overtuiging. Superzwerfman laat zich zonder protest wegsturen en de vader blijft redelijk kalm. De vader had minstens zus Lisa aan de moeder kunnen geven, zodat hij zijn handen vrij heeft en evt. weer een achtervolging kan inzetten.

Andreas en Judith bekommeren zich nu in de eerste plaats om Lisa.

Ei schreef:Krijgt Superzwerfman zijn tassen achter hem aan? Of blijven die achter?

Die blijven achter ;)

Ei schreef:Bij 9:54 is te zien dat Caspar/Superzwerfman binnen is. Terwijl is gesteld dat hij weg is.

Toen hoorde de camera ook niet te lopen, dat stukje kan er beter uitgeknipt worden.

Ei schreef:Pff. Hopelijk is Ei's oordeel een beetje te volgen. Ei vindt het ontzettend leuk om over films na te denken. Maar op deze uitgebreide manier valt dat moeilijk vol te houden. Wie zo uitgebreid over anderen oordeelt heeft amper tijd over om zelf te leven. De tijd tikt genadeloos voort.
Ei is niet van deze wereld. Zoveel is duidelijk.

Alweer erg bedankt. Volgende keer mag je termen als kindermishandeling achterwege laten (wat ik ook als een persoonlijke belediging opvat), maar verder zijn je tips erg nuttig en bruikbaar. :)
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Ei » vr maart 14, 2008 3:34 am

Caspar schreef:
Ei schreef:De scène is gevaarlijk, bijna angstaanjagend, en er is nergens humor. Ei vindt dat alleen al aan de stroefheid van de scène te zien is dat het idee gebrekkig is. Zus Lisa moet met nota bene de camera er bovenop overtuigd worden van een actie die ze blijkbaar echt eng vindt. Ei vindt deze scène gruwelijk en geforceerd. Zeker als zus Lisa valt en gaat huilen. 't Lijkt zowat kindermishandeling. Zeker als je de scène los van de rest bekijkt.

De scene is niet heel goed gegaan nee, doordat Lisa viel en niet meer in de tas ging. Kindermishandeling vind ik dan wel erg ver gaan (zeker omdat het ook een soort beschuldiging is, niet alleen tegen mij maar ook tegen Sophie, Eline, Andreas en Judith, die allemaal instemden voor de scene (sterker nog, Judith, de moeder van Lisa, heeft de scene verzonnen)). Lisa vond het zelf leuk om mee te werken en ik zou m'n eigen zusjes nooit mishandelen of express iets aandoen.

Ei schreef: "'t Lijkt zowat". Dat vindt Ei een groot verschil met wat jij ervan maakt.

En wat anders moet het idee voorstellen dan dat het zusje des huizes onbedoeld gevaarlijk behandeld wordt door Superzwerfman. Waarom wordt Superzwerfman door de geschokte ouders weggestuurd uit hun huis?
Ei heeft de indruk dat Ei nu moet verantwoorden dat de scène geslaagd is en zowat realistisch lijkt. Nogmaals, zowat lijkt.
Wie beschuldigt hier wie?

Caspar schreef:Volgende keer mag je termen als kindermishandeling achterwege laten (wat ik ook als een persoonlijke belediging opvat), maar verder zijn je tips erg nuttig en bruikbaar. :)

Hoe moet Ei reageren als je beledigd bent als Ei omschrijft wat je zelf in een film uitbeeldt? Waar bemoeit Ei zich mee?

Ei is nu vooral wat aangebrand om Ei zojuist een lang bericht is kwijtgeraakt met allerlei ideeën voor een eindmontage. Een montage in FluitketelTV-stijl. Bijvoorbeeld zoals in Sesamstraat met Dikkie Dik. Een verhalenverteller, misschien zelfs iemand van FluitketelTV, zou dan kunnen vertellen wat achteraf aan aanvullende ideeën opkomt. En misschien zouden er beelden tussengevoegd kunnen worden van de spelers zelf. Waarin bijvoorbeeld als idee dat de oudste zus, in een interview tussen de beelden door, vertelt dat ze naar de deur rende omdat Superzwerfman ook haar in een tas wilde stoppen. Zodoende kun je de bestaande beelden gebruiken in een FluitketelTv-achtige eindmontage, bijvoorbeeld in samenwerking met de Fluitketelaars.
Maar dat bericht is dus weg. En eigenlijk baalt Ei ontzettend van Ei's bemoeizucht. Zeker als dat voor Ei vragen oplevert over wie nou eigenlijk wie beschuldigt hier.

Het ruwe materiaal is leuk als het is. Vindt Ei.
Laat dat voorop staan.

Ei beoordeelt het ruwe materiaal naar mogelijkheden. Zoals Ei er tegenaan kijkt. En daar kan Ei pedant in zijn. Maar heeft Ei nou echt zo ongelijk als Ei stelt dat het ruwe materiaal in een eindmontage, als die ooit komt, voor verbetering vatbaar is? Misschien zou je een beeld tussendoor kunnen maken van een interview met de jongste zus die vertelt hoe o zo vreselijk bang ze was van Superzwerver. Dat ze niet meer kan slapen. Wat Ei als wannabe-kritische kijker mist is humor. Ei bedoelt alleen te inspireren om meer te halen uit je werk. En als jij (en de andere makers) het ruwe materiaal goed en welletjes vinden, dan hebben jullie daar ook wat betreft Ei groot gelijk in.

Wannabe-kritische betweter Ei voelt zich nu een beetje voor joker zitten met al dat commentaar en die tips. Of erger, als plezierbederver van andermans hobby. Ei had kortweg en oprecht kunnen volstaan met complimenten voor het materiaal zoals het is. En als jullie het, terecht, best vinden hoe de film is, wat zit Ei dan nog anders te doen dan te etaleren met luchtkastelen over post-productie die een leuke film zo mogelijk nog leuker kan maken? Ei vindt het materiaal inspirerend en Ei heeft plenty ideeën. Maar wat wil Ei(ndemol) er eigenlijk mee melden? En wat komt daarvan over en hoe?

Als dan een bericht verloren gaat waarin Ei ruim een uur heeft zitten breinstormen door een stommiteit verloren gaat, vraagt Ei zich meer dan ooit af of verlicht Ei eigenlijk wel zinnig bezig is in dit aardse tranendal. Wil Ei dan nog wat zeggen van een ander? Als Ei amper zichzelf kan "saven"? :/

Bij deze een (voor Ei) haastige beknopte versie met in elk geval een verduidelijking van Ei's goedbedoelende intenties. Voor zover bemoeizuchtig, geklutst Ei die überhaupt zelf snapt.
Dat Ei op wat voor manier dan ook iemands hobby-plezier verpest, weegt dat voor Ei zwaarder dan alle eventueel bruikbare tips bij elkaar. Ook al vindt Ei de aanleiding een misverstand. Waar is Ei nou eigenlijk mee bezig? Is Ei's bemoeizucht en betweterij nou echt wel zo welkom? Ei meent er bij professionals mee weg te kunnen komen. Bijv. met Disney-auteurs. Als was het maar als ontevreden klant. Maar als het puur om een hobby van iemand gaat, dan wordt geklutst Ei's gezever zelfs voor Ei al gauw te pedant.

Puur het feit dat je beledigd meent te zijn, op wat voor claim dan ook, toont aan dat Ei faalt in het overbrengen van een aanmoedigende beoordeling. Door weer een misverstand waar Ei in betrokken is. Dan kan Ei, bij deze, wel met een verdediging komen. Maar wat heeft het voor zin? Zoals jij het stelt heeft Ei iedereen beschuldigd en jouw persoonlijk beledigd. Waarmee precies?

Wat dan ook: Hoe krijgt Ei het toch weer voor elkaar om weer in zo'n over-en-weer situatie te belanden? :/
Ei
Member
 
Berichten: 420
Geregistreerd: di feb 06, 2007 12:36 pm

Berichtdoor Caspar » vr maart 14, 2008 9:14 am

Sorry, ik reageerde ook overdreven, maar ik was vooral erg geschrokken omdat je ook wel een beetje gelijk hebt.

Die Fluitketel-achtige eindmontage waar jij het over hebt in het kort klinkt wel leuk. Een beetje een soort making-of begrijp ik, dus met ingesproken commentaar en mededelingen tijdens de scenes over wat er beter zou kunnen en wat achtergrondinformatie, en interviews met de acteurs. Hartstikke leuk idee! Maar ik wil ook (en nu eerst) een 'gecleande' versie maken van de film zelf. Daarna kunnen we altijd nog making-offs, samenwerkingen met FluitketelTV, bloopers, interviews en andere dingen toevoegen.

Ik zeg niet dat ik niks doe of ga doen met je tips en verbeteringen, en sommige dingen (zoals een vervanging van de bungalow-scene en een paar kleine details (waarom belt Super bij Judith aan? Waarom stopt Super Lisa in die tas?)) wil ik ook best opnieuw doen (als Sophie en Eline daar ook zin in hebben) maar het materiaal wat we nu hebben gaat voor mij nu voor. Ik denk namelijk dat we nog een hele hoop kunnen doen met wat we nu hebben, het kan echt nog een stuk beter. Daarna kunnen we nieuwe dingen toevoegen.

Maar alsjeblieft, blijf tips en commentaar geven, ik heb er echt veel aan, ook voor filmpjes in de toekomst. Je maakt me bijvoorbeeld duidelijk dat als een persoon iets doet dat hij dat niet zomaar kan doen (bungalow bijtimmeren, aanbellen bij Judith). Zoiets kunnen we in latere films voorkomen. En de ideeen voor nieuwe scenes kunnen we natuurlijk ook in andere films gebruiken. :)
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Ei » za maart 15, 2008 4:25 am

Caspar schreef:Sorry, ik reageerde ook overdreven, maar ik was vooral erg geschrokken omdat je ook wel een beetje gelijk hebt.

In de eerste plaats zou Ei sorry moeten zeggen. Ei is geschrokken van het misverstand dat Ei, achteraf bezien, had kunnen zien aankomen en voorkomen.

Met name met 'Superzwerfman 2' is de scheidslijn flinterdun tussen rol en reality. Dusdanig dat er soms geen scheidslijn lijkt te zijn. En als dan een familie een familie speelt, en Ei gaat daar dan commentaar op leveren, is het risico groot dat het persoonlijk commentaar is op hoe die familie "werkelijk" leeft. Zit Ei dan een film te bekritiseren of een familie?
Ook met 'FluitketelTV' en 'Rolfje Live Show' kan het voor Ei moeilijk zijn te bepalen in hoeverre Luuk, Tim en Sjoerd zichzelf zijn of een rol spelen. Als Ei dan stelt dat men zich anders zou kunnen gedragen, kan zoiets dan al gauw als een persoonlijke aanval geïnterpreteerd worden.
Zelfs al zouden de rollen wel duidelijk gescheiden zijn, dan nog kan kritiek gevoelig liggen. Dus vandaar dat Ei zich afvraagt in hoeverre het gestoei met andermans ideeën, zoals Ei nu doet, kan overslaan naar vechten. Zoals vaak gebeurt met stoeien.

In het geval van 'Superzwerfman 2' zijn Ei's oordelen makkelijk te interpreteren als persoonlijke kritiek op andermans familie-banden. Maar waar Ei in dit geval op doelt is de situatie van een kleuter die meespeelt met een film waarvan het, zoals Ei de resultaten ziet, voor die kleuter nog onduidelijk is wat verwacht wordt. Natuurlijk zal zo'n kleuter bij het zien van zo'n film zo'n situatie achteraf anders kunnen zien dan op het moment zelf. Ei meent te zien dat het jonge filmzusje, eigenlijk ook zoals Ei, moeite heeft om te zien wat nou spel is en wat echt is. De bedoeling van de zusje-in-tas scène lijkt voor Ei te zijn dat Superzwerfman goedbedoeld doch onhandig is met het zusje. Maar als dan een echt onhandig situatie ontstaat van een kleuter die bij nader inzien geen zin heeft om in een tas te zitten en ook nog eens van Superzwerfman's schoot valt en echt gaat huilen, dan is het moeilijk voor Ei om kritisch te oordelen zonder dat dit leidt tot een sfeer van verwijt aan, in dit geval, acteur Caspar als persoon, over hoe hij, in een geval als deze, in het echt met zijn zusje omgaat. Terwijl Ei doelt op een artistieke verhouding: de relatie in het spel. Hoe laat je een in kleuter spontaan meedoen in een film. Hoe ga je ermee om?
Er zijn twee scènes waarin Ei twijfelt aan hoe Caspar/Superzwerfman de kleuter (wie dan ook) betrekt in het filmspel. Zoals Ei ook kritiek heeft geuit op hoe Caspar zich elders in de film opstelt, zoals het seinen dat een scène gestopt moet worden, waarbij de film-moeder (echte moeder) wordt afgebroken in haar voortzetting van het spel. (2.2, 2:39) Dat is in feite ook te lezen als kritiek op hoe, in dit geval, Caspar even iets teveel met zijn eigen rol bezig lijkt te zijn dan met die van een ander.
De twee jongste zusje-scènes die Ei bedoelt zijn het moment waarop Superzwerfman speelt dat hij het jongste zusje goedbedoelend doch onhandig op haar rug slaat. (2.2, 3:45) Dat wordt door de film-moeder (echte moeder) gecorrigeerd met "Oeh! Zachtjes hoor!" en het preventief troosten van het zusje. Eerder (2.2, 1:50) is te zien hoe Superzwerfman ook al de moeder er goedbedoelend van langs geeft met een onhandige schouderklop. Verschil is dat de moeder in dit geval weet dat het spel is en dat zo'n aanraking als namaak is bedoeld. Een aanraking die niettemin realistisch pijnlijk kan zijn. De andere jongste zusje-scène is de reeds besproken scène met de tas. (2.2, 8:13)
Om hier nog verder op in te graven meent Ei in deel 2.1 te zien dat Caspar zelf lijkt schrikken van hoe zijn vader als zijnde de film-booteigenaar schoppend achter hem aan komt. Verschil is dat daar voor zover Ei ziet, alleen in de lucht geschopt wordt.

Waar Ei heen wil is bespreken hoe je ruwe scènes kunt spelen zonder dat het echt (te) ruw wordt. Zeker als het onderscheid moeilijk is door, volgens Ei, gebrek aan speel-ervaring van bv. Caspar.
Een scène waarin je iemand onbedoeld hard slaat, hoe zet je die neer?

Superzwerfman Deel 2.1
http://video.google.nl/videoplay?docid=4650207876437908395

Superzwerfman Deel 2.2
http://video.google.nl/videoplay?docid=-8043587173619156177

En zo zit Ei vanaf een berg te orakelen over wat een ander doet. Zoals een commentator na een voetbalwedstrijd. Ook zo vreselijk. Ei had het doelpunt wel gemaakt, lijkt het dan al gauw.
Ei vindt het schitterend om zich eindeloos te verliezen in hoe je een film kunt maken en bv. in post-productie kunt verbeteren. En Ei zal zeker ook Deel 2.3, al was het maar voor de compleetheid, beoordelen.
Maar evenals met FluitketelTV vraagt Ei zich wel af wat het kader is. Want nu heeft Ei in feite weer (of alsnog) een bericht geschreven waarin Ei wel eens even zal vertellen hoe, in dit geval, ene Caspar zichzelf zou kunnen verbeteren. Dan is het maar de vraag in hoe dat overkomt. 't Is maar de vraag in hoeverre mensen daarop zitten te wachten. Zeker als het gaat om situaties die in werkelijkheid goed zijn afgelopen en waar de makers zelf om kunnen lachen.
Ei kan dan wel gaan zitten verhalen over hoe een kleuter op een "betere" manier ingezet kan worden bij met name stunts, zoals met de tas, maar wat voor Ei interessant is kan voor betrokkenen irritant zijn. Je zou dan zowat spijt krijgen dat je iets hebt gemaakt. Hoe goedbedoeld Ei ook bezig hoopt te zijn.

Misschien hebben Superzwerfman en Ei als overeenkomst dat wat ze in zichzelf goed bedoelen, in realiteit niettemin toch fout kan overkomen.
Zo vraagt Ei zich af in hoeverre Ei rekening houdt met de jonge leeftijd van Caspar. Dat Caspar, zelfs op jonge leeftijd, blijkbaar in staat is om zichzelf te relativeren is meer geluk dan wijsheid. Maar nu is Ei weer pedant en betuttelend. :/

Ei wil dolgraag doorgaan met zeveren. Maar het een en ander hangt van hoe, in dit geval, Caspar alias Superzwerfman zelf zin heeft om door te gaan. Los van eventueel gevoelige onderwerpen vraagt Ei zich sowieso af in hoeverre men zin heeft om een ambitieuze film-hobby te hebben en daarover te debatteren. Ei stelt zich 'Superzwerfman' en 'FluitketelTV' voor als langdurige projecten. Maar als Ei zich vergist en de makers inmiddels een andere bezigheid verkiezen, dan zit Ei behalve het riskeren van heibel vooral zichzelf te vervelen.
Uit een eerder bericht bleek voor Ei dat Superzwerfman inmiddels een afgedane zaak was. En dan is het extra moeilijk voor buitenstaander Ei om er zelf dan wel over bezig te blijven.

En daar gaat een langdradige, zoveelste proefballon van orakel Ei. Op risico van een enkele reis Verweggistan.
Orakel Ei, die zoals altijd geklutst is en niet van deze wereld.
Ei
Member
 
Berichten: 420
Geregistreerd: di feb 06, 2007 12:36 pm

Berichtdoor Caspar » za maart 15, 2008 9:13 am

Ei schreef:Uit een eerder bericht bleek voor Ei dat Superzwerfman inmiddels een afgedane zaak was. En dan is het extra moeilijk voor buitenstaander Ei om er zelf dan wel over bezig te blijven.

Ik zei niet dat Superzwerfman een afgedane zaak is. Ik wil nu juist vooral aan de slag met Superzwerfman, eerst de filmpjes die we nu hebben bewerken (en in 3 zorgen dat het geluid synchroon komt), dan mogelijk nieuwe scenes en achtergrondmuziek toevoegen, daarna leuke extra's als een making-of met interviews, bloopers etc. Kortom, nog genoeg te doen met Superzwerfman.

En zelfs dan maken we nu nog andere filmpjes wat we ook zeker willen blijven doen. We hebben nu juist weer een nieuwe acteur, Abel (bekend als de hacker in Radio RCS), en die wilde heel graag een keer in een filmpje meedoen, dus zodra we het weer minder druk met school hebben...

Maar nogmaals, ik vind je tips hartstikke leuk om te lezen en ook nog eens bruikbaar, van mij mag je vooral zo doorgaan (in Superzwerfman 3 zitten nog een paar leuke vechtscenes tussen Eline en Sophie :P).
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

Berichtdoor Ei » zo maart 16, 2008 9:04 pm

Twee correcties van typefouten in Ei's berichten.

2008-03-12 20:26:07, Ei schreef:- Bij 7:47 stelt moeder Judith aan de vader voor om samen boodschappen te gaan doen. De vader gaat mee onder proest en Superzwerfman mag meteen oppassen op de kinderen.

De vader gaat mee onder protest.

2008-03-14 02:34:06, Ei schreef:Dat Ei op wat voor manier dan ook iemands hobby-plezier verpest, weegt dat voor Ei zwaarder dan alle eventueel bruikbare tips bij elkaar.

Als Ei op wat voor manier dan ook...

Hm. Eigenlijk was al duidelijk wat er had moeten staan. Maar je bent neurotisch of je bent het niet. :)
Ei
Member
 
Berichten: 420
Geregistreerd: di feb 06, 2007 12:36 pm

Berichtdoor Ei » zo maart 16, 2008 9:05 pm

Hieronder meer over Superzwerfman deel 2.2. Antwoorden op onbeantwoorde (delen van) berichten.

2008-03-13 16:43:10, Caspar schreef:
Ei schreef:Deel 2.2 gaat verder met de tassenscène. Bij 0:20 zegt Superzwerfman: "Nou eh, misschien wil deze mevrouw me wel in huis nemen." Wie is "deze mevrouw"? Hoe komt Superzwerfman ineens op het idee om bij een op dat moment nog onzichtbare vrouw aan te gaan bellen?

Zoals je ziet staat het raam open ;). Daar kon Super de mevrouw zien. 't Is inderdaad wel een beetje onduidelijk gebracht.

Super is een naam die bij Marten Toonder's Tom Poes gebruikt is.

Caspar schreef:
Ei schreef:Daarna zegt Superzwerfman: "U leek mij zo'n aardige vrouw en mooie ... en zo." Wat zegt Superzwerfman hier precies? "Mooie villa"?

'Mooie deur', dat is ook een van zijn redenen dat hij aanbelde, hij vond de deur mooi.

Misschien had de vrouw kunnen zingen, wat dan als het ware een melodie in de lucht brengt waar Superzwerfman op af komt. Of Superzwerfman had kunnen zien hoe fijn de moeder met haar dochters naar de speeltuin gaat.

Waar is Superzwerfman's eigen moeder, trouwens? Misschien kan daar een verband liggen? Is een Superzwerfman een wees? Is hij weggelopen van huis?

Caspar schreef:
Ei schreef:De scène op zich blijft vaag. Waarom belt Superzwerfman daar aan? Ook de vrouw vraagt zich dat af. Superzwerfman zegt dat ze hem een aardige vrouw leek. Maar waaruit blijkt dat, in de film? De vrouw wordt zonder introductie opgevoerd, naar aanleiding van gebeurtenissen die het publiek nergens ziet. Wanneer heeft Superzwerfman deze vrouw eerder gezien?

Superzwerfman heeft 2 redenen:
1. Hij kon Judith zien via het openstaande raam.
Dit wordt niet duidelijk gebracht. Superzwerfman had bijvoorbeeld door het raam kunnen kijken.

Misschien zou je een soort van Charles Dickens 'A Christmas Carol'-achtige scène kunnen hebben van Superzwerfman die van buitenaf door het raam ziet hoe fijn de moeder met haar kinderen omgaat. Dat kan dan eventueel herinneren ophalen van hoe aardig - of onaardig - Superzwerfman's eigen moeder is/was.

Caspar schreef:2. Een openstaand raam ziet er ook aantrekkelijk uit.
Dit had de reden kunnen zijn waarom Super naar binnen zou kijken.

Misschien kan Superzwerfman hier al van plan geweest zijn om te roven, zoals hij later doet in deel 2.3?

Caspar schreef:3. Hij vond de deur mooi.
Dit wordt letterlijk gezegd.

Die deur is voor de kijker amper te zien. En de tekst is amper te horen.

Caspar schreef:
Ei schreef:Vanaf 01:56 besluit de vrouw om, zonder dat Superzwerfman het weet, te bellen met iemand. (Blijkbaar met haar man, de booteigenaar.) De vrouw zegt: "Hé [...]. Ja, hij is binnen." Alsof de persoon aan de andere kant weet wie die "hij" dan is.

Sophie zette de camera per ongeluk al uit, waardoor een klein stukje van het gesprek weg is, waarin Judith zegt dat er een zwerver binnen is.

Misschien kun je dat in een commentaar vertellen in de eindmontage van de film? In de vorm van een verteller die scènes aan elkaar praat? Daar kun je veel mee oplossen.

Ken je de kinderserie 'De Familie Knots' (1979-1983)?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Familie_Knots
Daarin is vaak een zouteloze, typische commentaarstem te horen. "Ondertussen in het atelier van Tante Til..." Een enkele keer vraagt een persoon (in het spel) of de commentaarstem zich erbuiten wil houden. Dat soort meligheden. Misschien is zo'n invulling bruikbaar als een inspiratie voor Superzwerfman?

Caspar schreef:
Ei schreef:Verder stelt de vrouw dat ze misschien bang wordt en dat ze hem er echt niet uit krijgt. Ze krijgt de tip om hem even op te vangen.
Maar waarom laat de vrouw in de eerste plaats een zwerver binnen als ze hem niet vertrouwt en bang van hem wordt? Als je een aanbellend persoon wantrouwt kun je die beter buiten laten en desnoods je deur barricaderen. De vrouw brengt vrijwillig zichzelf in gevaar. Waarom?

Ze kan bang zijn dat Superzwerfman niet meer weg gaat, omdat hij zich gedraagt alsof hij daar al helemaal woont.

Zou kunnen, ja. Maar in de film blijft dat vaag voor Ei. Misschien zou je ook hier een commentaar toe kunnen voegen?

Caspar schreef:
Ei schreef:Bij 4:06 stelt de vrouw voor dat Superzwerfman kan oppassen op haar kind(eren). Dat staat wat haaks op haar eerdere vrees, vindt Ei.

Judith is nu een stuk minder bang, omdat Superzwerfman 'nog maar een kind is,

Een kind dat op kinderen past? Is dat veilig? Een vreemd kind?

Ei stelt zich voor dat de moeder makkelijk overslaat van argwaan naar vertrouwen. Wat Ei mist is de terugslag daarvan. Een reactie van de moeder achteraf, nadat de boel in het honderd is gelopen. Iets van: "O, wat heb ik gedaan? Kun je dan helemaal niemand meer vertrouwen tegenwoordig?" Waarop de vader misschien kan reageren met een: "Zie je nou wel? Ik had het toch gezegd?" Eventueel eigenbelang dat de vader kan hebben is dat hij voortaan lekker thuis kan blijven tijdens het boodschappen doen. Iemand moet immers op de kinderen passen. De moeder kan dan stellen dat ze het huis nooit meer durft te verlaten, en dat de vader voortaan maar de boodschappen moet doen. Je zou dan een scène kunnen toevoegen van de vader/booteigenaar die tot zijn ergernis even later als een Superzwerfman met boodschappentassen loopt te zeulen. En Superzwerfman kan hem dan tegenkomen en denken dat ze collega's zijn.
Met zulk soort invullingen zou je kunnen proberen de motivaties en karakters wat meer te doen leven. Emoties tegenover emoties bijvoorbeeld. Een goedgelovig persoon tegenover een scepticus, hoe gaat dat samen en hoe kun je ermee spelen?

Caspar schreef:
Ei schreef:Is Caspar trouwens 13 of 15?

Caspar is 13 (ten tijde van de film 12), Superzwerfman is rond de 15.

Dan lijk je volgens Ei wat ouder dan je bent. Of is dat een belediging. :P

Caspar schreef:
Bij 5:26 vraagt zus Eline of Superzwerfman afkomstig is van Mars. Waarop Superzwerfman antwoordt dat hij uit een doos komt. Op een schunnige manier kun je dat antwoord dubbelzinnig zien. Is dat zo bedoeld?

Nee, maar het is wel grappig.

Aha, stiekem schunnige grappen maken en dan doen alsof Ei erover begint. ;)

Caspar schreef:
Ei schreef:"NOu kan ik jou goed bewaren, ja." (Aha, eindelijk een motief.)

Ja. Alles wat Superzwerfman tot nu toe dierbaar is geweest, heeft hij in zijn tassen bewaard, vandaar.

Dan is er blijkbaar weinig dat Superzwerfman dierbaar is, gezien zijn lege tassen. :)

Wat Ei in de film mist is motivatie. Bijvoorbeeld Superzwerfman die kijkt naar het zusje en dan (hoorbaar) denkt: "Ik zou je het liefste in een tasje willen doen." Eventueel met zweverige muziek eronder. Misschien zou je zelfs scènes tussen kunnen voegen van Superzwerfman die met de zus in de tas, op een zonnige dag wandelt door de stad. (Zoiets kun je suggereren door een tas te vullen met bv. kleren.) Of alletwee de zussen in tassen. Hoe dan ook, een uitbeelding van wat Superzwerfman in gedachten heeft. Zulke scènes kun je misschien monteren met een wat wazig filter er overheen, om duidelijk te maken dat het denkwolkjes zijn.

Caspar schreef:
Ei schreef:Bij 9:07 verdwijnt zus Lisa na wat overtuigend gejammer geheel in de tas. Waarom zus Eline schreeuwt: "Niet doen!" En ze gaat blijkbaar haar ouders halen. Terwijl ze Lisa kort tevoren zelf aanmoedigt om die tas in te gaan. Dat staat haaks op elkaar.

Ze moedigde Lisa aan voor de scene, toen was ze eik. een beetje Out of character.

Superzwerfman had kunnen voorstellen dat dan maar eerst zus Eline in een tas moet. Daarop had zij zich kunnen beseffen hoe verschrikkelijk het eigenlijk is om in een tas te leven. Waarna ze in paniek raakt en haar ouders erbij wil halen.

Caspar schreef:Judith, de moeder van Lisa, heeft de scene verzonnen

Zit Ei een beetje een idee van iemands moeder af te kraken...
Ulp! Straks krijgt ook breekbaar Ei die booteigenaar achter zich aan.

Op zich vindt Ei het idee wel bruikbaar en goed. Maar door de uitwerking wordt voor Ei vaag wat nou eigenlijk het idee is. En als die uitwerking dan ook nog anders loopt dan is bedoeld, blijft er van het idee weinig over. Het kan ook lijken alsof Superzwerfman uit louter gemakzucht die kinderen in tassen wil doen.
Niettemin vindt Ei dat Ei te hard is geweest over het idee. Al was het maar omdat Ei eigenlijk alleen de uitwerking heeft om te beoordelen.

Caspar schreef:
Ei schreef:[Vervannging voor de tas-scene]Hoe dan ook, Ei bedoelt een idee dat absurd en grappig tegelijk is. Ei kan meer idioterie bedenken over bv. een kat als ovenschotel dan over een zusje dat echt kan stikken in een tas.

Ja, jouw ideeen zijn erg leuk, en ik kan me ook voorstellen wat je tegen hebt op de tas-scene, maar van mij mag hij toch best blijven en het lijkt me niet noodzakelijk om hem over te doen (bovendien willen Eline en Sophie dat zeker niet).

Ei bedoelt voornamelijk dat je in post-productie probeert om scènes duidelijk te plaatsen en ze te verrijken.

Zo zou je bijvoorbeeld wat close-ups kunnen maken van bv. Eline en Superzwerfman, waarin ze motivaties geven. Met zo'n close-up hoef je de scène zelf niet na te doen. Je moet alleen opletten dat zo'n close-up logisch gemonteerd wordt. Zo wordt in film vaak met close-ups gewerkt. En ook met andere tussenbeelden, zoals bijvoorbeeld een shot tussendoor van bv. een kat die opschrikt van de herrie. Tijdens zo'n beeldwisseling kun je ook eventueel stukjes weglaten die je ongeschikt vindt. Bijvoorbeeld door wel het geluid te behouden, maar er een ander beeld overheen te zetten. Of door een beeld een ander geluid te geven. Of bijvoorbeeld door tijdens een tussenbeeld in het geluid te knippen. Als bijvoorbeeld een monoloog te lang is kun je even een beeld van een voorbij vliegende vogel laten zien, en dan in het geluid knippen. Op zo'n manier vermijd je dat een beeld lelijk overspringt als je iets weg wilt knippen. Het gat wordt dan immers overlapt door even een nieuw, los beeld. En voor de kijker lijkt het alsof dit live zo gebeurt. Iemand praat en het beeld schakelt eventjes over op een vogel die voorbij vliegt. Je moet dan als kijker maar weten dat het trucjes kunnen zijn om snijmomenten te verdoezelen.

Caspar schreef:
Ei schreef:- Bij 9:24 heeft zus Eline blijkbaar haar ouders gehaald, of de deur voor hen open gedaan. Superzwerfman wordt relatief mild weggestuurd. Ei mist hier overtuiging. Superzwerfman laat zich zonder protest wegsturen en de vader blijft redelijk kalm. De vader had minstens zus Lisa aan de moeder kunnen geven, zodat hij zijn handen vrij heeft en evt. weer een achtervolging kan inzetten.

Andreas en Judith bekommeren zich nu in de eerste plaats om Lisa.

Oké. Logisch.

Neemt niet weg dat Ei hier wat meer actie had verwacht. Zeker van de vader/booteigenaar, die zich toch al ergerde aan Superzwerfman.
Zou je kunnen uitbeelden dat Superzwerfman van grote hoogte van de galerij af gesmeten wordt, door middel van een levensgrote pop die zijn kleren draagt? En dat dan die tassen er achteraan dwarrelen? Zo'n scène zou Ei wel komisch vinden. En leuk om te maken.

Caspar schreef:
Ei schreef:Krijgt Superzwerfman zijn tassen achter hem aan? Of blijven die achter?

Die blijven achter ;)

Als ze achter blijven is dat een reden voor Superzwerfman om terug te komen. Misschien kan dat aanleiding zijn voor Superzwerfman in deel 2.3 te gaan inbreken?

Caspar schreef:
Ei schreef:Bij 9:54 is te zien dat Caspar/Superzwerfman binnen is. Terwijl is gesteld dat hij weg is.

Toen hoorde de camera ook niet te lopen, dat stukje kan er beter uitgeknipt worden.

Of je zet er een ander beeld overheen.

2008-03-14 08:14:04, Caspar schreef:Die Fluitketel-achtige eindmontage waar jij het over hebt in het kort klinkt wel leuk. Een beetje een soort making-of begrijp ik, dus met ingesproken commentaar en mededelingen tijdens de scenes over wat er beter zou kunnen en wat achtergrondinformatie, en interviews met de acteurs. Hartstikke leuk idee! Maar ik wil ook (en nu eerst) een 'gecleande' versie maken van de film zelf. Daarna kunnen we altijd nog making-offs, samenwerkingen met FluitketelTV, bloopers, interviews en andere dingen toevoegen.

Wat jij hier omschrijft vindt Ei ook leuk, maar Ei bedoelde iets anders.

Ei bedoelt een eindmontage die in een raamwerk gegoten is. Bijvoorbeeld een verhalenverteller (Rolfje?) die bij het haardvuur vertelt over de avonturen van Superzwerfman. Ken je de serie 'The Storyteller' (1988) van Jim Henson, de producent van Sesamstraat en Muppet Show?
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Storyteller
Daarin zijn sprookjes verteld in een komisch raamwerk van een verhalenverteller die met zijn hond praat. Zoiets zou je met Superzwerfman ook kunnen doen. Aangevuld met close-ups van de spelers zelf, die af en toe een kort commentaar tussendoor geven. Bijvoorbeeld als reactie op de verhalenverteller.

Met zo'n raamwerk kun je relatief eenvoudig met contexten stoeien. En er zijn veel films die op zo'n manier werken. Bijvoorbeeld in de vorm van iemand die vertelt over vroeger. In de film 'Forrest Gump' met Tom Hanks (1994) bijvoorbeeld.
http://en.wikipedia.org/wiki/Forrest_Gump

Caspar schreef:Ik zeg niet dat ik niks doe of ga doen met je tips en verbeteringen, en sommige dingen (zoals een vervanging van de bungalow-scene en een paar kleine details (waarom belt Super bij Judith aan? Waarom stopt Super Lisa in die tas?)) wil ik ook best opnieuw doen (als Sophie en Eline daar ook zin in hebben) maar het materiaal wat we nu hebben gaat voor mij nu voor. Ik denk namelijk dat we nog een hele hoop kunnen doen met wat we nu hebben, het kan echt nog een stuk beter. Daarna kunnen we nieuwe dingen toevoegen.

Volgens (voortschrijdend inzicht van) Ei kun je de bungalow-scène prima behouden door er een andere context aan te geven. Die verheven bungalow-eigenaresse kan zelf ook een zwerversleven hebben. Dan gaat het om twee sloebers die vechten om een huisje in een speeltuin.
Een situatie zoals die in strips van Joe Carioca zou kunnen gebeuren. Stel dat op de vuilnisbelt een vrouw komt wonen die hoogmoedswaanzin heeft. Zo'n context zou volgens Ei kunnen passen zou passen bij de reeds gefilmde beelden van Superzwerfman en Sophie die ordinair ruziën om een "bungalow" die bestaat uit wat houten planken.

Caspar schreef:Je maakt me bijvoorbeeld duidelijk dat als een persoon iets doet dat hij dat niet zomaar kan doen (bungalow bijtimmeren, aanbellen bij Judith). Zoiets kunnen we in latere films voorkomen. En de ideeen voor nieuwe scenes kunnen we natuurlijk ook in andere films gebruiken. :)

Je zou motivaties kunnen geven door de personages bv. tegen zichzelf te laten praten. Dan kunnen ze zeggen wat ze gaan doen, bijvoorbeeld. Nu blijkt de motivatie vaak pas achteraf of tussendoor. Superzwerfman had bv. op de galerij aan het begin van 2.2 kunnen zeggen: "Ik ga nu aanbellen bij een aardige mevrouw die ik vandaag zag voorbij lopen in het winkelcentrum" (bla bla bla). Of je maakt er een combinatie met een verteller van.

Bijvoorbeeld:
- Scène van Superzwerfman met tassen op galerij. (reeds gefilmd)
Verteller: "Superzwerfman is onderweg naar een vrouw die hij vandaag zag voorbij lopen."
Superzwerfman close-up richting camera: "Een heel aardige mevrouw. Met een mooie deur."
Verteller: "Deur? Wat heeft dat er nou mee te maken?"
- Scène van Superzwerfman die aanbelt. (reeds gefilmd)

2008-03-15 08:13:09, Caspar schreef:Ik zei niet dat Superzwerfman een afgedane zaak is. Ik wil nu juist vooral aan de slag met Superzwerfman, eerst de filmpjes die we nu hebben bewerken (en in 3 zorgen dat het geluid synchroon komt), dan mogelijk nieuwe scenes en achtergrondmuziek toevoegen, daarna leuke extra's als een making-of met interviews, bloopers etc. Kortom, nog genoeg te doen met Superzwerfman.

Ei is benieuwd. Je kunt kiezen of je van Superzwerfman een verhaal-onderdeel maakt, of een terugkerend personage zoals bv. Donald Duck.

Caspar schreef:En zelfs dan maken we nu nog andere filmpjes wat we ook zeker willen blijven doen. We hebben nu juist weer een nieuwe acteur, Abel (bekend als de hacker in Radio RCS), en die wilde heel graag een keer in een filmpje meedoen, dus zodra we het weer minder druk met school hebben...

Misschien zou je met Abel erbij een aantal korte filmpjes kunnen maken. Ongeveer dertig minuten per film, zoals met Superzwerfman deel 2 en 3, is best lang. Misschien zou je kunnen proberen om wat korte, losse situaties neer te zetten. Bijvoorbeeld een kort filmpje over de plotselinge bril van Superzwerfman. Zulke filmpjes kunnen je helpen oefenen voor de langere films. Nadeel van de langere films is dat je nu veel materiaal tegelijkertijd maakt, zonder dat je jezelf tussendoor ontwikkelt. Eigenlijk vindt Ei dat 'Superzwerfman 3', wat ontwikkeling betreft, te snel gemaakt is na 'Superzwerfman 2'. Zeker als Superzwerfman 2 nog onvoltooid is.
Maar nogmaals, doe wat je leuk vindt in je hobby.

Caspar schreef:Maar nogmaals, ik vind je tips hartstikke leuk om te lezen en ook nog eens bruikbaar, van mij mag je vooral zo doorgaan (in Superzwerfman 3 zitten nog een paar leuke vechtscenes tussen Eline en Sophie :P).

In 'Superzwerfman 2' zou je in audio-bewerking het geluid van de klappen van Superzwerfman kunnen versterken. Dat de klappen (nog) harder lijken dan ze waren. Als Superzwerfman dan het zusje op haar rug klopt, dat het dan lijkt alsof het echt een flink pak slaag is. De sussende reactie van de moeder wordt dan heel komisch, denkt Ei. Alsof Superzwerfman geen kwaad meer kan doen, ondanks zijn onbedoeld losse handjes.

Misschien zou je bij het geven van "klappen" iemand kunnen hebben die buiten beeld (of achteraf) synchroon in de handen klapt. Zo kun je suggereren dat je iemand een hard pak rammel geeft, zonder dat je echt hard hoeft te slaan.
Je zou ook kunnen denken aan de 'Batman'-serie uit de jaren 60, waarin geluidseffecten in beeld uitgespeld werden, zoals geluidseffecten in strips: "BOEM! BAF!"


Over het geluid in 'Superzwerfman 3':
Ei neemt aan dat de originele film rechtstreeks op televisie wel goed is, en dat het de computer is waarop het geluid verkeerd loopt. Klopt dat?
(Je filmt toch analoog en in Hi8?)
Ei
Member
 
Berichten: 420
Geregistreerd: di feb 06, 2007 12:36 pm

Berichtdoor Caspar » zo maart 16, 2008 9:43 pm

Ei schreef:
Caspar schreef:Superzwerfman heeft 2 redenen:
1. Hij kon Judith zien via het openstaande raam.
Dit wordt niet duidelijk gebracht. Superzwerfman had bijvoorbeeld door het raam kunnen kijken.

Misschien zou je een soort van Charles Dickens 'A Christmas Carol'-achtige scène kunnen hebben van Superzwerfman die van buitenaf door het raam ziet hoe fijn de moeder met haar kinderen omgaat. Dat kan dan eventueel herinneren ophalen van hoe aardig - of onaardig - Superzwerfman's eigen moeder is/was.

Ja, dat is een leuk idee!

Ei schreef:
Caspar schreef:2. Een openstaand raam ziet er ook aantrekkelijk uit.
Dit had de reden kunnen zijn waarom Super naar binnen zou kijken.

Misschien kan Superzwerfman hier al van plan geweest zijn om te roven, zoals hij later doet in deel 2.3?

Nee, dat is niks voor Superzwerfman. Hij heeft op dat moment geen echte reden om geld te stelen, en als hij geld steelt is dat ook niet echt kwaadaardig. Hij beseft eigenlijk niet dat het slecht is om te stelen.

Ei schreef:[Commentator tussen de scenes door]

Nee, dat vind ik niet zo'n leuk idee. Het is ook een beetje doorbreken van de 4e wand, waar je het eerder over had, en dat wil ik bij Superzwerfman juist zo min mogelijk (niet) doen.

Ei schreef:Ei stelt zich voor dat de moeder makkelijk overslaat van argwaan naar vertrouwen. Wat Ei mist is de terugslag daarvan. Een reactie van de moeder achteraf, nadat de boel in het honderd is gelopen. Iets van: "O, wat heb ik gedaan? Kun je dan helemaal niemand meer vertrouwen tegenwoordig?" Waarop de vader misschien kan reageren met een: "Zie je nou wel? Ik had het toch gezegd?" Eventueel eigenbelang dat de vader kan hebben is dat hij voortaan lekker thuis kan blijven tijdens het boodschappen doen. Iemand moet immers op de kinderen passen. De moeder kan dan stellen dat ze het huis nooit meer durft te verlaten, en dat de vader voortaan maar de boodschappen moet doen. Je zou dan een scène kunnen toevoegen van de vader/booteigenaar die tot zijn ergernis even later als een Superzwerfman met boodschappentassen loopt te zeulen. En Superzwerfman kan hem dan tegenkomen en denken dat ze collega's zijn.
Met zulk soort invullingen zou je kunnen proberen de motivaties en karakters wat meer te doen leven. Emoties tegenover emoties bijvoorbeeld. Een goedgelovig persoon tegenover een scepticus, hoe gaat dat samen en hoe kun je ermee spelen?

Da's ook een leuk idee ja.

Ei schreef:
Caspar schreef:
Ei schreef:Is Caspar trouwens 13 of 15?

Caspar is 13 (ten tijde van de film 12), Superzwerfman is rond de 15.

Dan lijk je volgens Ei wat ouder dan je bent. Of is dat een belediging. :P

Nja! Hoe durf je! Wat een schande! :P

Nee, ik hoor het wel vaker.

Ei schreef:
Caspar schreef:
Ei schreef:"NOu kan ik jou goed bewaren, ja." (Aha, eindelijk een motief.)

Ja. Alles wat Superzwerfman tot nu toe dierbaar is geweest, heeft hij in zijn tassen bewaard, vandaar.

Dan is er blijkbaar weinig dat Superzwerfman dierbaar is, gezien zijn lege tassen. :)

Tja, zijn dozen zijn in deel 1 al gestolen :P

Ei schreef:Wat Ei in de film mist is motivatie. Bijvoorbeeld Superzwerfman die kijkt naar het zusje en dan (hoorbaar) denkt: "Ik zou je het liefste in een tasje willen doen." Eventueel met zweverige muziek eronder. Misschien zou je zelfs scènes tussen kunnen voegen van Superzwerfman die met de zus in de tas, op een zonnige dag wandelt door de stad. (Zoiets kun je suggereren door een tas te vullen met bv. kleren.) Of alletwee de zussen in tassen. Hoe dan ook, een uitbeelding van wat Superzwerfman in gedachten heeft. Zulke scènes kun je misschien monteren met een wat wazig filter er overheen, om duidelijk te maken dat het denkwolkjes zijn.

Wederom een leuk idee. Als je Superzwerfman 2.1 ook hebt 'gereviewd' zal ik alle ideeen eens bij elkaar leggen en met Sophie overleggen wat leuk is om te doen en wat niet.

Ei schreef:Op zich vindt Ei het idee wel bruikbaar en goed. Maar door de uitwerking wordt voor Ei vaag wat nou eigenlijk het idee is. En als die uitwerking dan ook nog anders loopt dan is bedoeld, blijft er van het idee weinig over. Het kan ook lijken alsof Superzwerfman uit louter gemakzucht die kinderen in tassen wil doen.
Niettemin vindt Ei dat Ei te hard is geweest over het idee. Al was het maar omdat Ei eigenlijk alleen de uitwerking heeft om te beoordelen.

Als je het idee kan waarderen is het al een stuk beter. Ik was namelijk ook verbaasd dat je de scene de minste vond, terwijl wij hem een van de betere vinden.

Ei schreef:Zo zou je bijvoorbeeld wat close-ups kunnen maken van bv. Eline en Superzwerfman, waarin ze motivaties geven. Met zo'n close-up hoef je de scène zelf niet na te doen. Je moet alleen opletten dat zo'n close-up logisch gemonteerd wordt. Zo wordt in film vaak met close-ups gewerkt. En ook met andere tussenbeelden, zoals bijvoorbeeld een shot tussendoor van bv. een kat die opschrikt van de herrie. Tijdens zo'n beeldwisseling kun je ook eventueel stukjes weglaten die je ongeschikt vindt. Bijvoorbeeld door wel het geluid te behouden, maar er een ander beeld overheen te zetten. Of door een beeld een ander geluid te geven. Of bijvoorbeeld door tijdens een tussenbeeld in het geluid te knippen. Als bijvoorbeeld een monoloog te lang is kun je even een beeld van een voorbij vliegende vogel laten zien, en dan in het geluid knippen. Op zo'n manier vermijd je dat een beeld lelijk overspringt als je iets weg wilt knippen. Het gat wordt dan immers overlapt door even een nieuw, los beeld. En voor de kijker lijkt het alsof dit live zo gebeurt. Iemand praat en het beeld schakelt eventjes over op een vogel die voorbij vliegt. Je moet dan als kijker maar weten dat het trucjes kunnen zijn om snijmomenten te verdoezelen.

Dit zal ik ook met Sophie overleggen, want die dingen met close-ups is natuurlijk wel heel handig om niet veel te hoeven doen en toch wat meer duidelijk maken.

Ei schreef:Neemt niet weg dat Ei hier wat meer actie had verwacht. Zeker van de vader/booteigenaar, die zich toch al ergerde aan Superzwerfman.
Zou je kunnen uitbeelden dat Superzwerfman van grote hoogte van de galerij af gesmeten wordt, door middel van een levensgrote pop die zijn kleren draagt? En dat dan die tassen er achteraan dwarrelen? Zo'n scène zou Ei wel komisch vinden. En leuk om te maken.

:D. Dan zal Ei zeker wel weer gaan klagen hoe het kan dat Superzwerfman in de volgende scene nog helemaal levend op de gallerij loopt te ijsberen. Waarom gaat ie dan weer naar boven?

Ei schreef:Ei bedoelt een eindmontage die in een raamwerk gegoten is. Bijvoorbeeld een verhalenverteller (Rolfje?) die bij het haardvuur vertelt over de avonturen van Superzwerfman. Ken je de serie 'The Storyteller' (1988) van Jim Henson, de producent van Sesamstraat en Muppet Show?
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Storyteller
Daarin zijn sprookjes verteld in een komisch raamwerk van een verhalenverteller die met zijn hond praat. Zoiets zou je met Superzwerfman ook kunnen doen. Aangevuld met close-ups van de spelers zelf, die af en toe een kort commentaar tussendoor geven. Bijvoorbeeld als reactie op de verhalenverteller.

Hmm, dat vind ik weer minder. Dan krijg je namelijk min of meer een verhaal in een verhaal. Superzwerfman is niet echt een verhaaltje dat iemand vertelt.

Ei schreef:
2008-03-15 08:13:09, Caspar schreef:Ik zei niet dat Superzwerfman een afgedane zaak is. Ik wil nu juist vooral aan de slag met Superzwerfman, eerst de filmpjes die we nu hebben bewerken (en in 3 zorgen dat het geluid synchroon komt), dan mogelijk nieuwe scenes en achtergrondmuziek toevoegen, daarna leuke extra's als een making-of met interviews, bloopers etc. Kortom, nog genoeg te doen met Superzwerfman.

Ei is benieuwd. Je kunt kiezen of je van Superzwerfman een verhaal-onderdeel maakt, of een terugkerend personage zoals bv. Donald Duck.

Ik vraag me af of meerdere Superzwerfman filmpjes nog boeiend zullen blijven. De 3 filmpjes die er nu zijn zijn 1 op zichzelf staand geheel. Als we nu nog meer films over Super maken krijg je disney-achtige taferelen (The Little Mermaid deel 3, of TV-series van films). Maar als we nog een keer een leuk idee weten met Superzwerfman maken we dat natuurlijk. En Luuk en ik gaan sowieso nog een Superzwerfman-film maken.

Ei schreef:
Caspar schreef:En zelfs dan maken we nu nog andere filmpjes wat we ook zeker willen blijven doen. We hebben nu juist weer een nieuwe acteur, Abel (bekend als de hacker in Radio RCS), en die wilde heel graag een keer in een filmpje meedoen, dus zodra we het weer minder druk met school hebben...

Misschien zou je met Abel erbij een aantal korte filmpjes kunnen maken. Ongeveer dertig minuten per film, zoals met Superzwerfman deel 2 en 3, is best lang. Misschien zou je kunnen proberen om wat korte, losse situaties neer te zetten. Bijvoorbeeld een kort filmpje over de plotselinge bril van Superzwerfman. Zulke filmpjes kunnen je helpen oefenen voor de langere films. Nadeel van de langere films is dat je nu veel materiaal tegelijkertijd maakt, zonder dat je jezelf tussendoor ontwikkelt. Eigenlijk vindt Ei dat 'Superzwerfman 3', wat ontwikkeling betreft, te snel gemaakt is na 'Superzwerfman 2'. Zeker als Superzwerfman 2 nog onvoltooid is.
Maar nogmaals, doe wat je leuk vindt in je hobby.

We hadden toen inspiratie en zin voor Superzwerfman 3, en waarom zouden we wachten?

Ei schreef:Over het geluid in 'Superzwerfman 3':
Ei neemt aan dat de originele film rechtstreeks op televisie wel goed is, en dat het de computer is waarop het geluid verkeerd loopt. Klopt dat?
(Je filmt toch analoog en in Hi8?)

Ja, dat klopt.
Beautiful Freaks - alternative music pirate radio
Trends in alternatieve muziek. Indie muziek, quizzen en meer! Elke maandag alternatieve radio met Abel en Caspar. Een mix van interessante gasten, live-muziek op een Keytar, experimentele belspellen, onzinnige discussies, maar toch vooral veel muziek.
Caspar
Member
 
Berichten: 967
Geregistreerd: ma maart 26, 2007 9:03 am
Woonplaats: Hierzo

VorigeVolgende

Keer terug naar Eigen creativiteit

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron